Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Innovations and Competitiveness

Planning region: All

Description

T/Blok Ltd. is a company established in the year 2001, positioned on the hand-held electric tools and abrasive consumables market. The company begun its activity with the import of abrasive articles as the sole representative of leading international manufacturers. In the year 2003 it started its own production. Currently T/Blok markets the following self-manufactured products: abrasive paper - sheets and rolls, endless bands of abrasive paper, abrasive felt - rolls, sheets and discs, endless bands of abrasive felt, discs with grip for fast replacement, abrasive velcro discs, abrasive grinding brushes, lamellar wheels and other.

Abrasive discs and abrasive endless bands are manufactured predominantly as the enterprise has modern machines for their production. On the other hand the production of abrasive brushes is low as it is associated with energy losses and low productivity due to the absence of appropriate production equipment.

For the purpose of increasing the energy efficiency in the enterprise, the implementation of the following activities is intended with this project, laid down in the energy audit, with opinion № BG16RFOP-376/16.09.2016 by AUER:

- Acquiring of machine for precise cutting of flexible abrasives;
- Acquiring of machine for forming;
- Acquiring of ventilation system with heat recovery;
- Building of an automated system for energy consumption monitoring;
- Introduction and certification of energy management system in accordance with ISO 50001;

The realization of the above mentioned measures will result in energy savings as well as decrease in the other production costs. In addition, the decreased production time as a result of the project's realization, will allow for a increase in the enterprise's production capacity.

The project shall be implemented in sector with high energy intensity - C23 Manufacture of other non-metallic mineral raw materials.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Придобиване на ново производствено оборудване, представляващо ДМА, необходимо за изпълнението на Мярка 1, включена в обследването за енергийна ефективност (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на машина за прецизно рязане на гъвкави абразиви - 1 брой): По тази дейност ще бъде закупена, доставена и пусната в експлоатация: - машина за прецизно рязане на гъвкави абразиви - 1 брой (Мярка 1) Инвестицията в този ДМА ще допринесе за подобряване на енергийната ефективност по следния начин: Понастоящем производството на абразивни четки се извършва крайно неефективно, с бавна скорост и с много висок преразход на ел. енергия, поради липсата на подходящо производствено оборудване. Производственият процес включва следната последователност: нарязване на абразивния материал на ламели, подреждане на ламелите, компресиране на ламелите, фиксиране на краищата на ламелите с термостопяемо лепило и поставяне в калъпи, поставяне на втулка за абразивни четки и запълване на свободния обем с термостопяемо лепило за закрепване на втулката към четката. За оценката на ефективността на инвестицията по 'Мярка 1' се разглежда процесът до фиксирането на краищата на ламелите с лепило, включително, тъй като новата машина ще замести именно тези функции. Предвижда се закупуването на нова високоефективна и високопроизводителна автоматизирана машина за прецизно рязане на гъвкави абразиви. С нейното въвеждане в експлоатация ще се увеличи многократно скоростта на производство, вследствие на което ще се постигне значителна икономия на ел. енергия. Машината ще има следните функционалности: прецизно рязане, подреждане и компресиране на нарязаните парчета гъвкав абразив, подготовка на пакети от нарязани парчета и фиксиране с термостопяемо лепило. Абразивният материал ще преминава последователно през описаните операции, като ще се придвижва по автоматизирана лента, при обща консумирана ел. мощност от 5 kW. Вследствие на инвестицията, в одобрения от АУЕР енергиен одит, са извършени следните изчисления на енергийните спестявания от прилагането на 'Мярка 1' (данните за съществуващото положение са коригирани на базата на очакваното увеличение в производителността): Общо разход на ел. енергия преди проекта - коригиран: 26916.1 kWh/год. Общо разход на ел. енергия след проекта: 3493.3 kWh/год. Икономия на ел. енергия: 23422.8 kWh/год. Специфична икономия на енергия: 0.293 kWh/бр. Фактор на енергийни спестявания (ESR): 87.02 % Следователно, дейността е напълно допустима, тъй като енергийните спестявания от реализирането й надвишават 17 пъти изискуемия мин. от 5 %. Производителността на новата машина позволява броят на произведените абразивни четки да нарасне повече от 100 пъти спрямо съществуващото състояние - производителността на машината е 120 бр./h. Очакванията на предприятието са годишното производство да нарасне от 675 бр. на 80000 бр./год., т.