Изпълнение на мерки за информация и комуникация: Дейностите по информация и комуникация по проекта са планирани в съответствие с "Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014 - 2020. В тази връзка, дейността по визуализация по проекта включва:
- 50 бр. плаката А3, рекламиращи проекта, както и финансовата подкрепа от ЕС, които ще бъдат поставени на видно място;
- Финална пресконференция за 30 души;
- 1бр. информационна табела;.
- публикации на сайта на НИОП и на партньорските му организации.
При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента, изрично ще се указва финансирането по Оперативна програма "Добро управление" 2014-2020, съфинансирано по ЕСФ. |
0.00
|
0.00
|
Изследване на съдебната практика в областта на наказателните дела, засягащи спорове относно финансовите интереси на Съюза: Като страна-членка на ЕС България упражнява последователна политика за отразяване на Общностните нормативните текстове в националното си законодателство, в т.ч. число на стратегическо ниво. В този смисъл се изменя законодателството, като една от посоките е транспониране в най-голяма степен на актовете, които са насочени към защита на финансовите интереси на Европейския съюз, борба с измами и корупция, в т.ч. подобряване на съдебната система.
Именно с тази цел, настоящото проектно предложение е с фокус подобряване на съдебната система в България, чрез изследване на възможностите да се промени наказателното законодателство в посока на отразяване изискванията на общностните актове.
Имайки предвид това, настоящата дейност е насочена към изследване на делата в областта на разходването на Европейски средства през последните 6 години ( програмен период 2014-2020). На база изследваната практика ще се направи анализ, който да резултира в изводи за възможностите за оптимизиране на съдебната ни система в разглеждания контекст.
Ще се търси установяването на пропуски в нормативната уредба на наказателното право в България. Защо това е необходимо? При разходването на европейски средства се допускат нарушения, които към момента трудно намират точна уредба в закона и има затруднения да бъдат класифицирани, в т.ч. в НК липсват състави, по които биха могли да се класифицират. Това води до затруднения при уреждането по един такъв спор. Основната цел на дейността е да е установи актуалното положение в правораздаването, за да се очертае изходната позиция за надграждане в следващите дейности. При установяване на проблемите в съдебната практика в разглеждания контекст, ще се намерят пътищата, за да може осъществяваната и предстояща реформа да отрази реалните нужди на правораздаването. Това от своя страна е пряко обвързано с постигане на СЦ 1 на проекта: СЦ 1: Да се подобри нормативната уредба в наказателното правосъдие като част от съдебната реформа, чрез изпълнение на мерки в посока на успешно транспониране на Директива (ЕС) 2017/1371 и Регламент (ЕС) 2017/1939.
Описание на доклада, който ще бъде разработен:
От една страна изследователският материал ще представлява обективен преглед на съдебната практика по делата, свързани със спорове за разходване на европейски и публични средства, особено в наказателното правосъдие, а от друга - ще дефинира пропуски, на които попада в националната нормативна уредба. Очакванията от изследването са и да бъде възможно да се дефинира необходимостта от криминализиране на нарушения, в т.ч. на обвързаните с процедурите по обществени поръчки.
За изпълнението на дейността се предвижда необходимост от допълнителен професионален ресурс и е необходимо да бъдат ангажирани експерти, чийто ангажимент се очаква да бъде, както следва:
Четирима юристи, които ще работят в екипи по двама, за да имат сумарно експертиза в областта на наказателните дела и практика с финансови корекции. Всеки екип ще изследва период от 3 години. И двата екипа ще бъдат подпомагани в този период от експерт с опит в статистиките и анализи, за да може да се извеждат изводи в хода на самото изследване. Екипът на НИОП ще съдейства логистично и административно на целия процес, в ч.т. ще споделя свой сходен опит.
Изследването ще бъде изготвено под формата на доклад, изготвен от юристи-изследователи в обем около 100 страници и в удобен А5 формат, пълноцветен печат. Планира се да бъде подготвено в тираж от 300 бройки. |
24 192.00
|
37 632.00
|
Проучване на добри практики от държавите членки в контекста на Директива (ЕС) 2017/1371 : Държави - членки, които са транспонирали разпоредбите на Директива (ЕС) 2017/1371 , ще бъдат източник на информация за проучването на добри практики във връзка с хармонизиране на национално законодателство с Общностното такова, както и с насърчаването на ефективно наказателно правораздаване, особено в сферата на борба с измамите, засягащи финансовите интереси на Съюза, по наказателноправен ред в Наказателния кодекс на Република България.
