Подготовка на проектното предложение и спомагателни дейности за изпълнение на проекта: Дейност 1 обхваща на първо място подготовката на проектното предложение. Дейността включва извършване на експертни анализи и оценки, необходими за подготовка на проектното предложение, вкл.:
- Планиране на дейностите, необходими за разработване на План за действие за видовете Dicranum viride (Sull. amp; Lesq.) Lindb. и Baxbaumia viridis (A.P. de Candolle), извършено през 2013 г., по чл. 17 от Директива 92/43/ЕИО на Съвета от 21 май 1992 година за опазване на естествените местообитания и на дивата флора и фауна (Директива за хабитатите). Данните от последното докладване (от 2019 г.), ще бъдат отразени след одобряване от Европейската комисия;
- Подбор и описание на най-подходящия подход за теренни проучвания на за видовете Dicranum viride (Sull. amp; Lesq.) Lindb. и Baxbaumia viridis (A.P. de Candolle);
- Анализ на обема и сезонния характер на работата на терен и определяне на необходимото оборудване, числеността на екипа за теренна работа, както и графика за изпълнение на проекта.
Дейност 1 обхваща и спомагателни дейности за изпълнение на проекта. Предвиден е задълбочен анализ на наличните данни и информация за видовете Dicranum viride (Sull. amp; Lesq.) Lindb. и Baxbaumia viridis (A.P. de Candolle), вкл.:
- Заданието за разработване на план за вида за следващите 10 години, одобрено от министъра на околната среда и водите;
- Данните от двете докладвания на България по чл. 17 от Директивата за хабитатите;
- Данни от проведени теренни проучвания от Изпълнителната агенция по околна среда;
- Научни публикации за видовете;
- Данни и резултати от проекти, включващи дейности за видовете Dicranum viride (Sull. amp; Lesq.) Lindb. и Baxbaumia viridis (A.P. de Candolle);
- Анализ на налични документи на национално ниво и ниво ЕС, вкл. Национална приоритетна рамка за действие за НАТУРА 2000;
- Други приложими документи.
Документацията за възлагане и провеждане на поръчка по реда на Постановление № 160 от 1 юли 2016 г. за определяне правилата за разглеждане и оценяване на оферти и сключването на договорите в процедурата за избор с публична покана от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове, обн. ДВ. бр.52 от 08.07.2016 г., посл. изм. и доп. ДВ. бр.68 от 22.08.2017 г. (ПМС 160/ 2016 г.), ще се разработи в рамките на дейността по организация и управление. Това е приложимо, когато разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ. |
20 600.00
|
20 000.00
|
Подготовка на проект на План за действие за видовете Dicranum viride (Sull. amp; Lesq.) Lindb. и Baxbaumia viridis (A.P. de Candolle) в България, вкл. дейности във връзка със съгласуване на проекта в рамките на процедурата за одобряване на Плана за действие: Подготовката на проект на Плана за действие за видовете Dicranum viride (Sull. amp; Lesq.) Lindb. и Baxbaumia viridis (A.P. de Candolle) ще се извърши при стриктно спазване на Наредба 5/ 2003 г. и на одобреното Задание. Отделните раздели на документа ще включват най-малко описание на биологичните особености и екологични изисквания на вида; оценка на разпространението и състоянието на популациите на вида, както и на условията в неговите природни местообитания; данни за заплахите и лимитиращите фактори; възстановителни, поддържащи и други природозащитни мерки за вида, включително мерки за опазване извън естествената му среда, ако се налагат такива; мерки за ограничаване на разпространението или отстраняване на неместен вид в случай на доказана необходимост; възстановителни или поддържащи мерки за местообитанията на вида; мерки за възстановяване на природните местообитания след ограничаване разпространението или отстраняването на неместен вид, ако са необходими такива; мерки за наблюдение и контрол върху изпълнението и ефекта от осъществените дейности; бюджет и график за реализиране на дейностите. Всички раздели ще бъдат разработени в съответствие с набраните данни и информация, извършените анализи и резултатите от тях.
