Дейност 1: Оценка на привлекателността на професиите, идентифицирани като ключов фактор на конкурентоспособността в четири пилотни сектора: Дейността е съществена за цялостното изпълнение на проекта и осигурява необходимата информация за изпълнението на останалите дейности в него. Тя предвижда да се направи оценка на привлекателността на професиите в четири пилотни сектора, които на база предварителен анализ са идентифицирани като ключови за развитието на българската икономика и в които има устойчив дисбаланс между търсене и предлагане на човешки ресурси. Идентифицираните сектори са: машиностроене и металообработване, електротехника и електроника, медицина и услуги за красота и здраве, транспорт и спедиция. Дейността ще се изпълни в три последователни под - дейности:
Под - дейност 1.1. Извършване на анализ на привлекателността на професиите, оценка на нагласите на потенциалните кадри за тези професии и изработване на Карта на професиите в посочените сектори.
Под - дейност 1.2. Разработване на Стратегия и План с конкретни мерки за повишаване на привлекателността на професиите в посочените сектори на база на направените анализ и оценка.
Под - дейност 1.3. Разработване, апробиране и внедряване на пилотен модел за генериране на информация, даване на насоки и идентифициране на проблеми на пазара на труда, като основа за формирането на политики за устойчиво балансиране на пазара на труда, чрез изграждането на електронна платформа за изчисляването на Рейтинг на привлекателността на професиите и въвеждането на инструменти за подобряване на нивото на привлекателност на идентифицираните професии от пилотните сектори. За да се идентифицират основните проблеми, които формират недостига на работна сила в посочените сектори ще се направи обстоен анализ на привлекателността на професиите и на причините за недостиг на кадри в тях.
За да се определи приложното поле за разработване и тестване на пилотните инструменти, ще бъде разработена Карта на професиите в четирите сектора (посредством кабинетни проучвания по специално изготвена методология), така че да се очертаят дефицитните области. Отделните професии ще бъдат ранжирани, отново посредством специално изготвена Методология, от гледна точка на тяхната значимост за извличане на конкурентни предимства за всеки от браншовете. На тази основа ще се определят по 4 (четири) професии за всеки пилотен сектор, които са ключови за конкурентоспособността му и за които има системен недостиг от кадри. На база на получените оценки, за привлекателността на професиите (чрез дълбочинни проучвания с проактивни техники в 32 предприятия и посредством представително проучване сред потенциалните кадри) и направеното ранжиране, ще бъдат разработени Стратегия за повишаване на привлекателността на професиите и План за нейното прилагане за така определените по 4 (четири) професии за всеки сектор.
Въз основа на изработените документи ще се пристъпи към разработване, апробиране и внедряване на Методология за изчисляване на Рейтинг на привлекателността на професиите. Този модел ще се тества в реална работна среда чрез симулация , с което ще се верифицират и настроят фино основните хипотези и допускания в него, така че да се постигне максимална обективност.
На тази база ще се разработи архитектурата на електронна платформа, като ще се извърши и първоначално попълване на базата данни - както с данни от предприятията, така и с обективни статистически данни. Основният резултат ще е пускане в експлоатация на електронна платформа за изчисляване на Рейтинга на привлекателността на професиите, която ще бъде предоставена на МТСП за управление и ползване. Дейността ще се прецизира за всеки един от пилотните браншове. В рамките на дейността, асоциираните партньори от браншовите организации и синдикални федерации ще предоставят своя експертиза в зависимост от сектора, който представляват. |
652 385.87
|
626 087.34
|
Дейност 1а: Оценка на привлекателността на професиите, идентифицирани като ключов фактор на конкурентоспособността в четири пилотни сектора: В рамките на дейността се предвижда да бъдат разработени посочените в Дейност 1 резултати, като експертите ангажирани в дейността са общо 39. За всеки експерт е посочено описание на основните му функции в Дейност 8 и Дейност 8а, както и идентификационен код на длъжността за нуждите на проекта. По-конкретно ангажираността на всеки от експертите в отделните в Дейност 1 и отделните под-дейности е както следва:
Под-дейност 1.1. Извършване на анализ на привлекателността на професиите и оценка на нагласите на потенциалните кадри за тези професии и изработване на Карта на професиите в посочените сектори
1.1.1 Изготвяне на Карта на професии за всеки от пилотните браншове - 4 кабинетни проучвания:
Д1А1 Методология за проучванията - експерти, които ще работят по дейността - К1, К2, К3, К1.2, К1.3, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
Д1А2 Карта на професиите в съответния бранш - експерти, които ще работят по дейността - К1, К2, К3, К1.1, К1.6, К1.7, К2.1, К2.3, К2.5, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
1.1.2. Методология за ранжиране на професиите от номенклатурите от гледна точка на тяхната значимост за конкурентоспособността на бранша:
Д1Б1 Методология за ранжиране на професии - до 10 на бранш - експерти, които ще работят по дейността - К1, К2, К3, К1.3, К1.5, К1.6, К2.1, К2.3, К2.5, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
