Разработване и прилагане на Референтна архитектура за оперативна съвместимост (РАОС): В рамките на дейността ще бъде извършен анализ на изискванията и практиките в областта на оперативната съвместимост на европейско ниво. Ще се извърши анализ на управлението и прилагането на изискванията за оперативна съвместимост (ОС) на Европейската комисия, който ще включва четирите слоя на ОС (правен, организационен, семантичен и технически), за целите на създаването и управлението на интегрирани обществени услуги на национално ниво, включително и на трансгранично ниво. Ще бъдат анализирани съществуващите документи на национално и европейско ниво, в т.ч. Националната рамка за оперативна съвместимост, Концепцията за оперативна съвместимост, Европейската рамка за оперативна съвместимост, Плана за действие за оперативна съвместимост и Европейската референтна архитектура за оперативна съвместимост (EIRA), както и разработените документи и решения по програма ISA² (https://ec.europa.eu/isa2/home_en). Ще се проучат добри практики, реализирани на европейско ниво в някои държави членки (поне 3), като се разгледат реални примери в използването на каталози, речници, стандарти и модели в областта на оперативната съвместимост и ще се разработи наръчник за добри практики. Ще бъде разработена и утвърдена Референтна архитектура за оперативна съвместимост (РАОС), като част от Архитектурата на електронното управление. Тя ще съдържа стандарти, описание на процеси, правила и процедури, свързани с поддържането и прилагането на референтната архитектура, включително по отношение на регистрите за оперативна съвместимост. Ще бъдат дефинирани и описани градивни елементи (Architecture Building Blocks), структурирани според четирите слоя на ОС:
• Правен (Legal view);
• Организационен (Organisational view);
• Технически (Technical – Application view, Technical – Infrastructure view);
• Семантичен (Semantical view).
Ще бъдат разгледани и описани връзките и взаимодействието между различните градивни елементи.
РАОС ще осигури възможност на лицата по чл.1, ал. 1 и ал. 2 от ЗЕУ да предоставят оперативно съвместими публични услуги на местно, национално и европейско ниво за гражданите и бизнеса. С оглед популяризиране и прилагане на референтната архитектура сред широк кръг заинтересовани лица, ще бъде изграден федериран портал за публикуване на информация, свързана с оперативната съвместимост, като част от ЕПДЕАУ.
Ще бъде разработен и утвърден План за поетапното прилагане на РАОС, включително изготвяне на предложения за нормативни промени, свързани с прилагането ѝ. Ще бъдат идентифицирани и приоритизирани необходимите мерки/дейности, свързани с прилагането на РАОС, както по отношение на отделните администрации, така и по отношение на съвместно използваните IT ресурси. Ще бъде извършен анализ на нормативната уредба и ще бъдат изготвени проекти на нормативни актове за регламентиране на прилагането на РАОС и Информационната система за централизирано изграждане и поддържане на регистри (ИСЦИПР). |
487 931.27
|
527 704.26
|
Разработване на Информационна система за централизирано изграждане и поддържане на регистри (ИСЦИПР) : В рамките на дейността ще бъде изградена, тествана и внедрена Информационна система за централизирано изграждане и поддържане на регистри (ИСЦИПР), които са вписани в Регистъра на регистрите (РР), а данните, понятията, процесите и документите, чрез които те оперират, са вписани в Регистъра на информационните обекти (РИО). Системата ще бъде изградена като уеб базирана ИС и ще функционира в инфраструктурата на ДХЧО. Чрез системата ще се предоставя нова услуга „Централизирано изграждане и поддържане на регистри“. Чрез системата ще е възможно всяко ведомство автоматизирано да създаде структура от данни и изпълнение на работните процеси, свързани с предоставяните чрез регистъра услуги (вписване, промяна, и удостоверяване на обстоятелства), както и графични потребителски интерфейси за достъп до съответните услуги. Ще се предостави възможност една администрация да поддържа данните в множество регистри, за които е първичен администратор на данни (ПАД), в изолирани пространства (tenants), както и множество администрации да поддържат един или повече регистри в предоставено чрез системата изолирано пространство. Системата необходимо да взаимодейства с външни системи, включително чрез интеграционната шина за обмен на удостоверителна и справочна информация (RegiX).
