Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 175 TREES
Български

Programme: Regions in Growth

Planning region: Stolichna

Description

The project will support the development of horizontal and central e-government systems for implementation of the Unified Model for Application, Payment and Provision of Electronic Administrative Services (EAS) approved by the chairman of the State e-Government Agency.
Key horizontal electronic management systems for the implementation of the Unified Model for Application, Payment and Provision of EAS (Single Model) are:
• Single Portal for Access to Electronic Administrative Services (UPAEAS);
• Electronic Authentication System (eAvt);
• Electronic Forms Management System (eForms);
• System for Checking the Validity of a Personal Certificate (eValidation);
• System for Exchange of Reference and Authentication information (RegiX);
• Electronic Payment System (ePayment);
• Electronic Delivery Service (eDelivery);

All the necessary horizontal e-government systems for the implementation of the Single Model are currently available, with the exception of the eForms system that will be developed within the project.
Functionalities will be expanded and interfaces will be built for the available horizontal systems, in order to ensure the operational capability of the basic and auxiliary workflows performed in providing electronic administrative services to businesses and citizens.
Within the framework of the project, officials from the administrations will be trained to work with horizontal e-government systems and the opportunities for using the Unified Model will be promoted through the creation of paper and video materials.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
1. Разработване на стандарт, правила и процедури, свързани с прилагането на Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги: Дейността ще се реализира чрез две поддейности: Поддейност 1 : Разработване на стандарт, правила и процедури, с оглед унифициране и стандартизиране на процеса по заявяване и предоставяне на електронни административни услуги чрез хоризонталните системи на електронното управление. Ще бъде разработен и утвърден Стандарт за идентифициране, именуване и структури-ране на информацията в електронните форми и полета в тях, при спазване на изискванията за оперативна съвместимост. Ще бъдат разработени и Правила за създаване и промяна на електронна форма за заявяване на електронна услуга (заявяване, одобряване и публикуване на електронна форма) и ще се избере технологично средство за създа-ване на електронни форми, в съответствие с нормативно установените стандарти. Във връзка с прилагането на Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги, ще бъде разработена обща процедура за прилага-не на Единния модел от страна на заявители и доставчици на ЕАУ, включваща описание на: - достъпа на гражданите до ЕАУ от една входна точка до набор от услуги и електронните форми на формулярите за завяването им; - заявяване на ЕАУ чрез избор на разработена по образец електронна форма; - предоставяне при необходимост на съпътстващи документи, декларации и др.; - електронно подписване при необходимост на заявлението и съпътстващите документи с КЕП на заявителя; - изпращане на документите до административен орган – доставчик на услугата, през системата за сигурно електронно връчване; - информиране от страна на съответната администрация за дължимите такси, как-то и предоставяне на възможност за тяхното заплащане по електронен път; - предоставяне на възможност за получаване на резултата от заявената услуга като електронно подписан документ чрез системата за сигурно електронно връчване, услугата за препоръчана електронна поща, на гише на доставчика на услугата, чрез лицензиран пощенски оператор и/или др. При необходимост ще бъдат актуализирани Общите условия към потребителите на хоризонталните системи и Единния модел. Поддейност 2: Разработване на модели за създаване на електронни образци за заявяване и предоставяне на резултат от ЕАУ, в съответствие с чл.8, ал.5 и ал.6 от ЗЕУ. В рамките на тази поддейност, и във връзка с новите разпоредби на чл.8, ал. 5 и ал. 6 от ЗЕУ, ще бъде извършено следното: • Анализ на съществуващите изисквания, правила и процедури за създаване и промяна на електронни форми при заявяване и получаване на резултат от ЕАУ, както и на възможностите за опростяване и оптимизиране на събираните чрез заявлението данни от заявителя; • Изготвяне на Модели на електронни образци за заявяване на услуги и резултати от услуги съгласно чл.8, ал. 5 и ал. 6 от ЗЕУ; • Изготвяне на наръчници въз връзка с прилагането на моделите по чл.8, ал.5 и ал.6 от ЗЕУ; • Изготвяне на необходимата допълнителна документация във връзка с прилагането на моделите, включително процедури за вписване в Административния регистър и регистрите за оперативна съвместимост на разработените и актуализирани електронни образци (електронни форми) и техните информационни обекти; • Изготвяне на информационни материали относно прилагането на моделите; • Изработка на електронни образци за заявление и документ за предоставяне на резултат от услуги № 2, 2133 и 2134 от Административния регистър; • Изготвяне на видео материали за начина на заявяване и предоставяне резултат от услуги № 2, 2133 и 2134 чрез Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги.; 90 645.00 89 154.03
2. Разработване на система за управление на електронни форми във връзка с представяне на електронни услуги: За автоматизиране на процеса по заявяване, заплащане и предоставяне на ЕУ ще се разработи система за управление на електронни форми, на два етапа/поддейности: Поддейност 1: Създаване на прототип на информационна система за управление на електронни форми В рамките на тази поддейност ще бъде разработен и внедрен прототип на система за управление на електронни форми за заявяване на ЕУ, който дава възможност за избор на услуга и автоматизиране на последващите процеси на взаимодействие между заявител и доставчик при предоставяне на заявената услуга. Системата ще позволява достъп на автентикирани вече потребители до списък от ЕУ и попълване на съответната електронна форма с цел подаване към администрацията, извършваща услугата. Ще бъде извършена интеграция на разработеният прототип с хоризонталните системи за сигурно електронно връчване и електронно плащане. В допълнение, ще бъде изграден уеб базиран интерфейс за заявяване на плащане на дължими такси в системата за електронно плащане от служители на администрации, чиито информационни системи не са интегрирани с нея. Интерфейсът ще предостави и възможност за уведомяване на служителите при нареждане на плащането от заявителя на услугата. Поддейност 2: „Надграждане на разработения прототип до пълнофункционална система за управление на електронни форми“. След внедряване на прототипа, разработен в рамките на поддейност 1 ще бъдат доразвити функционалностите на системата като минимум в следните области: - Създаване, редактиране и съхранение на електронни уеб-базирани форми с подходящо технологично решение; - Избор на електронна услуга в зависимост от използваното средство за идентификация; - Визуализация и попълване на електронната форма, с която избраната услуга се заявява; - Извършване на формален контрол на въвежданата информация; - Автоматично попълване на вече налична информация (регистрирана в профила на потребителя), включително от външни регистри и бази данни; - Добавяне на допълнително изискуеми документи чрез техният избор и попълване или като сканирани такива; - Електронно подписване на документите, включително и допълнително изискуемите, когато това се изисква от процедурата по използване на услугата; - Потвърждение от заявителя; - Връчване на пакета документи в профила на доставчика на услугата заедно с генерирания атестат за автентикиран потребител. - Интеграция с хоризонталните системи на еУправление, в т.ч.: • Интеграция с RegiX за връзка с ГРАО, Търговски регистър и др., от където ще се вземат данни за автоматичното попълване на данните в заявлението; • Интеграция със Системата за еПлащане, даваща възможност за информация и заплащане на такса за заявена услуга; • Интеграция с „Моето пространство“ на ЕПДЕАУ за предоставяне на обобщена информация за заявените и предоставени услуги; -Интеграция с регистрите за оперативна съвместимост; - Осигуряване на достъп до централизирана система за управление на профили и услуги, чрез които външни участници да осъществяват оторизиран достъп до функционалностите на системата или части от информацията; - Разработване на страници и интерфейси за получаване/предоставяне на статистическа и аналитична информация, свързана с потреблението на ЕАУ; - Осигуряване на възможност за персонализация на съдържанието и функционалностите, достъпни от потребителите, базирано на информация, съхранена в профилите им и/или нивото на осигуреност на използваното средство за идентифициране. 447 735.00 490 539.83
3. Надграждане на системата за еАвтентикация (еАвт) : Системата за еАвтентикация реализира процеса, свързан с идентификация и автентикация (удостоверяване на самоличността) на заявители на предоставяните от администрациите е-услуги или други уеб приложения. Тя предоставя интерфейс, с помощта на който външни информационни системи се интегрират и така прави възможна комуникацията помежду им. Системата издава електронни атестати на физически лица и информационни системи и поддържа част от нормативно установените средства за идентификация (КЕП и ПИК на НОИ). Системата ще бъде надградена за да предостави необходимите функционалности в съответствие с Модела на интеграция с хоризонтална система за еАвтентикация, одобрен от председателя на ДАЕУ. Надграждането на системата ще осигури взаимодействието й с националните и европейските центрове за електронна идентификация и ще изпълни изискванията на Регламент (ЕС) 910/2014 г. и Регламент 1502/2015 г. Ще се осигури възможност за интеграция с eIDAS възел (точка на свързване, по смисъла на Регламент за изпълнение на Комисията (ЕС) 2015/1501), чрез който ще е възможно да бъдат идентифицирани граждани на държави членки, чрез средства за идентификация по национални схеми. С оглед осигуряване на устойчивост и гарантиране на работоспособност на Единния модел, ще бъде изграден модул на хоризонталната система за еАвтентикация, чрез който да се предостави възможност за двуфакторна автентикация на потребителите на ЕАУ. Чрез реализацията ще се предостави възможност за регистриране на потребителите и създаване на профили. Ще се създаде възможност за поддържане на наложили се в практиката мобилни приложения за двуфакторна автентикация, като Microsoft Authenticator, Google Authenticator. Чрез изграждането на модула ще се повиши доверието на гражданите при използване на средства за идентификация и гаранциите за тяхната сигурност, като ще се осъществява допълнителна идентификация чрез еднократна парола, генерирана от мобилно устройство или получавана по електронна поща или SMS. Ще се създадат възможности и за първоначална идентификация на физическите лица чрез удостоверяване от доверена страна (за служители в администрацията, притежатели на банкови карти и др.). 534 000.00 532 508.38
