Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 56 678 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

The main goal of the project proposal is to improve citizen participation in the implementation of measures and mechanisms for the protection of protected areas in NATURA 2000 by monitoring the legislation and making proposals to resolve lawsuits against the administration.
Activities:
1. Carrying out a comprehensive analysis of the current legislation and the current provisions related to the management of protected areas of the Natura 2000 network
2. Analysis of the practice in other EU Member States related to the management of Natura 2000 protected areas and the implementation of the Habitats Directive
3. Output from the point of view of the future law proposals for amendments to the current legislation for the management of protected areas with regard to the inclusion of citizens in the management processes of Natura 2000
4. Development of a proposal for legislative changes to resolve the case with a claim filed in the EU court against Bulgaria.
5. Carrying out information activities in order to increase citizen participation in the processes of monitoring legislation and lawsuits against the administration related to the management and protection of the NATURA 2000 network
The main results of the project are: 2 reports from analyzes; Implemented 2 good European practices related to the management of Natura 2000 protected areas and the implementation of the Habitats Directive; Prepared 2 proposals for amending the legislation based on good practices in the EU to improve the involvement of target groups in the management of protected areas of the Natura 2000 network; Prepared 1 proposals for a proposal for resolving a case under criminal procedure of the European Commission submitted to the EU Court against Bulgaria; Held 1 presentation conference.
Throughout the project period, the activities of Project Management, as well as Information and Communication will be implemented in order to comply with the specific requirements of the OPGG.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализ на действащата нормативна уредба и действащите разпоредби в Р България, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000 : Анализ на действащата нормативна уредба и действащите разпоредби в Р България, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000. Тази дейност е от група „а“ на допустимите дейности, посочени в т. 13 от Насоките за кандидатстване. Тя е насочена към подготовка на предложения за усъвършенстване на нормативната база и политиките по управление на Националната екологична мрежа (НЕМ) Натура 2000 по отношение подобряване провеждането на националната политика в областта на управление на Натура 2000, която се извършва на основата на законодателството и националните политически документи. Тези документи подлежат на периодично осъвременяване най-често в рамките на един финансов период на ЕС. Участието на заинтересованите страни както в тяхното изготвяне, така и в процеса на изпълнението на политиките е ключов фактор в Плана за действие за природата, хората и икономиката приет 2017 г. от ЕК. В рамките на тази дейност по етапно ще бъдат анализирани Национална приоритетна рамка за действие по НАТУРА 2000, Закона за защитените територии, Закона за биологичното разнообразие и Директивата за местообитанията. Системните противоречия във вътрешното законодателство водят до трайна невъзможност страната ни да изпълни изискванията на ЕС. Преодоляването на тази ситуация изисква серия от законодателни промени. За да бъде постигнат адекватен и устойчив резултат обаче е необходимо промените да бъдат извършени след провеждането на цялостен анализ на приложимите нормативни уредби. Неопределеността и липсата на конкретика в прилагането на законодателството в територии обхващащи землищата на 2 или повече общини водят до възникване на конфликти и административни несъответствия. Анализът на действащата нормативна уредба, свързана с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000 ще даде възможност да се установят на проблемните места в българското законодателството и ще имат конкретно влияние за решаване на проблемите на ниво общини, насящи се към управлението на защитените зони. Методиката, която ще се ползва при изготвяне на анализа на действащата нормативна уредба и действащите разпоредби в Р България, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000 ще се основава на предварително определен методически подход и структура при провеждането на анализа. Методическият подход включва преглед и анализ на цялата действаща обща и специална нормативна уредба, която регулира прилагането на разпоредбите в управлението и опазването на околната среда в защитените зони. Методическият подход ще следва определената структура на анализа, която е до голяма степен независима от съществуващата структура, йерархия и взаимовръзки на конкретните нормативни актове, касаещи мрежата НАТУРА 2000, с цел тази структура да позволи задълбочен анализ на характеристиките „комплексност и системност” на съответната правна уредба, както и да улесни открояването на проблемите и несъвършенствата при конструирането и развитието на тази секторна правна уредба. Тази дейност ще създаде основа за изпълнение на дейности 3,4 и 5. Предложенията от тази