Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 175 TREES
Български

Programme: Regions in Growth

Planning region: Stolichna

Description

Further upgrades to the Unified Management Information System, which shall include an improved provision and analysis of data to ARACHNE, and the provision of trainings on public procurement for final recipients of funds with a focus on beneficiaries with identified weaknesses. Furthermore, an administrative map analysing the capacity of beneficiaries shall be published.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 Надграждане на функционалностите и архитектурата на ИСУН2020 във връзка с прилагането на МВУ на ЕС в България: Преработеване на съществуващи формуляри, заложени към момента в системата, с оглед на това, че настоящите (които се използват за целите на ЕСИФ), следват стриктно разпоредбите на Делегиран регламент № 480/2014 на Комисията (ДРК). Създаване на възможност за моделиране на различните формуляри в системата, така че да се осигури максимално намаляване на административната тежест и надграждане на системата чрез обособяване и отделяне на информацията, свързана с изпълнението на ПВУ. Текущо използваните технологии (front-end и back-end) предоставят необходимите възможности за текущото управление на проектите, но за реализирането на допълнителните изисквания и идентифицираната необходимост от автоматизация и оптимизиране на процесите е необходимо цялостно надграждане на използваните до момента програмни технологии и подобряване на съществуващата софтуерна архитектура, която да позволи използването на ИСУН за целите на ПВУ за целия период на изпълнение. Към настоящия момент, ИСУН използва технологии, актуални към момента на първоначалното проектиране, разработване и внедряване на ИСУН 2020 (2015 г.). За да бъдат реализирани описаните по-горе подобрения във функционалностите на системата и да се отговори на нуждите на допълнителните потребители на ИСУН, при спазване на текущото високо ниво на предоставяни услуги, наличност, непрекъсваемост и сигурност на ИСУН, е необходимо използваните технологии да бъдат осъвременени, с актуалните към настоящия момент. Цялостна промяна на архитектурата на системата, в софтуерно отношение, така че да се отговори по адекватен начин на допълнителните потребители и проекти в системата. Дейността стартира второ тримесечие на 2022 г. (01.04.2022 - 30.06.2024) 3 600 000.00 1 519 200.00
Дейност 2 Надграждане на хардуерните компонентни на ИСУН 2020 във връзка с прилагането на МВУ на ЕС в България: За да се гарантира надеждността, устойчивостта и сигурността на функциониране на информационната система и във връзка с увеличеният брой на потребителите, проектите, и действията (операциите), които ще се изпълняват в ИСУН, е необходимо надграждане на текущите хардуерни възможности, които използва системата. С оглед на гореизложеното надграждането на системата е в следните направления: • ъпгрейд на оптичните устройства и свързаните с тях компоненти на системата, необходими за подобряване на комуникационната свързаност на използваните в момента от ИСУН локации (data centres) с оглед осигуряването на адекватна комуникационна инфраструктура за увеличения брой потребители и операции в системата; • подобряване на възможностите за съхраняване и управление на информацията и файловете (storage) с оглед увеличения брой проекти и свързаните с тях доказателствени документи; • подобряване на възможностите на системата за защита от зловредни действия на трети лица и увеличаването на рисковете за функционирането на системата. Дейността стартира трето тримесечие на 2022 г. (01.07.2022 - 30.06.2023) 4 250 000.00 0.00
Дейност 3 Разходи за месечни възнаграждения на Хелпддеск звеното за оказване съдействие на потребителите при затруднения от технически характер при работа с надградената информационна система за мониторинг и управление на средствата по ПВУ: Хелпдеск звеното отговаря за жизнения цикъл на инцидентите, както и изпълнява заявки за услуги, промени, оказване на съдействие на крайните клиенти на ИСУН. В допълнение, служители от екипа по поддръжка на системата администрират и управляват потребителските профили в системата. Не на последно място, с оглед осигуряване на публичност и прозрачност на процесите по управление на ЕСИФ, екипът на Хелпдеск звеното осигурява техническа подкрепа и на всички нерегистрирани в системата потребители – ползватели на публичния модул на ИСУН 2020. Въз основа на огромното натоварване и отговорност на съществуващото звено за техническа помощ и на база предполагаемия допълнителен брой потребители, на които ще бъдат създадени и текущо актуализирани съвсем нови профили, е оценена и необходимостта за допълнителна подкрепа в лицето на 7 бр. служители, които да посрещнат новото