Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 56 782 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

One of the forms of civic participation in government is the active role of civil society structures in developing and adopting strategies, programs and development plans outlining the policy of public authorities in various fields, as well as in developing and discussing their budgets. In 2020, the Court of Auditors published the report "Effective implementation of program budgeting as a tool for optimal allocation of resources", which states that "Regulating the process of compiling budget estimates and draft budgets ... with annual guidelines and The lack of a systematic, complete and up-to-date methodology for the implementation of program budgeting does not ensure sustainability, stability and predictability and hinders the implementation of a programmatic and results-oriented approach to budgeting and its benefits. " weaknesses in the implementation of program budgeting - lack of link between public objectives and activities, lack of clear and measurable indicators of success of individual programs, lack of analysis of results, etc. Program budgets involve reporting and analysis of the achievement of policy objectives in the given public sphere and is a prerequisite for insight efficiency, more efficient public spending and better governance in general.
This project proposal is aimed at supporting the participation of business organizations (BOs) as civil society structures in the formation of policies defined in the strategies, plans and programs developed by local authorities and to stimulate effective cooperation between municipal administrations and BOs in development of program budgets of municipalities. It is planned to develop a Methodology for program budgeting and define recommendations to local authorities and PAs for effective partnership in the planning and budgeting processes.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Контент анализ на общинските програмни документи, преглед на процедурите по тяхното разработване и на финансовата им обезпеченост чрез общинския бюджет : Осъществяването на дейността играе ролята на входяща информационна база за изпълнение на всички останали дейности по проекта, но може да се каже, че е пряко свързана с Подцел 1 от проектното предложение, а именно: "Подпомагане на общинската администрация и БО за по-активно партньорство при формирането на общински политики и тяхното финансово обезпечаване", тъй като ще има за резултат разкриването на силни и слаби страни в съществуващата практика. Контент анализът на общинските програмни документи - стратегии, планове и програми, е важен за преценка кои са основните акценти на политиката на местната власт, дефинирана в тези стратегически документи, доколко в тях се съдържат цели, имащи отношение към дейността на БО на територията на общината, доколко те са адекватни, описани ли са със съответните индикатори, предвидена ли е система за мониторинг на изпълнението и пр. Прегледът на процедурите по разработване на програмните документи трябва да даде отговор на това как е организиран цялостния процес по разработването им в общинската администрация, има ли утвърдени писани правила за планиране и програмиране или не, кой разработва документите, участват ли представители на СИП в процеса на планиране и програмиране, как се осъществява мониторинга на изпълнението, как се актуализират тези документи и как се организира отчитането на резултатите. Чрез анализ на бюджетния процес се цели да се установи каква е връзката между програмните документи и бюджета, дали целите заложени в тях са осигурени финансово, бюджетът на общината има ли разбивка по отделни програми, кои са тези програми и обхващат ли всички основни аспекти на общинската политика, как СИП участват в обсъждането на проекто бюджета и как е осигурена прозрачността на изпълнението на бюджета. Целта на тази дейност е да се направи оценка на качеството на стратегиите, плановете и програмите, разработвани на общинско ниво, да се идентифицират "тесни места" и пропуски в процеса на планиране и програмиране, да се прецени доколко общинския бюджет обслужва финансово постигането на заложените стратегически и оперативни цели. Тази информация, както и проучването на добри практики ще позволи по-нататък да се направят конкретни препоръки към местната власт и БО за подобряване на програмирането и бюджетирането и по-ефективно сътрудничество между администрацията и бизнеса. Задачите, които ще бъдат изпълнени във връзка с изпълнението на тази дейност са: 1. Преглед на всички действащи стратегически, планови и програмни документи в общината и оценка на тяхното качество от гледна точка на съответствието им с методическите указания, научни постижения и добри практики; 2. Преглед на процедурите за планиране и програмиране в общинската администрация и съответствието им на принципите за откритост, прозрачност, ефективност, оценка на въздействието и участие на заинтересованите страни; 3. Преглед на практиката на общинската администрация по разработване на тригодишни бюджетни прогнози и годишни бюджети, на тяхната обвръзка със стратегическите и програмни документи, както и на формите за участие на СИП при общественото обсъждане на бюджетите; 4. Разкриване на силни и слаби страни на практиката по планиране и бюджетиране на общинската администрация. 6 102.40 6 102.39
