Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 194 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

The current project proposal is targeted at improving the energy efficiency and increasing the production capacity of "Gotmar" EOOD by purchasing, putting into operation and replacement of old production equipment with new equipment for the production of preforms and caps: Compression molding press - 1 pc . (for production of caps, in Warehouse 7), Injection molding system for production of preforms - 1 pc. (for production of preforms in Warehouse 4). The current project proposal will be implemented in Warehouse 4 and Warehouse 7 on the territory of the factory in the City of Saedinenie, as each of the warehouses is a separate site. Each of the two sites performs economic activity by producing: Caps (Warehouse 7) and preforms (Warehouse 4), both sites are territorially separate and have a single scheme for power supply and energy consumption. As part of the project activities, it is envisaged to introduce into this two sites the Automated system for monitoring and control of the energy consumption-1, which will cover 100% of the energy consumption of the Warehouse 7 and 98.8% of the energy consumption of the Warehouse 4. In addition, the project envisages the utilization of waste energy from existing processes by introducing a Waste energy recovery system - 1pc. The investment under this project involves the introduction and certification under ISO 50001 of Energy Management System at both sites of the company-Warehouse 4 and Warehouse 7. It is expected that the introduction of this standard will reduce greenhouse gas emissions, energy costs and other environmental impacts through systematic energy management. After the project implementation, financial audit will be conducted. Once the project is implemented, energy savings PES = 60.0% and CO2 savings of 7002.2 Tons / year are expected to be achieved.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Придобиване на енергийно ефективна Шприц система за производство на преформи - 1 бр. (мярка 1 от енергийния одит, за Обект 1) - дейността ще бъде изпълнена, чрез закупуване и инсталиране на Шприц система за производство на преформи - 1 бр.: Инвестициите по дейността са в рамките на икономическата дейност по КИД код 22.22. Производството на преформи се осъществява в Обект 1 на "Готмар" ЕООД, като понастоящем се използват 5бр. стари Шприц системи, които се характеризират с относително ниска производителност и високо потребление на енергия. Представяйки накратко технологичния цикъл за производство на преформи 1) към системата се подава суровина (PET полиетилен терефталат гранулат), който се разтапя под температурно влияние и се подава към шрпиц инструмента на системата; 2) оформената преформа в инструмента се изважда от робот и 3) се охлажда в контейнер. Готовият продукт се съхранява в опаковки от велпапе (октабини). В зависимост от изискването за производство, преформите могат да бъдат с различна тегло, дебелина, цвят, резба и др. характеристики, които определят вида, обема и резбата на бутилката която се произвежда от тях. В така описания процес, старата шрпиц система обект на замяна с нова в Обект 1, се характеризира с производителност от 55.8 кг. преформи/ час при 8616 часа работа/ год. на заменяната машина, при инсталирана мощност от 535 kW, работна мощност от 176kW/h и специфичен разход на енергия за единица продукт от 2.62 kWh/ кг. Така описаните негативни стойности са функция от една страна на неефективния температурен контрол в екструдера при шприцването на преформите, а от друга на бавния технологичен цикъл на работа на старите шприц системи. Допълнително неудобство носи високият процент бракувана продукция, което е следствие от амортизираната автоматика на шприц системата и неточностите в процеса на работа в първата фаза на производствения цикъл. Поради това, производителността на старата система е едва 481 195 кг. преформи год. С реализацията на настоящия проект, така описаната Шприц система ще бъде заменена с нова, която е с обща инсталирана мощност от 580 kW, работна мощност от 150kW/h с производителност от 310кг. преформи/ час при 8616 часа работа/ год. и специфичен разход на енергия за единица продукт от 0.40 kWh/ кг. При тези параметри, новата система ще произвежда 2 670 958 кг. преформи годишно. Възможността за работа на новата система с много по-кратък (от гледна точка на необходимо време) производствен цикъл, както и прецизния темературен контрол в етапа на разтапяне на суровината и подаването й към шприц инструмента на системата, са основните фактори позволяващи висока производителност, при нисък разход на енергия. Допълнително, прецизната работа на дозиращите устройства в системата, както и характеристиките на екструдера, позволяват постигането на висока скорост на работа, при незначителни стойности бракувана продукция. Така описаното обуславя висока производителност на новата Шприц система, при възможност за работа с енергоефективни шприц инструменти, с които е стандартно окомплектована машината. Роботът на Шприц системата за изваждане на преформите, работи с прецизност и бързина, които позволяват допълнително нямаляване на технологичния цикъл за производство. Предвид мощността на екструдера на системата, както и специфичните характеристики на шнека на екструдера в системата, както и възможностите за загряване на материала, новата система, за разлика от старите машини, може да работи с гранулат съставен от 100% рециклиран PET. По този начин, произведените преформи могат да бъдат произведени от изцяло рециклирани суровини. Така описаното ще позволи на компанията, да оптимизира разходите за суровини (гранулат PET), без компромис в качеството на крайния продукт (преформа). 