Направление I „Подобряване достъпа до заетост”, Дейност: Проучване и анализ на състоянието на пазара на труда. Идентифициране на неактивни и безработни лица.: Миграцията на лица и на цели семейства в трудоспособна възраст, слабата динамика и нестабилност на местното икономическо развитие, както и недостигът на инвестиции, следва да се посочат като икономически ограничител пред подобряването на заетост. Фирмите, упражняващи дейност на територията на Община Борово не предлагат достатъчно работни места, съответно, възможностите на хората в трудоспособна възраст да се включат и да останат трайно на пазара на труда на територията на Община Борово са значително ограничени. Комбинацията на тези фактори води до тяхната социална и трудова изолация, до трайно занижаване на мотивацията им, което, от своя страна, намалява техния шанс да намерят своята трудова реализация.
Дейност 1 включва:
1.1. Проучване и анализ състоянието на пазара на труда в община Борово ;
1.2. Идентифициране на икономически неактивни младежи от 15 до 29 г. възраст;
1.3. Идентифициране на неактивни и безработни лица представители на най-уязвимите групи на пазара на труда
Дейността кореспондира и е в изпълнение на специфичните цели, разписани в 4.Приоритет IV: „Заетост и социално включване“ от „Плана за действие на Община Борово за изпълнение на областната стратегия за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация - 2018-2020г.“.
1.1. Проучване и анализ състоянието на пазара на труда на територията на община Борово
Проучването ще обхване период 2017- 2018 г. Ще се използва информация от ДРСЗ, ДБТ, частни трудови посредници, интернет сайтове, статистика, данни от ДСП, информация от програмни документи за Област Русе и Община Борово в областта на заетостта. Целта е да се получи информация за демографски данни, както и данни за заетост и тенденции на пазара на труда на хора, представители на ромската общност и на др. уязвими групи в Общината.
1.2 Идентифициране на икономически неактивни младежи на територията на община Борово
Поддейността е насочена към младежи от 15 до 29-годишна възраст, които не са ангажирани с обучение, образование или са извън заетост и не са регистрирани в ДБТ. Целта е да се идентифицират представители от целевата група-15 икономически неактивни младежи, които нямат и не търсят работа, част от които притежават основно/по-ниско и образование. В това число влизат младежи, от уязвими групи, които са изправени пред по-висок риск от бедност и социално изключване, поради ниски семейни доходи, преждевременно отпадане от образователната система, изгубена мотивация поради лични, общностни и религиозни специфики, принадлежност към етнически малцинства, страдащи от липса на опит и трудови навици, лица живеещи в малки населени места с по-слаба икономическа активност и недостиг на информация за възможности за обучение и работа.
Ще се осъществи контакт със служба ЕСГРАОН, откъдето ще се изиска информация на живеещите по населени места младежи до 29 г.. След това ще се осъществи контакт с кметовете по населени места за установяване на реално присъстващите в страната младежи. След това ще бъде разработена и приложена методика за идентифициране и активизиране на неактивни младежи роми и други неактивни младежи в неравностойно положение.
1.3 Идентифициране на неактивни и безработни лица представители на уязвимите групи
Поддейността включва идентифициране на икономически неактивни лица, извън образование и обучение, в т.ч. обезкуражени лица; търсещи работа безработни лица и групи в неравностойно положение на пазара на труда, дълготрайно безработни и лица над 50 годишна възраст на територията на община Борово. По данни на ДБТ - Бяла продължително безработните лица над 50г. възраст в община Борово са над 57% от регистрираните безработни. Целта е подобряване на достъпа до пазара на труда на ЦГ, чрез информиране, мотивиране, ориентиране и консултиране, както и за повишаване на нивото на знания, умения и компетентности, чрез обучения за повишаване на тяхната конкурентоспособност на пазара на труда. |
17 100.00
|
17 100.00
|
Направление I „Подобряване достъпа до заетост”, Дейност: Активиране на икономически неактивни и безработни лица
: Дейността допринася за изпълнението на приоритет Приоритет IV: Заетост и социално включване, специфични цел 1 от плана за ромите на община Борово. Дейността допринася и за изпълнение на специфични цели на проекта: 1. Създаване на предпоставки за намаляване на бедността чрез интеграция на пазара на труда; 2. Преодоляване на условията за социално изключване чрез осигуряване на достъп до образование и обучение;
2.1 Психологическо подпомагане
Поддейността включва психологическо подпомагане за 30 лица от целевата група, представители на ромската общност и други уязвими групи, които са неактивни младежи до 29г. възраст и дълготрайно безработни и неактивни лица над 50г. възраст. Психологическото подпомагане ще се основава на индивидуалния и групов подход, като в рамките на дейността се очаква всяко от подпомаганите лица да преминат по 1 индивидуална и 1 групова консултация.