натоварване, свързано с функционирането на ПВУ. Разходите за възнагражденията (вкл. заплати, осигуровки, допълнителни възнаграждения и други) на тези служители не следва да се разглеждат като периодични национални разходи (recurring national expenditures), тъй като те ще възникнат с оглед изпълнението на НПВУ и ще приключат с неговия край. Предвидените разходи за възнагражденията на служителите, които ще бъдат ангажирани за ПВУ, са изчислени на база исторически данни относно възнагражденията на настоящия екип, както и отразяват адекватно нивото на заплащане, необходимо да ангажиране на квалифициран персонал в IT сферата. Дейността стартира трето тримесечие на 2022г. (01.07.2022 - 30.06.2026) 1 629 045.79 353 965.30
Дейност 4 Разходи за закупуване на техническo оборудване: за преносими компютри за служителите на Хелпдеск звено.: Еднократно закупуване на преносими компютри за служителите на Хелпдеска с оглед обезпечаване на тяхната дейност. Дейността стартира трето тримесечие на 2022 г. (01.07.2022 - 30.06.2023) 11 694.00 0.00
Дейност 5 Разработване и актуализиране на видеоръководства за работа с функционалностите за МВУ на системата: На база настоящия опит с ИСУН най-ефективният начин за предоставяне на информация за работа със системата на потребителите е чрез видео ръководства за работата с нея. Надграждането на системата и създаването на изцяло нови процеси за управление на проектите изисква и своевременното осигуряване на подходящи помощни материали. Въвеждането на визуализация на работните процеси под формата на видео-ръководства води до значителното оптимизиране, като ново измерение при самообучението за работа със системата, както и подпомага значително потребителите, склонни към възприемане на визуална информация, за сметка на такава от текст. Предвид ограничената бройка служители за звеното за техническо съдействие на потребителите и физическата невъзможност за осигуряване на индивидуално обучение на всеки потенциален потребител на системата, наличието на видео-ръководства значително улеснява работата на потребителите и спомога за по-качествената и ефективна работа, тъй като потребителите се запознават предварително визуално с различните части на системата. Дейността стартира трето тримесечие на 2022 (01.04.2022 - 31.03.2023). 388 800.00 383 961.60
Дейност 6 Организиране и провеждане на обучения и семинари: Насърчаването на професионализма в сектора и по-конкретно на лицата, ангажирани пряко във възлагателния процес, има основополагаща роля за успешното изпълнение на Плана. Това може да се постигне чрез създаване на условия за систематизирано и последователно обучение и надграждане на получените знания, които ще доведат до повишаване на ефективността и законосъобразността при възлагането на обществени поръчки. Доколкото възложителите са предимно органи на изпълнителната власт, основна роля в този процес е отредена на Института по публична администрация (ИПА). Въпреки натрупания опит при провеждането на обществени поръчки все още се идентифицират множество слабости на всеки етап от процедурите за обществени поръчки - подготовката, обявяването, избор на критерии и методика за оценка, провеждането, последващото изпълнение, обжалването и отчитането. В доказателство на описаната фактическа обстановка следва да се отбележат извършените анализи по темата от страна на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) и на Агенцията за обществени поръчки за 2020 г., които ясно посочват трудностите, които срещата публичните възложители в сферата на обществените поръчки. Основните слабости се откриват при общини, разпоредителите с държавен бюджет, държавните предприятия или търговските дружества с блокираща квота държавно участие в капитала. Описаните рискови възложители представляват и основна част от бенефициентите и възложителите при изпълнението на ПВУ, като голяма част от тях са позиционирани в ключови сектори със специфични изисквания към обществените поръчки като транспортния, строителния, енергийния и общинския. В тази връзка ключово предизвикателство за ефективното, ефикасното, икономичното и целесъобразно разходване на предвидения по Плана финансов ресурс ще бъде коректното и законосъобразно провеждане на обществени поръчки. Дейността стартира от 01.01.2020 г. (01.01.2020 - 31.12.2022) 339 582.40 0.00
Дейност 7 Разработване на информационна система за управление и изпълнение на сертифицикационната програма за експертите по обществени поръчки на бенефициентите по ПВУ: Разработване на сертификационна рамка за обучение в сферата на обществените поръчки за изграждане на професионални компетенции на експертите в областта на обществените поръчки, като по този начин ще се постигне минималния стандарт за технически знания и компетенции, които са ключови за намаляването на грешките и нарушенията. Дейността стартира първо тримесечие на 2023 (01.01.2023-31.12.2024) 310 705.02 0.00
