Проучване и анализ на ефективността на интернет страниците на съдилищата в Южен централен район: В съвременния свят интернет е новата среда за комуникация във всяка една сфера, в т.ч. и публичната. Новите технологии се развиват бързо и динамично, стават все „по-умни“ и участват във всяка дейност от ежедневието. Съдебната реформа се случва във време на революция в компютърните и информационните технологии, което коренно преобразява институционалните модели и има пряко отношение към модернизацията на съдебната власт. Съществено значение за подобряване на цялостния облик на съдебната власт има формирането на устойчиви обществени представи и нагласи. Изключително важно е представянето на информация да се актуализира по отношение на нуждите на потребителите и прогреса на съвременните технологии. От решаващо значение за успешни комуникации между заинтересованите страни е да се създава съдържание, което се споделя лесно, преносимо е, дискретно и в същото време дава необходимите данни. Публичността и прозрачността в работата на съда са особено важни за достъпа на гражданите до правосъдие и увеличаване ефективността на съдебната система. В тази връзка интернет страниците са важен инструмент за постигане на ефективност и прозрачност в работата на органите на съдебната власт като същевременно улесняват достъпа до правосъдие.
В рамките на настоящата дейност от сформиран експертен екип с необходимите компетентности в сферата на правото ще се осъществят проучване и анализ на ефективността на интернет страниците на съдилищата в Южен централен район, препоръки за тяхното подобряване и изготвяне на електронни брошури с превод за чуждестранни граждани на основна правна информация в следната последователност:
1. Изготвяне на методика за сравнителен анализ с критерии за ефективността на специализираните интернет страници на районен, окръжен и административен съд като съдържание, навигация, вътрешна търсачка, вътрешни връзки, неработещи връзки, карта на сайта, първи впечатления, удовлетворение на потребителите, полезна информация, възможности за контакт и обратна връзка, необходимост от допълнително инсталиране на софтуер, техническа изправност и съвместимост, откриваемост, достъпност за хора с увреждания и на чужди езици, уместна употреба на графично съдържание и озвучаване, често задавани въпроси и пр.
2. Проучване и анализ на 32 интернет страници на съдилищата в Южен централен район, в т.ч. 22 районни, 5 окръжни и 5 административни.
3. Изготвяне и отправяне на препоръки за споделяне на добри практики и най-често срещани пропуски на база анализираните интернет страници и писмено уведомяване на всяка от заинтересованите страни по електронна поща.
4. Превод на 6 езика (английски, френски, немски, гръцки, турски и руски) на основна правна информация касаеща гражданите и техните права и изготвяне и разпространние като информационни брошури в електронен формат до заинтересованите страни - районни. окръжни и административни съдилища и адвокатски колегии с препоръка за публикуване на съответните интернет страници.
С изпълнението на дейността се цели постигането на:
- Подобряване на комуникацията със заинтересованите страни и качеството на предлаганото съдържание на 32 съдилища от Южен централен район.
- Подобряване на разбирането на обществото за спецификата на работа в българския съд и нивото на прозрачност в работата им.
Дейността подкрепя постигането на СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ 6: ПОВИШАВАНЕ НА ДОВЕРИЕТО КЪМ СЪДЕБНАТА ВЛАСТ ЧРЕЗ ОБЩЕСТВЕНО УЧАСТИЕ И ПРОЗРАЧНОСТ, Специфична цел 4: Засилване на прозрачността на съдебната власт и на диалога с гражданите, 6.4.3 Въвеждане на модели за активен диалог между органите на съдебната власт и различните общности. и 6.4.4 Публикуване онлайн на актовете на органите на съдебната власт в единен формат, позволяващ машинна обработка на данните. от АКТУАЛИЗИРАНА СТРАТЕГИЯ ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ НА РЕФОРМАТА В СЪДЕБНАТА СИСТЕМА. |
27 787.20
|
27 787.20
|
Проучване и анализ на процедурите за избор на съдебни заседатели от общинските съвети в Южен централен район: В съвременното наказателно правораздаване "общественото начало" в процеса се свежда до участието на заседатели в съдебните състави по определени категории дела. Институтът на съдебните заседатели гарантира реалното общественото участие при вземането на съдебни решения. Като част от съдебната система, съдебните заседатели носят споделена отговорност с останалите представители на съдебната власт за формирането на обществено доверие, ефективността и престижа на съдебната власт. Редица са идентифицираните недостатъци свързани с избора и дейността на съдебните заседатели. Изборът на съдебни заседатели практически се провежда от общинските съвети. Въпреки, че представителството на гражданите в съдебната зала има дългогодишна традиция, институтът на съдебния заседател не се ползва с широкото одобрение на обществото. В редица анализи са дефинирани проблеми като занижени критерии при избора на съдебни заседатели от общинските съвети и допускане на недостатъчно подходящи кандидати, съмнения за нерегламентирано влияние и корупция, липса на естествен авторитет, пасивност в дейността им. Преодоляването им основно е свързано с изготвяне на актуална снимка на състоянието, подобряване на прозрачността и критериите при провеждане на процедурите за избора им от общинските съвети.
