Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 065 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

The main objective of the present project is to contribute towards increasing the production capacity, competitiveness and improving the quality of the products with the purpose of achieving a sustainable growth of “Elma 13” Ltd. through the implementation of energy efficiency measures based on recommendation of an energy audit. The project implementation will ensure the future growth of the company and will support its efforts for increasing its market share on the massive wood furniture market. In addition the project will provide solution to some of the main problems and challenges faced by the company – old and energy consuming technological equipment, lack of efficient heating system for the production facilities, low energy characteristic of the production buildings leading to increased costs, lack of energy monitoring and certified energy management systems as well as energy losses related to the lack of technologies utilizing waste heat. 
The following activities will be implemented within the project: 
1.	Purchase of new equipment – 2 highly efficient boilers using waste wood (1 for production needs and 1 for heating purposes), new wood processing CNC center, new automated energy monitoring system. 
2.	Construction works aimed at improving the energy characteristics of the production facility of the company in Troyan. 
3.	Certification of an energy management systems in compliance with ISO 5001. 
4.	Information and publicity measures. 
The expected energy savings resulting from the project amount to 2,681.73 MWh/year and the CO2 emissions will be reduced with 329.18 t/year.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Придобиване на оборудване - високоефективен котел на отпадна технологична дървесина за производствени нужди: В рамките на настоящата дейност се предвижда въвеждането в експлоатация на нова котелна инсталация, специално предназначена за производствени нужди. Котелната инсталация, която ще бъде закупена се състои от автоматизиран стоманен водогреен котел оползотворяващ биомаса – отпадна дървесина от производството или дървесни пелети с номинална мощност Q=400 kW с автоматична горелка, гориво подаващ шнек, бункер за гориво и защита от прегряване. Котелът ще бъде окомплектован със система за автоматично регулиране – електромеханично табло с електронно запалване, автоматична система за почистване на пепел, керамика за горивна камера и утилизатор на димни газове. Въвеждането в експлоатация на специална котелна система за производствени нужди е породена от необходимостта от осигуряване на достатъчно мощност за сушене на дървения материал. Към котела е предвидена 20 kW инсталация за утилизиране на отпадната топлина от димните газове, което допълнително ще увеличи кпд на използване на топлината получена при изгаряне на отпадна технологична дървесина. В рамките на изчисленията в одита са разгледани варианти за изграждане на котелна инсталация с течно гориво (нафта) и такъв на твърдо гориво - отпадна технологична дървесина. Данните показват, че по-ефективното решение е котелът на твърдо гориво, чието КПД е минимум 92 % (в сравнение с този на течно – 82 %), които в допълнение има възможност да оползотворява отпадна технологична дървесина, което значително ще понижи разхода. Годишният разход в лева за котел на течно гориво възлиза на 351,281.99 лв., докато разхода за котел използващ отпадна дървесина възлиза на 29,137.79 лв., реализирайки спестявания в размер на 322,144.19 лв./год. Настоящата дейност съответства на Мярка 1 от извършеният енергиен одит. Изпълнението на дейността ще доведе до реализиране на преки ползи под формата на спестяване не енергия в размер на 207,295.86 KWh/год., намаляване на емисиите CO2 s 55.35 тона/год. и финансови ползи в размер на 39,750.00 лв. Изчисленият срок за откупуване на инвестицията по Дейност 1 възлиза на 1.04 години. Дейността ще бъде реализирана при спазване на следния индикативен график: - Подготовка и провеждане на процедура за избор на доставчик (Месец 1 – Месец 3); - Сключване на договор с избрания доставчик (Месец 3); - Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на котел (Месец 3-5); 39 686.53 39 645.00
