Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ 4: Целта на Дейност 1 „Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ 4“ е да обезпечи необходимия експертен състав на кандидата и партньорите за успешната реализация на Дейност 2 „Планирани дейности по СЦ 4“ от проекта. Така, в рамките на настоящата дейност е предвиден подбор и наемане на експерти за изпълнение на следната дейност и, съответно, под-дейност в рамките на СЦ4, съгласно условията за кандидатстване:
- Дейност 1. Повишаване на капацитета на социалните партньори за социален диалог и подкрепа за съвместни дейности за провеждане и постигане на договорености по въпроси, насочени към развитие на тристранния и двустранния социален диалог и КТД на национално, регионално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие.
- Под-дейност 1.5. Подготовка на набор от предложения и/или препоръки за усъвършенстване на законодателната и нормативната рамка, вкл. по отношение на регистъра на КТД, съгл. чл. 53 от Кодекса на труда, гарантиращи организацията, информационното осигуряване, наблюдението и контрола на процеса на КТД.
Ще бъдат ангажирани експерти от страна на кандидата и всички партньори по настоящия проект, както следва:
- ССИ
- КТ „Подкрепа“
- КНСБ
- МТСП
Наетите лица ще притежават опит и експертиза в областта на индустриалните отношения / трудовото право и информационните технологии и ще имат за задача да:
- проучат нормативни решения и практики в областта на създаването, функционирането и поддържането на съществуващи регистри на колективните трудови договори в страните от ЕС.
- изследват съществуващи технически и технологични решения, касаещи създаването, съдържанието, функционирането и поддържането на информационни системи (електронни регистри и платформи) на колективните трудови договори в страните от ЕС.
- изготвят предложения и/или препоръки за промени в Кодекса на труда и/или за разработване на допълнителни нормативни документи, регламентиращи съдържанието, начина на организация, информационното и технологичното обезпечаване и поддръжката на електронен регистър на колективните трудови договори в България, както и процеса на наблюдение и контрол на процеса на колективно трудово договаряне в страната.
- разработят вариант на техническо задание (в т.ч. техническа документация и техническа спецификация) за създаване на електронен регистър на колективните трудови договори в България, на база на предложените законодателни промени и нормативни решения.
Дейността ще бъде реализирана на следните етапи:
- планиране на процеса по подбор и наемане;
- набиране на подходящи кандидати;
- избор на подходящия за съответната експертна позиция кандидат;
- наемане на избраните експерти. |
135 252.00
|
51 428.21
|
Планирани дейности по СЦ 4: Дейност 2 от проектното предложение има за цел да насърчи социалното партньорство и подпомогне социалния диалог, посредством адресиране на нормативните и техническите предизвикателства, свързани със създаването и поддържането на информационни системи (електронни регистри и платформи) на КТД в България.
Понастоящем регистрацията на КТД е регламентирана в чл. 53 от Кодекса на труда, като е необходима по-детайлна регламентация относно съдържанието, начина на организация, информационното и технологичното обезпечаване и поддръжката на електронен регистър на КТД в България, както и на процеса на наблюдение и контрол на процеса на КТД. Същевременно, добрите практики в страните от ЕС сочат, че наличието на надеждна, актуална и изчерпателна информация по отношение на действащите КТД на национално, регионално, отраслово/браншово равнище и в отделните предприятия значително подпомага социалния диалог между представителните организации на трудещите се, от една страна, и работодателите и техните организации, от друга.
С оглед на гореказаното, разширяването на съществуващата база данни за КТД, администрирана от ГИТ и НИПА към МТСП с информация в направления като напр. организация и условия на труд, двоен преход и равни възможности значително би улеснило социалното партньорство и процеса на сътрудничество и взаимодействие между работодателските организации, синдикатите и правителството в България. По този начин, очакванията са резултатите от настоящата дейност да подпомогнат процеса на колективно трудово договаряне и по този начин да спомогнат за разширяване на синдикалното покритие в страната.
В този контекст, настоящата дейност е свързана с изпълнението на следната дейност и, съответно, под-дейност в рамките на СЦ4, съгласно условията за кандидатстване:
- Дейност 1. Повишаване на капацитета на социалните партньори за социален диалог и подкрепа за съвместни дейности за провеждане и постигане на договорености по въпроси, насочени към развитие на тристранния и двустранния социален диалог и КТД на национално, регионално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие.
