Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 065 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

"Detelina I" Ltd. was established in 2011. with headquarters in the city. Haskovo Quarter area Derekyoy Topra. The company is specializes in the production of plastic containers for yogurt thermoforming method. The company has two thermoforming lines - one with an installed capacity of 120 kW, while the other delivers 140 kW. Starting material by thermoforming lines are white yogurt and waste product. In connection with the growing demand for yogurt with color printing on them, the company has a printer for making such printing with an installed capacity of 15 kW. The heat from thermoforming lines is significant for the purposes of ensuring the proper functioning of the process the heat is removed by cooling system. Also for the purpose of technology is to install air compressor with capacity 30 kW.

To increase the energy efficiency of existing production and reduce production costs the company plans the implementation of these energy-saving measures:

1) Measure 1: Buying a printer for polymer packaging

2) Measure 2: Purchase of mill for grinding plastic

In the project "Energy Efficiency" in Detelina-I Ltd." will be achieved following direct results:

- Purchased, delivered and put into operation a line for color print of plastic packaging;
- Purchased, delivered and put into operation a mill for grinding plastic;
- Introduced and certified energy management system in accordance with standard BS EN ISO 50001:2011;
- Annual energy savings from recommended package (SG): 857 136 kWh / a .;
- Planned energy savings for the enterprise as a result of project implementation (PES): 82.53%;
- Factor energy savings (ESR) Total: 95.70%;
- Payback period of investment: 4.79 years .;
- IRR: 19,40%.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Инвестиции за изпълнение на мерки за енергийна ефективност чрез закупуване и доставяне на линия за принтиране на полимерни опаковки, както и мелница за смилане на пластмаса: Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнител (от 1-ви до 6-ти месец); 2. Сключване на договор (от 6-ти до 7-ми месец); 3. Доставка на актива и подписване на приемо-предавателен протокол (от 7-ми до 17-ти месец); 4. Инсталиране, тестване и пускане в експлоатация на оборудването. Подписване на финален приемо-предавателен протокол (от 17-ти до 18-ти месец); 5. Доставка и монтаж на информационна табела (18-ти месец). Съгласно предписанията на мярка 1 от енергийния одит се предвижда закупуване на нов принтер за полимерни опаковки, който да осигури разширяване на производствените възможности на предприятието. Целите на закупуването на новата машина са: •Увеличване на производствения капацитет; •Намаляване на времето на престой на машината в резултат на аварии; •Намаляване на разходите за поддръжка (външна и собствена); •Намаляване на брака на готовите изделия и увеличаване на дела на годните такива. Очаква се новата машина да бъде обслужвана от един човек, като минималната производителност на машината е 250 бр./мин. Също така новата машина ще бъде с максимална мощност 10 kW, което е с 33% по-ниско в сравнение с настоящата ситуация. Изчисленията са направени при работа на една смяна (8 часа) 252 дни в годината, което е текущият график на работа на предприятието. Цената на електроенергията е изчислена на базата на средната стойност на цената на електроенергията за представителната 2015 г. Разходите за резервни части и поддръжка на машината ще бъдат сведени до нула, а разходите за обслужващ персонал ще станат 5962,32 поради необходимостта от само един работник за работа с новата машина. Придобиването на подобна машина ще позволи на предприятието да премине на двусменен режим на работа по отношение на термоформовъчните линии. Общият капацитет на термоформовъчните линии е 8550 бр./час, което при двусменен режим на работа (16 часа) и средно тегло на едно изделие от 0,008 кг. представлява 275788 кг. на година. Подобна ще бъде и производителността на принтера 241920 кг./год. при едносменен режим на работа. Подобни съотношения на показателите показват, че увеличаване на производството на фирма „Детелина И“ ЕООД от 2 до 2,5 пъти е напълно възможно. С цел по-пълното оползотворяване на материала и освобождаване на складови пространства в изпълнение на мярка 2 от енергийния одит е планирано да се закупи мелница за остатъчния от термовормоването материал, като по този