4 156 138.75 4 156 138.74
Придобиване на енергийно ефективна Преса за компресионно формоване - 1 бр. (мярка 2 от енергийния одит, за Обект 2) - дейността ще бъде изпълнена, чрез закупуване и инсталиране на Преса за компресионно формоване - 1 бр.: Инвестициите по дейността са в рамките на икономическата дейност по КИД код 22.22. Производството на капачки се осъществява в Обект 2 на "Готмар" ЕООД, като понастоящем се използват стари формовъчни преси, които се характеризират с относително ниска производителност и високо потребление на енергия. Представяйки накратко технологичния цикъл за производство на капачки 1) към пресата се подава суровина (HDPE високо плътностен полиетилен или PP Полипропилен), който се отрязва и подава към формовъчния инструмент за пресоване; 2) оформената капачка в инструмента се изважда от формовъчния инструмент и 3) се отвежда за охлаждане по транспортни пътища; нарязва се и се подгъва осигурителният пръстен. Готовият продукт се съхранява в кашони от велпапе. В зависимост от изискването за производство, капачките могат да бъдат с различна дебелина, цвят, резба и др. характеристики, които определят вида на крайния продукт. На капачките може да се постави пластизолова изолация, за повишаване на изолационните свойства. В така описания процес, старите 2 бр. преси обект на замяна с нова в Обект 2, се характеризират с обща производителност от 661790 кг. капачки/ год (363984-преса1 и 297805-преса2) при 8616 часа работа/ год. на всяка от заменяните преси, при инсталирана мощност от 174 kW за всяка от пресите, работна мощност от 63kW/h (преса1) и 61kW/h (преса2) и специфичен разход на енергия за единица продукт от 1.46 kWh/ кг. Така описаните негативни стойности са функция от една страна на неефективния темепратурен контрол, а от друга на бавния технологичен цикъл на работа на старите преси - цикълът на работа на старите преси е 3.8сек. за едновременното производство на 64бр. капачки (за 1 цикъл), при което за 1 мин. се произвеждат 1 010капачки. Допълнително неудобство носи високият процент бракувана продукция, което е следствие от амортизираната автоматика на пресите и неточностите в процеса на работа в първата фаза на производствения цикъл. С реализацията на настоящия проект, така описаната Преса ще бъде заменена с нова, която е с обща инсталирана мощност от 206.3 kW, работна мощност от 75 kW/h, с производителност от 210 кг. капачки/ час при 8616 часа работа/ год. и специфичен разход на енергия за единица продукт от 0.32 kWh/ кг. Възможността за работа на новата система с много по-кратък (от гледна точка на необходимо време) производствен цикъл, както и прецизния контрол на пресоване, са основните фактори позволяващи висока производителност, при нисък разход на енергия. При така описаните параметри, новата преса ще произвежда 1 809 359кг. капачки/ год. Допълнително, прецизната работа на подаващите суровина устройства в системата, позволяват постигането на висока скорост на работа, при незначителни стойности бракувана продукция. Цикълът на работа на новата преса е с цикъл 2.15сек. за едновременното производство на 48бр. капачки (за 1 цикъл), при което за 1 мин. се произвеждат ~1350капачки. Така описаното обуславя висока производителност на новата преса за компресионно формоване. Използваните в новата Преса за компресионно формоване суровини могат да съдържат, в зависимост от състава си различен % рециклирани HDPE и PP, като новата преса, може да работи с изцяло рециклирана суровина. Допълнително, системата на пресата е съставена от трети, допълнителен кръг за подаване на суровина към формата за пресоване, който включително може да подава за пресоване бракувана продукция - капачки неотговарящи на технологично зададените изисквания. По този начин, компанията ще постигне оптимизации в две насоки - на първо място 1) новата преса за компресионно формоване ще може да работи с изцяло рециклирани суровини (HDPE и PP) и 2) новата преса ще може да осъществява дейности по рециклиране на бракувана продукция (капачки), произведена погрешно от другите, стари преси в цеха, след смилането на капачките в шредер. 1 031 113.58 1 031 113.58
