Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

The project aims to encourage the involvement of NGOs in policy-making and decision-making process, together with local authorities.
Based on the analysis of the applicable legislation and the main strategic documents, a methodology for independent monitoring by civil society on the transparency and effectiveness of the process of formulating and implementing policies and legislation at local level will be developed and proposed for use. The developed methodology will contain clear, concrete and quantifiable indicators for assessing the transparency of the process of formulating municipal policies, the degree of involvement of NGOs and other interested groups of society in the process, the effectiveness and implementation of good practices in the formulation and implementation of policies.
Subsequently, the experts developed the methodology will train the employees of the applicant and jointly will test the methodology in two municipalities, assessing the transparency and efficiency of the process of formation, implementation and monitoring of selected municipal policies in the two municipalities and on this basis will draw the relevant recommendations. The formulated recommendations will be presented and discussed at two round tables that will be held in the two pilot municipalities.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Извършване на анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво: Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 1: Дейности по разработване на анализи, проучвания, оценки и други сходни дейности, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Обосновка: Публичните политики се планират, разработват и прилагат чрез различни програми и стратегии, закони, както и чрез изготвяните и приемани от органите на местната власт подзаконови нормативни актове. Основният нормативен акт, уреждащ правото и реалната възможност на гражданите да участват заедно с избраните от тях органи в решаването на въпроси от местно значение е Закона за местното самоуправление и местната администрация. Основният стратегически документ, който задава визията за сътрудничество със структурите на гражданското общество пък е Стратегията за развитие на държавната администрация 2014 - 2020 г. Освен това обаче съществуват редица секторни стратегии и нормативни актове, даващи възможност на местната власт да привлича различните структури на гражданското общество в процеса на планиране, разработване и прилагане на публичните политики. Една от добрите практики за участието на граждани във формулирането на политики на местно ниво например е създаването на обществени съвети. Обикновено, общественият съвет възниква по инициатива на гражданите и по-рядко по предложение на местната власт. Някои от обществените съвети са регламентирани с различни закони, като: закон за социалното подпомагане, закон за туризма, закон за насърчаване на заетостта, закона за народната просвета, закона за закрила и развитие на културата и др. В тези случаи учредяването им обикновено става по предложение на Кмета и с решение на Общинския съвет. Законът за местното самоуправление и местната администрация също дава възможност на общините да инициират създаването на обществени съвети с различен предмет на дейност, без това да е регламентирано изрично в някой от останалите закони или подзаконови нормативни актове. Извършването на задълбочен анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво ще даде възможност да бъдат изведени основните механизми за участие на неправителствения сектор в процеса на планиране, разработване, прилагане и отчитане на публичните политики на местно ниво, което от своя страна ще залегне в основата на разработването на Методиката за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво по Дейност 2. Конкретната цел на Дейност 1 е: Да бъде извършен 1 бр. анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво. Изпълнението на дейността ще спомогне за постигане на Специфична цел 1 от проектното предложение. Целевите групи, които ще обхване изпълнението на дейност 1 са: общинските администрации, неправителствените организации, бизнеса и широката общественост. 27 360.00 27 360.00
Разработване на методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво: Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 1: Дейности по разработване на анализи, проучвания, оценки и други сходни дейности, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Ще бъде разработена Методика, включваща показатели за мониторинг на процеса по формулиране и изпълнение на общински политики, по отношение на: • Прозрачност на процеса по формулиране на общински политики. • Степен на участие на НПО и заинтересованите обществени групи в процеса. • Ефективност и прилагане на добри практики при формулирането и изпълнението на политиките. • Отчетност - наличие на отговорност за действията и отчитане на изпълненията пред широката общественост. Партньорът по проекта - Фондация „Институт за добро управление” има опит в разработването на подобна методика, включваща показатели за мониторинг върху две политики осъществявани от две административни структури – министерства. Опитът на партньора в разработването на подобен инструмент за мониторинг ще бъде гаранция за успешното изпълнение на дейността, която се явява и ключова за цялостното изпълнение на проекта. За целите на изпълнението на дейността Фондация „Институт за добро управление” ще наеме двама експерта – експерт 1 „Юрист“ и експерт 2 „Мониторинг“. Впоследствие двамата експерти, ще участват и в останалите дейности по проекта. По Дейност 3 ще обучат служителите – експерти на кандидата за работа с методиката; по Дейност 4 ще участват съвместно с обучените експерти на кандидата в пилотното приложение на методиката в две общини и по Дейност 5 ще участват, отново съвместно с представители на кандидата в представянето на резултатите на планираните две кръгли маси. При разработването на методиката, експертите ще стъпят основно на резултатите от изпълнението на дейност 1 по проекта, но в допълнение ще извършат и допълнителни проучвания на публичнодостъпна информация относно установени практики на мониторинг на политики и законодателство на местно ниво. Основен източник на такава информация ще бъдат Интернет сайтовете на общините, както и сайта на Омбудсмана на Република България. Въз основа на тези проучвания ще бъдат формулирани показатели по всяко едно от предварително дефинираните четири критерия за оценка. Формулираните показатели следва да вземат предвид и да отчетат приложимите елементи от разработената през 2009 г. от Омбудсмана на Република България по проект, финансиран по ОПАК Методика за оценка на доброто управление в общините, като надградят тези елементи конкретно по отношение на осъществяването на граждански мониторинг върху процеса на формулирането на политики, вземането на решения и отчетността на изпълнението от страна на местната власт. Методиката за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво ще представлява алтернативен механизъм на контрол, извън формалната регулация на процеса на формулиране и изпълнение на общински политики, осигуряващ откритост и прозрачност на действията на общинската администрация и по-добра отчетност. Конкретната цел на Дейност 2 е: Да бъде разработена 1 бр. методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво. Изпълнението на дейността е насочена постигане на Специфична цел 1 от проектното предложение. Целевите групи, към които ще бъде насочена методиката са: общинските администрации, неправителствените организации, в т.ч. техните служители, социални партньори, бизнеса и широката общественост. 11 861.54 9 516.80
