Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 065 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

The Bulgarian Institute of Metrology (BIM) carries out activities related to ensuring the traceability, accuracy and reliability of measurements, so as to protect the life and health of people and the environment from harmful effects, as well as the property of physical and and legal entities from adverse effects that may result from incorrect measurement results.
This project is aimed at improving the efficiency of these activities by developing and implementing an Unified system for activities management, control and analysis /USAMCA/ - software and hardware; certifying BIM according to BDS EN ISO/EIC 27001: 2017; personnel training to work with the system, business process analysis and relevant regulation change. The unified system will be a computer based network of physical objects /devices, measuring instruments, laboratories, controllable measuring instruments, etc./, with integrated electronic devices for interaction with each other and with the external environment. It aims to exclude partially, the need for human interactions, while providing administrative service, supervisory activities and activity for the realization of the administrative-penalizing responsibility, related to measurements, by engaging innovative means - the Internet of Things and artificial intelligence.
The developed and implemented unified system will allow BIM to centralize the information from all metric devices that are subject to verification into a single information data base, which will be accessible to both BIM, NRA, SAMTC employees and end users - business representatives owners of metric devices, citizens and other stakeholders. This will improve the quality and efficiency of the services provided by BIM, incl. its control functions, which will improve the business environment and encourage the production of high quality products.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализ на работните процеси и предложения за нормативни промени: Настоящата дейност е необходима за постигане на заложените в проекта цели, резултати и индикатори. В рамките на дейността ще се извършат 2 под-дейности: Под-дейност 1: Анализ на работните процеси: Анализът ще обследва наличните работни процеси в Българския институт по метрология, и ще има за цел подобряване и постигане на ефективност на работните процеси, във връзка с разработването и въвеждането в експлоатация на ЕСУКАД. Обхватът на анализа ще съдържа: - Интернет базирана система за подаване на заявки за проверки от клиенти съществуваща в БИМ; - Вътрешна система за обработка на данните от проверките, извършени въз основа на подадените заявки от клиенти; - Заявяване и плащане на услуги по електронен път; - Обследване на електронните услуги: Одобряване на типа на средствата за измерване, в т.ч. всяка модификация или допълнение на одобрен тип средства за измерване; Първоначална проверка на средства за измерване; Последваща проверка на средства за измерване; Метрологична експертиза на средствата за измерване; Одобряване на типа на фискални устройства /ФУ/; Одобряване на програмни модификации на одобрен тип фискални устройства; Извършване на експертиза на фискални устройства /проверка за съответствие на устройството с одобрения тип фискални устройства/; Издаване на свидетелство за съответствие на интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност; Извършване на контролните изпитвания на одобрените типове фискални устройства и на единични бройки фискални устройства; Издаване на удостоверение за одобряване на типа на електронните таксиметрови апарати с фискална памет; Оценяване на съответствието на везни с неавтоматично действие и средства за измерване; Изпитване за електромагнитна съвместимост; Калибриране на еталони и средства за измерване, които не подлежат на контрол; Разпространяване чрез калибриране на единиците от националните еталони към следващите по точност еталони в страната; Извършване на сертификация на сравнителни материали; Извършване на измервания и метрологични изследвания, съобразно техническите възможности на националните еталонни лаборатории и др. - Заключения и препоръки за подобряване на работните процеси. Под-дейност 2: Изготвяне на предложения за нормативни промени: Във връзка с въвеждането на ЕСУКАД и по-конкретно с възможността, която системата ще осигури за генериране, четене и поддържане на QR кодове, които ще подменят до сега издаваните холограмни стикери, се налага промяна в "Наредба за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол". Наредбата е издадена във