дейност, заедно с целият доклад, ще бъдат представени на държавните и общински администрации, общини и фирми, в чиито землища има защитени зони. Дейността допринася за постигането на конкретна цел 1 на проектното предложение „Да се установят на проблемните места в българското законодателството, отнасящи се към управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000“ и е насочена към интересите на четирите целеви групи, давайки по-голяма яснота за съществуващи противоречия в настоящата нормативна уредба, като регламентира изчерпателно специфичните приридозащитни цели и мерки. Резултатите от дейността ще допринесат за удовлетворяване на идентифицираните потребности на целевите групи. Анализът на действащата нормативна уредба и действащите разпоредби ще бъде предоставен за коментари на страницата на Сдружението и изпратен линк до всички заинтересовани лица. Дейността се отнася към индикатор 3. 11 226.60 11 226.60
Анализ на практиката в други страни-членки на ЕС, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000 и прилагането на Директивата за местообитанията: Анализ на практиката в други страни-членки на ЕС, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000 и прилагането на Директивата за местообитанията Тази дейност е от група „а“ на допустимите дейности, посочени в т. 13 от Насоките за кандидатстване. Тя е насочена към подготовка на предложения за усъвършенстване на нормативната база и политиките по управление на НЕМ Натура 2000 по отношение подобряване прилагането на разпоредбите на Директивата за местообитанията. Изпълнението на дейността ще създаде основа за изпълнение на дейности 3,4 и 5. Процесът по определяне на специални защитени зони от страните-членки на ЕС по силата на двете директиви е неспиращ и продължаващ процес. Той зависи от богатството на биологичното разнообразие на държавите, членуващи в ЕС. Повечето държави-членки използват плановете за управление като основен инструмент за постигане или поддържане на благоприятно природозащитно състояние на видовете и местообитанията. Всяка страна-членка на ЕС прилага различни приоми в управлението на защитените зони от Натура 2000 мрежата, взема конкретни мерки, използва средства и ресурси, организира адекватни дейности с участието на широката общественост, с които се гарантира опазването на околната среда и нейното богато разнообразие. В резултат на идентифицираните добри практики в други страни-членки на ЕС, ще могат да бъдат изведени de lege ferenda предложения за изменения на сега действащата нормативна уредба, така че да бъдат синхронизирани правилата за управление и опазване на защитените територии при пълна яснота на компетентните органи по управление, техните правомощия и начините за управление на защитените територии от мрежите Натура 2000. Управлението на Натура 2000 има значими проблеми и по отношение включването на заинтересованите страни , в т. ч граждани, НПО и бизнес. Ангажирането на гражданите в процеса на вземане на решения по отношение на Натура 2000 е от ключово значение за успешността на екологичната мрежа. Във връзка с това ще бъдат идентифицирани и добри практики, които са ефективни и работещи за увеличаване гражданското участие в процесите по управление и мониторинг на прилагане на Директивата за местообитанията. Анализът на практиката в други страни-членки на ЕС ще спомогне да бъдат направени препоръки, които могат да се използват на всяко ниво (управление, докладване, мониторинг и т.н.) от прилагане на законодателството в областта на Натура 2000. Съществена характеристика на методическия подход е при извършването на Анализа на практиката в други страни-членки на ЕС, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000 и прилагането на Директивата за местообитанията да се търси и да се прави непрекъсната съпоставка на правната уредба със съществуващите реални обществени отношения и трайни практики в съответното направление на дейности за опазване на околната среда през призмата на намиране на ефективни нормотворчески решения на наличните трайни и съществени проблеми в прилагането на Директивата за местообитанията. Избраният подход включва оценка и съпоставки на целите, определени в нормативните актове, с възможните междинни или крайни резултати от прилагането на правните норми. Дейността допринася за постигане на цел 2: Синхронизиране с българското законодателство на дефинирани практики от други страни-членки на ЕС, свързани с прилагането на законодателството по Натура 2000 и Директивата за местообитанията и цел 4: Постигане на по-активно гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на законодателството по опазване на защитените зони Резултатите от дейността ще допринесат за удовлетворяване на идентифицираните потребности на целевите групи, най-вече на представителите на общините и бизнеса, притежаващи терени в или в съседство с Натура 2000. В същото време ще обогати практиките на държавните институции и НПО, работещи по прилагането на Директивата за местообитанията. Дейността се отнася към индикатор 3. 11 226.60 10 692.00
