Извършване на проучвания, изследвания, анализи и оценки за дейността на общинска администрация и общински съвет гр. Кресна; обследване и анализ на нуждите на целевите групи. Даване на препоръки. Създаване на методика за мониторинг върху изпълнението на политики в община Кресна.
: Дейността има за цел да подготви цялостното изпълнение на проекта и предприемането на мерки за подобряване на гражданското участие в реализирането на местни политики и законодателства. Насочена е към трите целеви групи по проекта. Тя подпомага процеса на оптимизиране, демократизиране и прозрачност при осъществяването на добро управление. Дейността е в обхвата на допустими дейности от група № 1 на процедурата. Специфична цел на проучването по нея е прецизното изследване на нуждите и потребностите на целевите групи - гражданска общност, вкл. неправителствени граждански обединения, административни структури на изпълнителната власт - община Кресна /Общинска администрация и Общински съвет/. По дейността се прави оценка на администрацията, качество и достъп на/до социални услуги в общността; качество на питейната вода, управлението на отпадъците, състояние на инфраструктурата, здравеопазването, образованието, бизнес средата, пазара на труда; правят се препоръки към общинска администрация, кмета на общината и към общинския съвет. Изследването, което се извършва е представително количествено в комбинация с качествено изследване - дълбочинни интервюта с представители на общината. Представителното изследване като вид и структура е емпирично социологическо изследване, анкетиране, проведено с минимум 1000 жители на община Кресна. Попълването на въпросниците, респективно използването на количествени методи, се комбинира с качествени методи - дълбочинни интервюта с фокус група. Анкетите и конструираните в тях въпроси дават възможност да се направи обстоен анализ и оценка за администрацията, обслужването на гражданите, услугите, предоставяни на населението и общинските органи на управление, на нуждите и потребностите на целевите групи. Въпросите са насочени към събиране на информация и разработване на база данни, които да подпомогнат процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, с оглед подобряване на гражданското участие в тези процеси. Пряката работа и участие на обучени доброволци от НПО дава възможност по - нататък да бъдат изготвени от специалисти-социолози и експерти по публична администрация, методики и модели, свързани с подобряване на дейността на общинска администрация и общински съвет, които са целеви групи по проекта. Въз основа на проучванията, анализите и разработени методики по дейността ще бъдат отправени препоръки, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики, местно законодателство и административно обслужване. Етапите в изпълнение на дейността са : 1. Подготовката на емпиричното социологическо изследване ( ЕСИ) е първи и най-значим компонент на подготовката му, която завършва със съставянето на инструментариума - оценъчните въпросници, съдържащи отворени и затворени въпроси; 2. Провеждане на емпиричното социологическо изследване - анкетиране 3. Анализ на съвкупната информация, резултатите на който се изразяват във формулирането на определени обобщения, изводи, оценки и препоръки към субекта на управление за подобряване и усъвършенстване на дейността му - теоретични обобщения и практически изводи. 4. Окончателно формиране и отправяне на препоръки, свързани с подобряване на диалога и комуникацията между гражданите и местната власт; премахване на бюрократичния подход в процеса на взаимодействие; по-голяма информираност, консултиране и по-добро обслужване на гражданите като се скъсява дистанцията между тях и управляващите и др. Препоръките са оформени в три обобщени докладни форми, които се публикуват на сайта на общината 5. Организация на общи събрания на населението в гр. Кресна и селата Сливница, Долна Градешница и Горна Брезница и разискване на дадените препоръки в задължителната дейност за информация и комуникация. 6. Създаване на "Методика за мониторинг върху изпълнението на политики в община Кресна". |
31 598.13
|
30 781.87
|
Проучване на чуждестранен опит и добри практики, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Проучване дейността на Бюрата за информиране и съветване на гражданите във Великобритания. Обмяна на опит с български общини, в които има иновативни решения по отношение доброто управление и участие на гражданите в него.: Дейността е свързана с изпълнението на целите на проекта и възможностите за мултиплициране на български и чуждестранен опит при практическото осъществяване на гражданското участие в управлението, както и по-нататъшно развитие на демократичните процеси в общината. Тя е в обхвата на допустими дейности от група № 3 и група № 4 на процедурата. Насочена е към трите целеви групи. Предвидено е изучаване на опита на обединено кралство Великобритания за функционирането на Бюра за информиране и съветване на гражданите (БИСГ), чийто старт е от началото на Втората световна война. Днес БИСГ са най-голямата и важна публична институция в Обединеното кралство като техният опит е мултиплициран в много страни от Европа, в САЩ, в Австралия. Бюрата в тези страни са част от мрежа от независими благотворителни организации, които предоставят безплатна и поверителна информация и съвети по всички поставени от гражданите въпроси. Целта на проучването на чуждестранния опит е да се създаде план за действие с етапи и отговорности на гражданския сектор и управляващите при създаване на БИСГ в община Кресна. Особено важна задача на дейността е проучването на това как се постига двойната цел на услугата -от една страна да дава съвети и подпомага хората при решаване на техни лични проблеми, а от друга - да се подобрят политики и принципи, свързани с обществения интерес и с управлението на общината.
