Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

The quality of local public policies is directly dependent on 1) guaranteed transparency and 2) the involvement of all stakeholders in the process of prioritization, decision-making, monitoring and enforcement. The most powerful democratic instrument for transparency, publicity and civic inclusion is the mechanism for direct citizens 'participation in local self-government through a general assembly of the population, a referendum and a citizens' initiative. However, the successful implementation of these mechanisms requires a specific civic and political culture, collective memory, institutional environment. That is why in Bulgaria these democracy tools are very rarely used and with a very dubious outcomes. As a result, local self-government sometimes acquires a facade character and conceals abuses of power, redeployment, economic dependence, corruption.
The AGORA project aims to contribute to a higher quality of local public policies through the development of an adequate model for direct citizen participation in governance. Therefore, the project includes 1) an in-depth study of the factors that favor or inhibit initiatives for direct citizens' participation in local self-government and the EU's experience in this field; 2) detailed monitoring of the actions of the administration in the implementation of the citizens' initiatives for direct participation; 3) workshops for exchange of experience between active civil structures, business, informal unions, etc., who initiated direct participation; 4) a broad advocacy, information and training campaign to promote the model of direct citizen participation in local self-government.
The project will be implemented for 12 months in the territory of Pazardzhik District in cooperation with civil organizations, informal civil unions and Pazardjik Governer Administration.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Знание и власт: проучване на условията за пряко участие на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво (по метода „анализ на случаи” - case study). (дейност от група №1 на Насоките) : Настоящият проект започва със задълбочено проучване по метода „анализ на случаи” (case study). Целта на проучването е да идентифицира констелациите/ клъстърите от фактори, които благоприятстват или възпрепятстват инициативите за пряко участие на гражданите в процеса на определяне на приоритетите и вземане на решения на местно ниво. Подобно проучване е от ключово значение, защото до ден днешен у нас не е проведено нито едно широкообхватно изследване по темата. Опитът в прякото участие на гражданите в местното самоуправление е изключително разнороден. Инициативите обикновено са свързани с конкретна тема или актуален социален проблем. Така злободневието на деня фокусира вниманието на обществеността, а институционалният контекст, формата за пряко участие, механизмите за взаимодействие, процедурите за вземане на решение и т.н., остават отвъд полезрението на гражданите и специалистите. А как би било възможно да предпишем „лечение” на тенденциите за изключване на гражданите от обществения живот и отчуждение от процесите на вземане на решения, ако преди това нямаме ясна диагноза на актуалната ситуация и емпирично обосновани каузални зависимости между гражданското включване и факторите на средата, които допринасят за активно въвличане или пък обратно - го саботират? Ето защо в рамките на тази дейност ще бъдат подбрани типологично значими случаи (cases), които ще бъдат изследвани задълбочено в комперативистка перспектива. Това ще позволи да бъдат емпирично валидализирани или отхвърлени различни хипотези, свързани с ролята и относителната тежест, която оказват: темата, гражданската култура, медиите, нормативната рамка, институционалната инфраструктура и т.н. Дейност 1 включва: а) провеждане на 10 бр. дълбочинни интервюта с представители на заинтересованите страни; б) провеждане на 6 бр. фокус-групови дискусии с по 8-12 участници всяка; в) провеждане на анкетно проучване чрез полу-стандартизирано интервю и квотна извадка от 150 респонденти (n ≥ 150). Дейността изисква специфична изследователска компетентност и затова ще бъде възложена на външен изпълнител – професионална агенция с опит и капацитет. Всички изследвания, обаче, ще бъдат извършени в тясно сътрудничество с екипа на проекта – ще бъдат съгласувани темите, методите, въпросниците и т.н. От страна на екипа на проекта ще бъде определен конкретен координатор за изпълнението на тази дейност. 33 116.00 33 106.00
