Духов оркестър: През лятото на 2017 г. лондонското училище King Solomon Academy (KSA) по време на ежегодния си летен музикален лагер за учениците, които свирят в училищния оркестър (40 ученици между 14-18 г.), гостува в Луковит. Децата, от различни етноси и социални прослойки, се срещнаха с луковитските ученици и изнесоха концерт пред обществеността на градския площад.Преподавателите споделиха, че училището е имало проблеми с редовното посещение и с дисциплината в училище, и че голяма част от учениците са от социално слаби семейства и семейства на емигранти. Училището решава, че ще следва оркестровата програма е El Sistema на Венецуела, която предлага музикално образование, финансирано от държавата, което достига до 250 000 деца, 90% от които са от социално слаби семейства. KSA предлага на всеки ученик да се научи да свири на музикален инструмент и да се включи в оркестъра. Така успяват да създадат екип от индивидуалности, да преодолеят различията и да върнат децата в училище.
Този иновативен подход прилагаме за реализиране на дейността, като имаме предвид, че едни от най-добрите изпълнители на духова музика са в ромски духови оркестри. Да се усвои музикален инструмент в ромската общност означава придобиване на професия, затова участието в духов оркестър сред ромските деца носи много силен елемент на мотивация, който може да се ползва като мотивация за образование.Ромските деца поначало са много музикални и с голямо желание за самоизява, затова тази дейност е с много голям мотивиращ ефект. Духовият оркестър обикновено е емблема за съответното населено място и за музикантите е гордост и престиж да свирят в него.
Научни изследвания показват, че съществува връзка между постиженията в училище и уроците по музика. Свиренето помага да се подобри умствената работа, а четенето на ноти подобрява способността за обработка на информация.
Ръководителят на духовия оркестър е музикален педагог с академично образование и с голям опит и ще направи подбор сред учениците от всички училища, изявили желание да овладеят инструмент и с най-добри възможности за свирене.
Оркестърът ще бъде общински и ще работи в НЧ "Съзнание 1895" гр. Луковит.
Дейността на оркестъра ще се развива в няколко посоки:
- индивидуална работа с отделните ученици в сферата на двата вида музикални инструменти -духови и ударни. Трима експерти ще работят индивидуално с учениците за
усвояване на различните групи духови музикални инструменти, а един ще работи с учениците за усвояване на различните ударни инструменти. Предвидени са индивидуални занимания по предварително определен график за работа с всеки ученик, впоследствие за работа в група по вид инструмент, както и общи занимания с всички членове на оркестъра.
- самостоятелна - оркестърът ще работи самостоятелно за разучаване на съответните произведения. След първоначалната индивидуална работа с учениците, оркестърът ще заработи като едно цяло. Под ръководството на ръководителя на оркестъра, който ще е и диригент, оркестърът ще започне да репетира и свири произведения, които впоследствие ще изпълнява с мажоретния състав.
- съвместна - оркестърът ще репетира съвместно с мажоретния състав. Тази посока е особено важна, тъй като освен необходимия синхрон между двете формации, оркестърът ще трябва да свири и в движение.
- изяви пред публика - всички творчески проекти и продукти трябва да бъдат показани пред публика. Това е много важна част, за да получат участниците удовлетвореност от свършената работа. Работата на оркестъра безспорно е творческа, но за да бъде оценена, трябва да бъде представена.
Оркестърът ще свири самостоятелно и ще участва съвместно с мажоретния състав на градски и общински празници, вкл. по време на организираните в рамките на проекта 3бр. Хепънинг за Деня на Земята, както и в мероприятия, организирани от НЧ "Съзнание 1895" Луковит, както и на училищни мероприятия.
|
40 448.95
|
38 950.31
|
Мажоретен състав: Мажоретният състав е една нетипична форма, възпитаваща много добра пространствена ориентация и моторика , както и чувство за ритъм и музикална култура. Създава условия за творческо, физическо и личностно развитие на всеки участник. Осмисля свободното време на учениците, създава условия за реалното им участие при вземането на решения и отговорности, учи ги на екипна работа.
Дейността изисква поддържане на основна физическа подготовка, вкл. издръжливост, творчески превъплъщения, създава усет за хармония, но изисква воля за постоянство и възпитава самодисциплина. Участието в такъв състав е много атрактивно и привлекателно и желанието за участие може да бъде пренасочено към мотивацията за образование и задържане в образователната система възможно най-дълго време.