В рамките на дейността от сформиран експертен екип с необходимите компетентности в сферата на правото ще се извърши следното:
- Проучване и анализ за проведени процедури за избора на съдебни заседатели от 22 общински съвети в Южен централен район. Осъществяване на структурен диалог и разработване на външен механизъм с обществено участие за наблюдение и оценка на изпълнението на процедури за избор на съдебни заседатели; Размяна на писмени коментари и предложения от заинтересованите страни, публикувани доклади за направените констатации.
- Изработване на практическо помагало за общинските съвети за провеждане на избор на съдебни заседатели.
- Организиране на кръгла маса за ефективността на гражданското участие в правораздаването чрез института на съдебните заседатели с участието на лица с юридическо образование - адвокати, юрисконсулти, служители вдържавната администрация; представители на средствата за масово осведомяване; представители на неправителствени организации; граждани, които нямат професионален поглед върху дейността на органите на съдебната власт.
Дейността подкрепя изпълнението на СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ 6: ПОВИШАВАНЕ НА ДОВЕРИЕТО КЪМ СЪДЕБНАТА ВЛАСТ ЧРЕЗ ОБЩЕСТВЕНО УЧАСТИЕ И ПРОЗРАЧНОСТ, Специфична цел 2: Осигуряване на реално обществено участие в правораздаването чрез института на съдебните заседатели, 6.2.1 Прозрачност и обществено участие в избора на съдебни заседатели от общинските съвети. от АКТУАЛИЗИРАНА СТРАТЕГИЯ ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ НА РЕФОРМАТА В СЪДЕБНАТА СИСТЕМА. |
28 448.80
|
28 431.72
|
Обучителен семинар за съдебни заседатели по ключови за изпълнение на дейността им компетентности: Провеждане на обучителен семинар в четири модула по 20 часа за съдебните заседатели в Районен съд Хасково и Окръжен съд Хасково, разпределени в 4 групи във връзка с формирането и развитието на ключови компетентности
Всички ключови компетентности се считат еднакво важни като се припокриват и са взаимосвързани. Личностната компетентност, социалната компетентност и компетентността за учене са способността да се разсъждава, да се управлява ефективно времето и информацията, да се работи конструктивно с други хора. Те включват способност за справяне с несигурността и сложността, за съпричастност и за управление на конфликти. Гражданската компетентност е способността за пълноценно участие в гражданския и социалния живот въз основа на разбиране на социалните, икономическите и политическите понятия и структури и се основава на европейските общи ценности, изразени в член 2 от Договора за Европейския съюз и в Хартата на основните права на ЕС.
Възстановяването на натрупаното в обществото недоверие към работата на съдебната система зависи от целия спектър участници отговорни за провеждането на ефективен и прозрачен съдебен процес, в т.ч. и съдебните заседатели представляващи "общественото начало" в правораздаването.