Настоящото изследване има две цели:
1. От една страна да изследва какво е изпълнило българското национално законодателство по отношение предписанията на директивата;
2. От друга - да се изследват и популяризират добри практики (нормативна уредба на доказано действащи модели, свързани с Директива (ЕС) 2017/1371), за да се постигне:
- Улесняване на приемането на законодателни мерки, синхронизирани с европейското законодателство в тази област и базирани на българската национална специфика;
- Да се формулират подходящи за възприемане в България решения;
- Да се формулират конкретни законодателни предложения, които да бъдат предложени на компетентните заинтересовани страни;
Преди проучване на държавите, ще се направи предварителен преглед с цел набелязване на минимум 10 държави, чиято практика да бъде изследванa.
Изследването ще съдържа следните компоненти
Съдържание
1. Въведение – цели и задачи на проучването
Част Първа: Транспонирани в националното законодателство мерки
Част Втора: Изследване на добри практики
1.Методология на изследването
2. Обобщение на добрите практики в държавите -
2.1. Държава Х
2.2. Държава Х
2.3. Държава Х
2.4. Държава Х
2.5. Държава Х
3. Заключения
В духа на СЦ 1, изготвеното проучване ще доразвие ефекта от изпълнението на предходната дейност, тъй като ще даде пълна база с информация, необходима за разработването на документ, който да съдържа адекватни предложения за мерки, съдържащи потенциал да подобрят наказателна съдебната система в България и да доведат нивото на съдебната ни система до изискуемия стандарт, съгласно общностното право и актове.
За изпълнението на дейността се предвижда необходимост от допълнителен професионален ресурс и е необходимо да бъдат ангажирани експерти, чийто ангажимент се очаква да бъде, както следва:
Трима юристи, от които - двама с опит в областта на международното и/или европейско право и които ще изследват, всеки по 5 - държави членки и един, който ще работи по първата част на доклада - ревизиране на нормативната уредба в България. Тяхната работа ще бъде подпомагана от експерт с опит в преводите на профилирани материали, тъй като документацията и информацията, която ще се изследва е достъпна единствено на чужд език. Третият юрист ще притежава опит в нормотворчеството.Тъй като юристите с опит в това направление, в общия случай владеят английски език, то преводачът ще бъде с немски или френски, според заднието, което се изготви и избраните за анализ страни. Екипът на НИОП ще съдейства логистично и административно на целия процес, в ч.т. ще споделя свой сходен опит.
Проучването ще бъде изготвено под формата на сборник от статии на юристи-изследователи в обем от 100 страници и в удобен А5 формат, пълноцветен печат. |
14 336.00
|
17 024.00
|
Разработване на сборник със законодателни промени в духа на Директива (ЕС) 2017/1371 и Регламент (ЕС) 2017/1939: Изпълнението на предходните дейности ще послужат за разработването на конкретни законови предложения, чието разработване е насочено към изпълнението на СЦ 1: Изпълнение на мерки в посока на транспониране на мерки от Директива на Европейския парламент и на съвета относно борбата с измамите, засягащи финансовите интереси на Съюза, по наказателноправен ред и на Регламент (ЕС) 2017/1939.
При посегателства върху средствата от фондовете на Европейския съюз, степента на засягане на обществените отношения е висока, с оглед на възможните пострадали субекти, което и налага фокуса на настоящия проект.
В този смисъл в рамките на настоящата дейност и на база установеното от предходните дейности, ще се разработи сборник със законодателни промени, които да отразят най-добре усилията на ЕС да наложи ефективни мерки при защитата на финансовите интереси на ЕС и държавите членки. Чрез идентифициране на подходящите законодателни промени, ще се поставят условия за оптимизиране на наказателното правосъдие в България, тъй като Директивата и регламентът са насочени именно към накателното право.
Дефинирането на необходимите законодателни промени е критично необходима мярка, явяваща се продължение на предприетите действия за защита на финансовите интереси на Европейския съюз, намерили отражение в предходните национални стратегически документи и е в съответствие с ангажиментите на Република България, съгласно чл. 325 от Договора за функциониране на Европейския съюз и Споразумението за партньорство на Република България, очертаващо помощта от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. Това би било в съответствие с основната цел на Националната стратегия е през програмен период 2014 – 2020, която е да се подобри превенцията, разкриването и противодействието на нередностите и измамите, като се акцентира върху повишаване ефективността на разследването, постигане на по-висока степен на възстановяване на неправомерно усвоени средства от бюджета на Европейския съюз и налагане на пропорционални и възпиращи санкции при спазване на законодателството и определяне отговорностите на институциите.