Добри, по-добри, най-добри: изследване на добри практики от ЕС за пряко участие на гражданите чрез „кабинетно проучване” (desk research) (дейност от група №1 на Насоките) : Настоящата дейност № 2 ще се изпълнява паралелно с проучванията по дейност №1. Докато първата дейност е фокусирана върху ситуацията у нас, Дейност 2 се концентрира върху добри практики от страни в ЕС, които са директно свързани с прякото участие на гражданите в местното самоуправление. В рамките на тази дейност ще бъдат проучени достъпни през интернет материали, посветени на прякото гражданско участие в управлението на местно и регионално ниво – например, журналистически публикации, академични изследвания, презентации, доклади от конференции, обсъждания, кръгли маси и т.н. Събраната информация ще бъде анализирана, систематизирана и представена в обзорен доклад. Докладът ще е фокусиран върху конкретни модели за пряко участие, механизми за вземане на решения, процедури за работа, форми за търсене на обратна връзка, принципи на работа, изисквания за публичност и т.н. - всички онези важни условия на средата, които обикновено остават отвъд обхвата на внимание на законодателя, но са решаващи за устойчивото установяване на работещ механизъм за пряко участие на гражданите в местното самоуправление. Събраната чрез desk research информация ще бъде систематизирана не само по формални признаци, но и от гледна точка на социално-икономическия контекст – ще бъдат преднамерено търсени и анализирани примери от страни в ЕС със сходни демографски характеристики, гражданска култура и нормативна рамка като нас, за да може подбраните примери да притежават потенциал за практическа приложимост и в България. Целта на тази дейност е да „разшири хоризонта” при анализирането и обсъждането на темата за прякото участие на гражданите в процесите на формулиране на приоритети и провеждане на публични политики на местно ниво у нас. Същевременно ще се повиши чувствителността на заинтересованите страни към социалния контекст, който прави ефективни моделите за пряко участие – ролята на публичността, на гражданското общество, на културата на съпричастност и солидарност, административният капацитет на институциите и т.н. Докладът от тази дейност ще бъде представен и обсъден на работните ателиета за обмяна на опит и конференцията, която ще се проведе под патронажа на Областна управа – Пазарджик с участието на експерти, целеви групи и заинтересовани страни. Предвижда се докладът да бъде с обем от около 40 стр. и да бъде издаден за разпространение в тираж от 250 копия. 22 524.00 22 513.27
Мерки и теглилки: Разработване на ефективен механизъм за граждански мониторинг (дейност от група №2 от Насоките) : Тази дейност е логично продължение на предходните две дейности – проучванията на 1) ситуацията у нас чрез case study и на 2) опита от ЕС при прилагането на инициативи за пряко участие на гражданите в местното самоуправление чрез desk research. В рамките на настоящата трета дейност по проекта ще бъде изработен аналитичен инструмент за провеждане на текущ мониторинг и финална оценка на съпътстващите и последващи действия на администрацията при иницииране на кампании за пряко участие на гражданите в местното самоуправление. Подобен мониторинг е крайно необходим, най-малкото поради 3 причини: 1) при липсата на подкрепа, а много често и при повече или по-малко прикритата съпротива на администрацията към гражданските инициативи за пряко участие, обществената енергия често пъти се разпилява, конкретният казус губи актуалност и принципното разрешаване на даден тип проблеми се подменя със ситуативни отигравания, които демотивират обществото; 2) задачата за конвертиране на дадена гражданска тема в изпълнимо административно решение, което да бъде обвързано с конкретни срокове, отговорности, времеви график и бюджетна рамка изисква мобилизация на експертен капацитет, който няма как да бъде изискван от гражданите и затова е делегиран на администрацията; но тъкмо задкулисните процедурни хватки много често водят до отлагането на някаква гражданска инициатива във времето до нейното частично или пълно обезсмисляна или пък така я видоизменят, че постигнатият ефект е крайно неудовлетворителен, а в конкретни случаи – противоположен на очакваното; 3) липсата на систематизирана от експертен мониторинг база данни, съдържаща подробна информация за различни граждански инициативи за участие в местното самоуправление и последиците от тях възпрепятства натрупването на „колективна памет”, взривява възможността за приемственост и за споделяне на натрупания обществен опит. В резултат на това гражданите, дръзнали да инициират някоя от предвидените от законодателя форми за пряко участие в местното самоуправление са изначално поставени в губеща позиция, защото трудно могат да аргументират своята кауза, особено ако срещу тях са изстреляни необосновани икономически претенции. И обратното – провеждането на граждански мониторинг ще приведе ясни доказателства за смисъла от гражданското участие в местното самоуправление и с това ще допринесе за повишаване на качеството на провежданите публични политики на местно и регионално ниво. Но мониторингът и оценките върху дейността на публичната администрация няма как да бъдат „масова конфекция”. За да бъдат ефективни, те трябва да са „костюм, ушит по мярка” – трябва да отговарят на конкретния социално-икономически контекст и трябва да улавят ключови параметри на социума, които да са възпроизводими и обективно измерими. Ето защо изготвянето на методиката за мониторинг ще се извърши от експерти, които са отлично запознати с резултатите от проучванията по предходните две дейности. 5 764.50 2 964.50
