Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

The project is created in response to the need to increase civic participation in the processes of formulating, implementing and monitoring of policies and legislation in Kresna municipality, which is small, but at high risk in terms of social, economic and demographical aspects.
Through its activities, the project attempts to shorten the distance between citizens and the government, to strengthen the trust between them, reaching a level of equality in resolving the important policies and issues affecting the population of the municipality. The extensive sociological surveys on the role of the citizens and their participation in the governance and on the quality of their awareness and the level of administrative service offered to the population will give us more opportunities for establishing better governance.  Based on the results, some recommendations will be given to the Municipal Council and the municipal administration to improve the processes of offering services, for a better regulatory environment, for fighting corruption, preventing conflict of interest and abuse of office power and to encourage compliance with the ethical standards for public officials.The project explores opportunities to improve the socio-economic environment as a result of open and responsible governance. The envisaged activities for studying European and Bulgarian experiences and best practices will allow to replicate and multiply the experience in Kresna Municipality. The establishment of a Citizens Information and Counseling Bureau, involving experts from NGOs and municipal administration on a voluntary basis, will strengthen the participation of the citizens in the governance and will build trust between them and the decision-makers. As part of this project, an Advisory Committee to the Municipal Council, with the involvement of experts from the civil sector, will optimize and enhance the quality of the decision-making, policy-making and legislation.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Извършване на проучвания, изследвания, анализи и оценки за дейността на общинска администрация и общински съвет гр. Кресна; обследване и анализ на нуждите на целевите групи. Даване на препоръки. Създаване на методика за мониторинг върху изпълнението на политики в община Кресна. : Дейността има за цел да подготви цялостното изпълнение на проекта и предприемането на мерки за подобряване на гражданското участие в реализирането на местни политики и законодателства. Насочена е към трите целеви групи по проекта. Тя подпомага процеса на оптимизиране, демократизиране и прозрачност при осъществяването на добро управление. Дейността е в обхвата на допустими дейности от група № 1 на процедурата. Специфична цел на проучването по нея е прецизното изследване на нуждите и потребностите на целевите групи - гражданска общност, вкл. неправителствени граждански обединения, административни структури на изпълнителната власт - община Кресна /Общинска администрация и Общински съвет/. По дейността се прави оценка на администрацията, качество и достъп на/до социални услуги в общността; качество на питейната вода, управлението на отпадъците, състояние на инфраструктурата, здравеопазването, образованието, бизнес средата, пазара на труда; правят се препоръки към общинска администрация, кмета на общината и към общинския съвет. Изследването, което се извършва е представително количествено в комбинация с качествено изследване - дълбочинни интервюта с представители на общината. Представителното изследване като вид и структура е емпирично социологическо изследване, анкетиране, проведено с минимум 1000 жители на община Кресна. Попълването на въпросниците, респективно използването на количествени методи, се комбинира с качествени методи - дълбочинни интервюта с фокус група. Анкетите и конструираните в тях въпроси дават възможност да се направи обстоен анализ и оценка за администрацията, обслужването на гражданите, услугите, предоставяни на населението и общинските органи на управление, на нуждите и потребностите на целевите групи. Въпросите са насочени към събиране на информация и разработване на база данни, които да подпомогнат процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, с оглед подобряване на гражданското участие в тези процеси. Пряката работа и участие на обучени доброволци от НПО дава възможност по - нататък да бъдат изготвени от специалисти-социолози и експерти по публична администрация, методики и модели, свързани с подобряване на дейността на общинска администрация и общински съвет, които са целеви групи по проекта. Въз основа