Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 175 TREES
Български

Programme: Regions in Growth

Planning region: Stolichna

Description

Scientific research and new technologies are recognized as key factors for economic competitiveness and national security. Globally, the development of science concentrates huge public funding, and the achieved scientific results are applied to solving societal challenges and improving the quality of life.
In this context, the main goal of the project is to support the administrative capacity of the Science Directorate at the MoES in implementing public policies in the field of science by creating the necessary methodological prerequisites and evaluating the implementation of the Operational Plan for the first stage 2018-2022. of the National Strategy for Development of Scientific Research in Bulgaria.
In addition to the relevant state institutions, the main target groups include other actors of the national research system - research organizations, universities, and business. Indirectly, the results of the evaluation of the implementation of the Strategy will support the solution of the existing public challenges and in this sense will be beneficial for the general public.
The main activities of the project will include an analysis of international and EU practices in the field of public policy evaluation; development of methodology and evaluation of the Operational Plan for the first stage 2018-2022 of the National Strategy for Development of Scientific Research; updating the plan in line with new European policies and the impact achieved; elaboration of recommendations, including on the basis of the deliberations during the planned focus group with representatives of the target groups.
The obtained results will have an impact both on the national level by improving the effectiveness of the scientific policy implemented by the MoES, and on the regional level through the implementation of responsive and well-justified measures to support the development of research organizations and universities, and thus the territories within which they are located.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализ на европейски практики за мониторинг и оценка на публични политики и програми и разработване на Методология за оценка на изпълнението на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г. на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030: Оценката на научни политики се отличава със значителна сложност пред вид особеностите на ангажираните целеви групи, които тя подкрепя, и спецификите на постигнатия научен резултат, който се измерва преди всичко с качествени индикатори и не става видим веднага след финансовата интервенция. Сравнително изследване на европейските практики в областта на мониторинга и оценката на публични политики “Evaluation Helpdesk”, проведено по инициатива на Европейската комисия, показва, че оценките на публични политики в България са значително по-малко на брой в сравнение с останалите европейски държави и не изпълняват планираните процедури. Анализи на Световна банка за оценка на публични политики също акцентира върху основните предизвикателства пред институциите в България при оценката на публични политики в областта на науката, технологиите и иновациите. Недостатъчният административен капацитет за мониторинг и оценка на публични политики за стимулиране на развитието на науката е една от причините за слабото представяне на страната в международни и европейски класации в областта на изследователския капацитет, научните резултати и трансфера на нови технологии към практиката. Основна цел на Дейност 1 е разработването на Методология за оценка на постигнатите резултати от приложението на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г. на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030. Методологията ще вземе пред вид заложените дейности, очакваните резултати и индикаторите за тяхното измерване, включени в двата документа. Методологията ще се основава на задълбочен анализ на международни и европейски практики, включително, но не само: • Horizon Policy Support Facility – инициативата на ЕК в подкрепа на разработването, прилагането и оценката на публични политики вече е прилагана в България през 2015 г. Тя е признат инструмент за повишаване ефективността на инвестициите и подобряване на качеството на политиките за развитие на научни изследвания и иновации. В рамките на инициативата се предоставят добри практики и независим експертен опит чрез няколко услуги, ориентирани към идентифициране и споделяне на добри практики, научени уроци и фактори за успех. • Специализиран портал на Съвместния изследователски център към ЕК (Joint Research Centre) в областта на мониторинга и оценката на научни и иновационни политики; • Приоритети и практика на ГД Научни изследвания и иновации към ЕК (DG Research and Innovation) в областта на мониторинга и оценката на научни политики. Наред с това, екипът на Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ има достъп до инициативата Evaluation Helpdesk на ГД Регионална политика и ГД Заетост на ЕК. Платформата идентифицира и анализира оценки на политики, осъществявани от страните членки на ЕС и финансирани от ЕФРР, Кохезионния фонд и ЕСФ през програмните периоди 2007-2013 г. и 2014-2020 г., както и предварителни оценки, свързани с периода 2021-2027 г. Анализът на информацията, публикувана в базите данни на инициативата, сочи, че в България все още липсва култура и практика на оценяване, въпреки усилията в тази посока. Дейност 1 ще допринесе за изпълнението на Стратегическа цел 3 „Открито и отговорно управление“, в това число 3.2. Усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики. Дейност 1 е насочена към целева група 1: Държавни институции, разработващи политики в областта на научните изследвания; Държавни институции, генериращи данни за състоянието и развитието на научните изследвания на национално равнище; Структури на държавната администрация, ангажирани с прилагането на мерки за насърчаване на научните изследвания. Разработената методология ще допринесе за повишаване на капацитета на държавната администрация при оценка изпълнението на научни политики. Дейност 1 е съотносима към допустимите дейности от Група а). съгласно т. 13.1. от Насоките за кандидатстване. Дейност 1 допринася за постигането на специфични цели 1 и 2 на настоящото проектно предложение. 13 068.00 13 979.80