Освен дефиниране на законодателни промени, сборникът ще включва и анализ на въздействието, които промените в уредбата биха имала.
Така изпълнена, настоящата дейност допринася за постигането на основната цел на проекта, а именно - създаване на условия за подобряване на съдебната система в България, от една страна чрез отправяне на предложения за подобрения в съдебната система чрез постигане на ефективна наказателна политика в областта на разходване на Европейски средства.
Механизмът за разпространяване на нормативните предложения включва: изпращане на материали до представители на целевите групи и входиране в съответната комисия на Народното събрание на предложенията, които да бъдат взети предвид, в т.ч. с придружена обосновка, в резултат на проектните дейности.
За изпълнението на дейността се предвижда необходимост от допълнителен професионален ресурс и е необходимо да бъдат ангажирани експерти, чийто ангажимент се очаква да бъде, както следва:
Четирима юристи, които са работили от изследването от дейнос 2, както и експертът с опит в статистика и анализи. Екипът на НИОП ще съдейства логистично и административно на целия процес, в ч.т. ще споделя свой сходен опит. |
16 128.00
|
3 584.00
|
Разработване на механизъм за осъществяване на граждански контрол и техники за наблюдение не промените, в резултат на транспонираното от Директива (ЕС) 2017/1371 и Регламент (ЕС) 2017/1939;: Постигането на СЦ 2: Ангажиране на секторни и профилирани неправителствени организации, работещи в правната сфера и СЦ 3: Да се постигне устойчивост чрез разработване на механизъм за осъществяване на граждански контрол и техники за наблюдение на промените, в резултат на транспонираното от Директива (ЕС) 2017/1371 и Регламент (ЕС) 2017/1939, нашият екип планира чрез разработването на механизъм за осъществяване на граждански контрол и техники за наблюдение на промените, в резултат на транспонираното от Директива (ЕС) 2017/1371 и Регламент (ЕС) 2017/1939;
Проблемите и предизвикателствата при разкриване и противодействие на нередности и измами са свързани преди всичко с необходимост от засилване на контрола и съвместните действия на държавните институции, частния сектор и НПО. Поради допускани слабости във вътрешно-контролните системи на органите, системни грешки и нарушения при провеждането и изпълнението на обществени поръчки например, е необходимо да бъдат засилени предварителния и последващ контрол, да се прави анализ на често срещани нередности, да се обменят опит и добри практики при разкриването между представителите на посочените среди. Необходимо е да се подобри информираността на гражданите по въпросите за нередностите и съмненията за измами и начините за сигнализиране, като се повиши гражданската активност с цел ефективно разкриване и противодействие,както и да се разчертае ясно механизъм за взаимодействие и по-специално участие на гражданския сектор при изпълнение на предписани мерки, част от съдебната реформа.
В рамките на настоящата дейност НИОП, благодарение на богатия си опит в областта на изготвяне на механизми за взаимодействие и техники за наблюдение на изпълнението на различни стратегически документи, ще разработи инструментариум за осъществяване на граждански контрол и техники за наблюдение във връзка с промените, в резултат на транспонираното от Директива (ЕС) 2017/1371 и Регламент (ЕС) 2017/1939. Този механизъм ще обхваща формите за контрол и мониторинг на всяка предписана мярка, в т.ч. и на вече транспонираните. По този начин ще се създаде форма за гражданско участие при контрола на изпълнение на съдебната реформа в България.
Концепцията за този механизъм включва следното:
- Стъпки/ мерки за осъществяване на контрол по какъв начин се транспонират конкретните мерки от двата документа;
- Да може ясно да се следи напредък по внедряването на мерките;
- Механизмът да бъде достъпен на сайта на НИОП и периодично да се представя оценка за напредъка по транспонирането. Този елемент от механизмът е обвързан с мултиплицирането и устойчивостта на проекта.