е. мярката ще допринесе и за увеличение в производствения капацитет. Върху ДМА, закупен по проекта ще се поставят стикери, включващи информация за финансовия принос на ЕС през ОПИК. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнител (от 1ви до 5ти месец) 2. Сключване на договор (от 5ти до 6ти месец) 3. Доставка на актива (от 6ти до 16ти месец) 4. Инсталиране, тестване и пускане в експлоатация (от 16ти до 18ти месец) 380 000.00 379 900.00
Придобиване на ново производствено оборудване, представляващо ДМА, необходимо за изпълнението на Мярка 2, включена в обследването за енергийна ефективност (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на машина за формоване - 1 брой) : По тази дейност ще бъде закупена, доставена и пусната в експлоатация: - машина за формоване - 1 брой (Мярка 2) Инвестицията в този ДМА ще допринесе за подобряване на енергийната ефективност по следния начин: Процесът на производство на абразивни четки, след фиксирането на краищата на ламелите, докъдето е обхванат при 'Мярка 1', продължава с поставянето на оребрена пластмасова втулка. Целият обем между сърцевината на втулката и фиксираните краища на ламелите на четката се запълва ръчно с термостопяемо лепило, като се използва ръчен пистолет. Лепилото се загрява до 200 оС в специална машина, където се поддържа необходимата работна температура на лепилото. Предвижда се закупуването на нова високоефективна и високопроизводителна автоматизирана машина за формоване на абразивни четки. Новата машина няма да работи с термостопяемо лепило, както е при съществуващото състояние, а със залепваща смес от полиуретанови смоли, разредени с разтворител. Основната икономия на ел. енергия идва от това, че сместа с полиуретановите смоли трябва да се загрява само до 25 оС, което се извършва с електронагреватели (общо 4 kW инсталирана мощност за моментално постигане на работната температура) в тръбите за прехвърляне на смола и разтворител от основните резервоари към общия работен резервоар, където се извършва смесването им и от там сместа се подава чрез прецизни дозатори към продукта, като прехвърлянето на материалите се извършва чрез две помпи по 0,55 kW. Общата инсталирана ел .мощност на машината е 6,5 kW, като 1,4 kW е мощността на агрегатите, които работят през цялото време на работа на машината – смесител, двигател за въртене на втулката на четките и управление на машината. Допълнителна икономия на енергия се постига и при запълването на обема със сместа от полиуретанови смоли, тъй като процесът се извършва по-бързо с прецизните дозатори на новата машина, използвайки по-малко количество смес. Вследствие на инвестицията, в одобрения от АУЕР енергиен одит, са извършени следните изчисления на енергийните спестявания от прилагането на 'Мярка 2' (данните за съществуващото положение са коригирани на базата на очакваното увеличение в производителността): Общо разход на ел. енергия преди проекта - коригиран: 2089 kWh/год. Общо разход на ел. енергия след проекта: 367 kWh/год. Икономия на ел. енергия: 1722 kWh/год. Специфична икономия на енергия 0.0215 kWh/бр. Фактор на енергийни спестявания (ESR): 82.41 % Следователно, дейността е напълно допустима, тъй като енергийните спестявания от реализирането й надвишават над 16 пъти изискуемия мин. от 5 %. Производителността на новата машина позволява броят на произведените абразивни четки да нарасне повече от 100 пъти спрямо съществуващото състояние. Очакванията на предприятието са годишното производство да нарасне от 675 бр. на 80000 бр./год., т.е. мярката ще допринесе и за увеличение в производствения капацитет. Върху ДМА, закупен по проекта ще се поставят стикери, включващи информация за финансовия принос на ЕС през ОПИК. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнител (от 1ви до 5ти месец) 2. Сключване на договор (от 5ти до 6ти месец) 3. Доставка на актива (от 6ти до 16ти месец) 4. Инсталиране, тестване и пускане в експлоатация (от 16ти до 18ти месец) 135 000.00 134 900.00
