Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

Gurtsov Ltd. was founded in the year 2002 with main activity manufacturing of bathroom furniture out of MDF, PVC and particle boards - statistical economic code C 31.09 "Manufacturing of other furniture". The enterprise has a distribution network on the territory of the whole country. The particle boards furniture is mainly meant for the Bulgarian market while the products made out of MDF and PVC are meant for the Western European one. In the period of 2013 to 2015 there has been an increase of 350% in produced and marketed goods from 2248 to 7880 pieces per year. 

The current production process takes place with a large overrun in energy. In combination with the production growth there has been a noticeable increase in energy consumption.

For the purpose of increasing the energy efficiency in the enterprise, the implementation of the following activities is intended with this project, laid down in the energy audit, approved with opinion № BG16RFOP-183/26.08.2016 by AUER:

- Acquiring of machine for edge gluing to PVC, MDF and particle boards planes; 
- Acquiring of 2 machines for polishing and grinding of the surfaces of the painted planes made out of PVC and MDF.
- Acquiring of new aspiration system for the edge gluing machine with heating recovery via recirculation of the processed air after clean-up of the production dust;
- Building an automated system for energy consumption monitoring;
- Introduction and certification of an energy management system in accordance to ISO 50001. 

The realization of the above mentioned measures will result in energy savings as well as decrease in the other production costs. In addition, the decreased production time as a result of the project's realization, will allow for a significant increase in the enterprise's production capacity.

During the realization of the project the appropriate measures for visualization and publicity will be taken.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Придобиване на ново производствено оборудване (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на Машина за залепяне на кантове на плоскости от ПДЧ, MDF и PVC (кантираща машина) - 1 бр.): По тази дейност ще бъде закупена, доставена и пусната в експлоатация: - Машина за залепяне на кантове на плоскости от ПДЧ, MDF и PVC (кантираща машина) - 1 бр. (Мярка 1) Инвестицията в този ДМА ще допринесе за подобряване на енергийната ефективност по следния начин: Към момента процесът обхваща подготовка на лепило, фрезоване, залепване и профилиране на ъглите на канта, както и почистване на остатъците от лепило. Подготовката, фрезоването и залепването се извършват автоматично на специализирана машина. Почистването се извършва ръчно и изисква продължителна обработка поради недостатъчно качествената изработка от наличната машина. Съпоставено със съвременните машини за залепване на кантове, настоящият процес се извършва с голям преразход на енергия. С инвестицията в новата модерна машина за залепяне на кантове на плоскости от ПДЧ, PVC и MDF ще се намали многократно времето на работа за залепване на кантовете, от което ще се реализира значителна икономия на енергия. Кантиращата машина- предмет на закупуване по проекта ще замени съществуващата машина и допълнителната ръчна обработка като съкрати значително продължителността на операция кантиране. В допълнение, икономия на енергия ще се реализира посредством следните преимущества на новото оборудване: 1. Чрез профило-копиращия агрегат ще се намали до минимум времето за настройка на фрезата за обработка на ръбовете на кантовете. За различните видове оформления на ръбове и ъгли ще има предварително подготвени мостри, които ще се подават при неработещи други агрегати към профило-копиращия агрегат, който за секунди ще копира съответния профил, след което многофункционалната преса ще се настрои автоматично за подходящия ъгъл на работа. По този начин ще се спести преразходът във времето на работа при настоящата машина, вследствие на периода на настройване. 