Проучвания, анализ и препоръки за работата на Община- Сливен: Целта на тази дейност е установяване на актуалното равнище на общественото познаване и доверие в Община -Сливен сред ключови групи като бизнес и граждани/граждански организации. Предвижда се и анкетно проучване сред служителите в Община- Сливен за техните нагласи и очаквания от гражданското общество. Получените резултати ще бъдат разпространени сред обществеността.
Задачата на проучванията е обобщената информация от анкетираните вътрешни и външни публики на Община- Сливен да проследи евентуална промяна в нагласите, оценките и доверието сред обществеността в бъдещ период от време, както и за предприемане на конкретни корекционни мерки в дейността на институцията. Посредством анкетни карти, изработени съобразно характеристиките на отделните групи, се цели измерване на нивото на обществено доверие и на степента на информираност и източниците на информация; причините за констатираното ниво на общественото доверие, основните предпоставки за него, възможните средства за промяна.
Дейност 1 е в изпълнение на специфични цели 1 и 2 , съответно : Усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики от Община - Сливен и Създаване на възможности за засилено участие на гражданското общество в управлението.
Дейността попада в допустими дейности по група а) : Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване въздействието и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението.
Дейност 1 включва следните поддейности:
1.1 Анкетно проучване сред минимум 80 граждани и граждански организации /НПО/ .
1.2 Анкетно проучване сред минимум 20 фирми.
1.3 Анкетно проучване сред служителите на Община- Сливен.
Поддейностите включват изработване на методика за провеждане на проучването, разработка на анкетни карти за всяка група, анкетиране, събиране, обработка и анализ на получените резултати. Проучването ще бъде по метода на пряката анкета, което предполага бързо събиране на много и разнообразна информация. Анкетите ще бъдат анонимни. Предвижда се за участници в проучването да бъдат с извадка въз основа на възраст, пол, образование, социално положение. Анкетата ще съдържа въпроси от затворен тип с предложени отговори към тях, както и въпроси от отворен тип. Ще се предостави възможност за отговор в свободен текст. За всяко едно от проучванията ще има пояснителен текст, съобразно целевите групи. За тях ще бъдат създадени отделни анкетни карти.
- Граждани/НПО – анкетата е съдържа въпроси като: запознати ли сте с работата на Община- Сливен, доколко е прозрачна работата на администрацията; кои са основните проблеми в общуването с институцията; от къде получавате информация за работата на Общината, как оценявате нивото на обществено доверие в Община- Сливен и изпълнителната власт като цяло; как може да се подобри нивото на обществено доверие в администрацията и др;
- Бизнес - анкетната карта ще съдържа въпроси като: как оценявате нивото на обществено доверие в Община- Сливен; запознати ли се със работата на администрацията, как оценявате работата й, препоръки за подобряване работата на общината и др.
- Служители на Община- Сливен- Анкетната карта ще съдържа въпроси като: как оценявате нивото на обществено доверие в администрацията и изпълнителната власт като цяло; какви конкретни мерки са необходими за повишаване на ефективността на работата на институцията; как оценявате служебните си взаимоотношения с гражданите. и др.
Докладите с резултатите и препоръките ще бъде внесени в деловодството на Община- Сливен и ще бъдат оповестени на предвидената в края на проекта кръгла маса по Дейност 6.
|
17 820.00
|
17 775.78
|
Анализ на добри практики изработване на доклад с препоръки: Целта на тази дейност е да се проучат добрите европейски практики, изводи и препоръки за ефективна работа на местните власти LAU 1 и LAU 2.