Образователен експерт ще направи подбор сред желаещите момичета, като освен физически данни, стройна фигура, височина за съответната група, ще търси и музикалност - чувство за ритъм, но и дисциплинираност. Всички тези критерии обаче могат да бъдат обвързани с изискване за недопускане на безпричинни отсъствия и минимален успех в училище.
Мажоретният състав ще бъде сформиран с желаещи участници от всички училища - партньори и ще работи към Народно читалище "Съзнание 1895" г. Луковит.
Предвидени са часове за обща физическа подготовка и репетиции - самостоятелни и съвместни с духовия оркестър.
Изявите на мажоретния състав са най-важната част от дейността - възхищението на публиката ще мотивира участниците за постоянство, което може да се използва като мотив за непрекъсване на образованието им.
Мажоретният състав ще участва съвместно с духовия оркестър на градски и общински празници, вкл. по време на организираните в рамките на проекта 2 бр. Хепънинг за Деня на Земята – 22 април, както и в мероприятия, организирани от НЧ "Съзнание 1895" гр. Луковит, както и на училищни мероприятия |
23 812.00
|
22 625.25
|
Клуб "Театър": Личностите се изграждат чрез духовно израстване, а театралните състави създават именно такива предпоставки - за докосване до изкуство. Но участието в такъв състав изисква освен умения да влиза в роля, ученикът да има някаква грамотност - речева, но и писмена, която се подобрява в процеса на работа с художествен текст. Избирането на ученик за определена роля в пиеса е ключов момент в неговата самооценка. Ученикът, особено от маргинализирани общности, разбира, че и той има някакви възможности заради които околните, впоследствие публиката, го оценява и приема. Тази промяна в самооценката на ученици от маргинализирани групи може да бъде пренасочена в мотивация за учене - ако се постави изискване за участие в театралния състав: намаляване броя на безпричинните отсъствия и успеваемост в училище, а вследствие това - задържане в образователната система възможно най-дълго време.
Участието в подготвяна театрална пиеса изисква не само желание за самоизява, но и постоянство и дисциплина, както и умения за работа в екип. Разучаването на роля активира четене, памет, възприемане на допълнителна информация, възпроизвеждане на текст - все умения, така важни за училище.
Театралният състав ще бъде обособен към училището партньор ПГСС "С. Румянцев", а изявите на сцена ще бъдат в НЧ "Съзнание - 1895" и по време на градски събития.
Най-важният момент от дейността е поставяне на постановката пред публика. Чак тогава участниците виждат резултатите от техния труд. Одобрението на публиката, аплодисментите, са върховата точка, която възнаграждава техните усилия. Тогава и съучениците им, и родителите им ги виждат в нова светлина.
Театралният състав ще има изяви на училищната театрална сцена, както и в НЧ "Съзнание 1895" на градска сцена, а и по време на Хепънинга по случай Деня на Земята, когато всички участници в проектните дейности ще демонстрират своите постижения.
|
11 424.00
|
10 339.99
|
Клуб "Околен свят": Груповият нетен коефицинет на записваемост в начален етап за община Луковит е над 90, т.е почти всички деца започват да учат, но коефициентът за гимназиален етап е около 50, т.е. половината ученици са отпаднали преди да запишат 8 клас. Следователно има осигурен равен достъп до образование, но трябва да се подобри достъпа до качествено образование. Необходимо е отрано да се провокира желанието и волята на децата да учат, а това никак не е лесно в ромската общност, поради отношението на ромските родители към образованието на техните деца. Затова се търсят нови и различни форми за мотивация, напр. формиране на друг поглед към жилищните условия, квартала в който живеят, града и т.н. и оттам увеличаване на престижа на учещите и образованите деца и ученици. Значителна част от ромите в град Луковит живеят в пренаселени жилища, често извън градската регулация, на места без изградена или със зле функционираща водопроводна и канализационна мрежа, нерядко – с нелегално прокарана електрическа мрежа или дори без ток. Бедността в семействата поражда мизерия и социално изключване, а дейността "Околен свят" е възможност да се покаже на учениците, че има и друг свят, зелен, чист и подреден, достъпен само по пътя на образованието.