начин ще се осигури по-пълна безотпадност при производството на фирма „Детелина-И“ ЕООД. Фирмата притежава две термоформовъчни линии с общ капацитет от 8550 бр. пластмасови кофички за кисело мляко на час или около 4250 бр. от всяка термоформовъчна линия. Поради наличието на гаранционен срок при закупуване на новата машина не се предвиждат разходи за експлоатация и поддръжка през първата година. В зависимост от вида на производството около 60-65% от материала е вторичен продукт (материал), който може да се вложи обратно в производството, което при производителност от около 4250 бр/час. представлява около 60 кг./час или при 8 часов работен ден около 480 кг. на ден. При натовареност на линията за термоформоване 4250 бр. кофички на час и капацитет на мелницата 250 кг. ще са необходими около 2 часа за смилане на произведения отпадък при едносменен режим на работа или 1,44 часа при капацитет от 350 кг./час. Закупуването на подобна мелница ще позволи на фирмата да премине на двусменен режим на работа за термоформовъчните линии, което ще доведе до увеличаване на натоварването на мелницата до 4 часа на денонощие. При преминаване на трисменен режим на работа на термоформовъчните линии ще се увеличи натоварването на мелницата до 6 – 8 часа на денонощие в зависимост от нейния капацитет. В извод, заявената по проекта помощ по елемент „Инвестиции“ по пада изцяло в обхвата режим Регионална инвестиционна помощ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014, тъй като изпълнението на проекта ще доведе разширяване на капацитета на съществуващ стопански обект. 970 200.00 969 500.00
Въвеждане и сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно международно признат стандарт БДС EN ISO 50001:2011: Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнител (от 6-ти до 7-ми месец); 2. Сключване на договор (7-ми месец); 3. Въвеждане и сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно международно признат стандарт БДС EN ISO 50001:2011 (от 7-ми до 12-ти месец); 4. Издаване на сертификат за въведена СЕМ и подписване на финален приемо-предавателен протокол (12-ти месец). Разработването и въвеждането на система за енергиен мениджмънт протича в следните етапи: 1.Преглед и оценка на състоянието в организацията. •Оценка на действащата практика и сравняване с изискванията на стандарта БДС EN ISO 50001:2011; •Идентификация на процесите (основните дейности), които играят важна роля за енергийната ефективност в предприятието и на последователността и взаимодействието между тях; •Определяне на критериите за оценка на тези процеси, методите за тяхното наблюдение и измерване; •Консултация за подхода и начина на работа с оглед успешно разработване и внедряване на системата; •Сформиране на работна група и определяне на Мениджър по енергийна ефективност; 2.Разработка Разработване на основните документи на СЕМ: Наръчник, Процедури, Формуляри. Тези документи се разработват от консултантите, обсъждат се съвместно с определения екип и се утвърждават от Висшето ръководство на организацията. 3.Одобряване и внедряване на разработените документи в практиката. Разработените документи се внедряват под ръководството и контрола на консултантите и активното съдействие на членовете на работната група като се събират и доказателствата за ефективното действие на системата, необходими при сертификационния одит. 4.Обучение за прилагане на изискванията на БДС EN ISO 50001:2011. 5.Провеждане на вътрешен одит. След изтичане на взаимно-съгласувания срок за внедряване (около 3 месеца) се провежда вътрешен одит . След преценка на ефективността и изпълнението на предписаните коригиращи действия (ако има такива), внедряването се счита за приключено. Следва препоръчване за сертификационен одит и консултиране при избора на най-подходяща оферта за сертифициране. Сертифицирането протича в следните фази: Одит 1 етап – органът по сертификация чрез своите одитори проверява документацията на системата, оценява работната площадка на кандидата и специфичните условия на място, провежда съответните интервюта, за да се оцени разбирането на кандидата за изискванията на стандарта. Събира се необходимата информация за обхвата, процесите и работната среда, а също и приложимите законови и нормативни аспекти и тяхното прилагане. Освен това се оценява и дали вътрешния одит и прегледа от ръководството са проведени и дали нивото на внедряване на системата за управление доказва готовността на клиента за провеждане на одит-2 етап. Кандидатът изпраща на