2.2. Мотивиране
Целта на реализирането на дейността е лицата от ЦГ да изградят мотивация, умения и навици за търсене на работа.
За постигане целите на посредническите услуги на пазара на труда и активизиране на ЦГ е предвидено провеждането на мотивационно обучение, в което да бъдат включени 20 участници от целевата група. Целите на това обучение са:
1. Да се повиши капацитета на целевата група при разработване на основни документи за кандидатстване за нова работа-автобиография и мотивационно писмо;
2. Да се изградят умения и адекватно поведение за търсене на работа по различни канали, както и умения за адекватно поведение по време на интервю;
3. Насочване на представителите на целевата група към включване в професионално обучение;
Основните знания и умения, които обучаемите трябва да придобият при завършването на този курс са:
*) Да познават основните документи, чрез които се кандидатства за работа-автобиография и мотивационно писмо и да могат да ги изработят самостоятелно;
*) Да изградят умения и адекватно поведение за явяване на интервю;
*) Да повишат уменията си за търсене на работа в Интернет и опознаят различните канали и сайтове за търсене;
*) Да са информирани за възможностите и формите за включване в професионално обучение, както и други възможности, които предлагат различни доставчици на обучения-ДБТ, ЦПО, професионални училища и др.
2.3. Предоставяне на посреднически услуги на пазара на труда
Целта е да се активизират представителите на ЦГ, да се оценят техните възможности за заетост и да им бъде оказана подкрепа чрез предоставяне на посреднически услуги на пазара на труда. Услугата включва:
2.3.1. Информиране и консултиране за обявени свободни работни места;
2.3.2. Насочване и подпомагане за започване на работа на свободни работни места на първичен пазар на труда, включително в друго населено място в страната;
2.3.3. Насочване и подпомагане за включване към подходящи програми и мерки за заетост и обучение по реда на ЗНЗ, европейски и други международни донорски програми. На всички неактивни трудоспособни лица от ЦГ, които са представители на ромската общност и други уязвими групи ще бъде изготвен индивидуален план за действие с график за посещения на посреднически услуги към него. Индивидуалният план за действие включва следните стъпки: Информиране за обявените свободни работни места в община Борово и изискванията за заемане; Насочване към подходящо свободно работно място; Насочване към алтернативно свободно работно място; Насочване и включване в субсидирана заетост по Национална програма за заетост или заетост осигурена по настоящия проект; Насочване към програма за ограмотяване или повишаване на квалификацията (обучение); Насочване и консултация за самонаемане; Насочване на почасова работа; Информиране за професионално развитие.
|
18 850.00
|
18 850.00
|
Направление I „Подобряване достъпа до заетост”, Дейност: Включване в заетост при работодател
: Тази дейност включва подбор и наемане за период от 12 месеца на 19 представители на целевата група роми или други лица в неравностойно положение.
Заетостта се извършва при работодател, като за нуждите на проектното предложение община Борово е в качеството си на работодател. Липсата на партньор-работодател от реалния сектор се обосновава на отказа на избрана чрез публична процедура фирма работодател на 30.05.2018 г. и невъзможност за провеждане на нова процедура преди крайния срок. От друга страна сфертата на работа на местните фирми е предимно земеделие и други икономически отрасли, които попадат в забранителните режими на Регламент 1407.
Предвижда се наемането на 19 лица от ЦГ на длъжности "Пазач, невъоръжена охрана или портиер“ и "Общ работник, поддържане на сгради“ към Община Борово.
Планира се Община Борово да наеме 5 лица на длъжност "портиер - код по НКПД 962100009“ – за училищата партньори и детската градина и 14 лица на длъжност "2. Общ работник, поддържане на сгради - код по НКПД 93130003“. За тези длъжности не се изисква професионална квалификация.