4. Надграждане на системата за еВръчване: Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) позволява изпращане и получаване на електронни документи между публични органи и физически или юридически лица, които са регистрирани и имат персонални профили. Чрез нея се предоставя услугата електронна препоръчана поща по смисъла на Регламент (ЕС) № 910/2014. Системата предоставя възможност за известяване чрез електронна поща или SMS и дългосрочно съхранение на документи и информация за изпратени/получени документи и съобщения. Тя удостоверява дата и час на подаване или на връчване. В рамките на тази дейност ще бъдат разширени функционалностите на системата еВ-ръчване, в т.ч.: • Разширяване на обема на обменяните съобщения и документи между регистрираните потребители на системата; • Осигуряване на възможност за автоматизирано служебно регистриране на лицата по чл. 1, ал. 1 от ЗЕУ; • Интеграция със средата за междурегистров обмен RegiX, чрез която да се извършва проверка за коректност на данните на юридическите и физическите лица при регистриране в системата; • Създаване на функционалности, свързани със защитата на обменяните и съхранявани в системата данни чрез използването на съвременни технологични средства с които да се гарантира, че само собственика на информацията може да я достъпва; • Редизайн на архитектурата на системата и особено на средата за съхраняване на информация, целяща от една страна запазването на работоспособността на системата както при увеличаване на броя на трансакциите, така и при увеличаване на обменяните и съхранявани чрез системата данни и от друга страна минимизиране на риска от загуба на информация при възникнали проблеми със системата и инфраструктурата върху която работи; • Интеграция с ЕПДЕАУ с цел предоставяне на специфична информация от системата за еВръчване за всеки потребител с профил в „Моят egov.bg“. •Предоставяне на възможност за използване на ССЕВ като транспортна среда при обмен на съобщения между други системи, чрез дефиниране на шаблони на съобщения, съдържащи специфични метаданни и документи; • Създаване на нова версия на техническия протокол на Системата за електронен обмен на съобщения (СЕОС), базирана на стандарт за комуникация AS4, с оглед осигуряване на възможност за обмен на съобщения с други национални системи и системи на държави членки на ЕС, оперативно съвместими с AS4 стандартa. 698 160.00 700 238.65
5. Надграждане на системата за еПлащане: Системата за електронни плащания (https://pay.egov.bg/) осигурява по лесен, сигурен и проследим начин създаването на платежен документ от тип „платежно нареждане“ и изпращането му в профила на заявителя на услугата за последващо нареждане на плащане чрез доставчик на платежни услуги по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи. Тя поддържа профили на потребители, в които се съхранява история на заявени и наредени плащания и предоставя информация за наредени плащания към съответните заявители. Системата поддържа: - идентифициране с утвърдено средство за електронна идентификация; - регистриране на заявки за плащане от доставчик на услуга; - предоставяне на възможност за плащане по избран от потребителя платежен канал; - справка за налични задължения за плащане; - справка за наредени плащания. Директива 2015/2366 от 25.11.2015г. относно платежните услуги, регламентира необходимостта от множество допълнителни функционални възможност, с които системата трябва да е съвместима, включително информация за налични задължения и обмен на информация за тях и техния статус. Интересът към системата еПлащане през последните години нарастна значително във връзка с прилагане на Единния модел и надграждане на предоставяните услуги до ниво 4. В рамките на дейността системата за еПлащане ще бъде надградена като ще се извърши следното: • Разширяване на възможностите за интеграция с информационни системи с цел обмен на информация и автоматизиране на процеса по заявяване и заплащане на такси и получаване на информация за наредени плащания; • Осигуряване на функционалност, свързана с използване на уникален идентификатор на заявена от потребител услуга, който да служи като основание за плащане и като средство, с което е възможно да се уведомява администрацията за заплатена услуга; • Разработване на функционалност, чрез която да се следят заявените и наредени плащания към доставчици и предоставяне на информация за сумите, които трябва да постъпват към доставчиците на услуги по съответните банкови сметки; • Интеграция с ЕПДЕАУ с цел предоставяне на специфична информация от системата за еПлащане на всеки потребител с профил в „Моят egov.bg“; • Интеграция с интеграционната шина (ESB) на ресурсите на електронното управление; •Създаване на потребителски графични интерфейси и функционалности, предоставящи възможност за дефиниране на неограничен брой целеви групи и присъединяване на потребители към съответните групи в йерархична структура, както и последващо опериране с тях; •Създаване на функционалности, чрез които да се диференцира достъпа до системата за външни и вътрешни потребители; •Разширяване на функционалните възможности на системата, свързани с нейното администриране, чрез създаване на административен панел; • Създаване на функционалност за съхранение, обработка и защитен достъп до информация в зависимост от целевата група; • Реализиране на функционалност за генериране на справки и контрол, в т.ч.: - Справка за наредени задължения за определен период, за които не са постъпили суми – обща и агрегирана по дати; - Справка за задължения за период, агрегирани по дати, по видове статуси и сума на задължение; - Справка за платени по сметка задължения, които не са разпределени, агрегирани към родителска структура към сметката по която се разпределят лимити; - Справка за платени по сметка задължения, които не са разпределени, агрегирани към родителска структура към сметката по която се превеждат суми; - Справка за постъпили и разпределени суми по и от сметката на ДАЕУ; • Интеграция на системата с Централен Виртуален ПОС терминал 76 218.00 127 380.34