Съдебен заседател в Република България може да бъде всеки дееспособен български гражданин, навършил двадесет и една години, но ненадхвърлил седемдесет години към момента на избирането му, който се ползва с добро име в обществото и не е осъждан за умишлено престъпление. Съдебните заседатели участват в състава на съда, който разглежда дела като първа инстанция, в случаите и по реда, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и имат равен глас, права и задължения със съдиите от състава без изрично предвидените за съдията докладчик и за председателя на състава. При осъществяване на обществената си функция съдебните заседатели стриктно да се придържат към определени стандарти за поведение. Изборът на съдебни заседатели практически се провежда от общинските съвети. Въпреки, че представителството на гражданите в съдебната зала има дългогодишна традиция, институтът на съдебния заседател не се ползва с широкото одобрение на обществото. В редица анализи са дефинирани проблеми като занижени критерии при избора на съдебни заседатели от общинските съвети и допускане на недостатъчно подходящи кандидати, съмнения за нерегламентирано влияние и корупция, липса на естествен авторитет, пасивност в дейността им поради непознаване на специфичните изисквания към ролята им на съдебни заседатели и мястото им в съдебния процес, неспособност да оформят мотивите си при особено мнение, склонност да не изказват позициите си и пр. Голяма част от изброеното се дължи на липсата на опит, увереност и яснота за начина по който биха могли да изложат и аргументират различна позиция. В тази връзка е необходимо да се организират подкрепящи обучителни семинари за развитието на ключови умения за съдебните заседатели каквито са предвидени в настоящата дейност. Обучение с участие на гражданите в тяхното управление е основен елемент на демокрацията и може да се осъществява по раличен начин.
Проектната дейност е насочена към подготовка на 40 съдебни заседатели за ефективна работа и стриктно прилагане на стандартите за етично и морално поведение - законност; независимост; безпристрастност; справедливост; компетентност; отговорност, честност и достойнство; политически неутралитет; вежливост, учтивост и толерантност; почтеност и благоприличие; конфиденциалност като гарант за провеждане на справедлив и ефективен съдебен процес с реално гражданско участие.
Дейността подкрепя постигането на СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ 6: ПОВИШАВАНЕ НА ДОВЕРИЕТО КЪМ СЪДЕБНАТА ВЛАСТ ЧРЕЗ ОБЩЕСТВЕНО УЧАСТИЕ И
ПРОЗРАЧНОСТ, Специфична цел 2: Осигуряване на реално обществено участие в правораздаването чрез института на съдебните заседатели, 6.2.2 Прозрачност на съдебните заседатели и гаранции срещу конфликт на интереси. от АКТУАЛИЗИРАНА СТРАТЕГИЯ ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ НА РЕФОРМАТА В СЪДЕБНАТА СИСТЕМА. |
12 570.40
|
10 403.65
|
Информационна кампания за популяризиране на системата за правна помощ сред гражданите: Като държава-членка на Европейския съюз, България следва да създаде условия съответната информация за правната помощ в наказателното производство да бъде лесно достъпна и разбираема за заподозрените, обвиняемите и издирваните лица, включително информацията за това как и къде се подава молба за предоставяне на такава помощ, прозрачни критерии за условията кога дадено лице има право да получи правна помощ, както и информация относно възможностите за подаване на жалба в случай на отказ на достъп до правна помощ или ако адвокат, осъществяващ правна помощ, не предоставя достатъчно правно съдействие.
Правната помощ в България се организира от Националното бюро за правна помощ и адвокатските съвети. Към адвокатските съвети се създават Регионални центрове с цел облекчаване достъпа до правна помощ на физически лица от уязвими социални групи от съответния
район, чрез ползване услугите на адвокати вписани в Националния регистър за правна помощ от съответната адвокатска колегия.
Към момента, Регионални центрове функционират в 11 града. Те са създадени, за да облекчат достъпа до правна помощ на физически лица от уязвими социални групи от съответния район. Адвокатите към Регионалните центрове предоставят безплатна правна помощ под формата на правни съвети и консултации по граждански, изпълнителни, наказателни и административни производства, на лица, които отговарят на някое от условията по чл. 22 , ал.1 от Закона за правната помощ или чиито доходи, удостоверени с документ от съответния компетентен орган, не надвишават определения за страната размер на линията на бедност. Българската държава има задължение да осигурява правна защита на чужденците, търсещи закрила, както го прави за физическите лица, които поради липсата на финансови средства не са в състояние да ангажират адвокат.