Дейността е ключова за постигане целите на настоящата процедура и води до изпълнение на индикатора за резултат ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН при изпълнението по ОП РЧР, а именно „Роми, които при напускане на операцията са започнали да търсят работа или имат работа, или са ангажирани с образование/обучение, или са получили квалификация, или са включени в социални и здравни услуги“ и „Участници в неравностойно положение, които при напускане на операцията са започнали да търсят работа или имат работа, или са ангажирани с образование/обучение, или са получили квалификация, или са включени в социални и здравни услуги“.
След изтичане на срока, работодателя си запазва правото по своя преценка в зависимост от степента на удовлетвореност от демонстрираните качества и професионални резултати при изпълнения на служебните задължения на наетите служители да им предложи постоянна заетост.
|
166 478.00
|
100 681.47
|
Направление II. „Подобряване на достъпа до образование“
Дейност: Подобряване достъпа до образователни услуги за ранно детско развитие : Целта на дейността е социално-икономическо интегриране на маргинализираните общности чрез реализация на комплексни мерки за ранно детско развитие.
Дейността има за цел също да предостави подкрепа на деца в ранна детска възраст и техните семейства за формиране на родителски умения, подобряване на семейната среда, повишаване на училищната готовност на децата за включване в образователната система, както и предотвратяване на настаняването на деца в специализирани институции. Чрез подобряване на готовността на децата за включване в образователната система и подкрепата за формиране на родителски умения сред уязвимите групи родители, се цели да се ограничи и предаването на бедността между поколенията. Целта на дейността кореспондира на целта на процедурата и на Общинския план за действие на община Борово в изпълнение на областната стратегия за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация 2018-2020г.
Дейността попада в обхвата на заложения в Общинските политики за интеграция на ромите на община Борово приоритет 1 „Образование“.
Дейността ще се изпълнява съвместно от Общината и от партньора „Клуб отворено общество“. В организирането на срещите с участниците и агитирането на родителите да записват децата си в детски градини ще се включи и асоциираният партньор „Министерство на образованието и науката“.
Дейността се изпълнява чрез две поддейности:
4.1. „Подобряване достъпа до образователни услуги за ранно детско развитие – изграждане на 2 детски центърове в общността „Книжки и играчки – хайде елате и вие с нас“
4.2. „Насочване към мерки за образователни услуги за ранно детско развитие – Клуб за родители в общността „И аз бях дете“.
Поддейностите ще се реализират в гр. Борово и с. Г. Абланово. Местата за разположение на двата Центъра и Клуба за родители са подбрани въз основа на многобройното етническо население, ситуирано в тези две населени места. 998 лица са се самоопределили като роми и 802 като турци – общо за община Борово, 45% от които населяват с. Горно Абланово.
4.1 . „Подобряване достъпа до образователни услуги за ранно детско развитие – изграждане на 2 детски центрове в общността „Книжки и играчки – хайде елате и вие с нас“ - в съответствие със специфична цел 2.
За стимулиране ранното развитие на децата от 0-7 г. от уязвимите групи, които не посещават ДГ, се предвижда създаването на два детски центъра „Книжки и играчки – хайде елате и вие с нас“ – един в гр. Борово и един в с. Г. Абланово. Центровете ще се ползват както на открито, така и на закрито. В тях има възможност да се включат деца, не посещаващи ДГ, на възраст от 0-7 г., чиито родители са от ромски произход, лица в риск от социално изключване или жертви на дискриминация.
Функциите на тези центрове ще са: Индивидуална и групова работа с деца и родители, с цел посещаване на детска градина и допълнителна педагогическа подготовка за повишаване на училищната готовност на децата за равен старт в училище.
4.2. „Насочване към мерки за образователни услуги за ранно детско развитие – Клуб за родители в общността „И аз бях дете“ - в съответствие със специфична цел 2.
Важен фактор, влияещ върху ранното детско развитие, са родителите. Целта на тази поддейност е да се „образоват“ родителите на деца не посещаващи ДГ, на възраст от 0-7 г. от уязвимите групи, относно ранното детско развитие.
