Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Maritime and Fisheries Programme

Planning region: All

Description

At present, the organization of the judicial expertises and the activity of expert witnesses (EW) are regulated by the Civil Procedure Code, the Administrative Procedure Code, Criminal Procedure Code, Penal Code, Judiciary System Act and Ordinance № 2 of 2015 for registration, qualification and remuneration of experts. Ordinance regulates the conditions to be met by specialists approved for EWs, order and deadlines for change in the EWs' lists and derecognition of experts, ethical rules of conduct etc. There is no clear regulation of the status of EWs, who and in what order to investigate compliance with the ethics rules, it is also not settled their professional responsibility. There is a lack of opportunity EW to be excluded from the list due to poor expertises. Ordinance allows various authorities to make a proposal for nomination of EWs. For each judicial area of district or administrative court, as well for specialized criminal court lists of EWs and the chairmen of SAC, SCC, SCP, SAP and NIS can approve separate lists for their needs. Fragmentation in regulation leads to lack of experts in certain areas of some judicial districts, particularly for some complex expertises, which cause considerable difficulties in trial and often leads to its delay. Judicial expertise is of great importance for the informed and justified decision of the court. Specialized software for EWs was developped, but it is used only in separate courts without interconnection with the others. The project will support the reform of expertises - with guarantees for recruitment and adequate selection of EW for each trial and possibility for choice of EWs from different judicial districts, anti-corruption measures etc. It is envisaged a study of the legislation and practices of EU Member States, in order to identify applicable for Bulgaria. Single register will be set up, upgrading the existing one now, without fragmentation in the selection of EWs and exercising control over their activity.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Изследване на нормативната уредба и европейско законодателство и практики, уреждащи организацията на експертизите и дейността на вещите лица.: Съществуват редица пропуски при организацията на работата и процедурите за избор и подбор на вещи лица и изготвяне на съдебни експертизи. Към момента липсват стандарти за работа на вещите лица, Етичните правила за работа на ВЛ, посочени в Глава пета на Наредба № 2 от 29.06.2015 г. следва също да се доразвият, както и да се допълнят стандартите за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица. Съществуващите критерии за подбор и възлагане са формални. Не са разписани индикатори за отчитане на качеството на извършените експертизи. Не съществува форма за проверка и контрол на работата на вещите лица. Необходимо е да се подобри подзаконовата нормативна база и синхронизирането й с процесуалните норми, базирайки се на общи принципи за подбор, проверка и удостоверяване на професионалната подготовка на експертите, контрол върху дейността им и налагане на санкции при констатирани нарушения, регулиране на заплащането за положения труд, разработване на набор от етични правила. В тази насока ще бъде извършен анализ на действащите нормативна уредба и практика, касаещи процедурите за възлагане и извършване на експертизи и организацията на дейността на вещите лица в българското и европейско право. Ще бъде извършена оценка на ефективността на възлаганите експертизи и на нуждите от изграждане на специализиран институционален капацитет за организиране и възлагане на особено сложни, скъпи и/или изискващи редки специалности експертизи. На база на извършения анализ ще бъдат изготвени предложения за реформа на модела на експертизите. В рамките на дейността ще бъде събрана актуална информация относно броя и областите, в които се назначават експертизи, която ще бъде предоставена от съдебната система, за да се съобрази актуалната нужда от вещи лица в конкретна област. Ще бъдат взети предвид изводите от направените анализи по отношение на развития модел за експертизите и работата на вещите лица в доклада за изпълнение на проект „Ефективност, отчетност и координация в съдебната система”, договор № К09-15-4/23.07.2009 г., финансиран по ОПАК, с бенефициент ВСС. Ще бъдат използвани и надградени предложенията за механизъм за набиране на вещи лица, критериите за контрол на извършените дейности и системата за адекватно заплащане като основни фактори за подобряване организацията на работата на вещите лица и качеството на експертизите. Извършените анализ и оценки на ефективността и институционалния капацитет ще бъдат включени в аналитичен доклад, изготвен от работна група, който ще съдържа и предложения за нов модел на експертизите и организация на работата на вещите лица. Новият модел ще включва разписани специфични изисквания при подбор на експерти с оглед професионалната им квалификация и интегритет, изисквания, свързани с поддържане и развитие на квалификацията и последващи обучения, извършване на периодична професионална атестация, антикорупционни мерки, гаранции за прозрачност и превенция на конфликта на интереси, гаранции за адекватен избор по конкретните дела и процедури за отписване на вещи лица. Ще бъде предложена система за адекватно заплащане и планиране на бюджета за експертизи и източници на финансиране. Новият модел ще бъде обсъден със заинтересованите страни – представители на съдебната система, широката общественост, професионалните и неправителствени организации на специална дискусия, организирана от министерство на правосъдието. Изготвеният аналитичен доклад ще бъде представен за одобрение от министъра на правосъдието и ще бъде използван от определената със заповед на министъра на правосъдието работна група, за разработване на предложения и изменения на законодателството в областта на съдебните експертизи. Разработването на законодателните промени за въвеждането на модела ще бъдат финансирани със средства от държавния бюджет, както е предвидено в Пътната карта. 8 529.75 6 070.60
