Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Maritime and Fisheries Programme

Planning region: All

Description

The entire purpose of the project is to conduct inventory of the information and communication infrastructure resources of all administrative structures and their subsidiaries, being listed in the Administrative registry such as  central, regional and municipal administrations with the exception of Justice related administrations, where the later are subject to other project of the Ministry of Justice. It’s aiming at structuring of data and information for supporting the execution of the Strategy for the development of the e-governance in the Republic of Bulgaria 2014-2020, for expenditures optimizing and for creating of the e-government environment. Within the project scope the data, needed for future strategic interventions will be gathered by means of implementing at all levels the information system that had been developed for the needs of the Ministry of Justice and the Information Resources Registry for the needs of the e-governance. The future building and implementation of a model for monitoring and optimizing the costs of building and maintaining an integrated environment for the development and functioning of the eGovernment system will be supported. It will also be helped by the process of building the e-government environment by analyzing the modalities of transferring to a cloud organization of the ICT resources of the administration based on a state-owned Private Hybrid Cloud that will be built on another of the projects in the Roadmap for Implementation of the Strategy.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Адаптиране на изготвената от Министерство на правосъдието „Методика за инвентаризация на ИКТ ресурсите в системата на правосъдието“ за нуждите на ДАЕУ: Дейността предвижда адаптиране на изработената от МП методика за инвентаризация на ИКТ ресурсите в структурите на правосъдието за нуждите на проекта, на база на която да бъде проведена последващата инвентаризация на централните, областните и общинските администрации, с изключение на администрациите от сектор „Правосъдие“. Адаптирането на методиката е необходимо поради твърде детайлните специфики на ИКИ ресурсите на различните администрации и съществуващата Единна електронна съобщителна мрежа, поддържана и експлоатирана от ДАЕУ. Промените в нея няма да доведат до невъзможност за сравнимост и съпоставимост на данните с извършената инвентаризация по методиката на МП. Адаптацията на методиката ще даде възможност събраните данни да бъдат интегрирани и съвместими с Регистъра на информационните ресурси, който ще бъде изграден в рамките на дейност 2. Адаптираната методика ще позволи изчерпателно инвентаризиране и каталогизиране на наличните ресурси в администрацията. Основно изискване към нея ще бъде наличието на функционалност за съхранение и управлението на всички налични данни. Дейността пряко кореспондира с целите на проекта, като предоставя надежден инструментариум, с помощта на който може да бъде извършена инвентаризацията. Към настоящия момент единствената информация с национално покритие, относно инфраструктурата, системите и услугите в електронното управление, е ежегодният Доклад за състоянието на администрацията. В доклада отсъства значителна част от важната информация относно техническите параметри на работните станции и сървърите, годината им на производство, модел и т.н. Липсва надеждна информация относно наличните лицензи за различни продукти (ORACLE например) и др., които съставляват значителна част от разходите за придобиване на софтуерни лицензии. По отношение на реализираните проекти в подкрепа на модернизирането на държавната администрация се съдържат данни в ИСУН, но липсва надеждна информация относно финансираните от други източници проекти. Въвеждането и развитието на електронното управление изисква достатъчен брой квалифицирани служители, отговарящи за разработването, управлението, координирането и мониторинга на програми и софтуерни проекти в областта на информационните технологии и електронното управление. Данните за 2016 г. в Интегрираната информационна система на държавната администрация (ИИСДА) сочат, че близо 42,7% от администрациите не са осигурили необходимия капацитет за работа по електронното управление. Методиката, която ще се следва при изпълнението на дейност 3, ще даде възможност за инвентаризиране включително и на наличния квалифициран персонал за опериране, управление и поддръжка на информационните ресурси. 6 920.00 5 450.10
