Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 175 TREES
Български

Programme: Regions in Growth

Planning region: Stolichna

Description

The project proposal of Lukovit Municipality introduces the formation of a brass band and a cheerleading composition at the National Chitalishte "Suznanie-1895" with students from all the schools in Lukovit. A Drama Theatre Club will be formed at the Vocational School of Agriculture “S. Rumyantsev" and clubs "The World Around" for primary school students at the high school "Aleko Konstantinov" and the primary school "Eng. Valkov" in Lukovit. Musical instruments and costumes will be provided for the members of the band, and costumes and equipment for the cheerleading composition members. The groups in "The World Around" clubs will work with students at an early stage to form new environmental behavioural patterns. All the project participants will take part in the "Earth Day" happening in the city canter, forming a student green area with planting flowers, grown by themselves with the help of their parents and teachers. The band, the cheerleading team and the Theatre club will take part in the city and municipal traditional cultural events.

The leaders of the clubs are experienced experts - conductor, wind and percussion experts, an expert in cheerleading, an expert in general physical training, a teacher with experience in theatre groups, teachers in "The World Around" clubs. The cheerleaders, band and theatre clubs members, together with their leaders will attend two Summer and one Spring Art Academies during the school breaks.

The project offers activities that are attractive for the participants this will motivate them to stay in the educational system as long as possible, reducing the dropout and improving school performance.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Духов оркестър: През лятото на 2017 г. лондонското училище King Solomon Academy (KSA) по време на ежегодния си летен музикален лагер за учениците, които свирят в училищния оркестър (40 ученици между 14-18 г.), гостува в Луковит. Децата, от различни етноси и социални прослойки, се срещнаха с луковитските ученици и изнесоха концерт пред обществеността на градския площад.Преподавателите споделиха, че училището е имало проблеми с редовното посещение и с дисциплината в училище, и че голяма част от учениците са от социално слаби семейства и семейства на емигранти. Училището решава, че ще следва оркестровата програма е El Sistema на Венецуела, която предлага музикално образование, финансирано от държавата, което достига до 250 000 деца, 90% от които са от социално слаби семейства. KSA предлага на всеки ученик да се научи да свири на музикален инструмент и да се включи в оркестъра. Така успяват да създадат екип от индивидуалности, да преодолеят различията и да върнат децата в училище. Този иновативен подход прилагаме за реализиране на дейността, като имаме предвид, че едни от най-добрите изпълнители на духова музика са в ромски духови оркестри. Да се усвои музикален инструмент в ромската общност означава придобиване на професия, затова участието в духов оркестър сред ромските деца носи много силен елемент на мотивация, който може да се ползва като мотивация за образование.Ромските деца поначало са много музикални и с голямо желание за самоизява, затова тази дейност е с много голям мотивиращ ефект. Духовият оркестър обикновено е емблема за съответното населено място и за музикантите е гордост и престиж да свирят в него. Научни изследвания показват, че съществува връзка между постиженията в училище и уроците по музика. Свиренето помага да се подобри умствената работа, а четенето на ноти подобрява способността за обработка на информация. Ръководителят на духовия оркестър е музикален педагог с академично образование и с голям опит и ще направи подбор сред учениците от всички училища, изявили желание да овладеят инструмент и с най-добри възможности за свирене. Оркестърът ще бъде общински и ще работи в НЧ "Съзнание 1895" гр. Луковит. Дейността на оркестъра ще се развива в няколко посоки: - индивидуална работа с отделните ученици в сферата на двата вида музикални инструменти -духови и ударни. Трима експерти ще работят индивидуално с учениците за усвояване на различните групи духови музикални инструменти, а един ще работи с учениците за усвояване на различните ударни инструменти. Предвидени са индивидуални занимания по предварително определен график за работа с всеки ученик, впоследствие за работа в група по вид инструмент, както и общи занимания с всички членове на оркестъра. - самостоятелна - оркестърът ще работи самостоятелно за разучаване на съответните произведения. След първоначалната индивидуална работа с учениците, оркестърът ще заработи като едно цяло. Под ръководството на ръководителя на оркестъра, който ще е и диригент, оркестърът ще започне да репетира и свири произведения, които впоследствие ще изпълнява с мажоретния състав. - съвместна - оркестърът ще репетира съвместно с мажоретния състав. Тази посока е особено важна, тъй като освен необходимия синхрон между двете формации, оркестърът ще трябва да свири и в движение. - изяви пред публика - всички творчески проекти и продукти трябва да бъдат показани пред публика. Това е много важна част, за да получат участниците удовлетвореност от свършената работа. Работата на оркестъра безспорно е творческа, но за да бъде оценена, трябва да бъде представена. Оркестърът ще свири самостоятелно и ще участва съвместно с мажоретния състав на градски и общински празници, вкл. по време на организираните в рамките на проекта 3бр. Хепънинг за Деня на Земята, както и в мероприятия, организирани от НЧ "Съзнание 1895" Луковит, както и на училищни мероприятия. 40 448.95 38 950.31