Сговорна дружина, планина повдига: работни ателиета за обмяна на опит и обсъждане на резултатите от проучванията и мониторинга (дейност от група №3 на Насоките) : В рамките на 3 дни ще бъде организирана и проведена серия от работни ателиета. Във всяко едно от ателиетата ще участват 20 представители на целевите групи – активни граждани, представители на бизнеса и на неправителствени организации и неформални граждански обединения от общини в рамките на Област Пазарджик, които имат личен опит с иницииране на кампании за пряко участие на гражданите в местното самоуправление по различни теми. Целта на ателиетата е участниците да се срещнат лично помежду си, да споделят опит, проблеми и предизвикателства, да обменят идеи за укрепване на институциите на пряката демокрация и насърчаване на гражданското участие в местното самоуправление в името на по-високото качество на провежданите местни публични политики и по-доброто качество на живот на жителите на общините. Досега у нас никога не са били провеждани подобни форуми за обмяна на опит и споделяна на добри (или пък лоши) практики. В резултата на това у нас има дефицит на обществена памет, приемственост и институционална култура, свързана с прякото участие на гражданите. Всяка нова инициатива за пряка демокрация отново и отново трябва да преоткрива основни принципи на гражданските кампании и след като актуалният момент утихне, инициативата увяхва върху собствения си корен, без да е в състояние да предаде нататък научените уроци и придобития опит. На работните ателиета през първите два дни ще бъдат представени и обсъдени трите доклада от предходните дейности по проекта – резултатите от проучването по метода case study, резултатите от desk research, свързани с опита на страните от ЕС при прилагането на модели за пряка демокрация и данните от проведения мониторинг върху действията на администрацията във връзка с инициативи за пряко участие. Третият ден ще бъде посветен на изграждане на капацитет – ще бъдат организирани и проведени обучителни сесии, на които професионални и опитни лектори ще проведат лекции и семинарни занятия по три основни теми: 1) нормативната база, която регулира материята за пряко участие на гражданите у нас; 2) кампаниен мениджмънт на инициативи за пряко участие на гражданите – планиране, времеви график, бюджет, роли и отговорности; 3) работа с медиите – провеждане на пресконференции, подготвяне на медиен пакет, изпращане на прессъобщение, подготовка за интервю, осигуряване на „бланк”, „покритие” и „синхрон” за телевизионен репортаж и др. 6 698.40 9 498.40
Неволята учи: конференция, съвместно с Областна администрация – Пазарджик за публично обсъждане на резултатите от проекта (дейност от група №4 от Насоките) : Тази дейност включва организиране и провеждане на еднодневна конференция под патронажа и в сътрудничество с Областна администрация – Пазарджик. Конференцията ще бъде посветена на темата за прякото участие на гражданите в местното самоуправление. Ще вземат участие около 80 души – представители на граждански организации и неформални общностни обединения, журналисти, експерти, служители в областната и общинската администрация, представители на местния бизнес, граждани. Предварително ще бъдат разпратени покани до представители на целевите групи и заинтересованите страни. Конференцията ще бъде водена от представители на ръководството на Областна администрация – Пазарджик. В рамките на форума ще бъдат представени докладите от проучванията по първите две дейности на проекта – case study и desk research. Подробно ще бъдат представени и обсъдени данните от проведения мониторинг. Целта на конференцията е да се чуят гласовете на всички въвлечени в процеса страни, да се аргументират тези и обсъдят предложения за насърчаване на гражданското участие в местното самоуправление чрез форматите на общото събрание на населението, референдума и гражданската инициатива. Провеждането на събитието основно от Областната управа има не само символно, но също така и съдържателно значение. Това е така, защото инициативите за пряко участие на гражданите се превръщат в ключов демократичен инструмент, тъкмо когато се генерират напрежения, противопоставяне и конфликти между населението и кметовете на населени места, между кметове и общински съветници, между граждани и администрация. В такава ситуация както по закон, така също и като властови ресурси, позицията на Областната управа на независим и обективен арбитър в спора става ключова за нормалното възпроизводство на социалните отношения и възстановяването на общественото доверие към публичните институции. 11 236.00 11 206.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).