ИСЦИПР ще изпълнява като минимум следните функционалности:
- изпълнение на процеси по вписване, промяна и удостоверяване на обстоятелства;
- интеграция с интеграционната шина за обмен на удостоверителна и справочна информация за получаване и предоставяне на данни от и към други системи;
- поддържане на интерфейси за предоставяне на справочна и удостоверителна информация специфична за всеки регистър;
- възможности за проверка на достоверността, сигурността и актуалността на данните;
- възможност за предоставяне на данни в отворен формат, включително и в реално време, чрез стандартизирани и публично достъпни приложни програмни интерфейси (API);
- механизъм за поддържане на многоезичност на фактите и обстоятелствата, които се вписват в регистрите, включително номенклатури и др. чрез интеграция с eTranslate;
- възможност за достъп до потребителските интерфейси и чрез мобилни електронни устройства (смартфон, таблет и др.)
- поддържане на одитна следа на всяка операция от ниско ниво локално и интеграция с централизирания журнал на събития, поддържан от МЕУ.
Ще бъдат разработени правила и процедури за централизирано изграждане и поддържане на регистри, включително и изготвяне на предложения на нормативни промени, при необходимост.
Ще бъде изготвена пълна техническа и експлоатационна документация на ИСЦИПР, в т.ч. ръководство на потребителя, материали за самообучение за работа със системата. Ще бъдат проведени обучения за работа със системата на минимум 8 служители на МЕУ - потребители и администратори. |
30 996.00
|
157 227.79
|
Изграждане на централизирани регистри за оперативна съвместимост чрез ИСЦИПР, трансформация и миграция на данни към тях: В рамките на дейността ще бъдат създадени Регистъра на регистрите (РР) и Регистъра на информационните обекти (РИО) по специалния алгоритъм в ИСЦИПР.
В рамките на дейността ще бъде създаден и Регистъра на стандартите (РС).
На база на утвърдената РАОС, ще бъдат създадени/трансформирани/мигрирани приложимите модели на данни, в т.ч.:
- съществуващите модели на данни, вписани в Регистрите за оперативна съвместимост (РОС);
- модели на данни, дефинирани в Core Vocabularies, разработени по програма ISA2;
- модели на данни, които са нормативно регулирани понятия за целите на функционирането на електронното управление.
Описаните по-горе три групи модели формират базовите модели на данни, които ще бъдат вписани в РОС, изградени чрез ИСЦИПР. |
1 265 267.00
|
0.00
|
Изграждане на регистри и Единна информационна система за автоматизиране на вътрешно административни процеси в ММС: В рамките на дейността ще бъдат изградени минимум 4 регистъра, за които ПАД е Министерство на младежта и спорта, в т.ч. Регистър на спортните организации, Регистър на спортните обекти, Регистър на други организации в областта на спорта и Регистър на треньорските кадри. Ще бъде изградена, тествана и внедрена Единна информационна система за автоматизиране на вътрешно административни процеси в ММС (ЕИС), във връзка с чл. 9, ал.1, ал. 2 на Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС) и в съответствие с чл. 5, ал. 1 от Наредба № 1 от 05.02.2020 г. за публичните регистри в Министерството на младежта и спорта (ММС).
Ще бъде извършен анализ на нормативната уредба в областта физическото възпитание и спорта, с оглед обезпечаване пълнотата на информацията, механизмите за нейното набиране и задълженията на правните субекти. В резултат от извършения анализ ще бъдат изготвени проекти за изменение и/или допълнение на нормативни актове, във връзка с експлоатацията на централизираните регистри.
С оглед изграждането на регистрите и ЕИС на ММС, в рамките на дейността ще бъде извършен анализ на данните и работните процеси, свързани с регистрите в областта на спорта. Ще бъдат анализирани работните процеси, свързани с административното обслужване, административните и вътрешноадминистративните услуги, и необходимите за тяхното заявяване, предоставяне и вписване модели от данни. Ще бъде анализирана необходимостта от надграждане на съществуващи и реализиране на нови ЕАУ и ВЕАУ, и ще бъде определено минималното ниво на осигуреност в съответствие с Регламент 910/2014.
В резултат от извършения анализ на данните и работните процеси ще бъде изготвена методология за трансформация на данните от съществуващите регистри в машинно четим формат, ще бъде разработена техническата спецификация за разработване на ЕИС и ще бъде определено съдържанието на образците на електронни формуляри за заявяване и предоставяне на ЕАУ и ВЕАУ.
На базата на изготвената методология, след изграждането на новите регистри, ще бъде извършена трансформация и миграция на данните в новоизградените регистри.
