1. Осъществяване на граждански мониторинг/Мониторинг на учебна програма в образователни институции за малки деца: Дейността цели да извърши граждански мониторинг на учебната програма на детски градини и ясли в съответствие с приложното поле на област 3 “Учебна програма“ от Рамката за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст, която е Приложение към Препоръката на Съвета на Европейския съюз за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст. Мониторингът ще допринесе за подобряване на гражданското участие в процесите на реализиране на политики и практики за ранно детско учене и съгласуване на учебните програми на формалните образователни институции със съвременните тенденции в образованието и грижата за малки деца.
Механизмът за гражданско участие и наблюдение има за цел да подпомогне процесите по вземането на управленски решения за действия по планирането, реализацията, контрола и развитието на политиките за децата, в съответствие с Рамката за качество на образованието и грижата в ранна детска възраст (ОГРДВ).
Принципал на заведенията за образование и грижа в ранна детска възраст, каквито в България са детските ясли и детските градини, е общината на чиято територия се намират. Гражданския мониторинг и оценката на местно ниво най-ефективно и ползотворно могат да стимулират активното ангажиране и сътрудничество между всички заинтересовани страни и по този начин да окаже въздействие на местно ниво върху политики, програмни документи и практиките в приложното поле на проучването.
Мониторингът ще се извърши чрез специално изготвена за целта методика и инструментариум и теренно проучване в подбрани 5 общини от различен тип и 10 образователни институции (детски градини и ясли). Чрез проучването се набавят изходни данни за състоянието на държавните политики и тяхното практическо приложение на местно ниво.
Чрез проучването се изследва съответствието на услугите според критериите в Област 3 от Рамката за качество. Обект на проучване са следните области:
1.Учебна програма, основана на педагогически цели, ценности и подходи, които дават възможност на децата да разгърнат пълния си потенциал в съответствие със своето социално, емоционално, когнитивно и физическо развитие и с оглед на тяхното благополучие
Тук фокус на мониторинг са педагогическите подходи и стратегии за учене; наличието на ясно разписана учебна програма, която осигурява съгласувана рамка за грижи, образование и социализация; учебна програма, която насърчава многообразието, равенството и езиковите умения, допринася за интеграцията на малцинствени групи, защото
участието на деца от етнически малцинствени групи във форми на предучилищно възпитание е изключително нисък.
2.Учебна програма, която изисква персоналът да работи съвместно с децата, колегите и родителите и да анализира собствената си практика
Планираме мониторингът за обхване дали учебният процес съответства по-адекватно на потребностите, интересите и потенциала на децата; в учебната програма определени ли са ролите и процесите за редовно сътрудничество на персонала с родителите, както и с колеги в други институции, предлагащи услуги за деца (в областта на здравеопазването, социалните грижи и образованието); в учебната програма включени ли са насоки за взаимодействието между персонала на детското заведение и училищния персонал при прехода на децата към начално училище и/или предучилищна подготовка?
Извършването на мониторинг на институционалните услуги е първото направление на проектната идея.
След обработката и анализа на данните ще бъде изготвен доклад с 2 основни препоръки, който ще бъде представен пред заинтересованите страни и депозиран в институциите, вземащи решения, с придружително писмо в деловодствата им.
Дейността допринася за постигане на цели 1, 3 и 4 на проекта.
Целеви групи, към която е насочена дейността са представители на общински образователни услуги, общественост и НПО. Реализацията на проекта оказва въздействие на местно ниво чрез провеждане на експертно проучване в 5 общини и предоставяне на резултатите на представителите на заинтересованите страни.
|
14 700.00
|
14 700.00
|
2. Изследване на добри практики и модели в 3 страни-членки на ЕС и в Република България за предоставяне на неформални услуги за деца в общността : Дейността цели да се идентифицират добрите практики и модели за предоставяне на неформални образователни услуги за малки деца в общността в страната и чужбина чрез кабинетно проучване. ФДРС е член на Международна асоциация "Стъпка по стъпка", която e активна мрежа, обединяваща професионалисти и НПО, работещи в сферата на ранното детско развитие. С помощта на партньорите ни предварително събрахме информация за наличието на полезни практики и модели и се спряхме на 3 страни - членки на ЕС - това са Унгария, Франция и Нидерландия. Обект на изследване са както добрите програми и знания, така и тяхната регулация - кой предоставя услугата, на кого, кой я финансира, осъществява ли се контрол и от кого, в какви нормативни актове е регламентирана. Целта на изследването е установи наличието на практики и модели, които да бъдат адаптирани към условията в Р България и приложени у нас. При проучване на опита на други държави, освен идентифицирането на добри практики, ще се акцентира върху нормативната уредба, която регулира предоставянето на неформални образователни услуги и осигурява тяхната устойчивост, за да допринесе за формулиране на предложения за промяна на регулацията им в нашата страна.