Д1Б2 Списък с професии - приложно поле на проекта - по 4 на бранш, 4 протокола от мозъчни атаки -експерти, които ще работят по дейността - К1, К2, К3, К1.3, К1.5, К2.1, К2.3, К2.5, К3.3, К4.2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2Б, Б3, Б4
Под-дейност 1.2. Разработване на стратегия и план с конкретни мерки за повишаване на привлекателността на професиите
1.2.1. Оценка на привлекателността на професиите – до 4 професии за всеки пилотен бранш:
Д1В1 Четири въпросника за дълбочинни проучвания с проективни техники и инструкции за провеждане на проучванията, обучени 16 интервюиращи -експерти, които ще работят по дейността - К1, К2, К3, К5, К1.2, К1.3, К1.5, К1.2, К1.3, К1.5, К3.3, К4.2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
Д1В2 Проучвания в 32 предприятия, попълнени инструменти - експерти, които ще работят по дейността - К1, К1.5, К3.3, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2Б, Б3, Б4
Д1В3 Анализ на привлекателността на професиите и оценка на нагласите на потенциалните кадри за тези професии - експерти, които ще работят по дейността - К1, К2, К4, К5, К6, К1.4, К1.5, К1.6, К1.7, К3.1, К3.2, К3.3, К6.1, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2Б, Б3, Б4
1.2.2. Генериране на идеи за конкретни мерки за повишаване на привлекателността на 16-те избрани професии - мозъчни атаки:
Д1Г Предварителен Документ с идеи за конкретни мерки за повишаване на привлекателността на професиите - за 16 професии, 4 протокола - експерти, които ще работят по дейността - К2, К3, К4, К5, К6, К1.6, К1.7, К2.1, К2.3, К2.5, К6.1, К6.2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2Б, Б3, Б4
1.2.3. Изготвяне на Стратегия за повишаване на привлекателността на професиите и План за нейното прилагане :
Д1Д Стратегия за повишаване на привлекателността на професиите и План за нейното прилагане - експерти, които ще работят по дейността - К2, К3, К4, К5, К6, К1.6, К1.7, К2.1, К2.3, К6.1,Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2Б, Б3, Б4 |
0.00
|
0.00
|
Дейност 2: Разработване и въвеждане на модул за активно управление на балансирането на пазара на труда и система за практическо приложение на Рейтинговата система: В рамките на тази дейност ще се разработят параметрите и инструментите за практическо приложение на Рейтинговата система, които са насочени към повишаването на привлекателността на професиите, възприемани като много необходими от работодателите, но като непривлекателни от потенциалните кадри за тях. Освен информация за статистически цели, чрез разработената система ще се цели и да се постигне баланс на търсенето и предлагането на пазара на труда в пилотните четири сектора, като разработените инструменти в тази дейност ще служат за реални интервенции и стартиране на политики на пазара на труда, които ще могат да се използват успешно от АЗ, НАПОО и самото МТСП. Дейността ще се състои от четири под - дейности:
Под - дейност 2.1. Въвеждане на пилотни модели за повишаване на привлекателността на идентифицирани ключови професии от пилотните сектори и тестване на моделите на практика в избрани предприятия. В рамките на тази под¬ - дейност ще се разработят 4 пилотни модела, които ще се тестват в 60 предприятия от специално обучени 16 коуч - експерти. Предприятията ще бъдат разделени на две групи, като след всяка група тестове ще се извършва усъвършенстване на модела. Пълният пакет материали ще бъде прецизиран на основа на практическия опит и ще бъде разпространен сред всички заинтересовани предприятия посредством партньорските мрежи на АИКБ и на асоциираните партньори по проекта.
Под - дейност 2.2. Разработване на политиката на професионалното менторство и застъпничество в предприятията и въвеждането й в българското законодателство.
Това са нови инструменти, които не са развити в България и липсват ръководства за тяхното организиране и прилагане. С тази под-дейност ще се постави началото на пилотно въвеждане на политики, свързани с тези два инструмента и ще се разработят методики за тяхното въвеждане в 60 предприятия. Методиките ще бъдат въведени от специално обучени 16 коуч - експерти. Пълният пакет материали за въвеждане ще бъде прецизиран на основа на натрупания практически опит и ще бъде разпространен сред всички заинтересовани предприятия посредством партньорските мрежи на АИКБ и на асоциираните партньори по проекта.
Под - дейност 2.3. Разработване на мотивационни пакети (МП), ориентирани към работодателите и търсещи работа лица, младежи до 29 г., безработни, неактивни, които да ги мотивират да изберат определени търсени професии, включително чрез насърчаване на трудовата им мобилност. Изготвянето и разпространението на МП цели подпомагането на кариерната ориентация на търсещите работа лица, безработните, неактивните и по-¬специално - безработните младежи до 29 г. и мотивирането им да бъдат активни и гъвкави при търсенето на възможности за трудова реализация. В същото време ще се работи и с работодателите, които, от своя страна, да бъдат по-¬гъвкави и иновативни при привличането на потенциални кадри. Ще бъдат изготвени 4 МП - по един за всеки от четирите пилотни сектора, като те ще съдържат едни общ раздел, както и конкретни указания за прилагането им при работа с всяка една от идентифицираните целеви групи. Те ще бъдат подробно обсъдени с широк кръг заинтересовани страни, посредством серия от 4 кръгли маси, като ще бъдат прецизирани на основа на изразените становища и мнения.