За изпълнението на дейността се предвижда необходимост от допълнителен професионален ресурс и е необходимо да бъдат ангажирани експерти, чийто ангажимент се очаква да бъде, както следва:
Експерт с опит в нормотворчеството, работил по дейност 3, който ще има експертизата да съпостави опита си в създаването на нормативни актове (местно ниво, включително) с това какви средства са подходящи и адекватни, за да бъдат наблюдавани и оценявани. Очаква се конкретната експертиза да допълни капацитета на НИОП при изпълнението на тази дейност, валидирайки, че разработеният механизъм в приложим в реални условия. Екипът на НИОП ще съдейства логистично и административно на целия процес, в ч.т. ще споделя свой сходен опит. |
3 584.00
|
0.00
|
Изпълнение на мерки за изграждане на капацитет: Изпълнените предходни дейности ще придобият смисъл, само ако стигнат до целевите групи като изводи, продукти и преди всичко като формулирани предложения. В този смисъл обучителния модул, който се планира в обхвата на настоящата дейност ще послужи като платформа за постигане на специфична цел 2 и 3.
Предизвикателствата и проблемите в областта на проекта са свързани с необходимостта от обучения на заинтересованите страни. Това се налага поради измененията в нормативната уредба на европейско ниво, както и заради развитието на методите и инструментариумите за отразяване на тези промени на родна земя. Възможностите за подобряване в тази област са участия на заинтересованите страни в обучения и форуми, които да поддържат информираност за тенденциите, мерките и инициативите в контекста на съдебната реформа.
За постигането на тази цел ще бъдат проведени 2 обучения, всяко от които ще бъде с отделна сборна целева група. Първото ще бъде за представители на съдебната власт и ще бъде посветено на изводите, направени от изпълнението на дейности 2, 3 и 4, а второто ще бъде за представители на заинтересованите страни по цикъла на усвояване на европейски средства/ граждани, бизнеса, НПО сектора/. Обученията, освен, че ще представят анализите и изводите от изпълнението на настоящия проект, ще имат и фокус отговорността при разкриване и противодействие на нередностите и измамите, свързани с обществените поръчки, като средство за разходване на европейски средства.
съюз. и на двете обучения ще бъде представен механизъм за осъществяване на граждански контрол и техники за наблюдение не промените, в резултат на транспонираното от Директива (ЕС) 2017/1371 и Регламент (ЕС) 2017/1939, както и указания как да се работи с него.
В рамките на тези обучения ще има панел за дискусии и обмяна на опит, който ще бъде посветен на създаването на условия за сътрудничество и партньорство.
Обученията ще бъдат еднодневни, организирани на територията на гр. София, с участието на лектори, които ще подпомогнат подготовката на материалите и ще презентират атрактивно през заинтересованите страни. |
1 254.40
|
1 254.40
|
Провеждане на Маркетингова кампания за ангажиране на целевите групи: Освен задължителните дейности, в рамките на дейността се планира и активна осведомителна кампания, която ще включва:
2 публикации в сайт на списание "Правен свят" ;
2 публикации на сайта на lex.bg;
Интернет кампания (включително управление на онлайн социални мрежи, професионални мрежи) - Facebook страница;
Ще бъдат изпратени синтезирани материали до:
• Министерството на правосъдието;
• Колегиите на ВАС и ВКС;
• Върховна касационна прокуратура, Върховна административна прокуратура;
• Юридически лица с нестопанска цел за общественополезна дейност, вписани в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел (ЦРЮЛНЦ) при Министерството на правосъдието (МП) по чл. 45 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел(ЗЮЛНЦ), в сила до 31.12.2017 г. или вписани в Регистъра по чл. 17 от ЗЮЛНЦ, в сила от 01.01.2018 г. ( поне 10);
• Професионални организации, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел или по специален закон, на лица, работещи в системата на съдебната власт (съдии, прокурори, следователи, съдии по вписванията, съдебни заседатели, съдебни служители, вещи лица и др.), на адвокати, нотариуси и други юристи, на медиатори и арбитри, както и на други лица, работещи в сектор „Правосъдие“ ( поне 5);
• Националния институт на правосъдието;
• Българска стопанска камара;
• Наказателните катедри на Юридическите факултети в България ( 9 бр.);
• НСОРБ;
За подготовката на съдържанието на статии и поддържането на онлайн страниците в социалните мрежи, ще бъде ангажиран външен експерт с опит в маркетинг дейностите, който да подпомогне про-активната кампания. |
7 616.00
|
7 616.00
|