Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 107 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

The hereby operation complements and upgrades the former Operation "Accept me", financed under „Human Resources Development” Operational Programme 2007-2013. It contributed to the implementation at national level of a new approach of provision of "Foster care", and to the expansion the opportunities for its development in a decentralized manner. The operation is aimed at improving and expanding the scope of the "foster care" and consolidating service delivery at local level as an alternative form of raising children at risk in a family environment. It contains an innovative element in terms of the support, aimed at developing a „Specialized foster care" for children with disabilities, children who are victims of violence or trafficking, children, unaccompanied refugees, as well as at measures, aimed at improving the quality of foster care through monitoring. Special focus will be put on the placement of children under 3 years of age.
Established and current within the project "I have a family, too" foster parents can switch to the "Accept me 2015" to ensure the interests of children, placed in foster families, avoiding termination of accommodation, confirmed by the Court of these children and their falling back into a specialized institution. The new project will strengthen service delivery at the local level in the municipalities included in the project "I have a family, too" as well as in other municipalities, providing "foster care" as an alternative form of raising children at risk in a family environment.
The specifics of the project requires involvement of different actors in the organization and management of the implementation of an innovative model of interaction in terms of planning and delivery of social service "Foster Care" in a decentralized manner by the clear allocation of responsibilities between ASA and partner-municipalities, with the active participation of non-governmental organizations at all stages of the project activities.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Организация и управление : Д-те ще се изп.при прилагането на иновативен модел на вз-е по отнош.на планиране, управл.и предост.на усл-та,с оглед осиг-не на приемств.между пост.резулт. по предх.схема „Приеми ме”(етап I)и на целесъобр.на следв.стъпки за постигане на наст.цели(етап II).Ще бъдат ангажирани разл.субекти по децентр.начин чрез ясно разпр.на отговор-те между АСП и общините,с активното участие на НПО в дейностите по обхвата на услугата.Реализ.на целите на конкр.БФП изисква изгражд.на управл.екипи от предст.на центр.власт - Нац.екип за орг.и управл(НЕОУ), и управл.екипи на местно ниво:етап I- кип за управл.на Проекта в 82 общини-партньори (ЕУП);от етап II- бластен екип за управл.на Пр-та в общините-областни градове(ОЕУП-администр.и счет-л); в останалите партньори - финансово управл.на общ.ниво чрез оп.сч-л(ОС).Нац.екип вкл.16 служители на АСП,с отгов.по орг-я,управл.и мониторинг:ръководител­1,сч-ли–2,коорд.по адм-ране на проекта­1, коорд.по орг.и управл.­6, юрист­1,финансов контрольор­1,технически сътрудник–2,експерт обраб.на данни-2.При необходимост,ще могат да бъдат вкл.и експерти/спец.за конс.и подп.функц-то на цялостния упр.м-м: ОС-1;ТС-1 и др.експерти.Управл.отгов.за реал.на Проекта чрез пл-е,орг-не,контр-не,коор-не и отч.пред КБ ще има всяка община­партньор.Съотв.ангаж.и обхватът на управл.отгов.на всяка община ще бъдат разписани в партньорското споразумение.След въвеждане в изпълнение на годишен План за развитие на услугата, изготвен от КЕС(Дейност 2), за реал.на етап II по Проекта,на 82-те общини от етап I ще бъде предложено сключването на Анекс за акту-не на проектното партньорство чрез определяне на специфични отговорности с цел прилагане на областен модел на развитие на приемната грижа.Кметът на общината-областен град ще определи адм-ра и счетов.в ОЕУП.Функц-те им зад-я ще се разпишат в длъжн.хар-ка/администр. заповед.Сформиране на ОЕУП за София-област ще се предложи на кмета на общината-партньор, с най-голям брой население спрямо останалите партньори от областта.Кметът на общината­областен град,съгласувано с Комисията за детето по чл. 20а от ЗЗД има възможност според нормата на чл. 21 от ППЗЗД да договаря преките дейности, свързани с обхвата на услуга с друг доставчици-НПО с опит не по­малко от 3 г.в тази услуга - с договор по реда на чл. 18а, ал. 3 от ЗСП, в съответствие с чл. 34а от ЗЗД.