Оценка на изпълнението на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 и анализ постигнатото въздействие при решаването на обществени предизвикателства: Дейност 2 ще се проведе на основата на разработената по време на Дейност 1 и съгласувана с МОН Методологията за оценка на постигнатите резултати от приложението на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г. на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030. Дейност 2 ще включи провеждането на оценка на изпълнението на Оперативния план за изпълнението на Националната стратегия за развитие на научните изследвания на основата на заложените количествени и качествени индикатори; изследване на постигнатото въздействие при решаването на обществени предизвикателства в резултат от приложението на Стратегията; и SWOT-анализ на провежданата в България научна политика. Оценката на Оперативния план ще покрие мерките и дейностите, предвидени в плана и обединени в следните категории: • Политика за развитие на човешките ресурси • Политика за развитие на научната инфраструктура • Политика за развитие на фундаментални научни изследвания и насърчаване на върхови научни постижения • Политика за стимулиране на приложни научни изследвания • Политика за интеграция в Европейското изследователско пространство и разширяване на международното научно сътрудничество. Оценката на изпълнението на първия етап на стратегията ще измери постигнатото въздействие в две основни направления - стратегическо и оперативно. На стратегическо ниво оценката ще се фокусира върху съгласуваността на стратегията с целите за социално-икономическо развитие на страната и други стратегически документи в сродни области, а на оперативно ниво ще се направи оценка на ефективността и ефикасността от изпълнението на стратегията. Проучванията и анализите, включени в Дейност 2, в голяма степен са насочени към изследване на научните резултати на изследователските звена, както и на предизвикателствата, които те срещат, при осигуряването на необходимите човешки и финансови ресурси и тяхното трансформиране в научни резултати. Събраната първична и вторична количествена и качествена информация на основата на кабинетните проучвания, дълбочинните интервюта и анкетни проучвания, ще бъде използвана за оценката на Оперативния план, както и при реализацията на следващите етапи от настоящия проект – подготовка на неговата актуализирана версия и разработване на препоръки за осъществяване на научната политика до 2030 г. Дейност 2 ще допринесе за изпълнението на: СЦ 2 „Партньорско управление с гражданите и бизнеса“, в това число 2.1. Ефективен диалог с гражданите, техните организации и средствата за масово осведомяване. СЦ 3 „Открито и отговорно управление“, в това число 3.2. Усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики, и 3.1. Подобряване на обмена на данни и информираността на обществото, отваряне на данни. Дейност 2 е насочена към целеви групи: 1: Държавни институции – направената оценка на научната политика, заложена в Стратегията за развитие на научните изследвания и Оперативния план съм него ще допринесе за повишаване на административния капацитет на институциите, подкрепящи развитието на науката, и ще подкрепи усилията на МОН при анализа на изпълнението и оценката на постигнатия напредък в резултат от изпълнение на дейностите, заложени в Стратегията. 2. Научна и академична общност – проведените дълбочинни интервюта и анкетни проучвания ще осигурят платформа за обхващане мнението на целевата група и за оценка на техното реално състояние и потребности. 3. Бизнес - проведените дълбочинни интервюта и анкетни проучвания ще съдействат за установяване на потребностите на бизнеса като потребител на научни резултати, както и потенциала на предприятията да се възползват от напредъка на науката в страната. 4. Широка общественост – чрез анализа на постигнатото въздействие при решаването на обществени предизвикателства. Дейност 2 е съотносима към допустимите дейности от Група а). съгласно т. 13.1. от Насоките за кандидатстване. Дейност 2 допринася за постигането на специфични цели 3, 4 и 5 на настоящото проектно предложение. 23 967.90 23 760.00
Актуализиране на Оперативен план за изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 на основата на постигнатия напредък и новите европейски политики: Основна цел от Дейност 3 е изработване на актуализиран Оперативен план за изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания на основата на анализите, постигнатото въздействие, оценката за изпълнение на първия етап и цялостните резултати от предходните дейности. Изводите, получени в резултат на оценката на Оперативния план съгласно изработената Методология за оценка, както и предложените актуализация и препоръки ще бъде подложени на обществена дискусия с цел валидация от широк кръг заинтересовани страни в областта на научната политика под формата на фокус група в рамките на Дейност 4. Актуализацията на Оперативния план е в пряка зависимост от постигнатото въздействие на научните политики и резултатите от изпълнението на Националната стратегия за развитие на научните изследвания до момента и трябва внимателно да отчете стратегическите и специфичните цели, мерките и индикаторите, заложени в изпълнението на следващия (втори) етап от стратегията. Стратегията предвижда три етапа за цялостно преструктуриране, модернизация и развитие на научната политика и инфраструктура в България, които да гарантират устойчивото и балансираното развитие на научните изследвания и достигането им първо до средноевропейско, а впоследствие и до световно ниво. Всеки един от етапите надгражда