връзка с ПМС 239 от 24.10.2003 г. Следва да се извършат промени в Глава пета, както и в преходните и заключителни разпоредби, приложения No. 48 към чл. 846, ал. 1, No. 48a към чл. 835, ал. 3, чл. 841, ал 4, чл. 846, т. 1а, No. 49 към чл. 846, т. 2, No. 49а към чл. 846, т. 2а, No. 50 към чл. 846, т. 3, No. 51 към чл. 846, т. 3, No. 51 към чл. 846, т. 4, No. 51а към чл. 841, ал. 4 и чл. 846, т. 3, No. 52 към чл. 846, т. 5, No. 53 към чл. 846, т. 6, No. 54 към чл. 847, ал. 3 и 4, No. 55 към чл. 848, ал. 1, No. 55а към чл. 848, ал. 4, No. 56 към чл. 848, ал. 1, No. 56а към чл. 848, ал. 4. Касае се за въвеждането на самите QR кодове, както законодателно за тяхното приложение и функционалност, така и технически за техния размер, съдържание и място за поставяне на устройствата, подлежащи на метрологизиране, стандартизация и контрол. Предложенията за промени ще бъдат изготвени от външен изпълнител, съгласувани с юристи на БИМ, и предадени за отразяване в наредбата по законоустановения ред и процедура. 56 000.00 55 960.00
Изработване на техническо задание за ЕСУКАД: Настоящата дейност е необходима за постигане на заложените в проекта цели, резултати и индикатори. Изработване на техническо задание /проект/ за ЕСУКАД. Техническото задание ще съдържа следните елементи: - проект на хардуерните и софтуерните модули; - проект на комуникационната среда; - проект на структурата на базата данни; - проект на системната архитектура; - проект на мета данни за масива от данни и услугите върху тях; - проект на функционалност и интерфейс; Предвижда се в потребителската функционалност да бъдат включени: 1. Администраторски панел – визуализиращ всички данни на потребителите и достъпен за служителите на БИМ. Важно е да се отбележи, че ще има няколко нива на достъп, които ще ограничават видимата информация. 2. Панел на инспекторите: Целта на панела е да предостави, синтезирана информация, целяща улеснение при работа на терен. Ще бъде под формата на мобилно приложение интегрирано с Android и iOS. 3. Потребителски панел: Даващ информация на потребителите, както и позволяващ да подадат своите молби и заявления, както и да заплатят своите задължение, такси и лицензи. В допълнение техническото задание за ЕСУКАД ще обхване и система за управление на информационната сигурност на ЕСУКАД, която да включва политика по сигурност на информацията, процедура за управление на документирана информация, процедура за управление на доставчици, процедура за управление на активи, процедура за класификация на информацията, процедура за управление на промените на информационни системи и средства за обработка на информация, процедура за работа с външни носители на информация, политика за управление на паролите, политика за чисто бюро и чист екран, политика за работа от разстояние , политика за мобилни устройства, процедура за работа с мобилни устройства и работа от разстояние, политика за резервиране на информация, процедура за управление на архиви, политика за унищожаване и повторно използване на информационни носители, процедура за унищожаване на информация и информационни носители, вътрешни правила за устройството и дейностите на експертна техническа комисия за изграждане и развитие на информационни ресурси, процедура за управление на изходния код на програмите, процедура за управление на капацитета, вътрешни правила за устройството и дейността на комитет по сигурност на информацията, процедура за обмен на информация, процедура за управление на човешките ресурси, инструкция за употребата на активи на НСИ от потребителите, процедура за управление на физическия достъп, политика за управление на достъпа, процедура за контрол на достъпа, политика за мрежова сигурност, процедура за сигурност на мрежи и оборудване, процедура за защита от злонамерен софтуер, политика за сигурно разработване, процедура за сигурно разработване, политика за управление на инциденти, процедура за управление на инциденти, политика по непрекъснатост на дейността и възстановяване от аварии, процедура на осигуряване на непрекъснатостта на дейността, методология за оценка на риска, свързан с информационната сигурност. Техническото задание за ЕСУКАД ще бъде изработено по образеца, приложим към чл. 38, ал. 3 от НАРЕДБА ЗА ОБЩИТЕ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ИНФОРМАЦИОННИТЕ СИСТЕМИ, РЕГИСТРИТЕ И ЕЛЕКТРОННИТЕ АДМИНИСТРАТИВНИ УСЛУГИ, подадено към Държавна агенция "Електронно управление", което ще бъде представено за предварителен контрол. 28 000.00 27 960.00