Провеждане на обучение на служителите на кандидата за прилагане на методиката за независим мониторинг върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво: Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 3 Съвместни дейности между НПО, като посредници на с гражданите и бизнеса, и администрациите за реализация на публични политики, законодателство и управление. Ще бъдат обучени 4 служители – експерти на кандидата - Сдружение „Съюз за България“ за работа с разработената Методика за мониторинг, включваща показатели за мониторинг на процеса по формулиране и изпълнение на общински политики. За целта ще бъде организирано и проведено четири дневно изнесено обучение (до 150 км. от гр. София). Лектори на обучението ще бъдат двамата експерти – Експерт 1 „Юрист“ и Експерт 2 „Мониторинг“ изготвили методиката по Дейност 2. Впоследствие, обучените служители на кандидата ще участват съвместно с двамата експерти на партньора в практическото прилагане на методиката в двете пилотни общини. Конкретната цел на Дейност 3 е: Да бъдат обучени 4 бр. служители - експерти на кандидата за работа с разработената методика за независим мониторинг от страна на неправителствения сектор върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво. Необходимостта от провеждането на подобно обучение е обусловена от последващото пилотно прилагане на методиката в двете подбрани общини и в тази връзка е обвързано с постигане на Специфична цел 2 от проектното предложение. Целевата група, конкретно по отношение на изпълнението на Дейност 3 са служителите на кандидата - Сдружение „Съюз за България“. 8 656.80 8 348.66
Осъществяване на граждански мониторинг и контрол върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране, изпълнение и отчитане на общински политики : Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 2: Дейности по разработване на механизми и инструментариум за граждански мониторинг и осъществяване на граждански мониторинг върху действията, решенията, политиките и законодателството, провеждани от държавата. Разработената методика ще бъде тествана пилотно в две общини. Дейността ще бъде изпълнена съвместно между експертите на партньора и обучените служители - експерти на кандидата. Ще бъдат избрани две политики, по отношение на които да бъде направено сравнение на представянето между две общини. Двете общини ще бъдат избрани съвместно от кандидата и партньора след проведеното обучение въз основа на следните критерии: • да имат сходен брой жители (по данни от НСИ); • да имат добре разработени и поддържани интернет страници, позволяващи лесен достъп до публичнодостъпна информация, особено в раздел планиране и изпълнение на общински политики; • за целите на идентифициране на евентуални регионални различия ще бъдат подбрани по една община от Северна и Южна България. Политиките, по отношение на които ще бъде осъществен гражданския мониторинг в двете общини ще бъдат подбрани също съвместно от кандидата и партньора, като изборът ще бъде направен измежду политиките, за които разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация изрично е предоставила правото на местното самоуправление, съвместно с гражданите и избраните от тях органи да решават самостоятелно всички въпроси от местно значение, а именно: • общинското имущество, общинските предприятия, общинските финанси, данъци и такси, общинската администрация; • устройството и развитието на територията на общината и на населените места в нея; • образованието; • здравеопазването; • културата; • благоустрояването и комуналните дейности; • социалните услуги; • опазването на околната среда и рационалното използване на природните ресурси; • поддържането и опазването на културни, исторически и архитектурни паметници; • развитието на спорта, отдиха и туризма; • защитата при бедствия. За всяка от двете общини ще бъдат приложени разработените показатели от методиката по отношение на всяка от двете избрани политики. По този начин, резултатите от извършения мониторинг на представянето на две общински администрации по отношение на изпълнението на две еднакви политики ще бъдат годни за сравнение и ще очертават сравнително обобщена картина в посока прозрачност, ефективност и отчетност. На тази база ще бъдат формулирани и съответните препоръки към двете общини, свързани с процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики (минимум по две препоръки за всяка политика за всяка от двете общини, общо минимум осем препоръки). Конкретната цел на Дейност 4 е: Осъществяване на граждански мониторинг и контрол върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране, изпълнение и отчитане на общински политики чрез пилотно тестване на разработената методика в две общини. Изпълнението на дейността е в пряка връзка със заложената Специфична цел 2 от проектното предложение. Целевите групи, обхванати от дейността са: двете общински администрации, в които ще бъде тествана методиката, неправителствените организации, имащи отношение към прилагането на двете политики, по отношение на които ще бъде направено сравнението и широката общественост. 29 610.88 26 175.34
Провеждане на две кръгли маси в двете пилотни общини за обсъждане на резултатите от проекта: Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 4 Дейности по повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Резултатите от изпълнените дейности по проекта, в т.ч. извършения анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво и разработената и приложена методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво ще бъдат представени и обсъдени на две кръгли маси, които ще бъдат проведени в двете пилотни общини. На кръглите маси ще бъдат поканени: • представители на съответната общинска администрация; • представители на НПО; • други заинтересовани страни, имащи отношение към избраните за целите на проекта политики в двете пилотни общини. Това ще бъдат и основните целеви групи, обхванати от дейността. Конкретната цел на Дейност 5 е: Да бъдат проведени две кръгли маси в двете пилотни общини за обсъждане на резултатите от проекта, на които да бъдат отправени формулираните в резултат на пилотното тестване на методиката препоръки към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики. Изпълнението на дейността е в пряка връзка със заложената Специфична цел 2 от проектното предложение. 5 088.00 4 953.60

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).