Дейност за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия (ще бъде извършена чрез придобиване на вентилационна система за оползотворяване на отпадната топлина от компресорното помещение - 1 брой): По тази дейност ще бъде придобита вентилационна система за оползотворяване на отпадната топлина от компресорното помещение - 1 брой (Мярка 3) Производството и складовите помещения на Т/Блок ЕООД са организирани в обособена част на неотопляем подземен гараж на производствено-административна сграда в София, която се обитава от още няколко фирми. Над помещенията на фирмата са разположени неотопляеми складове на други фирми. Основното производствено помещение граничи с неотопляемия гараж, неотопляем склад и отопляемо помещение - компресорно помещение. През отоплителния сезон в производственото помещение се поддържа температура от 18 оС, за което се използва електрически калорифер. Загубите от топлопреминаване са към съседните неотопляеми помещения, през покрива и през пода, т.е. се наблюдава излишна загуба на енергия, която трябва да бъде компенсира чрез допълнителен разход на енергия за отопление. В единия от ъглите на производственото помещение е преградено компресорното помещение. В него е разположен бутален, безмаслен компресор за сгъстен въздух с производителност 500 l/min и ел. мощност 3 kW, който обслужва нуждите на цялото предприятие и работи практически непрекъснато. Тъй като помещението е с малък обем, а компресорът е с въздушно охлаждане, въздухът в помещението се нагрява до значително по-висока температура от отопляемото помещение. От направения енергиен баланс, в енергийното обследване, е определена средна температура от 25,766 оС през отоплителния сезон. В рамките на времето, в което се отоплява съседното производствено помещение – 1080 h/год., компресорът изразходва ел. енергия общо равна на 3*1080 или 3240 kWh. Ще се изгради вентилационна система, с която принудително ще се пренася загретият въздух от компресорното помещение в производственото помещение, с цел отопление. По този начин на практика цялата топлина ще може да бъде използвана полезно, при това изцяло в работно време, вследствие на което ще се намали потреблението на енергия за отопление. Вентилационната инсталация ще бъде изпълнена с 9 метра въздухопроводи (спироканали), водещи до средата на производственото помещение, и с канален вентилатор. Вентилаторът ще бъде основно с ръчно управление за вкл./изкл. и допълнително с автоматично управление за вкл./изкл. по температура в компресорното помещение. При температура под 18 оС вентилаторът ще се изключва, а при температура от 20 оС ще се включва, като по този начин няма да се допуска излишна работа на вентилатора, въпреки че на практика енергията за неговата работа ще остава като топлина в производственото помещение. Полезното количество топлина от работата на компресора, усвоено като топлина по време на отоплителния сезон е 2043,8 kWh/год., като средната температура в компресорното помещение достига 25,766 оС. При сегашното състояние, по-голямата част от топлината се губи чрез топлопреминаване през ограждащите елементи, граничещи със съседни неотоплявани помещения, външни за предприятието, а има и загуби от инфилтрация от 71,94 kWh. По-малка част от топлината преминава през ограждащите елементи към производственото помещение. С изграждането на вентилационната система, целият обем загрят въздух в компресорното помещение ще се пренася принудително в производственото помещение до изравняване на температурите в двете помещения. По този начин ще се прехвърли цялото количество усвоена топлина от компресорите за отопление на производственото помещение, като спестената енергия ще бъде равна на енергията необходима за отопление на производственото помещение минус усвоеното количество топлина от компресора или: 3092,10 - 2043,8 + 418,71 = 1467,0 kWh/год. Факторът на енергийни спестявания е 47,44 %. Следователно, дейността е напълно допустима, тъй като енергийните спестявания от реализирането й надвишават над 9 пъти изискуемия мин. от 5 %. Върху ДМА, закупен по проекта ще се поставят стикери, включващи информация за финансовия принос на ЕС през ОПИК. 600.00 600.00