Придобиване на производствено оборудване - нова универсална дървообработваща машина тип "Обработващ център с ЦПУ" : В рамките на настоящата дейност ще бъде закупен и въведен в експлоатация дървообработващ център с ЦПУ, който да замени част от действащите към момента машини и агрегати използвани в технологичната линия за производство на столове. При съществуващото положение, технологичната линия за производство на столове се състои от 35 вида машини и агрегати част от технологичните операции при производството на мебелите от масивна дървесина се извършват от индивидуални, строго специализирани машини. Тази технология изисква много персонал (всяка машина се обслужва от отделен висококвалифициран специалист), голяма продължителност на процеса (всеки един детайл постъпва на съответната машина, обработва се частично и се предава на следващата, при възможно най – висока степен на синхронизация) и висока енергоемкост. Предвижда се заместването на част от машините, с един високоефективен обработващ център, което да доведе, както до значително намаляване на енергийното потребление и редуциране на експлоатационните разходи, така и до значително (двойно) увеличаване на производителността на предприятието. Обработващият център е предназначен за обработка на детайли за столове с призматична форма, като крака, царги, облегалки. Той ще замени, използваните до момента: циркуляр, 4 бр. фреза, машина за нутване, оберфреза – 2бр., каруселна копирфреза, копирфреза за обработка по външен контур, шипорез за изработване на овален чеп – 2 бр., осцилираща бормашина и машина за поправяне на кант по овален контур. Обобщеният годишен разход на енергия на машините, предвидени за подмяна възлиза на 110,376.00 KWh/год. при производителност от 36,000.00 бр. изделия при 8 работни часа дневно и общо 270 работни дни годишно. Специфичният разход на енергия на единица продукция възлиза на 3,07 KWh/бр. В сравнение с текущото състояние, предвиденият за закупуване обработващ център е с годишно потребление на енергия от 30,240 KWh, при производителност от 72,000.00 изделия/год (спазвайки същия режим на работа) и специфичен разход на енергия за единица продукция от 0.42 KWh/бр. В резултат на изпълнението на настоящата дейност се очаква спестяване в размер на 190,512 KWh/год. (при коригирани стойности на потребление) и спестяване на 156.3 тона емисии CO2. В допълнение се очаква значително увеличение на производителността – 100 % (от 36,0000 на 72,000 изделия годишно) и намаляване на себестойността на произвежданата продукция поради намаленият специфичен разход на енергия. Очакваното финансово изражение на реализираните ползи на годишна база възлиза на 89,525.64 лв. Изпълнението на дейността съответства на Мярка 2 от одобреният енергиен одит на дружеството. Дейността ще бъде изпълнена при спазване на следния индикативен график: - Подготовка и провеждане на процедура за избор на доставчик (Месец 2 – Месец 4); - Сключване на договор с избрания доставчик на оборудване (Месец 4); - Доставка, монтажи, въвеждане в експлоатация на обработващ център с ЦПУ (Месец 4 – Месец 8); - Провеждане на обучение на служителите на дружеството (Месец 9). 252 302.07 252 000.00
Придобиване на ново оборудване - високоефективен водогреен котел за отопление и БГВ: В текущото състояние производствената сграда в гр. Троян се отоплява с парен нафтов котел, въведен в експлоатация в началото на 70-те години на 20-ти век. Котелът е едноходов, изключително амортизиран, без омекотителна инсталация, без аератор и без кондензен резервоар. Дейността съответства на Мярка 3 от Енергийният одит. В рамките на настоящата дейност се предвижда подмяна на котела чрез въвеждането в експлоатация на нов котел за отопление и БГВ, Котелната инсталация, която ще бъде закупена се състои от автоматизиран стоманен водогреен котел оползотворяващ биомаса – отпадна дървесина от производството или дървесни пелети с номинална мощност Q=400 kW с автоматична горелка, гориво подаващ шнек, бункер за гориво и защита от прегряване. Котелът