Под - дейност 2.4. Разработване и тестване на он-лайн базирани обучителни програми, стандартизирани по пилотните сектори, за подобряване на адаптивността на търсещите работа към специфичните изисквания на ключовите професии в тях. Успоредно с изготвянето на МП за подпомагане на кариерната ориентация, ще бъдат изготвени и модули към тях за насърчаване на мобилността на работната сила с цел заемане на свободни работни места от определени професии. Тези модули ще бъдат насочени към подобряване на комуникацията с потенциалните работодатели и изготвяне на иновативни стартови кариерни пакети – по един за всеки от пилотните сектори. Интерактивните обучителни програми ще се разработят за обучение по метода коучинг като най-ефективен и резултатен метод. |
693 435.88
|
683 217.32
|
Дейност 2а: Разработване и въвеждане на модул за активно управление на балансирането на пазара на труда и система за практическо приложение на Рейтинговата система: В рамките на дейността се предвижда да бъдат разработени посочените в Дейност 2 резултати, като експертите ангажирани в дейността са общо 48. За всеки експерт е посочено описание на основните му функции в Дейност 8, както и идентификационен код на длъжността за нуждите на проекта. По-конкретно ангажираността на всеки от експертите в отделните в Дейност 2 и отделните под-дейности е както следва:
Под-дейност 2.1. Въвеждане на пилотни модели за повишаване на привлекателността на професиите и тестване в предприятията
2.1.1. Изготвяне на пилотни модели за повишаване на привлекателността на професиите
Д2А Пилотни модели - за 16-те избрани професии - експерти, които ще работят по дейността -К2, К3, К4, К5, К2.2, К2.3, К2.4, К2.5, К2.6, К4.2, К5.1, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2, Б3, Б5
2.1.2.Тестване на пилотните модели:
Д2Б1 Обучение на коуч - експерти (Протоколи за проведено обучение - 16 експерта) - експерти, които ще работят по дейността - K2, K4, K4.1, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1,Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1,Б2,Б3,Б4,В1.1, В1.2,В1.3, В2.1,В2.2,В2.3,В3.1,В3.2,В3.3,В4.1,В4.2,В4.3
Д2Б2 Първоначално тестване на пилотните модели в първа серия от 28 предприятия (28 отчета за резултатите от тестовете) - експерти, които ще работят по дейността - К4, К4.1, К1.5, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1,Ф3.2,Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2, Б3, Б4, В1.1, В1.2,В1.3, В2.1,В2.2,В2.3,В3.1,В3.2,В3.3,В4.1,В4.2,В4.3
Д2Б3 Мозъчна атака за това какво е необходимо да се усъвършенства в пилотните модели - експерти, които ще работят по дейността - К1, К2,К3,К4,К5,К6, К2.1, К2.2, К2.3, К2.4, К2.5, К2.6, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1,Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
Д2Б4 Изготвяне на Доклад за насоките за усъвършенстване на пилотните модели по браншове и професии и за възможностите за прилагане на професионалното менторство и застъпничество за повишаване на привлекателността на професиите - експерти, които ще работят по дейността - К1, К2,К3 , К4, К5, К6, К1.3, К2.1, К2.2, К2.4, К2.3, К2.4, К2.5, К2.6, К4.1, К4.2, К5.1, К5.2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1,Ф3.2,Ф4, Ф4.1, Ф4.2
2.1.3 Прецизиране на моделите:
Д2В Усъвършенстване и фина настройка и на пилотните модели на основа на Доклада (Прецизирани Модели) - експерти, които ще работят по дейността - К1, К2, К3, К4, К5, К6, К2.1, К2.2, К2.3, К2.4, К2.5, К2.6, К4.1, К4.2, К5.1, К5.2, Ф1,Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф 4, Ф4.1, Ф4.2
Д2В1 Обучение на коуч- експерти (Протоколи за проведено обучение - 16 експерта) - експерти, които ще работят по дейността - К4, К5, Ф1,Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф 4, Ф4.1, Ф4.2
Д2В2 Повторно тестване на усъвършенстваните пилотни модели във втора серия от 32 предприятия - експерти, които ще работят по дейността - К4, К5, Ф1,Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф 4, Ф4.1, Ф4.2, Б1,Б2,Б3,Б4,В1.1, В1.2,В1.3, В2.1,В2.2,В2.3,В3.1,В3.2,В3.3,В4.1,В4.2,В4.3
Д2В3 Изготвяне на окончателен вариант на Моделите - експерти, които ще работят по дейността - К1, К2, К3, К4, К5, К6, К2.1,К2.2, К2.3, К2.4, К2.5, К2.6, К3.3, К4.1, К4.2, К5.1, К5.2, Ф1,Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф 4, Ф4.1, Ф4.2
Д2В4 Алгоритъм за адаптиране на Инструкциите към други браншове/професии - експерти, които ще работят по дейността - К1,К2,К3, К4, К5, К6, К2.1, К2.2, К2.3, К2.4, К2.5, К2.6, К3.1, К3.3, К4.1, К4.2, К5.1, К5.2, Ф1,Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф 4, Ф4.1, Ф4.2
Под-дейност 2.2. Разработване на Методика за въвеждане на професионално менторство и застъпничество в предприятията и въвеждане в българското законодателство
2.2.1. Изготвяне и внедряване на Методика
Д2Г1 Дълбочинно интервю с представители на предвидените за тестване на пилотните модели 60 предприятия – с три панела респонденти - експерти, които ще работят по дейността - К1, К2, К4, К5, К6, К1.1, К1.2, К1.3, К1.5, К2.2, К2.3, К2.4, К2.5, К2.6, К3.3, Ф1, Ф2, Ф3, Ф4 |
0.00
|
0.00
|
Дейност 3: Разработване, апробиране и пилотно тестване на методология и методика за обективна оценка на производителността на труда и обвързването й с договарянето на доходите от труд. Изчисляване на производителността на труда на заетите лица в пилотните сектори: Оценката на производителността на труда и обвързването й с работната заплата е сравнително нов инструмент за България, който се прилага едва в 10-тина мултинационални компании. Разработването на подобна система ще даде обективност при договаряне на индивидуалната работна заплата, но също ще спомогне и при колективното трудово договаряне, като всичко това ще доведе до подобряване на условията на труд и повишаване на мотивацията за работа, а следователно – до повишаване на привлекателността на съответните професии. Предвижда се разработването на методология за всяка една от 4-те професии от пилотните браншове, посредством:
3.1. Създаване на Модел за обективна оценка на производителността на труда и обвързването й с договарянето на доходите от труд за всеки от пилотните браншове. Моделът за обективна оценка на производителността на труда и обвързването й с договарянето на доходите от труд ще бъде прецизиран за всеки от пилотните браншове. На практика, още при изготвянето на Номенклатурата на професиите, ще бъде създадена информационната база, необходима за изготвянето на Модела.