на проучванията, анализите и разработени методики по дейността ще бъдат отправени препоръки, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики, местно законодателство и административно обслужване. Етапите в изпълнение на дейността са : 1. Подготовката на емпиричното социологическо изследване ( ЕСИ) е първи и най-значим компонент на подготовката му, която завършва със съставянето на инструментариума - оценъчните въпросници, съдържащи отворени и затворени въпроси; 2. Провеждане на емпиричното социологическо изследване - анкетиране 3. Анализ на съвкупната информация, резултатите на който се изразяват във формулирането на определени обобщения, изводи, оценки и препоръки към субекта на управление за подобряване и усъвършенстване на дейността му - теоретични обобщения и практически изводи. 4. Окончателно формиране и отправяне на препоръки, свързани с подобряване на диалога и комуникацията между гражданите и местната власт; премахване на бюрократичния подход в процеса на взаимодействие; по-голяма информираност, консултиране и по-добро обслужване на гражданите като се скъсява дистанцията между тях и управляващите и др. Препоръките са оформени в три обобщени докладни форми, които се публикуват на сайта на общината 5. Организация на общи събрания на населението в гр. Кресна и селата Сливница, Долна Градешница и Горна Брезница и разискване на дадените препоръки в задължителната дейност за информация и комуникация. 6. Създаване на "Методика за мониторинг върху изпълнението на политики в община Кресна". 31 598.13 30 781.87
Проучване на чуждестранен опит и добри практики, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Проучване дейността на Бюрата за информиране и съветване на гражданите във Великобритания. Обмяна на опит с български общини, в които има иновативни решения по отношение доброто управление и участие на гражданите в него.: Дейността е свързана с изпълнението на целите на проекта и възможностите за мултиплициране на български и чуждестранен опит при практическото осъществяване на гражданското участие в управлението, както и по-нататъшно развитие на демократичните процеси в общината. Тя е в обхвата на допустими дейности от група № 3 и група № 4 на процедурата. Насочена е към трите целеви групи. Предвидено е изучаване на опита на обединено кралство Великобритания за функционирането на Бюра за информиране и съветване на гражданите (БИСГ), чийто старт е от началото на Втората световна война. Днес БИСГ са най-голямата и важна публична институция в Обединеното кралство като техният опит е мултиплициран в много страни от Европа, в САЩ, в Австралия. Бюрата в тези страни са част от мрежа от независими благотворителни организации, които предоставят безплатна и поверителна информация и съвети по всички поставени от гражданите въпроси. Целта на проучването на чуждестранния опит е да се създаде план за действие с етапи и отговорности на гражданския сектор и управляващите при създаване на БИСГ в община Кресна. Особено важна задача на дейността е проучването на това как се постига двойната цел на услугата -от една страна да дава съвети и подпомага хората при решаване на техни лични проблеми, а от друга - да се подобрят политики и принципи, свързани с обществения интерес и с управлението на общината. Българските добри практики е проектирано да бъдат проучени в по-големи общини, в които демократичните процеси се развиват по-интензивно, а гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство е засилено и развито. Предвидена е обмяна на опит с общините София град, Благоевград и с Областна администрация гр. Кюстендил. Ще се търсят иновативни решения за действие на Обществени съвети, които функционират на практика като посредници между гражданите и управляващите. Добрият опит ще постави основата за създаване на Консултативна комисия към Общински съвет( ОС) Кресна и към Общинска администрация (ОА) с ролята на омбудсман в малката община. Ще се търсят добри практики за създаване на обществени съвети в общинския център и трите големи села на общината. По дейността ще се организира кръгла маса за намиране на възможностите за по-широко гражданско участие на местно ниво, формиране на инициативи, базирани на чужди практики при разработване на механизми и предложения, както и тяхното практическо реализиране, за подобряване на средата за гражданско участие в управлението. Етапи на дейността: 1. Експерт с добро владеене на английски език извършва онлайн проучване за функционирането на Бюрата за информиране и съветване на гражданите във Великобритания като установява връзка с такова бюро в неголям регион; организира онлайн участие в обсъждания и организирана кръгла маса