Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 56 591 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

The aim of the current project proposal is to increase the energy efficiency and production capacity of Steka Elektronik Bulgaria EOOD by replacement part of its old, obsolete and highly energy intensive production equipment, installation of recuperation ventilation chamber for waste heat recovery and implementation of an automated system for motoring and control of electric consumption (incl. hardware and software part). The activities envisaged in the project will be carried out under the Code of economic activity 27.90 "Manufacture of other electrical equipment".
The planned investment includes purchase of the following new equipment: 2 pcs. placement stations, 1 pc. soldering furnace, 1 pc. recuperation ventilation chamber and automated system for energy consumption monitoring and control (consisting of hardware and software). Within the framework of the project proposal, the implementation of the ISO 50001 standard as well as its subsequent certification is envisaged.
As a result of the implementation of these measures, the production capacity will be increased, energy consumption and carbon emissions from the production will be reduced whereas environment will be better protected and the competitiveness of the company will be improved. Planned energy savings for the enterprise (a result of the project implementation) are calculated at 81,5%. The efficiency of the investment as a ratio of the amount of energy saved in kWh on an yearly basis, compared to the required investment in BGN (kWh/BGN), are expected to be 1,531 with energy savings equal to 3537 MWh and saved carbon dioxide emissions in the amount of 2691,7 tons per year.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Придобиване на високо енергийно ефективно оборудване (мярка 1 от енергийния одит): Дейността ще бъде извършена чрез доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на 2 бр. станции за насищане (вид 1 и вид 2) и 1 бр. пещ за запояване. : Чрез изпълнението на настоящата дейност ще се закупят, доставят, монтират и въведат в експлоатация 2 бр. станции за насищане и 1 бр. пещ за запояване, които да заменят 3 бр. амортизирани и енергоемки станции за насищане Siplace и 1 бр. пещ за запояване Vitronics Soltec 7038. Дейността попада под код 27.90 Производство на други електрически съоръжения. Наличните станции за насищане Siplace, тип CS (2 бр). и Станция за насищане Siplace, тип CF (1 бр.), производство Сименс, представляват съществуващо оборудване, работещо от създаването на предприятието. Оборудването е втора ръка, доставено през 2006 г. Инсталираната мощност на станциите за насищане тип CS и CF e 1,9 kW всяка. Сумарният разход на сгъстен въздух за 3-те станции за насищане е 1150 l/min или 69 m3/h. Конфигурацията има максимална производителност (бенчмарк) 49 000 бр. елементи на час. Практически постигнатата производителност е 6 710 елемента/час или 30 195 000 елемента/год. Годишна използваемост е 4500 ч./год. Станции за насищане към линия за автоматично насищане и пещ към линия за автоматично насищане са свързани непосредствено една след друга в технологичния процес. Пещта за запояване Vitronics Soltec служи за изпичане на пастата и запояване на електронните елементи към пътечките. Тя е втора употреба, въведена в експлоатация през 2006 г. Пещта разполага с 1 конвейер, което създава тясно място за производството и необходимост от изчакване на платформите преди пещта и повишено време за обработка, предвид пропускливостта в режим на 1 транспортен конвейер. Инсталираната мощност на пещта е 58 kW, а годишната използваемост е 4500 ч./год. Пещта има същата производителност като общата за 3 бр. Станциите за насищане: 6 710 елемента/час или 30 195 000 елемента/год. И за станциите за насищане, и за пещта производството се реализира на двусменен режим, 5 дни в седмицата. Всяка от машините се обслужва от 1 оператор на смяна. В процеса на запояване се ползва азот, чийто разход е 18 m3/h. За зоната на охлаждане и кондензация на образуваните след запояването газове в пещта се използва вода от водохлаждащ чилър. При съществуващото производство и годишното потребление на енергия е изчислен специфичният разход на енергия 17,682 kWh/1000 елемента. Плануваното по проекта разширено производството, осъществено със съществуващите машинни изисква разход на 484 749 kWh/год. ел. енергия и 49 158 kWh/год. топлоенергия от прир. газ. След въвеждане на енергоспестяващата мярка се очаква увеличаване на