Дейност за изграждане на автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението - 1 брой (ще бъде извършена чрез закупуване на концентратор за автоматизирана система за енергиен мониторинг - 1 брой, софтуерна програма за автоматизирана система за енергиен мониторинг - 1 брой, електрически мрежови анализатори - 3 броя и токови трансформатори за монтаж на DIN шина - 9 броя): Като част от дейността ще бъде изградена автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението-1 брой (Mярka 4) чрез закупуване на: - концентратор за автоматизирана система за енергиен мониторинг-1 бр. - софтуерна програма за автоматизирана система за енергиен мониторинг-1 бр. - електрически мрежови анализатори-3 бр. - токови трансформатори за монтаж на DIN шина-9 бр. Понастоящем в Т/Блок не се следи разходът на енергия и не се поддържа никаква база данни за потреблението на ел. енергия и гориво, както и междинна информация за производството от отделните машини. Единствен източник на информация за енергийните разходи са счетоводните справки за общото потребление на ел. енергия по фактури. Предвижда се да се изгради автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението в предприятието, така че да се предложат на ръководство своевременни и обективни данни, за да може да предприеме действия за оптимизиране на разхода на ел. енергия и да повиши ефективността на производството. Изпълнението на дейността ще допринесе за подобряване на енергийната ефективност по следния начин: Електроенергията ще се измерва от електрически мрежови анализатори и измерените стойности ще се предават към т.нар. концентратор на данни, които анализатори ще бъдат монтирани в двете електротабла на новите машини, като в главното електротабло ще се покрива измерването на общото електропотребление и потреблението на двете нови машини. По този начин измерването на процеса на производство на абразивни четки ще е отделен, а разходът на енергия за другите производства ще се определя като разликата между общото потребление и потреблението на двете машини, тъй като отделните производства не се извършват по едно и също време. Данните ще се запазват във вид на CSV файл на SD карта в самото RTU или на PC по Ethernet кабел. Потребителят ще може да получава файла с данни и на персонален компютър през съответно четящо устройство за SD карта. На базата на събраните данни, потребителят ще може да попълва собствени форми за справки за консумираната електроенергия. Системата ще генерира автоматично и предварително дефинирани форми за консумираната електроенергия. Данните ще се събират през подходящ зададен интервал. RTU има вграден WEB сървър, в който ще се реализира визуализация в реално време на измерените електрически мощности, текущи стойности на електроенергията, графично представяне на стойностите във вид на графики. Достъпът може да е от всяко устройство (PC, смартфон и др.) от локалната мрежа или от VPN мрежа на предприятието. Предлаганата система може да се разширява с измерване и архивиране на консумацията на горива, вода, топлоенергия и др. ресурси, използвани в производствения процес. В зависимост от производственото задание към работниците световната практика показва, че най-често чрез автоматизираните системи за мониторинг на енергопотреблението може да се постигнат икономии на енергия между 5 и 8%, като при много ефективно и целенасочено анализиране на информацията и предприемане на постоянни активни мерки от ръководството, може да се постигнат и до 10% икономии. Предвид това, че в настоящия момент, в следствие на отсъствие на обективна информация за потреблението на енергия, не се предприемат никакви мерки в посока на оптимизиране на експлоатацията на машините и сериозните намерения на ръководството за въвеждането на автоматизираната система за мониторинг на енергопотреблението и система за мониторинг на енергопотреблението съгласно ISO 50001, може да се очаква реализиране на съществени икономии на енергия в съответствие с резултатите от световната практика. Предвид това, очакваните икономии на електрическа енергия вследствие на 'Мярка 4' се оценяват на 6% (фактор енергийни спестявания). Следователно, дейността е напълно допустима, тъй като енергийните спестявания от реализирането й надвишават изискуемия мин. от 5%. Върху ДМА ще се поставят стикери, включващи информация за финансовия принос на ЕС през ОПИК. 4 245.00 4 245.00