6. Надграждане на интеграционната шина за достъп и управление на ИТ услуги и данни : В рамките на тази дейност ще бъде надградена шината за достъп и управление на ИТ услуги и данни като компонент на интеграционния слой на Единния модел, с оглед повишаване качеството и надеждността на услугите, предоставящи достъп до регистри, номенклатури, класификатори, речници и т.н. Ще се извърши следното: - осъвременяване на технологичните средства, с които е реализиран интеграционният слой до последни актуални версии; - разработка на средства за връзка между системи, бази данни и регистри с цел осигуряване на оперативна съвместимост и обменяне на информация в структуриран и стандартизиран вид (конектори), функциониращи върху осъвременения интеграционен слой за услугите на хоризонталните системи; - реализиране на функционалност за трансформиране на протоколи и данни от един формат в друг; - реализиране на функционалност, позволяваща прилагане на политики, свързани с валидиране на интерфейси, атестати за сигурност, оторизация на достъп, извличане на актуален адрес на уеб услуга от регистъра на услугите/ресурсите и др.; - реализиране на функционалност за валидиране на заявките за уеб услуги, като по този начин разработчиците ще могат да валидират формата на заявките си към системите, към които искат да се свържат; - реализиране на функционалност за оркестрация на сложни и паралелни заявки, свързани с предоставяне на комплексни електронни услуги и епизоди от живота; - реализиране на функционалност по защита на ниво приложни интерфейси, която да филтрира и предпазва интеграционния слой и свързаните с него приложения от злонамерени заявки и достъп.При необходимост, в рамките на дейността ще бъдат извършени допълнителни дейности, свързани с надграждането на шината за достъп и управление на ИТ услуги и данни, в т.ч.: • Изготвяне на анализи и спецификации, инструкции, процедури, указания, помощни материали и др.; • Дефиниране на функционални изисквания към нови или усъвършенствани приложения, включително и дефиниране на интерфейси за връзка между компонентите на системите; • Подготовка на масиви от данни за предоставяне на информация от тях чрез инструментариума на интеграционната шина; • Планиране, проектиране, внедряване и развитие на други функционалности, интерфейси и данни от гледна точка на осигуряване на оперативната им съвместимост и нормалната им работа в обща архитектурна среда или съществуващата експлоатационна среда на Възложителя; • Анализ и обработка на данни в различни формати и интегрирането им с шината; • Обучение на потребителите; • Оценка на текущо ниво на риска, развитие на архитектура за сигурност, изготвяне на предложения за гарантиране на сигурността и прилагане на решения за управление на риска съгласно действащата нормативна уредба и най-добрите практики. 486 600.00 485 207.51
7. Надграждане на системата за междурегистров обмен (RegiX): Системата за междурегистров обмен създава възможност за автоматизирано подаване и обслужване по електронен път на стандартизирани заявки за достъп до данни от регистри. Тя осигурява възможност потребителите на информация автоматично да извличат данни от ключови регистри на централната администрация. Чрез средата се реализират вътрешни електронни услуги. Във връзка с идентифицираната необходимост от нови функционалности ще бъде надградена системата за междурегистров обмен, като към нея ще бъдат присъединени нови регистри и бази данни, включително такива, водени на хартиен носител или в неструктуриран вид. В рамките на дейността ще се извърши следното: - Разработване на функционалности за полагане на електронен печат и timestamp за удостоверяване на време от Първичните администратори на данни, чиито регистри са присъединени към RegiX; - Надграждане на ядрото на Regix, свързана функционалностите за наблюдение на адаптерите за достъп до присъединени регистри и средата като цяло, за осигуряване на навременна реакция при срив, отпадане на комуникация, натоварвания, инциденти и настъпване на извънредни ситуации; - Интеграция с журнала на събитията, част от ресурсите на ЕУ, в които се регистрират възникнали чрез RegiX събития; - Интеграция с ЕПДЕАУ с цел предоставяне на специфична информация от системата за междурегистров обмен за всеки потребител с профил в „Моят egov.bg“; - Присъединяване на нови регистри и асинхронен обмен, включително за регистри водени на хартиен носител, което ще включва следното: - Присъединяване на регистри и бази данни, нови администратори на регистри и разширяване на обхвата на справките по заявка на първични администратори на данни и консуматори; - Във връзка с надграждането на системата за междурегистров обмен ще се актуализира техническата и експлоатационна документация на RegiX, както и публично наличната информация за потребителите на системата, във връзка с надградените функционалности и начините за тяхното ползване. 910 812.00 948 855.56
8. Надграждане на Единния портал за достъп до електронни административни услуги. : В рамките на дейността ще се реализира надграждане на ЕПДЕАУ чрез: - Интеграция с хоризонталните системи на електронното управление, като минимум със системите за еАвтентикация и еФорми; - Надграждане на съществуващите функционалности за създаване и поддържане на федерирани портали с цел автоматизиране на процесите; - Разработване на централизирана система за управление на профили, вкл. предоставяне на собствениците на профили на автоматизирани инструменти за визуализиране в реално време на статистическа и аналитична информация, свързана с потреблението на еУслуги; - Разработване на интерфейс за персонализация на съдържанието, базирано на информация, съхранена в профила на потребителя, както и на използваното средство за идентифициране; - Разработване на интерфейс за извикване и попълване на електронна форма за регистрация (при първоначално регистриране) или промяна на персонална информация; - Разработване на функционалност за съхраняване на документи или предоставянето на информация за тях, чрез създаване и интеграция с външно хранилище за документи; - Разработване на функционалност за журналиране на събития, свързани с регистрация/промяна/заличаване на потребителски профил и интеграция с журнала на събитията на ЕУ; - Интеграция с директорийната услуга за контрол и управление на достъпа до ресурсите на ЕУ от служителите на държавната администрация; - Създаване на работно пространство „Моят egov.bg“; Ще бъде създадена Обща методология и процедура за изграждане на нови федерирани портали на администрациите, както и Общи правила и процедури за взаимодействие между участниците в Единния модел и за приобщаване на нови и/или съществуващи ЕАУ към ЕПДЕАУ чрез използване на Единния модел. Ще бъде разработено Споразумение за нивото на предоставяните услуги (Service Level Agreement) при използване на Единния модел и Каталог на услугите на хоризонталните системи на еУправление, включително методология и процедура за актуализирането му. В рамките на дейността ще бъдат създадени нови и актуализирани съществуващи шаблони на сайтове на администрации на ЕПДЕАУ. 694 620.00 727 516.35