Мажоретен състав: Мажоретният състав е една нетипична форма, възпитаваща много добра пространствена ориентация и моторика , както и чувство за ритъм и музикална култура. Създава условия за творческо, физическо и личностно развитие на всеки участник. Осмисля свободното време на учениците, създава условия за реалното им участие при вземането на решения и отговорности, учи ги на екипна работа. Дейността изисква поддържане на основна физическа подготовка, вкл. издръжливост, творчески превъплъщения, създава усет за хармония, но изисква воля за постоянство и възпитава самодисциплина. Участието в такъв състав е много атрактивно и привлекателно и желанието за участие може да бъде пренасочено към мотивацията за образование и задържане в образователната система възможно най-дълго време. Образователен експерт ще направи подбор сред желаещите момичета, като освен физически данни, стройна фигура, височина за съответната група, ще търси и музикалност - чувство за ритъм, но и дисциплинираност. Всички тези критерии обаче могат да бъдат обвързани с изискване за недопускане на безпричинни отсъствия и минимален успех в училище. Мажоретният състав ще бъде сформиран с желаещи участници от всички училища - партньори и ще работи към Народно читалище "Съзнание 1895" г. Луковит. Предвидени са часове за обща физическа подготовка и репетиции - самостоятелни и съвместни с духовия оркестър. Изявите на мажоретния състав са най-важната част от дейността - възхищението на публиката ще мотивира участниците за постоянство, което може да се използва като мотив за непрекъсване на образованието им. Мажоретният състав ще участва съвместно с духовия оркестър на градски и общински празници, вкл. по време на организираните в рамките на проекта 2 бр. Хепънинг за Деня на Земята – 22 април, както и в мероприятия, организирани от НЧ "Съзнание 1895" гр. Луковит, както и на училищни мероприятия 23 812.00 22 625.25
Клуб "Театър": Личностите се изграждат чрез духовно израстване, а театралните състави създават именно такива предпоставки - за докосване до изкуство. Но участието в такъв състав изисква освен умения да влиза в роля, ученикът да има някаква грамотност - речева, но и писмена, която се подобрява в процеса на работа с художествен текст. Избирането на ученик за определена роля в пиеса е ключов момент в неговата самооценка. Ученикът, особено от маргинализирани общности, разбира, че и той има някакви възможности заради които околните, впоследствие публиката, го оценява и приема. Тази промяна в самооценката на ученици от маргинализирани групи може да бъде пренасочена в мотивация за учене - ако се постави изискване за участие в театралния състав: намаляване броя на безпричинните отсъствия и успеваемост в училище, а вследствие това - задържане в образователната система възможно най-дълго време. Участието в подготвяна театрална пиеса изисква не само желание за самоизява, но и постоянство и дисциплина, както и умения за работа в екип. Разучаването на роля активира четене, памет, възприемане на допълнителна информация, възпроизвеждане на текст - все умения, така важни за училище. Театралният състав ще бъде обособен към училището партньор ПГСС "С. Румянцев", а изявите на сцена ще бъдат в НЧ "Съзнание - 1895" и по време на градски събития. Най-важният момент от дейността е поставяне на постановката пред публика. Чак тогава участниците виждат резултатите от техния труд. Одобрението на публиката, аплодисментите, са върховата точка, която възнаграждава техните усилия. Тогава и съучениците им, и родителите им ги виждат в нова светлина. Театралният състав ще има изяви на училищната театрална сцена, както и в НЧ "Съзнание 1895" на градска сцена, а и по време на Хепънинга по случай Деня на Земята, когато всички участници в проектните дейности ще демонстрират своите постижения. 11 424.00 10 339.99
