Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

ET “Nikolay Yanakiev - Lorex“ was established in 1995 in Shumen. The main scope of business activities is: developing  the production of PVC and aluminum doors and windows. The whole production process takes place at production facilities, located in Shumen. The average number of employees of the company is 7 people. The main production processes are associated with the processing of PVC and aluminum-cutting, milling, drilling and assembly. The assembling of doors and windows is done manually. All of the production is sold on the domestic market. The company has introduced a system of quality management ISO 9001: 2008 and  system of environmental management ISO 14001: 2004+ AC: 2009.
The project foresees the renovation and upgrading of production equipment to improve energy efficiency and competitiveness of the enterprise to achieve lower production costs and reduce emissions of carbon dioxide into the atmosphere. It is planned a machining center for aluminum and a composite panel machine to be purchased. The project will also include the measures: Utilization of residual heat and automated system for energy consumption monitoring.
Another project investment will be the implementation and certification to ISO 50001 in order to improve energy efficiency to achieve rapid effect, through the best use of their energies and energy-related assets, while simultaneously reducing energy costs and energy consumption.
The main project activities are:
 Activity 1: Acquisition of new energy saving equipment:
1.1. Purchasing a machining center for aluminum;
1.2. Purchasing a composite panel machine;
Activity 2: Implementation and certification of energy management systems ISO 50001:2011;
Activity 3: Introduction of utilization of residual heat;
Activity 4: Implementation of an automated system for monitoring energy consumption;
Activity 5: Carrying out an energy efficiency audit;
Activity 6: Project information, publicity and visualization.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Придобиване на ново енергоефективно производствено оборудване.: Дейността е по Елемент "Инвестиции" съгласно Условията за кандидатстване на настоящата процедура.В рамките на тази дейност ще бъдат закупени Обработващ център за алуминий и Обработваща машина за композитни панели.Предвидената дейност изцяло кореспондира с препоръчаните в ЕО Мярка 1 и Мярка 2. 1.Реализирането на мярка 1 "Закупуване на обработващ център за алуминий". Препоръчаната енергоспестяваща мярка е свързана със закупуване на многоосен –CNC обработващ център предвиден за фрезовъчни и пробивни обработки върху алуминиеви профили, която ще доведе до разширяване на производствения капацитет на предприятието за дейностите свързани с цялостната обработка на алуминиевите профили. Машината е с 8 различни инструмента в магазин. Управлява се чрез специализиран софтуер. Оборудвана е с предпазни ограждения от трите страни. В момента средногодишното производство на предприятието е 3624 бр.унифицирани детайла. CNC обработващия център ще доведе до висок процент от икономия на енергия, както и изключително висока ресурсна ефективност (възможност за обработване на профили от PVC и стоманени профили с до 3 мм дебелина на стените). С реализиране на мярката ще бъдат постигнати енергийни икономии както следва: - енергийни спестявания 27 078,91 kWh/год.; - енергийни спестявания за единица продукция 2,491 kWh/бр.; - фактор на енергийни спестявания /ESR/ 62,67%; - спестени емисии CO2 - 22,18t/год. 2.Реализирането на мярка 2 "Закупуването на обработваща машина за композитни панели". Процесът на обработка на композитни панели е изключително тежък като времеемкост, трудоемкост и енергоемкост. За целите на изчисленията в ЕО е разгледана обработката на композитните панели на квадратен метър обработена площ. Към настоящия момент, при работа композитния панел минава за обработка на машината за рязане и фрезоване на алуминиев композитен панел с електрическа мощност 3 kW. Зареждането на панела за рязане е ръчно, подаването и позиционирането на изрязаните детайли за фрезоване също е ръчно. Инструментите необходими за обработката също се сменят ръчно. Обработването е по две оси. В производството са заети двама работника. Като се отчете времето за подаването на панела и позиционирането му, смяна на инструменти и обработката, констатираната производителност е 15 кв.м. на ден.Новата обработваща машина за композитни панели със CNC в режим на работа 5 ч. на ден ще обработва 25 200 кв.