Участието на гражданите при вземане на решения е директно свързано с принципа на доброто управление. То води до по-голяма прозрачност и отчетност на институциите. Когато хората са запознати с начина, по който се вземат решения, това спомага за предвидимостта на изработваните норми. Дори и това да води до известно забавяне при приемане на решения , това се компенсира многократно от другите ползи. В последните години намалява общественото доверие в институциите. По-прозрачния процес на вземане на решения и възможността за включване на всички заинтересувани в процеса има директно влияние за възвръщане на доверието. Откритият процес и възможността на всеки или на различни групи да се включат при вземане на решения води до вземането под внимание на различни гледни точки, а не само на гледните точки на влиятелните групи и икономическите лобита например. По този начин се подобрява и качеството на вземаните решения, защото институциите получават информация за различните възможни ефекти, които дадено решение може да има, до която те иначе не биха имали достъп. Не на последно място, един от важните ефекти на участието на гражданите е върху прилагането на взетите решение. Целта на различните политики е те да бъдат прилагани, след като бъдат приети. Когато всички заинтересовани страни участват реално в изработването на правилата, които трябва да се спазват, впоследствие тези правила не само ще бъдат прилагани по-лесно, но и хората ще ги спазват с по-голяма готовност. Това са само част от положителните ефекти на по-активното включване на гражданите и техните организации в процеса на вземане на решения.
Добрите практики могат да бъдат примерни инициативи, методи, дейности и т.н., с положително въздействие върху ефикасното функциониране на институциите, които заслужават да бъдат трансферирани и приложени на местно ниво. Ще се търсят примери за ефективни модели, при които публиката може да се информира и да бъде информирана за дейността на Община- Сливен.
Дейност 2 е в изпълнение на специфична цел 3 на проекта : Трансфер на добри практики за гражданско участие от страните – членки на ЕС.
Дейността попада в допустими дейности по група а) : Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване въздействието и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението.
Анализът с добрите практики и препоръките ще бъде представени на ръководството на Община- Сливен, ще бъдат публикувани на Интернет страниците на партньорите по проекта и ще бъда представен на предвидената кръгла маса по Дейност 6.
|
3 564.00
|
3 564.00
|
Разработване механизъм , свързан с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране и изпълнение на политики в Община- Сливен.: Целта е на тази дейност е превръщането на гражданското участие в основен принцип и необходим етап от процеса на вземане на решения и разработването на всички стратегически документи, гарантиране на по- голяма прозрачност на работата на Община- Сливен, подобряване на качеството на вземане на решения и процеса на тяхното прилагане, създаване на адекватни канали за комуникация с местната общност и за ефективна обратна връзка.
Ще бъдат съблюдавани следните принципи при разработване на инструментариума:
1. Прозрачност – участието на гражданите води до по-голяма прозрачност, за-
щото гражданите разбират по-добре как работи изпълнителната власт.
2. Отчетност – процесите на вземане на решение са обект на директен обще-
ствен контрол.
3. Легитимност – всяко решение взето от по-широк кръг хора води до по-голя-
ма степен на легитимност.
4. Качество – несъмнено обществено участие води до проучване на мнението
на най-различен кръг хора, което дава възможност да се вземат предвид повече
възможности и да се получи информация, която иначе не би била достъпна за хората вземащи решение.
5. Ефективност – участието на по-широк кръг хора води и до по-добро прилагане и спазване на законите.
Дейност 3 допринася за изпълнение на специфична цел 4 на проекта: Въвеждане на иновативен механизъм за обратна връзка с гражданите от Община - Сливен
Дейността попада в изпълнение на допустими дейности от група а) : Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване въздействието и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението.
Моделът ще включва следната примерна структура:
• Предоставяне на информация за граждани, граждански организации и бизнес;
• Консултация със заинтересованите страни при формирането на политики;
• Активно участие на гражданите във всеки етап на планиране, изпълнение и мониторинг на политики на местно ниво.
Предоставянето на информация означава, че гражданите на първо място знаят
какви политики или наредби се подготвят или обсъждат, за да могат да се включат
със своето мнение. Предоставянето на информация включва, както „пасивното“
право на такава (правото да получиш обществена информация, когато я поискаш
по реда на законите за достъп до обществена информация), така и активното предоставяне на информация посредством Интернет, различни медии и др.