Дейност 8 Разработване на програма и тестове за сертифициране на експерти в сферата на обществените поръчки: ИПА ще разработи сертификационна програма за обученията по обществени поръчки и ще проведе обучения както за служителите с експертни функции в рамките структурата на съответните бенефициенти по ПВУ, така и за тези с ръководни функции. Акцентът ще се постави върху разнообразяване и обогатяване на знанията и опита според нуждите и спецификата на възложителите с оглед да бъде преодоляно неразбиране и неправилно прилагане на законодателството по обществени поръчки от възложителите, което често води до създаване на разнородна практика и налагане на финансови корекции. Описаната сертификационна програма ще има хоризонтален характер за служителите на централната администрация, регионалните, и местни власти, участващи в изпълнението на Плана, като по този начин усилията за по-нататъшното развитие, повишаването на професионализма и укрепване на административния капацитет в областта на обществените поръчки ще преминат на следващо, по-качествено ниво. Дейността стратира през трето тримесечие на 2023 г. (01.07.2023 - 31.12.2024) 596 000.00 0.00
Дейност 9 Провеждане на специализирани обучения с КП/СНД, организирани от Координиращото звено, за обмяна на опит, решаване на казуси, практически въпроси, проблеми при изпълнението на инвестициите/проектите, споделяне на добри практики с цел ефективно изпълнение на инвестициите/проектите по ПВУ: Провеждане на специализирани обучения за КП/СНД, организирани от Координиращото звено, за обмяна на опит, решаване на казуси, проблеми при изпълнението на инвестициите/проектите в зависимост от тяхната специфика. Дейностите за мониторинг и контрол, които са необходими за управлението на ПВУ и постигането на неговите цели, ще се извършват от ДНФ в МФ в качеството ѝ на Координиращо звено, като основните сред тях са извършване на плащанията към крайните получатели съгласно сключените споразумения с КП/РМ и извършване на проверки и контролни дейности на КП. ДНФ отговаря и за подготовка и изпращане на пакета документи с искане за плащане към Европейската комисия вкл. изготвяне на декларация за управление и за получаване на средствата от ЕК. За целта ДНФ извършва проверки (документални проверки и/или проверки на място/на мястото на изпълнение на инвестицията) и поддържа в ИС информация за извършения контрол. Дейността стартира през четвърто тримесечие на 2022 (01.10.2022 - 31.12.2025) 152 499.99 29 902.80
Дейност 10 Одитната дейност по ПВУ: В съответствие с предвиденото в Част 3 „Контрол и одит“ на ПВУ, Одитната стратегия по ПВУ, в която ще бъдат описани и планирани конкретно одитните дейности по одобрения План, ще бъде одобрена преди изпращането на първото искане за плащане към ЕК и ще бъде предварително съгласувана и консултирана с отговорното одитно звено за МВУ в ЕК. Най-общо към момента одитният подход е следният: - От 2022 г. по ПВУ ежегодно са планирани системни одити и одити на отчетените етапни цели и крайни резултати (audits of cases of support to investments and reforms). Одитните дейности по ПВУ ще се извършват целогодишно и резултатите от тях ще се представят на ЕК в обобщението на одитите, което ще се изготвя два пъти годишно от Одитния орган и ще придружава съответното искане за плащане на България към ЕК. - Oдитната дейност по ПВУ ще се извършва и одитното обобщение ще се подготвя в съответствие с Guidance to Member States for the preparation of the summary of audits under the Recovery and Resilience Facility (27/09/2021). С цел ефективно и ефикасно извършване на одитите по МВУ, се предвижда одитните дейности по планиране, контрол на качеството и докладване да се извършват от мениджмънта на Одитния орган заедно с водещи одитори, които притежават придобит досега опит по ЕСИФ по програми и проекти в областта на околната среда, транспорта, образованието и науката, енергийна ефективност, малки и средни предприятия, дигитализация и т.н. Тези одитори ще участват и в изпълнението на одитните проверки по ПВУ. В допълнение, за да се осъществява плавно изпълнението на одитните ангажименти по ПВУ, без това да повлияе негативно върху одитната дейност по ЕСИФ и другите финансови механизми, е необходимо да се осигури допълнителен ресурс. Предварителната оценка на необходимия допълнителен одитен капацитет за ПВУ е направена от Одитния орган в края на 2020 г. и е обективирана в Годишния одитен план за 2021 г., в Одитните стратегии по съответните оперативни програми и във Функционалния анализ на ИАОСЕС. Дейността стартира през второ тримесечие на 2022 (01.04.2022 - 31.12.2026) 2 508 991.00 459 125.49

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).