„Специализирано обучение, обмяна на опит и добри практики за ефективно управление на обезпечени активи";: Управлението на обезпечени активи в производството по отнемане на незаконно придобито имущество има ключово значение за цялостната резултатност на процеса по отнемане. Липсата на ефективност във фазата на управление на обезпечени активи би довела до генериране на допълнителни разходи, развала и трайнообезценяване на имуществото.
В рамките на дейността ще се постигне обмяна на опит и добри практики в областта на управление на обезпечени активи, както и взаимодействие и сътрудничество между структури със сходни функции от други страни. Различните държави притежават разнообразна нормативна база и подходи по отношение управлението на активи. Дейностите свързани с управление на културни ценности, включително произведения на изкуството и активи от научен характер; ефективно управление на акции с цел запазване на тяхната стойност чрез продължаване на бизнес операции; държавно и социално повторно използване на отнети активи; продажбата на активи чрез онлайн платформи; съображения, свързани с правата на човека за предварителна продажба на активи; начин на продажба на активи в интерес, както на държавата, така и на собственика; планиране преди отнемане и др. са от изключителна важност за КОНПИ и КПК и дейността им по ефективно управление на имущество, върху което са наложени обезпечителни мерки.
В изпълнение на дейността е предвидено учебно посещение и провеждане на специализирано обучение за управление на обезпечени активи. Планирано е едно учебно посещение за обмяна на опит и добри практики за ефективно управление на обезпечени/иззети активи в една държава с опит в управлението, за да се получат ценни знания,
стратегическо нау-хау и установени работещи практики в управлението на иззетите активи. Учебното посещение е планирано за една група от 10 служители на КОНПИ. Определянето на държавите ще се осъществи на базата на анализ, извършен от служители на дирекция „Управление на обезпеченото имущество“ към КПКОНПИ. След провеждането на учебното посещение, представители на чуждестранните институции ще осъществят учебно посещение в България за запознаване с практиките и процедурите, които се прилагат към настоящия момент от Комисията, както и с конкретните резултати от работата ѝ. В рамките на учебното посещение в България, чуждестранните експерти ще проведат специализирано обучение за управление на обезпечени активи. |
39 253.20
|
19 510.11
|
"Специализирани обучения за възстановяване на активи, придобити от престъпна дейност и за използване на специални разузнавателни средства за противодействие на корупцията": Предвижда се провеждането на две обучения – за възстановяване на активи, придобити от престъпна дейност и за използване на СРС. Чрез обучението за възстановяване на активи, придобити от престъпна дейност, ще се усвоят нови знания и умения за работещите в системата за проследяване, обезпечаване и отнемане на незаконно придобито имущество. Обучението е насочено към подобряване на изпълнението и ефективността на съществуващите инструменти за установяване на активи, придобити от престъпна дейност. Ще създадат добри практики в установяването и отнемането на незаконно придобито имущество с крайна цел подобряване на капацитета на всички органи, участващи в установяването на активи - КПКОНПИ, правоохранителни органи, прокуратура и др.
Второто предвидено обучение е свързано с правомощията на КПКОНПИ да извършва дейности за противодействие на корупцията, като за тази цел събира, анализира и извършва проверки на сведения при и по повод информация за прояви на корупция на лица, заемащи висши публични длъжности. Тези функции се осъществяват от служителите в специализираната дирекция към КПКОНПИ „Противодействие на корупцията”, които, за да изпълняват служебните си задължения, задължително преминават първоначална специфична подготовка и извършват оперативно-издирвателната дейност(ОИД). По своята същност ОИД представлява специализирана дейност на изрично предвидени органи в закон, с оглед пресичане и предотвратяване на престъпна дейност или пресичане и предотвратяване на подготовката за извършване на престъпление, включително „корупционно престъпление”. ОИД е комплекс от гласни и негласни дейности (негласните дейности включват методите, свързани с използването на специални разузнавателни средства). За да бъде сведен до минимум броят на корупционни прояви на лица, заемащи висши публични длъжности, е необходимо тяхното своевременно разкриване и предотвратяване, което зависи от професионалната подготовка на служителите. В обучението за използване на СРС ще вземат участие 100 души – служители на КПКОНПИ от специализираната дирекция „Противодействие на корупцията“, както и магистрати.
Изпълнението на дейността е предвидено да започне през шестия месец от стартирането на проекта с разработването на специална учебна програма за обученията за възстановяване на активи, придобити от престъпна дейност.
