Адаптиране на изготвената от Министерство на правосъдието „Методика за инвентаризация на ИКТ ресурсите в системата на правосъдието“ за нуждите на ДАЕУ: Дейността предвижда адаптиране на изработената от МП методика за инвентаризация на ИКТ ресурсите в структурите на правосъдието за нуждите на проекта, на база на която да бъде проведена последващата инвентаризация на централните, областните и общинските администрации, с изключение на администрациите от сектор „Правосъдие“. Адаптирането на методиката е необходимо поради твърде детайлните специфики на ИКИ ресурсите на различните администрации и съществуващата Единна електронна съобщителна мрежа, поддържана и експлоатирана от ДАЕУ. Промените в нея няма да доведат до невъзможност за сравнимост и съпоставимост на данните с извършената инвентаризация по методиката на МП. Адаптацията на методиката ще даде възможност събраните данни да бъдат интегрирани и съвместими с Регистъра на информационните ресурси, който ще бъде изграден в рамките на дейност 2. Адаптираната методика ще позволи изчерпателно инвентаризиране и каталогизиране на наличните ресурси в администрацията. Основно изискване към нея ще бъде наличието на функционалност за съхранение и управлението на всички налични данни.
Дейността пряко кореспондира с целите на проекта, като предоставя надежден инструментариум, с помощта на който може да бъде извършена инвентаризацията.
Към настоящия момент единствената информация с национално покритие, относно инфраструктурата, системите и услугите в електронното управление, е ежегодният Доклад за състоянието на администрацията. В доклада отсъства значителна част от важната информация относно техническите параметри на работните станции и сървърите, годината им на производство, модел и т.н. Липсва надеждна информация относно наличните лицензи за различни продукти (ORACLE например) и др., които съставляват значителна част от разходите за придобиване на софтуерни лицензии.
По отношение на реализираните проекти в подкрепа на модернизирането на държавната администрация се съдържат данни в ИСУН, но липсва надеждна информация относно финансираните от други източници проекти. Въвеждането и развитието на електронното управление изисква достатъчен брой квалифицирани служители, отговарящи за разработването, управлението, координирането и мониторинга на програми и софтуерни проекти в областта на информационните технологии и електронното управление. Данните за 2016 г. в Интегрираната информационна система на държавната администрация (ИИСДА) сочат, че близо 42,7% от администрациите не са осигурили необходимия капацитет за работа по електронното управление. Методиката, която ще се следва при изпълнението на дейност 3, ще даде възможност за инвентаризиране включително и на наличния квалифициран персонал за опериране, управление и поддръжка на информационните ресурси.
|
6 920.00
|
5 450.10
|
Надграждане и внедряване на разработената от Министерство на правосъдието информационна система за одит на ИКТ ресурсите и изграждане на Регистър на информационните ресурси : В рамките на дейността ще бъде надградена и внедрена вече изградената от МП АИС за инвентариз. на ИКИ ресурсите. Същата трябва да бъде съвместима с Интегрираната ИС на ДА (наименование и организ. структура, адреси на които оперират и др.) и Портала за отворени данни за предост. на данни чрез автоматиз. интерфейс. В рамките на тази дейност ще се извърши интеграция на с-мата с модул е-автентификация, разработен за нуждите на ЕУ и ще се изгради уеб базиран Регистър на инф. ресурси, който ще надгражда АИС за инвентариз. на ИКИ ресурсите, разработена за нуждите на МП.
Модул е-автентификация е предназн. за автентификация на потребителите (координаторите) на АИС на ИКИ ресурсите в ДА, който ще достъпват Регистъра на инф. ресурси в завис. от ролите и правата, които ще им бъдат предоставени.
Модулът за е- автентификация е част от „Инструменталната среда на ЕУ на РБ“, надградена по дог.№ Д-19/15.04.2015 г. между МТИТС и „БУЛ ЕС АЙ“ ООД. Същата се състои се от набор от модули.
Изградената с-ма ще покрива и изискв. на чл. 58а от ЗЕУ.
Избраният изпълнител ще разр. концепция за внедр. на ИС. Основ. изискване ще бъде ИС да поддържа функционалност за съхр. и управл. на вс. данни, включени в Методиката за инвентариз. на ИКИ, която ще му бъде предоставена от Възложителя, относно ресурсите на центр. и местни адм. и генерирането на справки и отчети с възможни разл. разрези на данните. Също така ИС ще поддържа версии и дневник на промените.
В ТС на вече разраб. ИС на МП ще бъде заложено изискв. към изпълнителя, данните от инвентариз., които ще бъдат въвеждани в структуриран вид в ИС да съотв. на изискв. на Предв. условия за допустимост на проекти за ЕУ, като гаранция за съвместимост със с-мите, разработвани от др. бенефициенти.
Внедрената с-ма ще отговаря на изискв. за висока устойчивост, прозрачност и оперативна съвм. В допълнение, в рамките на дейността ще бъде разраб., тестван и внедрен Регистър на инф. ресурси, който е част от проект 5.7 от ПК за изпълн. на Стратегията. Регистърът ще бъде уеб-базиран и ще съдържа инф. за:
- инф. ресурси, с които разполагат адм. органи (хардуер; мреж. оборудване; софтуер, вкл. лицензи; др.), вкл. придобити по проекти, финанс. от ЕСИФ или от др. финанс.източници, с изкл. на тези, чието предназначение е за работа и съхранение на класиф. инф.;
- инф. ресурси на ЕЕСМ на държавната адм. и за нуждите на нац. сигурност;
- годишни планове за обновяване на инф. ресурси на администрациите, индикативните стойности и сроковете, в които да бъдат реализирани.