Българските добри практики е проектирано да бъдат проучени в по-големи общини, в които демократичните процеси се развиват по-интензивно, а гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство е засилено и развито. Предвидена е обмяна на опит с общините София град, Благоевград и с Областна администрация гр. Кюстендил. Ще се търсят иновативни решения за действие на Обществени съвети, които функционират на практика като посредници между гражданите и управляващите. Добрият опит ще постави основата за създаване на Консултативна комисия към Общински съвет( ОС) Кресна и към Общинска администрация (ОА) с ролята на омбудсман в малката община. Ще се търсят добри практики за създаване на обществени съвети в общинския център и трите големи села на общината. По дейността ще се организира кръгла маса за намиране на възможностите за по-широко гражданско участие на местно ниво, формиране на инициативи, базирани на чужди практики при разработване на механизми и предложения, както и тяхното практическо реализиране, за подобряване на средата за гражданско участие в управлението. Етапи на дейността: 1. Експерт с добро владеене на английски език извършва онлайн проучване за функционирането на Бюрата за информиране и съветване на гражданите във Великобритания като установява връзка с такова бюро в неголям регион; организира онлайн участие в обсъждания и организирана кръгла маса на един ръководител на английско бюро за информиране и съветване на гражданите 2. Кани се експерт от Английско посолство /Британски съвет, запознат с опита БИСГ за участие в изпълнението на дейността 3. Експерт връзки с обществеността проучва добрите практики избрани за целта общини 4. Обмяна на опит в община Благоевград и Столична община - организиране на посещение на място на група, в която участват общински съветници, представители на бизнеса, членове на сдружение "Нов избор"; кметовете на селата от общината, представители на ОА- кмет, зам. кметове и директори на дирекции 5. Организация на кръгла маса, след проведена информационна кампания, с участието на експерта от Английско посолство/Британски съвет в България, гости от областите Благоевград и Кюстендил, общински съветници, граждани 6. Организиране на общи събрания след проведени информационни кампании с характер на застъпнически и мотивиране на хората да участват в процесите на пренасяне на чуждестранните и български добри практики в общината в условията на засилено гражданско участие и в най-добрия интерес на населението. |
15 491.46
|
13 175.17
|
Разработване на механизми и осъществяване на практика на предложения за подобряване на средата за гражданско участие в управлението. Създаване Бюро за информиране и съветване на гражданите в гр. Кресна и на гражданска консултативна комисия към Общински съвет и Общинска администрация: Целта на дейността е да се осъществят на практика част от предложенията по дейност 1 на проекта; да се изпълнят специфичните цели на проекта. Дейността е свързана с дейности от групи № 3 т.1 и № 4 на схемата. Тя е насочена към трите целеви групи по проекта. Два месеца преди да приключи дейност 2, се започва подготовката за създаване в гр. Кресна на Бюро за информиране и съветване на гражданите (БИСГ) и Консултативна комисия (КК) към Общински съвет (ОС) и Общинска администрация(ОА). Като начало БИСГ, по подобие на бюрата във Великобритания, ще информира и съветва жителите, които търсят подкрепа и съвет, относно граждански права и задължения, социално-здравни проблеми, екологични, въпроси за управление на отпадъците; проблеми в семейството, конфликти с близки, роднини, съседи; осиновяване, приемна грижа; търсене и намиране на работа. Бюрото в гр. Кресна, независимо от ползвания чуждестранен модел, пречупен през българската действителност, ще продължи на практика и разшири дейността на Бюро за социални услуги, създадено от сдружение "Нов избор" по проект като социална услуга, която функционира и в момента и е част от прякото участие на НПО и гражданите в управлението на социалните услуги в общината. Консултативната комисия ще бъде създадена като обществен съвет на базата на натрупан опит в общината и като пренесени добри практики на български общини, с които е обменен опит по дейност 2 на проекта. Консултативната комисия е предназначена да бъде регулатор на обществените отношения и съветник при решаване на съществени проблеми в общината- свит пазар на труда и безработица, недобра инфраструктура; нерешени екологични, социални проблеми; проблеми с достъпа до здравеопазване и др. Чрез дейността на Бюрото за информиране и съветване на гражданите и създадената Консултативна комисия се постига по-добра информираност на гражданите и решаване на поредица от местни проблеми с икономически, социално-здравен, екологичен, образователен и управленски характер. Дейността неразривно е свързана със спазването на хоризонталните принципи на схемата и програмата на ЕС за устойчиво развитие.
