Анализ на прилагани политики и документи в сферата на местното икономическо развитие в община Русе: Проектът ще стартира с възлагане и извършване на „Анализ на прилагани политики и документи в сферата на местното икономическо развитие в община Русе“, в който основните под-дейности са:
• Анализ на съществуващия потенциал на община Русе (включва изследване на местни планови, стратегически документи, вкл. наредби и други нормативни документи, свързани с управление на собствеността).
• Оценка на наличните ресурси, през призмата на техния потенциал за привличане на инвестиции.
• Изследване на добри практики (минимум 3 броя) насочени към взаимодействието на местна власт и бизнес, и/или участието на бизнеса в изпълнението и наблюдението на местни политики и законодателство.
• Дефиниране на препоръки, базирани на установените заключения.
Отделните под-дейности имат своите взаимовръзки с целите на проекта и подкрепят дефинираните нужди на целевите групи. В случая това ще бъдат основно тези на общинската администрация, но косвено ще бъде отговорено и на потребностите на бизнеса и гражданите, тъй като установените дефицити и изведените на тяхна база препоръки, ще имат пряко отражение към състоянието на посочените целеви групи.
Анализът на съществуващия потенциал на община Русе ще се направи чрез изследване на местни планови стратегически документи, вкл. наредби и други нормативни документи, свързани с управление на собствеността и инвестициите. Нормативната база на местно ниво е доста обемна и в различни документи под някаква форма са заложени ограничения, които влияят на потенциала за взаимодействие между местната власт и бизнеса. Заради това документите ще бъдат разгледани и оценени от гледна точка на възможностите за подобряване или облекчаване на определени изисквания. При извършване на тази част от анализа всички наблюдения ще бъдат съобразени и с изискванията на актуалното национално законодателство, т.е. ако дадено изискване, макар и определено като утежняващо, е функция от изискване на законов нормативен акт, то ще бъде предмет на препоръка към отговорните за това институции (виж резултат от дейност 4 относно препоръките и адресантите им).
Оценката на наличните ресурси и техния потенциал за привличане на инвестиции ще се извърши по отношение на възможностите на общината да генерира инвестиционен интерес при актуалните условия или при влагането на минимален допълнителен ресурс. Заключенията тук ще имат пряко въздействие върху местното икономическо развитие, а оттам и върху целевите групи - бизнес и граждани.
Предвиждаме да използваме установените добри практики в последващите дейности, като даваме примери за техники, водещи до подобряване на взаимодействието на местна власт и бизнес, и/или участието на бизнеса в изпълнение и наблюдение на местни политики и законодателство. Поради тази причина от изпълнителя ще се изисква да разработи критерии за определянето им, които ще са предмет на одобрение от страна на Възложителя.
Като резултат от изпълнените изследователски дейности ще се направят обобщения и ще се дефинират препоръки, базирани на установените заключения. |
22 340.00
|
22 340.00
|
Провеждане на анкетно проучване и интервюта с бизнеса: За детайлно изследване мнението на основната целева група - бизнес и социално-икономически партньори се предвижда провеждането на анкетно проучване и интервюиране сред:
1) предприятия с регистрация и осъществяване на дейност на територията на общината;
2) предприятия с регистрация извън общината, но които осъществяват дейността си на територията на общината.
Допитването до мнението на заинтересованите страни ще осигури обратна връзка относно техните нужди в детайли, и ще позволи формиране на обем от данни, които да бъдат съпоставени с оценката, извършена по предходната дейност и изведени там препоръки.
Сравнителният анализ на резултатите от двете дейности ще оформи рамката , в която заинтересованите страни виждат възможностите за подобрение, ще позволи този обем от мерки да бъде обсъден на местно ниво, както и да бъдат формулирани окончателните препоръки, предназначени за централната администрация.
Самото анкетно проучване ще се проведе сред МСП, както и сред големи предприятия , тъй като те са основните инвеститори, създаващи работни места за местната икономика. При определяне на извадката ще се търси да се осигури покритие, както по отношение размера на предприятиятията, така и по отношение на икономическия сектор, в който те оперират.
Изборът на тези методи се обуславя от тяхната специфика. Анкетирането предеставлява метод за получаване на данни от по-широка група хора, които отговарят на едни и същи въпроси, като се търси натрупане на еднакви становища, за установяване на тенденции, както и намиране на корелации, напр. микро предприятията срещат по-големи затруднения при ползване на публични услуги от големите предприятия. Така предвиденото анкетиране ще се базира на предварително дефинирани въпроси, които да позволят обработката им чрез статистически анализ. В същото време обаче тази информация не може да даде детайлен поглед върху конкретните нужди, защото е ограничена до формулираните въпроси. Затова, с цел валидиране на данните от анкетирането и разширяване обхвата на получената информация, планираме провеждането и на целенасочени, полу-структурирани интервюта със собственици /управители / изпълнителни директори на предприятия, което ще добави качествена информация към получената количествена при анкетирането. Това се постига, тъй като при интервюто може да се излезе от рамката на предвидените въпроси и да се добие друга, непредвидена информация. Тази допълняемост на източниците на данни ще позволи дефинирането на конкретни проблеми, и най-важното - ще очертае възможните инструменти и техники за тяхното решаване.
