Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Maritime and Fisheries Programme

Planning region: All

Description

The Bulgarian Federation of Speleology has repeatedly warned that caves in Bulgaria are being destroyed as a natural phenomenon and as habitats in connection with which urgent control measures are needed in the area. 
However, this is impossible before the public relations between the state, the legal and citizens in the field of the conservation, use and management of the caves to be regulated at national level, as well as to regulate their research as sites of particular importance for geology, biodiversity, water supply, cultural and historical heritage, science and tourism.
The set of activities envisaged in the project proposal aims at the view of the civil society structures, dealing with the problems of speleology by reviewing the work of the institutions and good practices in countries, where there is legislation in the area, to develop and make proposals, in order to give a new start to a joint discussion between the state, public organizations, citizens and business for the adoption of the Caves Law in Bulgaria.
Through feedback from NGOs representatives, citizens, businesses and institutions will be investigated the need for regulation of caves and cave deed.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1: Анализи, проучвания, оценки, свързани с подобряване на гражданското участие – Status Quo анализ на прилаганите практики и дейността на отговорните институции в България в сектор спелеология: Изготвянето на анализи, проучвания, оценки, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в сектор „Спелеология“ по своята същност представлява подготовка на StatusQuo анализ на прилаганите практики и дейността на отговорните за статута на пещерите институции в България. Проектът на закон за пещерите датира от 2009 г., но Закон все още не е приет, като не се приети и нормативни текстове към действащото законодателство, с които да се регламентира опазването и управлението на пещерите в България. Макар и доста остарял, проектът на закон предвижда всички пещери да са публична държавна собственост и разпределя функциите за тяхното управление, охрана и предоставяне на концесии, между няколко министерства – Министерство на околната среда и водите, Министерство на регионалното развитие, Министерство на земеделието, храните и горите, Министерство на културата и Министерство на отбраната. В проекта на закон наред с отговорностите на институциите на национално ниво е предвидено и активно включване на неправителствените организации и граждани (основно, но не само спелеолози и др.) при осъществяване на контрол на обществени начала върху дейностите в пещерите, охраната на отделни пещери, извън границите на националните паркове, участие в законодателни инициативи и разработване на национални програми и планове за опазване и ползване на пещерите и др. предвидени за внасяне в Министерския съвет. Предвидена е отделна глава, уреждаща статута и функциите на сдруженията на пещерняците. Предвид дългия период от време, през който няма никаква инициатива от страна на посочените институции в посока приемане на закон за пещерите и/или други нормативни актове и/или разпоредби, и в същото време унищожаването на пещерите в България като природен феномен и като местообитания, за които Българската федерация по спелеология многократно е алармирала, в изпълнение на настоящата дейност се предвижда: да бъде направено задълбочено проучване и оценка на националната нормативна уредба и действията на българските институции МОСВ, МРРБ, МЗХГ, МК, МО по отношение на собствеността, управлението, охраната и опазването на пещерите за периода от 2009 до 2018 г. Този анализ не само ще даде ясна представа за дейността на отговорните институции, но ще спомогне за идентифицирането на мерки, необходими за тяхното оптимизиране и за подобряване на цялостния процес на разработване и изпълнение на посочените политики. Целта на проучването е да се разграничат всички причини, довели до липсата на законодателство за пещерите, както и липсата или наличието на прозрачност и публичност от страна на отговорните институции по отношение на проблема. В хода на проучването за всяко ведомство ще се идентифицират отговорните му ресори и ще се организират и проведат работни срещи, като ще се предложи и създаване на работна група с представители на институциите, НПО и бизнес. Докладите от изпълнението на дейността ще бъдат обобщени във финален анализ, който ще послужи като база за изпълнение на дейност 2 от проектното предложение. Настоящата дейност е насочена към следните конкретни целеви групи: Държавни органи, създадени с Конституцията на Република България или с нормативен акт, както и техните служители; Неправителствени организации, както и техните служители; Бизнес; Общественост. Съобразявайки се със спецификата на дейността обществеността се явява ползвател на постигнатите резултати, като същите ще се публикуват на интернет страницата на БФСп на обществен достъп, като се предоставя възможност за обратна връзка, мнение и препоръки от всички заинтересовани страни, в т.ч. и гражданското общество. Предвид спецификата си и описаните поддейности, дейността попада в допустима група от дейности № 1 и № 3 от Насоките за кандидатстване. 20 803.68 23 802.86
Дейност 2. Съвместни дейности между НПО, като посредници на гражданите и бизнеса, и администрациите за реализация на публични политики и законодателство в областта на спелеологията: Изпълнението на дейността предвижда извършване на проучване (desk research) и пренасяне на добри практики от държави, където има действащо законодателство за пещерите, на базата на които да се разработят и отправят предложения за регламентиране на секторно законодателство. В тази връзка ще се направи проучване на действащото законодателство в минимум 5 страни-членки на ЕС. Ще се изготви SWOT анализ, въз основа на който ще се идентифицират минимум 2 страни от ЕС, за които ще се направи детайлен анализ на приетите секторни разпоредби и установената организация и ред за тяхното прилагане. Детайлното изследване ще се съсредоточи върху нормативната и поднормативна уредба в областта, като ще се постави акцент на: - начин на уреждане на обществените отношения между държавата, юридическите и физическите лица в областта на опазването, ползването и управлението на