Разработка и въвеждане в експлоатация на ЕСУКАД : Така планираната дейност е необходима за постигане на заложените в проекта цели, резултати и индикатори. В рамките на дейността ще бъде разработена и въведена в експлоатация единна система за управление, контрол и анализ на дейностите /ЕСУКАД/ на Българския институт по метрология. Системата ще представлява комплексна структура от софтуерна и хардуерна част, съставени от специализиран, специално разработен софтуер за общо управление и работа на системата, и компютърна мрежа от физически обекти (устройства, средства за измерване, лаборатории, подлежащи на контрол средства за измервания и др.), притежаващи вградени електронни устройства за взаимодействие помежду си и с външната среда, и цели да изключи необходимостта от участие на човека в част от действията и операциите по осъществяване на административното обслужване, надзорната дейност и дейността по реализиране на административнонаказателната отговорност, свързани с измерванията, чрез прилагане на концепцията IoT /Интернет на нещата/ и AI /Изкуствен интелект/. Основната част на тази дейност е разработването на специализирания софтуер на системата, който ще осигури основните функционалности на ЕСУКАД: 1. Иновативна, интегрирана, уеб-базирана система, използваща AI за управление на документооборота с вътрешен предварителен финансов контрол и оперативен анализ; 2. Контролиране на информационните и финансовите потоци, чрез генериране на уникален QR код /верификация/; 3. Интегриран регистър на клиентите и устройствата по раздели за всички дейности на БИМ; 4. Генериране на електронен паспорт на всички клиенти и устройства, включващи всички данни и история; 5. IP краен адрес на всички устройства и клиенти /собственик, ползвател, МОЛ, GPS местонахождение, отговорен контрольор/; 6. Онлайн/офлайн достъп, разделен на потребителски нива /от служител до клиент/; 7. Пълен достъп за оторизираните лица от ДАМТН и контролните органи и организации, с цел проверка и анализ на дейността на фирмите, подлежащи на контрол; 8. Софтуер, приложим за iOS и Android смарт устройства с интегриран генератор на QR кодове за обратен контрол в случаите, в които се генерира документ или стикер; 9. Мобилно приложение интегрирано със системата; 10. Интеграция към платежна система /ако такава е приложима/; 11. GPS - GPRS на всички мобилни екипи и групи; 12. Междуинституционална свързаност; 13. Съхранение на база данни Така описаните функционалности не са изчерпателни, тъй като комплексността на ЕСУКАД ще позволява възможно най-голяма гъвкавост при изпълнение на задълженията на БИМ, произтичащи от вменените му законови функции. В допълнение, ЕСУКАД в част - софтуер, ще подлежи на настройки и надграждане, така че да отговаря на непрекъснато изменящите се изисквания към обхвата на дейността на БИМ. Пример за това са вменените нови задължения на БИМ, произтичащи от изменението и допълнението на Наредба №Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им, и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, издадена от Министъра на финансите. С изменението на наредбата бяха въведени нови функции на БИМ по издаване на разрешения и по водене на публичен регистър на лицата, получили разрешение за техническо обслужване и ремонт на фискални устройства и интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност, както и по осъществяване на контрол на електронни системи с фискална памет чрез първоначална проверка, извършвана от комисия от служители на БИМ и НАП, и чрез последващи периодични проверки от служители на БИМ. Ползите от изграждането и въвеждането в експлоатация на ЕСУКАД се многостепенни и многоинституционални. Системата ще централизира цялата информация, ще осигури устойчивост и достоверност на предлаганите изключително много и разнообразни услуги от института, и ще облекчи работата на бизнеса, индустрията и крайния потребител. 1 562 000.00 1 561 200.00
Доставка и монтаж на оборудване за ЕСУКАД : Така планираната дейност е необходима за постигане на заложените в проекта цели, резултати и индикатори. В рамките на изпълнение на дейността ще бъде закупена хардуерната част /оборудване - ДМА/, необходима за изграждането и функционирането на Единната система за управление, контрол и анализ на дейностите на Българския институт по метрология. Предвидените за закупуване дълготрайни материални активи /ДМА/ не са определени самоцелно, а след внимателно обследване на планираните функционалности на ЕСУКАД - те ще съставляват хардуерното ядро на системата и ще осигурят един технически и технологичен комфорт за приемането на софтуерната част на системата и физическото осъществяване на работата с нея - достъп до информация, генериране на документи, съхраняване на данни, регистриране на клиенти и устройства, централизиране на информационни