Придобиване на Система за оползотворяване на отпадна енергия - 1 бр. (мярка 3 от енергийния одит, за Обект 1) - дейността ще бъде извършена, чрез закупуване и инсталиране на Система за оползотворяване на отпадна енергия - 1 бр.: Инвестициите по дейността са в рамките на икономическата дейност по КИД код 22.22. Като част от дейността ще бъде закупена и пусната в експлоатация Система за оползотворяване на отпадна енергия - 1бр. (мярка 3 от енергийния одит, за Цех 4). Понастоящем, охлаждането на съществуваща машина за преформи е реализирано чрез система за поддържане на температура на хидравличното масло в машината-загрятото до 55 градуса С-масло се охлажда в системата за охлаждане до 50 градуса С. Загрятото в машината масло с температура 55 оС се събира в резервоар, от който с помощта на хидравлична помпа с дебит 240 l/min постъпва в пластинчат топлообменен апарат, където се охлажда до необходимата температура от 50 оС. Охлаждането в топлообменния апарат се осъществява със студоносител, подготвян в промишлен водоохлаждащ агрегат с въздушно охлаждане на кондензатора, като отпадната топлина се изхвърля в атмосферата. Същевременно, в Цех 4 се използва БГВ в една баня, като са бособени два душа, горещата вода за които се подготвя в електрически бойлер с обем 80l и мощност 3kW. Годишната потребна електрическа енергия за БГВ в момента е 18713 kWh/г., а генерираните емисии на СО2 са 15,33 t/г. Годишните финансови разходи при съществуващото състояние са 2 133 лв./г. С реализация на настоящата дейност се предвижда инсталиране на Система за оползотворяване на отпадната топлина от системата за охлаждане на маслото за съществуваща машина за производство на преформи, включваща топлообменен апарат масло-вода, в който водопроводната вода се загрява предварително преди постъпването си в съществуващия бойлер за битово горещо водоснабдяване. Системата се свързва посредством тръбопроводи към резервоара за масло и към бойлера за топла вода. Циркулацията на загряваната вода се осигурява от напора на водопроводната мрежа, а на охлажданото масло–от хидравлична помпа. За управление на работата на системата се използва датчик за поток, който включва хидравличната помпа при установено потребление на битова гореща вода. При липса на поток на битовата гореща вода управлението я изключва. Свързването на системата за оползотворяване на отпадната топлина към резервоара за масло гарантира надеждно поддържане на температурата на маслото, което при липса на потребление на битова гореща вода се охлажда от съществуващата охладителна система. Мощността и техническите параметри на топлообменния апарат са определени така, че да осигурят изцяло загряването на БГВ. Основните параметри на системата, които гарантират постигането на цялостното загряване на БГВ са наличие на рекуператор (пластинчат топлообменен апарат) с топлинна мощност 17.6 kW при, температура на водата на входа 10 оС, температура на водата на изхода 40 оС, дебит на загряваната вода 0,505 m3/h, пад на налягане по вода 0.1 кРа, дебит на охлажданото масло 7,5 m3/h и пад на налягане по вода 24 кРа. С така описаната система ще се оползотворяват 18713kWh/г. (52.13kWh/ден), при налична отпадна енергия (топлина) от 18902kWh/год (52.70kWh/ден), при 2.98 работни часа на ден на помпата с инстал. мощност 1.1kW (разход от 1175 kWh/ год.) и предвидени 3 работни смени. При така описаните параметри, се очаква икономия на 17 538 kWh/год и спестени СО2 емисии 14.36 т/год. Така описаното резултира в енергийни спестявания 1 995.15лв./год. 12 959.00 12 959.00
Придобиване на Автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението - 1 бр. (мярка 4 от енергийния одит, за Обекти 1 и 2) - дейността ще бъде извършена, чрез закупуване и инсталиране на Автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението - 1 бр.: Инвестициите по дейността са в рамките на икономическата дейност по КИД код 22.22., като Автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението - 1 бр. се състои от софтуер за мониторинг на енергопотреблението (ДНА-1бр.) и т.нар. апаратна част с 32 точки на измерване (ДМА-1бр.). За успешното изпълнение на задачите по енергиен мениджмънт, препоръките в енергийния одит, изготвен за проекта, включват и внедряване на Автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението, която да обхваща 100% от енергопотреблението на Обект 1 и 98.8% от енергопотреблението на Обект 2. Системата обхваща само производствените помещения на двата обекта, като административните дейности се извършват от звена на „Готмар“ ЕООД извън обектите, предмет на инвестиции по настоящия проект. Автоматизираната система за мониторинг и контрол на енергопотреблението представлява софтуертен продукт, който ще бъде закупен и инсталиран на локален сървър в предприятието и апаратна част-автоматизирана система за измерване и отчетност на консуматори на ел. енергия от 32 контролни точки, изпълнена съобразно изискванията на IEC 61850 и IEC 61131-3. Системата ще предоставя и обработва данни от 32 контролни точки (включващи електромери, комуникационни модули, токови трансформатори и др.), предварително определени и подадени от "Готмар" ЕООД за всеки от обектите 1 и 2, съобразно наличните консуматори. Системата за мониторинг и контрол на енергопотреблението ще извършва дистанционен отчет и анализ на данните от всеки консуматор, поотделно по различни показатели (ток, напрежение, активна, реактивна и пълна мощност, общ фактор на мощността и т.