След влизане в сила на ЗСУ, кметовете на общините областни градове имат възможност по реда на чл. 25, ал. 2, т. 7 от ЗСУ да възлагат предоставянето на СУ, които се финансират със средства от държ.и общинския бюджет, на частни доставчици на социални услуги. Конкретните ангажименти и обхватът на отговорности и взаимодействие по изпълнението на проектните дейности между партньора и частния доставчик ще бъдат детайлно разписани в договора помежду им. Кметът сформира Комисия, която провежда конкурсна процедура за избор на екип по приемна грижа - ЕПГ (етап I). В етап II: кметът сформира Комисия за избор на областен ЕПГ (в т.ч. за изнесено работно място), ако партньорът изпълнява самостоятелно преките дейности, свързани с обхвата на услуга; в случай, че общината-областен град договори изпълнението на преките дейности с НПО, изборът/определянето на екипа (чрез конкурсна процедура), е отговорност на съответното НПО. За всички области (без София област) ще се сформира областен екип в областния град (ОЕПГ) и изнесено работно място (ИРМ) - в конкретна община/и, според заложеното в Плана. За София-област: екип в общината-партньор, с най-голям брой население спрямо останалите партньори от областта; кметът също ще има възможност да договори изпълнението на преките дейности с НПО. Организацията на работа на всеки екип е отговорност на представляващия доставчика при спазване на утвърдените стандарти в Методиката за условията и начина на предоставяне на социалната услуга „приемна грижа” (Методика). Не е допустимо наемането на действащи служители от териториалните поделения на АСП в дейностите, отговорност на доставчика, включени в обхвата на услугата. 6 792 000.00 6 755 334.04
Създаване на Консултативен експертен съвет във връзка с координиране механизма по реализиране на проектните дейности. Планиране на потребностите от приемна грижа. Анализ по развитието на приемната грижа.: Към Проекта ще се сформира Консултативен експертен съвет (КЕС), в дейността на който ще се ангажират различни субекти: представители на централната, местната власт и гражданското общество (МТСП, ДАЗД, АСП, Национално сдружение на общините в РБ, УНИЦЕФ България, Национална мрежа за децата, Национална асоциация за приемна грижа) - председателстван от Ръководителя на Проекта.Критерии за избор на конкретните НПО са стратегическите приоритети в дейностите им: иницииране и активно участие в реализирането на политики на местно и национално ниво, насочени към деинституционализацията на деца и развитие на ефективна заместваща семейна грижа за деца в риск.Основната дейност на КЕС е в посока подпомагане на планирането, изпълнението и наблюдението на Проекта в съответствие с държавната политика в областта на приемната грижа и добрите европейски и международни практики.Преките ангажименти на КЕС са: да изготви анализ на потребностите от развиването на приемна грижа на общинско, областно и национално ниво ­ на база извършено изследване по предварително зададени критерии и идентифицирани потребностина база изготвения анализ да разработи краткосрочен План за развитие на социалната услуга „приемна грижа” в страната (План), който ще се актуализира периодично до края на Проекта след анализ на развитието за съответния период;; на база изготвения анализ да разработи краткосрочен План за развитие на социалната услуга „приемна грижа” в страната (План), който ще се актуализира периодично до края на Проекта след анализ на развитието за изминалия период (в срок не по­малко от 12 месеца); да изготви Критерии за допустимост (неразделна част от Плана), съобразно които ще се реализира последващ преглед на общините (етап II с отворен вход за включване и на нови партньори), като основните критерии за участие ще са относими към идентифицираната необходимост от предоставяне и развитие на приемната грижа на общинско, областно и национално ниво.На база утвърдените План и Критерии за реализирането на етап II КЕС ще определи разпределението на конкретни проектни отговорности на съответните общини­партньори, както и разширяването обхвата на приемната грижа (в т.ч. специализирана), с цел постигане на проектните цели.