Допълнително обучение по български език : Целта на тази дейност е да подпомогне успешната адаптация в образователната система на децата, за които българският език не е майчин и осигуряването на равен достъп до образование на децата от етническите малцинства от град Правец и селата Разлив, Осиковица и Осиковска Лъкавица.
Децата от етническите малцинства живеят преди всичко в затворена общност, в обособени ромски махали и родителите не обръщат внимание на развитието на способностите им за езиково и социално общуване и за приобщаване към други етнически общности. Затова, още през първата им година в училище тези деца постигат много ниски резултати и загубват в ранна възраст мотивация да учат. Дейността ще се реализира в Детска градина „Здравец” – където ще се обхванат децата до училищна възраст и в Основно училище „Любен Каравелов” – с.Осиковица - средищно училище, където ще се обхванат нуждаещите се ученици в училищна възраст от 1 до 4 клас. Доброто владеене на официалния език на страната е базова предпоставка за успешна социална реализация на всеки. Езиковата компетентност по български език прави възможен достъпа до редица обществени сфери. Партньорите осъзнават, че усвояването на български език от деца, за които той не е майчин, е от ключово значение за тяхната интегрирация в обществото, за професионалната им реализация и личностно развитие. Децата от етническите малцинства, които ще бъдат обхванати от дейността са минимум 24 на брой. Те имат минимални познания по български език, което създава голям проблем с общообразователната им подготовка. В редица случаи проблемите се задълбочават с годините, стига до момента, когато в училищна възраст те системно изостават по предметите поради не доброто познаване на българския и отпадане от училище. Идентифициран е проблема с овладяването на българския език, което допълнително усложнява процеса на адаптацията. Това незнание се определя като сериозна пречка при усвояването на останалите учебни дисциплини. Опита на партньорите сочи, че редица родители осъзнават важността на доброто владеене на официалния български език за успешната реализация на децата им в бъдеще. По този начин и те ще способстват и насърчават участието на децата в дейността. За реализация на дейността ще се ангажират двама учители по български език и литература /един в детската градина и един в училището/ за период от 18 месеца, като заниманията ще се провеждат по 4 часа седмично. Обучението ще се осъществява посредством дидактически игри, различни визуални средства и обучителни форми на принцип учене чрез преживяване и учене чрез игри.
|
23 231.60
|
18 528.23
|
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище: Неосъзнаването на образованието като ценност от родителите води до изоставяне и повтарянето на класа от учениците. Община Правец идентифицира причините, които са липса на интерес към ученето и училището, незаинтересованост, бягства от учебни часове, конфликти със съученици и учители, лоша атмосфера в семейството. Планира се последователна работа с изоставащите ученици от ромската общност. Целта на дейността е предотвратяване отпадането от образователната система на ученици от етническите малцинства, поради наличието на изоставане и образователни дефицити в усвояването на учебния материал по основните учебни дисциплини и създаване на условия за превръщане на образователните институции в привлекателно място за децата, чрез създаване на възможности за занимания, които стимулират развитието на интересите и способностите на децата.
Дейността ще се реализира в ОУ „Любен Каравелов”,с.Осиковица-за ученици от 7 до 14 годишна възраст от селата Осиковица и Осиковска Лъкавица в две направления:
1.Допълнителни занимания за нуждаещи се ученици в Клуб „Знам и мога” (от 1 до 4кл - група с минимум 12 ученика от 5 до 7кл–група с минимум 12 ученика) за 18 месеца - ще се извършват под формата на извънкласни дейности. Програмите ще бъдат съобразени с основните пропуски в усвояването на учебния материал по основните предмети на учениците от целевата група. Изготвянето на програмата и подбора на съдържанието, методите и техниките на обучение ще бъде ангажимент на избраните за провеждането на дейността учители. Обучителни методи –дидактични упражнения, игри, беседа, дискусия, интерактивни техники, използване на съвременни УТС.
2.Дейности, насочени за развитие на индивидуалните дарования и заложби на учениците от целевата група, организирани за 18 месеца в следните клубове:
- „Театрално студио"-1 група с 16-20 деца - Подготвяне на театрални постановки. Възпитаване на учениците в дух на толерантност към други етнически групи, техните обичаи, празници и традиции
- „Здрав дух в здраво тяло"-1 група с 15-20 деца - превръщането на училището в привлекателно място за учениците от ромският етнос чрез спортни занимания .
- „Пъстра китка"-1 група с 12-15 деца - развиване на музикалните заложби у децата и стимулиране задържането им в училище.
