Анализ на европейски практики за мониторинг и оценка на публични политики и програми и разработване на Методология за оценка на изпълнението на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г. на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030: Оценката на научни политики се отличава със значителна сложност пред вид особеностите на ангажираните целеви групи, които тя подкрепя, и спецификите на постигнатия научен резултат, който се измерва преди всичко с качествени индикатори и не става видим веднага след финансовата интервенция.
Сравнително изследване на европейските практики в областта на мониторинга и оценката на публични политики “Evaluation Helpdesk”, проведено по инициатива на Европейската комисия, показва, че оценките на публични политики в България са значително по-малко на брой в сравнение с останалите европейски държави и не изпълняват планираните процедури. Анализи на Световна банка за оценка на публични политики също акцентира върху основните предизвикателства пред институциите в България при оценката на публични политики в областта на науката, технологиите и иновациите.
Недостатъчният административен капацитет за мониторинг и оценка на публични политики за стимулиране на развитието на науката е една от причините за слабото представяне на страната в международни и европейски класации в областта на изследователския капацитет, научните резултати и трансфера на нови технологии към практиката.
Основна цел на Дейност 1 е разработването на Методология за оценка на постигнатите резултати от приложението на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г. на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030. Методологията ще вземе пред вид заложените дейности, очакваните резултати и индикаторите за тяхното измерване, включени в двата документа.
Методологията ще се основава на задълбочен анализ на международни и европейски практики, включително, но не само:
• Horizon Policy Support Facility – инициативата на ЕК в подкрепа на разработването, прилагането и оценката на публични политики вече е прилагана в България през 2015 г. Тя е признат инструмент за повишаване ефективността на инвестициите и подобряване на качеството на политиките за развитие на научни изследвания и иновации. В рамките на инициативата се предоставят добри практики и независим експертен опит чрез няколко услуги, ориентирани към идентифициране и споделяне на добри практики, научени уроци и фактори за успех.
• Специализиран портал на Съвместния изследователски център към ЕК (Joint Research Centre) в областта на мониторинга и оценката на научни и иновационни политики;
• Приоритети и практика на ГД Научни изследвания и иновации към ЕК (DG Research and Innovation) в областта на мониторинга и оценката на научни политики.
Наред с това, екипът на Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ има достъп до инициативата Evaluation Helpdesk на ГД Регионална политика и ГД Заетост на ЕК. Платформата идентифицира и анализира оценки на политики, осъществявани от страните членки на ЕС и финансирани от ЕФРР, Кохезионния фонд и ЕСФ през програмните периоди 2007-2013 г. и 2014-2020 г., както и предварителни оценки, свързани с периода 2021-2027 г. Анализът на информацията, публикувана в базите данни на инициативата, сочи, че в България все още липсва култура и практика на оценяване, въпреки усилията в тази посока.
Дейност 1 ще допринесе за изпълнението на Стратегическа цел 3 „Открито и отговорно управление“, в това число 3.2. Усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики.
Дейност 1 е насочена към целева група 1: Държавни институции, разработващи политики в областта на научните изследвания; Държавни институции, генериращи данни за състоянието и развитието на научните изследвания на национално равнище; Структури на държавната администрация, ангажирани с прилагането на мерки за насърчаване на научните изследвания. Разработената методология ще допринесе за повишаване на капацитета на държавната администрация при оценка изпълнението на научни политики.
Дейност 1 е съотносима към допустимите дейности от Група а). съгласно т. 13.1. от Насоките за кандидатстване.
Дейност 1 допринася за постигането на специфични цели 1 и 2 на настоящото проектно предложение. |
13 068.00
|
13 979.80
|
Оценка на изпълнението на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 и анализ постигнатото въздействие при решаването на обществени предизвикателства: Дейност 2 ще се проведе на основата на разработената по време на Дейност 1 и съгласувана с МОН Методологията за оценка на постигнатите резултати от приложението на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г. на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030. Дейност 2 ще включи провеждането на оценка на изпълнението на Оперативния план за изпълнението на Националната стратегия за развитие на научните изследвания на основата на заложените количествени и качествени индикатори; изследване на постигнатото въздействие при решаването на обществени предизвикателства в резултат от приложението на Стратегията; и SWOT-анализ на провежданата в България научна политика.
Оценката на Оперативния план ще покрие мерките и дейностите, предвидени в плана и обединени в следните категории:
• Политика за развитие на човешките ресурси
• Политика за развитие на научната инфраструктура
• Политика за развитие на фундаментални научни изследвания и насърчаване на върхови научни постижения
• Политика за стимулиране на приложни научни изследвания
• Политика за интеграция в Европейското изследователско пространство и разширяване на международното научно сътрудничество.