3.2.Тестване на Моделите в 60 предприятия за период от половин година.
3.3. След прилагането, Моделите ще бъдат оценени посредством анализ на обективна счетоводна информация и посредством дълбочинно интервю с представители от 60¬-те предприятия – с три панела респонденти и на тази основа ще бъдат прецизирани и ще се изготвят указания за прилагането им.
3.4. Изготвяне на Препоръки за договаряне на МРЗ по браншове на основа на създадения Модел за обективна оценка на производителността на труда и обвързването й с договарянето на доходите на труд за всеки от пилотните браншове.
3.5. Кръгла маса с участието на институциите на пазара на труда, социални партньори и други заинтересовани страни, на която ще се обсъдят Препоръките за договаряне на МРЗ по браншове. |
384 085.43
|
372 158.42
|
Дейност 3а: Разработване, апробиране и пилотно тестване на методология и методика за обективна оценка на производителността на труда и обвързването й с договарянето на доходите от труд. Изчисляване на производителността на труда на заетите лица в пилотните сектори: В рамките на дейността се предвижда да бъдат разработени посочените в Дейност 3 резултати, като експертите ангажирани в дейността са общо 53. За всеки експерт е посочено описание на основните му функции в Дейност 8, както и идентификационен код на длъжността за нуждите на проекта. По-конкретно ангажираността на всеки от експертите в отделните в Дейност 3 и отделните под-дейности е както следва:
3.1. Изготвяне на Модел за обективна оценка на производителността на труда и обвързването й с договарянето на доходите от труд за всеки от пилотните браншове
Д3А Модел за обективна оценка на производителността на труда и обвързването й с договарянето на доходите от труд за всеки от пилотните браншове - експерти, които ще изпълняват дейностите - К1, К2, К3, К5, К6, К1.3, К1.7, К2.1, К2.3, К2.5, К3.1, К3.3, К4.2, К6.1, К6.2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2, Б3, Б4
3.2. Д3В Обучение на експерти от предприятията за прилагането на модел - експерти, които ще изпълняват дейностите - К2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2Б, Б3, Б4
3.3. Д3Г Тестово прилагане на модела в 60 предприятия - експерти, които ще изпълняват дейностите - К2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1.1, Б1.2, Б1.3, Б2.1, Б2.2, Б2.3, Б3.1, Б3.2, Б3.3, Б4.1, Б4.2, Б4.3
3.4. Оценка на Моделите посредством:
Д3Д1 Анализ на обективна счетоводна информация - кабинетно проучване по казуси - експерти, които ще изпълняват дейностите - К1, К1.1, К1.4, К1.2
Д3Д2 Дълбочинно интервю с представители от втората серия от 32 предприятия – с три панела респонденти - експерти, които ще изпълняват дейностите - К1, К1.2, К1.3, К1.4, К1.5, Б1, Б2, Б3,Б4, В1.1, В1.2, В1.3, В2.1, В2.2, В2.3 ,В3.1 ,В3.2, В3.3, В4.1,В4.2 ,В4.3
Д3Д3 Прецизиране на Моделите - експерти, които ще изпълняват дейностите - К2,К3,К6, К2.1, К2.2, К2.3, К2.5, К2.6, К3.1, К4.2, К6.2, К6.1, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
Д3Д4 Изготвяне на Указания за прилагане на Моделите - експерти, които ще изпълняват дейностите - К2,К3, К6, К2.1, К2.2, К2.3, К2.5, К2.6, К3.1, К3.3, К4.2, К6.2, К6.1, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
Д3Е Разработване на Модели за договаряне на МОД на основа на създадения Модел за изчисляване на производителността на труда на заетите лица - експерти, които ще изпълняват дейностите - К1, К2, К3, К4, К5,К6, К3.3
Д3Е1 Организиране и провеждане на Кръгла маса с участието на институциите на пазара на труда, социални партньори и други заинтересовани страни, за да се обсъдят Модели за договаряне на МОД - експерти, които ще изпълняват дейностите - К2 , К3, К4, К5, К6.2, К6.1, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
Д5Е3 Доклад за възможностите за прилагане на Модела за договаряне на МОД - експерти, които ще изпълняват дейностите - К2 , К3, К4, К5, К6 , К2.1, К2.2, К2.3, К2.4, К2.5, К2.6, К3.1, К3.3, К4.2, К5.1, К5.2, К6.2, К6.1, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2 |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4: Институционализиране на постигнатите резултати - в сътрудничество с партньорите: Наред с дейности, насочени към разработване и внедряване на различни инструменти и методики,важна част от изпълнението на проекта е и институционализиране на постигнатите резултати,за да могат те да станат част от политиките на институциите, които работят в областта на пазара на труда. Целта на тази дейност е:
-Подобряване дейността на МТСП и АЗ за формулиране и реализиране на ефективни политики,водещи към устойчиво балансиране на пазара на труда и социално-икономическо развитие;
- Подпомагане дейността на НАПОО чрез допълнителни инструменти за ориентиране по търсени на пазара на труда професии,както и засилване на връзките между бизнеса и отговорните за политиката по професионално ориентиране и обучение институции чрез обмен на експертиза за подобряване формирането на политики;
- Разширяване на партньорство със социалните партньори и структурите на гражданското общество за формиране,прилагане и мониторинг на политики в областта на пазара на труда;
- Въвеждане на ефективни механизми за мониторинг и контрол при прилагането на подходящи мерки и политики за регулиране на пазара на труда;
- Въвеждане на нови и актуализирани процеси и модели на планиране на политиките, свързани с услуги на пазара на труда.