Процесът на интервюиране ще позволи в проекта да бъдат включени и предприятия с чуждестранен мениджмънт, които с оглед на географското положение на гр. Русе са значителен брой, и имат пряко отношение към бизнес средата в общината. Допитването до мнението на бизнеса от своя страна ще бъде и един много добър сигнал към тези фирми, съответно и към бъдещи потенциални инвеститори, и се очаква да се отрази в начина по който ще комуникират занапред местната власт и бизнеса.
Окончателният продукт от дейността ще е Доклад, съдържащ получените данни, тяхната обработка, вкл. съпоставка между отделните групи (според размер на предприятието и икономически сектор), и оформяне на ревизирани препоръки (като се ползват и надградят резултатите от дейност 1) |
17 820.00
|
15 921.97
|
Провеждане на Пaртньорски форум: Провеждането на политика на диалог и взаимодействие изисква целенасочени усилия от страна на местната власт. Ето защо, като част от дейностите за изпълнение на публични политики чрез съвместни действия (партньорства) между общината и НПО/СИП ( съгласно т. Г от списъка на допустимите дейности), и за да може да се установи подобрено ниво на комуникация, се планира провеждането на партньорски форум. Той е предвиден като онлайн събитие, с оглед на многото затруднения, които в последните години съпровождаха присъствените събития, повлияни от пандемията. Форумът ще бъде с участието на общината, СИП, бизнес, като основната му цел е да допринесе за насърчаване на взаимодействието с бизнеса при изпълнението и мониторинга на провежданите политики в сферата на местното икономическо развитие, вкл. развитие на инвестиционния потенциал на общината. Планира се форумът да се превърне в регулярно събитие, на което заинтересованите страни да обсъждат въпроси от взаимен интерес и по този начин резултатите от проекта да излязат извън неговата времева рамка и да се мултиплицират.
Сценарият за провеждане на форума се предвижда да има приблизително следния сценарий:
1. Кратко представяне на проекта;
2. Презентации от община Русе, БРТПП и представител на местния бизнес, които да очертаят рамката на възможностите за партньорство и взаимодействие;
3. Представяне на идентифицираните добри практики и резултатите от анализа, извършен в рамките на дейност 1;
4. Представяне на резултатите от дейност 2
5. Представяне на препоръките, които са генерирани в резултат проучването в дейност 1, и допитването до бизнеса - дейност 2
6. Дискусионен панел, където тези препоръки да бъдат доразвити и потвърдени, за да може да се пратят на отговорните институции.
Изказаните мнения по време на форума ще бъдат анализирани от екипа, работещ по дейност 4 и ще бъдат използвани при разработването на Пътната карта.
Препоръките ще бъдат формулирани като конкретни предложения, свързани с повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство и ще бъдат изпратени до Министерство на икономиката, Българската агенция за инвестициите, Комисия по икономическа политика и иновации и Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление към Народното събрание. Те ще бъдат изпратени с официална писмена кореспонденция чрез деловодната система на съответния орган/администрация, чрез информационната Система за сигурно електронно връчване. |
3 708.00
|
2 735.45
|
Разработване на Пътна карта за насърчаване на взаимодействието между бизнес и местна администрация: Заключителната част на проекта предвижда разработването на т.нар. Пътна карта за насърчаване на взаимодействие между бизнес и местна администрация относно подкрепа на инвестициите и местното икономическо развитие, която да бъде използвана от местната власт при сътрудничеството с бизнеса и провеждане на секторната политика. Пътната карта следва да се възприема като инструмент за въздействие, около който да се обединят всички заинтересовани страни. Поради тази причина, работният вариант на документа ще бъде предоставен за коментари на социално-икономическите партньори, както и на широката общественост, в т.ч. и бизнеса.
Документът трябва да отговоря на изисканията за достъпност на включената информация, специфичност спрямо предвидените мерки, реалистичност, свързана с определените отговорности. Акцентът ще бъде поставен върху диалога и принципа на партньорство.
В Пътната карта ще залегнат всички формулирани и обобщени заключения и мерки, изкристализирали след изпълнението на дейности 1 и 2, както и изказаните становища по време на форума, оценени по тяхната целесъобразност.
Структурата на документа, индикативно следва да бъде:
1. Цел и задачи;
2. Заинтересовани страни;
3. Мерки за прилагане, вкл. времево определение и нужната ресурсна обезпеченост;
4. Индикатори за наблюдение;
5. Приложения. |
8 019.00
|
6 178.98
|
Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие : Информационните дейности насочени към повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство ще се базират на получените резултати от предходните дейности.
Те ще се реализират чрез публикации в онлайн издания, които ще бъдат споделени също така и на страниците и в профилите на БРТПП и Община Русе.
Публикациите ще имат насоченост към конкретна тема:
1. Представяне на добрите практики, и дейността на Община Русе в подкрепа на диалога и партньорството;
2. Представяне на резултатите от проведените анкетно проучване и интервюта;
3. Промотиране на Партньорския форум
4. Представяне на разработената Пътна карта;
5. Обобщаваща публикация, визираща посоката на развитие, свързана с гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство.
Самите публикации се предвижда да бъдат нещо повече от информационен текст. Към всяка от тях ще се подготви като приложение дигитално представяне със специално разработен дизайн, представящ най-важните елементи от информацията. Така ще бъдат визуалирани всички постигнати резултати и този подход се очаква да бъде възприет по-добре от читателите и потребителите на информация. |
3 288.00
|
2 459.09
|