Срещите ще имат неформален характер, тъй като по този начин се достигат по – добри резултати за активно включване на родителите в процеса на ранно детско развитие и образователна интеграция на децата от малцинствата. В Клуба родителите ще имат възможност да споделят както своя опит, така и своите тревоги в отглеждането и възпитаването на малки деца, ще им бъде оказана подкрепа и консултиране за формиране и развитие на родителски умения.
|
79 520.00
|
47 798.63
|
Направление II. „Подобряване на достъпа до образование“
Дейност: Насочване към мерки за превенция на ранното отпадане от училище: Разбирането за ценността на образованието от самите родители е проблем, за разрешаването на който се полагат доста усилия в Община Борово. Заети в борбата за осигуряване на материалния минимум, доста често родителите или не са с децата си, или дори когато са – не училището е основна тема за разговор в семейството. При по‐голяма част от родителите стана традиционно схващането, че училището е институцията, която трябва да поеме изцяло детето: обучението, възпитанието му, да го превърне в личност, която да може успешно да се реализира в живота, а отговорността и помощта на родителя остава на заден план.
Изпълнението на дейността има за цел да допринесе за промяна горе-посочените възприятия като предложи комплекс от действия свързани с менторство на родители, изграждане на местни лидери и обучение на педагогическите кадри с цел превенция от отпадане на ученици. Срещите с родителите ще бъдат подпомогнати и от асоциираните партньори МОН и АЗ.
Дейността се изпълнява чрез 3 поддейности, всяка от което е свързана с изпълнението на Приоритет 1, специфични цели 2, 3, 7, 8 от Плана за ромите 2018-2020.
5.1. Работа във фокус група и менторство на родители на деца на възраст от 7+ години до 4 клас
Целта на тази поддейност е повишаване на отговорността на родителите и тяхната активност за отделяне на повече внимание на своите деца и редовно посещение на учебни заведения с цел отглеждането на пълноценни образовани граждани. Организирането на родителската общност и вменяването им на активност и отговорност за повишаване на интереса и мотивацията им за образованието на децата им е една от важните страни в преодоляването проблеми с българския език и липса на навици за училище в децата 7+ до 4 клас. Поддейността включва работа във фокус групи и менторство на родители на деца на възраст от 7+ години, основани на индивидуалния подход. Чрез специално разработена иновативна програма ще се търси привличане на родителите не само в случаите, когато има проблем с децата им, а изграждане на дългосрочно партньорство с тях. Когато родителите са ангажирани и участват в учебния процес, те предават на своите деца важното послание, че училището е нещо ценнo и има смисъл.
5.2. Обучение за изграждане на местни лидери за образователна интеграция
Поддейността има за цел да допринесе за изграждане на компетентни местни лидери от етническите малцинства. Проучванията показват, че едни от основните проблеми сред етническите малцинства са нередовно посещение на учебните занятия, ранни бракове, липса на родителски контрол и мотивация на децата да се образоват и осъществяват като пълноценни граждани.
В рамките на изпълнението се предвижда да се проведе предварително проучване и да бъдат избрани минимум 6 активни представители на местната ромска общност, които ще бъдат включени в 4-дневно обучение за създаване на местни лидери, които да работят активно в общността по превенция на отпадането от училище. Предвижда се специална селекция, като кандидатите за включване в обучението трябва да са обществено активни и/или с минимална завършена средна степен на образование и/или хора, които притежават необходимата мотивация и желание да променят общността или вече да имат опит във формулирането на публични политики, граждански активни и способни да увлекат след себе си максимален брой представители от местната ромска общност и/или младежи роми.
5.3. Обучение на педгагоческите кадри с цел превенция от отпадане на ученици
Тази поддейност предвижда провеждането на 3-дневно изнесено обучение за учители. Целта й е повишаване капацитета на преподавателите за превенция от отпадане на учениците. Към момента педагогическите специалисти в 2-те училища партньори и ОДЗ "Славейче" не са преминавали подобно обучение и повишаването на тяхната квалификация ще е предпоставка за справяне проблема. |
38 177.00
|
20 349.99
|
Направление III. „Подобряване достъпа до социални и здравни услуги”
Дейност: Предоставяне на индивидуални консултации и социално-здравна медиация: Сред приоритетите на Община Борово е да осигурява равен достъп до здравни услуги на всички граждани, живеещи на територията й без ограничение на етническата им принадлежност. Доброто здраве е необходимо условие за успешна трудова реализация и за пълноценна интеграция и в останалите социални структури.