Институционализирането на постигнатите резултати включва изготвянето на методически насоки, практическо обучение на служителите от АЗ и предоставяне на предложения за подобряване на подхода и методиката за предоставяне на посреднически услуги,свързани с търсенето и предлагането на работа в България. Дейността ще включва:
4.1.Разработване и актуализиране на указания за работа на кариерните центрове към АЗ за адекватно кариерно ориентиране към ключовите пилотни сектори и професии на нейните клиенти.Дейността ще надгради предходни проекти на АЗ за изграждане на кариерни центрове, като добави към тяхното портфолио специфични методики за работа с търсещите работа лица и тяхното ориентиране към търсени на пазара на труда професии, както и мотивирането на лицата да се включат в подходящи обучения по тези професии.
4.2.Провеждане на обучения на обучители на служители от АЗ за работа с изготвените материали, които да мултиплицират модела в цялата страна. Предвидено е обучението на 40 служители на АЗ, които работят в кариерните центрове за работа с новите инструменти и с начина на предлагане и прилагане на мотивационните пакети за ориентиране на търсещите работа към идентифицираните професии от пилотните сектори. Асоциираните партньори по проекта, заедно с АИКБ, гарантират активната подкрепа от страна на социалните партньори за постигането на висок ефект на мултиплициране. След като бъдат обучени 40-те служителя ще споделят своя опит с останалите служители в системата на АЗ, основно трудови посредници, които подготвят профила на безработните лица и ги насочват към обучения и обявени работни места. АИКБ и асоциираните партньори ще разпространят информацията сред потенциалните работодатели и сред търсещи работа и безработни лица. Предвид административната структура на АЗ, всеки обучен ще може да подготви и предаде своя опит на не по-малко от двама представителя на ДБТ влизащи в обхвата на ДРСЗ. По този начин модела ще бъде мултиплициран в цялата страна и всяка ДБТ ще разполага с обучени поне двама служителя, които да прилагат разработените инструменти в своята работа.
Обучението ще се организира в рамките на две групи от 20 човека, като неговата продължителност ще е два дни. На обучаемите ще бъдат предоставени обучителни материали, разработени по предходните дейности. Самото обучение ще включва интерактивни форми за обучение, като ще се пресъздаде реална работна среда за практическо усвояване на всеки един от разработените инструменти и методики.В рамките на дейността ще се работи и с експерти на МТСП, АЗ и НАПОО за намиране на подходящи модели за включване на всички постигнати резултати от проекта в работата на трите институции. Основно ще се разчита на експертите на МТСП предвид ролята на формираща политики институция. |
92 584.34
|
92 357.55
|
Дейност 4а: Институционализиране на постигнатите резултати - в сътрудничество с партньорите: В рамките на дейността се предвижда да бъдат разработени посочените в Дейност 4 резултати, като експертите ангажирани в дейността са общо 26. За всеки експерт е посочено описание на основните му функции в Дейност 8, както и идентификационен код на длъжността за нуждите на проекта. По-конкретно ангажираността на всеки от експертите в отделните в Дейност 4 и отделните под-дейности е както следва:
4.1. Разработване и актуализиране на указания за работата на кариерните центрове към Агенция по заетостта за адекватно професионално и кариерно ориентиране към професиите, ключови за конкурентоспособността на пилотните сектори
Д4А Разработване и актуализиране на указания за работата на кариерните центрове към Агенция по заетостта - 4 броя - експерти, които ще извършват дейността - К2,К3, К6, К2.2, К2.4, К2.6, К3.3, К4.1, К4.8, К4.2, К5.1, К5.2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
4.2. Провеждане на обучения на обучители на служители от Агенция по заетостта за работа с изготвените материали
Д4Б Разработване на материали за обучение и извършване на обучение - 40 обучени лица - експерти, които ще извършват дейността - К2, К3, К4, К5, К6, К2.2, К2.4, К2.6, К3.3, К4.1, К4.2, К5.1, К5.2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
|
0.00
|
0.00
|
Дейност 5: Разработване и/или усъвършенстване, апробиране и пилотно внедряване и тестване на практики и инструменти за повишаване на КСО на работодателите по отношение на заетите в тях лица: В рамките на Дейност 5 се предвижда не по-¬малко от 200 заети лица в различни предприятия да подобрят положението си чрез включването им в инициативи за повишаване на корпоративната социална отговорност (КСО) на работодателите им. По дейността се предвижда разработване на нови системи, практики и инструменти в сферата на КСО и етичното поведение на бизнеса, насочени към балансиране на пазара на труда в пилотните сектори. Те ще са насочени към развитие на човешките ресурси, включително посредством повишаване на привлекателността на труда, ротация на задълженията в едно предприятие и за кариерно развитие в предприятията от пилотните сектори. Ще бъдат събрани успешни практики от предприятия, които имат въведени системи за привличане на работна сила чрез използването на КСО инструменти и ще се изготви Бяла книга за добрите практики. Новите КСО инструменти ще бъдат въведени в 60-те пилотни предприятия и информацията за тях ще бъде разпространена, заедно с Бялата книга. Новите системи, практики и инструменти ще се разработят въз основа на:
• Анализ на възможностите на КСО за постигане на синергия с планираните мерки за повишаване на привлекателността на ключовите професии, посредством ГАП анализ;
• Изготвяне на Карта на добрите практики в областта на КСО;
• Изготвяне на Ръководство за внедряване на КСО. Новите инструменти за развитие на човешките ресурси ще включват:
• Идентифициране на добри европейски и световни практики за развитие на човешките ресурси;
• Обсъждане в рамките на мозъчна атака на тяхната приложимост в България;
• Изготвяне на Ръководство за прилагане на КСО практики.
Внедряването на новите КСО инструменти в 60-те пилотни предприятия ще се организира посредством:
• Създаване на Единен наръчник за въвеждане на добри практики – комбиниращ резултатите от изпълнението на дейността до момента;
• Провеждане на обучение на представители от 60-те пилотни предприятия за прилагане на Единния наръчник;
• Внедряване на КСО инструментите в предприятията;
• Проверка и оценка на резултатите – посредством дълбочинно интервю;
• Разпространение на информацията. |
246 583.69
|
246 230.11
|
Дейност 5а: Разработване и/или усъвършенстване, апробиране и пилотно внедряване и тестване на практики и инструменти за повишаване на КСО на работодателите по отношение на заетите в тях лица: В рамките на дейността се предвижда да бъдат разработени посочените в Дейност 5 резултати, като експертите ангажирани в дейността са общо 53. За всеки експерт е посочено описание на основните му функции в Дейност 8, както и идентификационен код на длъжността за нуждите на проекта. По-конкретно ангажираността на всеки от експертите в отделните в Дейност 5 и отделните под-дейности е както следва:
5.1. Разработване на нови системи, практики и инструменти в сферата на КСО и етичното поведение на бизнеса, насочени към балансиране на пазара на труда в пилотните сектори
Д5А1 Анализ на възможностите на КСО за постигане на синергия с планираните мерки за повишаване на привлекателността на ключовите професии – ГАП анализ - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К2, К3, К5, К6, К1.1, К1.2, К1.3, К1.6, К2.1, К2.3, К3.3
Д5А2 Изготвяне на Карта на добри практики в областта на КСО - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К2, К3, К5, К6, К1.1, К1.6, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
Д5А3 Изготвяне на Ръководство за внедряване на КСО по пилотни браншове - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К5, К1.7, К2.1, К3.3, К6.1, К6.4, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2Б, Б3, Б4
5.2. Разработване на нови инструменти за развитие на човешките ресурси, включително посредством повишаване на привлекателността на труда, ротация на задълженията и за кариерно развитие в предприятията от пилотните сектори
Д5Б1 Идентифициране на добри европейски и световни практики за развитие на човешките ресурси и изготвяне на Карта на добри европейски и световни практики за развитие на човешките ресурси - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К4, К6.1
Д5Б2 Провеждане на Мозъчна атака за приложимостта на идентифицираните практики в България и изготвяне на анализ - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К1, К4, К5, К6, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2, Б3, Б4
Д5Б3 Разработване на Ръководство за прилагане на практиките - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К1, К4,К4.2,К6.2, К5, К6, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2, Б3, Б4, В1.1, В1.2, В1.3, В2.1, В2.2, В2.3, В3.1, В3.2, В3.3, В4.1, В4.2, В4.3
Д5В Събиране на успешни практики от предприятия, които имат въведени системи за привличане на работна сила чрез използването на КСО инструменти и изготвяне на Бяла книга за добрите практики - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К3, К4, К5, К6, К1.1, К4.2, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2, Б3, Б4, В1.1, В1.2, В1.3, В2.1, В2.2, В2.3, В3.1, В3.2, В3.3, В4.1, В4.2, В4.3
5.4. Внедряване на новите КСО инструменти в пилотни предприятия
Д5Г1 Създаване на Единен наръчник за въвеждане на добри практики – комбиниращ резултатите от изпълнението на Дейността до момента - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К4, К6, К1.1, К1.7, К2.3, К3.3, К4.2, К5.2, К6.1, К6.4
Д5Г2 Провеждане на обучение на представители от 60-те пилотни предприятия за прилагане на Единния наръчник и изготвяне на материали за обучение - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К2, К3, К4, К5,К2.1, К2.3, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2
Д5Г3 Внедряване на КСО инструментите в предприятията в 60 предприятия - експерти, които ще бъдат ангажиране с изпълнение на дейността - К1, К2, К4, К5, Ф1, Ф1.1, Ф1.2, Ф2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3, Ф3.1, Ф3.2, Ф4, Ф4.1, Ф4.2, Б1, Б2, Б3, Б4 |
0.00
|
0.00
|