За изпълнението на дейността ще бъдат наети: 5 учители с опит над 7г. и 5 педагог-сътрудника сътрудника с опит до 3г., както и 1 експерт образователни дейности с опит над 7г. Възнаграждението ще бъде почасово съгласно Стандартна таблица за допустимия размер на почасовото възнаграждение на лицата, наети във връзка с изпълнението на проекти, съфинансирани от ЕСФ по ПО 2 и 3 на ОП НОИР.
Допълнителните занимания за учениците ще бъдат насочени към преодоляване на дефицити в усвояването на учебния материал.
Програмите и учебното съдържание на дейността ще бъдат съобразени с основните пропуски в усвояването на материала.Чрез игрови подход, който е невъзможно да бъде реализиран в учебните часове ще се формират знания, за които са установени дефицити.
Експертът ще установява дефицитите и ще подпомага педагозите при разработването на програмите за тяхното преодоляване и тяхното периодично актуализиране в съответствие с постиженията на учениците. Ще работи с учениците и родителите в посока повишаване мотивацията за посещение в училище и редовно посещаване на допълнителните занимания, разписани в Дейност 2. Ще следи промените в интересите и постиженията на учениците и при необходимост ще подпомага тяхното насочване към определен клуб. Ще организира изяви на клубовете.Ще бъде нает в рамките на дейността, тъй като ще работи пряко с целевата група изоставащи ученици и техните родители. Ще има почасова заетост и гъвкаво работно време, съобразени с естеството на възложената работа.
Сътрудниците ще подпомагат педагозите в организиране и документиране на планираните мерки, ще оказват съдействие на учениците при осъществяване на дейността и при необходимост ще осъществяват връзка с родителите на обхванатите деца. |
84 429.80
|
57 688.11
|
Подобряване на образователната среда в детска градина-дейности с целевите групи: Оценката на настоящата ситуация води до заключението, че е нужно да има форми за пълноценно общуване, развлечение и отдих, придобиване на допълнителни „умения за живот”, разнообразни занимания извън обичайните, провеждани в рамките на образователния процес.
Предвиденото в дейността цели основно превръщането на детската градина в привлекателно място за децата, чрез разнообразни занимания извън обичайните провеждани в предучилищната институция и осигуряване на личностна изява на децата.
Заниманията по интереси имат доказан ефект като средство за повишаване удовлетвореността от образованието и стимулиране включването в образователната система. Те осмислят свободното време на децата чрез изява в предпочитана дейност, приобщават и мотивират. Тези занимания повишават мотивацията за участие в образователния процес и допринасят за развиване на знания, умения и компетентности.
Дейността в ДГ „Здравец” е насочена към деца до 7 годишна възраст от град Правец и село Разлив и ще се осъществи чрез следните клубове:
- „Театрално студио” – 1 група с 15-20 деца - Драматизации на приказки от различни етноси. Възпитаване у децата на уважение към други етнически групи, техните обичаи, празници и традиции
- „Фолклорни чудесии“ – 1 група с 12-15 деца -Заучаване на народни песни от двата етноса и усвояване на певческото изкуство
- „Пъстри ритми” – 1 група с 15-20 деца – за приобщаване на децата към мултикултурна среда, чрез развитие на музикалните и танцови заложби у всяко дете от двата етноса
- „Сръчко” – 1 група с 15-20 деца за усвояване на различни техники и начини за работа с различни материали, както получаване на знания за приложни и други изкуства
- „Бързи, смели, сръчни” – 2 групи по 15 деца - спортни занимания с цел по-добра социализация на децата.
- „Малкият художник” – 1 група с 15-20 деца – занимания по изкуства за стимулиране на творческите способности и изяви на децата, за развиване на фантазията и мисленето на децата чрез работа с различни художествени техники и материали.
- „Пей и танцувай с мен”– 1 група с 12-15 деца – за развитие на музикалните и танцови заложби у всяко дете в мултикултурна среда допринасяща за социализирането на децата в детската среда.
С цел улесняване работата на учителите и сътрудниците се планира наемане на един експерт, който да е ангажиран с дейността на всички клубове. Експертът ще работи 18 месеца. Основните му задължение ще е: подпомагане методически разработването на програмите за клубовете, даване на препоръки и насоки за решаването на възникнали трудности при изпълнение на заложените мерки в дейността; идентифициране на евентуални рискове и участие в процеса на търсене на възможно най-адекватно действие за преодоляването им, мониториране работата на клубовете, търсене на обратна връзка от родители/персонал/деца. Организиране на съвместни мероприятия на клубовете към съответната образователна институция.