Надграждане и внедряване на разработената от Министерство на правосъдието информационна система за одит на ИКТ ресурсите и изграждане на Регистър на информационните ресурси : В рамките на дейността ще бъде надградена и внедрена вече изградената от МП АИС за инвентариз. на ИКИ ресурсите. Същата трябва да бъде съвместима с Интегрираната ИС на ДА (наименование и организ. структура, адреси на които оперират и др.) и Портала за отворени данни за предост. на данни чрез автоматиз. интерфейс. В рамките на тази дейност ще се извърши интеграция на с-мата с модул е-автентификация, разработен за нуждите на ЕУ и ще се изгради уеб базиран Регистър на инф. ресурси, който ще надгражда АИС за инвентариз. на ИКИ ресурсите, разработена за нуждите на МП. Модул е-автентификация е предназн. за автентификация на потребителите (координаторите) на АИС на ИКИ ресурсите в ДА, който ще достъпват Регистъра на инф. ресурси в завис. от ролите и правата, които ще им бъдат предоставени. Модулът за е- автентификация е част от „Инструменталната среда на ЕУ на РБ“, надградена по дог.№ Д-19/15.04.2015 г. между МТИТС и „БУЛ ЕС АЙ“ ООД. Същата се състои се от набор от модули. Изградената с-ма ще покрива и изискв. на чл. 58а от ЗЕУ. Избраният изпълнител ще разр. концепция за внедр. на ИС. Основ. изискване ще бъде ИС да поддържа функционалност за съхр. и управл. на вс. данни, включени в Методиката за инвентариз. на ИКИ, която ще му бъде предоставена от Възложителя, относно ресурсите на центр. и местни адм. и генерирането на справки и отчети с възможни разл. разрези на данните. Също така ИС ще поддържа версии и дневник на промените. В ТС на вече разраб. ИС на МП ще бъде заложено изискв. към изпълнителя, данните от инвентариз., които ще бъдат въвеждани в структуриран вид в ИС да съотв. на изискв. на Предв. условия за допустимост на проекти за ЕУ, като гаранция за съвместимост със с-мите, разработвани от др. бенефициенти. Внедрената с-ма ще отговаря на изискв. за висока устойчивост, прозрачност и оперативна съвм. В допълнение, в рамките на дейността ще бъде разраб., тестван и внедрен Регистър на инф. ресурси, който е част от проект 5.7 от ПК за изпълн. на Стратегията. Регистърът ще бъде уеб-базиран и ще съдържа инф. за: - инф. ресурси, с които разполагат адм. органи (хардуер; мреж. оборудване; софтуер, вкл. лицензи; др.), вкл. придобити по проекти, финанс. от ЕСИФ или от др. финанс.източници, с изкл. на тези, чието предназначение е за работа и съхранение на класиф. инф.; - инф. ресурси на ЕЕСМ на държавната адм. и за нуждите на нац. сигурност; - годишни планове за обновяване на инф. ресурси на администрациите, индикативните стойности и сроковете, в които да бъдат реализирани. Вписването и заличаването на данни ще се извършва чрез потреб. или програмен интерфейс. Регистърът ще послужи за реализация на механизма за планиране на инф. ресурси, описан в чл. 7 ж) от ЗЕУ. Данните от него ще се използват за изготвянето на отчета за състоянието и годишния план за развитието и обновяването на инф. ресурси в адм. и инф. ресурси на ЕЕСМ, който ще се одобрява ежегодно от МС. Регистърът ще поддържа интеграция в реално време с ИИСДА и с модула за е-автентификация, разработен за нуждите на ЕУ. Ще бъде разработено онлайн ръководство за работа с регистъра, предназначено за администраторите на профили в регистъра (служителите, определени от всеки административен орган по реда на чл. 7 е), ал. 3 от ЗЕУ да подават инф. към регистъра по ред, установен с приложимата подзаконова норм. уредба. След реализацията на ИС и регистъра ще бъде проведено обучение за минимум 140 служ. на Бенефициента, които ще участват в Д3 на проекта. Обучението да бъде разделено в 3 панела, както следва: • Панел „Операционни системи“ - 1 ден; • Панел „Информационни системи“ - 1 ден; • Панел „Работа с АИС за инвентариз. на ИКИ ресурсите и запознаване с Регистъра на инф. ресурси“ – 3 дни. Избраният по процедурата изпълнител ще осигури за обучаемите нощувка, храна, обуч. материали, техника и транспорт. Изпълнителят ще предложи брой на обучаемите във всяка група, като продълж. на провеждане на обучението не трябва да надвишава 45 календарни дни (общо за вс. 140 обучаеми). 592 600.00 421 614.18