- Под-дейност 1.5. Подготовка на набор от предложения и/или препоръки за усъвършенстване на законодателната и нормативната рамка, вкл. по отношение на регистъра на КТД, съгл. чл. 53 от Кодекса на труда, гарантиращи организацията, информационното осигуряване, наблюдението и контрола на процеса на КТД.
Дейност 2 от настоящото проектно предложение ще бъде реализирана на следните етапи:
- Етап 1: Проучване на нормативни решения и практики, касаещи създаването, функционирането и поддържането на съществуващи регистри на КТД в страните от ЕС.
- Етап 2: Проучване на съществуващи технически и технологични решения, касаещи създаването, съдържанието, функционирането и поддържането на информационни системи (електронни регистри и платформи) на КТД в страните от ЕС.
- Етап 3: Изготвяне на предложения и/или препоръки за промени в Кодекса на труда и/или за допълнителни нормативни документи, регламентиращи съдържанието, начина на организация, информационното и технологичното обезпечаване и поддръжката на електронен регистър на сключените КТД в България, в т.ч. на национално, регионално, секторно, общинско равнище, както и на процеса на наблюдение и контрол на процеса на КТД.
- Етап 4: Изготвяне на вариант на техническо задание (техническа документация и техническа спецификация) за разработване на електронен регистър на КТД в България, сключени на национално, регионално, секторно, общинско равнище на база на предложените законодателни промени и нормативни решения.
Финансовите средства, необходими за изпълнението на дейността, ще бъдат формирани от единната ставка по СЦ4 и включват следните разходи: разходи за материали и консумативи, разходи за оборудване, разходи за информация и комуникация, разходи за организация и управление и други разходи, свързани и необходими за изпълнението на проектните дейности. |
54 100.80
|
20 571.29
|
Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ 5: Дейност 3 „Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ 5“ има за цел да осигури необходимия експертен състав на кандидата и партньорите за успешната реализация на Дейност 4 „Планирани дейности по СЦ 5“ от проектното предложение.
Така, в рамките на настоящата дейност е предвиден подбор и наемане на експерти за извършване на следните дейности в рамките на СЦ5, съгласно условията за кандидатстване, а именно:
- Дейност 10. Преглед и категоризация на наетите и самонаетите в съществуващите занаяти и регулираните професии, членовете на съсловните организации и правоспособните професионалисти. Прецизиране чрез средствата на социалния диалог на политики, подходи, методики, програми и инструменти за постигане на готовност за прилагане на промените, свързани с двойния преход. Пилотно разработване и прилагане на стратегии, мерки и процедури, свързани с механизма за ранно предупреждение (МРП) на ЕС в микропредприятията и занаятите, за преодоляване на предизвикателствата и трудностите, предизвикани от последствията от COVID-19 и предизвикателствата на двойния преход. Установяване на специфичните задължения и нива на отговорност на длъжности, ключови за процеса по разработване и прилагане на механизми на оптимизация на работа, свързани с двойния преход.
- Дейност 11. Провеждане на конференции, семинари, работни групи и обучения (конструктивни, съдържателни и подкрепени с информация преговори между социалните партньори).
Ще бъдат ангажирани експерти от страна на кандидата и част от партньорите по настоящия проект, както следва:
- По Дейност 10 от условията за кандидатстване:
• ССИ
• КТ „Подкрепа“
• МТСП
- По Дейност 11 от условията за кандидатстване:
• ССИ
• КТ „Подкрепа“
Наетите лица ще притежават опит и експертиза в области от обществено-икономическия живот като: право / финанси и счетоводство / управление на проекти / мениджмънт и маркетинг / управление на човешките ресурси / информационни технологии и киберсигурност / устойчиво развитие / изготвяне на обучителни планове и програми и провеждане на обучения и др.
