Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 194 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

Early childhood — from birth to the transition to school — is a unique stage of human life in which the foundations of health, learning, behavior and personal development are laid. What children experience in these early years has a long-lasting impact not only on their individual well-being throughout life, but also on the future of their communities and societies.Interventions related to early childhood development services benefit not only children, but also society, and the economic component of services should not be forgotten – a higher return on early investments. 
Unfortunately, we still face serious challenges such as insufficient services and appropriately trained specialists to work with children at the youngest age, which on your part leads to limiting access to adequate and timely support for the family, prejudices, lack of awareness of parents, application of the so-called "expert model" of work that has proven its long-term ineffectiveness. The project offers services, activities, events and measures aimed at care for children in need aged 0-18 from various vulnerable groups, described in the Application guidelines, as well as support for families, quality education and increasing capacity of specialists. Through professional support and guidance to parents, information campaigns to increase the health culture, development of a program of preparation for inclusion in the educational system, screening and diagnostics for the purpose of prevention of falling behind, Montessori groups for children with special needs to prepare for a successful transition and educational inclusion, as well as by increasing the capacity of specialists working with children and families, the ultimate goal of the project is to provide prerequisites for increasing children's well-being and reducing the risk of social exclusion. All services will be delivered in accordance with the requirements of Social Services Law and the Regulation on the Quality of Social Services.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Насърчаване на социално-икономическата интеграция чрез инициативи за информираност, програми за включване в образователната система и мерки за повишаване на здравната култура: Основната ни цел е социално-икономическата интеграция на деца от различни уязвими групи и маргинализирани общности, чрез създаване на предпоставки за подобряне на здравната култура и достъпа до образование, обучение, социални услуги и създаване на условия за преодоляване на негативни стереотипи. Подкрепата за родителите е ключов момент в работата с деца в нужда. Когато родителят няма познания, това рефлектира върху здравното състояние на детето, а децата с увреждания са много по-уязвима група в това отношение. Повишаване на знанията за профилактика на често срещани болестни състояния, както и укрепване на здравето чрез изграждане на полезни навици, е жизнено важно при тези деца. Обикновено родителите имат необходимост от повече информация, време и подкрепа, за да изградят добра здравна култура за подкрепа.Дейността предвижда информационни срещи, които да разяснят спецификите за поддържане на добро здравословно състояние при деца в нужда, както и мерките за профилактика, справяне с кризисни ситуации при здравословни проблеми и др. Етапите на преход към ДЯ/ДГ/училище са съществено предизвикателство за родителите на деца със специални потребности, особено когато е съчетано с неприемане на проблема на детето от страна на родителя и несъдействие. Затова е важна подготовката за този преход на всички участници в него. В България все още няма установени ефективни процедури, улесняващи прехода на децата със специални потребности от една в друга образователна форма, нито механизъм за по-лесна и плавна адаптация. Предварителни срещи със семействата и детето също не са регулирани законово, поради което преди първия учебен ден приемащата институция често не създава подкрепяща среда за нуждите на детето и стресът е голям, както за педагози, така и за семейството и детето. Често се случва децата да са ползвали допълнителна подкрепа и при прехода към училище да се забави ресурсното подпомагане, поради което основен двигател за осигуряването на плавен преход следва да е родителя (ако е активен и добре информиран застъпник на детето си). Това са рискови периоди, които могат да доведат до изпадане от образователната система и социална изолация. Много родители не са добре информирани за възможностите пред децата им (видове обучения, социални асистенти, помощници