Консултацията е една стъпка по-напред по отношение на участието на гражданите – тя означава, че администрацията се интересува от мнението на хората (или
на част от тях) и иска да разбере каква е тяхната позиция по конкретен въпрос.
В процеса на консултация може да се прибягва до създаване на работни групи,
организиране на обществени дебати, писмени консултативни процеси и др. При
консултацията е много важно процесът да е наистина открит и гражданите да са
убедени, че от тяхното участие ще има полза. Процеси, които се провеждат формално т.е. не се вземат под внимание направените предложения могат на практика да доведат до обратен ефект – по-малко участие на хората. Затова изключително важна част от процеса е всъщност обратната връзка, която може да не е индивидуална (т.е. до всеки изпратил становище), а обобщена и в електронен вид в Интернет, но е важно да има такава. Обратната връзка представлява обобщение на получените мнения и обяснение кои мнения са взети под внимание и защо останалите не са възприети.
Активното участие е по-скоро рядкост в досегашната практика и при тази
форма на взаимодействие се възприема, че администрацията и гражданското общество са равнопоставени и всеки от тях може да инициира предложения за политики или проекти.
|
9 000.00
|
9 000.00
|
Мониторинг върху действията на администрацията и изготвяне на доклад препоръки.: Целта на тази дейност е осъществяване на граждански контрол и подпомагане процеса на увеличаване на гражданското участие в работата на Община- Сливен, като съдейства за повишаване на ефективността и прозрачността на институцията.
Главната цел на системата за граждански мониторниг е да се осъществи граждански контрол върху дейността и работата на администрацията. Конкретно граждански наблюдател ще проследи изпълнението на:
• правилници за работа на ОбС и ОбА
• решения на ОбС
• дневен ред на заседания на ОбС/работни групи
• протоколи от заседания на ОбС/работни групи
• покани за заседания на постоянни комисии към ОбС
• протоколи от заседания на постоянни комисии към ОбС
• покани за участие в заседание/работна среща
• списък участници
• формулирани предложения
• подготвени отчети за ОбС
• актуализации на стратегически документи
• годишни програми към стратегически документи
• заповеди на кмета на общината
• годишни програми към стратегически документи
• анкетни карти
• анализи
• информационни материали
• финансови и други отчети
• резултати от вътрешен и външен финансов контрол,
• резултати от проверки на Сметната палата,
• резултати от одити
• покани за обществени обсъждания
• отразяване в медиите
• други
Предметът на проучване включва и нагласата и възможността на гражданите да търсят и намират информация и да предлагат своето мнение при формирането на политики.
Докладът на гражданския наблюдател ще се анализира и коментира от експертите на партньорските организации и ще се предостави обратна информация към ръководството на Общината. Информацията ще включва изводи, констатации и препоръки по основни ключови проблеми.
Докладът ще бъде представен пред широката общественост на предвидената в края на проекта конференция .
Ролята на гражданския наблюдател е да присъства на заседания на обществени съвети, комисии и пресконференции, като осъществява гражданско наблюдение и контрол върху дейността на Общината.
Дейността е в изпълнение на специфична цел 1, 2 и 5 на проекта- съответно: Усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики от Община - Сливен. Създаване на възможности за засилено участие на гражданското общество в управлението и Повишен капацитета на партньорските организации в изпълнението на проекти за местно регионално развитие.
Дейността кореспондира на допустими дейности от група а) : Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване въздействието и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението.
|
13 068.00
|
13 068.00
|
Публично обсъждане по обществено значими теми в Община Сливен: Целта на тази дейност да се използва метода консултиране за гражданско участие в управлението на Община Сливен.
Консултирането е форма на обществена инициатива, при която властовите органи се допитват до гражданите и структурите на гражданското общество за мнението им по определен проблем или проект на законодателна инициатива или стратегически документ.
