Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 355 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

The BLACK SEA CULINARY NEIGHBOURHOOD project aims to develop the territorial identity of the municipalities of Dolni Chiflik and Byala, as well as to promote this identity by valorising the local intangible cultural heritage, such as the culinary traditions.
The project provides for a study of exclusive local traditional culinary recipes, their processing, characterization and digitization. It includes the important partnership with 20 rural cultural centers (chitalishte) and the local community on the territory of the LAG for the organization of the TALK TO YOUR GRANNY competition and ACADEMY FOR YOUNG CULINARY HEROES CHEF GRANNY, through which to connect the generations by preparing traditional healthy food and experiencing the emotion of this preparation.
The culmination of the project will be the conduct of the Black Sea Street fest CULINARY NEIGHBORHOOD, which will present the best collected recipes, activate the agricultural producers to participate in it and promote the territorial identity by attracting a large number of local and foreign for the territory visitors. All participants presenting food from old recipes will be provided with products. The street fest will attract over 300 visitors.
Information and promotional materials will be produced - culinary souvenirs, posters, flyers, banners, a film etc. A broad media coverage of the project will be provided, which will promote the territorial identity on a national and on a regional level.
The Black Sea street fest CULINARY NEIGHBOURHOOD will be registered as a trade mark and a strategy will be developed for the popularization of the territorial identity, connected to this registered mark, as well as for positioning of the LAG municipalities on the culinary tourism market through the unique intangible cultural heritage of the territory.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Проучванe, документиране и дигитализиране на традиционни местни рецепти, приготвени от местни продукти: Цел на дейността е подготовка за действията на АСОЦИАЦИЯ БИОМРЕЖА, свързани с промотиране на територията и маркетинг на дестинацията Долни Чифлик и Бяла чрез открояване на елементи на нематериалното й културно наследство, които носят уникални характеристики. Предварителните проучвания на документи и статистическа специализирана информация, които екипът на БИОМРЕЖА извърши при подготовката на проекта показаха, че около 30 процента от преживяванията на всеки един турист, не само в България, но и в световен мащаб са свързани именно с храната и с начина на посрещането. Ето защо първата дейност, с която ще стартира проектът е внимателната подготовка за целенасочени действия по промотиране. За изпълнение на дейността ще бъде организирано проучване и събиране на местни традиционни рецепти, характерни за хранителната култура на територията на двете общини, като част от нематериалното културно наследство. Кулинарната култура е посочена като част от това наследство и в "Проучване и анализ на нематериалното културно наследство на територията на МИГ Долни чифлик и Бяла - разработване на концепция за опазването и популяризирането му чрез проекти по СВОМР". Експертите на АСОЦИАЦИЯ БИОМРЕЖА вече имат опит в провеждане на подобни "полеви изследвания", придобити по време на изпълнение на друг трансграничен проект в периода 2016-2017 година и организиране на работата с външни изпълнители за изпълнение на такива дейности. Ще бъдат обходени всички населени места на територията на МИГ, ще се проведат срещи и разговори с читалища, местни собственици на заведения за хранене и/или селскостопански производители и/или преработватели на селскостопански продукти, за документиране на местни обичаи за приготвяне на храна. Ще бъдат изследвани материали, свързани с начини за приготвяне и консумиране и основни използвани продукти. Ще бъдат заснети и видео разкази за приготвяне на храна, обичаите и традициите при приготвянето й, ще бъде подготвен и снимков материал. По време на това проучване ще се изследват книги от библиотечния фонд на читалищата на територията на МИГ (20 на брой съгласно горепосоченото Проучване и анализ), съдържащи информация за местния бит, култура и в частност кулинария. Изследването ще способства за съхраняване и устойчиво управление на местното кулинарно наследство чрез дигитализация и създаване на електронни бази данни, съдържащи местни традиционни рецепти, продукти и обичаи, свързани с приготвянето на местни ястия. Местните храни са свързани с легенди, истории и приказки. Те са изключително интересни, защото карат туристи и пътешественици да следват забележителностите, обвързани с определен тип храна или да се отклонят от пътя си, за да посетят близки до забележителностите места, където се приготвят вкусни местни специалитети и чиста, полезна, истинска храна. По този начин тези бази данни биха могли да послужат в бъдеще за разработване на туристически кулинарни маршрути обхващащи територията на МИГа. 23 800.00 0.00
Провеждане на информационна кампания, свързана с опазване и валоризация на местното културно наследство чрез активно ангажиране на местното население.: Дейността има две цели - от една страна чрез нея да се ангажира местното население и да се направи то съпричастно към идеята за популяризиране и валоризиране на културното наследство на МИГ територията. От друга страна - да се тества и валидира социална иновация чрез предаване на знания и умения между поколенията, които пряко ще допринесат към изграждането на местната териториална идентичност, базирана на традиционна кулинария, по интерактивен начин. Съгласно цитирано и по-горе проучване и анализ за нематериалното културно наследство на територията на Долни Чифлик и Бяла предаването на ценностите в автентичния им вид от поколение на поколение е от много голямо значение за развитие на територията тъй като ценностите се явяват продължение на националната памет и в най-голяма степен допринасят за съхранение на българския бит и култура и притежава изключително социално значение. Информационната кампания ще има преди всичко приобщаващ и интерактивен характер. Тя ще включва две поддейности, които са взаимно свързани и ще подготвят местното население за кулминацията на проекта - широко мащабен Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО. Поддейност 1 - в допълнение към проучванията на дейност 1 ще бъде проведен конкурс ГОВОРИ С БАБА СИ. Ще бъде проведена кампания за популяризиране на проекта и рецептите, събрани по време на проучването. Ще бъдат привлечени жени, носителки на традициите, особено в местната кулинария, от всички населени места по възможност. Баби ще готвят с внуците си по събраните рецепти, ще добавят нови, ако е необходимо и интересно и ще изпращат снимки и видеа от процеса на готвене ЗАЕДНО. Целта тук е агажирането на местното население. Планираме да включим минимум 15 "баби" с кулинарни умения в традиционни местни гозби и 15 "внучета". Поддейност 2 - след събирането на рецептите, в поне 10 населени места в общините на територията на МИГ ще бъде проведена Академия за млади кулинари „Шеф баба“. Чрез открити уроци по готвене поне 10 "баби", сподкрепата на читалищата, ще представят 10 различни рецепти от територията. Академията ще се проведе в двете общини община Долни чифлик и в община Бяла. Целта ни е да има обучени поне 20 млади кулинари от 10 кулинари преподаватели, които после с обучителите си да представят уменията си в дейност 3 по време на провеждане на Черноморския уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО. БИОМРЕЖА ще направи всичко възможно тези открити уроци да бъдат проведени в читалищата. Читалищата на територията на МИГ Долни чифлик и Бяла са са основни културни институции. Те продължават да изпълняват своята роля и на образователни центрове. Ако това се окаже абсолютно невъзможно - чрез активната работа с читалищата ще си осигурим тяхното съдействие за провеждане на Академията, включително ще целим и съдействие от готвачи в региона, желаещи да включат в менютата на ресторантите си местни традиционни специалитети. Дейността ще има силно изразен социален и иновативен характер, защото ще активизира местното население и ще свърже различни поколения с една идея, с една емоция - от местната храна, от споделеното общуване, от придобитите знания. Социалната иновация обхваща не само общуването между поколенията, но и включването на културни институти (читалища) в нея и местния бизнес (готвачи и туристически предприемачи). Дигиталният елемент ще надгради социалната иновация, като съхрани (дигитализира) начина на проготвянето на рецептите. Впоследствие, преди провеждането на Черноморския уличен фест и след като бъдат документирани и изпробвани рецептите, ще бъде изработена кулинарна карта на територията на МИГа с най-впечатляващите рецепти, събрани по дейност 1 и приготвени по време на дейност 2. Информационната кампания ще бъде подплатена с изработването на печатни и други материали, които ще бъдат използвани впоследствие - както по време на дейност 3, така и по време на всички останали дейности. 26 200.00 0.00
Организиране и провеждане на Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО: След приключване на кулинарните обучения за млади кулинари от Дейност 2 в гр. Бяла ще се проведе Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО. Това ще бъде фест на открито. Основна цел на тази дейност ще бъде да се популяризират събраните рецепти от проучването, резултатите от конкурса ГОВОРИ С БАБА СИ и АКАДЕМИЯТА ЗА МЛАДИ КУЛИНАРИ ШЕФ БАБА и да се съдейства за промотиране на това безценно нематериално културно наследство сред местната общност, като същевременно се покаже приемствеността между поколенията - младите кулинари от Академията, заедно с преподавателите си да представят усовените традиционни рецепти. За кулинарния уличен фест ще бъде организирана широко мащабна популяризационна кампания, така, че да бъдат привлечени не само участниците от местната общност, но и зрители както от територията на МИГ, така и от съседни населени места. Ще бъдат демонстрирани ястия и рецепти от територията на МИГ. Ще се даде възмобност на всяко читалище от територията, съвместно с местните и младите кулинари от Академията да представи собствено ястие от неговото населено място. Предварително ще бъдат съгласувани ястията, така, че да няма повторения. Специално внимание ще бъде отделено на ястията, приготвени по време на АКАДЕМИЯТА. Резултатите от Дейност 1 ще бъдат демонстрирани по време на уличния фест - ще бъде представена книгата с рецепти, събрани по време на изпълнението на Дейност 1 сред местната общност. Ще бъде изработен филм за документиране на фрагменти както от феста с коментари на експерти и представители на местната общност, така и с представяне на местни традиции и обичаи, събирани по време на проучването. Официално ще бъде представен уебсайтът, както и кулинарната карта. Тя ще бъде разпространена сред участниците. 21 940.00 0.00
Разработване и регистриране на търговска марка и стратегия за позициониране на марката и Черноморския уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО в Бяла на пазара за кулинарен туризъм. : Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО ще бъде регистриран като търговска марка, свързана с територията на МИГ, под която да се провежда ежегодно кулинарният фестивал. Името ЧЕРНОМОРСКИ ще гарантира възможност за разрастване на този фестивал и неговата устойчивост през следващите години. Ще бъде изработена и стратегия, свързана с изграждането и развитието на териториална идентичност, базирана на кулинарните традиции, която да увеличи интереса към територията, да привлече посетители към местните кулинарни и земеделски производители и по този начин подобри условията за бизнес на територията, както и да доведе до подобряване на жизнената среда и качеството на живот. Благодарение на тази стратегия ще стане възможно позиционирането на общините Бяла и Долни Чифлик на пазара за кулинарен туризъм. Тя ще предвижда конкретни мерки за бъдещото провеждане на уличния фест на различни места от територията на двете общини. Фестът ще бъде включен в културния календар на общините и по този начин ще бъде осигурена допълнителна устойчивост на проекта. 9 200.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).