Водещия одитор достатъчно време преди одита документацията на системата в актуалната й версия. Документите се проверяват за съответствие с изискванията на стандарта БДС EN ISO 50001:2011. След изясняване на всички несъответствия/ отклонения може да се проведе и одит-2 етап. Одит 2 етап – екип от одитори систематично проверява на място системата, политиката, стандартите и процедурите и търси обективни доказателства за изпълнението на документираното на практика (документирана информация), както и прави своите наблюдения на протичането на системата и процесите. Резултатите от одита се представят на ръководството на фирмата за информация и насрочване на евентуални последващи действия при наличие на несъответствия. Резултатът се документира като доклад от одита. Несъответствията/наблюденията се документират в доклади за несъответствия. Сертификатът се издава след положителна оценка на сертификационната процедура от страна на Ръководителя на Органа по сертификация. Сертификатите се издават само ако критичните несъответствия са коригирани. Сертификатите са валидни за период от три години и предвиждат провеждане на ежегодни наблюдателни одити в компанията. 10 000.00 8 589.00
Извършване на енергиен одит по образец: Енергийният одит е подготвен за целите на процедура BG16RFOP002-3.001 „Енергийна ефективност за МСП“, реализирана в рамките на инвестиционен приоритет 3.1. на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020. Целта на процедурата e да предостави фокусирана подкрепа на българските малки и средни предприятия за насърчаване изпълнението на мерки за енергийна ефективност с цел постигане на устойчив растеж и конкурентоспособност на икономиката. В изпълнение на тази цел, екипът на “Детелина И” ЕООД и одиторският екип представят проект пряко свързан с прилагането на енергоспестяващи производствени технологии и максимално оползотворяване на наличната ресурсна база в „Детелина И“ ЕООД. За да са допустими по настоящата процедура, проектите трябва да се основават на препоръки от извършен енергиен одит по образец („обследване за енергийна ефективност”), изготвен за целите на процедурата за подбор на проекти (Приложение Б към Условията за кандидатстване). Енергийният одит следва да е извършен от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност като екипът извършил обследването следва да подпише енергийният одит (на хартия или с КЕП) преди изпращането му на кандидата. Обследването за енергийна ефективност се извършва на основата на информация за енергийното потребление за предходен тригодишен период (2013-2015 г.) и данни от измерванията, извършени в хода на обследването. Във връзка с горе представеното, "Детелина-И" ЕООД сключи договор за извършване на енергиен одит по образец от 20.06.2016г. с фирма "Екотекпродуктс" ЕООД, представлявано от проф. Кристиан Спасов. Изборът на изпълнител бе проведен чрез избор измежду три оферти по критерий "най-ниска цена". Общата стойност на услугите по договора възлиза на 20 000 лв. без ДДС, като към момента на подаване на проектното предложение в ИСУН 2020 са издадени и съответно платени фактури за част от сумата, придружени със съответните приемо-предавателни протоколи. Съгласно т.14.1 от Условията за кандидатстване относно допустимостта на реализираните разходи по проекта, изключение се допуска единствено за разходите за извършване на енергиен одит, които трябва да бъдат извършени преди подаването на проектното предложение. В изпълнение на дейността бе извършено цялостно обследване за енергийна ефективност на производствените помещения и мощности на "Детелина-И" ЕООД, като в резултат на това бе изготвен доклад за извършен енергиен одит (Приложение Б към Условията за кандидатстване). Докладът е входиран в АУЕР на 28.07.2016г. по електронна поща на адрес opic@seea.government.bg съгласно Указанията за електронно подаване в АУЕР (Приложение Щ). След извършена проверка, Агенцията изпраща Становище за съответствие на 08.08.2016г., с което дава директно одобрение на така представения одит, предвидените в него мерки и планираните спестявания. За повишаване на енергийната ефективност на съществуващото производство и намаляване на производствените разходи, съгласно предписанията на енергийния одит дружеството планира осъществяването на следните енергоспестяващи мерки: 1) Мярка 1: Закупуване на принтер за полимерни опаковки. 2) Мярка 2: Закупуване на мелница за смилане на пластмаса. 20 000.00 17 000.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).