Основните задачи на експертите ще бъдат в следните направления:
- анализ на препоръките на Европейската комисия и Световната банка и на съществуващите МРП в страните от ЕС; разработване на система за оценка на основните условия за процесите на дигиталната трансформация и зеления преход в МСП, с основен акцент върху микропредприятията и занаятите, идентифициране на конкретните рискове от киберинциденти и неспазване на законодателството в сферата на опазването на околната среда в периода на двойния преход, свързани с възможността от възникване на опасност от изпадане на предприятията в несъстоятелност, като елемент от защитните инструменти от прилагането на МРП; разработване и адаптиране на пилотен механизъм, приложим за българските условия; участие в национален експертен съвет по въпросите на ранното предупреждение, дигиталната трансформация, киберсигурността и екологичната устойчивост на малкия бизнес;
- участие в регионални експертни групи за извършване на анализ по икономически сектори и занаяти на състоянието и регионалните специфики на МСП, в т.ч. микропредприятията и занаятите, и допълване и усъвършенстване на пилотния МРП;
- изготвяне на национална програма (вкл. пакет от регионални програми) за пилотно прилагане и въвеждане на МРП и на предложения за стратегия, мерки и процедури за прилагането му в България; разработване на пълен пакет документи, съдържащ насоки и съвети за МСП, в т.ч. микропредприятия и занаятчии, както и методически материали за консултации на терен;
- широкомащабно прилагане на пакета от национална и регионални програми за въвеждане на МРП и последващо доусъвършенстване и финализиране на механизма;
- изготвяне на обучителни планове и програми и провеждане на обучения, семинари, работни групи и конференции в направления, свързани с новите форми на труд, двойния преход и МРП. |
4 469 064.00
|
123 687.73
|
Планирани дейности по СЦ 5: Целта на настоящата дейност е, с помощта на подходите и инструментите на социалното партньорство ( в т.ч. работни групи, семинари, обучения и конференции), да се разработи, апробира и приложи механизъм за ранно предупреждение (МРП) в България на национално и регионално равнище, с основен акцент върху дигиталната трансформация, киберсигурността и екологичната устойчивост на МСП, в т.ч. микропредприятията и занаятите.
Добре функциониращата и ефикасна рамка в сферата на несъстоятелността е ключов елемент на динамичната бизнес среда. Жизнеспособните компании, изправени пред финансови затруднения и/или възникване на рискове от несъстоятелност, вкл. в резултат на киберинциденти и неспазване на законодателството в сферата на опазването на околната среда, се нуждаят от МРП и възможности за превантивно преструктуриране, които да им помогнат да избегнат фалит.
През 2016 г. ЕК предлага директива относно рамките за превантивно преструктуриране и втория шанс като предоставя МРП и подкрепя политиките за втори шанс, като определя периода на освобождаване от отговорност на максимум три години.
България, като държава-член на ЕС има възможността да се възползва от експертния опит, инструментите и решенията, разработени в рамките на проект EWE (Early Warning Europe), финансиран по програмата COSME на ЕС, както и да адаптира и приложи МРП, предвидени в Директива 2019/1023 на Европейския парламент и на Съвета от 20 юни 2019 г. (Директива за преструктурирането и несъстоятелността). Механизмът първоначално е приложен в четири държави – Гърция, Италия, Полша и Испания, въз основа на опита на Белгия, Дания и Германия. През 2019 г. към тях се присъединяват партньори от шест нови държави – Хърватия, Финландия, Унгария, Литва, Люксембург и Словения, с цел стартиране на собствени национални МРП. Създадена е експертна мрежа, която предоставя форум за обсъждане и предлагане на мерки за политики и нови форми на сътрудничество.
Прилагането на МРП в Европа използват и развиват най-добрите европейски практики, за да се подпомогне запазването на работни места, насърчаването на растежа и подобряването на публичните финанси. Предоставянето на консултации и подкрепа могат да помогнат за предотвратяване на фалити и отрицателните последици от тях, като загуба на работни места, повишен икономически риск за доставчиците във веригата на стойността на компанията и потенциални икономически, социални и лични неволи за собствениците на компании и техните семейства. Ранната намеса има потенциала да увеличи вероятността за обрат в компанията, което може да доведе до стабилизиране на икономическа ситуация и дори до устойчив растеж. Наред с това, ако предприятие в затруднено положение бъде закрито на ранен етап от кризата, намесата може да предотврати натрупването на невъзможен за изплащане дълг от страна на собственика на компанията, като по този начин му дава шанс за ново начало.