Единната информационна система ще изпълнява като минимум следните функционалности:
- автоматизиране на вътрешните процеси, свързани с административното обслужване, включително обработка и съхранение на документи;
- автоматизиране на процесите по събиране, съхраняване и управление на данни от различни административни звена във ведомството;
- автоматизиране на процесите по проверка и удостоверяване на вписани факти и обстоятелства във външни за ММС регистри;
- осигуряване на единен интегриран интерфейс, чрез който всички служители да изпълняват служебните си задължения;
- интеграция с хоризонтални и централни системи на електронното управление.
След като бъде разработена ЕИС, ще бъдат обучени 60 служители на ММС (администратори и потребители) за работа със системата. |
694 136.00
|
759 769.01
|
Изграждане на единен регистър „Заетост“ и надграждане на информационната система на АЗ за посредническа дейност по наемане на работа и временна заетост: Съгласно Закона за насърчаване на заетостта и подзаконовите нормативни актове, Агенцията по заетостта /АЗ/ извършва дейност по регистрация на физически или юридически лица за извършване на посредническа дейност по наемане на работа и за дейност по осигуряване на временна работа. В рамките на дейността ще бъде изграден централизиран регистър „Заетост“, който ще обедини съществуващите към настоящия момент регистри, свързани с издаваните удостоверения за регистрация на предприятия, осигуряващи временна заетост и посредническа дейност, а именно:
• Регистър на издадените удостоверения за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа;
• Регистър на издадените удостоверения за регистрация на предприятия, осигуряващи временна заетост;
• Регистър на лицата-посредници, които са уведомили, че ще предоставят временно или еднократно посреднически услуги по заетостта на територията на Р България.
Данните във водените регистри от АЗ в голяма степен са взаимосвързани, което обуславя необходимостта от обединяването им в нов единен регистър „Заетост“. По този начин ще се осигури качествена, надеждна и достъпна статистическа и справочна информация в областта на заетостта. Този подход ще допринесе за съхранение и предоставяне на цялата информация на едно място, оптимизирани функционалности, уеднаквени технологични средства и увеличена ефективност на работа.
Във връзка с изграждането на централизиран регистър „Заетост“ ще бъде надградена и информационната система на АЗ за посредническа дейност по наемане на работа и временна заетост. В АЗ е внедрена и функционира уеб базирана платформа за взаимодействие между частните трудови посредници /ЧТП/, АЗ, ИА „Главна инспекция по труда” и работодателите, чрез която се актуализират данните в горепосочените електронни регистри.
Информационната система за посредническа дейност по наемане на работа и временна заетост ще бъде надградена като минимум със следните функционалности:
- автоматизиране на вътрешните процеси, свързани с административното обслужване, включително обработка и съхранение на документи;
- автоматизиране на процесите по проверка и удостоверяване на вписани факти и обстоятелства във външни за АЗ регистри чрез RegiX;
- осигуряване на единен интегриран интерфейс, чрез който всички служители да изпълняват служебните си задължения;
- реализиране на двуезична функционалност – български и английски език.
С оглед изграждането на единен регистър „Заетост“ и надграждането на информационната система, в рамките на дейността ще бъде извършен анализ на данните, работните процеси и нормативната уредба, свързани с посредническата дейност по наемане на работа и временна заетост. Ще бъдат анализирани работните процеси, свързани с административното обслужване, административните и вътрешноадминистративните услуги, и необходимите за тяхното заявяване, предоставяне и вписване модели от данни. Ще бъде анализирана необходимостта от надграждане на съществуващи и реализиране на нови ЕАУ и ВЕАУ, и ще бъде определено минималното ниво на осигуреност в съответствие с Регламент 910/2014.
В резултат от извършения анализ ще бъдат изготвени проекти за изменение и/или допълнение на нормативни актове, във връзка с експлоатацията на единен регистър „Заетост“, ще бъде изготвена методология за трансформация на данните от съществуващите регистри в машинно четим формат, ще бъде разработена техническата спецификация за надграждане на ИС и ще бъде определено съдържанието на образците на електронни формуляри за заявяване и предоставяне на ЕАУ и ВЕАУ. На базата на изготвената методология, след изграждането на новия регистър, ще бъде извършена трансформация и миграция на данните от съществуващите регистри в новоизградения единен регистър. След надграждането на информационната система, ще бъдат обучени 15 служители на АЗ (потребители и администратори) за работа с новите функционалности. |
361 120.00
|
334 866.82
|