На своите заседания КЕС ще обсъжда и взема решения по: ­ Цялостно планиране на потребностите от приемна грижа и развитието й на общинско, областно и национално ниво; ­ Ще съгласува информационна карта и формуляр за текущ и периодичен мониторинг, по отношение ефекта на въздействие от предоставяната социална услуга върху децата – потребители услугата „приемна грижа”; - Предложения за програма за основното обучение и за специализирани обучения за ОЕПГ и експерти от РДС/ДСП, както и списък на НПО с експертен капацитет; списък на съответните организации за организирането на супервизия на приемните семйства и на ОЕПГ; - Предложения за програма за основното обучение, за специализирани обучения за Комисиите по приемна грижа, ОЕПГ и експерти от РДСП/ДСП; ­ Обсъжда аналитични междинни доклади за извършвания мониторинг и окончателен доклад по изпълнението на индикаторите; ­ Прави преглед и изготвя предложения за актуализация на съществуващата концептуална рамка за приемната грижа в страната – в т.ч. за промени в нормативната уредба и/или подзаконовите актове, с оглед ефективното й развитие и насърчаване прилагането на добрите практики (в т.ч. Наредбата за условията и реда за кандидатстване, подбор и утвърждаване на приемни семейства и настаняване на деца в тях; Методиката за условията и начина на предоставяне на социалната услуга „приемна грижа“. - Чрез свои представители и/или определени от членовете експерти, участва в работни групи за изготвяне на промени в подзаконовите актове и за предложение за стандарт за финансиране на социалната услуга „приемна грижа“, като делегирана от държавата дейност. 6 000.00 253.86
Предоставяне на услугата „приемна грижа”, вкл. и специализирана приемна грижа.: Усл. ПГ се пр-вя от доставчик всяка общ.пар.по Пр(етап I);общината-областен град(етап II), чрез сф-н от кмета екип по ПГ.Кметът на общ.­обл.град,съгл.с К-а за детето по чл.20а от ЗЗД има възм.според нормата на чл.21 от ППЗЗД да договаря пр.д-и,свър.с обхв.на услуга с друг доставчик-НПО с опит не по­малко от 3 г.в тази услуга,с договор по реда на чл.18а, ал.3 от ЗСП, в съотв.с чл.34а от ЗЗД.След влизане в сила на ЗСУ,кметовете на общ.обл.градове имат възм.по реда на чл.25,ал.2, т.7 от ЗСУ да възлагат пр-то на СУ,к.се финансират със ср-ва от Дж и общ.бюджет,на частни доставчици на СУ.В етап I кметът на всяка община-партньор ще назначи СР след конкурсната процедура на Ком.за избор на ЕПГ, с участници:ЕУП и специалист/и от съответното ДСП.В етап II, ако общ-обл.град изпълнява самост.преките дейности, свързани с обхв.на У, кметът ще назначи нач-екип и СР след конк.пр-ра,пров.от Комисията за избор с участници:ОЕУП и специалист/и от съответното РДСП/ДСП.В случай, че общ.-обл.град договори преките дейности с НПО, изборът на екипа(чрез КП)е отговорност на съответното НПО.Във всяка от 27-те области в страната в обл.град(без София област)ще се сфор.ОЕПГ,а изнесено рабо.място - в конкретна община/и, съобразно специфичната потребност на областта и разпределението, заложено в Плана за развитие на услугата.За София-област ще се сформира ЕПГ в общ-пар-р, с най-голям брой нас-е спрямо ост.пар.от обл., като кметът също ще има възм.да дог-и изпълн.на ПД по обхвата на усл.с НПО.Орг-та на работа на всеки екип е отгов.на предс-я дост-ка при спазване на УС.Не е допуст.наемането на ДС от терит.под-я на АСП в д-те,отгов.на доставчика, включени в ОУ.Достав.-чрез ЕПГ(етап I)или ОЕПГ (етап II),предоставя добр-на,проф-на и заместваща ПГ;целия пакет от д-ти, насочен към ПР, сем-та на близки и роднини, както и канд-те за ПС.Доставчикът–чрез ЕПГ(етап I)/ОЕПГ (етап II), предоставя целия пакет от дейности, за набиране, оценяване и обучение на кандидати за ПР, взаимно адаптиране, подкрепа и наблю.на отгле.на детето от ПС(пред-и добр., проф.и заместваща ПГ), от семейства на роднини или близки.Отговорност на доставчика е: да информира общ-та за същността и разв.на У ПГ;да инф-ра и консулт.утвърд.ПС, относно възмож.за промяна на профила им, както и новите кандидати за ПС относно грижи за деца до 3 г. и за предост.на спец.ПГ за: деца с увр-я; деца, непридруж.бежанци; деца, жертви на насилие или трафик; да изпълнява всички реглам.с Мк дейности,свързани с пред. на У в услов.на взаим-е със съотв.ОЗД.Чрез ЕПГ/ОЕПГ достав.ще осиг.и съд-ва за пред.на ПУ на ПС, както и на семейства на роднини и близки, в които има настанени деца, по отношение на план.мерки за закрила за детето(чл.23 и чл.24 от ЗЗД).При пред.на СУ всяка община-партньор осигурява фин.подкрепа на децата,настанени в ПС на територията на съответната община чрез изплащане на месечни средства. Те се определят спрямо гарантирания минимален доход (ГМД)– действащият размер за съответната година (определен за страната с акт на МС), и в зависимост от възрастта на конкретното дете, както следва: За дете от 0 до 3­годишна възраст-4 х ГМД;За дете от 3 до 14­годишна възраст-3,5 х ГМД;За дете от 14 до 18­годишна възраст, а ако учи до 20 г.-4 х ГМД.При отглеждане на дете с увреждане се определя добавка в размер на 1,2 х ГМД.Месечните възнаграждения на приемните семейства се определят в чл. 57в от ППЗЗД и са: приемен родител с едно настанено дете в семейството-150% от минималната работна заплата за страната (МРЗ);приемен родител с две настанени деца в семейството-160% от МРЗ;приемен родител с три и повече настанени деца в семейството-170% от МРЗ. 142 866 000.00 159 506 992.71
