Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

The project "Early Childhood Development - Shared Care and Responsibility of Society" is a mutual proposal of the partners Worldwide Foundation for Vulnerable Children and the Institute for Sustainable Development of Law Foundation. The aim of the project is to improve the well-being of all Bulgarian children, their right to receive quality and affordable institutional and informal services. With the implementation of the planned activities we aim to contribute to increasing the active participation of NGOs in formulating and implementing policies, and to share our expertise with a network of NGOs working in the field of early childhood development. The project proposal includes monitoring of the curriculum in educational institutions for young children in 5 municipalities in the country; study of good practices and work models for provision of informal services for children in the community in 3 EU member states and in the Republic of Bulgaria; conducting a legal analysis of the regulations, presenting proposals for amendment of the legal framework and making recommendations related to the models for providing informal services in the community; conducting 5 workshops with representatives of local communities, local authorities, professionals, parents, NGOs engaged in providing informal services and information activities to increase civic participation in the implementation and monitoring of the early childhood development policies and legislation.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
1. Осъществяване на граждански мониторинг/Мониторинг на учебна програма в образователни институции за малки деца: Дейността цели да извърши граждански мониторинг на учебната програма на детски градини и ясли в съответствие с приложното поле на област 3 “Учебна програма“ от Рамката за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст, която е Приложение към Препоръката на Съвета на Европейския съюз за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст. Мониторингът ще допринесе за подобряване на гражданското участие в процесите на реализиране на политики и практики за ранно детско учене и съгласуване на учебните програми на формалните образователни институции със съвременните тенденции в образованието и грижата за малки деца. Механизмът за гражданско участие и наблюдение има за цел да подпомогне процесите по вземането на управленски решения за действия по планирането, реализацията, контрола и развитието на политиките за децата, в съответствие с Рамката за качество на образованието и грижата в ранна детска възраст (ОГРДВ). Принципал на заведенията за образование и грижа в ранна детска възраст, каквито в България са детските ясли и детските градини, е общината на чиято територия се намират. Гражданския мониторинг и оценката на местно ниво най-ефективно и ползотворно могат да стимулират активното ангажиране и сътрудничество между всички заинтересовани страни и по този начин да окаже въздействие на местно ниво върху политики, програмни документи и практиките в приложното поле на проучването. Мониторингът ще се извърши чрез специално изготвена за целта методика и инструментариум и теренно проучване в подбрани 5 общини от различен тип и 10 образователни институции (детски градини и ясли). Чрез проучването се набавят изходни данни за състоянието на държавните политики и тяхното практическо приложение на местно ниво. Чрез проучването се изследва съответствието на услугите според критериите в Област 3 от Рамката за качество. Обект на проучване са следните области: 1.Учебна програма, основана на педагогически цели, ценности и подходи, които дават възможност на децата да разгърнат пълния си потенциал в съответствие със своето социално, емоционално, когнитивно и физическо развитие и с оглед на тяхното благополучие Тук фокус на мониторинг са педагогическите подходи и стратегии за учене; наличието на ясно разписана учебна програма, която осигурява съгласувана рамка за грижи, образование и социализация; учебна програма, която насърчава многообразието, равенството и езиковите умения, допринася за интеграцията на малцинствени групи, защото участието на деца от етнически малцинствени групи във форми на предучилищно възпитание е изключително нисък. 2.Учебна програма, която изисква персоналът да работи съвместно с децата, колегите и родителите и да анализира собствената си практика Планираме мониторингът за обхване дали учебният процес съответства по-адекватно на потребностите, интересите и потенциала на децата; в учебната програма определени ли са ролите и процесите за редовно сътрудничество на персонала с родителите, както и с колеги в други институции, предлагащи услуги за деца (в областта на здравеопазването, социалните грижи и образованието); в учебната програма включени ли са насоки за взаимодействието между персонала на детското заведение и училищния персонал при прехода на децата към начално училище и/или предучилищна подготовка? Извършването на мониторинг на институционалните услуги е първото направление на проектната идея. След обработката и анализа на данните ще бъде изготвен доклад с 2 основни препоръки, който ще бъде представен пред заинтересованите страни и депозиран в институциите, вземащи решения, с придружително писмо в деловодствата им. Дейността допринася за постигане на цели 1, 3 и 4 на проекта. Целеви групи, към която е насочена дейността са представители на общински образователни услуги, общественост и НПО. Реализацията на проекта оказва въздействие на местно ниво чрез провеждане на експертно проучване в 5 общини и предоставяне на резултатите на представителите на заинтересованите страни. 14 700.00 14 700.00