ще бъде окомплектован със система за автоматично регулиране – електромеханично табло с електронно запалване, автоматична система за почистване на пепел, керамика за горивна камера и утилизатор на димни газове за оползотворяване на отпадната топлинна енергия от димните газове. В резултат на изпълнение на мярката се очаква годишната консумация на енергия за отопление на сградата да бъде редуцирана с 533,869.90 KWh/годишно. Очакваните спестявания на въглеродни емисии са в размер на 22.96 тона/год. Преките финансови ползи от реализацията на дейността са оценени на 9,092.45 лв./год, а изчисленият срок на откупуване на инвестицията е 4.4 години. Дейността ще бъде реализирана при спазване на следния индикативен график: - Подготовка и провеждане на процедура за избор на доставчик (Месец 1 – Месец 3); - Сключване на договор с избрания доставчик (Месец 3); - Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на котел (Месец 3-5); 39 686.53 39 645.00
СМР, свързани с изпълнението на мерки за енергийна ефективност на производствена сграда в гр. Троян: Дружеството осъществява своята производствена дейност 2 производствени сгради, находящи се съответно в гр. Троян и с. Балабанско, община Троян. Предвидените СМР за саниране ще бъдат изпълнени в производствената сграда на дружеството, находящата се в гр. Троян. В резултат на извършения анализ на енергопотреблението на сградата е налице необходимост от енергоспестяващо обновяване и реновиране с цел намаляване на потреблението на енергия и подобряване на комфорта на работната среда, особено в зимни условия при ниски температури на околната среда. Сградата е въведена в експлоатация през 1972 год. находяща се в УПИ I, кв. 118А, гр. Троян. Тя се състои от два обема – едноетажно производствено хале и двуетажна административно-битова сграда с частичен сутерен. Ограждащите зидове са тухлени с дебелина 25 см. Административно-битовата част е с масивна стоманобетонна конструкция и неносещи ограждащи и преградни тухлени стени. Вратите са плътни, метални. Пода бива три типа – еркер, под над земя и под на неотопляем сутерен. Покрива бива два типа топъл покрив – ламаринен над хале и стоманобетон над административно – битова сграда. Обектът се отоплява посредством амортизиран парен нафтов котел с режим на работа 12 часа. В рамките на настощята дейност се предвижда изпълнението на СМР във връзка с изпълнението на Мярка 4 от Енергийния одит - саниране на производствено хале на дружеството в гр. Троян – изолация на покрив със покривни термопанели с дебелина 50 мм. и коефициент на топлопроводимост ≤ 0.025 с обща площ 2,795.90 кв.м., топлоизолация на външни стени с термопанели с термопанели с дебелина 50 мм. и коефициент на топлопроводимост ≤ 0.025 с обща площ 1,191.10 кв.м., подмяна на 273.7 кв.м. прозорци с нови с двоен стъклопакет с коефициент на топлопреминаване К≤1.4 Вт/м2К, подмяна на 51.2 кв.м. врати с нови от сандвич панел с дебелина 42 мм., клас М 1,2 и 3 – трудногорими. В настоящето състояние на сградата, за нейното отопление се консумира енергия в размер на 1,951,288.00 KWh/годишно. Очаква се след въвеждане на мерките за енергийна ефективност потреблението да се намали до 388,021.00 KWh/год. и да бъдат реализирани спестявания в размер на 1,570,267.00 KWh и намаляване на емисиите CO2 с 67.5 тона/год. Преките финансови ползи от изпълнението на мярката възлизат на 26,695.00 лева/год. като очакваният срок за откупуване на инвестицията е 6,76 години. Изпълнението на дейността ще бъде реализирано при спазване на следния индикативен график: - Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител на СМР (Месец 3-Месец 5); - Сключване на договор с избрания изпълнител (Месец 5); - Изпълнение на СМР (Месец 5 – Месец 10); - Приемане на обекта и установяване на изпълнените СМР – Акт 12, Акт 19 (Месец 10). 180 054.99 180 053.13