В доклад на Световната банка от месец май 2021 г., озаглавен „България – Инструменти за ранно предупреждение“ е споменато, че „Следва да се разработят инструменти за ранно предупреждение, съгласно Директива 2019/1023, които да предупреждават длъжниците за спешната необходимост да предприемат действия, като се имат предвид ограничените средства на МСП за наемане на експерти. … Целта е да се установи кои предприятия са изправени пред финансови затруднения, за да получат уместни съвети още в ранните етапи от кризата (т.е. като действащо предприятие), което дава възможност за намаляване на личните, стопанските и обществено-икономическите последици от затрудненото положение.“
Така, с включването на въпросите на киберсигурността и екологичната устойчивост в обхвата на МРП, настоящата дейност в рамките на проектното предложение се явява иновация не само на национално, но и на европейско равнище и има потенциал да допринесе за още по-ефективна защита на МСП, в т.ч. микропредприятията и занаятите, в условията на двоен преход и периоди на затруднение.
ПРОДЪЛЖАВА В „НАЧИН НА ИЗПЪЛНЕНИЕ“ |
1 787 625.60
|
49 475.09
|
Планирани дейности по СЦ 5 – продължение 1: ПРОДЪЛЖЕНИЕ ОТ „РЕЗУЛТАТ“ НА ДЕЙНОСТ 4
Паралелно, в рамките на под-дейност 10.1 ще бъдат проучени и систематизирани изискванията на европейските документи, свързани с дигиталната трансформация, съществуващите методи и инструменти за управление на риска от киберинциденти, както и риска, свързан с изпадане в несъстоятелност поради неспазване на законодателството в сферата на опазването на околната среда, налагане на произтичащи от това глоби, негативен публичен имидж и др. в периодите на двойния преход, като допълнителни елементи и разширяване на обхвата на МРП.
На базата на получените резултати, ще бъде изготвен пакет от мерки и процедури, обединени под формата на пилотен механизъм, с помощта на който:
- превантивно да са алармират МСП, в т.ч. микропредприятията и занаятите, за потенциални финансово-икономически и свързани с дигиталната трансформация и зеления преход трудности;
- да се помага на жизнеспособни компании да оцелеят след срив и да подновят растежа си;
- да се способства за намаляване на икономическите загуби за обществото, кредиторите и предприемачите, като се помогне на нежизнеспособните компании бързо да се закрият;
- да се насърчи предприемаческата култура и да се помогне провала да бъде приеман като естествена част от предприемачеството;
- да се даде втори шанс на фалиралите предприемачи, като им се помогне да избегнат неуправляеми дългове и загуба на увереност, така че да могат да започнат нов бизнес в обозримо бъдеще.
Продължителност на под-дейност 10.1: от месец 1 до месец 6 (6 месеца).
ПОД-ДЕЙНОСТ 10.2: Формиране на регионални експертни групи за извършване на анализ по икономически сектори и занаяти на състоянието и регионалните специфики на МСП, в т.ч. микропредприятията и занаятите, и допълване и усъвършенстване на пилотния механизъм за ранно предупреждение.
Регионалните експертни групи (по една за всеки район за планиране) ще бъдат съставени от наети по проекта експерти, които ще бъдат подробно запознати с разработения пилотен механизъм и предварително обучени.
Посредством формирането на експертните групи ще бъдат изградени регионални обсерватории (общо 6 за цялата страна) за извършване на финансово-икономически анализи и за наблюдение и оценка на процесите на дигиталната трансформация и зеления преход в предприятията. Те ще събират и обобщават релевантна информация от МСП, в т.ч. микропредприятия и занаятчии, в съответните региони и ще я предават към националния експертен съвет, като част от процеса по допълване и усъвършенстване на пилотния механизъм.
В допълнение, членовете на регионалните експертни групи ще комуникират с настоящи и бивши управители на предприятия, членове и председатели на бордове, както и външни експерти – счетоводители, адвокати, финансови съветници, психолози и др. По този начин, в процеса на допълване и усъвършенстване на пилотния МРП ще бъдат отразени и взети под внимание регионалните специфики на бизнеса, както и местното равнище на готовност за прилагане на основните условия за процесите на дигиталната трансформация, киберсигурността, зеления преход и въвеждането на практики в предприятията, ориентирани към постигане на екологична устойчивост.
Продължителност на под-дейност 10.2: от месец 7 до месец 12 (6 месеца).
ПОД-ДЕЙНОСТ 10.3: Изготвяне на национална програма (вкл. пакет от регионални програми) за пилотно прилагане и въвеждане на механизъм за ранно предупреждение и на предложения за стратегия, мерки и процедури за прилагането му в България. Разработване на пълен пакет документи, съдържащ насоки и съвети за МСП, в т.ч. микропредприятия и занаятчии, както и методически материали за консултации на терен.