9. Разработване на електронни форми за ЕУ. Интеграция на информационните системи на структури на държавната администрация с хоризонталните системи на е-управление: Дейността се реализира чрез следните етапи/поддейностти Поддейност1. Разработване на електронни форми за ЕУ Изпълнението на тази поддейност включва разработване на електронни форми за предоставяне на минимум 400 ЕУ чрез Единния модел, в съответствие с утвърдения стандарт и разработената процедура по сключен договор № 64/ 08.08.2018 г. между ДАЕУ и "Сиела Норма" АД. За разработването и достъпа до ЕУ, чрез форми се използва технология, чрез която се създават активни форми, които се свалят от заявителя и се попълват локално. Разработените форми ще бъдат публикувани в ЕПДЕАУ, като по този начин съответните ЕУ ще станат достъпни за гражданите и бизнеса и ще се осигури двустранна комуникация – заявяване и получаване на услуги изцяло по електронен път, включително електронно подаване на данни и документи, електронна обработка на формуляри и електронна персонална идентификация на потребителите. В рамките на тази поддейност ще бъдат разработени електронни форми за ЕУ (за заявяване и/или предоставяне на резултат). Поддейност 2: Миграция и трансформация на съществуващи ЕУ. Ще бъде извършена миграция и трансформация на разработените към дата 13.04.2021г. по поддейност 1 електронни форми (PDF-формат) към уеб-базирани такива. 960 268.80 861 960.21
10. Закупуване на лицензи, необходими за функционирането на Единния модел: За обезпечаване функционирането на хоризонталните системи и компоненти на електронното управление и прилагането на Единния модел, в рамките на тази дейност ще бъдат закупени следните видове лицензи: • лицензи за обезпечаване на функционирането на ЕПДАЕУ; • лицензи за обезпечаване на функционирането на шината за достъп, управление на ИТ услуги и данни и осигуряване на превантивен контрол и защита; • лицензи за операционни системи и системи за управление на бази данни, върху които оперират компонентите на Единния модел; • лицензи за съпътстващи системи, включително чрез които се осъществява превантивен контрол и наблюдение върху работоспособността и взаимодействието между компонентите, Единния модел като цяло и свързаните с предоставяните чрез него услуги външни и вътрешни системи и потребители; Предвидените за закупуване лицензи като видове и количества са описани в Приложение 1 към Формуляра за кандидатстване, Sheet 2 към Финансовата обосновка. 2 558 648.15 2 560 452.71
11. Обучение на служители от държавната администрация за работа с хоризонталните системи на е-управлението: В рамките на дейността ще бъде извършено обучение на служители от държавната администрация за работа с хоризонталните системи на е-управление във връзка с прилагане на Единния модел. Ще бъдат обучени минимум 225 служители в държавната администрация, като на обучените ще бъде издаден сертификат. Обученията ще се провеждат присъствено или онлайн. С оглед обезпечаване на присъствените обучения ще се оборудва помещение на ДАЕУ в Зелин, което ще се използва като зала за обучение за работа с модела на служителите от държавната администрация и след приключване на проекта. Оборудването ще включва два мултимедийни проектора, два екрана не по-малки от 70 инча, 18 преносими компютъра за обучаемите и обучителите и 1 бр. интерактивна дъска. 32 378.40 39 311.01
12. Популяризиране на възможностите за използване на Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги: Дейността предвижда поредица от действия за популяризиране на възможностите за използване на Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги в изпълнение на проекта. Предвижда се разработване на медиен план-стратегия с национален обхват, който ще включва анализ на медийния пазар, медийното потребление на целевите групи, определяне на медийните канали с най-висока посещаемост и влияние върху целевите групи, схема на медийно излъчване, публикуване и използване на рекламно пространство, както и подготвка на сценарии и изработване на видеоклипове с различна продължителност и предназначени за различни целеви групи, аудио материали, рекламни материали и материали за визуализация, популяризиращи Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги. Материалите ще бъдат разработени, така че да са лесно разпознаваеми от целевите групи за които са предназначени и достъпни чрез електронните медии. Основната цел на дейността е да се реализира кампания за популяризиране и разясняване на възможностите за използване на Единния модел сред всички заинтересовани страни (граждани, бизнес, широката общественост), посредством която потребителите от отделните целеви групи да се запознаят с възможностите му и ползите от него. Техническите изисквания към материалите (продължителност, формат, озвучаване и т.н.) ще бъдат детайлизирани в конкретни технически задания. Предвижда се създаване и разпространение на брошури, флаери и плакати. Медиината кампания е необходимо да се състои от етапи, предложени от избрания изпълнител, като за всеки етап се предвижда най-малко период, обхват, честота, целеви групи, необходими материали, които да се изработят, канали за достъп или среда за публикуване на съдържанието, които да са посещаеми и подходящи за идентифицираните целеви групи, включително медийно време (с параметри като: рейтинг на каналите за излъчване, времеви диапазон и продължителност). За всеки етап е необходимо да се поставят конкретни цели, резултати, количествени измерители и ключови индикатори, като крайната цел е повишаване на използването на електронни услуги и информираността на определени целеви групи за възможностите за взаимодействие по електронен път. След приключването на всеки етап, както и на медийната кампания се изготвя анализ на количествените и качествените измерители, доказващи ефективността от провеждането ѝ. 1 203 780.00 1 887.58