постиженията на предходния и е свързан със специфични цели от стратегията: първи етап на възстановяване, втори етап на ускорено развитие и трети етап на научни изследвания на световно ниво. Затова анализът на разполагаемия научен, технологичен и финансов ресурс е от изключителна важност за прецизиране на курса на действие на основата на постигнатия напредък и новите европейски политики. В резултат на пандемията от COVID-19 Европа преоцени краткосрочните и дългосрочните си приоритети като отдели сериозен публичен финансов за възстановяване на националните икономики и развитие на иновациите, цифровите и зелените технологии на базата на ускорени научни изследвания в определените приоритетни области. Свидетелство за това е задължителният ефективен принос за екологичния и цифровия преход като предварително условие за положителна оценка на Националния план за възстановяване и устойчивост (минимум 37% за зелени инвестиции, а 20% – за дигитализация). Актуализацията на Оперативния план, която ще бъде резултат от Дейност 3, се отнася предимно до изпълнението на втория етап на ускорено развитие за периода 2023-2025 г., където се очаква продължаване на прилагането и разширяването на политиките, предвидени в стратегията, включително и нарастване на финансирането, което също да гарантира устойчиво, ефективно и ефикасно използване на научната инфраструктура и ресурси, в т.ч. намиращите се към дадения момент във фаза на развитие и популяризиране новосъздадени Центрове за върхови постижения, Центрове по компетентност, Регионалните научни центрове и изграждащите се Европейски цифрови иновационни хъбове. Основна целева група, към която е насочена дейността, са отговорните институции, определени в Оперативния план за изпълнение, мониторинг и контрол на първия етап на Националната стратегия за развитие на научните изследвания, в т.ч. МОН, НАЦИД, ФНИ, ВУ, НО, институтите на БАН и ССА, научните институти и други структури на държавната администрация и органи на държавна власт, а в по-общ смисъл и цялото българско общество. Дейността допринася пряко за постигане на целите за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението от проектното предложение. Дейност 3 е съотносима към допустимите дейности от Група а). съгласно т. 13.1. от Насоките за кандидатстване. Дейност 3 допринася за постигането на специфични цели 6 и 7 на настоящото проектно предложение. 12 117.60 11 449.35
Валидиране на актуализирания Оперативен план за изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 и подготовка на препоръки за прилагане на националната политика в областта на научните изследвания и технологичното развитие до 2030 г.: Валидирането на актуализирания Оперативен план за изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 е предмет на финалната фаза (Дейност 4) от проектното предложение. Основната цел на дейността е валидирането и съответно изготвянето на финален вариант на актуализирания Оперативен план, който да влезе в сила и да бъде използван от отговорните за изпълнението му институции в следващия етап на изпълнение на мерките за постигане на предефинираните и потвърдени краткосрочни и дългосрочни стратегически и специфични цели и дейности, залегнали в стратегията. Дейност 4 предвижда провеждане на фокус група с представители на всички заинтересовани страни в областта на научната политика с цел обсъждане на резултатите, получени от оценката на Оперативния план за първи етап 2018-2022 г. на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017–2030 и актуализирания Оперативен план за следващия втори етап на ускорено развитие за периода 2023-2025. В резултат на получената обратна връзка от участниците във фокус групата, и отчитайки цялата събраната първична и вторична информация в хода на предходните дейности, ще бъдат обособени и представени основните изводи и препоръки за по-нататъшното изпълнение на стратегията. В етапа на ускорено развитие (2023 – 2025 г.) се предвижда засилено развитие на научните изследвания чрез продължаване на прилагането и разширяването на мерките, предвидени в стратегията, включително и устойчиво нарастване на финансирането, като се очаква нивото и индикаторите на научните изследвания да достигнат средноевропейското равнище. За постигане на целта, Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, съвместно с партньорите от МОН, ще подготвят допълнителни препоръки за прилагане на националната политика в областта на научните изследвания и технологичното развитие до 2030 г. Препоръките имат за цел да се превърнат в опорни точки върху които да бъдат изградени дългосрочните конкретни мерки и дейности за постигане на дигиталната трансформация и балансирано иновационно развитие на националната и регионална икономика. Дейност 4 предвижда още разпространение на получените в хода на проекта резултати до всички отговорни институции, въвлечени в процеса на подготовка и други заинтересовани страни. Основна целева група, към която е насочена дейността, са всички отговорните институции, определени в Оперативния план за изпълнение, мониторинг и контрол на първия етап на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017 – 2030, в т.ч. МОН, НАЦИД, ФНИ, ВУ, НО, институтите на БАН и ССА, научните институти и др. структури на държавната администрация и органи на държавна власт, а по-общ смисъл и българското общество. Резултатите от Дейност 4 са в изпълнение на СЦ 2 и СЦ 3 на ПО 2 на ОПДУ. Дейността допринася пряко за постигане на целите за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението от проектното предложение. В допълнение на това Дейност 4 предвижда разпространение на информация и информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство (за индикатор 4 (информационни кампании). Дейност 1 е съотносима към допустимите дейности от Група а). и Група д). съгласно т. 13.1. от Насоките за кандидатстване. Дейност 4 допринася за постигането на специфични цели 8, 9 и 10 на настоящото проектно предложение. 6 385.50 6 192.45

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).