Консултантски услуги за въвеждане и сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт ISO 50001 (като част от дейността ще бъдат извършени следните услуги: въвеждане на ISO 50001 - 1 брой и сертифициране на ISO 50001 - 1 брой): В изпълнение на дейността ще бъдат извършени следните услуги: въвеждане на ISO 50001 и сертифицирането му. Международният стандарт ISO 50001 има за цел да помогне на фирмата да определи системите и процесите, необходими за подобряване на енергийните характеристики, вкл. енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията. По този начин могат да се спестят средства, както и да се достигне по-висока ресурсна ефективност и да се направи стъпка напред към опазване на околната среда. Стандартът интегрира всички аспекти, които биха могли да допринесат за подобряване на енергийната ефективност на предприятието- изграждане на енергиен мониторингов план на изразходваната енергия, чийто анализ позволява да се предприемат нужните действия (измерване, документиране и докладване, планиране и закупуване на оборудване, човешки ресурси и др.) за подобряване на енергийното управление и ефективност. 1. Внедряването на стандарта ще допринесе за подобряване на енергийната ефективност, предоставяйки следните предимства: - активно управление на енергийното потребление и енергийните разходи; - подобряване на произведената продукция чрез по-ниска консумация на енергия; - повишаване ангажимента на служителите за по-ефективно използване на енергията; 2. Внедряването на стандарта ще допринесе за опазване на околната среда, като - ограничи използването на енергийни ресурси и намали емисиите на парникови газове, без да повлияе отрицателно върху производствената дейност; Стъпки към разработване и внедряване на Системата за управление (СУ): 1. Избор на организация, която ще внедри Система за управление в съответствие със стандарт БДС EN ISO 50001. 2. Анализ на състоянието: - преглед на състоянието на действащата система за съответствие с изискванията на конкретния стандарт; - проектиране на Система за управление (СУ) съгласно клаузите на съответния стандарт и изготвяне на график за изпълнение на съпътстващи документи – заповеди, програми и др.; 3. Разработване на документите от СУ: - разработване на процедури, оперативни документи, формуляри, наръчник и други съпътстващи документи; - съгласуване на документацията с ръководството; 4. Внедряване: - обучение на персонала и ръководството за въвеждане на Система за управление; - извършване на пробни вътрешни одити; - извършване на изменения в документите при установена необходимост по време на одитите; - внедряване на СУ; 5. Наблюдение: - наблюдение на внедрената система за управление, анализ и корекции; - вътрешен одит на СУ; - отстраняване на установени при вътрешения одит несъответствия; - подготовка за сертификационен одит; 6. Сертифициране и придобиване на сертификат: - избор на сертификационна организация; - извършване на сертификационен одит; - отстраняване на евентуални несъответствия от одита; Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнител/и за услугите по въвеждане и сертифициране (от 11ти до 13ти месец) 2. Сключване на договор/и (от 13ти до 14ти месец) 3. Извършване на услугите по въвеждане и сертифициране (от 14ти до 18ти месец) 8 250.00 8 100.00
Извършване на енергиен одит по образец ("обследване за енергийна ефективност") от лице, вписано в публичния регистър по чл.60, ал.1 от Закона за енергийната ефективност (като част от дейността е извършена следната услуга: Извършване на енергиен одит по образец ("обследване за енергийна ефективност") - 1 брой): Дейността е извършена преди подаване на проектното предложение съгласно Условията за кандидатстване по процедурата. Като част от дейността е извършена следната услуга: Извършване на енергиен одит по образец ("обследване за енергийна ефективност") - 1 брой. Проектът на Т/Блок ЕООД се основава на препоръки от извършен енергиен одит по образец ("обследване за енергийна ефективност"), изготвен за целите на процедурата за подбор на проекти, съгласно Условията за кандидатстване и одобрен от АУЕР със становище за съответствие на енергиен одит № BG16RFOP-376/16.09.2016 г. Енергийният одит е извършен от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийна ефективност с № 00025/09.12.2015 г. - фирма „ЕнЕфект- Консулт” ЕООД. Изпълнителят е избран по реда на чл.2, ал. 7 от ПМС 160/01.07.2016г. - съобщение за набиране на ценови предложения. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнител за услугата "Извършване на енергиен одит по образец ("обследване за енергийна ефективност") - 1 брой" (1ви месец) 2. Сключване на договор (1ви месец) 3. Извършване на услугaта (2ри месец) 4 500.00 4 500.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).