на учителя и др.), нямат добро разбиране за процеса и своята роля или все още неприемат състоянието на детето си. Всичко това показва необходимостта от информационни срещи и обучения за родителската общност в различни направления. Тъй като работим с различни деца в нужда, тези информационни срещи и обучения ще бъдат адаптирани така, че да отговарят на нуждите на всички целеви групи деца, фокус на настоящото проектно предложение. Осигуряването на навременна подкрепа в ранна детска възраст е съществена мярка за превенция на социалното изключване. Във връзка с това ще бъде разработена Програма за подготовка за включване в образователната система. Тя ще бъде насочена към подпомагане на прехода на деца със специални нужди към детски ясли, детски градини и училища. Целта и ще бъде чрез предоставянето на практически и лесно приложими стъпки за подготовка на детето, родители и специалисти да придобият знания, увереност и мотивация за подкрепа на детето в този процес. Същността на програмата е извеждането на последователност от дейности за подготовка на самия преход към отделните образователни структури, които обхващат процеси като изграждане на навици за самостоятелност, алтернативни средства за комуникация, справяне с неприемливо поведение, работа в група и др. Важни акценти са дейностите да бъдат подбирани спрямо спецификите на отделните състояния на децата , както и да се изгради добро разбиране сред родители и специалисти за процеса на успешно адаптиране и включване. Програмата ще създаде и ясна рамка за взаимодействие между заинтересованите страни и ролята на всеки в този процес. Тя ще бъде разработена въз основа на практиката на центъра ни при работа с деца, родители и специалисти. 50 971.20 0.00
Услуги по ранно детско развитие - ранна интервенция за деца с увреждания, превенция на изоставането, семейно консултиране и подкрепа: 1. Ранна интервенция за деца с увреждания и затруднения в развитието Периодът от раждането до 3 годишна възраст на детето е доказан като ключов за развитието на психиката, интелекта, емоционалността, комуникативните и социалните умения на един човек. За съжаление много от специалистите нямат нужните специфични познания за работа с деца в най-малката възраст. Обикновено се набляга само на физическото развитие, а се пропуска важен период за стимулиране на другите области на развитие, което може да доведе до задълбочаване на проблемите на по-късен етап. Услугите по ранна интервенция са едни от основните, които организацията ни предоставя за семейства от цялата страна. Опитът ни показва необходимостта от по-голям обхват на децата в тази възраст, когато възможностите за преодоляване на изоставянето в развитието са най-големи. Услугата ще обхване 80 бебета и малки деца от 0 до 3 години, които: - са в риск от изоставане в развитието си, вкл. недоносени/ с ниско тегло при раждане - изостават в някоя от областите на развитие – познавателна, двигателна, речева, социална, емоционална - са с диагностицирано състояние Услугата ще подкрепя деца в нужда от различни уязвими групи и техните семейства. Услугата Ранна интервенция се предоставя в естествената среда на детето (дома на семейството, детската площадка и др.), като може да включва и посещения още на ниво родилен дом с цел превенция изоставянето на дете, родено с увреждане. В екипа на програмата ще участват рехабилитатор, ерготерапевт, логопеди, специални педагози, психолог, педиатър, социален работник и консултанти по кърмене. Чрез домашните посещения специалистите ще подпомогнат семейството в това да разбере повече за потребностите на детето и как да насърчава неговото развитие. В услугата семействата ще бъдат подкрепяни още чрез групови форми на занимания дете-родител, ресурсна библиотека с литература, играчки и оборудване; индивидуални и групови психологически консултации и обучения за родителите и др. 2. Водна гимнастика и терапия в бебешка вана Редица изследвания показват, че хидротерапията е изключително полезна за развитието на бебето. Всяка сесия укрепва сърцето и белите дробове, като от своя страна поддържа здравословното развитие на мозъка и органите. Усещането за плуване е особено терапевтично за новородени, тъй като средата имитира плуване в утробата и то е особено освобождаващо и приятно за тях. В силно развитите страни този модел на работа отчита дългосрочна ефективност по отношение развитието на детето. Като организация, която работи в областта на ранното детско развитие и ранната интервенция, въвеждането на такава услуга е от съществено значение за общността и благосъстоянието на малките бебета. Към момента се предлагат услуги за работа с