За постигане на пълнота на изследването се извършва проучване на съществуващи услуги за неформално образование на територията на страната.То осигурява информация за възможностите за ранно детско учене и развитие в местата, където не са налични формални образователни услуги като част от системата за образование и грижи в ранна детска възраст. В повечето случаи това са малки населени места с уязвими общности, което поставя във висок риск развитието на тези групи деца.
Информацията, получена от кабинетното проучване и представена в доклад, е от полза на гражданските организации, общински администрации и семействата с малки деца от уязвими общности за иницииране и развитие на местни практики за ранно детско учене.
Извършването на изследване за регулациите и моделите на неформални услуги е второто направление на проектната идея. То допълва анализа на институционалната система за грижа и образованието в ранна детска възраст, който е обект на гражданския мониторинг в Дейност 1. Позволява да се посочат алтернативни форми на услуги с цел задоволяване на потребностите на обществото (деца, родители и местни власти в населени места, където няма достъп до детски ясли и градини или той е недостатъчен).
Холистичният подход към детското развитие, насърчава възстановяването и развитието на местните общности, подкрепя семействата да развиват силна и положителна връзка помежду си, създава професионални общности в подкрепа на ранното детско развитие.
С цел подкрепа на по-голям брой специалисти от сферата на ранното детско развитие, национални и местни власти и други заинтересовани страни, предвиждаме да бъде подготвен електронен наръчник за добри практики на неформални образователни услуги. Външен изпълнител отговаря за дизайна и оформлението. Създаването на този инструмент улеснява разпространяването на информацията и допринася за екологичната устойчивост на проектното предложение.
С цел получаване на обратна връзка от целевите групи ще бъде подготвен и предварителен доклад, който ще бъде представен по време на 5 работните семинара по места предвидени в дейност 4.
Изготвеният доклад и съпътстващите го изводи ще бъде представен на кръглата маса по Дейност 5 и на партньори от мрежата за ранно детско учене на "Фондация за децата в риск по света". Тя обхваща 25 партньорски организации, които работят на 33 места в страната в областта на ранното детско развитие и учене.
Дейността допринася за постигане на цели 2 и 3 на проекта.
Целеви групи, към която е насочена дейността са общественост и НПО. Потребностите на обществеността от достъп до качествени услуги за ранно детско развитие се променят в зависимост от динамиката на обществено-икономическите отношения.
Неправителствените организации, развиващи дейност в тази сфера се нуждаят от приложими и работещи модели.
|
16 100.00
|
16 100.00
|
3. Изготвяне на правен анализ на регулациите, формулиране на предложенията за изменение на нормативната уредба и отправяне на препоръки, свързани с моделите за предоставяне на неформални услуги в общността : Основната цел на дейността е посветена на подобряването на нормативната уредба в Р България за предоставяне на неформални услуги в общността в областта на ранното детско развитие.
Фактори, които обусляват необходимостта от тази дейност са новите потребности на децата, родителите, семействата и обществото като цяло от получаване на услуги за неформално образование. Динамиката на обществено-икономическите отношения е повлияна от промените в социалната сфера (пазар на труда, демографска криза, външна и вътрешна миграция и др.). Намаляването на броя на населението в малките населени места води до прекратяване на финансирането и предоставянето на определени обществени услуги - здравеопазване (закриване на лечебни заведения, липса на специалисти), образование (затваряне на детски ясли и детски градини, училища) и др.
От друга страна вътрешната миграция поражда недостиг на образователни услуги за деца в столицата и големите градове.
Пандемията от Covid 19 слага допълнителен отпечатък върху необходимостта от предоставяне на неформални услуги в общността. Тенденцията в последните 2 години за преместване на млади семейства в малки населени места създава необходимост от услуги за ранно детско развитие, които липсват в тези територии.
За избягване на тези дисбаланси и преодоляване на дефицитите е необходимо предоставяне на неформални услуги в общността. За постигате на устойчивост на тези услуги е уреден техния статут - регулации по предоставянето им, контрол и финансиране.
Необходим е диференциран подход спрямо тяхната специфика - почасови услуги, полудневни, родителски кооперативи, центрове за деца със специални потребности, за чуждоговорящи или слабо владеещи езика, за развитие по интереси, play hubs (центрове за игра) и т. н.
Правният анализ на регулациите, свързани с предоставяне на неформални услуги в общността, е необходим с цел създаване на устойчивост и условия за развитие на тези услуги. Липсата на нормативно регламентиране към настоящия момент се явява пречка пред НПО за организирането и предоставянето им. Служители и структури на общинските администрации нямат разписани процедури и правна рамка, с които да съобразят съгласието си за предоставяне на такива услуги на своя територия. Често следва отказ от тяхна страна при необходимост от разрешителен режим или при искане за съгласувателна процедура.