м. за год. Машината разполага със система за компенсация на топлината, PLC управлявана система за охлаждане на инструмента. По-добра вакуумна притискаща система, дръжка за настройка и ръчно управление, поддръжка с отдалечен достъп и др. С реализиране на мярката ще бъдат постигнати енергийни икономии както следва: - енергийни спестявания 35 784,00 kWh/год.; - енергийни спестявания за единица продукция 1,420 kWh/бр.; - фактор на енергийни спестявания /ESR/ 88,75 %; - спестени емисии СО2 - 29,31t/год. Освен преките енергийни ползи, дейността ще доведе и до редица неенергийни: 1.Увеличаване на производствения капацитет и разширяване на производствения потенциал на предприятието, което пряко ще доведе до минимизиране на производствените разходи, намаляване на обема бракувана продукция, намаляване на себестойността на крайния продукт, повишаване на качеството му. Като краен ефект от всичко това ще е увеличаване на печалбата и повишаване на конкурентоспособността на предприятието. 2.Увеличаване на продуктовата гама и качеството на продукцията - внедряването на новото оборудване ще разшири производствения капацитет на предприятието като даде възможност за включване на нови продукти в производството и разнообразяване на продуктовата гама, като цялата продукция ще е с по-високо качество. 3.Гарантиране устойчивостта на заетите към момента - предвид разширяване на производствения капацитет ще се гарантира устойчивостта на заетите към момента лица в производствения процес, както ще осигури по-добри безопасни условия на труд и ще повиши мотивацията на персонала. 501 036.71 0.00
Въвеждане и сертифициране на система за енергийно управление ISO 50001:2011: Дейността е по Елемент "Услуги" съгласно Условията за кандидатстване на настоящата процедура. В рамките на тази дейност ще бъдат извършени следните услуги: въвеждане на ISO 50001 и сертифицирането му. В съответствие с приоритета на компанията за постигане на ресурсна и енергийна ефективност, и подобряване на еколосъобразността на процесите, ЕТ "Николай Янакиев-Лорекс" предвижда въвеждането и сертифицирането на дейността си със стандарт за енергийно управление ISO 50001:2011. Внедряване на стандарта ще позволи на дружеството да въведе системи и процеси, необходими за подобряване на енергийната характеристика, което включва енергийна ефективност, използване и потребление. Въвеждането на този стандарт ще спомогне за намаляване на вредните емисиите в атмосферата, разходите за енергия и други въздействия, свързани с околната среда чрез систематично управление на енергията. ISO 50001:2011 определя изискванията, приложими за използване на енергия и потребление, включително за измерване, документиране и отчитане, проектиране на системи, процеси и персонал, които допринасят за подобрение на енергийните характеристики. Стандартът е приложим за енергийно управление на енергоинтензивни производствени процеси, и се прилага за всякакъв тип енергийни носители електроенергия, газообразни, течни и твърди горива, пара, компресиран въздух и др. Стандартът залага изискването за внедряване на енергиен мониторингов план и анализ на енергийната ефективност. Енергията има решаващо значение в организационните дейности за всяка компания. Отделните организации не могат да контролират цените на енергията, но могат да подобряват начина на управление на енергията. В тази връзка, в допълнение на препоръчаните мерки в енергийното обследване, ЕТ "Николай Янакиев-Лорекс" предвижда и внедряването на стандарта за енергийно управление ISO 50001:2011. Внедряването на всеки един стандарт преминава през следните основни етапи: 1. Установяване на съществуващото състояние на процесите във фирмата – на този етап се проучва създадения вътрешен ред на изпълнение на процесите и дейностите. Те се съпоставят с изискванията на стандарта и така се установяват несъответствията спрямо него; 2. Планиране на системата за управление – включва определяне на отговорници за процесите, представител на ръководството, както и срокове за разработването, внедряването и проверката на системата; 3. Разработване на системата за управление – включва разработването на задължителните документи за системата – наръчник, процедури и инструкции, както и такива необходими за ясното регламентиране на процесите в организацията; 4. Обучение на представители на организацията относно прилагането на системата и изискванията на стандарта; 5. Внедряване на разработената и съгласувана система за управление – т.е. стартиране на прилагането й в организацията – по звена и процеси; 6. Провеждане на вътрешен одит на системата – извършва се от обучени вътрешни одитори, които проверяват изпълнението на изискванията на стандарта и на документацията на системата в организацията; 7. Провеждане на преглед на системата за управление от ръководството – той включва анализиране на информация за функционирането на системата вземане на решения за нейното подобряване; 8. Сертификация на системата за управление и придобиване на сертификат – извършва се от трета независима сертификационна организация, акредитирана за извършване на такава дейност. 13 000.00 0.00