В рамките на Дейност 2 подготвеният проект на план за действие ще бъде подложен на процедура по чл. 2, ал. 2 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. В тази връзка се предвижда да бъде внесено в МОСВ уведомление по чл. 10, ал. 1 от същата наредба. Графикът за изпълнение на дейността е планиран така, че преценката да е налична при внасянето на плана за действие за разглеждане от Националния съвет по биологично разнообразие.
За да се гарантира възможно най-високо качество на подготвения документ, същият ще бъде подложен на обществено обсъждане, независимо че Наредба 5/ 2003 г. не въвежда категорично подобно изискване.
Бенефициентът ще обяви чрез средствата за масово осведомяване най-малко 20 дни предварително датата, часа, мястото и предмета на общественото обсъждане, както и мястото, където проектът е на разположение на заинтересуваните; Писмено ще бъдат уведомени, заинтересуваните централни ведомства, научни и академични институти за обстоятелствата по в същия срок; По време на представянето на проектът на план ще воден протокол за изразените становища, бележки и препоръки; Целесъобразните бележки и препоръки ще бъдат отразени в документа; Ще се изготви мотивирана справка за неотразените бележки и препоръки. Протоколът от общественото обсъждане и справката за неотразените бележки и препоръки ще бъдат приложени към проекта на план.
Проектът на плана за действие ще бъде внесен (в два екземпляра) в Министерството на околната среда и водите за съгласуване. В случай че проектът на план бъде върнат, бенефициентът ще отстрани констатираните пропуски. При насрочване на дата за разглеждане на проекта на план на Национален съвет по биологичното разнообразие (НСБР) ще бъде осигурено присъствие на представител на бенефициента, който ще представи проекта на план и ще вземе отношение в случай на необходимост по време на обсъжданията. В случай че съветът върне проекта на план за действие с конкретни указания, същият ще бъде преработен от екипа на бенефициента.
Необходимостта от отразяване на бележки произтича от изискванията на Наредба 5/ 2003 г., съгласно която:
В едномесечен срок от внасяне на проекта министърът на околната среда и водите или упълномощено от него лице го съгласува или мотивирано го връща на възложителя, съответно на изпълнителя (когато възложител е министърът на околната среда и водите), при констатиране на:
1. пропуски от процедурен характер;
2. пропуски в съдържанието му спрямо утвърденото задание;
3. предвидени мерки и/или дейности в нарушение на изисквания, залегнали в действащи нормативни актове.
/Продължава в поле "Начин на изпълнение"/ |
50 080.00
|
48 450.96
|
Теренни проучвания на видовете Dicranum viride (Sull. amp; Lesq.) Lindb. и Baxbaumia viridis (A.P. de Candolle): Дейност 3 ще се извърши на 3 етапа:
1. Подготвителен:
Подготовка на дедуктивен модел на разпространението на Buxbaumia viridis. Разработва се на база на наличната изходна информация, досегашни теренни проучвания и екологичните характеристики на вида. Определяне на мащаб, минимална площ на картиране, период на картиране и събиране на данни за вида. Общо запознаване с територията, нейните особености и детайлизиране на маршрутите и мястото на отчетните площадки, където ще се концентрират детайлните проучвания. Локализирането на териториите за по-детайлно проучване се прави въз основа на наличната информация, представена в тематичното съдържание на картата. При липса на ориентири се планира цялостно обхождане на територията на работния планшет (лист от работната карта по възприетата разграфка) като се изключват териториите, в които няма потенциална възможност за разпространение на вида. Следва подготовка на картен материал и доставка на необходимото обурудване.
2. Теренна работа:
След измерване на координатите на точката на първия пън с Buxbaumia viridis, следва оглед за наличие на подходящи пънове в няколко трансекта от по 50 м в местообитанието, в който е установен видът. Отбелязват се географските координати на всяко следващо място, на което видът е установен и се попълва формуляр за съответната пробна площадка, разположена в подотдела. Пробната площадка в този случай обхваща проучената територия в радиус от 50 м от първоначално регистрирания пън с вида.
