Д1 - Надграждане на капацитета на служителите в ДАЗД, включително чрез методическа подкрепа за прилагане на правата на детето, супервизия и предоставяне на кризисна интервенция: Дейности по надграждане капацитета на служителите от ДАЗД, чрез подобряване на тяхната компетентност относно прилагането на правата на детето. В рамките на дейността ще бъдат проведени обучения на служителите от двете специализирани дирекции на ДАЗД, с цел надграждане на техния капацитет. Обученията ще се провеждат според изискванията за кандидатстване, съобразно типа регион – в преход или слабо развит регион, вида и честотата за предоставяне на супервизията, методическата подкрепа, кризисната интервенция и надграждащото обучение по правата на детето. Предвижда се по време на обучението да се включат 41 служители от ДАЗД и 17 експерти от външния екип по Кризисна интервенция към Агенцията. |
415 823.85
|
23 681.64
|
Д2 - Развиване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет за предоставяне на специализирани обучения на органите в 28-те административни области в страната, ангажирани в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето и други специалисти, работещи с деца: С дейността се цели подобряване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет на ангажираните в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето в 28-те административни области в страната. Дейността е експертна и е насочена към работещите служители в системата за „Закрила на детето“ при органите по закрила, както и специалисти, работещи с деца. За нейното изпълнение, се предвижда експерти от ДАЗД да подкрепят работещите в отделите за „Закрила на детето“ към дирекциите „Социално подпомагане“, медицински лица, работещи с деца от лечебни заведения, служители на МВР – инспектори от Детска педагогическа стая и Районни управления при областните дирекции на МВР, служители от общините – представители от МКБМН и дирекция „Социални дейности“, служители от Регионалните управления на образованието, Регионалните здравни инспекции, Районни съдилища в страната, Районни прокуратури. |
1 829 291.00
|
30 697.06
|
Д3 - Разработка и внедряване на Национална информационна система (НИС), съгласно чл. 17а, ал. 1, т. 9 от Закона за закрила на детето. Разработване и устойчиво поддържане на платформа за наблюдение и мониторинг на изпълнението на Координационните механизми.: Предвижда се изграждане, внедряване и поддържане на НИС регламентирана в чл. 17а, ал. 1, т. 9 от ЗЗДет. Изграждането хармонизира с принципите и целите на Актуализираната стратегия за електронно управление 2019-2025, Национална стратегия за детето 2019-2030 г., Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца, Национална програма за развитие на България 2030 и с препоръките на Комитета по правата на детето на ООН, и Комитета "Ланзароте".
Създаването на НИС на ДАЗД следва да изпълни законовото задължение и необходимостта от изграждане на ИС, която да:
• подобри система за събиране на данни в РБългария, така че тя да обхваща всички сфери касаещи децата (напр. закрила на детето, непридружени деца и международна закрила, образование, детска престъпност, професионално ориентиране, здравеопазване, деца с увреждания, изявени дарби и др.);
• гарантира, че компетентните министерства и отговорни институции, съгласно чл. 6 от ЗЗДет и всички институции, имащи отговорности към децата, обменят данни и показатели, които се използват за формулиране, мониторинг и оценка на политики, програми и проекти за ефективното прилагане на системата за закрила на детето.
• гарантира качественото разработване на държавната политика за закрила на детето.
Чрез НИС цялостно ще се структурират и интегрират на едно място данни и информация, които се отнасят до всички сфери на живот, имащи значение за грижата и развитието на всяко едно дете.
НИС ще бъде съвременен технологичен инструмент, който да има функционалните възможности да регистрира съществуващи и нововъзникнали явления, рискове и тенденции, свързани с живота на децата, като същевременно предоставя доказателствата за необходимостта от предприемане на промени и разработване на нови политики за децата и техните семейства.