Въвеждане в експлоатация на система за автоматизиран енергиен мониторинг: В рамките на Дейност 5 и в изпълнение на Мярка 5 от енергийния одит, се предвижда закупуването и въвеждането в експлоатация на система за енергиен мониторинг. Въвеждането на мярката за непрекъснат автоматизиран енергиен мониторинг ще позволи на техническия и мениджърския състав на фирмата да разполагат с необходимата им информация свързана с разпределението на енергийните потоци 24 часа на ден, 7 дни в седмицата, давайки възможност да се оптимизират разходите свързани с цената на енергията и използването на енергийните ресурси. Също така въвеждането на подобна система ще позволи да се оптимизират периодите и продължителността на плановите ремонти дейности, както и да се оптимизира разпределението на натоварването на отделните агрегати. Мярката по въвеждане в експлоатация на система за енергиен мениджмънт включва изграждане на мрежа от измервателни прибори, четящи устройства и софтуер, даващи възможност за: - Визуализация на данните от енергийната консумация в реално време - Възможност за измерване на консумацията на електрическа енергия (активна и реактивна енергия, консумирана и върната енергия). - Възможност за измерване на качеството на електрическа енергия (напрежения, токове мощности, фактор на мощността). - Възможност за измерване на показатели на качеството на електрическата енергията (THD, хармоничен анализ и/или други - Възможност за изчисляване на емисиите на СО2 - Възможност за статистически анализ на данните. - Възможност за сравняване на данни от предходни периоди. - Възможност за определяне на енергийни показатели за ефективност. Реализацията на дейността включва 2 измервателни точки за електрическа енергия и 2 за топлинна. В рамките на дейността ще бъдат доставени: 1. Хардуер – Измервателно и комуникационно табло, измервателни сензори за ел. енергия (токови трансформатори) и измервателни сензори за топлинна енергия (температурен сензор и водомер) 2. Софтуер – Специализиран софтуер за визуализация на данните в реално време и генериране на отчети. В резултата на изпълнението на дейността се очаква реализирането на енергийни спестявания в размер на 23,044.00 KWh/год. и редуциране на отделените емисии CO2 в размер на 18.87 тона/годишно. Финансовите ползи от изпълнението на дейността се оценяват на 6,309.67 лв. годишно, а срокът на откупуване на инвестицията е 2,68 год. - Подготовка и провеждане на процедура за избор на Доставчик (Месец 3-Месец 5); - Сключване на договор с избрания изпълнител (Месец 5); - Доставка и въвеждане в експлоатация на система за енергиен мониторинг (Месец 5 – Месец 7); 9 320.00 9 300.00
Консултантски услуги по сертифициране на система енергиен мениджмънт по стандарт ISO 50001: рамките на настоящата дейност, дружеството ще сключи договор за консултантски услуги, свързани със сертифицирането на система за управление по стандарт ISO 50001. Енергията има решаващо значение в организационните дейности и в повечето случаи е най-големия разход за организациите, независимо от тяхната дейност. В допълнение, може да се наложат екологични и обществени разходи, поради изчерпване на ресурсите и проблеми като промените в климата. Отделните организации не могат да контролират цените на енергията, правителствените политики или глобалната икономика, но могат да подобряват начина на управление на енергията. Повишаването на енергийната ефективност може да доведе до бързи печалби за организациите чрез увеличаване до най-висока степен на употребата на нейните енергийни източници и свързаните с енергията активи, което да намали както разходите за енергия, така и потреблението. ISO 50001 ще осигури на дружеството стратегия за управление за увеличаване на енергийната ефективност, намаляване на разходите и подобряване на енергийните характеристики. Предвижда се стандартът да осигури производството на „Елма 13" ООД с призната рамка за интегриране на енергийната ефективност в техните управленски практики. Сертифицирането на дружеството по ISO 50001 ще подпомогне дружеството при: - Разработване на политика за по-ефективна употреба на енергия; - Определяне на цели, които да отговарят на политиката; - Използване на информацията за по-добро разбиране и взимане на решения, относно използването и потреблението на енергия; - Измерване на резултатите; - Преглеждане на ефективността на политиката; - Непрекъснато подобряват енергийното управление. В рамките на дейността, на дружеството ще