Клуб "Околен свят": Груповият нетен коефицинет на записваемост в начален етап за община Луковит е над 90, т.е почти всички деца започват да учат, но коефициентът за гимназиален етап е около 50, т.е. половината ученици са отпаднали преди да запишат 8 клас. Следователно има осигурен равен достъп до образование, но трябва да се подобри достъпа до качествено образование. Необходимо е отрано да се провокира желанието и волята на децата да учат, а това никак не е лесно в ромската общност, поради отношението на ромските родители към образованието на техните деца. Затова се търсят нови и различни форми за мотивация, напр. формиране на друг поглед към жилищните условия, квартала в който живеят, града и т.н. и оттам увеличаване на престижа на учещите и образованите деца и ученици. Значителна част от ромите в град Луковит живеят в пренаселени жилища, често извън градската регулация, на места без изградена или със зле функционираща водопроводна и канализационна мрежа, нерядко – с нелегално прокарана електрическа мрежа или дори без ток. Бедността в семействата поражда мизерия и социално изключване, а дейността "Околен свят" е възможност да се покаже на учениците, че има и друг свят, зелен, чист и подреден, достъпен само по пътя на образованието. Целта за опазване на околната среда изисква нови модели и форми на работа от възможно най-ранна възраст. Екологичното възпитание е част от гражданското образование и придобива особена важност при работа с групи от маргинализирани общности. В Плана за действие на община Луковит за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация, при актуализацията през 2018 г., Местната активна група, формирана по програма РОМАКТ, в област "Урбанизация и жилищни условия" изведе проблеми, свързани с околния свят в ромския квартал. Факт е обаче, че след кампанийни почиствания напр., ситуацията след дни става същата като преди почистването, след озеленяване и залесяване се обират новите насаждения, т.е. има огромна нужда от ново отношение към околната среда, а за такава промяна най-подходяща е ранната ученическа възраст. Освен познавателно, екологичното възпитание трябва да формира социално и естетическо отношения към околния свят, както и да въвежда нови модели на поведение за действено-практическо отношение към околната среда. Дейността ще бъде насочена към формиране на ново отношение и нови модели на поведение към околната среда в ранна ученическа възраст. В двете училища с начален курс на обучение - СУ "Алеко Константинов" и НУ "Инж. Вълков" ще бъдат сформирани клубове "Околен свят" за учениците от 1 до 3 клас. Заниманията на клубовете ще се провеждат в училищните дворове, в жилищните квартали, в градски градини и природни кътове в града, за да могат учениците да формират екологичен мироглед, да забелязват особеностите на всяко от тези места - чистота, зеленина и да се научат да ценят направеното от по-възрастните граждани на Луковит. Дейността ще приключва всяка учебна година с градски хепънинг по повод Деня на земята - 22 април, на който участниците в клубовете ще демонстрират своите постижения пред родители и други ученици и по този начин ще печелят тяхното уважение, което ще допринася за самочуствието им и за поддържане желанието им да продължат да учат и да се развиват. 13 584.40 12 432.71
Академии за изкуство: Дейността включва две летни академии - през 2021 и 2022 г. и една пролетна (или в първите месеци на 2023 г.) академия. Летните академии ще бъдат провеждани на организираните в рамките на проекта морски летни лагери на българското Черноморие. На всички ученици, които се включат в клубовете, ще бъде известено за възможностите за академии за изкуство по време на лагери на море и пролетен лагер на планина. Началото на дейността ще започне веднага след стартиране на проекта с цел мотивиране на учениците за включване в дейностите 1, 2 и 3. В академиите ще се включат учестниците в духовия оркестър и мажоретния и театралния състав, водени от техните ръководители. По време на академиите освен репетиционни занимания, ще се провеждат и съвместни представления и спектакли. Дейността е мотивираща за всички участници в съставите, но особено за тези от маргинализирани групи и представители на ромския етнос. Голяма част от тези ученици никога не са напускали града, родителите им не са в състояние да им осигурят почивка или екскурзия, още повече на море. Затова тази дейност има и силно социализиращ и интеграционнен ефект. Учениците от уязвимите групи ще бъдат в нова за тях обстановка за морска почивка, в среда на свои връстници от други етнически групи, с типични за ежедневието дейности - хигиена, отдих с плаж, социални контакти, ще получат нагледна представа за един по-добър, цивилизован стандарт на живот, към който да се стремят. Същевременно ще продължават заниманията на различните състави и учениците ще могат да съчетават работата в клубовете със забавленията по време на почивката. Това е показно планиране на двата вида дейности и ще окаже положително въздействие върху всички участници - ще им покаже, че има начин да учат и после заслужено да почиват. По време на академиите ръководителите ще работят с учениците допълнително за формиране на чувство на гордост, че именно те са избрани, което да работи за пълната мотивация на участниците за постоянство в заниманията. Съставите ще бъдат поканени да демонстрират съвместните изяви, постигнати на академиите, на първите есенни тържества в града. Очакванията се след първата лятна академия да има още желаещи да се включат в клубовете, а тези, които вече участват, да бъдат още по-старателни в училище, за да запазят мястото си в съответния състав. Последната пролетна академия ще обедини постиженията от всички месеци работа по време на проекта, ръководителите ще работят за формиране на чувство на удовлетвореност от добре свършената работа и заслужената награда за това. 44 647.60 43 076.77

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).