На територията на общината са изпълнени редица проекти насочени към прилагане на активни политики в областта на здравеоопазването на ромите, очертана и обоснована е ролята на здравния медиатор, но всички тези дейности изпълнени досега не са завършили с обучение и назначаване на здравни медиатори, които да обслужват населението от ромски произход в общината.
Все още като едни от най-важните проблеми в общината в областта на здравето на ромите са:
- Затруднен достъп до здравеопазване, поради бедност и социална изолация;
- Лоши битови условия и липса на хигиени навици;
- Затруднен достъп до здравни услуги поради здравна неинформираност;
- Ранни бракове, ранни и чести раждания;
- Нисък социален и образователен статус – гъсто населени жилища с лоши хигиенно-битови условия, масовото обедняване, непълноценно хранене;
- липса на обучени и назначени лица като здравни медиатори.
Приоритетни направления за действие, които са поставени в Плана за действие на община Борово в изпълнение на Областната стратегия за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация 2018-2020, са : 1. Осигуряване на ефективно равенство в достъпа на ромите до здравни услуги и здравна информация и 2. Подобряване на здравния статус и намаляване на преждевременната смъртност, като някой от мерките, които са посочени за постигане на целите са:
Мярка 1.Отваряне на здравеопазната система към нуждите на най-бедните и най-уязвимите групи и общности;
Мярка 2. Утвърждаване длъжността на здравния медиатор като координираща фигура между здравните институции и малцинствените групи и общности. Развиване на мрежа от здравни медиатори. Обучение и назначаване на здравни медиатори в общината;
Мярка 3. Предоставяне на индивидуални консултации и социално-здравна медиация в общността;
Мярка 4. Повишаване на здравната култура на представителите на ромската общност. Провеждане на разяснителна дейност сред населението за ползата от имунизации и необходимостта от своевременен избор на личен лекар.
Мярка 5. Постоянно повишаване на квалификацията на общопрактикуващите лекари и медицинските сестри, работещи с малцинствени общности в неравностойно положение и обучението им в дух на толерантност. Придобиване на знания и умения за работа с пациенти с различна култура и начин на живот.
В тази връзка проектът предлага решение на възникналите нужди, като предвижда публичен избор на здравни медиатори.
Дейността се изпълнява в следните поддейности:
6.1. Избор и обучение на 2-ма здравни медиатори
6.2. Предоставяне на социално-здравна медиация в общността
Дейностите на здравния медиатор ще са насочени към оказване на съдействие при реализиране на профилактични дейности и разяснителни кампании в ромските общности, съдействие на нуждаещи се от малцинствените групи за достъп до здравни услуги. Той ще се явява като мост между лицата от малцинствените общности и групи, здравните и социални служби. Здравния медиатор ще подпомага гражданите от ромски произход за преодоляване на културните бариери и общуването с институциите. |
38 800.00
|
10 648.35
|
Направление III. „Подобряване достъпа до социални и здравни услуги” Дейност: Повишаване на здравната култура: Дейността има за цел даа допринесе за изпълнението на Приоритет "Здравеопазване", специфични цели 1 и 2, мярка 4. Повишаване на здравната култура на представителите на ромската общност.Провеждане на разяснителна дейност сред населението за ползата от имунизации и необходимостта от своевременен избор на личен лекар, 6. Ограничаване заболеваемостта от заразни и паразитни заболявания – туберкулоза, вирусни хепатити, ехинококоза и др. Провеждане на скринингови програми, ранна диагностика и своевременно лечение; и 7. Намаляване заболеваемостта от някои широко разпространени социално-значими заболявания, водещи до преждевременна смърт – хипертонична болест, сърдечно-съдови и мозъчно-съдови заболявания. Разработване на общински превантивни програми за интегрирана профилактика на хроничните незаразни болести. Провеждане на скринингови програми, ранна диагностика и своевременно лечение от Плана за за ромите 2018-2020 г.