Провеждане на инвентаризация по места, въвеждане, валидиране и анализ на данните чрез АИС на ИКИ ресурсите: Дейността ще обхване централните, областните и общинските администрации, с изключение на администрациите от сектор „Правосъдие“, които са обект на одит по проект на Министерство на правосъдието. Чрез физическо посещение се предвижда да бъдат инвентаризирани индикативно около 2000 локации в 576 администрации на територията на България, а чрез алтернативни методи – всички допълнителни локации, които бъдат установени в хода на изпълнение на дейността. Необходимата информация за ИКИ ресурсите на всяка администрация ще бъде събирана от екипи на Бенефициента и Изпълнителя в разработената среда за попълване онлайн. В процеса на инвентаризацията ще бъде събрана в структуриран вид подробна информация за ИКИ, информационните системи, услуги и свързаните с тях процеси, в т.ч.: 1) Наличните технически помещения, в които са разположени ИКТ активи и тяхната обезпеченост по отношение на физическа сигурност, резервно и аварийно електрозахранване, климатизация, безопасност и пр. 2) Наличните ИКТ активи - компютри и периферия, сървъри, системи за съхранение на и архивиране на данни, комуникационно оборудване и пр. 3) Наличните информационни ресурси - информационни системи, база данни; 4) Наличния квалифициран персонал за опериране, управление и поддръжка на информационните ресурси; 5) Наличните договори за външни услуги за техническа поддръжка, комуникационна свързаност, разработка и/или внедряване на информационни системи и др. На база на въвежданата информация в Регистъра на информационните ресурси, изпълнителят следва да представи на възложителя следните анализи: • Анализ на наличния и използвания капацитет на инфраструктурата; • Анализ на осигуряването с адекватна техническа поддържка на информационните ресурси; • Анализ на експлоатационните разходи за информационните ресурси; • Анализ на рисковете за инфраструктурата и информационните ресурси. Дейността е ключова по отношение на основната идентифицирана слабост, а именно липсата на структурирана и пълна информация за ИКТ ресурсите, с които оперира държавната администрация. Набавянето на информация и данни в структуриран вид, даващ възможност за прецизни анализи и планиране, ще осигури възможност за устойчиво планиране, приоритизиране и изпълнение на всички последващи интервенции, свързани с електронното управление. Предвид значителния брой на централните, областните и общинските администрации, с изключение на администрациите от сектор „Правосъдие“, и необходимостта получените данни да бъдат част от въведената в експлоатация информационна система за ИКТ ресурсите, инвентаризацията по места се предвижда да бъде извършена с помощта на баркод четци. Необходимите данни ще бъдат идентифицирани в разработената методика за инвентаризация на ИКТ ресурсите в електронното управление. За ИКТ ресурси, за които не е възможно автоматизираното извличане на данни чрез баркод четците, данните ще бъдат събирани в разработената среда за попълване онлайн. Всички събрани данни ще се вписват в Регистъра на информационните ресурси. 1 689 695.50 975 141.21
Организация на дейностите по информация и публичност на проекта: Тази дейност цели информиране на участниците и всички заинтересовани страни, както и широката общественост за целите на проект „Инвентаризация на информационно-комуникационната инфраструктура за нуждите на електронното управление“. В рамките на дейността ще бъдат организирани и проведени две публични медийни събития за представяне на проекта и резултатите от него и включва изработка на дизайн, предпечатна подготовка, печат и доставка на рекламно информационни материали и две публикации в национални печатни медии или електронни медии. 15 307.00 8 088.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).