насищането с електронни елементи поради значително по-високата производителност след закупуване на новите станции за насищане и пещ за запояване. Новите станции за автоматично насищане са с инсталираната мощност 1,0 kW всяка. Разходът на сгъстен въздух за всяка станция е 400 l/min. Сумарната максимална производителност е 109 000 елемента/час. Очакваната производителност е 48 312 елемента/час или 217 404 000 елемента/год. Това прави повишение на производителността от 7,2 пъти. Новата пещ за запояване ще е с инсталирана мощност 65 kW. Тя ще разполага със 7 зони за подгряване, 3 бр. пикови зони и 4 бр. зони за охлаждане. Пещта ще е с двоен конвейер, което ще създаде възможност за паралелно постъпване на 2 наситени платформи и изпичане на платки с двойно повече на брой наситени елементи в сравнение със съществуващото оборудване. В процеса на запояване ще се ползва и азот, чийто разход ще е 23 m3/h. Машината ще изисква и захранване с охладена вода от външен чилър за нуждите на охлаждането. За целта ще бъде ползван съществуващият чилър. След прилагането на мярката общата изчислената специфична икономия на енергия е 15,835 kWh/1000 елемента (14,433 kWh/1000 елемента електроенергия и 1,402 kWh/1000 елемента топлоенергия). Общите енергийни спестявания от въвеждането на мярката се оценяват на 3 422 567 kWh/год., което означава и намаляване на Co2 емисиите с 2 631,4 т./год. 2 280 784.50 0.00
Придобиване на система за оползотворяване на отпадна топлина (мярка 2 от енергийния одит): Дейността ще бъде извършена чрез закупуване и инсталация на 1 бр. рекуперативна вентилационна камера с табло за управление.: Дейността предвижда доставка и монтаж на рекуперативна вентилационна камера с дебит 2200 m3/h, която да се инсталира в Цех 1. Тя ще позволи оползотворяване на част от топлината на изхвърляния от аспирация въздух и подгряване на постъпващия пресен въздух в зимен режим. Предвидената мярка се отнася към дейност под код КИД 27.90 Производство на други електрически съоръжения, тъй като е свързана с Цех 1, където се намира производството на платки. Тъй като при производството на продукти от асемблирани платки има специфичните изисквания към микроклимата, в които продуктите се произвеждат и складират (ниво на температура, влажност и замърсеност на въздуха), в Цех 1 на предприятието има съществуващи 2 бр. местни смукателни инсталации, които изхвърлят въздух към околната среда: 1. - Аспирация под тавана на Цех 1 с вентилационен бокс CHAYSOL UPE 7/7 с инсталирана мощност на вентилатора 0,147kW, обемен дебит 500m3/h и температура на изхвърляния въздух 45°C. Работни часове: 1000 на година. 2. - Аспирация от машина за запояване Вълна спойка с вентилационен бокс CHAYSOL UPE 9/9 с инсталирана мощност на вентилатора 0,55kW, обемен дебит 1500m3/h и температура на изхвърляния въздух 75°C. Работни часове: 1000 на година. Съществуващата автоматика гарантира автоматично отваряне на отвор във фасада Север за неконтролирано навлизане на пресен въздух и компенсиране на изсмукания въздух при работа на инсталациите. Навлизащият пресен въздух причинява повишени енергийни разходи за неговото подгряване при зимен режим. Доставката и въвеждането в експлоатация на рекуперативната вентилационна камера ще позволи оползотворяване на част от топлината на изхвърляния въздух и подгряване на постъпващият пресен въздух в зимен режим. Отчита се единствено и само оползотворената топлоенергия от изхвърляния въздух. Икономисаната енергия от изпълнението на дейността и прилагането на Мярка 2 възлиза на 21 491 kWh/год. топлоенергия от природен газ. Енергийните спестявания са 1351 лв./год. Предвидени са ежегодни разходи за поддръжка на системата в размер на 218 лв./год. Предотвратените емисии на CO2 са 4,3 t/год. Стъпки за реализация на дейността: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 1 до 3 месец; 2. Избор на изпълнител: от 4 до 6 месец; 3. Сключване на договори с избрания изпълнител: през м. 7; 4. Внедряване на системата: от 8 до 24 месец 7 281.00 0.00
