Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 175 TREES
Български

Programme: Regions in Growth

Planning region: Stolichna

Description

The project aims to extend the legal aid provision system towards more citizens with vulnerable background as well as to strengthen the role of the state in cases of domestic violence while executing its responsibilities to ensure equal and barrier-free access to justice and LA for people whose fundamental human rights have been violated. The main area of intervention has been targeting vulnerable groups living under the poverty line with a special emphasis at three categories of beneficiaries, namely:
-	victims of domestic and gender-based violence;
-	children at risk;
-	Roma communities, especially in remote and isolated rural areas.
The project activities encompass development of analysis on existing barriers to access to justice, creation of mobile units including lawyers and Roma mediators, capacity-building activities for lawyers inscribed into the National LA register through trainings and establishment of a local cooperation mechanism between the municipality, local units of MoI, MLSP, court, Bar and other key units in 3 pilot counties - Stara Zagora, Veliko Tarnovo and Varna. The synergy of the latter as well as its synchronized work should have the potential for transferability to other counties across the country to support vulnerable groups.
The project reflects the priorities of the Memorandum of understanding under the EEA FM 2014-2021 with regards the improvement of the state reaction to protect and support victims of domestic and gender-based violence, introduction of human rights standards and improvement of the conditions of Roma communities across the country. It envisages awareness raising campaigns and actions to increase the sensitivity towards the above topics as well as trainings and preparation of specialists within the judiciary. Finally, the project is in line with the main expected outcomes of the Program agreement, area 21, outcome 4 "Improved capacity of the Bulgarian authorities in the field of domestic and gender-based violence".
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разширяване на достъпа до правосъдие на граждани от уязвими групи и инвестиция в капацитет на експертите по правна помощ: Дейност 1 представлява гръбнака на проекта и стъпва върху основната експертиза на кандидата - предоставяне на правна помощ. Работата е разделена на две големи направления: а) разгръщане на системата за предоставяне на правна помощ към новите целеви групи и инструменти за сътрудничество (дейности 1.1 и 1.2) и б) изграждане на капацитет у експертите в сектора с фокус върху домашно насилие и насилие по полов признак (дейности 1.3 и 1.4). Четирите поддейности се преплитат и взаимно допълват в процеса на реализиране на проекта - обученията и работните посещения (1.3 и 1.4) ще подготвят специалистите за работата им на терен в малки уязвими общности, докато координационния механизъм и мобилните екипи ще изведат НБПП директно до най-нуждаещите се ползватели - жени, деца в риск и представители на малцинствени общности. Предвид иновативния характер на планираната интервенция за създаване на координационен механизъм Дейност 1 е планирана да се изпълнява съвместно с партньора по проекта - Норвежката съдебна администрация, който ще ангажира експерти със сериозен академичен и практически опит в областта на правната помощ. Също така работата по Дейност 1 ще допринесе за въвеждането на международни стандарти в областта на защита на правата на човека, защита на жертви на домашното насилие и предоставяне на правна помощ на уязвими групи. Фактическото подразделяне на работата по Дейност 1 включва: Дейност 1.1 - работа по създаване и тестване на пилотен координационен механизъм на местно ниво в защита на жертви на домашно насилие и насилие по полов признак. Задачата ще се реализира съвместно с партньора от НСА. Експерти от двете страни ще извършат анализ на бариерите пред достъпа до правосъдие за представители на целевата група на проекта, както и ще дадат структурата и реда за организация на работата на специалистите от МВР, МТСП, община, съд и адвокатура и други релевантни административни звена (МЗ, МОН и т.