Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 194 TREES
Български

Programme: Human Resources Development

Planning region: All

Description

The current project proposal is targeted at improving the energy efficiency and increasing the production capacity of "Nova Trade" EOOD by purchasing, putting into operation and replacing old Production line with new Bottling line - 1 pc. This project proposal will be implemented in the production site of the company in Pazarjik, which carries out economic activity by producing: bottled soft drinks. As part of the project activities, an Automated system for monitoring and control of the energy consumption will be introduced in the described production site, which will cover 88.1% of the energy consumption of the company's site in Pazardzhik. In addition, the project envisages the utilization of waste energy from existing processes by introducing a Waste energy recovery system 1pc. The investment under this project involves the introduction and certification under ISO 50001 of Energy Management System at the company's site in Pazardzhik. It is expected that the introduction of this standard will reduce greenhouse gas emissions, energy costs and other environmental impacts through systematic energy management. After the project implementation, financial audit will be conducted. Once the project is implemented, energy savings PES = 56.0% and CO2 savings of 6605.1 tons / year are expected will be achieved.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Придобиване на енергийно ефективна Бутилираща линия - 1 бр. (мярка 1 от енергийния одит) - дейността ще бъде изпълнена, чрез закупуване и инсталиране на Бутилираща линия - 1 бр.: Инвестициите по дейността са в рамките на КИД 11.07, като се отнасят до производство на газирани и негазирани безалкохолни напитки. С новата Бутилираща линия, компанията ще подмени едната от общо двете бутилиращи линии на площадката си в гр. Пазарджик. Представяйки технологичния цикъл на производство, 1) при производството на напитки със захар, първо се изготвя купажен сироп, на два подетапа 1.1. Приготвяне на захарен сироп: разтваряне на кристалната захар, филтриране, пастьоризация (провежда се при температура 95ºСдо96ºС за 30сек), охлаждане (до20ºС±3ºC), съхранение, дозиране и влагане; 1.2. Приготвяне на останалите съставки: оразмеряване съгласно рецептурата; разтваряне с вода в миксер, прехвърляне в смесителен танк; След прибавяне на всички съставки, сместа се хомогенизира и се вземат проби за определяне на сухото вещество и киселинността. 2) Етап-смесване на вода, въглероден диоксид и сироп, в съотношение съгласно рецептура се извършва, чрез единен модул за издуване, пълнене и затваряне неръждаема стомана-описвайки работата: в модула, се подават преформи, които се издуват на бутилки, чрез термо обработка и подаване на сгъстен въздух в матрица; бутилките се пълнят с готова напитка, затварят се с пластмасови винтови капачки и излизат от модула, след което се транспортират към етикетиращ модул за последващия 3) Етап-поставя се етикет на всяка бутилка, а след това и маркировка (датата на опаковане); в случаите в които продуктът е в бутилка с дръжка, в този етап се поставя дръжката на бутилката. 4) Етап фолиране-потребителските опаковки (битулки) се групират в стекове и се обвиват с термосвиваемо полиетиленово фолио; оформените стекове се транспортират до 5) етап палетизиране, където се нареждат на палети върху подложка от картон за всеки ред; така оформената конструкция се обвива с предпазно стреч фолио за стабилността и здравината на конструкцията при транспортиране, с което производствения процес приключва. Старата бутилираща линия, която се заменя с настоящия проект, работи с производителност от 19824450 бр. бут/год, като общата й инсталирана мощност е 612kW. Специфичният разход на енергия за производство на единица продукт, със старата линия е 0.11kWh/ бр. Часовата използваемост на линията е 8616часа/год. Новата Бутилираща линия предмет на проекта се състои от 1) модул за издуване, миксиране, пълнене и затваряне, инспектиране на ниво и капачка (комбиблок), 2) охладител, 3 модул за поставяне на етикет и инспекция; 3) модул за поставяне на дръжка на бутилката (за продуктите в бутилка с дръжка); 4) модул за фолиране и поставяне на дръжки на стековете, 5) палетизатор и с поставяне на етикет; 5) модул за увиване на палетите с фолио; линията е окомплектована с транспортни конвейри, обезпечаващи високоскоростно транспортиране на бутилките между модулите. Така описаната нова линия, работи с производителност от 86159933бр.бут./год, като общата инсталирана мощност на линията е 551 kWh. Специфичният разход на енергия за производство на единица продукт е 0.02 kWh/бр. Тази линия е с номинален производствен капацитет от 14400бр.