В първото обучение ще вземат участие 90 човека, разделени на три групи от по 30 човека. Участниците в обучението ще са представители на КПКОНПИ, правоохранителните органи и прокуратура. Всяка група обучаващи се ще премине двудневен курс на обучение.
Второто обучение за използване на СРС ще е тридневно за 100 участници, служители на КПКОНПИ от специализираната дирекция „Противодействие на корупцията“, както и магистрати. Основната цел на обучението "Използване на специални разузнавателни средства за противодействие на корупцията" е да се повиши квалификацията на служителите на КПКОНПИ, опериращи със специални разузнавателни средства, като бъдат обсъдени трудностите, взаимодействието и сътрудничеството между различните институции, имащи отношение към използването на специалните разузнавателни средства за предотвратяването и разкриването на корупционни престъпления, правното регулиране и изясняване на същността на сложната по своето естество дейност по прилагането на СРС, както и да се придобият знания относно специални оперативни способи и методи, служещи за наблюдение на лица, заподозрени в подготовка или извършване на корупционни престъпления. |
65 278.00
|
27 070.84
|
"Създаване на регионална платформа за възстановяване на активи от престъпна дейност ": По отношение на изпълнението на дейността се поддържакореспонденция със Секретариата на Балканската междуинституционална мрежа за управление и конфискация на незаконни активи (BAMIN). Основната цел на електронната платформа е създаване на мрежа за обмен на информация и знания, както и сътрудничество по трансгранични случаи на възстановяване на активи.
Планирано е едно публично събитие в гр. София – кръгла маса, за 50 участника, с международно участие. КОНПИ членува в Балканската междуинституционална мрежа за управление и конфискация на незаконни активи (BAMIN). За участие в събитието ще бъдат поканени до трима представители от държавите, членуващи в БАМИН, и от други държави от Балканския регион, както и 2 представители от Секретариата на БАМИН. Ще участват и български представители от КОНПИ и КПК, правоохранителните органи и прокуратурата.
Тази платформа може да послужи като основа за последващо разширяване на съвместната дейност между страните и да прерасне в регионална мрежа за сътрудничество, което ще бъде полезно и ефективно, особено имайки предвид сходствата между страните в региона. Също така ще спомогне зарешаването на множество административни проблеми при обмена на информация между съседните държави.
Целеви групи, към които е насочена дейността, са: служители на КОНПИ и КПК, служители на прокуратурата на РБ, представители на съдебната власт и др., партньорски организации от други страни.
|
57 296.80
|
0.00
|
"Информационно и техническо осигуряване за КПКОНПИ": Дейност 4 е насочена към обезпечаването с технически ресурс на КОНПИ и КПК за извършването на антикорупционни дейности, а именно:
• Подобряване/разширяване на нейната комуникационна инфраструктура за сигурност чрез TEMPEST хардуерни устройства, които ще улеснят комуникационния обхват на Комисията по подходящ начин, за да се поддържа безопасен информационен поток от чувствителните данни, с които работи КОНПИ и КПК.Този хардуер е необходим, за да се отговори на класифицираните стандарти за сигурност на информацията и е пряко свързан с бърз и сигурен трансфер на данни. Без него КОНПИ и КПК не могат да получат достъп до чувствителни бази данни и да попречи на обмена на информация с други институции, което е предпоставка за ефективното изпълнение на извършените операции.
• Съхраняването на данни, като сървъри и друго оборудване за центрове за данни, ще укрепи допълнително персонала на КОНПИ и КПК - експерти по възстановяване на активи, ИТ специалисти и агенти, противодействащи на корупцията, да използват данните и да придобият ефективност и контрол, като премахват скъпите устройства, освобождават ресурси и опростяват операции, използващи единна софтуерно дефинирана инфраструктура за физически, виртуални и контейнеризирани работни натоварвания, драстично подобряване на общата ефективност в КОНПИ и КПК.
• Офисното и компютърно оборудване ще осигури устойчиво увеличаване на капацитета на КОНПИ и КПК, както и на дирекциите, отговорни за осигуряването и управлението на иззетите активи, така и на другите структурни звена в Комисиите, които са с ограничени ресурси за значително разширените им функции. Новите компютърни конфигурации (стационарни и мобилни) ще позволят по-бърза и подобрена производителност, както и повече възможности за анализ на данни. Наличната за Комисиите техника е остаряла, което значително забавя обработката на информацията. Предвидените мултифункционални центрове ще увеличат значително капацитета на Комисиите по отношение на документирането и съхранението на документи, както и тяхната дигитализация.