Реализирането на дейността ще даде възможност за осигуряване на занимания с децата от ромската общност, за които родителите нямат възможност да заплащат такса за посещение на подобни дейности към читалища и спортни клубове.Същевременно това ще доведе до увеличаване на броя деца извън задължителна предучилищна възраст посещаващи детска градина. Предвижда се децата да бъдат включвани с изяви в общинските културни и спортни мероприятия, което ще допринесе за личната удовлетвореност на деца и родители.
Кандидатът и партньора-детска градина ще подберат учители и сътрудници, които да отговарят на специфичните изисквания за работа с деца за всеки от Клубовете.
За дейностите в ДГ”Здравец” са предвидени режийни разноски за една самостоятелна сграда, което ще се използва само за дейностите по проекта и има възможност за самостоятелно отчитане. Отчитането на ток и природен газ ще се извършва след изготвяне на протокол съобразно показателите на уредите за измерване на разхода в помещенията. |
124 574.50
|
75 885.62
|
Подобряване на образователната среда в детска градина- оборудване и обзавеждане: Дейността предвижда закупуване на обзавеждане и оборудване с цел повишаване мотивацията за редовно посещение на детска градина. Тя има за цел да осигури качествено образование на децата чрез създаване на подходяща приемнаща среда, улесняване на достъпа и засилване на мотивацията им за включване в образователния процес. Обхващането на децата в задължителна предучилищна подготовка ще спомогне за преодоляване на различни комплексни проблеми, произтичащи от социалното изключване или които водят до него. Целта е подпомагане духовното, физическо и социално развитие на децата, здравословния начин на живот. Подобряването на образователната среда в детската градина, където се отглеждат и възпитават деца от етническите малцинства е от важно значение е подобряване на привлекателността и повишаване на мотивацията за учене. Дейността предвижда закупуване на обзавеждане и оборудване, с цел повишаване мотивацията за учене и осъзнаване на образованието като ценност. По този начин ще се осигури осигури качествено образование на децата от етнически произход, чрез създаване на образователна и възпитателна среда, чрез улесняване на достъпа и засилване на мотивацията им за включване в образователния процес. Закупеното оборудване и обзавеждане ще бъде монтирано и инсталирано в помещенията на детската градина – партньор по проекта.
На закупеното оборудване и обзавеждане със средства ще се поставят ще се поставят визуализиращи стикери в съответствие с документа „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020”. |
22 354.00
|
22 354.00
|
Работа с родителите от етническите малцинства : Необразоваността, социалната изключеност и бедността кара родители от етническите малцинства да не приемат училището като място, в което децата им могат да се развият и придобият знания, които ще помогнат за по-нататъшна реализация. Липсата на мотивация и отговорно отношение от тяхна страна към обучението на децата им предразполага за нередовното посещение на учебни занятия от децата, което води до отпадане от училище. Преобладаващата част от родителите на децата са неграмотни, но партньорите разполагат с амбициозни и квалифицирани екипи, което спомага за безпроблемното реализиране на дейността. Непрекъснатата комуникация между родители и деца е важен фактор за положителна мотивация. Целта на изпълнение на дейността е да се повиши тяхната заинтересованост към учебния процес и подобри взаимоотношенията семейство-образователна институция-общество.
Партньорите по настоящия проект си поставят следните задачи по отношение на поне 100 родители на ученици от етническите малцинства:
-привличане на родителите и по-широката общественост като партньори в процесите за образователна интеграция на деца от етническите малцинства;
-стимулиране участието на семейството в училищния живот;
-създаване на атмосфера на толерантност и уважение между деца, родители, педагози и представители на по-широка общественост от различен етничен произход;
- разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието.