н.) в трите тестови области - Стара Загора, Велико Търново и Варна; Дейност 1.2 - създаване на мобилни екипи от адвокати и ромски медиатори, които да предоставят правна помощ в малки и отдалечени населени места в трите области, със специално внимание към жени, деца в риск, и граждани от малцинствен произход; Дейност 1.3 - серия от обучения за общо 300 адвокати от Националния регистър за правна помощ на тема превенция на дискриминация, преодоляване на стереотипи и предразсъдъци и работа с жертви на домашно насилие и насилие по полов признак; Дейност 1.4 - обмен на ноу-хау и подобряване на двустранните отношение между България и Норвегия. Предвижда се провеждането на 1 работно посещение в Норвегия - за екипа по проекта, представител на НБПП, адвокати и екип от координационния механизъм, както и организирането на кръгла маса и международна конференция по темата за правна помощ в случаи на домашно насилие и насилие по полов признак. Норвежкият партньор отново активно участва в реализиране на проекта като домакинства посещението и номинира експерти за участие като гост лектори в кръглата маса и международната конференция. Хонорарите и разноските на тези експерти са предвидени в бюджета на НБПП. Хронологически Дейност 1 започва да се изпълнява от месец 2 след старта на проекта и продължава до края на целия договорен период. В дейност 1.1 е предвидено наемането на външен експерт за позиция координатор на пилотния механизъм за трите области, който ще бъде подбран след обява и конкурсна процедура. Експертът ще работи на граждански договор за приблизително 60 часа средномесечно за период от 35 месеца в рамките на проектния цикъл; В дейност 1.2 са предвидени 2 експерти Ръководители на пилотни центрове, подбран вътрешно в НБПП за 33 месеца при 36 ч./м. 3 координатори на пилотните центрове - външни експерти наети на ГД за 33 месеца при 24 ч./м. от съответната Адвокатска колегия във всяка област. 6-ма ромски медиатори, по двама за всяка област, подбрани след обява и наети на ГД за 33 месеца x 36 часа на месец във всяка една от 3 области. 1 228 791.88 696 899.04
Укрепване на капацитета на НБПП да предоставя качествена услуга на уязвими групи чрез повишаване на информираността на гражданите за съществуването, обхвата и достъпа до правна помощ: Дейност 2 е свързана със специфична цел 6 на проекта и касае разгръщането на работата на кандидата сред широката общественост и достигането до нови клиенти с профил съгласно чл.22 от Закона за правната помощ. Предвид уязвимия характер на клиентите на НБПП често се случва тези хора да не знаят или да не могат да си позволят да се консултират с адвокат поради липса на средства, невъзможност за пътуване до по-голям град или непознаване на материята и обхавата на своите права. В допълнение настоящият проект поставя акцент върху достигане до представители на уязвими групи в малки, отдалечени или географски изолирани райони и квартали, което изисква да се разработят алтернативни канали за информиране на потенциалните ползватели на правна помощ(ПП). Ето защо Дейност 2 предвижда серия от мерки, които да гарантират повишаване на информираността на гражданите за работата на НБПП и пилотните услуги в рамките на този проект. На първо място екипът на проекта ще разработи информационни материали, които да се използват при посещения на място в 3-те пилотни области. Предвидено е отпечатването на информационни брошури, материали за ПП и публикации в регионални печатни издания. Опитът на НБПП от предходния програмен период показа, че карета с информация за възможността да се ползва безплатна първична правна помощ във вестник "Трета възраст" доведоха до сериозен ръст в консултациите на граждани на възраст 65+ години от населени места в цялата страна. Към настоящия момент пазарът на печатни издания е силно ограничен за сметка на безплатните електронни медии. Затова и към тях ще бъде насочено вниманието за популяризиране на дейностите по проекта. С оглед спецификите на целевите групи и необходимостта информацията за проекта, предоставяните услуги и възможностите за правна помощ да достигне до възможно най-голям брой хора, се предвижда изработването на кратък видеоклип, който да се излъчва по БНТ, местни телевизии, онлайн, в метрото и др. Освен традиционните информационни материали и канали, проектът предвижда да достигне и до нови групи - ученици, студенти, учители и обучители от малки населени места чрез провеждане на информационни сесии/презентации в учебни заведения в трите пилотни области, по време на които младите хора и специалистите, които работят с тях ще бъдат информирани за обхвата на правната помощ, както и за многообразието от форми на домашно насилие и насилие по полов признак, така че в дългосрочен план да разпознават и докладват такова, включително да информират и оказват помощ и подкрепа на жертви като ги насочват към експертите от координационния механизъм. Презентациите ще се изнасят от координаторите на пилотните центрове по места, както и от други експерти по проекта. И не на последно място в Дейност 2 е отделен ресурс за разработване на приложение за мобилен телефон, което да свързва граждани с НБПП и да им позволява да се консултират по различни въпроси, включително в случаи на домашно насилие и насилие по полов признак. По данни на НСИ малко повече от 72 % от българските домакинства имат достъп до интернет. 