Дейността е както информационна, така и образователна. Предвижда се да бъде изпълнена чрез следните поддейности:
7.1. Информационна кампания за подобряване здравната култура на жителите в неравностойно положение на територията на община Борово и 7.2. Клуб "Здраве"
7.1. Информационна кампания за подобряване здравната култура на жителите в неравностойно положение на територията на община Борово
За повишаване здравната култура на лицата от ромски произход ще проведем здравна кампания по населени места, съвместно с асоцииран партньор РЗИ, относно социално значими и широко разпространени заболявания. Кампанията ще включва също така и предоставяне на информация за имунизиране на децата от етническите малцинства – изваждане на имунизационни паспорти, следене на графика за имунизации, провеждане на имунизации.
За целта ще се разработи, отпечата и разпространи брошура с информация за значими заболявания срещани най-често сред ромската общност (туберколоза, хепатит, сърдечно-съдови, мозъчно-съдови и др.) с цел превенция.
Ще се проведат и 3 профилак. и специализирани мед. прегледи /изнесени приемни по населени места/ със специалисти на територията на общината.
ДОПЪЛНЕНИЕ: Медицинските прегледи, които се предвиждат са безплатни и имат по-скоро превенция и информационен характер за определени заболявания. Те ще се предоставят на здравно неосигурени лица, каквито са по-голямата част от представителите на ЦГ. Ще се осигури транспорт до болница, където ще се извършат прегледите. Не се предвижда в рамките на дейността да се планират и финансират дейности, които се финансират от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), дейности само за здравни услуги и дейности за активно лечение.
7.2. Клуб "Здраве"
Целта на поддейността е чрез групов подход да бъде повишена здравната култура на представителите на ромската общност и на други лица живеещи в сходно на тяхното положение. Клуб "Здраве" ще образова ромите по 12 много актуални и значими теми за здраве, както и ще създаде умения сред ромите за приготвяне и консумиране на здравословна храна, спазване на хигиена, режим на спорт и почивка.
Дейността ще стартира с предварително проучване – чрез анкета и обобщаване на резултатите в доклад, на здравословното състояние на целевата група, която ще участва в беседите относно здравния им статус и интересите им към темата, след което ще бъде извършен подбор на теми и консултирането им с медицинско лице, разработването на препоръчителен хранителен режим за всяка от идентифицираните теми, включително дегустация на рецепти за консумация на храни или билки с положителен ефект представяното заболяване;
В рамките на клуб "Здраве" ще се проведат и беседи от здравни специалисти за вредата от най- разпространените рискови фактори- тютюнопушене, злоупотреба с алкохол, употреба на наркотични вещества, хипертония, и за предимствата на здравословния начин на живот. Ще се изнесат беседи и лекции за подпомагане на млади момичета с цел превенция на ранните бракове и на млади майки за здравословното отглеждане на техните деца.
|
20 100.00
|
20 100.00
|
Направление IV „Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи”
Дейност: Подкрепа за провеждане на целенасочени превантивни дейности за недопускане и предотвратяване на противообществени прояви и правонарушения с оглед подобряване на обществения ред: Дейността има за цел превенция на агресията и се изпълнява от община Борово, подкрепена от асоциираните партньори РУО на МОН, както и от всички училища партньори по проекта и Клуб "Отворено общество" Русе Целта на тази дейност е създаването на училищна среда, в която се възпитават ценности на здравословно общуване, ненасилствено разрешаване на конфликти и толерантност към различията, за да бъдат предотвратени агресията, тормоза и униженията сред учениците.
Един от основните проблеми в обществото ни и в българските училища е агресията сред децата, подрастващите и младите хора. Все по-често сме свидетели на агресивни прояви, тормоз и насилие сред учениците. Агресията е насочена към връстници или към ученици на друга възраст, към учители, дори и към родители.
Най- общo казано агресията е поведение, което води до посегателство върху личността на другия. Тормоз е всяка форма на агресия, която е системна и повтаряща се във времето. Тормозът цели доминиране над другия и подронване на самочувствието и свободната му воля. Агресията и тормозът може да се изразяват чрез физически и/ или психологически въздействия.