бъде предоставена услуга, включваща: Етап 1 обхваща преглед на документацията на системата за управление и проверка на нейната адекватност спрямо изискванията на стандарта. На този етап се проверяват нормативните аспекти, документираните процедури на системата за управление на енергията, идентификацията на енергийните източници и схемата на консумацията, оценката на аспектите на потреблението на енергия, калкулациите на базовите линии, резултатите от вътрешните одити, прегледа от ръководството и общата инфраструктурата. Крайната цел на този етап е да се определи готовността на дружеството за следващия етап. След приключване на етапа се изготвя подробен доклад с направените забележки, препоръки и заключения, както и подробна програма за следващия етап. Етап 2 обхваща преглед на същинската дейност на фирмата спрямо описаните и оценени на първия етап процедури, инструкции и регламенти. По време на тази оценка се провеждат интервюта със служителите, проверяват се документи, записи и се извършват наблюдения на дейността. Целта е събирането на обективни доказателства, че дейността се извършва съгласно документираните правила на фирмата. След приключване на проверката се предоставя подробен доклад. След отстраняване на евентуалните несъответствия с изискванията на стандарта организацията се препоръчва за сертификация и издаване на сертификат. Дейността ще бъде реализирана, при спазване на следния индикативен график: - Подготовка и провеждане на процедури за избор на изпълнител (Месец 5 – Месец 6) - Сключване на договор с избрания изпълнител (Месец 6) - Извършване на сертифициране по стандарт ISO 50001 (Месец 6 – Месец 11) 9 100.00 9 000.00
Информация и публичност на дейностите по проекта: В рамките на настоящата дейност се предвижда реализацията на мерки и изготвянето на материали, свързани с осигуряването на информация и публичност на дейностите по проекта. При изпълнението на проекта ще бъдат спазени всички изисквания за публичност и информация, съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. Дейностите, свързани с осигуряването на публичност и информираност целят постигането на прозрачност на полученото финансиране и разпространяването на информация относно целите и дейностите на проекта, финансиран в рамките на ОПИК. Изпълнението на тази дейност ще се осъществява от екипа за управление на проекта външен изпълнител. В рамките на настоящият проект са планирани следните мерки за информация и публичност: - изработване на 2 постоянни обяснителна табели, която да бъдат разположени на видно място на територията на дружеството. - дизайн, предпечат и отпечатване на информационна брошура, съдържаща информация за целите и приоритетите на ОПИК, целите на проекта и очакваните резултати. Брошурата ще бъде отпечатана в тираж 1000 копия; - дизайн, предпечат и отпечатване на стикери, които ще бъдат поставени на доставените в рамките на проекта ДМА – 20 броя. Всички материали, разработени в рамките на дейността, както и официалната комуникация по проекта и всякакъв вид документация, свързана с неговото изпълнение (и за която е приложимо) ще съдържа изискуемите реквизити, вкл. емблемата на ЕС, упоменаване на „Европейски съюз“, наименованието на фонда, логото за програмен период 2014-2020 г. и наименование на съответната финансираща програма, наименованието на проекта, както и общата стойност на проекта и размера на европейското и национално съфинансиране. В допълнение, бенефициента ще публикува регулярна информация на интернет страницата си относно напредъка по изпълнението на проекта, целите и очакваните резултати. Дейността ще бъде извършена при спазване на следния индикативен график: - Избор на изпълнител за изготвяне на информационни материали (Месец 1 - Месец 2) - Дизайн, предпечат и подготовка на печатни материали - (Месец 3 - Месец 5) - Дизайн и изработване на обяснителни табели - (Месец 6); - Поставяне на обяснителни табели и разпространение на информационни материали (Месец 6-Месец 11) - Текущо публикуване на информация относно напредъка по проекта на интернет страницата на "Елма 13" ООД. 1 700.00 1 100.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).