масиви, аналитичност и порследяемост на съдържанието, контролиране на информационни и финансови потоци, достъп до мобилното приложение /апликация/ на системата и др. Същевременно избраното оборудване ще притежава такива технически и функционални характеристики, които ще позволят софтуерно надграждане на системата по отношение на нейните функционалности и добавяне на нови модули, превръщайки го в един икономически обоснован, ефективен и ефикасен разход с добавени ползи. Предвиденото за закупуване оборудване е както следва: 1/ Комуникационен шкаф - 1 бр.; 2/ Непрекъсваемо токозахранващо устройство - 2 бр.; 3/ Сървър - 2 бр.; 4/ Защитна стена - 1 бр.; 5/ Управляващ комутатор - 1 бр.; 6/ Преносим компютър - 10 бр.; 7/ Мобилно устройство с функция за сканиране на QR код - 200 бр.; 8/ Мобилен принтер - цветен - 25 бр.; 9/ Мултифункционално устройство - 10 бр. Така предвиденото за закупуване оборудване не е финансирано по друг проект, програма или каквато и да е друга финансова схема, произлизаща от националния бюджет, бюджета на Общността или друга донорска програма (съгласно чл. 65, пар. 11 от Регламент (ЕС) № 1303/2013). Българският институт по метрология като бенефициент и административна структура ще застрахова придобитото оборудване /ДМА/ в рамките на бюджета, определен за БИМ от държавния бюджет. 660 000.00 657 750.00
Действия по сертифициране на института по стандарт БДС EN ISO/IEC 27001:2017 или еквивалент: Настоящата дейност е необходима за постигане на планираните в проекта цели, резултати и индикатори. Разработването и въвеждането на ЕСУКАД в БИМ предполага концентрирането на голям масив от информация в единна база данни, разположени в специално закупен и пуснат в експлоатация сървър. Съхраняваната, обработвана и опреснявана информация - документи, протоколи, заявления, жалби и др. ще бъде достъпна до релевантните ползватели - служители, икономически оператори, частни лица и граждани на различни нива, според нивото им на разрешение. Чувствителната и класифицирана информация от системата ще бъде достъпна до служителите с най-висок ранг. Тази огромна база от данни, която ще е е ядрото на ЕСУКАД поставя изисквания пред БИМ за сигурността на информацията. За да се осигури най-високото възможно ниво на защита на информацията в ЕСУКАД, БИМ предвижда внедряване и сертифициране на система за управление в съответствие с изискванията на международния стандарт БДС EN ISO/IEC 27001:2017 (Система за Управление на Информационната Сигурност) или еквивалент. Той е идентифицираното решение за осигуряване на качествена информация - достоверна, пълна, своевременна, достъпна, поверителна. По своята същност СУИС /EN ISO/IEC 27001:2017/ е реализация на подход за управление на всички аспекти на информацията и тяхното влияние върху бизнес процесите в една организация. В обхвата му се включва: Системен и процесен подход за организиране на дейностите; Прилагане на PDCA модел към решаване на проблемите; Ангажиране, съпричастност и решаваща отговорност на ръководството; Дефиниране на политика за информационна сигурност; Организиране на информационната сигурност – структура, персонал; Оценка на риска и управление на риска; Внедряване на обосновани и ефективни механизми за контрол; Спазване на всички законови и регулаторни изисквания; Непрекъснат контрол – мониторинг, одитиране, преглед на ръководството; Измерване ефективността и обективна оценка на всички процеси в СУИС; Прецизно документиране дейността на СУИС, поддържане на записи; Обработка на инциденти по информационна сигурност; Непрекъснато подобрение на СУИС и повишаване на нейната ефективност; Осигуряване непрекъснатост на бизнес процесите; Непрекъснато обучение на персонала с цел повишаване съзнанието и развитие на разбирането за информационна сигурност. Международният стандарт ISO/IEC 27001 задава модел за изграждане и определя изисквания към системите за управление на сигурността на информацията (СУИС). Тези системи служат за защита на активите, които боравят с информация и се основават на възприети принципи, цели, политики и на оценки на рисковете, които могат да въздействат неблагоприятно върху работата на института. Стандартът може да работи с чувствителна информация, засягаща клиентите, партньорите, други заинтересовани страни, а в някои случаи дори и обществото като цяло. Защитите, които се изграждат при внедряване на СУИС, повишават нивото на сигурност и на първо място са насочени към осигуряване и поддържане на характеристиките поверителност, наличност и цялост на информацията, което е от ключово значение за БИМ при експлоатацията на ЕСУКАД. Когато една СУИС е изградена, поддържана и подобрявана, това