бут/час. Поради това, се очаква разширяване на производствения капацитет на предприятието над 8 пъти. Часовата използваемост на новата линия ще бъде също 8616часа/год. Така описаното е обусловено от една страна от съвършения комбиблок модул на машината в началото на производствения цикъл (етапа по издуване, пълнене и затваряне, при съответстващи производителности на следващите модули в линията), а от друга от съвършената автоматика на новата линия, която позволява работа с близки до номиналните производствени стойности. Допълнително, количеството брак при работата на новата линия е значително по-ниско. Новата линия има възможност за работа с рециклирани преформи, поради спецификата на системата й за издуване и възможността за прецизен контрол на температурата в горещата зона. Функциите на линията и по-конкретно модулът за издуване, пълнене и затваряне, позволяват работа с изцяло рециклирани капачки. 4 889 575.00 4 889 575.00
Придобиване на Система за оползотворяване на отпадна енергия - 1 бр. (мярка 2 от енергийния одит) - дейността ще бъде извършена, чрез закупуване и инсталиране на Система за оползотворяване на отпадна енергия - 1 бр.: Инвестициите по дейността са в рамките на икономическата дейност по КИД код 11.07. Като част от дейността ще бъде закупена и пусната в експлоатация Система за оползотворяване на отпадна енергия - 1бр. (мярка 3 от енергийния одит). Нормативните санитарно-хигиенни изисквания към типа на производствения процес на обекта регламентират задължително осигуряване както на битова гореща вода в производствените цехове, така и на условия за къпане на работещите. Годишен разход на ел. енергия в настоящото състояние е 21 838kWh/год., а генерираните СО2 емисии са 17.88t/год., което е равностойно на 2468 лв./ год. за ел. енергия. Същевременно, понастоящем в предприятието работи компресор с инсталирана ел. мощност 90kW, предназначен за производство на сгъстен въздух с налягане 8бара и дебит от 900куб.м./мин. Компресорът е с въздушно охлаждане. Режимът му на работа е 8 616 h/г. Производството на компресиран въздух се характеризира с голям специфичен разход на електричество, при което 94 % от вложената енергия се преобразува в отпадна топлина изхвърляна в атмосферата (в охладителите на компресирания въздух, на двигателя и на маслото), която може да бъде оползотворена-при установените коефициент на натоварване и работен режим на компресора отпадната му топлина възлиза на 506 070 kWh/г. С реализацията на настоящата дейност, се предвижда оползотворяване на така описаната отпадна енергия, чрез топлообменен апарат масло-вода, в който водопроводната вода се загрява предварително преди постъпването си в съществуващия бойлер за БГВ. Системата се свързва посредством тръбопроводи към маслената охлаждаща система на компресора и към бойлера за топла вода. Надеждността на охлаждане на компресора се осигурява от вградени термостатни клапи и арматура, чрез които при липса на потребление на топла вода, автоматично се преминава към въздушно охлаждане на компресора. За предпазване на системата от недопустимо повишаване на налягането по вода се предвижда разширителен съд с обем 24l. Основните параметри на системата, които гарантират постигането на цялостното загряване на БГВ са рекуператора е с топлинна мощност 67,5 kW, при температура на водата на входа 10ºС, температура на водата на изхода 45ºС, дебит на загряваната вода 27,75 l/min, пад на налягане 5,2 кРа. Дебитът на загряваната в пластинчатия топлообменен апарат на системата за оползотворяване на отпадната топлина вода възлиза на 1665 l/h (27,75 l/min) и покрива напълно изискванията на водоснабдителните норми-отпадната топлина от компресора е достатъчна за осигуряване на дневното потребление на битова гореща вода, без да е необходимо използването на допълнително подгряване. Енергийните спестявания в резултат на изпълнението на настоящата дейност възлизат на 21 838 kWh/г., при което емисиите на СО2 намаляват с 17,88 t/г. СО2. Така описаното резултира в енергийни спестявания 2468лв./год. 19 580.00 19 580.00
Придобиване на Автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението - 1 бр. (мярка 3 от енергийния одит) - дейността ще бъде извършена, чрез закупуване и инсталиране на Автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението - 1бр.: Инвестициите по дейността са в рамките на икономическата дейност по КИД код 11.07, като Автоматизираната система за мониторинг и контрол на енергопотреблението - 1 бр. се състои от софтуер за мониторинг на енергопотреблението (ДНА-1бр.) и т.