Анализ на общинската нормативна база за стимулиране на местното икономическо развитие и на средата за гражданското участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение : Дейността цели да се направи оценка на местната нормативна база от гледна точка на това как тя допринася за стимулиране на местното икономическо развитие и как благоприятства дейността на БО, функциониращи на територията на общината. Ще бъде направена и оценка на средата за гражданско участие при формирането и реализирането на местни политики. Оценките ще разкрият силните и слабите страни на местната нормативна база и на средата за гражданско участие при формирането на политики, с което Дейност 2 ще допринесе за реализиране на Подцел 1 от проектното предложение: "Подпомагане на общинската администрация и БО за по-активно партньорство при формирането на общински политики и тяхното финансово обезпечаване. Задачите, които ще бъдат изпълнени във връзка с изпълнението на тази дейност са: 1. Оценка на нормативните актове на общината - наредби, правилници, вътрешни правила и др., целящи стимулиране на местното икономическо развитие и гражданското участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение; 2. Оценка на решенията на Общинския съвет и заповедите на кмета, имащи отношение към стимулиране на местното икономическо развитие и гражданското участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение; 3. Оценка на средата за гражданско участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение; 4. Идентифициране на силни и слаби страни на местната нормативна база и институционална среда за стимулиране на местното икономическо развитие и гражданското участие ри формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение. 6 102.40 5 916.15
Анализ на бизнес средата и нагласите на БО за участие при формирането на общинската политика за местно икономическо развитие: Бизнес организациите, функциониращи на територията на една община са най-заинтересовани от създаването на благоприятна среда за реализиране на бизнес инициативи. В същото време те не винаги са достатъчно активни, когато местната власт въвежда норми и приема решения, касаещи условията за правене на бизнес в общината. Това касае не само регулаторната рамка на бизнеса, формирана от клаузите, заложени в различните нормативни документи, но и състоянието на техническата и обслужващата инфраструктура, екологията, социалната среда, демографската политика и пр. Бизнес средата у нас или казано още бизнес климата, е обект на непрекъснати анализи и оценки, които обаче се осъществяват на национално или в най-добрия случай на областно ниво. Такива анализи и оценки за бизнес средата в отделните общини няма или са много редки. С изпълнението на Дейност 3 ще се направи анализ и оценка конкретно на условията за правене на бизнес в община Свищов, като се откроят стимулиращите и задържащите фактори. Ще се анализират и нагласите на БО за активно участие при формирането на местната политика като фактор, определящ състоянието на бизнес средата в общината. Ще се разкрият предпочитаните от бизнеса форми за сътрудничество с общинската администрация, пречките и възможностите за по-ефективно сътрудничество. По този начин Дейност 3 ще допринесе за постигане на Подцел 1: "Подпомагане на общинската администрация и БО за по-активно партньорство при формирането на общински политики и тяхното финансово обезпечаване". Задачите, които ще бъдат изпълнени при осъществяването на тази дейност, са: 1. Разработване на Методика за оценка на бизнес средата в община Свищов; 2. Изследване на факторите на бизнес средата в община Свищов; 3. Оценка на състоянието на факторите на бизнес средата и формиране на обща оценка; 4. Емпирично проучване на нагласите на БО за участие при формирането на общинската политика за местно икономическо развитие. 8 128.00 8 062.93
Разработване на Правила за участие на БО в процесите на планиране на местното икономическо развитие и разработването на програмни бюджети: Дейност 4 пряко кореспондира с Подцел 2 от проектното предложение, а именно: "Подпомагане на общинската администрация с Правила за участие на БО при формиране на общински политики и Методика за разработване на програмни бюджети". С правилата трябва да се конкретизират формите за участие на БО в процесите на планиране и бюджетиране, процедурите, отговорностите на двете заинтересовани страни - общинската администрация и БО, участниците, дейностите, сроковете и резултатите. Правилата ще се основават на изводите, направени от емпиричното проучване сред БО, реализирано по Дейност 3. Те ще бъдат обсъдени както с представители на БО, така и с представители на общинската администрация и ще бъдат внесени за разглеждане в Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция на Общинския съвет. След направените препоръки правилата ще бъдат актуализирани и внесени в Общинския съвет, който може да ги приеме за сведение или да ги утвърди със свое решение. Дейност 4 изисква осъществяването на следните задачи: 1. Създаване на Работна група с представители на общинска администрация и БО за обсъждане и приемане на Правила за за участие на БО в процесите на планиране на местното икономическо развитие и разработването на програмни бюджети; 2. Разработване на Правила за за участие на БО в процесите на планиране на местното икономическо развитие и разработването на програмни бюджети; 3. Внасяне на Правилата за за участие на БО в процесите на планиране на местното икономическо развитие и разработването на програмни бюджети за разглеждане и становище в Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция на Общинския съвет. 7 015.20 6 802.23