н.) в реално време. Наличната база данни ще предоставя средства за съпоставяне на показателите (на дневна, седмична и/или месечна база), разкриване на тенденциите в потреблението и набелязване на мерки за по-ефективното му управление. Аналитичен софтуер ще извършва сравнителните изчисления и визуализира тенденциите. Това допълнително ще подобри възможностите за откриване на области за икономия на енергия и оценка на резултатите. По този начин системата ще осигури необходимата информация на мениджмънта на "Готмар" ЕООД, за да се оптимизират разходите за енергопотребление, както и да се избягват нежелани допълнителни разходи. Изчисленията в енергийния одит показват, че въвеждането на подобна система биха се отразили в намаление на потреблението на ел. енергия във всеки от обектите с 9%. На базата на получените данни за реално консумираната енергия, управлението на компанията ще може да въведе вътрешни политики, с които да генерира още по-големи енергийни спестявания от въвеждането на автоматизираната система за мониторинг и контрол на електропотреблението. Препоръчаната мярка, а именно внедряването на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението, е свързана с основната дейност на фирмата, а именно код 22.22, където попада и производството на преформи и капачки, тъй като системата ще обхваща консумираната енергия от производствените мощности на двата обекта на обследване и инвестиция по проекта. 67 632.60 67 600.00
Консултантски услуги за въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001: Като част от дейността кандидатът планира въвеждането на система за енергиен мениджмънт по стандарт ISO 50001. Внедряването на този стандарт има за цел да позволи на "Готмар" ЕООД да въведе политики и процеси, които да повишат енергийната ефективност на производството. Въвеждането на този стандарт се очаква да доведе до намаляване разходите за енергия и емисиите от парникови газове и други въздействия, свързани с околната среда, чрез систематично управление на потреблението на енергията. Ръководството на компанията е стимулирано за въвеждане на стандарта, поради факта, че вижда възможността за оптимизиране използването на енергоносителите в двата обекта, чрез стандартизация на дейността на компанията съгласно идентифицираните добри практики установени чрез стандарт БДС EN ISO 50001. Ето защо, с оглед възможностите по настоящата процедура, компанията кандидатства като част от инвестицията по настоящия енергоефективен проект и за въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001. Стандартът залага изискването за внедряване на енергиен мониторингов план и анализ на енергийната ефективност. Чрез внедряването на ISO 50001 ще бъдат определени изискванията за система за управление на енергията за "Готмар" ЕООД, Обекти 1 и 2 за разработване и въвеждане на енергийна политика, определяне на цели и планове на действие, които да взимат под внимание законовите изисквания и информация, свързани с използването на енергия. Тази система за енергийно управление ще позволи на кандидата да постигне своите ангажименти (заложени в политиката на дружеството), да предприеме действия, необходими за подобряване на енергийната му ефективност и да покаже съответствието на системата с изискванията на този международен стандарт. В рамките на въвеждането на системата ще бъде извършен анализ на състоянието, който ще се реализира съвместно между кандидата и външна специализирана фирма. Целта е да се диагностицират процесите, да се определи настоящото състояние на "Готмар" ЕООД Обекти 1 и 2, и степента на съответствие с изискванията на стандарта. В резултат на анализа ще се определят необходимите документи и действия, както и ще се състави работен план за изпълнение. Системата за управление (СУ) ще бъде структурирана и документирана по начин, осигуряващ съответствие между приложимия стандарт и технологичните процеси в компанията. Консултантската фирма ще проектира системата по стандарта, ще разработи, документира и подготви необходимите политики, процедури, методики, инструкции и образци на помощни документи, на база плана от анализа. Съставените от консултантската фирма документи се съгласуват с отговорните лица и след одобрение се въвеждат в изпълнение. Стъпките за реализация на настоящата дейност са както следва: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 6 до 7 месец; 2. Избор на изпълнител: от 8 до 9 месец; 3. Сключване на договор с избрания изпълнител: през 10ти месец; 4. Предоставяне на услугата по въвеждане: от 10 до 21 месец. 4 500.00 4 500.00