13. Надграждане на хоризонталната система за еОторизация: В рамките на дейността ще бъде надградена хоризонталната система за еОторизация. Системата управлява правата за достъп до предоставените от хоризонталните системи на електронното управление ресурси. В рамките на дейността ще се разработи модел за оторизация между ресурси на физически, юридически лица и лица по чл. 1, ал.1 и ал.2 от ЗЕУ, взаимодействие между централизирани и децентрализирани ресурси за целите на електронното управление, включително и модел за уникално идентифициране на всеки ресурс и неговите компоненти. Ще се извърши редизайн на структурата на съхраняваните и обработвани данни и събития за целите на оторизацията. Ще се повиши нивото на сигурност чрез интегрирането на системата с използваната за целите на електронното управление активна директория и PKI. Ще се разшири функционалността на Журнала на събитията и номенклатурата от журналирани събития и техните състояния. Системата ще бъде съобразена с Единния модел и ще се интегрира с останалите хоризонтални системи на електронното управление. Ще се създадат модели за интеграция на външни системи със системата за еОторизация и Журнала на събитията. 535 030.00 0.00
14. Изграждане на системата за еПодписване и еВалидиране: Разработените през 2015 г. функционалности за еВалидиране и еПодписване на електронни документи към системата за Електронно връчване са технологично остарели, което води до невъзможност за подписване на електронно съдържание през браузър или с мобилни квалифицирани подписи. За целите на удостоверяването на авторство и интегритет на волеизявления в електронна среда от ключово значение е функционалните възможности за подписване и валидиране на електронно подписани документи да отговарят на съвременните изисквания. В рамките на дейността ще се създаде хоризонтална система за електронно подписване и валидиране на документи (еПодписване), намиращи се локално или достъпвани през браузър. Системата ще предоставя потребителски интерфейси за подписване и валидиране на документи, както и интерфейси за интеграция с външни системи, на които е необходима функционалност за подписване и валидиране. При необходимост от подписване съответните системи ще пренасочват потребителите към еПодписване, както и ще предостават електронното съдържание, което трябва да се подпише/валидира. Системата ще поддържа интерфейси и възможности за подписване с наложили се технологични средства като стационарни или мобилни подписи, чрез които е възможно подписване на съдържание локално или отдалечено. Потребителят ще има възможност да избира предпочитано средство за подписване . Чрез изпълнението на дейността ще се премахне необходимостта всяка система да поддържа и да актуализира средства и възможности за подписване и валидиране на документи. В рамките на дейността ще се разработи и модел за за интеграция на системата за еПодписване и еВалидиране на електронни документи с информационнните системи на физически, юридически лица и лица по чл. 1, ал.1 и ал.2 от ЗЕУ. 818 880.00 0.00
15. Разработване на система за е-Известяване: Към момента имаме множество доставчици на електронни административни услуги (ЕАУ), за които е необходимо използването на услугата еИзвестяване. За това действие може да се използват различни канали за комуникация - bSMS (broadcasting SMS) известяване, известяване по email, чрез някоя от социалните платформи, чрез приложенията за комуникация като Viber и WhatsApp. Всеки потребител на услугите, които заявява и получава би могъл да избере различен канал за известяване. Така ще се повиши гъвкавостта при комуникация, и ще се разширят възможностите за интеграция на системите, като в същото време ще се улеснят потребителите. Системата еИзвестяване ще бъде съобразена с Единния модел и ще се интегрира с останалите хоризонтални системи на електронното управление. Така, с минимални усилия от страна на администрациите, ще се осигури възможност за предоставяне на информация на потребителите на ЕАУ през новите информационни канали. Системата ще позволява и проследяване на целия процес от заявяване до получаване на резултат от всяка електронна услуга, както и достъп до нейния актуален статус. Ще бъдат осъществени следните интеграции: • Интеграция с наложили се в практиката системи, поддържащи Calendar – получените нотификации автоматично ще се отразяват в личния календар на потребителя; • Изпращане на SMS ; • Изпращане чрез приложения за комуникация като Viber и WhatsApp ; • Изпращане на имейл. Ше се разработи интерфейс за интеграция на външни системи със системата за е-Известяване и модел за интеграция на системата с информационнни системи на физически, юридически лица и лица по чл. 1, ал.1 и ал.2 от ЗЕУ. Чрез изграждане на системата за е-Известяване ще се постигне следното: - възможност за ползване на различни услуги за bSMS известяване, независимо от начина по който доставчиците на ЕАУ са интегрирани към еИзвестяване; - възможност на добавяне/заместване на доставчици на bSMS независимо от доставчиците на ЕАУ; - възможност за ползване на повече от една bSMS услуга, чрез което да се гарантира сигурност и непрекъсваемост на услугата за СМС известяване; - натрупване на статистическа информация за ползването на СМС известяване от различните доставчици на електронни услуги; - минимизиране на разходите и стандартизиране на разработката от страна на доставчици на ЕАУ. 329 250.00 0.00