2. Агрегатът за предфрезоване ще работи с променливи обороти на въртене, което ще помага за регулиране на мощността на агрегата в съответствие с материала, който се обработва. При „Гурцов” ООД това е много важно, тъй като преобладаващо се работи за кантиране с ПДЧ и PVC, които са меки материали и се нуждаят от обработка с минималната честота на въртене, а едва 5% от детайлите, които се кантират с MDF, изискват максималната честота на въртене. Т.е. минималната честота на въртене, изискуема при 95% от обработваните плоскости, означава значително намаляване на енергията използвана за предфрезоване. 3. Посредством еко-режима, при който всички агрегати ще се изключват, когато се преустанови подаването на детайли през необходимия интервал, ще се избегне ненужният преразход на време на работа на агрегатите от неритмичност на подаването, който се оценява на около 10% от времето. Вследствие на инвестицията се прогнозира повишаване на производството с 50%. На базата на това увеличение, в одобрения енергиен одит, са извършени изчисления на енергийните спестявания при реализиране на 'Мярка 1', както следва: Икономия на енергия от прилагане на мярката (по данни от одита): Общо разход на енергия преди проекта: 6372 kWh/год. Общо разход на енергия след проекта: 3188 kWh/год. Икономия на енергия: 6370 kWh/год. Общо количество залепени кантове: 48327 m/год. Специфична икономия на енергия: 0.13 kWh/m кант Специфично спестена енергия: (ESR) 66.65% Следователно, дейността е напълно допустима, тъй като енергийните спестявания от реализирането й надвишават многократно изискуемия мин. от 5 %. Потвърденото от АУЕР увеличение на количеството залепен кант е от 32218 m. на 48327 m. на годишна база, т.е. мярката ще допринесе и за увеличение в производствения капацитет. Върху ДМА, закупен по проекта ще се поставят стикери, включващи информация за финансовия принос на ЕС през ОПИК. 324 668.00 324 668.00
Придобиване на ново производствено оборудване (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на Машина за полиране/шлайфане на боядисани плоскости с максимална дължина на детайла до 3 м. – 1 бр. и Машина за полиране/шлайфане на боядисани плоскости с максимална дължина на детайла до 4 м. – 1 бр.): По тази дейност ще бъдат закупени, доставени и пуснати в експлоатация: - Машина за полиране/шлайфане на боядисани плоскости с максимална дължина на детайла до 3 м. – 1 бр. (Мярка 2) - Машина за полиране/шлайфане на боядисани плоскости с максимална дължина на детайла до 4 м. – 1 бр. (Мярка 2) Инвестицията в тези ДМА ще допринесе за изпълнението на дейността по подобряване на енергийната ефективност по следния начин: Процесите на шлайфане на повърхностите на полирани детайли и полиране на повърхностите на боядисани детайли се извършват, в настоящия момент, с три вида ръчно управлявани машини, използващи сгъстен въздух или електрическа енергия, което е свързано с висок разход на енергия и с висок процент на дефекти. Тъй като продуктите на тези процеси се явяват крайни продукти, преди сглобяване и опаковане на мебелите, всички детайли с дефекти се връщат за корекция обратно в предходните технологични процеси – шлайфане, грундиране и боядисване, което е свързано с голям преразход на енергия. Предвижда се закупуването на две автоматизирани машини за шлайфане и полиране на боядисани повърхности, които ще допринесат за изпълнението на дейността в следните аспекти: - намаляване времето за обработка и оттам прекият разход на ел. енергия; - елиминиране получаването на дефекти върху боядисаните детайли и необходимостта от корекция и допълнителна обработка чрез шлайфане, грундиране и боядисване. Така ще се избегне преразходът на ел. енергия от връщане на 5 % от детайлите в началото на производствения процес и повтаряне на всички негови етапи. Липсата на дефекти , а от там отпадането на нуждата от пребоядисване, е от особено значение, освен от гледна точка на спестена ел. енергия, и от гледна точка на консумацията на промишлен газьол. Към момента, за изсъхването на боядисаните детайли, същите се оставят да съхнат в подгрята бояджийска камера на температура 40 градуса за 3.5 часа без внасяне на пресен въздух. За подгряването на камерата се извършва изгаряне на промишлен газьол. За съхнене на повторно боядисани детайли на год. се консумира 27512 kWh/год. промишлен газьол. Този разход за промишлен газьол за повторно сушене на елементите ще отпадне изцяло. Поради по-високата производителност и по-ниската себестойност на продукцията