Дейност 6: Организация и управление на проекта: Дейността по организация и управление на проекта се състои в цялостното планиране на дейностите по проекта, при прецизиране на обстоятелствата, настъпили в периода от подаване на проектното предложение до подписването на договора за изпълнението на проекта, текущото изпълнение, организация, мониторинг, контрол и отчитане на отделните дейности и финализиране на проекта. Непосредствено след подписването на договор с Договарящия орган ще бъде проведена организационна среща на екипа по проекта за разпределение на задачите по организиране на изпълнението. Правилното и навременно разпределение на задачите е от съществена важност за качеството на целените резултати. За управлението на проекта ще бъде създаден следния екип за управление на проекта (ЕУП):
а) Ръководител проект -отговаря и контролира цялостната организация и изпълнение на проектните дейности;
б) Счетоводител финансист - отговаря за счетоводната отчетност на проекта, изпълнение и контрол на бюджета, изготвяне на разчетноплатежни ведомости, разплащания с контрагентите, изготвяне на финансови отчети;
в) Координатор дейности - отговаря за цялостната организация и качественото изпълнение на дейностите, като следи за срокове, конкретни задачи, текуща комуникация, превенция на риска и координация между отделните екипи от експерти към АИКБ;
г) Технически сътрудник - отговаря за подготовката и съхранението на цялата документация по проекта, подпомага технически останалите членове от екипа;
д) Специалист вътрешна организация и технически контрол - отговаря за координацията на експертите по проекта и за придвижване на съответните документи, доказващи престацията на техния труд и заплащане.
Дейността ще се реализира посредством няколко етапа:
1. Оформяне на документите за стартиране, изпълнение и отчитане на проекта и сключване на договори с екипа за организация и управление на проекта и др.
2. Осигуряване на физическа локация и техническо оборудване за изпълнение на проекта.
3. Изготвяне и изпълнение на График за провеждане на тръжните процедури за избор на изпълнители на външни услуги по проекта в съответствие със ЗОП.
4. Разработване на система за мониторинг с количествени и качествени индикатори за постигане и тяхното проследяване, включително разработване и одобряване на методологията за оценка на напредъка по проекта – чек лист на подробен набор от критерии за вътрешно отчитане качеството и успеха на изпълнението и оценка на напредъка. На тяхна основа ще се извършват мониторинга и отчитането на изпълнението на проекта и ще бъде осъществяван контрол върху качеството и последващ контрол на всяко шестмесечие.
5. Координиране на изпълнението на отделните дейности, на работата на експертите, обезпечаване на комуникацията на екипите експерти, разработка на бланкови документи за отчитане съгласно указанията и изискваната форма от Договарящия орган, система за оценка на риска.
6. Осигуряване на счетоводната отчетност и техническото отчитане на изпълнението на дейностите по проекта.
7. Подготовка и подаване на технически и финансови отчети, включително на междинни и финален технически и финансов отчет. |
232 173.59
|
227 273.89
|
Дейност 7: Осигуряване на информиране и публичност: Дейността по осигуряване на информация и публичност цели информирането на всички целеви аудитории, заинтересовани страни и на широката общественост по отношение на постиженията при реализацията на проекта. По този начин те ще бъдат привлечени и мотивирани да се запознаят с целите на проекта и с неговите резултати и като резултат, ще бъдат ангажирани активно потенциалните потребители на данни и информация от пилотните модели и ще се даде възможност за тяхното бъдещо прилагане в практиката. Съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 е предвидено да се извършват дейности, с които да се популяризира проектът сред заинтересованите страни. Основни целеви аудитории са работодателите и работниците, търсещите работа лица, държавните институции имащи отношение към пазара на труда, медиите и научните среди. Основните дейности за информиране и публичност, които са предвидени в проектното предложение, включват:
1. Визуализиране на всички използвани в проекта материали с логото на програмата и схемата, по която се изпълнява проекта, а именно: договори, анализи, проучвания, методики, наръчници, инструкции, информационни табели, прессъобщения и др.;
2. Разпространяване на информацията чрез членовете и партньорите на АИКБ в България и останалите страни членки на ЕС чрез CEEP, в която членува АИКБ.;
3. Осигуряване на информация за извършващите се дейности по проекта под формата на указателна табела и други рекламни материали;
4. Периодична информация под формата на отделно приложение на проекта, прес -съобщения и съобщения за напредъка на проектните дейности на уебсайта АИКБ http://bica-bg.org/.
При изпълнение на проектните дейности ще се отбелязва финансовия принос на Общността и ще се поставят логото на ЕС и на ОП РЧР на всеки материал по проекта. Дейността по осигуряване на публичност и информиране цели посланието на проекта да достигне да най-широк кръг от заинтересовани лица, позовавайки се на финансовата подкрепа на европейската комисия и ЕСФ.