16. Доставка и интегриране на технологично решение (система) за управление на жалби, предложения и сигнали: Дейността включва доставка, развитие и интегриране на технологично решение (система) за управление на жалби, предложения и сигнали, постъпили от страна на гражданите и бизнеса към съответната община и прилежаща технико-експлоатационна документация, Технологичното решение ще бъде интегрирано към разработените по шаблон и поддържани в ЕПДЕАУ федерирани портали на общини. Цели се преизползване на споделени ресурси, предоставени от ДАЕУ, и създаване на условия за подобряване на административното обслужване в общинските администрации чрез предоставяне на възможност за подаване на сигнали, жалби и предложения от страна на гражданите и бизнеса по бърз, удобен и лесен начин. Технологичното решение (системата) за управление на жалби, предложения и сигнали на граждани да има минимум следните възможности: - Да има възможност за интеграция към универсалните шаблонни портали на общинските администрации; - Възможност за интеграция с деловодните системи на администрациите.Автоматичен отговор с входящ номер при завеждане в деловодната система на администрацията; - Възможност за диференциране по вид - сигнал, писма, жалби, предложения, ЗДОИ и др.; - Подателят на жалбата, предложението или сигнала да има възможност да проследява техния статус; - Решението (системата) трябва да предоставя възможност на подателя на жалбата, предложението или сигнала да добавя към тях информация за географско местоположение на описания в тях проблем; - Да позволява лесно и интуитивно подаване на сигнал; - Възможност за прикачване на файлове; - Да предоставя функционални възможности за диференциране на сигналите по тип и местоположение – сметосъбиране и сметоизвозване, замърсяване на обществени площи, пътна инфраструктура, улично осветление, пътна сигнализация, градски транспорт, екология (зелена система) и др.; - Приложение за мобилен телефон с операционни системи Android и iOS, минимум три версии назад спрямо текущата версия; - Потребителският интерфейс на решението (системата) да отговаря на общите изисквания за достъпност за хора с увреждания; - Решението (системата) е необходимо да е инсталирано на ДХЧО; - Да предоставя възможност с една инсталация да работят множество администрации, като предоставя необходимото ниво на изолация; - Дизайнът на доставеното решение (система) да е съобразен с дизайна на съответния шаблон за общинска администрация. 268 480.00 0.00
17. Разработване на система за анонимизиране и псевдонимизиране на данни: В съвременното общество данните се превръщат във все по-ключов ресурс, от количеството, качеството и достъпността на който зависи и степента на развитие, ефективността и конкурентоноспособността не само на бизнеса но и на държавите като цяло. Същевременно данните и особеннно тези които са свързани с лични данни са в пряка зависимост с непрекосновенноста на гражданите и правото на личен живот. Необходимо е да има баланс между необходимостта от достъп до данни и гарантиране на защитеността на частта от тези данни, свързани с конкретната личност. За да се постигне такъв баланс е необходимо да се разработи система за анонимизиране и псевдонимизиране на данни, а като част от системата е необходимо да се създаде мехамизъм за уникално идентифициране на физически лица в ключови бази данни, поддържани от лицата по чл.1 ал.1 и ал.2 от ЗЕУ. Анонимизирането е необратим процес при който данните, свързани с конкретна личност се премахват или изменят, и така се предоставят за последваща обработка, като се гарантира невъзможността за идентифициране на конкретните лица, чиито данни се предоставят. При псевдонимизация, към личните данни се добавя допълнителна информация – псевдоним между лицето и информацията за него. Така конкретната информация за конкретно лице може да се използва без да е налична информацията кое е конкретното лице. Чрез разработването на системата и описаните функционалности ще е възможно почти всички набори от данни, съхранявани и обработвани от данни чрез анонимизация да се предоставят като отворени данни за последващото им използване, анализи и прогнози . С функционалностите по псевдонимизация ще е възможно да се обработват, съхраняват и предоставят данни за лицата, като съшевременно администраторът, който обработва тези данни няма да има достъп до личните данни за конкретното лице. Към момента в РБългария масово за идентифициране на лице се използва неговото ЕГН. Така при достъп до масиви от данни, съдържащи лични данни, включително и ЕГН бързо могат не само да се достъпват тези данни като свързани, но и на база на последващ анализ да се правят профили на всяко едно лице. За да се преодолее посоченият проблем е необходимо да се реализира функционалност, чрез която уникалният идентификато на всяко лице който присъства във всеки поддържан регистър и база данни да се замени с уникален идентификато на лицето за всеки отделен регистър или база данни. В рамките на дейността ще се разработи система, чрез която да се реализират посочените функционалности. За целта, ще се извърши анализ на нормативната уредба и на възможните приложими подходи за реализация на анонимизация и псевдонимизация на данни, както и за уникално идентифициране на лице за всеки конкретен регистър и база данниПри необходимост, ще се изготвят проекти за изменение/допълнение на нормативни актове, чрез които да се регламентира използването на тези подходи. В рамките на дейността ще се разработи и модел за интеграция на системата с информационнни системи на физически, юридически лица и лица по чл. 1, ал.1 и ал.2 от ЗЕУ 471 632.40 0.00
18. Разработване на мобилно приложение за достъп до ЕПДЕАУ: Анализът на статистическите данни за използването на услугите на електронното упралвние показва, че голяма част от потребителите ползват услугите през мобилни устройства, като този дял постепенно се увеличава. В рамките на тази дейност ще бъде разработено мобилно приложение за Андроид и IOS, което да осигури бърз и удобен достъп от мобилно устройство до ЕПДЕАУ, а след оторизиран вход - и до Моето Пространство. Интерфейсът на приложението ще бъде сходен с уеб версията на „Моето пространство“ като формите и електронните услуги ще се реализират във вид, подходящ за мобилни устройства. Ще се ползват всички средства за автентикация към ЕПДАЕУ, които се поддръжат за мобилни устройства. Разработването ще бъде предшествано от анализ на функционалностите, които да бъдат реализирани в мобилното приложение, като същите да отговарят напълно на Единния модел. Изпълнителят ще осигури публикуването на приложението в хранилищата на Google/Apple. 277 805.00 0.00