Извеждане от гледна точка на бъдещия закон предложения за изменения на сега действащата нормативна уредба за управление защитените зони по отношение включването на гражданите в процесите по управление на Натура 2000: Тази дейност е от група „б“ на допустимите дейности, посочени в т. 13 от Насоките за кандидатстване. Изпълнението на дейността ще създаде основа за изпълнение на дейност 5. Дейността е насочена към подготовка на предложения за преформулиране на политики по управление на НЕМ Натура 2000 по отношение подобряване на включването на целевите групи по проекта – неправителствени организации, бизнес и общество в процесите на взимане на решения. Основна цел на дейността е да се дадат практични препоръки за прилагащите законодателството по Натура 2000, които могат да се прилагат в рамките на настоящото законодателство с цел подобряване включването на гражданите в процеса по управление на Натура 2000. Дейността ще се реализира на база на резултатите от изпълнението на дейност 1. Анализ на действащата нормативна уредба и действащите разпоредби в Р България, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000 и дейност 2. Анализ на практиката в други страни-членки на ЕС, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000 и прилагането на Директивата за местообитанията. Мониторингът на действащата нормативна уредба и дефинирането на практики в други страни в ЕС за управлението и опазването на защитените зони дава възможност за извеждане на препоръки за европейски практики, съвместими с българското законодателство, но не включени в него. Предложенията за промени на сега действащата нормативна уредба за управление защитените зони ще доведе до подобряване на включването на целевите групи по проекта – неправителствени организации, бизнес и общество в процесите на взимане на решения, така и провеждането на дейностите по повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Прилагането на законодателството засяга интересите както държавни, така и обществени, частни и бизнес организации, в чиито земи са включени и/или граничат с защитени зони по Натура 2000 и тяхното участие в процеса на прилагане на решения на базата на Директивата за местообитанията е задължително. Предложението за изменение на нормативната уредба е насочено към създаването на по-ясна регламентация на тези обществени отношения, каквато в действащата нормативна уредба не се съдържа и да се преодолее съществуващата нормативна празнота по отношение включването на гражданите в процесите по управление на Натура 2000. Дейността допринася за постигането на конкретна цел 4: Постигане на по-активно гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на законодателството по опазване на защитените зони. Дейността е насочена към целевите групи: бизнес (представители на бизнес организации и свързани с тях структури), общественост (активни граждани и научни работници свързани с управлението на Натура 2000), неправителствени организации (служители на природозащитни НПО) и административни структури на изпълнителната власт (служители от администрациите на МОСВ, РИОСВ, дирекции на национални паркове, общини, др., тъй като е насочена към подобряване включването на целевите групи по проекта в процесите на взимане на решения. Дейността се отнася към индикатор 2. 11 226.60 11 226.60
Разработка на предложение за законодателни промени за решаване на казуса с внесен в съда на ЕС иск срещу България.: Тази дейност е от група „б“ на допустимите дейности, посочени в т. 13 от Насоките за кандидатстване. Тя е насочена към мониторинг на наказателна процедура срещу Република България за нарушаване на условията, при които се управляват и опазват защитените зони. Започналата през 2019 г. наказателна процедура за нарушаване на условията, при които се управляват и опазват защитените зони, част от мрежата Натура 2000, влезе в нова фаза, като в края на 2021 г. ЕК внесе в съда на ЕС иск срещу България. Нарушението, допуснато от страна на България е резултат от системните противоречия във вътрешното законодателство, което води до трайна невъзможност страната ни да изпълни изискванията на ЕС. Преодоляването на тази ситуация изисква серия от законодателни промени. В този контекст, България е вписала 229 територии от значение за общността за специални защитени зони, като в рамките на императивния 6-годишен срок не е определила 194 от тях. Това неизпълнение на задължителните изисквания на Директивата за местообитанията е свързано с липсата на адекватна нормативна уредба, която да регулира процеса на дефиниране и управление на защитените територии в две насоки. От една страна разпоредбите на Закона за защитените територии не отразяват задължителните изисквания на Директивата за местообитанията, отразени в българското законодателство чрез Закона за биологичното разнообразие. От друга страна, действащата нормативна уредба предвижда, че управлението на защитените територии се изпълнява от общината, на чиято територия се намира защитената територия. Твърде често, обаче, защитени територии са разположени на територията на повече от една община. Преустановяването на нарушението на общностното право би настъпило след определянето на оставащите 194 територии от интерес за общността, а това може да стане само след промяна на действащата нормативна уредба. Екипът от експерти на сдружение „Коалиция Природа България“ ще направи кратък мониторинг на конкретната наказателна процедура, като се посочат предложени мерки и това, което ги прави неефективни. На следващ етап ще се изготви оценка на съвместимостта и начина на надлежно интегриране на изискванията на ЕС в нашето законодателство и ще се изведат проблемни и