В рамките на дейността се предвижда провеждане на информационна кампания от екип експерти с необходимата компетентност за популяризиране на възможностите за получаване на безплатна правна помощ на социално слаби граждани от квалифицирани адвокати. Достъпът до правна помощ е основно право, залегнало в Хартата на основните права. „Правна помощ“ означава финансиране и помощ от страна на държава-членка, чрез което се гарантира ефективното упражняване на правото на достъп до адвокат. Развитието на добре функционираща система за предоставяне на първична правна помощ, връзката с адвокат на най-ранна фаза осигурява не само зачитане на основните права на гражданите, а и спестява време и разходи за правосъдие на по-късен етап. С провеждането на кампанията се цели повишаване на обществената осведоменост относно осигуряване правото на защита. В тази връзка ще се изготви и разпространи електронна информационна брошура с основна информация на български език и превод на 6 езика. Брошурата ще се предостави с препоръка за публикуване на интернет сайтовете на съдилищата, адвокатските колегии, предоставящите социални услуги администрации, правоохранителните органи и др. Ще се излъчат 5 публикации с основна информация относно системата за правна помощ в регионални интернет медии. В градовете с Регионални центрове за консултиране от ЮЦР - Хасково, Кърджали и Пазарджик ще се проведат информационни събития за популяризиране на правната помощ сред гражданите. В регионално радио ще се излъчи информационна рубрика с основна информация относно системата за правна помощ. Изпълнението на дейността ще повиши обществената осведоменост за правата на гражданите, които дава Законът за правна помощ относно възможността на определени групи в неравностойно положение за достъп до адвокат за решаването на правни проблеми.
Дейността подкрепя постигането на СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ 5: ГАРАНЦИИ ЗА ВЪРХОВЕНСТВОТО НА ЗАКОНА, ЗАЩИТАТА НА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА,
ДОСТЪПА ДО ПРАВОСЪДИЕ И ХУМАННОСТТА НА ПРАВОСЪДИЕТО, Специфична цел 4: Развитие на системата на правната помощ, 5.4.3 Популяризиране на системата за правна помощ сред гражданите. от АКТУАЛИЗИРАНА СТРАТЕГИЯ ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ НА РЕФОРМАТА В СЪДЕБНАТА СИСТЕМА. |
1 843.48
|
1 843.48
|
Осигуряване на информация и комуникация по проекта: По време на изпълнението на проекта, масовата публика и заинтересованите страни ще следят отблизо развитието на проекта чрез участия в публични мероприятия и разработването и разпространението на промоционални и информационни материали, относно планираните и постигнати проектни целите и дейности. Те ще бъдат насочени към информиране на хората и създаване на продукт свързан с характеристиките на проекта, неговата устойчивост и резултати. Всички предприети дейности за информираност, публичност и визуализация на проекта ще бъдат съобразени с Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. както следва:
- При всички мерки за информация и комуникация изрично се указва съфинансирането на проекта от Европейския съюз (ЕС) и Европейския социален фонд (ЕСФ) чрез поставяне на емблемата на ЕС съгласно техническите характеристики, упоменаване на ЕСФ, общото лого за програмен период 2014-2020 в съответствие с графичните изисквания и правилата за визуална идентичност.
- По време на осъществяването на проекта, обществеността ще бъде информирана чрез включване на кратко описание на проекта, включително неговите цели и резултати, както и финансовата подкрепа от Европейския съюз.
- Информиране на всички участници в проекта за съфинансирането от Европейския социален фонд.
- Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, който се използва за обществеността или за участниците, включително всеки присъствен списък или друг доказателствен материал се посочва, че финансиращата го оперативна програма ОПДУ се осъществява с подкрепата на ЕСФ.
За постигане на масова осведоменост се предвижда следното:
- 2 пресконференции - встъпителна и заключителна.
- 2 информационни и разяснителни електронни бюлетини, които ще се разпространяват по електронна поща.
- 4 прес- съобщения относно основни моменти в програмата на проекта.
Ще бъдат изготвяни на интервали, които бележат основни моменти в изпълнението на проекта, или когато е необходимо да се информира обществеността.
Всяка дейност ще бъде съпроводена от разпространение на покани.
- 1 бр. рол-банер.
- 3 страници на проекта в социалните медии - Facebook, Tweeter и Instagram.
Осигуряването на информация и комуникация по проекта ще се осъществява от екипа за управление. |
0.00
|
27 386.42
|