Целта за опазване на околната среда изисква нови модели и форми на работа от възможно най-ранна възраст. Екологичното възпитание е част от гражданското образование и придобива особена важност при работа с групи от маргинализирани общности. В Плана за действие на община Луковит за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация, при актуализацията през 2018 г., Местната активна група, формирана по програма РОМАКТ, в област "Урбанизация и жилищни условия" изведе проблеми, свързани с околния свят в ромския квартал. Факт е обаче, че след кампанийни почиствания напр., ситуацията след дни става същата като преди почистването, след озеленяване и залесяване се обират новите насаждения, т.е. има огромна нужда от ново отношение към околната среда, а за такава промяна най-подходяща е ранната ученическа възраст. Освен познавателно, екологичното възпитание трябва да формира социално и естетическо отношения към околния свят, както и да въвежда нови модели на поведение за действено-практическо отношение към околната среда.
Дейността ще бъде насочена към формиране на ново отношение и нови модели на поведение към околната среда в ранна ученическа възраст.
В двете училища с начален курс на обучение - СУ "Алеко Константинов" и НУ "Инж. Вълков" ще бъдат сформирани клубове "Околен свят" за учениците от 1 до 3 клас.
Заниманията на клубовете ще се провеждат в училищните дворове, в жилищните квартали, в градски градини и природни кътове в града, за да могат учениците да формират екологичен мироглед, да забелязват особеностите на всяко от тези места - чистота, зеленина и да се научат да ценят направеното от по-възрастните граждани на Луковит.
Дейността ще приключва всяка учебна година с градски хепънинг по повод Деня на земята - 22 април, на който участниците в клубовете ще демонстрират своите постижения пред родители и други ученици и по този начин ще печелят тяхното уважение, което ще допринася за самочуствието им и за поддържане желанието им да продължат да учат и да се развиват. |
13 584.40
|
12 432.71
|
Академии за изкуство: Дейността включва две летни академии - през 2021 и 2022 г. и една пролетна (или в първите месеци на 2023 г.) академия.
Летните академии ще бъдат провеждани на организираните в рамките на проекта морски летни лагери на българското Черноморие. На всички ученици, които се включат в клубовете, ще бъде известено за възможностите за академии за изкуство по време на лагери на море и пролетен лагер на планина. Началото на дейността ще започне веднага след стартиране на проекта с цел мотивиране на учениците за включване в дейностите 1, 2 и 3.
В академиите ще се включат учестниците в духовия оркестър и мажоретния и театралния състав, водени от техните ръководители. По време на академиите освен репетиционни занимания, ще се провеждат и съвместни представления и спектакли.
Дейността е мотивираща за всички участници в съставите, но особено за тези от маргинализирани групи и представители на ромския етнос. Голяма част от тези ученици никога не са напускали града, родителите им не са в състояние да им осигурят почивка или екскурзия, още повече на море. Затова тази дейност има и силно социализиращ и интеграционнен ефект. Учениците от уязвимите групи ще бъдат в нова за тях обстановка за морска почивка, в среда на свои връстници от други етнически групи, с типични за ежедневието дейности - хигиена, отдих с плаж, социални контакти, ще получат нагледна представа за един по-добър, цивилизован стандарт на живот, към който да се стремят. Същевременно ще продължават заниманията на различните състави и учениците ще могат да съчетават работата в клубовете със забавленията по време на почивката. Това е показно планиране на двата вида дейности и ще окаже положително въздействие върху всички участници - ще им покаже, че има начин да учат и после заслужено да почиват.
По време на академиите ръководителите ще работят с учениците допълнително за формиране на чувство на гордост, че именно те са избрани, което да работи за пълната мотивация на участниците за постоянство в заниманията. Съставите ще бъдат поканени да демонстрират съвместните изяви, постигнати на академиите, на първите есенни тържества в града.
Очакванията се след първата лятна академия да има още желаещи да се включат в клубовете, а тези, които вече участват, да бъдат още по-старателни в училище, за да запазят мястото си в съответния състав.
Последната пролетна академия ще обедини постиженията от всички месеци работа по време на проекта, ръководителите ще работят за формиране на чувство на удовлетвореност от добре свършената работа и заслужената награда за това.
|
44 647.60
|
43 076.77
|