необходими, елементи на правната уредба, които следва да намерят ново законодателно решение. В заключение, ще се даде конкретно предложение за законодателни промени за решаване на казуса с внесен в съда на ЕС иск срещу България. Изпълнението на дейността се отнася към изпълнение на дейност 5. Дейността е насочена към целевите групи по проекта: администрация, НПО-та работещи в сферата на екологията, общини, които съседстват с други на териториите на Натура 2000, търговски дружества, с инвестиции в защитени зони или граничещи с тях. Всички, чиито права и задължения зависят от действащата нормативна уредба за управлението на защитените територии. Резултатите от дейността допринасят за постигане на цел 3: Извеждане на предложение за законодателни промени за прекратяването на заведени наказателни процедури срещу Република България и цел 4. Постигане на по-активно гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на законодателството по опазване на защитените зони Дейността се отнася към индикатор 2. Съобщение за разработеното предложение за решаване на казуса по наказателна процедура за нарушаване на условията, при които се управляват и опазват защитените зони, част от мрежата Натура 2000, ще бъде изпратено до българските държавни институции и агенции по имейл. Също така, материалите ще бъдат качени на сайта на сдружението и изпратен линк към същите. 11 226.60 10 692.00
Провеждане на информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на мониторинга на политики, законодателство и съдебните дела срещу администрацията, отнасящи се до управление и опазване на мрежата НАТУРА 2000: Тази дейност е от група „д“ на допустимите дейности, посочени в т. 13 от Насоките за кандидатстване и е насочена към целевите групи: бизнес (представители на стопански дружества ангажирани с оценки и управление на проекти) , общественост (активни граждани и научни работници свързани с управлението на Натура 2000) , неправителствени организации ( служители на природозащитни НПО) и административни структури на изпълнителната власт ( служители от администрациите на МОСВ, РИОСВ, дирекции на национални и природни паркове). Публичното разпространение на постигнатите резултати пред широк кръг от целевите групи и заинтересовани страни, допринася за открито и отговорно управление и повишено гражданското участие при провеждането на политики за повишаване на гражданското участие в процесите на мониторинга на законодателство и съдебните дела срещу администрацията, отнасящи се до управление и опазване на мрежата НАТУРА 2000 Провеждане на информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на мониторинга на законодателство и съдебните дела срещу администрацията, отнасящи се до управление и опазване на мрежата НАТУРА 2000 започва през втория месец от изпълнението на проекта, включвайки дейности като разпространение на материали: анализи, предложения за законодателни промени до целевите групи, посредством изпращане по имейл на линк към страницата на сдружение „Коалиция Природа България“, където ще са качени разработените документи, с възможност за обратна връзка за коментари и мнения. Институции и граждани ще имат свободен достъп до електронната версия на разработените продукти по проекта чрез електроните страници на Сдружението. Втория и основен етап от дейността включва организиране и провеждане на еднодневна конференция за 50 души. Основните продукти по проекта( а) Доклад за анализа на действащата нормативна уредба и действащите разпоредби, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000; б) Доклад за анализа на практиката в други страни-членки на ЕС, свързани с управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000 и прилагането на Директивата за местообитанията и изведените добри практики от страните от ЕС; в) Изготвените 2 предложения за изменение на нормативната уредба на база на добрите практики в ЕС относно подобряване на включването на целевите групи в управлението на защитените зони от мрежата Натура 2000; д) Изготвеното предложение за решаване на казус по наказателна процедура на ЕК внесена в съда на ЕС срещу България) ще бъдат представени на организираната за целевите групи конференция. За целта ще се отпечата 100 бр. Сборници с изброените разработени материали и 200 бр. дипляни. Информационните кампании и конференцията, са механизъм удовлетворяващ констатираните нужди на целевите групи, чрез предоставяне на информация за възможните модели и практики за конструктивен диалог и достигането на консенсус при съвместно разработване, изпълнение и мониторинг на политики и подготовка на предложения за преформулиране на политики по управление на НЕМ Натура 2000. Предложения в проекта комуникационен микс цели да се обхване възможно най-голям брой от заинтересовани лица с цел повишаване на гражданското участие. Дейността цели да се провокира активността на целевите групи по въпроси, касаещи техните права и задължения по опазване на природата в България. Дейността допринася за постигането на конкретна цел 4: Постигане на по-активно гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на законодателството по опазване на защитените зони, тъй като е насочена към подобряване включването на целевите групи по проекта в процесите на взимане на решения. Дейността се отнася към индикатор 4. 4 098.00 4 098.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).