Според спецификите на вида се възприемат критерии за представителност на извадката за картиране и наблюдение в зависимост от площите, дисперсност или агрегираност на индивидите и популационните фрагменти, наличие на ландшафтни прекъснатости и др. При хомогенност на местообитанието достатъчно е да се попълни един формуляр в един подотдел. При ландшафтни прекъснатости, фрагментиране на популацията и др. по експертно мнение се попълват повече формуляри в един подотдел. Получените точкови и линейни данни могат впоследствие да се представят като полигони чрез наслагване на карта, на която са очертани подотдели. Предвид особеностите в микро-местообитанията на вида – влажни гори, често в близост до реки, наличието на река в подотдела може да послужи като маркер, около който да се очертае буферна зона, в която да попадат засечените точкови популации. При очертаване на полигоните се подбират подотдели със сходни параметри на дървостоя.
Големината на представителната извадка, или площта за обхождане и верификация на полигоните от дедуктивния модел, се приема минимално за 5% от площта на дедуктивния модел. Полигоните от тази 5%-на представителна извадка, се избират на базата на експертен анализ. Ако верификацията покаже:
- съвпадение с модела по-голямо или равно на 70%, се приема, че модела е достатъчно достоверен. Останалата част от картата на разпространение на местообитанието на вида се получава чрез екстраполация на събраните от теренната работа данни в комбинация от допълнителни екологични характеристики регистрирани по време на работата на терен, и създаване на окончателен индуктивен модел.
- съвпадение с модела по-малко от 70%, се продължава със следваща 5%-на извадка и така процента на верифицираната площ се увеличава с тази стъпка, докато се постигне съвпадение с модела по-голямо или равно на 70%.
- При достигане на 30 % -на представителна извадка и липса на съвпадение с модела по-голямо или равно на 70%, моделът се преразглежда и се започва нова верификация по същите правила.
При установяване локални популации/фрагменти от популации ще се извършва първо надеждна регистрация чрез измерване на GPS координати – снемане на координати на поредица от подробни точки, функция „следа” (tracks) или се използва софтуерната функция за очертаване на полигон на GPS устройството. При наличие на мозаечно-петниста структура на популацията е желателно засичане на координатите на основните популационни фрагменти по аналогичен начин.
/Продължава в поле "Начин на изпълнение"/ |
16 800.00
|
16 349.04
|
Организация и управление на проекта: Организацията и управлението на проекта ще се осъществят чрез създаване на екип за управление на проекта. Екипът за управление ще се състои от следните лица, с които са сключени договори съгласно Кодекса на труда: Ръководител на проекта и Експерт мониторинг (т.е. вътрешни експерти).
Ще се покрият основните функции, свързани с организация и управление на проекта: подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. В рамките на дейността ще се изготвят Техническите спецификации и изисквания към изпълнители, както и цялата документация за обявяване на поръчки/ възлагане по реда на ПМС 160/ 2016 г.
Разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта ще се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи), дейностите за подготовка на документация за възлагане и провеждане на поръчки се включват в Дейност „Организация и управление на проекта“.
Дейността ще обхваща всички допустими мерки, съгласно утвърдена от Ръководителя на УО на ОПОС 2014-2020 г. Актуализирана методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове. |
11 000.00
|
10 663.43
|
Информация и комуникация по проекта: Ще се покрият всички задължителни изисквания във връзка с изпълнение на мерки за информация и комуникация по проекта. Дейностите по информация и комуникация ще отговарят на условията и изискванията по Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ към Националната комуникационна стратегия
(http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf), вкл.:
- При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента, изрично ще се указва съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта, чрез поставяне на: емблемата на ЕС, упоменаване на фонда или фондовете, които оказват подкрепа на проекта, общото лого за програмен период 2014-2020 г.;
- По време на осъществяването на проекта обществеността ще бъде информирана за получената от фондовете подкрепа, чрез: включване на уеб-сайта на кратко описание на проекта, вкл. цели, резултати, финансова подкрепа от ЕС; поставяне на входа на сградата на бенефициента на плакат с информация за проекта;
- Участниците в проекта ще бъдат информирани за финансирането от ЕС;
- Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва, че ОПОС се осъществява с помощта на ЕФРР и КФ;
Всички описани по-горе дейности ще отговарят на всички технически правила и изисквания.
Дейностите по организация и управление и информация и комуникация са остойностени и разходите съобразяват указанията и изискванията на Раздел 14 „Категории разходи, допустими за финансиране“ от условията за кандидатстване. |
1 247.20
|
1 208.57
|