Предвиденото за закупуване оборудване по проекта е заложено след направено предварително проучване на нуждите и подадените заявки от различните структурни звена на КОНПИ и КПК.
Оборудването ще бъде застраховано за сметка на КОНПИ и КПК. |
1 026 557.20
|
911 577.60
|
"Разработване и внедряване на специализирана информационна система за обезпеченото и отнетото имущество в КОНПИ": Чрез изпълнението на дейността ще се разработи и внедри в КОНПИ специализирана информационна система за обезпеченото и отнетото имущество. Информационната система ще обезпечи работните процеси на дирекция „Управление на обезпеченото имущество“ (УОИ), дирекция „Координация и контрол“ и на териториалните дирекции към КОНПИ.
Системата ще позволи данните от електронния регистър по чл. 170, ал. 1 от ЗПКОНПИ и регистъра за отнетото имущество да бъдат систематизирани в единна централизирана база данни. Обединяването на регистрите ще даде възможност на служителите в Комисията да изготвят подробни и статистически аргументирани аналитични доклади, касаещи обезпеченото от КОНПИ имущество за целия период от налагане на съответната обезпечителна мярка до вдигането, заличаването или отмяната ѝ, вследствие на влязло в сила съдебно решение или на взето от КОНПИ решение.
В информационната система ще се публикува следната информация:
- решенията на КОНПИ за внасяне в съда на мотивирано искане за налагане на обезпечителни мерки по чл. 13, ал. 1, т. 2 от ЗОПДИППД (отм.), чл. 37, ал. 1 от ЗОПДНПИ (отм.) и чл. 116, ал. 1 от ЗПКОНПИ и исканията до съответния окръжен съд. При подаването на първия документ системата би следвало да генерира единен номер на производството – прави се от дирекция „Координация и контрол“ на КОНПИ;
- определението на съответния съд ведно с обезпечителните заповеди – прави се от съответната ТД на КОНПИ;
- молбите за привеждане в изпълнение на обезпечителните заповеди – прави се от съответната ТД на КОНПИ;
- започване на изпълнителното дело и изпращането на запорните съобщения, както и получените отговори – прави се от съответната ТД на КОНПИ;
- всички актове на съдебните изпълнители по изпълнителното производство – назначаването на пазачи, на експертизи, описи и изземвания и др. – прави се от съответната ТД на КОНПИ, след получаването им от компетентния съдебен изпълнител;
- решенията на КОНПИ за отнемане на имущество придобито от престъпна дейност, респ. на незаконно придобито имущество и исковете на комисията по чл. 13, ал. 1, т. 3 от ЗОПДИППД (отм.), чл. 74, ал. 1 от ЗОПДНПИ (отм.) и чл. 153, ал. 1 от ЗПКОНПИ и исканията до съответния окръжен съд – прави се от дирекция „Координация и контрол“ в КОНПИ;
- уведомлението до съда по обезпечението за внасяне на иска за отнемане – прави се от съответната ТД на КОНПИ;
- приетите от съда съдебни експертизи на всички инстанции по делото за отнемане на незаконно придобито имущество, респ. за имущество придобито от престъпна дейност – прави се от съответната ТД на КОНПИ;
- решенията на съда на всички инстанции по делото за отнемане на незаконно придобито имущество, респ. за имущество придобито от престъпна дейност – прави се от съответната ТД на КПКОНПИ;
- актовете по управлението на обезпеченото имущество, като например продажбите по чл. 163, ал. 1 от ЗПКОНПИ – от КОНПИ – прави се от дирекция „Управление на обезпеченото имущество“ в КОНПИ;
- решенията за прекратяване на производствата по реда на ЗОПДИППД /отм./, ЗОПДНПИ /отм./ и ЗПКОНПИ и молбите за отмяна на обезпечителните мерки – прави се от дирекция „Координация и контрол“ в КОНПИ;
решенията за изменение на иска, когато включват частична отмяна на обезпечителни мерки по реда на ЗОПДИППД /отм./, ЗОПДНПИ /отм./ и ЗПКОНПИ – прави се от дирекция „Координация и контрол“ в КОНПИ;
- Продължение - във файл Проектно предложение към анекс № 812108-5/04.02.2021 г. |
172 560.00
|
2 160.00
|
„Информация и публичност“: Целта на дейността е да информира основните заинтересовани страни и широката общественост за проекта, за предприетите действия по него за подобряване на системата за възстановяване и управление на активи от престъпна дейност в България, както и да осигури прозрачност относно ролята на донорите и Норвежкия грант, като основен източник на финансиране.