2. Изследване на добри практики и модели в 3 страни-членки на ЕС и в Република България за предоставяне на неформални услуги за деца в общността : Дейността цели да се идентифицират добрите практики и модели за предоставяне на неформални образователни услуги за малки деца в общността в страната и чужбина чрез кабинетно проучване. ФДРС е член на Международна асоциация "Стъпка по стъпка", която e активна мрежа, обединяваща професионалисти и НПО, работещи в сферата на ранното детско развитие. С помощта на партньорите ни предварително събрахме информация за наличието на полезни практики и модели и се спряхме на 3 страни - членки на ЕС - това са Унгария, Франция и Нидерландия. Обект на изследване са както добрите програми и знания, така и тяхната регулация - кой предоставя услугата, на кого, кой я финансира, осъществява ли се контрол и от кого, в какви нормативни актове е регламентирана. Целта на изследването е установи наличието на практики и модели, които да бъдат адаптирани към условията в Р България и приложени у нас. При проучване на опита на други държави, освен идентифицирането на добри практики, ще се акцентира върху нормативната уредба, която регулира предоставянето на неформални образователни услуги и осигурява тяхната устойчивост, за да допринесе за формулиране на предложения за промяна на регулацията им в нашата страна. За постигане на пълнота на изследването се извършва проучване на съществуващи услуги за неформално образование на територията на страната.То осигурява информация за възможностите за ранно детско учене и развитие в местата, където не са налични формални образователни услуги като част от системата за образование и грижи в ранна детска възраст. В повечето случаи това са малки населени места с уязвими общности, което поставя във висок риск развитието на тези групи деца. Информацията, получена от кабинетното проучване и представена в доклад, е от полза на гражданските организации, общински администрации и семействата с малки деца от уязвими общности за иницииране и развитие на местни практики за ранно детско учене. Извършването на изследване за регулациите и моделите на неформални услуги е второто направление на проектната идея. То допълва анализа на институционалната система за грижа и образованието в ранна детска възраст, който е обект на гражданския мониторинг в Дейност 1. Позволява да се посочат алтернативни форми на услуги с цел задоволяване на потребностите на обществото (деца, родители и местни власти в населени места, където няма достъп до детски ясли и градини или той е недостатъчен). Холистичният подход към детското развитие, насърчава възстановяването и развитието на местните общности, подкрепя семействата да развиват силна и положителна връзка помежду си, създава професионални общности в подкрепа на ранното детско развитие. С цел подкрепа на по-голям брой специалисти от сферата на ранното детско развитие, национални и местни власти и други заинтересовани страни, предвиждаме да бъде подготвен електронен наръчник за добри практики на неформални образователни услуги. Външен изпълнител отговаря за дизайна и оформлението. Създаването на този инструмент улеснява разпространяването на информацията и допринася за екологичната устойчивост на проектното предложение. С цел получаване на обратна връзка от целевите групи ще бъде подготвен и предварителен доклад, който ще бъде представен по време на 5 работните семинара по места предвидени в дейност 4. Изготвеният доклад и съпътстващите го изводи ще бъде представен на кръглата маса по Дейност 5 и на партньори от мрежата за ранно детско учене на "Фондация за децата в риск по света". Тя обхваща 25 партньорски организации, които работят на 33 места в страната в областта на ранното детско развитие и учене. Дейността допринася за постигане на цели 2 и 3 на проекта. Целеви групи, към която е насочена дейността са общественост и НПО. Потребностите на обществеността от достъп до качествени услуги за ранно детско развитие се променят в зависимост от динамиката на обществено-икономическите отношения. Неправителствените организации, развиващи дейност в тази сфера се нуждаят от приложими и работещи модели. 16 100.00 16 100.00
3. Изготвяне на правен анализ на регулациите, формулиране на предложенията за изменение на нормативната уредба и отправяне на препоръки, свързани с моделите за предоставяне на неформални услуги в общността : Основната цел на дейността е посветена на подобряването на нормативната уредба в Р България за предоставяне на неформални услуги в общността в областта на ранното детско развитие. Фактори, които обусляват необходимостта от тази дейност са новите потребности на децата, родителите, семействата и обществото като цяло от получаване на услуги за неформално образование. Динамиката на обществено-икономическите отношения е повлияна от промените в социалната сфера (пазар на труда, демографска криза, външна и вътрешна миграция и др.). Намаляването на броя на населението в малките населени места води до прекратяване на финансирането и предоставянето на определени обществени услуги - здравеопазване (закриване на лечебни заведения, липса на специалисти), образование (затваряне на детски ясли и детски градини, училища) и др. От друга страна вътрешната миграция поражда недостиг на образователни услуги за деца в столицата и големите градове. Пандемията от Covid 19 слага допълнителен отпечатък върху необходимостта от предоставяне на неформални услуги в общността. Тенденцията в последните 2 години за преместване на млади семейства в малки населени места създава необходимост от услуги за ранно детско развитие, които липсват в тези територии. За избягване на тези дисбаланси и преодоляване на дефицитите е необходимо предоставяне на неформални услуги в общността. За постигате на устойчивост на тези услуги е уреден техния статут - регулации по предоставянето им, контрол и финансиране. Необходим е диференциран подход спрямо тяхната специфика - почасови услуги, полудневни, родителски кооперативи, центрове за деца със специални потребности, за чуждоговорящи или слабо владеещи езика, за развитие по интереси, play hubs (центрове за игра) и т. н. Правният анализ на регулациите, свързани с предоставяне на неформални услуги в общността, е необходим с цел създаване на устойчивост и