Инвестиции за придобиване и внедряване на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението - 1 бр. (мярка 3 от енергийния одит): Дейността ще бъде извършена чрез закупуване и внедряване на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението, състояща се от хардуер и софтуер. : Към настоящия момент отчитането на консумацията на електрическа енергия и природен газ се осъществява от търговските измерителни уреди на входа на предприятието. Няма автоматизирана система за отчитане на потреблението на енергия по цехове, основни консуматори и процеси. Дейността предвижда изграждане на автоматична система за мониторинг на енергийната консумация (АСМК) в предприятието. Ще бъдат обхванати над 90 % от потреблението на електроенергия и над 95 % от потреблението на природен газ. Системата за мониторинг обхваща всички основни консуматори на електроенергия и природен газ с производствено предназначение. Дейността попада под код 27.90 Производство на други електрически съоръжения. Извън обхвата й остават съоръжения и потребители разположени в Административната сграда и външно осветление. Към електромери ще бъдат свързани следните електрически консуматори: • Главен търговски електромер; • Станции за автоматично насищане (нови) # 1 и 2; • Пещ за запояване (нова); • Машина за запояване вълна спойка (стара); • Чилър въздух-вода Airwell MQH 12; • Компресор RENNER RS 18,5; • Компресор RENNER RS 11; • Чилър WESPER SWR 1602 R407C SX; • Термопомпен агрегат UNIFLAIR ARAH 0964A; • Осветление Производствени помещения, луминесцентни осветителни тела 2х58W; 4х36W • Осветление към табло Тофис и санитарни възли с компактни луминесцентни лампи (КЛЛ); Данните се предават и получават в компютри-концентратори за данни от електронни електромери с LAN интерфейс към външният свят и RS485 към електромерите, общо 8 бр. При определянето на точните параметри на мярката са отчетени съществуващите към момента на територията на обекта разпределителни тръбопроводи. Системата ще има минимум следните функционалности: • Автоматичен отчет на измервателните точки; • База данни за съхранение на информацията за продължителен период от време с цел последващ анализ; • Различни таблични и графични отчети на получените данни; • Възможност за прогнозиране на консумацията; • Пълен отчет на изразходваната електрическа енергия; • Товаров график. Информацията за консумираната енергия ще се представя таблично и графично. Отчетите от системата ще се генерират по задание на оператора, като ще може да се задават начална и крайна дата на отчета, избор на параметри за отчета. Отчетите могат да бъдат в цифров вид за последваща обработка с други програми или на хартия. Ще могат да бъдат подготвяни автоматизирани таблици, в които да се задава дневното, седмичното и месечното производство от основните машини (Станции за насищане и Пещ за запояване). Ще бъдат изготвени "чек листи", в които ще се попълва информация за състоянието на машините (престои поради планови ремонти, аварии и др.). Така обработена и представена информацията ще дава ясна картина за специфичния разход при производството на отделните компоненти. Екипът отговорен за правилното функциониране на АСМК ще провежда кратки срещи ежеседмично, като на база на наличната информация, ще бъдат изготвяни кратки отчети за натоварването, енергийната интензивност и производителността на отделните звена на територията на обекта. Наблюдението на енергийната консумация в реално време и събраната от системата база данни ще позволи вземането на управленски решения, които позволяват действително понижение на енергийната консумация. Очакваната икономия от прилагането на Системата за мониторинг е 10% за електроенергията и 5% за топлоенергия (природен газ). Енергийните спестявания, свързани с енергийните мерки възлизат на 33 031 kWh/год, а тези извън мерките - на 40 125 kWh/год. Стъпки за реализация на дейността: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 1 до 3 месец; 2. Избор на изпълнител: от 4 до 6 месец; 3. Сключване на договори с избрания изпълнител: през м. 7; 4. Внедряване на системата: от 8 до 24 месец. 22 250.00 0.00
Консултантски услуги за въвеждане на система за енергиен мениджмънт в "Щека Електроник България" ЕООД съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO : Като част от дейността кандидатът планира въвеждането на система за енергиен мениджмънт по стандарт ISO 50001. Внедряването на този стандарт има за цел да позволи на "Щека Електроник България" ЕООД да въведе системи и процеси, необходими за подобряване на енергийната характеристика, което включва енергийна ефективност, използване и потребление на енергия. Въвеждането на този стандарт се очаква да доведе до намаляване на емисиите от парникови газове, разходите за енергия и други въздействия, свързани с околната среда, чрез систематично управление на енергията. Стандартът залага изискването за внедряване на енергиен мониторингов план и анализ на енергийната ефективност. Чрез внедряването на ISO 50001 ще бъдат определени изискванията за система за управление на енергията на "Щека Електроник България" ЕООД за разработване и въвеждане на енергийна политика, определяне