бебета в бебешка вана, но те не са насочени към деца със специални потребности, недоносени, или с други специфични състояния, които изискват по-спефични компетенции и начин на работа. Терапия в бебешка вана е иновативна за България услуга, която Карин дом също ще въведе и пилотира в новата си функионална сграда за предоставяне на комплексна подкрепа. В Бебешката вана, чрез провеждане на обучение по плуване и водна гимнастика и терапия, ще бъдат включени 40 малки деца от 3 м. до 1,5 г., с които ще се работи по специално разработена методика. При деца със специфични състояния или сензорни дефицити често се наблюдава неспособност за понасяне на силни шумове, като течаща вода или пръскане. Допирът с кожата или водата също може да създава сериозен дискомфорт за детето и къпането да стане предизвикателство за родителите. Терапията в бебешка вана стимулира ума и сетивата на бебето, като по този начин насърчава по-нататъшното развитие на мозъка. Престоят във водата ангажира тялото на бебето по уникален начин, създавайки милиарди нови неврони, докато бебето рита, плъзга се и пляска водата, затова водната гимнастика е важна част от ранната детска интервенция. 208 075.14 0.00
Предоставяне на превантивни и подкрепящи услуги чрез ранен скрининг, диагностика и терапевтична подкрепа: 1. Скрининг и диагностика на детското развитие Скринингът и диагностиката са инструментите, които оценяват детското развитие в отделните области и ще идентифицират децата, които се нуждаят от подкрепа. В този смисъл колкото по-рано се извършат тези оценки, толкова по-рано ще се намесят специалистите (консултанти, терапевти) и подкрепяйки семейството, детето има по-добър шанс да постигне напредък. Високата пластичността на нервната система на децата от 0 до 5 г. възраст, обуславя решаващото значение на навременната ранна подкрепа. Скринингът е също необходима превенция за проблеми в психичното развитие, както и за неговата социална функционалност. Ранното откриване на маркерите за проблеми в развитието при децата, ще позволи своевременното подпомагане и минимизиране на последствията и дори компенсиране на задръжките в развитието чрез включване на подходяща корекционна работа. Скринингът и диагностиката ще обхванат 340 деца на възраст 0-8 г., като ще бъдат предоставяни от специалисти-психолози, обучени в приолжението на всяка една от методиките за скрининг, диагностика и оценка на развитието, с опит в прилагането на психометрични инструменти. Честотата на прилагане на скрининг и дагностичните инструменти ще зависи както от инструмента, така и от възрастта на детето и степента на нарушение в неговото развитие. В ранната възраст, когато интензитета на развитие на детето е по-голям, могат да се прилагат по-често и съобразно интензитета на развитие на детето - на интервал между 6 м. и една година. Скринингът е стандартизиран, бърз и сравнително евтин инструмент за оценка на детското развитие, чрез който се сравнява развитието на детето спрямо нормативната извадка. След оценка се прави извод дали има нужда от допълнително оценяване на развитие и/или дали има нужда от намеса в някоя от областите на развитие. От своя страна, диагностичната оценка е по-задълбочена, изисква по-продължително проследяване за едно дете и използва стандартизирани материали, процедури и обучения. Използва се да генерира развитийната възраст или процентната оценка на всяко дете. След приключване на диагностиката може да се заключи, дали едно дете има нужда да бъде включено в услуга, каква да бъде тя и какво е подходящо за него. 2. Терапевтична група Монтесори 56 деца със специални нужди на възраст 2-8 г. ще бъдат включени в групови дейности в подготвена Монтесори среда с цел подготовка за плавен преход от една образователна институци в друга, адаптиране към променящата се среда и подкрепа за качественото социално и образователно включване на децата. В контекста на предизвикателствата, с които се сблъскват семействата в процеса на преход от една образователна институция в друга и с оглед повишения риск от отпадане от образователната система, децата ще получават подкрепа за придобиване на ценни умения, които ще спомогнат тяхната самостоятелност и успешна адаптация в детска ясла/градина/училище - ще се развият техните познавателни, комуникативни умения, умения за общуване с връзстници; ще се разгърне потенциала и възможностите на всяко дете. Това ще бъде предпоставка за по-успешно интегриране, изграждане на социални и адаптивни умения. В заниманията ще участват социален педагог, педагог/Монтесори учител, специален педагог/логопед, психолог, кинезитерапевт, арт терапевти, музикален терапевт, както и помощник-възпитател. Тази група ще подпомага деца с различни състояния – леки и умерени умствени увреждания, Синдром на Даун, церебрална парализа и деца с комуникативни нарушения, да придобият предучилищни, основни училищни, социални и ежедневни умения чрез различни дейности. Децата ще се учат на любов към реда, самостоятелна работа и инициативност, спонтанност и свобода, изразяващи се в самостоятелни решения и действия. Монтесори групата има за цел да усъвършенства когнитивните, езиковите и социални умения у децата. Услугата ще подобри уменията за самообслужване и взаимодействие между деца и възрастни. 110 687.86 0.00