на един ръководител на английско бюро за информиране и съветване на гражданите 2. Кани се експерт от Английско посолство /Британски съвет, запознат с опита БИСГ за участие в изпълнението на дейността 3. Експерт връзки с обществеността проучва добрите практики избрани за целта общини 4. Обмяна на опит в община Благоевград и Столична община - организиране на посещение на място на група, в която участват общински съветници, представители на бизнеса, членове на сдружение "Нов избор"; кметовете на селата от общината, представители на ОА- кмет, зам. кметове и директори на дирекции 5. Организация на кръгла маса, след проведена информационна кампания, с участието на експерта от Английско посолство/Британски съвет в България, гости от областите Благоевград и Кюстендил, общински съветници, граждани 6. Организиране на общи събрания след проведени информационни кампании с характер на застъпнически и мотивиране на хората да участват в процесите на пренасяне на чуждестранните и български добри практики в общината в условията на засилено гражданско участие и в най-добрия интерес на населението. 15 491.46 13 175.17
Разработване на механизми и осъществяване на практика на предложения за подобряване на средата за гражданско участие в управлението. Създаване Бюро за информиране и съветване на гражданите в гр. Кресна и на гражданска консултативна комисия към Общински съвет и Общинска администрация: Целта на дейността е да се осъществят на практика част от предложенията по дейност 1 на проекта; да се изпълнят специфичните цели на проекта. Дейността е свързана с дейности от групи № 3 т.1 и № 4 на схемата. Тя е насочена към трите целеви групи по проекта. Два месеца преди да приключи дейност 2, се започва подготовката за създаване в гр. Кресна на Бюро за информиране и съветване на гражданите (БИСГ) и Консултативна комисия (КК) към Общински съвет (ОС) и Общинска администрация(ОА). Като начало БИСГ, по подобие на бюрата във Великобритания, ще информира и съветва жителите, които търсят подкрепа и съвет, относно граждански права и задължения, социално-здравни проблеми, екологични, въпроси за управление на отпадъците; проблеми в семейството, конфликти с близки, роднини, съседи; осиновяване, приемна грижа; търсене и намиране на работа. Бюрото в гр. Кресна, независимо от ползвания чуждестранен модел, пречупен през българската действителност, ще продължи на практика и разшири дейността на Бюро за социални услуги, създадено от сдружение "Нов избор" по проект като социална услуга, която функционира и в момента и е част от прякото участие на НПО и гражданите в управлението на социалните услуги в общината. Консултативната комисия ще бъде създадена като обществен съвет на базата на натрупан опит в общината и като пренесени добри практики на български общини, с които е обменен опит по дейност 2 на проекта. Консултативната комисия е предназначена да бъде регулатор на обществените отношения и съветник при решаване на съществени проблеми в общината- свит пазар на труда и безработица, недобра инфраструктура; нерешени екологични, социални проблеми; проблеми с достъпа до здравеопазване и др. Чрез дейността на Бюрото за информиране и съветване на гражданите и създадената Консултативна комисия се постига по-добра информираност на гражданите и решаване на поредица от местни проблеми с икономически, социално-здравен, екологичен, образователен и управленски характер. Дейността неразривно е свързана със спазването на хоризонталните принципи на схемата и програмата на ЕС за устойчиво развитие. Дейността започва с изготвяне на план за нейната подготовка и изпълнение- срокове и отговорности. Тя продължава с проучване и определяне на обществените нагласи към БИСГ и КК като обществен посредник между гражданите и органите на местната власт. Проучването изисква разработката на четири методики, в съответствие със стандартната методология за оценка на въздействието: 1. методика на индикаторите – определят се скалите на критериите; 2. методика на регистрацията – тя трябва да посочи от къде се набавя информацията и по какъв начин ще се използва; 3. методика за обработка на информацията – по какъв начин събраната информация ще се анализира и обобщи; 4. методика на извадката – отговор на въпросите: колко лица да се изследват, така че грешката да е задоволителна, как да се подберат единиците от съвкупността, които да попаднат в извадката, така че тя да е представителна ; инструментариум за изследването - въпросниците, с помощта на които трябва да се регистрира информацията. Методиките ще послужат при провеждане на социологическо проучване за обществените нагласи и определяне на приоритетите за работа на бюрото. На тяхна база се извършва и предварителна оценка на гражданската потребност от създаването на бюрото и на Консултативната комисия. КК участва при изготвяне на проекти и програми, проучва общественото мнение по важни въпроси за хората; инициира обществени обсъждания и свикване на общи събрания на населението. Дейността приключва със сформирането на БИСГ и КК и начало на тяхното функциониране, което продължава след приключване на проекта. 25 671.47 27 928.05