на цели и планове на действие, които да взимат под внимание законовите изисквания и информация, свързани с използването на значително количество енергия. Тази система за енергийно управление ще позволи на кандидата да постигне своите ангажименти (заложени в политиката на дружеството), да предприеме действия, необходими за подобряване на енергийната му ефективност и да покаже съответствието на системата с изискванията на този международен стандарт. В рамките на въвеждането на системата ще бъде извършен анализ на състоянието, който ще се реализира съвместно между кандидата и външна специализирана фирма. Целта е да се диагностицират процесите, да се определи настоящото състояние на "Щека Електроник България" ЕООД и степента на съответствие с изискванията на стандарта. В резултат на анализа ще се определят необходимите документи и действия, както и ще се състави работен план за изпълнение. Системата за управление (СУ) ще бъде структурирана и документирана по начин, осигуряващ съответствие между приложимия стандарт и сложността на процесите. Консултантската фирма ще проектира системата по стандарта, ще разработи, документира и подготви необходимите политики, процедури, методики, инструкции и макети на помощни документи, на база плана от анализа и съвместните одобрени проекти, свързани с основната дейност на производство. Съставените от консултантската фирма документи се съгласуват с отговорните лица и след одобрение се въвеждат в изпълнение. Стъпките за реализация на настоящата дейност са както следва: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 6 до 7 месец; 2. Избор на изпълнител: от 8 до 9 месец; 3. Сключване на договор с избрания изпълнител: през 10-ти месец; 4. Предоставяне на услугата по въвеждане: от 10 до 21 месец. 4 000.00 0.00
Консултантски услуги за сертифициране на система за енергиен мениджмънт в "Щека Електроник България" ЕООД съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001: Като част от дейността кандидатът планира сертифицирането на система за енергиен мениджмънт по стандарт ISO 50001. Международният стандарт ISO 50001 има за цел да помогне на организациите да определят системите и процесите, необходими за подобряване на енергийните характеристики, вкл. енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията. Прилагането на този стандарт цели намаляване на емисиите на парникови газове и други свързани въздействия върху околната среда и на енергийните разходи чрез систематично управление на енергията. ISO 50001 се прилага за всички променливи, влияещи на енергийните характеристики, които могат да бъдат наблюдавани и повлияни от организацията. Сертифицирането на "Щека Електроник България" ЕООД спрямо изискванията на стандарт ISO 50001 ще доведе до въвеждането на фирмена политика по енергийното управление, включваща: разработването на цели и задачи, чрез които тази политика да се реализира, измерване и анализ на енергийната резултатност и постоянно подобряване на енергийното управление. В допълнение, стандартът ще създаде условия за сравняване с най-добрите постижения в конкретната област, както и за измерване, документиране и докладване на всяка „стъпка нагоре” в енергийното управление на внедряващата организация. Сертифицирането на системата ще се проведе от квалифицирани представители (одитори) на външна фирма, които ще проведат одит за оценка на съответствието на внедрената система и при необходимост ще бъдат направени корекции в документираните изисквания. Първоначалният сертификационен одит по стандарт ISO 50001, който ще се извърши от акредитирана за целта фирма, включва следните етапи: - Етап 1 – одит за адекватност - ще има за цел да установи доколко използваната документация съответства на изискванията на стандарт ISO 50001, като на този етап ще се определи точния обхват и граници на системата за управление; - Етап 2 – одит за съответствие - ще има за цел да провери и оцени доколко процесите в организацията отговарят на описаното в документацията и дали дейностите се извършват в съответствие със стандартите. След извършването на сертификационния одит се изготвя доклад с резултатите от одитната проверка и при положителна препоръка в доклада се издава сертификат. Стъпките за реализация на настоящата дейност са както следва: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 17 до 18 месец; 2. Избор на изпълнител: от 19 до 20 месец; 3. Сключване на договор с избрания изпълнител: през 21-ти месец; 4. Предоставяне на услугата по сертифициране: от 21 до 24 месец. 8 000.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).