19. Изграждане на централизирано хранилище за удостоверителна и справочна информация: Качеството на предоставяните ЕАУ и ВЕАУ е в пряка зависимост от качеството и наличността на данни от регистри и бази данни, които са необходими в процеса на обработка. Към момента в голямата си част регистрите и базите данни се съхраняват и обработват в съответната администрация, като за достъпа до данните се налага изграждане на връзки към други информационни системи или към интеграционната шина за обмен на справочна и удостоверителна информация. Чрез изграждането на хранилище на данни и неговото интегриране с RegiX ще се създаде възможност за автоматизирано извършване на справочни и удостоверителни услуги от наличната в хранилището реплика на базата данни, независимо от системата на първичния администратор на данни. В хранилището ще се съхраняват копия на данни, които ще се синхронизират в реално време със съответните източници, като ще се използват съвременни криптографски методи, чрез които да се гарантира невъзможността за неоторизиран достъп до тях. Така ще се гарантира сигурност и непрекъсваемост на процеса, като в същото време ще се намали времето за удостоверяване на вписаните данни. Чрез хранилището ще се осигури възможност за централизирано поддържане на номенклатури, речници и класификатори. В рамките на дейността ще се разработи модел за интеграция на информационнни системи, поддържащи регистри, бази данни, номенклатури, речници и класификатори с хранилището. 600 228.36 0.00
12. Реализиране на услуги, базирани на директорийни услуги и услуги, свързани с управление на криптографски механизми: В рамките на дейността ще бъде изградена инфраструктура, чрез която ще се реализират услуги на ДАЕУ, базирани на директорийни услуги и услуги свързани с управление на криптографски механизми. Инфраструктурата ще даде възможност на потребителите (държавни институции, физически и юридически лица, оторизирани служители от администрации) да получават достъп до ресурси, съответстващи на нивото им на оторизиран достъп, както и да ползват предоставяните чрез инфраструктурата услуги, както следва: 1. Услуга по синхронизиране на време в съответствие с чл. 6 от ЗЕУ и чл. 46 от НОИСРЕАУ; 2. Услуга по удостоверяване на време за използване от всички хоризонтални и централни системи, системи за регистри и бази данни, които се поддържат от ДАЕУ в съответствие с Регламент 910/2014; 3. Услуга по издаване на цифрови сертификати за WEB базирани услуги, предоставяни от администрацията в съответствие с чл.10 от НОИИСРЕАУ. 4. Услуга по подписване на документи – услугата да предоставя възможност за подписване на документи с генерирани от инфраструктурата сертификати; 5. Услуга по криптиране на съдържание с възможност за криптиране на съдържание с асиметрични и симетрични ключове, генерирани чрез инфраструктурата и предоставяни на потребители на услуги, системи и бази данни; 6. Услуга по идентификация/оторизация на достъп до ИТ ресурси, включително, бази данни и мрежови ресурси (мрежови стандарт 802.1x); 7. Внедряване на директорийни ИТ услуги за целите на електронното управление ; 8. Внедряване на услуги свързани с публични криптографски механизми за целите на електронното управление Предвид критичността на предоставяните от ДАЕУ услуги и поради прогресивно нарастващия обем от информация и транзакциите, които следва да бъдат обработени, за изграждане на необходимата инфраструктура ще бъде извършена доставка на 2 нови хардуерни устройства (HSM. Реализираните в рамките на дейността услуги ще се използват от хоризонталните и централизирани системи на електронното управление. 649 670.40 617 750.36
21. Бизнес анализ на работни процеси, свързани с функционирането на ЕМЗЗПЕАУ или вътрешноадминистративни такива и тяхното автоматизиране с наличните технологични средства или чрез софтуерни роботи : Част от работните процеси, свързани с предоставянето на ЕАУ, чрез ЕМЗЗПЕАУ или вътрешно административните такива, които се изпълняват, са базирани на взаимодействие при обмен на инрформация на хартиен носител, или чрез наследяване на наличните вече работни процеси без същите да са оптимизирани за целите на взаимодействието в електронна среда. Поради тази причина е необходимо на база на наличните вече технологични средства за автоматизация на работни прцеси да се направи реинженеринг на същите, което ще доведе до оптимизация на необходимия ресурс за тяхното изпълнение, както и ще повиши нивото на интегрираност с междуведомствени процеси (интегрираност система-система, а не система-служител-система), свързани с достъпа и обмен на информация по електронен път. Извършваните ръчно от служители процеси в държавната администрация или чрез технологично остарели информационни системи, които е невъзможно да бъдат интегрирани с хоризонталните системи на електронното управление, или с наличнните технологичните средства за автоматизация на работни процеси, ще се автоматизират със софтуерни роботи. С оглед осигуряване на възможност за автоматизиране на често повтарящи се операции и работни процеси, в рамките на дейността ще бъдат оптимизирани работни процеси на административни структури. Ще бъде доставена софтуерна платформа и лицензи за разработване и изпълнението на роботизирани процеси. Ще бъдат обучени минимум 3 служители на ДАЕУ за работа с платформата и конфигуриране на софтуерните роботи. Ще бъде извършен анализ на често повтарящи се работни процеси/операции, свързани с реализирането на Единния модел и вътрешно административни процеси, въз основа на който ще бъдат дефинирани подходящи за автоматизиране процеси. Конкретните работни процеси/операции ще бъдат оптимизирани и автоматизирани чрез наличнните технологичните средства за автоматизация на работни процеси или чрез конфигуриране на софтуерни роботи. По този начин ще се повиши качеството и бързодействието на услугите от администрацията за бизнеса и гражданите, по-ефективното използване на техническите ресурси и свеждане до минимум на възможните грешки, допускани при ръчното изпълнение. 850 491.80 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).