Разработването на НИС предвижда изпълнението на следните поддейности:
3.1 Анализ на администрациите и поддържаните от тях данни, попадащи в чл. 17а, ал. 1, т. 9 от ЗЗДет
3.2 Разработване, внедряване на НИС и осигуряване на второ ниво на поддръжка:
Етап 1 Събиране на данни и формиране на централна база данни, съдържаща информация от съответните ведомствени ИС;
Етап 2 Реализиране на функционалните изисквания на НИС.
Чрез НИС ще се осигурят актуални и достоверни данни, свързани със съществуващи и нововъзникващи предизвикателства пред децата. Събираните данни ще способстват идентифицирането на преките или косвени фактори, които могат да се превърнат в риск за детето и ще служат за доказателство при разработване на превантивни програми, нови политики и конкретни мерки за интервенция.
Необходимите данни за НИС са динамични и обменът на верифицирани данни трябва да се извършва в реално време. НИС следва да работи с анонимизирани/псевдонимизирани данни, които ще бъдат използвани за изследвания, анализи, установяване на явления, процеси и др.
ИС, към които НИС ще бъде интегирана ще се определят след получаване на одобрените резултати от заложения предварителен анализ. Не всички ПАД имат интеграция с “Regix”. В тази връзка ДАЗД няма да приеме предложения, които изискват от агенцията и съответните ПАД допълнителни разходи за интеграция. Изискването в спецификацията на НИС е приоритетно да се използва интеграция през Regix, но ако такава няма, за интеграция да се използва един от следните методи: Достъп през REGIX; REST API; SOAP API; графичен/потребителски интерфейс на съответните ведомствени АИС; файлов формат, включващ поне XML, CSV, XLS, предоставяни по мейл/споделен файлов ресурс/ССЕВ и др. Конкретните интерфейси на системите на съответните ПАД, ще бъдат уточнени при одобрение на извършения анализ (поддейност 3.1), но липсата на интеграция с Regix на някоя система на ПАД, не може да е основание за нереализиране интеграция на НИС с ведомствена система на ПАД. Изискване в рамките на поддръжката ще е ако регистър текущо неинтегриран към Regix впоследствие бъде, то изпълнителят да промени комуникацията на НИС с този регистър, като използва Regix. |
1 644 015.00
|
16 330.63
|
Д4 - Дейности по гарантиране правото на всяко дете да изразява свободно своето мнение и възгледи по всички въпроси, които го засягат, чрез създаване, организиране и провеждане на различни инициативи на местно ниво, които да подобрят ефективността на процеса на детско участие: Изпълнението на дейността ще включва организиране и провеждане на инициативи на местно ниво с участието на деца на възраст 13-17 години и специалисти (представители на общинска администрация, педагогически специалисти), работещи с деца. Дейността ще се изпълнява от служители на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). В резултат на изготвения анализ и направените препоръки и изводи по проект „Развити ефективни политики за спазване правата на децата“, финансиран от Европейския социален фонд, чрез Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. ще бъдат надградени и реализирани заложените инициативи в Дейност 4.
В рамките на проекта ще бъдат проведени 2 детски консултации с деца по актуални теми (образование, дигитална грамотност, здравеопазване, свободно време, спорт, култура, социално включване и др.), свързани с развитието, правата и интересите на децата.
При изпълнението на дейността ще се представи и дейността на Националния детски консултативен орган към председателя на Държавната агенция за закрила на детето.
Изплнението на дейността има за цел:
Да повиши информираността на децата за правото им на детско участие и възможностите да изразяват свободно своето мнение, да участват в процесите на разработване на политики и вземане на решения, свързани с децата, както и създаване на механизми за детско участие на местно ниво.
Да повиши знанията и уменията и на специалистите, работещи с деца относно предоставяне на възможности за активно детско участие, както и за промяна на нагласите в обществото по темата за участие на децата в обществения живот.
Да подобри разбирането относно правото на децата на участие от местните и училищните власти, чрез провеждане на събития/срещи, свързани с детското участие.
Да изгради пространство, в което децата да могат да упражняват правото си на детско участие и на достъпен за тях език да бъдат информирани по теми, свързани с тяхното развитие и интереси и др.