В семействата често агресията е начин на реагиране. Медиите и интернет, а дори и детските предавания все по-често толерират агресията. На детските площадки децата също са свидетели на агресия и тормоз. Следователно, има много деца, които нямат правилния модел на поведение в конфликтни ситуации. И тук е ролята на институциите, училищните психолози и педагозите, които следва да „покажат“ и научат децата на този модел.
Затова тази дейност предлага целенасочено действие за превенция на агресията в училище. Тя включва провеждането на еднодневен тренинг в град Борово за 50 ученика от ОУ „П.Р.Славейков“- с . Обретеник, ОУ „Хр. Ботев“ – с. Горно Абланово, 15 учители от двете училища, представители на Община - Борово, Областна администрация Русе, РУО на МОН.
Програмата за здравословно общуване ще помага на учениците да разбират по-добре собствените си трудности, непоносими емоции и вътрешни конфликти, а това ще повиши капацитета им да се справят с фрустрацията и безпокойството, да мислят, вместо да реагират на импулсите, яростта и трудните им чувства.
Темите, включени в тренинга са : „Толерантност”, „Не на насилието”, „Закрила” и др.
Програмата включва следните методи: презентация, дискусия, работа по групи, ролеви игри.
Дейността е иновативна за двете училища, защото подготвя децата да разпознават насилието и да се справят с агресията и гнева, родени от този вид посегателства. Освен това в програмата се включват учители и иксперти, който са важна част от процеса за справяне с агресията сред децата.
Дейността кореспондира на специфична цел 6. Превръщане на училището в социална територия, допринасяща за здравното, психичното и емоционалното благополучие на детето.специфична цел 8. Подобряване квалификацията и подкрепа на учители и възпитатели за работа с деца билингви и с емоционални и поведенчески проблеми с цел превенция от отпадането им от училище и специфична цел 9. Формиране на социални и поведенчески умения, умения за семеен живот и родителство, умения за професионално насочване, обучение по права на детето, здравословен начин на живот, поведение на ненасилие, недискриминация от Плана за действие на Община Борово в изпълнение на Областната стратегия за интегриране на българските граждани от ромски произход идруги граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация. |
9 000.00
|
0.00
|
Направление IV „Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи” Дейност: Планиране, управление, наблюдение и оценка на инициативи за социално-икономическа интеграция на социално изключени хора, групи и маргинализирани общности и за общностно развитие;
: Целта на дейността е да се информират жителите на община Борово и да се обогати тяхната култура по теми за етническия произход и културна идентичност, както и да се спомогне за промяна на обществените нагласи за по-голяма толерантност спрямо представителите на малцинствата. Дейността включва провеждане на публични мероприятия насочени към развитие на местните общности, повишаване на гражданското им участие във формирането на политики на местно ниво и преодоляване на негативните нагласи чрез периодични срещи на представителите на местните власти,, кръгли маси, срещи, изнесени съвместни заседания на Областния съвет по етнически демографски въпроси.
9.1. Периодични срещи с представителите на местните власти за представяне конкретните проблеми на етническите малцинства на територията на община Борово
Срещите имат за цел да се акцентира върху специфичните проблеми на местните общности в 6-те населени места на община Борово. Затова тази дейност предвижда поне по две срещи с местната общност в рамките на проекта- общо 12 срещи. На тях ще бъдат поканени всички партньори по проекта в.т.ч. асоциираните партньори. Основен фокус на срещите ще бъде поставен върху похватите за справяне с належащите проблеми, както и праниране на мерки за дългосрочна интервенция по специфичните проблеми на всяко населено място. На срещите ще бъдат разяснявани и политиките за интеграция на национално регионално и местно ниво, като се предизвика дебат по темата. Ще бъде постане акцент и върху похвати за преодоляване на антиромските нагласи и зараждащите се ксенофобски нагласи към бежанците. Предвижда се участие на поне 15 представители от местната общност на всяка среща.