Оценката на изпълнението на първия етап на стратегията ще измери постигнатото въздействие в две основни направления - стратегическо и оперативно. На стратегическо ниво оценката ще се фокусира върху съгласуваността на стратегията с целите за социално-икономическо развитие на страната и други стратегически документи в сродни области, а на оперативно ниво ще се направи оценка на ефективността и ефикасността от изпълнението на стратегията.
Проучванията и анализите, включени в Дейност 2, в голяма степен са насочени към изследване на научните резултати на изследователските звена, както и на предизвикателствата, които те срещат, при осигуряването на необходимите човешки и финансови ресурси и тяхното трансформиране в научни резултати. Събраната първична и вторична количествена и качествена информация на основата на кабинетните проучвания, дълбочинните интервюта и анкетни проучвания, ще бъде използвана за оценката на Оперативния план, както и при реализацията на следващите етапи от настоящия проект – подготовка на неговата актуализирана версия и разработване на препоръки за осъществяване на научната политика до 2030 г.
Дейност 2 ще допринесе за изпълнението на:
СЦ 2 „Партньорско управление с гражданите и бизнеса“, в това число 2.1. Ефективен диалог с гражданите, техните организации и средствата за масово осведомяване.
СЦ 3 „Открито и отговорно управление“, в това число 3.2. Усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики, и 3.1. Подобряване на обмена на данни и информираността на обществото, отваряне на данни.
Дейност 2 е насочена към целеви групи:
1: Държавни институции – направената оценка на научната политика, заложена в Стратегията за развитие на научните изследвания и Оперативния план съм него ще допринесе за повишаване на административния капацитет на институциите, подкрепящи развитието на науката, и ще подкрепи усилията на МОН при анализа на изпълнението и оценката на постигнатия напредък в резултат от изпълнение на дейностите, заложени в Стратегията.
2. Научна и академична общност – проведените дълбочинни интервюта и анкетни проучвания ще осигурят платформа за обхващане мнението на целевата група и за оценка на техното реално състояние и потребности.
3. Бизнес - проведените дълбочинни интервюта и анкетни проучвания ще съдействат за установяване на потребностите на бизнеса като потребител на научни резултати, както и потенциала на предприятията да се възползват от напредъка на науката в страната.
4. Широка общественост – чрез анализа на постигнатото въздействие при решаването на обществени предизвикателства.
Дейност 2 е съотносима към допустимите дейности от Група а). съгласно т. 13.1. от Насоките за кандидатстване.
Дейност 2 допринася за постигането на специфични цели 3, 4 и 5 на настоящото проектно предложение. |
23 967.90
|
23 760.00
|
Актуализиране на Оперативен план за изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 на основата на постигнатия напредък и новите европейски политики: Основна цел от Дейност 3 е изработване на актуализиран Оперативен план за изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания на основата на анализите, постигнатото въздействие, оценката за изпълнение на първия етап и цялостните резултати от предходните дейности. Изводите, получени в резултат на оценката на Оперативния план съгласно изработената Методология за оценка, както и предложените актуализация и препоръки ще бъде подложени на обществена дискусия с цел валидация от широк кръг заинтересовани страни в областта на научната политика под формата на фокус група в рамките на Дейност 4.
Актуализацията на Оперативния план е в пряка зависимост от постигнатото въздействие на научните политики и резултатите от изпълнението на Националната стратегия за развитие на научните изследвания до момента и трябва внимателно да отчете стратегическите и специфичните цели, мерките и индикаторите, заложени в изпълнението на следващия (втори) етап от стратегията. Стратегията предвижда три етапа за цялостно преструктуриране, модернизация и развитие на научната политика и инфраструктура в България, които да гарантират устойчивото и балансираното развитие на научните изследвания и достигането им първо до средноевропейско, а впоследствие и до световно ниво. Всеки един от етапите надгражда постиженията на предходния и е свързан със специфични цели от стратегията: първи етап на възстановяване, втори етап на ускорено развитие и трети етап на научни изследвания на световно ниво. Затова анализът на разполагаемия научен, технологичен и финансов ресурс е от изключителна важност за прецизиране на курса на действие на основата на постигнатия напредък и новите европейски политики.
В резултат на пандемията от COVID-19 Европа преоцени краткосрочните и дългосрочните си приоритети като отдели сериозен публичен финансов за възстановяване на националните икономики и развитие на иновациите, цифровите и зелените технологии на базата на ускорени научни изследвания в определените приоритетни области. Свидетелство за това е задължителният ефективен принос за екологичния и цифровия преход като предварително условие за положителна оценка на Националния план за възстановяване и устойчивост (минимум 37% за зелени инвестиции, а 20% – за дигитализация).