пещерите; - регламенти относно проучването, опазването и ползването на пещерите като неделима част от природното богатство и като обекти с особено важно значение за геологията, биологичното разнообразие, водоснабдяването, културно-историческото наследство, науката и туризма; - режими и дейности по опазването и ползването на различните категории пещери; - механизми за контрол върху дейностите, които физическите и юридически лица осъществяват в пещерите; - компетентни органи по управление и контрол; - стратегически документи за опазване и ползване на пещерите – организация и отчетност; - санкции, предвидени при нарушаване разпоредбите на закона; - участие на сдружения на пещерняци и други природозащитни организации в процеса по контрол и управление върху дейностите в пещерите. На база на анализа, извършен в рамките на дейност 1 и проведения desk–research, като част от дейността ще се изготвят конкретни предложения за приемане на закон за пещерите и/или нормативни разпоредби, отнесени към действащи нормативни актове. Ще се изготвят и препоръки и подходи за активно включване на НПО, бизнеса и обществеността при разработването и прилагането му. Извеждането на конкретни препоръки има за цел създаване на условия за нова организация на работа между институциите и участие на сдружения на пещерняци и други природозащитни организации в процеса по контрол и управление върху дейностите в пещерите, както и приобщаването на местните общности. Преди изпращането на препоръките до заинтересованите страни ще се проведе 1-дневна работна среща – дискусия с представители на структурите на гражданското общество, гражданите, бизнеса, и представители от отговорните ресори на всяко ведомство, идентифицирани в рамките на дейност 1 (минимум 20 участника). В хода на работната среща ще бъдат разисквани всички предложения и препоръки, както и механизмът за тяхното прилагане. След отразяване на предложенията от работната среща, препоръките ще бъдат изпратени до всички заинтересовани страни. Дейността е насочена към следните конкретни целеви групи: Държавни органи, създадени с Конституцията на Република България или с нормативен акт, както и техните служители; Неправителствени организации, както и техните служители, бизнес, общественост. Предвид спецификата си и описаните поддейности, дейността попада в допустима група от дейности № 2, 3 и № 4 от Насоките за кандидатстване. 26 272.80 29 001.14
Дейност 3: Създаване на механизъм за обществен мониторинг, публичност и обмен на информация: С цел създаването на механизъм за обществен мониторинг, публичност и обмен на информация и ефективно сътрудничество на структурите на гражданското общество с администрацията и намирането на работещи решения за развитие на спелеологията и подобряване условията за развитие на пещерното дело и пещерния туризъм, изпълнението на дейността предвижда създаване на леснодостъпен и ефективен инструментариум за обмен на информация и за ефективно сътрудничество между структурите на гражданското общество, органите на държавна и местна власт, НПО и бизнес. На съществуващата интернет страница на федерацията ще се разработи обществено достъпна картотека – он-лайн база данни за пещерите и спелеолозите в България. В базата данни освен информация за наименование, землище, денивелация, дълбочина, дължина ще има възможност да се качват актуални карти на изследваните пещери, да се пази архив с карти, създадени през годините. По този начин ще се създаде единен актуален регистър, който би бил полезен не само за пещерняци, но и за студенти, учени, любители, държавни институции и общественост. Ще се създаде специална секция за обсъждане и обмен на мнения и предложения от гражданите до структурите на гражданското общество и от структурите на гражданското общество до институциите, отговорни за разрешаването на съответния проблем. Целта е разпространение на информация, въвличане и запознаване на всички заинтересовани структури на гражданското общество, граждани, НПО сектор и бизнеса, и създаването на автоматизиран механизъм за сътрудничество с различните структури на местна и държавна власт. Предвид спецификата си и описаните поддейности, дейността попада в допустима група от дейности № 2 и № 3 от Насоките за кандидатстване. 18 240.00 18 240.00
Дейност 4: Повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие, подготовка и разпространение на Наръчник на спелеолога и провеждане на конференции, със заинтересованите страни: Изпълнението на дейността има две основни цели: първо на базата на резултатите от изпълнението на настоящата дейност да се разработи и публикува (на хартиен и електронен носител) Наръчник по спелеология, включващ събраната и систематизирана в раздел картотеки информация и данни. Този наръчник ще бъде разпространен чрез интернет страницата на Федерацията и ще бъде предоставен на туристическите информационни-центрове (ТИЦ) за разпространение сред обществеността. Към наръчника ще бъдат включени и мултимедийни презентации, които ще служат като помощно средство за инструкторските екипи като ще онагледяват спецификите на пещерите. С цел повишаване на безопасността и превенция сред практикуващите спелеология, като част от наръчника ще бъде изготвен и представен раздел с техники за безопасност, включващ елементите използвани при пещерно-спасителни акции, както в страната, така и в проучените страни членки, в рамките на дейност 2. Ще се включат указания за прилагане на механизма за обсъждане и обмен на мнения и предложения до институциите, отговорни за разрешаването на съответния проблем. Към дейността ще се осъществи участие в два международни форума, на темакита, свързана с пещерите: ЕвроСпелео форум и ПроКарст Тера. Целта е разпространение на информация за целите и очакваните резлутати от проекта, въвличане и запознаване на всички заинтересовани структури на гражданското общество, граждани, НПО сектора и бизнеса, и създаването на автоматизиран механизъм за сътрудничество с различните структури на местна и държавна власт, също така обмяна на опит, знания и добри практики с държави от ЕС. Подготвените материали и резултатите от проекта ще бъдат представени на заинтересованите страни и на 2 едно-дневни конференции, в които се предвижда да участват минимум 30 участника във всяка. Дейността попада в допустима група от дейности № 4 от Насоките за кандидатстване. 17 831.84 21 350.97

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).