създава убедителен потенциал на доверие и спокойствие сред всички страни, с които работи института, а след като СУИС премине успешна сертификационна процедура, сертификатът за съответствие с ISO/IEC 27001 има стойност на категорична и универсална гаранция за системата, представена от сериозен, компетентен и независим орган. Най-съществените ползи от действащите системи за управление на сигурността на информацията е, че те създават нов начин на отношение и мислене за рисковете, че задържат постоянно вниманието фокусирано върху аспектите на сигурността, и че включват в действие отработени механизми за превенция срещу заплахи или за реакция на събития и инциденти по начин такъв, че те не могат да се превърнат в рецидив. 84 000.00 77 880.00
Обучение на персонал за работа с ЕСУКАД: Така планираната дейност е необходима за постигане на заложените в проекта цели, резултати и индикатори. Разработката и въвеждането в експлоатация на Единната система за управление, контрол и анализ на дейностите на Българския институт по метрология изисква подготвен човешки ресурс, който да може да борави с функционалностите й по организиран, ефективен и ефикасен метод, предвид комплексния й характер. В тази връзка е идентифицирана нуждата от предоставяне на обучение на служителите на БИМ за работа с ЕСУКАД. Тъй като системата предполага контролиран достъп на различните по ранг служители, обучението ще бъде съобразено с нивата на достъп до информация. Участниците в обучението ще бъдат включени в тестовия период на системата. Обучението ще има за цел запознаване служителите с възможностите на системата - софтуер и хардуер, управлението й, както и всички инструкции за безопасност и правилната й употреба. За извършване на служебните задължения на служителите на БИМ ще им бъдат раздадени мобилни устройства, чрез които ще се достъпва системата до съответното ниво за съответния ранг служител. Мобилните устройства ще могат да четат QR код, както и да създават такъв, да генерират документи и информация, която ще се записва в единния информационен масив на системата. Обучението за служителите ще включва работа с тези мобилни устройства, така че те да работят по възможно най-ефективен начин, с оглед правилната им експлоатация и осигуряване на непрекъснатост, навременност и производителност на работния процес. Обучението е пряко обвързано с осигуряване на устойчивост на резултатите по проекта - въведена в експлоатация ЕСУКАД. Нивото на компетентност на служителите за боравене както със софтуера на системата, така и с хардуера ще позволят дългосрочната им безпроблемна работа - превенция на прекъсвания и грешки в софтуера, породени от некомпетентна човешка намеса; превенция на претоварване на системата и базата данни при многократно синтезиране на една и съща документация/информация и съхранението й; превенция на технически повреди и софтуерно спиране на хардуерните устройства, особено на тези, които се използват от служителите на БИМ на място при клиентите. Обучението ще се проведе за всички служители на БИМ, които следва да работят с ЕСУКАД - 60 служители. 84 000.00 83 400.00
Консултантски услуги за разработване на документации за обществените поръчки по проекта, вкл. технически спецификации по ЗОП: Така планираната дейност е необходима за постигане на заложените в проекта цели, резултати и индикатори. В рамките на тази дейност ще бъдат разработени документации за възлагане на обществените поръчки за изпълнение на проектните дейности. На тази база ще бъдат провеждани процедурите при спазване изискванията на Закона за обществените поръчки и Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки. Контролът по изпълнението и следенето за законосъобразно изпълнение на процедурите и сключването на договорите е предвидено да се осъществява от БИМ. БИМ няма достатъчно наличен капацитет да разработи необходимата документация, включително техническите задания /техническите спецификации по ЗОП/ за участие по обществените поръчки. Тази дейност е от огромно значение за успешното и качествено изпълнение на целия проект. Изборът на изпълнител оказва огромно влияние не само върху изпълнението на съответната дейност, но и върху осъществяването на проекта. Качествената подготовка на тръжна документация е гаранция за прозрачност и спазване на хоризонталните политики на ЕС при възлагане изпълнението на дейностите по проекта, като същевременно подпомага изборът на изпълнител. Поради това тази дейност не само допринася, но е и основна предпоставка за постигането на целите на настоящата процедура и на всички специфични цели на проекта. 28 080.00 27 960.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).