Консултантски услуги за сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001: Като част от дейността кандидатът планира сертифицирането на система за енергиен мениджмънт по стандарт ISO 50001. Международният стандарт ISO 50001 има за цел да помогне на организациите да определят системите и процесите, необходими за подобряване на енергийните характеристики, вкл. енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията. Прилагането на този стандарт цели намаляване на емисиите на парникови газове и други свързани въздействия върху околната среда и на енергийните разходи чрез систематично управление на енергията. ISO 50001 се прилага за всички променливи, влияещи на енергийните характеристики, които могат да бъдат наблюдавани и повлияни от организацията. Тази система за енергийно управление ще доведе до въвеждането на фирмена политика по енергийното управление, включваща: разработването на цели и задачи, чрез които тази политика да се реализира, измерване и анализ на енергийната резултатност и постоянно подобряване на енергийното управление. В допълнение, стандартът ще създаде условия за сравняване с най-добрите постижения в конкретната област, както и за измерване, документиране и докладване на всяка „стъпка нагоре” в енергийното управление на внедряващата организация. Сертифицирането на системата ще се проведе от квалифицирани представители (одитори) на външна фирма, които ще проведат одит за оценка на съответствието на внедрената система и при необходимост ще бъдат направени корекции в документираните изисквания. Първоначалният сертификационен одит по стандарт ISO 50001, който ще се извърши от акредитирана за целта фирма, включва следните етапи: - Етап 1 – одит за адекватност - ще има за цел да установи доколко използваната документация съответства на изискванията на стандарт ISO 50001, като на този етап ще се определи точния обхват и граници на системата за управление; - Етап 2 – одит за съответствие - ще има за цел да провери и оцени доколко процесите в организацията отговарят на описаното в документацията и дали дейностите се извършват в съответствие със стандартите. След извършването на сертификационния одит се изготвя доклад с резултатите от одитната проверка и при положителна препоръка в доклада се издава сертификат. Стъпките за реализация на настоящата дейност са както следва: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 17 до 18 месец; 2. Избор на изпълнител: от 19 до 20 месец; 3. Сключване на договор с избрания изпълнител: през 21ти месец; 4. Предоставяне на услугата по сертифициране: от 21 до 24 месец. 11 109.11 10 874.41
Услуга финансов одит дейността - ще бъде извършена чрез предоставяне на услуга по финансов одит от дипломиран експерт счетоводител: Като част от дейностите по проекта, се предвижда след успешното изпълнение на инвестициите в енергоефективно оборудване на двата цеха (4 и 7) на предприятието, както и след предоставяне на услугите за разработване, въвеждане и сертифициране на система за енергиен мениджмънт, съгласно стандарта ИСО 50001, да бъде проведен финансов одит на разходите по проекта. Целта на така описаната дейност, е дипломиран експерт счетоводител да потвърди правилното разходване на средставата по проекта, при спазване указанията на приложимата нормативна уредба (ЗУСЕСИФ и ПМС 160 в последната му редакция), както и указанията на УО (Условия за кандидатстване и Оперативно ръководство за изпълнене на проекти по процедурата). За тази цел в последните 4 месеца от реализацията на проекта, избран експерт счетоводител, ще предостави услуга по финансов одит, която да потвърди наличието на адекватна одитна пътека, разкриването на индивидуални счетоводни сметки за реализацията на проекта, правилното заприхождаване на дълготрайните материални активи придобити по проекта, както и осчетоводяването на направените разходи за ДМА и услуги. Съгласно изискванията на Условията за кандидатстване, в съответствие с чл. 207 от Делегиран регламент на Комисията (ЕО) № 1268/2012 относно правилата за прилагане на Регламент (ЕС,Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза за инвестиционни проекти с БФП над левовата равностойност на 750000 евро (или 1466872.5лв), следва да бъде осъществен финансов одит. Предвид горното императивно изискване на приложимата нормативна уредба, предприятието предвижда като част от дейностите по проекта, предоставяне на услуга по финансов одит. Одиторът ще проверява дали декларираните от "Готмар" ЕООД разходи са действително извършени и платени, точни и допустими в съответствие с административния договор за безвъзмездна финансова помощ. В този контекст, към Финалния доклад за изпълнението на проекта който ще бъде представен на УО за одобрение, ведно с искане за плащане, ще бъде приложен и доклада на дипломиран експерт счетоводител, относно фактическите констатации, установени при проведения финансов одит. Стъпките за реализация на настоящата дейност са както следва: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 21 до 23 месец; 2. Избор на изпълнител: от 23 месец; 3. Сключване на договор с избрания изпълнител: през 23ти месец; 4. Предоставяне на услугата по финансов одит: 24 месец. 5 000.00 4 900.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).