Гражданското участие в процеса на формирането и реализацията на публични политики се позовава на разбирането, че гражданите имат правото да бъдат постоянен и самостоятелен участник в него. Това тяхно участие е критерий за оценка на качеството на демокрацията. Тяхната активност и непосредствената ангажираност правят управлението по-открито, отговорно и ефективно. Консултациите с гражданският сектор са предпоставка за вземането на по-качествени управленски решения, които отговарят на обществения интерес. Те предпоставят условието, че решенията взети от управленските органи са в съответствие с потребностите, интересите и ценностите на големи групи от хора.
Затова дейността предвижда провеждането на поне 4 консултационни срещи между представители на Община – Сливен и представители на гражданското общество и бизнеса по обществено значими теми, инициативи или документи. Предмета на публичните обсъждания ще бъдат определени съвместно от партньорите след като бъдат обстойно анализирани докладите от проектните дейности, както и конкретни теми, посочени в анкетите по Дейност 1.
При провеждането на публичните обсъждания ще бъде приложен и принципа на партньорство , който се счита за най-висшата форма на участие. При него управленските органи и представителите на гражданското общество ще обединяват усилия за тясно сътрудничество, което може да включва възлагане за изпълнение
на специфични задачи на гражданските организации, както и създаване на нови органи за съвместно вземане на решения /консултативни съвети, работни групи, комитети и други/. То предполага споделени отговорности на всеки етап от процеса.
Дейността е в изпълнение на специфични цели 1,2,4 и 5 съответно: Усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики от Община - Сливен. Създаване на възможности за засилено участие на гражданското общество в управлението. Въвеждане на иновативен механизъм за обратна връзка с гражданите от Община –Сливен и Повишен капацитета на партньорските организации в изпълнението на проекти за местно регионално развитие.
Дейността попада в обсега на допустими дейности по процедурата от група г) Дейности за изпълнение на публични политики чрез съвместни действия /партньорства/ между държавни администрации/ органи на държавната власт/ общини и НПО/СИП.
Дейността ще се извършва в партньорство с Община- Сливен, като се очаква представители на администрацията да участват активно в публичните обсъждания по различни теми.
|
6 552.00
|
6 552.00
|
Организиране на широка информационна кампания за
разпространение на резултатите
: Целта на дейността е популяризиране и разпространение на резултатите достигнати при изпълнение на предходните дейности: проучвания, анализи и доклади, гражданско наблюдение, препоръки. Очаква се представители на
заинтересованите страни да получат достатъчно изчерпателна и
независима информация за работата на Община - Сливен, да повишат знанията си за работата на администрацията, както и за добрите практики в България и страните членки на ЕС.
Дейността ще се реализира в следните етапи:
6.1 Организиране на еднодневна кръгла маса
Целта на събитието да се направи широка обществена разгласа за мнението на различни публики-външни и вътрешни за работата на Община- Сливен и направените препоръки за подобряване на дейността й.
Кръглата маса ще се проведе в гр. Сливен и ще бъдат поканени представители на Сливенска област: кметове на общини, представители на населените места в община – Сливен, институции, НПО и медии.
Програмата на форума включва презентации на докладите с анализи от направените проучвания в дейност 1- доклад с препоръки от направените 3 анкетни препоръки сред граждани/НПО, бизнес и служителите на Община - Сливен; по Дейност 2 - Анализ на добри практики с препоръки, дискусия.
6.2 Провеждане на еднодневна конференция в град Сливен за оповестяване на резултатите по проекта и всички продукти. Програмата включва представяне на всички резултати от проектните дейности с фокус върху модела, разработен в дейност 3, граждански мониторинг по Дейност 4. Поканени ще бъдат представители на близки общини от Югоизточен район за планиране, представители на Областна администрация – Сливен, институции, НПО, медии и граждани.
Дейността е в изпълнение на специфични цели 2 и 5 на проекта :
Създаване на възможности за засилено участие на гражданското общество в управлението и Повишен капацитета на партньорските организации в изпълнението на проекти за местно регионално развитие.
Дейността попада в допустими дейности от Група д): Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство.
|
5 156.00
|
5 156.00
|