Изграждане на автоматизирана информационна система (АИС) "Единен регистър на вещите лица": В рамките на проект „Обновени информационни системи за по-добро обслужване. Нормативна уредба на електронното правосъдие“, финансиран по ОПАК и изпълняван от ВСС, е разработен специализиран софтуер за мониторинг и контрол на вещите лица. С него се систематизира и актуализира информация за наличността, специалността и дейността на вещите лица, проведените експертизи и резултатите от тях. По този начин се осъществява и контрол върху качеството и дейността на вещите лица. Този софтуер се използва от съдилищата поотделно, без да има взаимна свързаност между тях и единна база данни, като всеки съдебен район работи с конкретни вещи лица, без да има възможност за използване на тяхната експертиза в друг съдебен район при нужда. Изграждане само на сигурна връзка между отделните райони няма да предостави възможност за търсене в единна база данни и оценка на предоставяните експертизи. Създаването на АИС "Единен регистър на вещите лица" ще позволи органите на досъдебното и съдебното производство да намират бързо и лесно вещи лица с подходяща специалност, които да изготвят необходимите експертизи. АИС ще е Web базирана с централизирана база данни. Ще поддържа като минимум следните номенклатури, свързани със съдебни райони, структури в досъдебно и съдебно производство, видове експертизи, образователен ценз, квалификация на вещи лица, експертни познания, видове заявители на експертизи и др. Ще поддържа информация, като имена, адрес-постоянен и настоящ, електронни адреси за комуникация и уведомяване, съдебни райони, образователен ценз, квалификация, специализации, области на експертиза и др. Системата ще предоставя лек и удобен интерфейс за избор на вещи лица на база на зададени критерии по случаен принцип или чрез конкретен избор при необходимост от специфични експертизи и ниво на познание. За всяко вещо лице системата ще поддържа история на изготвяните експертизи, решението на органа (приема или не заключението на експерта, с включени мотиви, дали е възложена допълнителна или повторна експертиза – мотиви, в срок ли са предоставени заключенията на експерта), както и броят откази за извършване на експертиза по конкретно дело и съответните основания. За всяка експертиза, заявителят ще има възможност да даде оценка на вещото лице, като по този начин ще се формира неговия рейтинг. Така ще е възможно да се извършва оценка на ефективността на възлаганите експертизи, по какъв начин и до колко са спомогнали решаването на конкретния случай, съдебния състав или структурата заявител, начина по който е било избрано вещото лице. Предвижда се разработване на средства за миграция на съществуващите БД към единна такава. Системата ще предоставя средства за генериране на справки, отчети и анализи за изготвяне на прогнози, свързани с търсенето и предлагането на вещи лица със специфични експертизи и области на познание, свързани с географското разпределение на вещите лица и нуждите на съответните райони. Системата ще предоставя достатъчно сигурен механизъм за достъп на потребителите до функциите на системата и информацията, която се съхранява в нея, като по никакъв начин не позволява нейното волно или неволно манипулиране. Системата ще предоставя възможност за дефиниране на роли и групиране на потребителите по определени функционални принципи. Архитектурата на системата ще гарантира достъп 24/7/365, като позволява едновременна работа на не по-малко от 200 потребителя, ще позволява мащабируемост на системата и базата данни, само чрез разширяване на възможностите на хардуера. Системата ще бъде разработена при спазване на Предварителните условия за допустимост на проекти за е-управление посочени в Приложение към Насоките за кандидатстване. Ще се предвиди възможност за бъдеща миграция върху ресурсите на ДХЧО. Ще бъде проведено 3 дневно обучение от изпълнителя на дейност 2 за минимум 60 служители на съдебната власт и на 2 администратори на ИС.(Продължава във файла Допълнение към ФК). 111 536.00 245 300.25
Мерки за публичност и визуализация: При реализиране на дейността екипът за управление на проекта и избраният изпълнител ще съблюдават изискванията заложени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.  Дейностите, обезпечаващи публичността на проекта включват: - Подготовка и публикуване па информация в медиите и на страницата на Министерството на правосъдието относно проекта - в началото и края на проекта, като и по време на изпълнението дейностите на проекта; - Изработване и разпространение на плакат (АЗ) с информация за проекта (2 бр.); - Провеждане на встъпителна и заключителна конференция за проекта в София, с до 50 участника всяка; - Изработване на информационни материали за проекта - 162 бр. химикалки и 162 бр. падове за участниците в заключителната пресконференции (до 50 участника), дискусията по дейност 1 (до 50 участника) и 62-та обучаеми по Дейност 2. - 2 ролбанера, поставени на видно място по време на публичните събития по проекта. 1 349.05 2 214.58

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).