Да подобри ефективността на процеса на детско участие. |
188 304.00
|
23 166.20
|
Д5 - Разработване, внедряване и поддръжка на мобилно приложение "Cyberkidz Patrol“: Д5 насочена към разработване и внедряване на мобилно приложение. .
Cyberkidz Patrol е мобилно софтуерно решение, използващо най-съвременните информационни технологии, което ще допринесе за подобряване на комуникацията най-вече с децата и ще осигури нов канал за докладване на всякакви видове насилие и рискове, включително и в киберпространството, свързани с децата.
Не се предвижда интерфейс на мобилното приложение с НИС. Мобилното приложение няма да има връзка с НИС. То ще предоставя информация на потенциалните потребители, както и ще им позволява да подават сигнали за деца. Приложението ще предоставя и допълнителен служебен интерфейс, през който служителите на ДАЗД да получават и обработват подадени сигнали.
С него се цели:
• Предоставяне на възможност за съвременен, удобен и улеснен онлайн достъп до формите за подаване на информация за случаи и събития, в които съществуват рискове за децата или нарушават техните права;
• Предоставяне на кратък, гъвкав и удобен метод за бърз достъп до информация, отнасяща се до правата и закрилата на детето;
• Утвърждаване на ДАЗД като иновативна институция, гарантираща спазването на правата на децата.
Поддейностите, които формират обхвата на Д5 се свеждат до:
• Систематизиране и детайлизиране на изискванията; • Разработване на мобилното приложение; • Внедряване и поддръжка; • Обучение; • Съпровождане и подкрепа на потребителите.
Крайната цел на дейността е да развие нови и модернизирани способи за подаване на сигнали за жертви на насилие, жертви на трафик и други видове експлоатация, като за нейносто осъществяване ще се разработи и интегрира мобилно приложение с опция за подаване на сигнал при нарушени права и др.
Мобилното приложение "Cyberkidz Patrol" ще осигурява възможност на субектите от целевите групи както за предоставяне информация, отнасяща се до правата и закрилата на детето, така и ще позволява свободен, бърз и лесен достъп на децата, гражданите и организациите до информация за актуалните новини, събития и промени в сферата на детската закрила и техните права. Мобилното приложение ще има изградена интуитивна система за управление на съдържанието, която ще предоставя възможност за публикуване по подходящ начин на видео и текстови материали.
В допълнение към основните цели, посочени по-горе, мобилното приложение "Cyberkidz Patrol" има за цел също така да насърчи осведомеността по въпросите на закрилата на децата и да създаде безопасна среда за своите потребители. Като предлага платформа за докладване на инциденти и споделяне на информация, свързана със закрилата на децата, приложението насърчава сътрудничеството и активното участие в създаването на по-безопасна среда за децата. Освен това мобилното приложение ще служи като инструмент на ДАЗД за наблюдение и анализ на докладваните случаи на насилие и рискове, което предполага по-добро идентифициране на предизвикателствата, пред които са изправени децата в обществото. Тези данни могат да се използват за сформиране на политиките и процесите на вземане на решения и за подобряване на ефективността на програмите за закрила на детето в бъдеще. |
144 040.00
|
2 936.36
|
Д6 - Организиране и провеждане на изследвания, проучвания, оценки и анализи на действащите политики по теми, свързани с правата на децата, системата за закрила, функциите и правомощията на органите за закрила и развиване на способи за споделяне на добри практики.: Заложената дейност предвижда извършването на задълбочени анализи свързани със публичните политики за деца в страната. Необходимостта от извършването на тази дейност е в последствие от наличните признаци на дефицити в координацията и недостатъчно ефективната комуникация между органите в системата за закрила на детето. Именно поради непознаването на системата и начина, по който тя функционира, в обществото има противоречиви мнения и сериозно недоверие към нея. Това силно затруднява дейността на специалистите и на държавните институции в популяризирането, приемането и прилагането на дадени политики в областта на закрилата на детето. Съгласно пропоръките на Комитета на ООН по правата на детето се отчита липсата на координация най-вече по отношение на отделите за закрила на детето на местно ниво, а на различните органи по закрила се посочва, че не се предоставят достатъчно правомощия, човешки и финансов ресурс.