предприятието предвижда увеличаване на продукцията с 50%, след извършване на инвестицията. На базата на това увеличение, в одобрения енергиен одит, са извършени изчисления на енергийните спестявания при реализиране на 'Мярка 2', както следва: Икономия на енергия от прилагане на мярката (по данни от одита): Общо разход на енергия преди проекта - коригиран: 81489 kWh/год. Общо разход на ел. енергия преди проекта - коригиран: 53977 kWh/год. Общо разход на енергия с промишлен газьол преди проекта - коригиран: 27512 kWh/год. Общо разход на енергия след проекта: 6582 kWh/год. Общо разход на ел. енергия след проекта: 6582 kWh/год. Общо разход на енергия с промишлен газьол след проекта: 0 kWh/год. Икономия на енергия: 74907 kWh/год. Икономия на ел. енергия: 47395 kWh/год. Икономия на енергия с промишлен газьол: 27512 kWh/год. Общо количество боядисани детайли: 11228 m2/год. Специфична икономия на енергия: 6.7 kWh/год. Специфично спестена енергия: (ESR) 91.92% Следователно, дейността е напълно допустима, тъй като енергийните спестявания от реализирането й надвишават многократно изискуемия мин. от 5%. Върху ДМА, закупени по проекта ще се поставят стикери, включващи информация за финансовия принос на ЕС през ОПИК. 185 374.00 185 296.00
Дейност за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия (ще бъде извършена чрез придобиване на аспирационна система с оползотворяване на отпадна топлина – 1 бр.): По тази дейност ще бъде инсталирана нова аспирационна система за машината за залепване на кантове с оползотворяване на отпадната топлина чрез рециркулация на отработения въздух след пречистване на праха от производството - 1 брой (Мярка 3) Инвестицията в този ДМА ще допринесе за изпълнението на дейността по подобряване на енергийната ефективност по следния начин: В основния цех, където се извършват процесите „кантиране”, „фрезоване”, „шлайфане” и „ръчно шлайфане” (на небоядисани детайли) има четири аспирационни инсталации. При машината за кантиране аспирацията е най-стара, от 2002 г., и е изпълнена с цялостно изхвърляне на отработения въздух, вследствие на което през отоплителния период работата на аспирацията към машината за кантиране води до съществени загуби на енергия за отоплениe. Предвижда се да се инсталира нова аспирационна система към новата машина за залепяне на кантове на плоскости от ПДЧ, PVC и MDF (Мярка 1), която ще осигурява връщане в помещението на цялото количество отработен въздух след неговото пречистване. По този начин ще намалее инфилтрацията на външен въздух, а отработеният въздухът, върнат в помещението през аспирационната система, ще бъде с температура близка до тази, с която е отнет от помещението. Икономията на енергия от 'Мярка 3' се постига посредством намаляване на разхода на ел. енергия за отопление и вентилация на помещението, намаляване на инсталираната мощност на вентилатора за аспирационната система и намаляване на времето на работа на аспирацията поради по-кратката работа на кантиращата машина (Мярка 1), при повишаване на производителността й. Спестяването на енергия, отразено в баланса на помещението, дължащо се на работата на кантиращата машина не се разглежда като спестяване от 'Мярка 3'. Спестената енергия от времето на работата на вентилатора е отчетено като спестяване на енергия в 'Мярка 3', тъй като същото не е отчетено в 'Мярка 1' и не се получава дублиране на спестявания. На базата на тази инвестиция, в одобрения енергиен одит, са извършени изчисления на енергийните спестявания при реализиране на 'Мярка 3'. Предвижда се намаляване на разхода на енергия за отопление и вентилация от 7642 kWh/год. на 3956 kWh/год. или икономия в размер на 3686 kWh/год. Разходът на енергия от намаляване на мощността и времето на работа на вентилатора ще спадне до 878,3 kWh/год. от 3953,3 kWh/год., което е икономия в размер на 3075 kWh/год. Факторът енергийни спестявания е 58.31%. Общата икономия на енергия от мярката, по данни от одита е 6761 kWh/год. Следователно, дейността е напълно допустима, тъй като енергийните спестявания от реализирането й надвишават многократно изискуемия мин. от 5%. Върху ДМА, закупен по проекта ще се поставят стикери, включващи информация за финансовия принос на ЕС чрез ОПИК. 11 000.00 11 000.00