нар. апаратна част с 13 точки на измерване (ДМА-1бр.). За успешното изпълнение на задачите по енергиен мениджмънт, препоръките в енергийния одит, изготвен за проекта, включват и внедряване на Автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението, която да обхваща 88.1% от енергопотреблението на производствената площадка на предприятието в гр. Пазарджик, като системата обхваща само производствените помещения на обекта. Автоматизираната система за мониторинг и контрол на енергопотреблението представлява софтуерен продукт, който ще бъде закупен и инсталиран на локален сървър в предприятието и апаратна част-автоматизирана система за измерване и отчетност на консуматори на ел. енергия от 13 контролни точки, изпълнена съобразно изискванията на IEC 61850 и IEC 61131-3. Системата ще предоставя и обработва данни от 13 контролни точки (включващи електромери, комуникационни модули, токови трансформатори и др.), предварително определени и подадени от "Нова Трейд" ЕООД, съобразно наличните производствени консуматори. Системата за мониторинг и контрол на енергопотреблението ще извършва дистанционен отчет и анализ на данните от всеки консуматор, поотделно по различни показатели (ток, напрежение, активна, реактивна и пълна мощност, общ фактор на мощността и т.н.) в реално време. Наличната база данни ще предоставя средства за съпоставяне на показателите (на дневна, седмична и/или месечна база - рапорт), разкриване на тенденциите в потреблението и набелязване на мерки за по-ефективното му управление. Аналитичен софтуер ще извършва сравнителните изчисления и визуализира тенденциите. Това допълнително ще подобри възможностите за откриване на области за икономия на енергия и оценка на резултатите. По този начин системата ще осигури необходимата информация на мениджмънта на "Нова Трейд" ЕООД, за да се оптимизират разходите за енергопотребление, както и да се избягват нежелани допълнителни разходи. Изчисленията в енергийния одит показват, че въвеждането на подобна система биха се отразили в намаление на потреблението на енергия с 9%. На базата на получените данни за реално консумираната енергия, управлението на компанията ще може да въведе вътрешни политики, с които да генерира още по-големи енергийни спестявания от въвеждането на автоматизираната система за мониторинг и контрол на енергопотреблението. Препоръчаната мярка, а именно внедряването на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението, е свързана с основната дейност на фирмата, а именно код 11.07, където попада производството на газирани и негазирани безалкохолни напитки, тъй като системата ще обхваща консумираната енергия от производствените мощности на обекта на обследване и инвестиция по проекта на предприятието в гр. Пазарджик. 38 295.16 38 000.00
Консултантски услуги за въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно изискванията на с тандарт БДС EN ISO 50001: Като част от дейността кандидатът планира въвеждането на система за енергиен мениджмънт по стандарт ISO 50001. Внедряването на този стандарт има за цел да позволи на "Нова Трейд" ЕООД да въведе политики и процеси, които да повишат енергийната ефективност на производството. Въвеждането на този стандарт се очаква да доведе до намаляване разходите за енергия и емисиите от парникови газове и други въздействия, свързани с околната среда, чрез систематично управление на потреблението на енергията на площадката на предприятието в гр. Пазарджик. Ръководството на компанията е стимулирано за въвеждане на стандарта, поради факта, че вижда възможността за оптимизиране използването на енергоносителите на обекта, чрез стандартизация на дейността на компанията съгласно идентифицираните добри практики установени чрез стандарт БДС EN ISO 50001. Ето защо, с оглед възможностите по настоящата процедура, компанията кандидатства като част от инвестицията по настоящия енергоефективен проект и за въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001. Стандартът залага изискването за внедряване на енергиен мониторингов план и анализ на енергийната ефективност. Чрез внедряването на ISO 50001 ще бъдат определени изискванията за система за управление на енергията за "Нова Трейд" ЕООД, Пазарджик, за разработване и въвеждане на енергийна политика, определяне на цели и планове на действие, които да взимат под внимание законовите изисквания и информация, свързани с използването на енергия. Тази система за енергийно управление ще позволи на кандидата да постигне своите ангажименти (заложени в политиката на дружеството), да предприеме действия, необходими за подобряване на енергийната му ефективност и да покаже съответствието на системата с изискванията на този международен стандарт. В рамките на въвеждането на системата ще бъде извършен анализ на състоянието, който ще се реализира съвместно между кандидата и външна специализирана фирма. Целта е да се диагностицират процесите, да се определи настоящото състояние на "Нова Трейд" ЕООД площадка Пазарджик и степента на съответствие с изискванията на стандарта. В резултат на анализа ще се определят необходимите документи и действия, както и ще се състави работен план за изпълнение. Системата за управление (СУ) ще бъде структурирана и документирана по начин, осигуряващ съответствие между приложимия стандарт и технологичните процеси в компанията. Консултантската фирма ще проектира системата по стандарта, ще разработи, документира и подготви необходимите политики, процедури, методики, инструкции и образци на помощни документи, на база плана от анализа. Съставените от консултантската фирма документи се съгласуват с отговорните лица и след одобрение се въвеждат в изпълнение. 3 800.00 3 800.00