условия за развитие на тези услуги. Липсата на нормативно регламентиране към настоящия момент се явява пречка пред НПО за организирането и предоставянето им. Служители и структури на общинските администрации нямат разписани процедури и правна рамка, с които да съобразят съгласието си за предоставяне на такива услуги на своя територия. Често следва отказ от тяхна страна при необходимост от разрешителен режим или при искане за съгласувателна процедура. С цел постигане на устойчивост в предоставянето на тези услуги и необходима яснота за финансирането им, източници за акумулиране на средства, разходването им, форми на контрол, принципи на които следва да отговаря работата им. Правният анализ на законодателните регулации и изготвяне на предложения за нормативно уреждане на неинституционалните услуги за ранно детско развитие е от съществена необходимост за смисловата структура и цялост на проектното предложение. Дейността допринася за постигане на цели 2 и 3 на проекта. Целеви групи, към която е насочена дейността са общественост, НПО и структури на държавната администрация. 14 500.00 14 500.00
4. Работни семинари със заинтересованите страни. Провеждане на 5 бр. работни срещи – семинари с представители на местните общности, местните власти, професионалисти, родители, НПО ангажирани с предоставяне на неформални услуги : Целта на дейността е да се стимулира гражданското участие на представители на неправителствените организации, образователни институции и семейства с малки деца в развитие и представянето на неформални услуги за малки деца в общността. Работни семинари ще се проведат в петте общини, в които е проведен гражданският мониторинг на учебните програми на образователните институции и вече има готовност на професионалната общност, гражданския сектор и семействата за подобряване на грижата и образованието на малки деца. Участниците в семинара ще бъдат запознати с Европейската рамка за качеството на образованието и грижата, в контекста на която се провежда мониторинг на учебната програма. По време на работните семинари ще бъдат представени за обсъждане продуктите от изпълнението на първите 3 дейности - получените данни, направените изводи и констатации. Обсъждането им ще даде възможност да се получи обратна връзка за резултатите и да се разшири гражданското участие при формулилане на политики. Участниците ще имат възможност да се запознаят с възможности за развитие и предоставяне на неформални услуги в страната, с което да се стимулира тяхната активност и да доведе до иницииране на нови практики за ранно детско учене в съответната община. По време на семинарите участниците ще имат възможност за дискутират важни и актуални за тях въпроси свързани с неформални и формални образователни услуги за малки деца. С изпълнението на тази дейност допринасяме за оказване на въздействие от проекта на местно ниво. Дейността допринася за постигане на цели 2 и 3 на проекта. Целеви групи, към която е насочена дейността са общественост, НПО и структури на държавната администрация. 5 796.62 4 250.00
5. Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство за ранно детско развитие: Основната цел на дейността е да повишаване на обществената осведоменост и насърчаване координацията между неправителствения сектор, бизнеса, други представители на гражданското общество и държавната администрация в процесите на реализацията на публични политики, законодателство и управление. Дейността предвижда провеждане на кръгла маса, на които да бъдат обсъдени направените по Дейност 1 и Дейност 2 анализи и оценки и резултатите от изследвания чрез изработения инструментариум за мониторинг по Дейност 3. Участието на НПО в процеса на формулиране на политики и на вземане на решения е условие за открито, отговорно и ефективно управление. Гражданите следва да разпознават в провежданите политики и взетите решения реализирането на собствените си интереси, да съществуват механизми, чрез които тези интереси да бъдат поставени в центъра на политиките и решения, които разработва и реализира държавната администарция. Основната цел на дейността е повишаване на обществената осведоменост и насърчаване координацията между неправителствения сектор, други представители на гражданското общество и държавната администрация в процесите на реализацията на публични политики, законодателство и управление. Дейността предвижда провеждане на кръгла маса за запознаване на експерти от държавната администрация, представители на НПО, работещи в сферата, педагози, медии и общински служители с резултатите от осъществения мониторинг, проучването на добри практики и формулираните препоръки за подобряване на предоставяните услуги. По време на събитието предвиждаме да бъдат обсъдени направените по Дейност 2 и Дейност 3 проучвания и анализи. Заключенията и резултатите от осъществения мониторинг по Дейност 1 се дискутират с присъстващите. Участието на НПО в процеса на формиране на политики и на вземане на решения е условие за открито, отговорно и ефективно управление. Гражданите следва да разпознават в провежданите политики и вземаните решения реализирането на собствените си интереси, да съществуват механизми, чрез които тези интереси да бъдат поставени в центъра на политиките, приемани и осъществявани от държавната администрация. В обществените взаимоотношения съществува динамика, обусловена от промените в икономическата, социалната и образователната сфера. Това налага периодична преоценка и разработване на нови адекватни политики, активно участие на гражданското общество при формулирането им. Отговорностите на партньорите за изпълнение на дейността се изразяват в активното им участие при подбора на участници в събитието и презентиране на продуктите от дейностите, за които всеки от тях е отговорен. Дейността допринася за постигане на цели 2 и 3 на проекта. Целеви групи, към която е насочена дейността са общественост, НПО и структури на държавната администрация. 2 760.00 2 760.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).