Настоящата под-дейност предвижда пилотно прилагане на елементи от МРП на терен, в т.ч. събиране и анализ на получените резултати, както и на акумулираните данни за състоянието и регионалните специфики на МСП, вкл. микропредприятията и занаятчиите.
ПРОДЪЛЖАВА В „НАЧИН НА ИЗПЪЛНЕНИЕ“ |
0.00
|
0.00
|
Планирани дейности по СЦ 5 – продължение 2: ПРОДЪЛЖЕНИЕ ОТ „РЕЗУЛТАТ“ НА ДЕЙНОСТ 5
…(темата е свързана с подпомагане развитието на новите форми на труд в МСП /вкл. микропредприятия и занаяти/, посредством създаване на капацитет както у работниците и служителите, така и у работодателите, за ефективно използване на работата от разстояние като гъвкава форма на заетост);
- повишаване на киберсигурността и готовността на бизнеса за прилагане на основните условия за процесите на дигиталната трансформация и зеления преход (темата е свързана с разширяване на МРП с включването на въпросите на дигиталната трансформация, киберсигурността и екологичната устойчивост МСП /вкл. микропредприятия и занаяти/ в неговия обхват).
По всяко от горните направления ще бъдат разработени една национална и 6 регионални (по райони за планиране), или общо 35 обучителни програми.
В мероприятията ще участват представители на целевите групи (в т.ч. работодатели, заети и самонаети лица), както и на управляващите и социалните партньори (вкл. различни от включените в настоящото проектно предложение). Тези инициативи ще бъдат използвани за подпомагане на социалния диалог посредством дискусия и апробиране на разработените в рамките на Дейност 10 по-горе елементи на МРП на национално и регионално равнище.
Така, след реализацията на Дейност 10, ще се организират следните мероприятия на национално и/или регионално равнище за обсъждане, апробиране и верифициране на постигнатите резултати:
- работни групи с участието на представители на социалните партньори (работодателски организации и синдикати) и правителството;
- семинари, с участието на работодатели – членове на ССИ;
- конференции за представяне и широка дискусия на постигнатите резултати, с участието на заети, в т.ч. самонаети лица, както и заинтересовани страни (представители на работодателски организации, синдикати и правителството).
И накрая, настоящата дейност ще обхване провеждането на обучения на експертите на кандидата – членове на регионалните експертни групи, сформирани в изпълнение на Дейност 10 (виж описанието по-горе) за прилагане на МРП на регионално и местно равнище.
В хода на изпълнението на дейността ще бъде идентифицирана и приложена 1 нова форма / метод на обучение в сферата на новите форми на труд, дигиталната трансформация, зеления преход и МРП.
Финансовите средства, необходими за изпълнението на настоящата дейност от проектното предложение, ще бъдат формирани от единната ставка по СЦ5 и включват следните разходи: разходи за командировки, разходи за материали и консумативи, разходи за оборудване, разходи за нематериални активи, разходи за наем, разходи за обучения, разходи за конференции, семинари, разходи за информация и комуникация, разходи за организация и управление и други разходи, свързани и необходими за изпълнението на проектните дейности.
НАЧИН НА ИЗПЪЛНЕНИЕ
Под-дейност 10.1:
Сформиране на национален експертен съвет, включващ юристи / финансисти / счетоводители / експерти по управление на проекти / специалисти по мениджмънт и маркетинг / експерти по управление на човешките ресурси / специалисти по информационни технологии и киберсигурност / експерти по устойчиво развитие / обучители и др., които на базата на извършени проучвания и анализи ще изготвят адаптиран към българските условия МРП, който да предоставя безплатно, безпристрастно и поверително консултиране на МСП, в т.ч. микропредприятия и занаятчии, за избягване на риска от фалит и от възникване на неблагоприятни икономически обстоятелства, вследствие на киберинциденти и неспазване на законодателството в сферата на опазването на околната среда.
Под-дейност 10.2:
Сформиране на регионални звена от експерти, които ще бъдат предварително обучени по методика и материали, изготвени в рамките на Дейност 11 и ще работят в пряка ежедневна комуникация с членовете на национален експертен съвет. С помощта на акумулираните финансови данни и на извършената оценка на основните условия за процесите ...
ПРОДЪЛЖАВА В „НАЧИН НА ИЗПЪЛНЕНИЕ“ |
0.00
|
0.00
|