С цел постигане на устойчивост в предоставянето на тези услуги и необходима яснота за финансирането им, източници за акумулиране на средства, разходването им, форми на контрол, принципи на които следва да отговаря работата им.
Правният анализ на законодателните регулации и изготвяне на предложения за нормативно уреждане на неинституционалните услуги за ранно детско развитие е от съществена необходимост за смисловата структура и цялост на проектното предложение.
Дейността допринася за постигане на цели 2 и 3 на проекта.
Целеви групи, към която е насочена дейността са общественост, НПО и структури на държавната администрация.
|
14 500.00
|
14 500.00
|
4. Работни семинари със заинтересованите страни. Провеждане на 5 бр. работни срещи – семинари с представители на местните общности, местните власти, професионалисти, родители, НПО ангажирани с предоставяне на неформални услуги
: Целта на дейността е да се стимулира гражданското участие на представители на неправителствените организации, образователни институции и семейства с малки деца в развитие и представянето на неформални услуги за малки деца в общността.
Работни семинари ще се проведат в петте общини, в които е проведен гражданският мониторинг на учебните програми на образователните институции и вече има готовност на професионалната общност, гражданския сектор и семействата за подобряване на грижата и образованието на малки деца. Участниците в семинара ще бъдат запознати с Европейската рамка за качеството на образованието и грижата, в контекста на която се провежда мониторинг на учебната програма.
По време на работните семинари ще бъдат представени за обсъждане продуктите от изпълнението на първите 3 дейности - получените данни, направените изводи и констатации. Обсъждането им ще даде възможност да се получи обратна връзка за резултатите и да се разшири гражданското участие при формулилане на политики.
Участниците ще имат възможност да се запознаят с възможности за развитие и предоставяне на неформални услуги в страната, с което да се стимулира тяхната активност и да доведе до иницииране на нови практики за ранно детско учене в съответната община.
По време на семинарите участниците ще имат възможност за дискутират важни и актуални за тях въпроси свързани с неформални и формални образователни услуги за малки деца.
С изпълнението на тази дейност допринасяме за оказване на въздействие от проекта на местно ниво.
Дейността допринася за постигане на цели 2 и 3 на проекта.
Целеви групи, към която е насочена дейността са общественост, НПО и структури на държавната администрация. |
5 796.62
|
4 250.00
|
5. Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство за ранно детско развитие: Основната цел на дейността е да повишаване на обществената осведоменост и насърчаване координацията между неправителствения сектор, бизнеса, други представители на гражданското общество и държавната администрация в процесите на реализацията на публични политики, законодателство и управление.
Дейността предвижда провеждане на кръгла маса, на които да бъдат обсъдени направените по Дейност 1 и Дейност 2 анализи и оценки и резултатите от изследвания чрез изработения инструментариум за мониторинг по Дейност 3.
Участието на НПО в процеса на формулиране на политики и на вземане на решения е условие за открито, отговорно и ефективно управление. Гражданите следва да разпознават в провежданите политики и взетите решения реализирането на собствените си интереси, да съществуват механизми, чрез които тези интереси да бъдат поставени в центъра на политиките и решения, които разработва и реализира държавната администарция.
Основната цел на дейността е повишаване на обществената осведоменост и насърчаване координацията между неправителствения сектор, други представители на гражданското общество и държавната администрация в процесите на реализацията на публични политики, законодателство и управление.
Дейността предвижда провеждане на кръгла маса за запознаване на експерти от държавната администрация, представители на НПО, работещи в сферата, педагози, медии и общински служители с резултатите от осъществения мониторинг, проучването на добри практики и формулираните препоръки за подобряване на предоставяните услуги.
По време на събитието предвиждаме да бъдат обсъдени направените по Дейност 2 и Дейност 3 проучвания и анализи.
Заключенията и резултатите от осъществения мониторинг по Дейност 1 се дискутират с присъстващите.
Участието на НПО в процеса на формиране на политики и на вземане на решения е условие за открито, отговорно и ефективно управление. Гражданите следва да разпознават в провежданите политики и вземаните решения реализирането на собствените си интереси, да съществуват механизми, чрез които тези интереси да бъдат поставени в центъра на политиките, приемани и осъществявани от държавната администрация.
В обществените взаимоотношения съществува динамика, обусловена от промените в икономическата, социалната и образователната сфера. Това налага периодична преоценка и разработване на нови адекватни политики, активно участие на гражданското общество при формулирането им.
Отговорностите на партньорите за изпълнение на дейността се изразяват в активното им участие при подбора на участници в събитието и презентиране на продуктите от дейностите, за които всеки от тях е отговорен.
Дейността допринася за постигане на цели 2 и 3 на проекта.
Целеви групи, към която е насочена дейността са общественост, НПО и структури на държавната администрация. |
2 760.00
|
2 760.00
|