Целта на дейността е формиране на родителски капацитет за подкрепа на работата с деца от маргинализирани групи като превенция на рисковете от образователна, социална дезинтеграция и дискриминация. Тя обхваща родители на децата и учениците от целевата група и ще се извърши от външен изпълнител. Констатираните дефицити в развитието на децата, изоставането им от общото равнище на връстниците им, са свързани с липсата на достатъчен родителски капацитет за подкрепа на децата. Семейството и образователната институция не трябва да се противопоставят или да се приемат като взаимнозаменяеми. Те са равнопоставени и взаимодопълващи се фактори за личностно развитие и успешна адаптация на детето в социалната и образователна среда. Дейността ще се изпълни от Община Правец, като част от предвидените мерки ще се възложат на външен изпълнител, а друга част общината ще изпълни чрез наети за работа по дейността лица. Първоначално ще се наемат три лица на следните позиции - 1 лице като "Психолог" и 2 лица на позиция "Учител-работа с родители", които ще бъдат мобилен екип, работещ с родителите от Правец и селата Осиковица, Осиковска Лъкавица и Разлив. Основните им задължения са следните:
-Психолог-40 ч. месечна заетост-провежда диагностика на психологическото състояние на родителите, използвайки специализирани методики, провежда обучителни програми със семействата на децата от целевата група както и различни тренинги с родителите на децата с цел изграждане на групи за взаимопомощ. Чрез включването на психолог в дейността родителите ще получат психологическо консултиране по въпросите на детско-родителските и семейните отношения.
Учители - работят с родителите в посока формиране и развитие на родителски умения за възпитание, създаване на връзка родител-дете, повишаване на самочувствието и увереността на родителите и разширяване на подкрепата. Провежда групови и индивидуални сесии за изграждане на стимулиране на общуването, промяна на нагласите, интеркултурното образование. Основната им задача ще бъде да работят с родителите от целевата група в общността, но също така ще изпълняват и ролята на медиатори между семейството на застрашеното от отпадане дете, училищните власти и различни институции и организации, които биха могли да участват в изработване на решение на даден проблем.Като резултат по проекта ще бъде създадена информационна база за децата, които са в реален риск от отпадане или са отпаднали от образователната система. Планира се всеки учител да работи 18 месеца по 80 часа месечно пряка работа с родителите. |
92 784.00
|
62 801.99
|
Преодоляване на негативни обществени нагласи: Целта на дейността е да се променят нагласите на обществото спрямо образователната интеграция на децата от ромски произход, а също нагласите на възрастните роми към образователната интеграция. Тук е и съществената разлика между тази дейност и дейност по ОП РЧР „Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи”, а именно, че акцента е образованието. В реализацията на дейността се планира да бъдат обхванати 100 родители, като се предвиждат разнообразни мероприятия, които да отговорят на специфичните потребности на лицата. Достъп до мероприятията ще имат всички обхванати от проекта лица, както и други заинтересовани страни. Възможно е едно и също лице да присъства на повече от едно събитие.
Едно от планираните събития е кръгла маса „Преодоляване на негативни обществени нагласи чрез образователна интеграция”, за която при изготвяне на индикативния бюджет на дейността са предвидени 3000,00 лв. Те ще се разходват за:изготвяне и представяне на презентации-1x1000лв.; съставяне, изготвяне и отпечатване на специализирани материали, които ще се разпространят сред участниците- 300x5лв.-1500лв.; наем зала-1x250лв.; наем техника/мултимедия/-1x250лв. Екземпляри от специализираните материали ще се предоставят на участниците от Дирекция “Социално подпомагане”, институции, НПО, за да ги разпространяват сред техните целеви групи. Така дейността ще има мултиплициращ ефект и устойчивост.
В рамките на дейността ще се осъществят 4 броя срещи с родители, всяка от които с различна тематика. За нея ще са планирани средства в размер на 4000лв., определени по следния начин:информационни материали-160x5лв.-800лв.;наем зала-4x250лв.-1000лв.;вода/сладки/соленки-4x300лв.-1200лв.; наем техника/мултимедия/-4x250лв.-1000лв.;
Планира се организиране и реализиране на 4 събития-изложби, театрални постановки и концерти за да се представят постиженията на целевите групи пред местната общественост. Предвидените средства за тях са 10000лв., изчислени по следния начин: наем техника/мултимедия/-4x250лв.-1000лв.;създаване и отпечатване на специализирани тематични материали-400x4лв.-1600лв.;материали за участници-100x5лв.-500лв.;вода/сладки/соленки-4x300лв-1200лв.;хонорари на експерти на НПО-партньора, които ще участват в организиране и провеждани дейността/3 лица/-3лицаx4събитияx475лв.-5700лв.
Дейността е различна от дейността по публичност и визуализация съгласно „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020”. Планираните разходи в Дейност 6 "Преодоляване на негативни обществени нагласи" по ОП НОИР са определени и аргументирани по следния начин:в дейността ще се включат експерти на Партньор 1-социален работник, юрист, сътрудници и други специалисти, които пряко ще участват в изпълнение на дейността.
Средствата, които ще получи Партньор 1 в Дейност 6 са в размер на 17 000 лв.
|
17 000.00
|
16 999.83
|