Разработване на Методика за програмно ориентиране на бюджета (разработване на програмен бюджет) на общината: Дейността ще бъде осъществена в изпълнение на Подцел 2 от проектното предложение: "Подпомагане на общинската администрация с Правила за участие на БО при формиране на общински политики и Методика за разработване на програмни бюджети". Методиката ще бъде разработена на базата на проучване на добрите практики у нас и в чужбина, на националното законодателство, регламентиращо бюджетния процес у нас и на вътрешната нормативна база на общината. Тя ще съдържа матрици на правата и отговорностите на административните звена и длъжностните лица, карти на процесите, работни инструкции и типови документи. Ще бъдат конкретизирани всички етапи (фази) на бюджетния процес - съставяне, обсъждане, приемане, изпълнение и отчитане, при спазване на принципите за прозрачност, откритост, партньорство и ориентиране към целите и резултатите, заложени в плановете и програмите на община Свищов. Чрез Методиката ще се осигури обвръзка между бюджетните форми, представящи разходите на бюджета по функции, дейности, видове и параграфи, съгласно Единната бюджетна класификация и приоритетите, целите и мерките на плановете и програмите. Бюджетите, които се съставят сега и се представят в Сметната палата и Министерството на финансите, ще бъдат обогатени с по-разбираеми за гражданите документални форми, предоставящи информация не само за предвидените за усвояване средства, а и за очакваните резултати от тяхното разходване, описани с подходящи индикатори. Още на етап разработване Методиката ще бъде консултирана с отговорни служители от общинската администрация и с представители на БО, а след нейното завършване - с Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция на Общинския съвет. След отразяване на бележките на Комисията, Методиката ще бъде внесена в Общинския съвет. Разработването на Методиката предполага изпълнение на следните конкретни задачи: 1. Проучване на добрите практики у нас и в чужбина по отношение на разработването на програмно ориентирани бюджети; 2. Детайлно запознаване с нормативната база на бюджетния процес у нас; 3. Проучване на вътрешната нормативна база, регламентираща съставянето, обсъждането, приемането, изпълнението и отчитането на бюджета в общината; 4. Разработване на Методиката за програмно бюджетиране; 5. Обсъждане на Методиката с представители на администрацията и БО; 6. Обсъждане на Методиката в Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция на Общинския съвет; 7. Отразяване на бележките на Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция; 8. Внасяне на Методиката за разработване на програмен бюджет в Общинския съвет. 5 252.00 5 187.00
Дефиниране на препоръки за подобряване участието на БО при разработване и реализиране на местни програми и политики, както и за усъвършенстване на бюджетния процес в общината чрез преминаване от разходно ориентиран към програмно ориентиран бюджет: Дейност 6 покрива изискванията за постигане на Подцел 3 от проектното предложение, а именно: "Дефиниране на препоръки към БО и общинската администрация за подобряване сътрудничеството между бизнеса и администрацията". Препоръките ще бъдат изготвени на базата на проучване на най-добрите практики за стимулиране на гражданското участие при формирането на местни политики и финансовото им осигуряване чрез програмно ориентирани бюджети, на изводите от контент анализа на общинските програмни документи, преглед на процедурите по тяхното разработване и на финансовата им обезпеченост чрез общинския бюджет, разработен по Дейност 1, от анализа на общинската нормативна база за стимулиране на местното икономическо развитие и на средата за гражданското участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение, разработен по Дейност 2 и анализа на бизнес средата и нагласите на БО за участие при формирането на общинската политика за местно икономическо развитие, разработен по Дейност 3. Препоръките ще бъдат предоставени на кмета на община Свищов и на председателя на Общинския съвет. Изпълнението на Дейност 6 предполага решаването на следните конкретни задачи: 1. Проучване на добри практики у нас и в чужбина по отношение стимулирането на гражданското участие при формиране, реализиране и контрол на публични политики, при разработването на стратегии планове и програми и при съставяне на програмни бюджети; 2. Обобщаване на изводите, направени в докладите, разработени по дейности 1,2 и 3; 3. Обсъждане на препоръките със заинтересованите страни - общинската администрация и БО; 4. Предоставяне на окончателния вариант на препоръките на кмета на общината и на председателя на Общинския съвет. 9 353.60 9 171.58
Информационна кампания за осведомяване за възможностите и насърчаване участието на БО при разработване и приемане на програмно ориентирани бюджети: Тази дейност се вписва в Подцел 4 на проектното предложение. Дейността е насочена към всички заинтересовани групи от реализацията на проекта, идентифицирани на територията на община Свищов, а именно: кмета и служителите в общинската администрация, съветниците от Общинския съвет, бизнес организациите, неправителствените организации, политическите партии, медиите, образователните, културни, здравни и социални институции, неформални граждански структури и др. Ще бъде организирано комуникационна събитие, на което ще бъдат представени препоръките, разработените правила и методиката за участие на БО в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на публични политики и разработване на програмни бюджети. Ще бъдат използвани различни комуникационни канали, които да осигурят максимално покритие на целевата аудитория. За изпълнение на дейността ще бъдат изпълнени следните задачи: 1. Разработване на комуникационни рекламни материали 2. Публикуване и отпечатване на комуникационни материали 3. Разработване на специален сайт 4. Организиране на комуникационно събитие 5 100.00 5 100.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).