Въвеждане на оползотворяване на остатъчната топлинна енергия. : ЕТ „Николай Янакиев – Лорекс” възнамерява да въведе оползотворяване на остатъчната топлинна енергия чрез отвеждане на отпадната топлинна енергия от съществуващия компресор с инсталирана мощност 55 kW, намиращ се от външната страна на помещението. Предвижда се направа на въздуховод който да подава отпадната топлина в работното помещение през отоплителния сезон. През останалото време топлината ще се отвежда в околната среда. Работният режим е съобразен с режима на работа в производствената база. Производственото помещение на ЕТ „Николай Янакиев – Лорекс” представлява част от масивна постройка. Помещението е със застроена площ 1400 м2 и разгърната застроена площ 1400 м2. Външните ограждащи стени са изпълнени от термопанели с дебелина 6 см. Дограмата е PVC с двоен стъклопакет. Покривът на сградата е плосък, изпълнен от покривен термопанел с дебелина 8 см. Подът на сградата е директно граничещ със земята, като няма подземен етаж. За отопление се използвана енергията от водогреен котел на природен газ. В сградата няма монтирана вентилационна система. Битово горещо водоснабдяване /БГВ/, топла вода за битови нужди се извършва с електрически бойлери. Режимът на работа на силовите консуматори е съобразен с работното време. По време на обследването, за да се определи потребната енергия за отопление бе направено моделно обследване за енергопотреблението в сградата с помощта на софтуерния продукт EAB. Данните в ЕО са анализирани и се препоръчва да се въведе оползотворяване на остатъчната топлинна енергия, чрез отвеждане на отпадната топлинна енергия от съществуващия компресор с инсталирана мощност 55 kW, намиращ се от външната страна на помещението. Предвижда се направа на 50м. въздуховод, който да подава отпадната топлина в работното помещение през отоплителния сезон. През останалото време топлината ще се отвежда в околната среда. Дейността кореспондира изцяло с препоръките по мярка 3 от ЕО. 2 950.00 0.00
Внедряване на автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението (СМЕ).: Дейността кореспондира изцяло с препоръките по мярка 4 от ЕО. Към настоящият момент в предприятието не са налични средства за измерване на енергийните и материалните потоци. Консумираната енергия за производствения процес е само електрическа. Събирането на информацията за потреблението на енергия става по ежемесечните фактури, които компанията получава от местното електроразпределително дружество. Анализ на информацията за потреблението на енергия не се извършва, поради факта, че не се извършва отчитане на енергията по произведени продукти и по технологични процеси. Информация за количеството и качеството на произведената продукция се събира и анализира от Управителя ежемесечно. На база на обема на поръчките се определят материалните потоци, а след изпълнението на поръчките се следи за качеството на изпълнение, вложените материали и се отчитат разходите за тях. В технологичният процес се полага ръчен труд. В предприятието се използва оборудване, което не е снабдено с електронен контрол и често се налага то да остава в работен режим по време на ръчните операции, което увеличава енергийните разходи на компанията. Тяхното намаляване към настоящия момент е свързано с човешкия фактор и енергоспестяване чрез поведенченски мерки, което не подлежи на постоянен контрол. За целите на настоящия енергиен одит и за анализа на настоящото положение, енергийното потребление на компанията е разделено на енергийно потребление за свързаните с мярката дейности и енергийно потребление на компанията за останалите консуматори на база на представителната 2015 година. Като база за изчисление на енергийните спестявания на компанията след реализиране на проекта е използвано коригираното енергопотребление, в следствие на увеличение обема на производството. Енергийното потребление на компанията след реализиране на проекта за свързаните с мерките дейности е съгласно изчисленията на всяка мярка и при константна величина на енергийното потребление на останалите консуматори. Препоръчаната за целите на