Изграждане на автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението - 1 бр.: Като част от дейността ще бъде въведена автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението, състояща се от: 1. ДМА: Концентратор за автоматизирана система за енергиен мониторинг – 1 бр. 2. ДНА: Софтуерна програма – 1 бр. 3. Спомагателни материали, необходими за окомплектоване на концентратора и приложната софтуерна програма като работеща система за мониторинг на енергопотреблението: - Електрически мрежови анализатори - 4 бр. - Токови трансформатори - 12 бр. Предвижда се да се въведе автоматизирана система мониторинг на енергопотреблението в предприятието, която представлява електронна система, записваща потреблението на различните видове енергоносители и ресурси за технологичните процеси и системи като позволява осъществяването на контрол и вземането на управленски решения относно енергийното потребление. Системата ще предложи на ръководство своевременни и обективни данни, за да може да предприеме действия за оптимизиране на разхода на ел. енергия и да се повиши ефективността на производството. Изпълнението на дейността ще допринесе за подобряване на енергийната ефективност по следния начин: Електроенергията ще се измерва от 4 електрически мрежови анализатори и измерените стойности ще се предават към т.нар. концентратор на данни (Remote Terminal Unit – RTU), които анализатори ще бъдат монтирани в електротабла и ще се покрива измерване на общото електропотребление и потреблението на трите цеха. Данните ще се запазват във вид на CSV файл на SD карта в самото RTU или на PC по Ethernet кабел. Потребителят ще може да получава файла с данни и на персонален компютър през съответно четящо устройство за SD карта. На базата на събраните данни, потребителят ще може да попълва собствени форми за справки за консумираната електроенергия. Системата ще генерира автоматично и предварително дефинирани форми за консумираната електроенергия. Данните ще се събират през подходящ зададен интервал. RTU има вграден WEB сървър, в който ще се реализира визуализация в реално време на измерените електрически мощности, текущи стойности на електроенергията, графично представяне на стойностите във вид на графики. Достъпът може да е от всяко устройство (PC, смартфон и др.) от локалната мрежа или от VPN мрежа на предприятието. Предлаганата система може да се разширява с измерване и архивиране на консумацията на горива, вода, топлоенергия и други ресурси, използвани в производствения процес. В зависимост от производственото задание към работниците световната практика показва, че най-често чрез автоматизираните системи за мониторинг на енергопотреблението може да се постигнат икономии на енергия между 5 % и 8 %, като при много ефективно и целенасочено анализиране на информацията и предприемане на постоянни активни мерки от ръководството, може да се постигнат и до 10 % икономии. Предвид на това, че в настоящия момент, в следствие на отсъствие на обективна информация за потреблението на енергия, не се предприемат никакви мерки в посока на оптимизиране на експлоатацията на машините и сериозните намерения на ръководството за въвеждането на автоматизираната система за мониторинг на енергопотреблението и система за енергиен мениджмънт съгласно ISO 50001, може да се очакват реализиране на съществени икономии на енергия в съответствие с резултатите от световната практика. Предвид това, очакваните икономии на електрическа енергия вследствие на 'Мярка 4' се оценяват на 7% (ефект енергийни спестявания). Следователно, дейността е напълно допустима, тъй като ефектът енергийните спестявания от реализирането й надвишават изискуемия мин. от 5%. Върху ДМА, закупен по проекта ще се поставят стикери, включващи информация за финансовия принос на ЕС през ОПИК. 4 760.00 4 760.00