Консултантски услуги за сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001: Като част от дейността кандидатът планира сертифицирането на система за енергиен мениджмънт по стандарт ISO 50001. Международният стандарт ISO 50001 има за цел да помогне на организациите да определят системите и процесите, необходими за подобряване на енергийните характеристики, вкл. енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията. Прилагането на този стандарт цели намаляване на емисиите на парникови газове и други свързани въздействия върху околната среда и на енергийните разходи чрез систематично управление на енергията. ISO 50001 се прилага за всички променливи, влияещи на енергийните характеристики, които могат да бъдат наблюдавани и повлияни от организацията. Тази система за енергийно управление ще доведе до въвеждането на фирмена политика по енергийното управление, включваща: разработването на цели и задачи, чрез които тази политика да се реализира, измерване и анализ на енергийната резултатност и постоянно подобряване на енергийното управление. В допълнение, стандартът ще създаде условия за сравняване с най-добрите постижения в конкретната област, както и за измерване, документиране и докладване на всяка „стъпка нагоре” в енергийното управление на внедряващата организация. Сертифицирането на системата ще се проведе от квалифицирани представители (одитори) на външна фирма, които ще проведат одит за оценка на съответствието на внедрената система и при необходимост ще бъдат направени корекции в документираните изисквания. Първоначалният сертификационен одит по стандарт ISO 50001, който ще се извърши от акредитирана за целта фирма, включва следните етапи: - Етап 1 – одит за адекватност - ще има за цел да установи доколко използваната документация съответства на изискванията на стандарт ISO 50001, като на този етап ще се определи точния обхват и граници на системата за управление; - Етап 2 – одит за съответствие - ще има за цел да провери и оцени доколко процесите в организацията отговарят на описаното в документацията и дали дейностите се извършват в съответствие със стандартите. След извършването на сертификационния одит се изготвя доклад с резултатите от одитната проверка и при положителна препоръка в доклада се издава сертификат. 15 910.68 15 206.58
Услуга финансов одит дейността ще бъде извършена чрез предоставяне на услуга по финансов одит от дипломиран експерт счетоводител: Като част от дейностите по проекта, се предвижда след успешното изпълнение на инвестициите в енергоефективно оборудване на площадката на предприятието в гр. Пазарджик, на предприятието, както и след предоставяне на услугите за разработване, въвеждане и сертифициране на система за енергиен мениджмънт, съгласно стандарта ИСО 50001, да бъде проведен финансов одит на разходите по проекта. Целта на така описаната дейност, е дипломиран експерт счетоводител да потвърди правилното разходване на средставата по проекта, при спазване указанията на приложимата нормативна уредба (ЗУСЕСИФ и ПМС 160 в последната му редакция), както и указанията на УО (Условия за кандидатстване и Оперативно ръководство за изпълнение на проекти по процедурата). За тази цел в последните 4 месеца от реализацията на проекта, избран експерт счетоводител, ще предостави услуга по финансов одит, която да потвърди наличието на адекватна одитна пътека, разкриването на индивидуални счетоводни сметки за реализацията на проекта, правилното заприхождаване на дълготрайните материални активи придобити по проекта, както и осчетоводяването на направените разходи за ДМА, ДНА и услуги. Съгласно изискванията на Условията за кандидатстване, в съответствие с чл. 207 от Делегиран регламент на Комисията (ЕО) № 1268/2012 относно правилата за прилагане на Регламент (ЕС,Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза за инвестиционни проекти с БФП над левовата равностойност на 750000 евро (или 1466872.5лв), следва да бъде осъществен финансов одит. Предвид горното императивно изискване на приложимата нормативна уредба, предприятието предвижда като част от дейностите по проекта, предоставяне на услуга по финансов одит. Одиторът ще проверява дали декларираните от "Нова Трейд" ЕООД разходи са действително извършени и платени, точни и допустими в съответствие с административния договор за безвъзмездна финансова помощ. В този контекст, към Финалния доклад за изпълнението на проекта който ще бъде представен на УО за одобрение, ведно с искане за плащане, ще бъде приложен и доклада на дипломиран експерт счетоводител, относно фактическите констатации, установени при проведения финансов одит. Стъпките за реализация на настоящата дейност са както следва: 1. Подготовка за избор на изпълнител: от 21 до 23 месец; 2. Избор на изпълнител: от 23 месец; 3. Сключване на договор с избрания изпълнител: през 23ти месец; 4. Предоставяне на услугата по финансов одит: 24 месец. 5 000.00 4 800.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).