Обучение, подкрепа и супервизия на екипите по приемна грижа.: Доставчикът на социалната услуга „приемна грижа“ организира и съдейства за провеждането на обучения (основно и специализирано) на областния ЕПГ във връзка с обхвата на услугата. В основно обучение се включват само социални работници, назначени в ЕПГ/ОЕПГ и експерти от ДСП/ОЗД и РДСП, които не са преминали такова. Специализирано обучение се провежда за всички членове на екипите, ангажирани с предоставянето на услугата. Специализираното обучение на екипите ще включва теми, свързани с развиването на специализирана приемна грижа, както и надграждане и актуализиране на професионалните компетентности. Отговорност на доставчика е да осигурява периодично индивидуална и групова супервизия на ОЕПГ. С оглед осигуряване на ефективно взаимодействие и изграждане на капацитет обучения ще се провеждат и с членове на 28­те Комисии по приемна грижа, експерти от РДСП и социални работници от отделите „Закрила на детето“ в ДСП. Провежданите в рамките на Проекта обучения и супервизии ще са съобразени с разработените от КЕС: годишен План за развитие на услугата; програма/теми за обучения на екипите, членове на Комисии по приемна грижа и експерти от РДСП и ДСП/ОЗД. 230 000.00 211 722.80
Осъществяване на мониторинг на качеството на приемната грижа.: Ще се сф-ра екип от коор-ри по монит-не пред-то на усл.–до 8 служители на АСП, определени от състава на Д-я „ЗнД“, предвид експертните им компетентности по приемната грижа.Контролът по спазването на регламентираните процедури и стандарти относно предоставяната от доставчика СУ ще се осъществява от този екип, чрез мониториране на цялостния обхват на услугата.Това ще осигури проследяване спазването на утвърдените процедури и оттам – качеството на предоставяната ПГ на национално, областно и общинско ниво.Съвкупността от действия в посока мониториране качеството на предоставяне на услугата на национално ниво, ще изисква наблюдение по изпълнението на дейностите в различните етапи.Мониторингът ще включва: регулярен обмен на информация с ЕПГ/ОЕПГ; наблюдение на място, анализ на прогреса и ефективността на Проекта като иновативна форма на междуинституционално взаимодействие.Приоритетно ще бъдат изследвани настанените в ПС деца от 0 до 3­годишна възраст. Мониторингът ще се осъществява като текущ и периодичен.Координаторите методически ще подпомагат ефективното взаимодействие межди ЕПГ/ОЕПГ с ДСП/ОЗД.Текущият мониторинг ще проследява предоставяната грижа за децата, настанени в ПС, с акцент основните аспекти, които оказват влияние върху развитието на детето и изпълнението на заложените дейности в индивидуалните планове за действие за грижа.Така ще се отразява ефекта от всички заложени дейности и мерки и ще се отчита резултата от тях.В процеса на изследване ще се включат основни параметри, отнасящи се за детето под приемна грижа (съобразно възрастта му):потребности: здравни и физически; емоционални и поведенчески; образователни (наличие на специални образователни потребности); безопасна среда на отглеждане; идентичност-културни, религиозни, езикови и етнически потребности; свободно време и отдих; контакти с биологичното семейство, роднини или близки; подготовка за самостоятелен начин на живот и интеграция и др.ЕПГ/ОЕПГ ще информира ежемесечно за актуалното състояние при всички приемни семейства с местоживеене на територията на съответна община, ангажирани с грижи за настанените в тях деца. Заедно с попълнените информационни карти екипите ще представя обобщена подробна количествена информация по отношение ангажираните субекти в цялостния обхват на социалната услуга.Периодичният мониторинг ще се осъществява на място: ОЕПГ в общината-областен град по предварително разработен формуляр, като е възможно посещение и на: ИРМ; в дома на приемно семейство с настанено дете/деца.Той ще обхваща всички области по предоставянето на услугата и ще следи за ефективното изпълнение на процедурите, регламентирани в нормативната уредба за приемната грижа.