Целта на анализите е да се идентифицира необходимостта от осъществяване на цялостна актуализация на координацията и монитроинг на всички дейности, свързани със системата за закрила на децата, прилагането и спазването на техните права. Заложените анализи следва да способстват за идентифициране и изследване на подходящите условия и необходимите ресурси за по-качествено функциониране на системата за закрила на детето и нейното ефективно надграждане. Чрез реализирането на дейността ще се идентифицират по-добре нуждите на специалистите, работещи с деца, ще се постигне по-добро познаване на актуалните тенденции в обществените нагласи спрямо политиките за закрила на детето и спецификите в дейността на институциите, които ги прилагат.
Направените изследвания ще дадат актуална перспектива за политиките за закрила на детето и ще обезпечат реализиране на ефективни мерки за укрепване на взаимовръзките между органите за закрила. Това ще допринесе за подобреното функциониране на системата за закрила на детето в България и ще насърчи прилагането на правата на децата чрез провеждане на задълбочени изследвания, проучвания, оценки и анализи.
Също така популяризирането на изследванията ще даде възможност за подобряване на комуникацията между институциите, работещи в областта на закрила на детето и гражданите.
В дейността ще бъдат включени провеждането на два анализа, които целят да изследват институционалния контекст в страната, свързан със законодателството, стратегическата рамка и политиките в сферата на закрила на детето. С оглед осигуряване на изпълнението на дейността ще бъде проведена обществена поръчка за избор на изпълнител в съответствие с изискванията на ЗОП. В рамките на изпълнение на дейността ще бъде разработена детайлна техническа спецификация относно нейното провеждане, която ще включва методи, като напр. SWOT анализ, кабинетно проучване, социологическо проучване и/или правен анализ.
Темите на заложените изследвания са:
1. Анализ на действащите политики за деца, както и координацията между отговорните институции.
2. Децата в съвременния свят - възможности, предизвикателства и рискове.
Водещата цел на дейността е чрез резултатите от заложените анализи да се насърчат правата на децата, да се повиши ефективността и да се постигне укрепване на системата за закрила на детето в България. Дейността ще допринесе за постигането на основната цел на проекта, а именно подобряване на качеството на живота на децата и институционалното взаимодействие. |
300 000.00
|
102 295.45
|
Д7 - Координация между органите за закрила на детето на всички нива при работа с деца, включително и чрез организиране на кръгли маси, семинари, дискусии, регионални срещи с участието на всички заинтересовани страни по актуални проблеми, рискове и теми, касаещи закрилата на детето: Целта на тази дейност е да се подобри координацията между органите за закрила на детето на всички нива при работа с деца. Това ще допринесе за повишаване на ефективността на системата за закрила на детето.
ДАЗД е единственият специализиран орган на Министерски съвет в Република България, който е ангажиран с разработването, координацията и мониторинга за изпълнението на политиките за детето. Координирането на политиките в системата за закрила на детето в България се осъществява чрез консултативен орган към ДАЗД - Националния съвет за закрила на детето.
Една от основните функции на системата за закрила на детето в България е да разработва и прилага мерки и политики, които да гарантират правата и благосъстоянието на децата. Дейността следва да подкрепи координацията на равнище министерства и на административно равнище в съответствие на Общ коментар № 13 на Комитета по правата на детето.
Работи се в посока подобряване на координацията и взаимодействието между органите за закрила на детето на всички нива при работа с деца ще се постигне и чрез организиране на две кръгли маси, дискусии, семинар, и регионална среща.