Дейността започва с изготвяне на план за нейната подготовка и изпълнение- срокове и отговорности. Тя продължава с проучване и определяне на обществените нагласи към БИСГ и КК като обществен посредник между гражданите и органите на местната власт. Проучването изисква разработката на четири методики, в съответствие със стандартната методология за оценка на въздействието: 1. методика на индикаторите – определят се скалите на критериите; 2. методика на регистрацията – тя трябва да посочи от къде се набавя информацията и по какъв начин ще се използва; 3. методика за обработка на информацията – по какъв начин събраната информация ще се анализира и обобщи; 4. методика на извадката – отговор на въпросите: колко лица да се изследват, така че грешката да е задоволителна, как да се подберат единиците от съвкупността, които да попаднат в извадката, така че тя да е представителна ; инструментариум за изследването - въпросниците, с помощта на които трябва да се регистрира информацията. Методиките ще послужат при провеждане на социологическо проучване за обществените нагласи и определяне на приоритетите за работа на бюрото. На тяхна база се извършва и предварителна оценка на гражданската потребност от създаването на бюрото и на Консултативната комисия. КК участва при изготвяне на проекти и програми, проучва общественото мнение по важни въпроси за хората; инициира обществени обсъждания и свикване на общи събрания на населението. Дейността приключва със сформирането на БИСГ и КК и начало на тяхното функциониране, което продължава след приключване на проекта. |
25 671.47
|
27 928.05
|
Провеждане на обучения на членовете на НПО и служителите на общинска администрация, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство.: Дейността има за цел да изгради капацитет на служителите на кандидата и партньора по проекта. Тази цел е допълваща към основната цел на проекта, като в същото време е необходима за нейното изпълнение. Тя попада в обсега на допустимите дейности от група № 3 на процедурата и е в пряка връзка с качественото и ефективно изпълнение на всички дейности. В резултат от изпълнението на дейността се очаква нарастване активността на НПО при формулирането, изпълнението и мониторинга на политики и законодателство; повишаване взаимодействието между администрацията и гражданите по време на изпълнение на проекта и при неговото мултиплициране в бъдещи периоди. Чрез проведени обучения по дейността ще се постигне развитие на професионалните умения и компетенции на ОА и ОС, овладяване от двете организации на нови методи за осъществяване на практика на по-голяма близост до гражданите на община Кресна, при упражняване на тяхното участие в управлението на общината; по-добро общуване; надградени умения за планиране; по-добра комуникация с външни публики и други.
По време на обученията е предвидено да се направят предложения чрез Областна администрация до МС и НС за промени в нормативната база, свързана с развитието на пряката демокрация в страната. Предвидено е участието на 8 специалисти и експерти от сдр. „Нов избор” и 7служители на ОбА Кресна; Председател на общински съвет и 3-ма председатели на комисии на общински съвет.
Предвидени са следните обучения:
1. Анализ на нормативната уредба, касаеща гражданското участие в управлението на местно ниво и в страни членки на ЕС. Изготвяне на предложения за промени в българското законодателство, свързано с развитието на пряката демокрация в страната.
2. Методи, етапи и начин на извършване на проучвания, свързани с управлението на социалните услуги от НПО и на качеството на услугите за гражданите, предоставяни от администрацията. Практическо приложение на "Методиката за мониторинг върху изпълнението на политики в община Кресна"
3. Обучение на анкетьорите. Предвидено е обучение на десет анкеьори, които работят по проекта. Теоретична – разяснителна и обучителна работа по конструкцията на анкетите; видове социологически проучвания и мястото на анкетьора в тях; комуникация с анкетираните граждани; етичен кодекс
4. Провеждане на дълбочинно интервю във фокус група.
5. Обучение, свързано с доброволчески труд в Бюрото за информиране и съветване на гражданите и в Консултативната комисия. Комуникация с потребителите.
6. Оказване подкрепа на Общински съвет и на Общинска администрация от експерти на неправителствения сектор.
7. Надграждане уменията за планиране.
8. Комуникация с външни публики. Изграждане на медиен образ.
9. Място и роля на НПО в процесите на реализиране по-широкото участие на гражданите при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в общината.
10. Методи и начини на практически действия за скъсяване на дистанцията между НПО и ОА, ОС.
Всяко едно от изброените обучения има практическа насоченост и е свързано с иновативни решения по отношение реализиране на целите на проекта и с придобиване на нови умения и знания, които се пренасят в следпроектно време. Чрез повишаване капацитета на обучаемите ще се променят нагласите на местната власт и на неправителствения сектор по отношение тяхната отвореност за граждански инициативи и подкрепа под различни форми на гражданите и бизнеса; ще бъдат изградени умения на обучените представители на общинската администрация и общински съвет за вътрешен контрол и мониторинг, чрез получаване на обратна връзка от гражданите. Обучените служители на кандидата от своя страна по-целенасочено и качествено ще извършват вътрешен контрол и мониторинг на предоставяните от тях услуги, както и мониторинг на политики и законодателството в общината. Придобиването на нови умения и знания на участниците в обученията ще даде възможност да се постигне подобряване на социално-икономическата среда, в резултат на по-открито и отговорно управление. |
7 585.86
|
7 226.87
|