В приложения към проектното предложение Комуникационен план са описани редица дейности, насочени към разпространение на информация за проекта, за извършените дейности и резултати от него в краткосрочен и дългосрочен план, с цел да се създаде осведоменост за целите на двустранното сътрудничество между донорите и държавните институции, изпълнението и въздействието на подкрепата от Норвежкия финансов механизъм 2014-2021.
Аудиториите или целевите групи, към които са насочени информационните дейности, са разделени на
„Експертна целева група ” или ключови заинтересовани страни, свързани с работата на КОНПИ и
„Неекспертна целева група”, която е широката общественост и медиите. Тази сегментация е направена за да има разграничение между съответните нужди, общи познания, информираността и възприемането на комуникационните послания от двете отделни групи. Съдържанието на комуникационните инструменти ще съответства на спецификата на двете групи.
Стратегията и съдържанието на Комуникационния план са разработени по отношение на добавената стойност и въздействието на финансирането на Норвежкия финансов механизъм 2014-2021. Всички информационни и рекламни материали са в съответствие с изискванията за информация и комуникация, предвидени в Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2014-2021 г., Анекс 3 към него и Ръководството за комуникация и дизайн..
В Планът са предвидени специфични дейности и средства за комуникация, които са разделени на постоянни информационни дейности (специализирана уебстраница, електронен бюлетин, прессъобщения, рекламни материали) и специализирани информационни дейности (пресконференции, интервюта или публикации, дейности по проекта като инструмент за публичност).
Предвидено е поставяне на информационна табела в сградата на КОНПИ, където ще бъдат
реализирани по-голямата част от дейностите по проекта. Отделно от това, на мястото на провеждане на определени събития и дейности (обучения, пресконференции и др.), ще бъде поставен информационен ролбанер.
Изпълнението на мерките за информация и публичност ще бъде оценено по отношение на видимостта и осведомеността за проекта и Норвежкия финансов механизъм 2014-2021, техните цели, въздействие и ролята на държавата донор.
Оценката на изпълнението на Комуникационния план ще бъде извършена от Програмния оператор, като ще се анализират параметри, описани подробно в Комуникационния план. В него са заложени и индикатори за оценка.
Приложен е и времеви график, който визуализира изпълнението на Комуникационния план и е представен в табличен вид, като вертикално са описани отделните дейности и събития, а хоризонтално месеците, в които трябва да се реализират. Събитията са отбелязани индикативно, като са разпределени в 36 месеца и съответно започват от първия месец от началото на проекта.
|
20 410.00
|
14 625.00
|
Организация и управление: Целта на дейността е осигуряването на ефективното и ефикасното управление на проекта с оглед поставените цели. Дейността включва изпълнението на всички организационни задачи, произтичащи от изпълнението на проекта.Успешното реализиране на планираните дейности и изпълнението на заложените индикатори зависи от правилното разпределение на задачите.За успешното реализиране на проекта е необходимо ангажирането на експертите от екипа с разпределени конкретни задачи по
организацията и управлението на проектните дейности, постигането на поставените цели и очакваните резултати. Дейността е ключова за обезпечаване на цялостното изпълнение на проекта.Всички дейности по проекта, които ще бъдат изпълнявани от външни изпълнители, ще бъдат възложени след провеждане на съответните процедури, съгласно приложимите законови разпоредби. Изпълнителите на дейностите, свързани с провеждане на процедурите за услуги и доставки, ще бъдат избрани съгласно изискванията на ЗОП.
Предвидената организация включва използването на следните организационни методи:
- прилагане на работещ механизъм за седмичен контрол чрез приемане на устни или писмени отчети и планове за последващия период
пред ръководителя на проекта;;
- наблюдение – текущо проследяване на процеса на работа и изпълнение на дейностите, чрез преглед на цялата налична документация;
- месечно планиране е участие на екипа;
- текущ контрол и обратна връзка. |
73 332.99
|
52 083.21
|