Актуализацията на Оперативния план, която ще бъде резултат от Дейност 3, се отнася предимно до изпълнението на втория етап на ускорено развитие за периода 2023-2025 г., където се очаква продължаване на прилагането и разширяването на политиките, предвидени в стратегията, включително и нарастване на финансирането, което също да гарантира устойчиво, ефективно и ефикасно използване на научната инфраструктура и ресурси, в т.ч. намиращите се към дадения момент във фаза на развитие и популяризиране новосъздадени Центрове за върхови постижения, Центрове по компетентност, Регионалните научни центрове и изграждащите се Европейски цифрови иновационни хъбове.
Основна целева група, към която е насочена дейността, са отговорните институции, определени в Оперативния план за изпълнение, мониторинг и контрол на първия етап на Националната стратегия за развитие на научните изследвания, в т.ч. МОН, НАЦИД, ФНИ, ВУ, НО, институтите на БАН и ССА, научните институти и други структури на държавната администрация и органи на държавна власт, а в по-общ смисъл и цялото българско общество.
Дейността допринася пряко за постигане на целите за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението от проектното предложение.
Дейност 3 е съотносима към допустимите дейности от Група а). съгласно т. 13.1. от Насоките за кандидатстване.
Дейност 3 допринася за постигането на специфични цели 6 и 7 на настоящото проектно предложение. |
12 117.60
|
11 449.35
|
Валидиране на актуализирания Оперативен план за изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 и подготовка на препоръки за прилагане на националната политика в областта на научните изследвания и технологичното развитие до 2030 г.: Валидирането на актуализирания Оперативен план за изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 е предмет на финалната фаза (Дейност 4) от проектното предложение. Основната цел на дейността е валидирането и съответно изготвянето на финален вариант на актуализирания Оперативен план, който да влезе в сила и да бъде използван от отговорните за изпълнението му институции в следващия етап на изпълнение на мерките за постигане на предефинираните и потвърдени краткосрочни и дългосрочни стратегически и специфични цели и дейности, залегнали в стратегията.
Дейност 4 предвижда провеждане на фокус група с представители на всички заинтересовани страни в областта на научната политика с цел обсъждане на резултатите, получени от оценката на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г. на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 и актуализирания Оперативен план за следващия втори етап на ускорено развитие за периода 2023-2025. В резултат на получената обратна връзка от участниците във фокус групата, и отчитайки цялата събраната първична и вторична информация в хода на предходните дейности, ще бъдат обособени и представени основните изводи и препоръки за по-нататъшното изпълнение на стратегията.
В етапа на ускорено развитие (2023 – 2025 г.) се предвижда засилено развитие на научните изследвания чрез продължаване на прилагането и разширяването на мерките, предвидени в стратегията, включително и устойчиво нарастване на финансирането, като се очаква нивото и индикаторите на научните изследвания да достигнат средноевропейското равнище. За постигане на целта, Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, съвместно с партньорите от МОН, ще подготвят допълнителни препоръки за прилагане на националната политика в областта на научните изследвания и технологичното развитие до 2030 г. Препоръките имат за цел да се превърнат в опорни точки върху които да бъдат изградени дългосрочните конкретни мерки и дейности за постигане на дигиталната трансформация и балансирано иновационно развитие на националната и регионална икономика.
Дейност 4 предвижда още разпространение на получените в хода на проекта резултати до всички отговорни институции, въвлечени в процеса на подготовка и други заинтересовани страни.
Основна целева група, към която е насочена дейността, са всички отговорните институции, определени в Оперативния план за изпълнение, мониторинг и контрол на първия етап на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017 – 2030, в т.ч. МОН, НАЦИД, ФНИ, ВУ, НО, институтите на БАН и ССА, научните институти и др. структури на държавната администрация и органи на държавна власт, а по-общ смисъл и българското общество.
Резултатите от Дейност 4 са в изпълнение на СЦ 2 и СЦ 3 на ПО 2 на ОПДУ. Дейността допринася пряко за постигане на целите за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението от проектното предложение.
В допълнение на това Дейност 4 предвижда разпространение на информация и информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство (за индикатор 4 (информационни кампании).
Дейност 1 е съотносима към допустимите дейности от Група а). и Група д). съгласно т. 13.1. от Насоките за кандидатстване.
Дейност 4 допринася за постигането на специфични цели 8, 9 и 10 на настоящото проектно предложение. |
6 385.50
|
6 192.45
|