Обучения на специалисти на Карин дом за надграждане компетенциите и устойчива подкрепа в услугите по ранно детско развитие: Екипът на Карин дом се състои от специалисти с различен профил - психолози, ерготерапевти, логопеди, специални педагози, Монтесори педагог, музикален терапевт, арт терапевти, физиотерапевти, кинезитерапевти и социални работници, които притежават висока експертиза по отношение на ранно детско развитие и ранна интервенция, както и тепапевтична работа с деца със специални потребности и техните семейства. Опитът на специалистите ни е един от най-търсените по отношение на споделяне на знания, умения и добри практики, както и обучения на други специалисти и родители на деца с увреждания. Експертизата на екипа ни се дължи на регулярното надграждане на техните знания и умения, включването им в различни обучения, семинари и събития за споделяне на добри практики от национален и международен мащаб, както и в изследователска дейност в областта на ранното детско развитие с водещи университети в България. В резултат на това, Карин дом непрекъснато следи новостите в терапията и подкрепата за деца със специални нужди. С преместване на дейността на Карин дом в нова, функционална и иновативна сграда, се увеличава и капацитетът и мащабът на работа на организацията ни. Новата сграда предоставя възможност за повече и нови по вид услуги, както и включването на повече деца и семейства. Това разрастване носи със себе си и нуждата от допълнителни специалисти, които да могат да отговорят на очакванията и нарастващите нужди на общността. В рамките на тази дейност ще се предоставят както въвеждащи, така и надграждащи обучения, които ще гарантират запазване на нивото на компетентност на всички специалисти и качествена подкрепа за семействата. Обученията ще бъдат съобразени с нуждите на специалистите в контекста на тяхната работа в Карин дом и проектните дейности и ще бъдат предоставяни както от вътрешни, така и от външни експерти в зависимост от тематиката. За целта на терапевтичната работа по проекта и за да могат специалистите да предоставят качествена и адекватна на нуждите терапия и консултиране в Монтесори групата, при индивидуалната работа със семействата, в диагностиката и психологическата подкрепа, на тях ще им бъдат предоставяни обучения по теми като Обучение по системата Монтесори, обучение за интеграция на архиетипни движения, обучения за използване на инструменти за диагностика на състоянието, семейно-ориентиран подход, ролята на домашните визити в ранната интервенция, емоционална интелигентност при децата, сензорни дейности у дома, комуникация с родители със специални потребности, както и други специфични обучения за специалистите, които ще работят пряко с децата в рамките на проектните дейности. В работата с деца от уязвими групи изключително ключов момент е подкрепата чрез супервизии. Специалистите от помагащите професии в ежедневната си работа изпитват нужда да бъдат изслушани и да споделят своите професионални и лични емоции в обстановка на конфиденциалност. Благодарение на супервизията, специалистите сами или в малка група, получават подкрепа, за да преработят преживяната проблематика или ситуация, или да си отговорят на въпроси, възникнали по време на пряката професионална практика. На специалистите, работещи в проекта, ще бъдат предоставяни индивидуални и/или групови супервизии и методическа подкрепа с цел да развиват уменията си и да поддържат високо качеството си на работа. Обученията и супервизиите са ключов инструмент за поддържане нивото на компетентност на терапевтите, който им дава възможността да бъдат мексимално полезни в дългосрочен план за децата и семействата и да предоставят качествени услуги по ранно детско развитие на бебета и деца, които в риск или с увреждане. Също така, това им позволява да прилагат нови методи и подходи за работа както в терапевтичната дейност, така и в социалната и психологичека работа с родителите. 16 380.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).