Вписването и заличаването на данни ще се извършва чрез потреб. или програмен интерфейс. Регистърът ще послужи за реализация на механизма за планиране на инф. ресурси, описан в чл. 7 ж) от ЗЕУ. Данните от него ще се използват за изготвянето на отчета за състоянието и годишния план за развитието и обновяването на инф. ресурси в адм. и инф. ресурси на ЕЕСМ, който ще се одобрява ежегодно от МС. Регистърът ще поддържа интеграция в реално време с ИИСДА и с модула за е-автентификация, разработен за нуждите на ЕУ.
Ще бъде разработено онлайн ръководство за работа с регистъра, предназначено за администраторите на профили в регистъра (служителите, определени от всеки административен орган по реда на чл. 7 е), ал. 3 от ЗЕУ да подават инф. към регистъра по ред, установен с приложимата подзаконова норм. уредба.
След реализацията на ИС и регистъра ще бъде проведено обучение за минимум 140 служ. на Бенефициента, които ще участват в Д3 на проекта. Обучението да бъде разделено в 3 панела, както следва:
• Панел „Операционни системи“ - 1 ден;
• Панел „Информационни системи“ - 1 ден;
• Панел „Работа с АИС за инвентариз. на ИКИ ресурсите и запознаване с Регистъра на инф. ресурси“ – 3 дни.
Избраният по процедурата изпълнител ще осигури за обучаемите нощувка, храна, обуч. материали, техника и транспорт.
Изпълнителят ще предложи брой на обучаемите във всяка група, като продълж. на провеждане на обучението не трябва да надвишава 45 календарни дни (общо за вс. 140 обучаеми).
|
592 600.00
|
421 614.18
|
Провеждане на инвентаризация по места, въвеждане, валидиране и анализ на данните чрез АИС на ИКИ ресурсите: Дейността ще обхване централните, областните и общинските администрации, с изключение на администрациите от сектор „Правосъдие“, които са обект на одит по проект на Министерство на правосъдието. Чрез физическо посещение се предвижда да бъдат инвентаризирани индикативно около 2000 локации в 576 администрации на територията на България, а чрез алтернативни методи – всички допълнителни локации, които бъдат установени в хода на изпълнение на дейността.
Необходимата информация за ИКИ ресурсите на всяка администрация ще бъде събирана от екипи на Бенефициента и Изпълнителя в разработената среда за попълване онлайн. В процеса на инвентаризацията ще бъде събрана в структуриран вид подробна информация за ИКИ, информационните системи, услуги и свързаните с тях процеси, в т.ч.:
1) Наличните технически помещения, в които са разположени ИКТ активи и тяхната обезпеченост по отношение на физическа сигурност, резервно и аварийно електрозахранване, климатизация, безопасност и пр.
2) Наличните ИКТ активи - компютри и периферия, сървъри, системи за съхранение на и архивиране на данни, комуникационно оборудване и пр.
3) Наличните информационни ресурси - информационни системи, база данни;
4) Наличния квалифициран персонал за опериране, управление и поддръжка на информационните ресурси;
5) Наличните договори за външни услуги за техническа поддръжка, комуникационна свързаност, разработка и/или внедряване на информационни системи и др.
На база на въвежданата информация в Регистъра на информационните ресурси, изпълнителят следва да представи на възложителя следните анализи:
• Анализ на наличния и използвания капацитет на инфраструктурата;
• Анализ на осигуряването с адекватна техническа поддържка на информационните ресурси;
• Анализ на експлоатационните разходи за информационните ресурси;
• Анализ на рисковете за инфраструктурата и информационните ресурси.
Дейността е ключова по отношение на основната идентифицирана слабост, а именно липсата на структурирана и пълна информация за ИКТ ресурсите, с които оперира държавната администрация. Набавянето на информация и данни в структуриран вид, даващ възможност за прецизни анализи и планиране, ще осигури възможност за устойчиво планиране, приоритизиране и изпълнение на всички последващи интервенции, свързани с електронното управление. Предвид значителния брой на централните, областните и общинските администрации, с изключение на администрациите от сектор „Правосъдие“, и необходимостта получените данни да бъдат част от въведената в експлоатация информационна система за ИКТ ресурсите, инвентаризацията по места се предвижда да бъде извършена с помощта на баркод четци. Необходимите данни ще бъдат идентифицирани в разработената методика за инвентаризация на ИКТ ресурсите в електронното управление. За ИКТ ресурси, за които не е възможно автоматизираното извличане на данни чрез баркод четците, данните ще бъдат събирани в разработената среда за попълване онлайн. Всички събрани данни ще се вписват в Регистъра на информационните ресурси. |
1 689 695.50
|
975 141.21
|
Организация на дейностите по информация и публичност на проекта: Тази дейност цели информиране на участниците и всички заинтересовани страни, както и широката общественост за целите на проект „Инвентаризация на информационно-комуникационната инфраструктура за нуждите на електронното управление“. В рамките на дейността ще бъдат организирани и проведени две публични медийни събития за представяне на проекта и резултатите от него и включва изработка на дизайн, предпечатна подготовка, печат и доставка на рекламно информационни материали и две публикации в национални печатни медии или електронни медии. |
15 307.00
|
8 088.00
|