Предвидените за изпълнение дейности за информация и комуникация не надхвърлят 1 % от разходите за изпълнение на проекта съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014- 2020 и Условията за кандидатстване. |
23 051.20
|
21 629.32
|
Дейност 8: Описание на функциите на ангажираните по проекта експерти, валидно за всички дейности: Проектът ще се изпълнява от експерти на АИКБ, представители на браншовите организации и федерации – асоциирани партньори по проекта, в зависимост от конкретния сектор. В изпълнението ще участват и експерти от МТСП, АЗ и НАПОО, които ще участват в дейностите, както е описано в проектното предложение.
1. Ключови експерти – висококвалифицирани в съответната област специалисти, с дългогодишен опит. Съставът им е както следва:
• К1. Социолог – отговаря за дизайна на изследователските инструменти, за правилното провеждане на проучванията, за обработката и анализа на набраната информация и за представянето й в необходимия за нуждите на проекта вид;
• К2. Привлекателност на професиите – отговаря за качественото изпълнение на всички дейности, документи и инструменти, насочени към оценка и повишаване на привлекателността на професиите.
• К3. Дизайн на модели, стратегии и планиране - отговаря за разработването на моделите и стратегиите по проекта, за анализа на информацията, свързана с тяхното тестване, апробиране и прецизиране, за създаването на устойчиви алгоритми за тяхното ползване и адаптиране в бъдеще.
• К4. Мотивация и обучения - отговаря за изготвянето на модели, инструменти и програми за обучение за повишаване на мотивацията на човешките ресурси, както и за програмите за обучение за институционализиране на постигнатите резултати и за обучение на експерти в рамките на проекта.
• К5. Условия на труд – отговаря за елементите в пилотните модели и инструменти, както и за частите от анализите, свързани с условията на труд и тяхното подобряване. Осигурява хоризонтален подход във всички дейности по проекта за това те да допринасят директно или индиректно за подобряване на условията на труд в резултат от прилагането на продуктите, инструментите и методологиите по проекта.
• К6. Индустриални отношения и договаряне на доходите от труд - отговаря за прилагането и отразяването в документите и инструментите по проекта на съвременните световни, европейски и национални достижения в областта на индустриалните отношения и за въвеждане на инструменти и подходи за обективно договаряне на доходите от труд, включително посредством обективно отчитане на производителността на труда.
Всички експерти са отговорни за качеството на крайните продукти в дейностите и направленията, в които са ангажирани.
2. Дългосрочни експерти – висококвалифицирани експерти, с дългогодишен опит в съответната област. Разпределени са в 6 под-екипа. Всеки под-екип е профилиран в едно от направленията, в които работят ключовите експерти и по този начин всеки от ключовите експерти се явява и като тим лидер на съответната група дългосрочни експерти:
2.1. Социология, набиране и обработка на информация – работи в областта на ключовия експерт Социолог. Участват:
• К1.1. Набиране и обработка на аналитична информация - участва в решенията по начина на набиране, както и в обработката, анализа и представянето в съответен вид на аналитичната информация, набрана в рамките на изпълнение на проекта.
• К1.2. Методология на представителни проучвания – отговаря за методологията на представителните проучвания, както и за методическите насоки за обучение на лицата, които ги изпълняват.
• К1.3. Дизайн на качествени изследвания –отговаря за дизайна на качествените изследвания – дълбочинни интервюта, проективни техники и други, за правилното обучение на лицата, извършващи проучванията, както и за адекватното кодиране, обработване и анализ на набраната информация.
• К1.4. Терен, статистико математическа обработка и методи за анализ – отговаря за качественото изпълнение на изследванията на терен, за статистико математическата обработка на набраната информация, както и за подбора на адекватни методи за анализ и за тяхното прилагане.
• К1.5. Контрол на теренната работа и анализ на съвкупната информация – отговаря за контрола на теренната работа, за адекватната обработка и анализ на набраната съвкупна информация и за нейната трансформация в разбираем и ползваем вид; |
0.00
|
0.00
|
Дейност 8а: Описание на функциите на ангажираните по проекта експерти, валидно за всички дейности: 3. Браншови експерти. Браншовите експрети са две групи - функционални експерти и експрети по браншови дейности.
3.1. Функционални експерти - по трима на сектор – отговарят за представянето на вижданията на всеки от четирите пилотни сектора във всички документи и резултати по проекта, както и за тяхното адаптиране по браншове:
• Ф1. Функционален експерт по машиностроене - представител на работодателите;
• Ф1.1. Функционален експерт по машиностроене – представител на браншовите синдикални федерации;
• Ф1.2. Функционален експерт по машиностроене – представител на браншовите синдикални федерации;
• Ф2. Функционален експерт по електротехника - представител на работодателите;
• Ф2.1. Функционален експерт по електротехника – представител на браншовите синдикални федерации;
• Ф2.2. Функционален експерт по електротехника – представител на браншовите синдикални федерации;
• Ф3. Функционален експерт по спедиция- представител на работодателите;
• Ф3.1. Функционален експерт по спедиция – представител на браншовите синдикални федерации;
• Ф3.2. Функционален експерт по спедиция – представител на браншовите синдикални федерации;
• Ф4. Функционален експерт по здравеопазване – представител на работодателите;
• Ф4.1. Функционален експерт по здравеопазване – представител на браншовите синдикални федерации;
• Ф4.2. Функционален експерт по здравеопазване – представител на браншовите синдикални федерации. |
0.00
|
0.00
|