9.2. Изнесени съвместни с община Борово заседания на Областния съвет по етнически демографски въпроси в град Борово
В рамките на тази поддейност се предвижда провеждането на 2 изнесени заседания на Областния съвет по етнически демографски въпроси в град Борово съвместно с новоучредения по проект „Интегриран подход на Община Русе за интеграция на ромите и други уязвими групи на територията на общини от Област Русе“ - Обществен консултативен съвет по ромските въпроси към Община Борово. Целта на съвместните заседания е участниците да се запознаят с възможностите съседни общини да предприемат комплексни мерки за интеграция на малцинствата. Темите, които ще бъдат обсъждани са свързани с 1. гарантиране равното право на човешко развитие; 2. запазване и укрепване на етническата толерантност и разбирателство;3. анализиране на възникналите и работа за недопускане на локални междуетнически и етносоциални конфликти на територията на област Русе и община Борово; 4. създаване и развитие на условия, необходими за българските граждани, принадлежащи към етнически малцинства, да поддържат и развиват своята култура, както и да съхраняват най-важните елементи на своята идентичност - религия, език, традиции и културно наследство; 5. утвърждаване на пълно и ефективно равенство между българските граждани и повишаване на обществената чувствителност и нетърпимост към проявите на дискриминация във всички области на икономическия, социалния, политическия и културния живот в областта.
9.3. Кръгла маса „Социално-икономическа и образователна интеграция и ролята на заинтересованите страни“
Кръглата маса е еднодневна и ще се проведе в град Русе по повод Международния ден на ромите, който се отбелязва на 8 април.
Темите, които ще се обсъждат по време на кръглата маса са запознаване с европейските практики и политики за интегриране на учениците от етническите малцинства и прилагане на мултидисциплинарен подход за решаване на проблемите в образователната сфера- трудности при усвояването на учебния материал, опасност от отпадане от училище , проява на агресия, конфликти на етническа основа, склонност към противообществени прояви. По време на кръглата маса ще бъдат представени и добри практики за успешно интегрирали се роми, живеещи на територията на община Борово и област Русе. |
16 076.00
|
7 444.22
|
Направление IV „Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи” Дейност: Разработване, регулярно проследяване и анализ на изпълнението на индивидуални планове за трайна интеграция за представители на целевите групи, съдържащи конкретни мерки за осигуряване на достъп до пазара на труда, образование, социални и здравни услуги и десегрегация;
: Целта на дейността е да се проследи и анализира изпълнението на плановете за трайна интеграция на представителите на ЦГ, включващи конкретни мерки за осигуряване на достъп до пазара на труда, образование, социални и здравни услуги и десегрегация.
Дейността е разделена на 2 поддейности:
10.1. Междинна оценка и актуаризиране на Плана за интеграция на ромите в община Борово 2015-2020
10.2. Анализ и оценка нивото на интеграция на пазара на труда на представителите на ромската общност, живеещи на територията на община Борово
10.1. Междинна оценка и актуализиране на Плана за интеграция на ромите в община Борово
Целта на поддейността е да се осигури добре структуриран планов документ на община Борово за интеграция на ромите и на други групи в сходно соцално - икономическо положение.
Междинната оценка и актуализирането на Плана за интеграция на ромите в община Борово се явяват най-важните стратегически документи за общината, служещи от една страна като инструмент за приобщаване на представителите на тези групи и същевременно осигуряващи нови мерки и подходи за тяхното приобщаване. Тя се извършва, за да се осигури независима и актуална информация за постигнатите резултати от прилагането на плана. Предмет на анализ и оценка е изпълнението на целите и приоритетите, заложени в общинския план за ромите.
10.2. Анализ и оценка нивото на интеграция на пазара на труда на представителите на ромската общност, живеещи на територията на община Борово
Целта на тази поддейност е да се разработи документ, съдържащ анализ и оценка на нивото на интеграция на пазара на труда, насочени към представителите на ромската общност на територията на община Борово.
В Оценката ще се събере и обработи информация за текущото състояние на ромската общност и тяхното активно включване на пазара на труда. Оценката ще включва и мерки за тяхната интеграция и достъп до пазара на труда, образование, здравни грижи.
Оценката ще проследи на практика следните параметри:
• Проследяване постигането на целите и резултатите на проекта, както и тяхната връзка с удовлетворяване потребностите на целевата група;
• Особености при изпълнение на заложените дейности и връзката им с целите и постигнатите резултати по проекта;
• Ефективност и ефикасност на предвидените разходи по отношение на поставените цели, дейности и постигнати резултати.
|
12 668.00
|
6 502.11
|