Важна роля ще има и провеждането на информационна кампания, разработването на информационни материали, сборник и др. По този начин ще бъде информирана широката общественост, което ще подобри общото разбиране за правата на децата и необходимостта от тяхната закрила.
|
574 680.00
|
15 446.80
|
Д1 /продължение/ - Надграждане на капацитета на служителите в ДАЗД, включително чрез методическа подкрепа за прилагане на правата на детето, супервизия и предоставяне на кризисна интервенция: Дейности по надграждане капацитета на служителите от ДАЗД, чрез подобряване на тяхната компетентност относно прилагането на правата на детето. В рамките на дейността ще бъдат проведени обучения на служителите от двете специализирани дирекции на ДАЗД, с цел надграждане на техния капацитет. Обученията ще се провеждат според изискванията за кандидатстване, съобразно типа регион – в преход или слабо развит регион, вида и честотата за предоставяне на супервизията, методическата подкрепа, кризисната интервенция и надграждащото обучение по правата на детето. Предвижда се по време на обучението да се включат 41 служители от ДАЗД и 17 експерти от външния екип по Кризисна интервенция към Агенцията. |
0.00
|
0.00
|
Д2 /продължение/
Развиване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет за предоставяне на специализирани обучения на органите в 28-те административни области в страната, ангажирани в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето и други специалисти, работещи с деца: С дейността се цели подобряване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет на ангажираните в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето в 28-те административни области в страната. Дейността е експертна и е насочена към работещите служители в системата за „Закрила на детето“ при органите по закрила, както и специалисти, работещи с деца. За нейното изпълнение, се предвижда експерти от ДАЗД да подкрепят работещите в отделите за „Закрила на детето“ към дирекциите „Социално подпомагане“, медицински лица, работещи с деца от лечебни заведения, служители на МВР – инспектори от Детска педагогическа стая и Районни управления при областните дирекции на МВР, служители от общините – представители от МКБМН и дирекция „Социални дейности“, служители от Регионалните управления на образованието, Регионалните здравни инспекции, Районни съдилища в страната, Районни прокуратури. |
0.00
|
0.00
|
Д4 /продължение/ - Дейности по гарантиране правото на всяко дете да изразява свободно своето мнение и възгледи по всички въпроси, които го засягат, чрез създаване, организиране и провеждане на различни инициативи на местно ниво, които да подобрят ефективността на процеса на детско участие: Изпълнението на дейността ще включва организиране и провеждане на инициативи на местно ниво с участието на деца на възраст 13-17 години и специалисти (представители на общинска администрация, педагогически специалисти), работещи с деца. Дейността ще се изпълнява от служители на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). В резултат на изготвения анализ и направените препоръки и изводи по проект „Развити ефективни политики за спазване правата на децата“, финансиран от Европейския социален фонд, чрез Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. ще бъдат надградени и реализирани заложените инициативи в Дейност 4.
В рамките на проекта ще бъдат проведени 2 детски консултации с деца по актуални теми (образование, дигитална грамотност, здравеопазване, свободно време, спорт, култура, социално включване и др.), свързани с развитието, правата и интересите на децата.
При изпълнението на дейността ще се представи и дейността на Националния детски консултативен орган към председателя на Държавната агенция за закрила на детето.
Изплнението на дейността има за цел:
Да повиши информираността на децата за правото им на детско участие и възможностите да изразяват свободно своето мнение, да участват в процесите на разработване на политики и вземане на решения, свързани с децата, както и създаване на механизми за детско участие на местно ниво.
Да повиши знанията и уменията и на специалистите, работещи с деца относно предоставяне на възможности за активно детско участие, както и за промяна на нагласите в обществото по темата за участие на децата в обществения живот.
Да подобри разбирането относно правото на децата на участие от местните и училищните власти, чрез провеждане на събития/срещи, свързани с детското участие.
Да изгради пространство, в което децата да могат да упражняват правото си на детско участие и на достъпен за тях език да бъдат информирани по теми, свързани с тяхното развитие и интереси и др.
Да подобри ефективността на процеса на детско участие. |
0.00
|
0.00
|