Основните мониторирани области ще са свързани с процедурите по: консултиране на кандидатите; подаване на заявление; посещение в дома на кандидатите; интервю с 2 поръчители; обучение и оценка на кандидатите; представяне пред Комисията по приемна грижа за утвърждаване на приемното семейство; надграждащо/специализирано обучение; напасване на детето в приемното семейство; настаняване на детето; подкрепа при предоставяне на грижата; взаимодействие между приемното семейство и биологичното/осиновителното семейство и промяна и/или прекратяване на мярката за закрила.При установени проблеми, свързани с ефективното реализиране на процедурите и проектните дейностите, координаторът дава препоръки на екипа.Мониторирането ще осигури възможност за идентифициране на реалните потребности и проблемните области, с цел подходящо въздействие и постигане на по­добра ефективност.На база на изводите от мониторинга ще се дават насоки за повишаване ефективността на услугата по отношение настанените деца.Периодичното анализиране на резултатите от мониторинга ще даде възможност да се оцени начина на предоставяне на социалната услуга от доставчика, съобразно утвърдените критерии и стандарти, с основна цел: гарантиране качество и ефективност при предоставяне на приемна грижа в най­добрия интерес на детето. 17 796 000.00 615 110.73
Информиране и публичност.: Предвидени са мерки за повишаване на информираността на обществото за планираните действия по Проекта, целенасочена работа за положителна промяна в обществените нагласи към рисковите групи деца, включително и достъпно разясняване каква е социалната услуга, за какви целеви групи е предназначена и перспективите за нейното развитие. Регулярно – в хода на реализиране на Проекта, ще се предоставя информация в публичното пространство за предвидените конкретни дейности и постигнати резултати. Доставчиците на услугата по първия етап, във взаимодействие с териториалните дирекции „Социално подпомагане“, ще организират информационни дни (кампании) на общинско ниво за добрите практики по предходната операция „Приеми ме“ и представяне на операция „Приеми ме 2015“. Съобразно заложеното в Плана за развитие на социалната услуга увеличение на приемните семейства, след стартиране на втория етап по Проекта конкретни общини, които ще се включат в настоящата операция ще проведат информационни кампании с цел популяризиране на проектните цели и задачи и насочване на потенциални кандидати за приемни родители с местоживеене в конкретни общини-партньори - към доставчик общината-областен град. Във всички общини-партньори доставчиците на услугата ще информират общността за основните акценти, заложени в Плана, изготвен от КЕС за съответната община и област. Периодично общността ще бъде информирана от доставчика за изпълнението на проектните дейности и новите задачи при актуализирането на Плана за развитие на социалната услуга. Предвидените целеви информационни дни (срещи на областно/общинско ниво), обвързани с конкретните задачи, заложени в Плана, ще са с насоченост: базово информиране за развитието на приемната грижа към момента; необходимостта от приоритетно набиране на кандидати за приемни родители за деца до 3­годишна възраст и за предоставяне на специализирана приемна грижа; промяна на профила на утвърдени приемни семейства, преминаване на приемни семейства от доставчик териториалната ДСП към общината-партньор. По изготвeните от НЕОУ и обсъдени от КЕС тримесечни аналитични доклади по изпълнението на индикаторите, извършвания мониторинг и констатираните добри практики, ще бъдат изготвяни и публикувани новини и пресклипинги. Текуща информация ще бъде предоставяна при поискване и на юридически и физически лица. Като основни параметри в процеса на информиране ще бъдат заложени: - Организиране и провеждане на информационни работни срещи :1 бр. -2016 г.; 2 през 2017 г.; по 3 през 2018 г. и 2019 г.; през 2020 г. и 2021 г.-общо 3;през 2023 г.-4 - с участието на представители от общинските/областните екипи за управление на Проекта, ОЕПГ, представители на РДСП/ДСП и НПО, представени в КЕС. В тях ще бъдат представяни резултатите от изпълнението на Плана за развитие на приемната грижа, информиране за заложените нови насоки по обхвата на социалната услуга, дискусии и обмяна на опит по отношение на междуинституционалното взаимодействие и реализирането на областния модел за организация, управление и предоставяне на приемната грижа. В рамките на настоящата дейност ще се извърши дизайн, предпечатна подготовка и изработване на информационни материали. Ще бъдат изработени и разпространени 266 бр. информационни табели: за всяка община партньор и една за конкретния бенефициент. 260 000.00 272 664.88

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).