компанията СМЕ представлява електронна система, която записва потреблението на различните видове енергоносители и ресурси за основни технологични процеси и системи в предприятието, като позволява осъществяването на контрол и вземането на управленски решения относно енергийното потребление, може да предава и да получава данни посредством форма на електронна комуникация. Предвижда се монтиране на прибори за измерване на консумираната електрическа енергия в Главното разпределително табло на компанията, монтиране на хaрдуер, който да събира информацията от измервателните прибори и инсталиране на софтуер за обработване на информацията. Информацията от измервателните устройства ще се събира и обработва автоматично. На база анализа на натрупаната информация за съответните периоди /ден, седмица, месец, година/ ще е възможно вземането на бързи и адекватни решения за оптимизиране на консумацията на електроенергия, както и на производствените процеси. На база на приетите практики, начина, по който ще бъде изпълнена СМЕ конкретно за предприятието и след обучение на персонала, чрез експертна оценка е прието, че тя ще доведе до 9% енергийни спестявания след внедряването й. СМЕ ще обхваща както консуматорите в рамките на разгледаните мерки по проекта, така и останалите консуматори в предприятието. При така дефинираните граници на СМЕ, енергийните спестявания от тази мярка допълват ефекта от другите и се изчисляват въз основа на прогнозният процент спестявания от системата (ESR за мярката) от сумарното количество енергия на обхванатите консуматори след прилагането на останалите мерки и същевременно СМЕ обхваща и част от предприятието (консуматорите) като единствена енергоспестяваща мярка (за тях), и ефектът от това се определя отново въз основа на прогнозния процент спестяване (ESR), но от сумарното количество енергия на обхванатите консуматори преди прилагането ѝ. 7 500.00 0.00
Извършване на обследване за енергийна ефективност по образец: Дейността е по Елемент "Услуги" съгласно Условията за кандидатстване на настоящата процедура. Тази дейност е предварителна (извършена е преди подаването на проектното предложение) и има за цел осигуряване на адекватна оценка на състоянието на производствената сграда на фирмата за постигане на максимална енергийна ефективност. Намаляването на потреблението на енергия и премахването на загубите на енергия има все по- ­голямо значение за ЕС. Мерките за повишаване на енергийната ефективност все по- ­често се разглеждат като средство не само за постигане на устойчиви енергийни доставки, намаляване на емисиите на парникови газове, повишаване на сигурността на доставките и намаляване на разходите за внос, но и за увеличаване на конкурентоспособността на предприятието. Енергийният одит се дефинира като систематично изследване на енергопотреблението на производствена площадка, сграда, система или организация, целящо да установи енергийните потоци и да идентифицира потенциала за повишаване на енергийната ефективност. За да съответства едно енергийно обследване на изискванията на Директивата, то следва да отговаря на някои критерии – да се основава на актуални данни от измерване на консумацията на енергия; да съдържа детайлен преглед на енергийния профил на обследваната сграда, процес или инсталация; когато е възможно, да се разглеждат разходите за енергия от гледна точка на жизнения цикъл. Одитът е достатъчно представителен, за да може да се формира ясна представа за енергийните характеристики и да се набележат най- ­значимите възможности за подобрение. Съгласно стандарта процесът на извършване на одит премина през следните етапи: 1. Сключване на договор, 2. Първоначална среща, 3. Събиране на данни, 4. Работа на терен, 5. Извършване на анализ 6. Оформяне на доклад по образец (Приложение Б към Условията за кандидатстване по процедурата) и предаване на резултатите За извършване на обследване за енергийна ефективност бяха представени три оферти. Подписан бе договор с фирма "Ан Енерджи" ООД , вписана в регистъра по чл. 60, ал. 1 от ЗЕЕ и след подаване на изготвения доклад към АУЕР бе получено положително становище. 6 500.00 0.00
Информиране, визуализация и публичност.: В рамките на тази дейност ще бъде избран изпълнител за изработка и монтаж на информационна табела и доставка на стикери за новозакупеното оборудване. Информационната табела ще отговарят на всички изисквания, относно материалите за публичност и визуализация и ще оповестяват основните данни по проекта, както и безвъзмездния принос на ЕФРР за изпълнението му. 1 400.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).