Провеждане на обучения на членовете на НПО и служителите на общинска администрация, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство.: Дейността има за цел да изгради капацитет на служителите на кандидата и партньора по проекта. Тази цел е допълваща към основната цел на проекта, като в същото време е необходима за нейното изпълнение. Тя попада в обсега на допустимите дейности от група № 3 на процедурата и е в пряка връзка с качественото и ефективно изпълнение на всички дейности. В резултат от изпълнението на дейността се очаква нарастване активността на НПО при формулирането, изпълнението и мониторинга на политики и законодателство; повишаване взаимодействието между администрацията и гражданите по време на изпълнение на проекта и при неговото мултиплициране в бъдещи периоди. Чрез проведени обучения по дейността ще се постигне развитие на професионалните умения и компетенции на ОА и ОС, овладяване от двете организации на нови методи за осъществяване на практика на по-голяма близост до гражданите на община Кресна, при упражняване на тяхното участие в управлението на общината; по-добро общуване; надградени умения за планиране; по-добра комуникация с външни публики и други. По време на обученията е предвидено да се направят предложения чрез Областна администрация до МС и НС за промени в нормативната база, свързана с развитието на пряката демокрация в страната. Предвидено е участието на 8 специалисти и експерти от сдр. „Нов избор” и 7служители на ОбА Кресна; Председател на общински съвет и 3-ма председатели на комисии на общински съвет. Предвидени са следните обучения: 1. Анализ на нормативната уредба, касаеща гражданското участие в управлението на местно ниво и в страни членки на ЕС. Изготвяне на предложения за промени в българското законодателство, свързано с развитието на пряката демокрация в страната. 2. Методи, етапи и начин на извършване на проучвания, свързани с управлението на социалните услуги от НПО и на качеството на услугите за гражданите, предоставяни от администрацията. Практическо приложение на "Методиката за мониторинг върху изпълнението на политики в община Кресна" 3. Обучение на анкетьорите. Предвидено е обучение на десет анкеьори, които работят по проекта. Теоретична – разяснителна и обучителна работа по конструкцията на анкетите; видове социологически проучвания и мястото на анкетьора в тях; комуникация с анкетираните граждани; етичен кодекс 4. Провеждане на дълбочинно интервю във фокус група. 5. Обучение, свързано с доброволчески труд в Бюрото за информиране и съветване на гражданите и в Консултативната комисия. Комуникация с потребителите. 6. Оказване подкрепа на Общински съвет и на Общинска администрация от експерти на неправителствения сектор. 7. Надграждане уменията за планиране. 8. Комуникация с външни публики. Изграждане на медиен образ. 9. Място и роля на НПО в процесите на реализиране по-широкото участие на гражданите при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в общината. 10. Методи и начини на практически действия за скъсяване на дистанцията между НПО и ОА, ОС. Всяко едно от изброените обучения има практическа насоченост и е свързано с иновативни решения по отношение реализиране на целите на проекта и с придобиване на нови умения и знания, които се пренасят в следпроектно време. Чрез повишаване капацитета на обучаемите ще се променят нагласите на местната власт и на неправителствения сектор по отношение тяхната отвореност за граждански инициативи и подкрепа под различни форми на гражданите и бизнеса; ще бъдат изградени умения на обучените представители на общинската администрация и общински съвет за вътрешен контрол и мониторинг, чрез получаване на обратна връзка от гражданите. Обучените служители на кандидата от своя страна по-целенасочено и качествено ще извършват вътрешен контрол и мониторинг на предоставяните от тях услуги, както и мониторинг на политики и законодателството в общината. Придобиването на нови умения и знания на участниците в обученията ще даде възможност да се постигне подобряване на социално-икономическата среда, в резултат на по-открито и отговорно управление. 7 585.86 7 226.87

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).