Консултантски услуги за въвеждане и сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт ISO 50001 (като част от дейността ще бъдат извършени следните услуги: въвеждане на ISO 50001 и сертифицирането му): В изпълнение на дейността ще бъдат извършени следните услуги: въвеждане на ISO 50001 и сертифицирането му. Международният стандарт ISO 50001 има за цел да помогне на фирмата да определи системите и процесите, необходими за подобряване на енергийните характеристики, вкл. енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията. По този начин могат да се спестят средства, както и да се достигне по-висока ресурсна ефективност и да се направи стъпка напред към опазване на околната среда. Стандартът интегрира всички аспекти, които биха могли да допринесат за подобряване на енергийната ефективност на предприятието- изграждане на енергиен мониторингов план на изразходваната енергия, чийто анализ позволява да се предприемат нужните действия (измерване, документиране и докладване, планиране и закупуване на оборудване, човешки ресурси и др.) за подобряване на енергийното управление и ефективност. 1. Внедряването на стандарта ще допринесе за подобряване на енергийната ефективност, предоставяйки следните предимства: - активно управление на енергийното потребление и енергийните разходи; - подобряване на произведената продукция чрез по-ниска консумация на енергия; - повишаване ангажимента на служителите за по-ефективно използване на енергията. 2. Внедряването на стандарта ще допринесе за опазване на околната среда като - ограничи използването на енергийни ресурси и намали емисиите на парникови газове, без да повлияе отрицателно върху производствената дейност. Стъпки към разработване и внедряване на Системата за управление (СУ): 1. Избор на организация, която ще внедри Система за управление в съответствие със стандарт БДС EN ISO 50001. 2. Анализ на състоянието: - преглед на състоянието на действащата система за съответствие с изискванията на конкретния стандарт; - проектиране на Система за управление (СУ) съгласно клаузите на съответния стандарт и изготвяне на график за изпълнение на съпътстващи документи – заповеди, програми и др. 3. Разработване на документите от СУ: - разработване на процедури, оперативни документи, формуляри, наръчник и други съпътстващи документи; - съгласуване на документацията с ръководството. 4. Внедряване: - обучение на персонала и ръководството за въвеждане на Система за управление; - извършване на пробни вътрешни одити; - извършване на изменения в документите при установена необходимост по време на одитите; - внедряване на СУ. 5. Наблюдение: - наблюдение на внедрената система за управление, анализ и корекции; - вътрешен одит на СУ; - отстраняване на установени при вътрешен одит несъответствия; - подготовка за сертификационен одит. 6. Сертифициране и придобиване на сертификат: - избор на сертификационна организация; - извършване на сертификационен одит; - отстраняване на евентуални несъответствия от одита. 9 450.00 9 250.00
Извършване на енергиен одит по образец: В изпълнение на тази дейност е изготвен енергиен одит от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност. Дейността е осъществена преди подаване на проектното предложение. Настоящият проект се основава на препоръките от изготвения енергиен одит на предприятието-кандидат. Обследването за енергийна ефективност е извършено на основата на информацията за енергийното потребление за предходния тригодишен период (2013 - 2015 г.) и данни от измерванията, направени в хода на обследването. Докладът от енергийният одит е одобрен от АУЕР със становище № BG16RFOP-183 / 26.08.2016 г. Разходите за енергиен одит са извършени и платени преди датата на подаване на проекта и след датата на обявяване на процедурата (май 2016г. - август 2016г.) За отчитане на извършените разходи за енергиен одит към междинен/финален отчет ще се приложат: - Разходооправдателни документи за извършените разходи за енергиен одит, издаден от фирмата-изпълнител след датата на откриване на процедурата (след 14.5.2016 г.) и преди датата на подаване на проектното предложение, придружени от документи за плащане в цялост на разходите по банков път с дата не по-късно от датата на подаване на съответния междинен/финален отчет по проекта; - Приложени към отчетната документация три оферти за избор на изпълнител за извършване на енергийния одит като офертите са с дата след обявяване на процедурата и преди извършване на енергийния одит и подаване на проектното предложение; - Приемо-предавателен протокол за изпълнение на услугата, попълнен по образец от Ръководството за изпълнение на договори по ОПИК; - Копие на енергийния одит, входиран и одобрен от АУЕР. 4 900.00 4 900.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).