75.7 % от домакинствата в градовете имат достъп до интернет, а тези, живеещи в селата, 58 %. По-висок достъп имат домакинствата с деца, 88.9 %, сравнени с тези без деца – 65.7 %. Мобилното приложение е нов инструмент за НБПП и ще доближи администрацията до гражданите, предоставяйки информация за обхвата на правна помощ, съществуващите Центрове и стъпките, които трябва да предприемат за защита на своите права. Паралелно с това приложението ще позволява консултиране и при желание в режим на запазване на тяхната анонимност, особено полезно при хора, живеещи в малки общности, където всеки познава всеки и не е лесно дори да има адвокат да влезеш в кантората му за съвет и помощ без да изложиш себе си или близките си на ненужно внимание и обществен натиск. Приложението ще е лесно за достъп и от деца и младежи, които в най-голям процент са онлайн и които също биха могли да се информират и консултират относно правата си. 46 103.81 7 482.67
Информация и публичност: Дейност 3 цели да повиши информираността на широката общественост относно приноса на ФМ на ЕИП и в частност ролята на донорите Исландия, Лихтенщайн и Норвегия за реализацията на проекта и потенциалните ползи и ефект както за директните ползватели, така и за обществото като цяло. В отговор на изискванията на Програмата НБПП ще разработи Комуникационен план, съдържащ цели, целеви групи на комуникационните послания, информация за три публични събития за представяне на прогреса по проекта, както и интернет страница на български и английски език. Основна цел на Комуникационния план по проекта е да се обособят основните правила, съобразяването с които ще гарантира достигане на информация за реализацията на проекта до релевантните целеви групи. Планът има за цел да допринесе за по-добрата осведоменост на обществото относно реализирания проект и създаването на пилотен координационен механизъм, мобилни екипи и инвестицията в капацитета на адвокатите от Националния регистър. Вътрешните целеви групи по плана включват Програмния оператор -МП, НКЗ, Висшия адвокатски съвет, местните адвокатски колегии, партньорите от Норвежката съдебна администрация и Съвета на Европа. Външните целеви групи биха били широката общественост и трите основни уязвими целеви подгрупи, НПО и средства за масова информация. В изпълнение на плана НБПП ще постави върху всички информационни носители /проектни материали, информационни брошури и др./ логата на Министерство на правосъдието и Норвежкия финансов механизъм. НБПП ще посочва и пълното наименование на проекта и линията на неговото финансиране; ще публикува подробна информация относно проекта, изпълняваните дейности, резултати и други релевантни документи на интернет страницата си - на нея ще бъдат поставени и снимки от организираните информационни събития; лице и телефон за контакт ; ще обособи специална страница на своя интернет сайт, на която ще бъде публикувана информацията на български и на английски език. За да се провери ефективността и ефикасността на всички информационни и комуникационни дейности, те трябва да се оценяват преди, по време на и след тяхното изпълнение. Напредъкът по изпълнението на Комуникационния план ще бъде наблюдаван от Ръководителя на проекта в посока изпълнение на заложените цели. Проследено ще бъде изпълнението на плана в трите пилотни области. Наблюдението представлява системно и непрекъснато събиране, анализ и използване на информацията за целите на ежедневното управление и вземане на решения. На база наблюдението след приключване на проектните дейности ще бъде изготвена оценка за ефективността и въздействието на информацията, с оглед на посочените в настоящия план цели. Оценката ще бъде предоставена на ПО и НКЗ чрез ПО, както и на партньора по проекта. При изготвяне на оценката ще бъдат взети под внимание успехите на всяка информационна дейност, естеството на средата, особеностите на ситуацията, яснотата при формулиране на посланията и др. 13 690.81 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).