Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 175 TREES
Български

Programme: Regions in Growth

Planning region: Stolichna

Description

The good governance is a basic principle of the modern administration. Broadening the society’s participation in governance is a main priority of all governments. The society already recognizes many of the principles of good governance as basic standards and the administration should take systematic actions to meet those expectations.
The project encourages and validates the proactive role of the administration when envolving stakeholders in the decision-making process, introduction of new and attractive tools for civic participation and promoting interaction with stakeholders in the regulation of economic activity.
The project promotes the collaboration between the administration and public in policy making and lawmaking.
The main group of interventions under the project will be implemented by promoting online tools.
The project envisages facilitating of information provision during the public consultations process and strengthening the dialogue between administration and civil society.
The project will be implemented through sustainable and integrated approaches, based on study of good practices, capacity building, including "learning by doing" approach.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1. Изграждане на механизми и умения за взаимодействие между администрацията и гражданското общество: Дейността е в пълно съответствие с националната стратегическа и нормативна рамка и кореспондира напълно с очакванията на гражданското общество за осигуряване на условия за по-широко участие на заинтересованите страни в процесите по формулиране и обсъждане на политики. Дейността осигурява практическо приложение в административната практика на промените в Закона за нормативните актове (ДВ, бр. 34 от 03 май 2016 г.) по отношение на обществените консултации и подобрява разбирането на държавните служители за тяхното провеждане. Дейността подпомага постигането на основната цел на проекта, тъй като е мултикомпонентна и предлага широк набор от инструменти за изграждане на партньорство между администрацията и гражданското общество при формулиране, обсъждане и изпълнение на политики, както и на специфична цел 1 „Създаване на инструменти и капацитет в администрацията за взаимодействие с гражданското общество“. Предвидено е проучване на практики за насърчаване на гражданското участие и за провеждане на обществени консултации, което ще послужи като отправна точка за изграждането на най-подходящия за България модел. Предвид, че провеждането на обществени консултации с консултационен документ е нов подход в България подобно проучване ще има висока добавена стойност и ще улесни процеса по неговото внедряване. Дейността предвижда да бъдат актуализирани Стандартите за провеждане на обществени консултации. По този начин ще бъде актуализиран основният методически документ за провеждане на обществени консултации, което ще доведе до по-лесното внедряване на новите моменти в административната практика. Ще бъдат създадени нови за администрацията инструменти за привличане на експертиза от гражданския сектор. Чрез създаването на Наръчник за привличане на гражданска ангажираност (Crowdsourcing) и на гражданска ИТ подкрепа (Civic hacking), ще се обогати инструментариумът за партньорство между администрацията и обществото при формулирането и изпълнението на политики и отделни инициативи. Начинът на изпълнение на дейността ще гарантира устойчивост при внедряването на новите подходи за насърчаване на гражданското участие, споделянето на експертиза и провеждане на обществени консултации, тъй като ще бъде разработена програма за обучения. След приключването на проекта програмата ще бъде предоставена на Института по публична администрация за включване в каталога за обучения на държавни служители. В рамките на дейността ще бъдат проведени и пилотни обучения за служители от централната администрация, като при идентифициране на слабости и възможности за подобряване те ще бъдат отразени в програмата. Дейността ще даде възможност и за пилотно практическо приложение на добрите практики чрез реално провеждане на обществени консултации по проекти на нормативни актове, подготвени от администрацията. Използването на метода „учене чрез правене“ ще има силен трансформиращ ефект и ще допринесе за усвояването на добри практики от експертите от администрацията. Дейността ще насърчи и гражданското участие чрез повишаване информираността на гражданското общество за възможностите за участие в процеса на вземане на решения и в обществените консултации. 179 400.00 179 400.00
Дейност 2. Актуализация на Портала за обществени консултации: Изпълнението на дейността е в пълно съответствие с общата цел на проекта и със специфична цел 2 „Подобряване и дигитализиране на процеса по провеждане на обществени консултации“. Дигитализирането ще се осигури чрез надграждане на съществуващия Портал за обществени консултации. Изработеният с национални средства съществуващ портал има остаряла инфраструктура, а нарасналият брой проекти на нормативни актове и документи, които ще бъдат публикувани поставя сериозни изисквания към съдържанието и функционалностите на портала. Функционалностите на портала е необходимо да отговорят на новите потребителски очаквания, да направят връзка между отделните етапи в процеса по нормотворчество, да изпълнят разпоредбите на Закона за нормативните актове и да интегрират най-добрите практики по провеждане на онлайн обществени консултации. Лесно разпознаваемият и популярен домейн на портала www.strategy.bg ще бъде запазен. Изработването на нов портал се обуславя и от факта, че съгласно сключения договор за изработване на портала, изпълнителят запазва авторските си права върху програмния код на портала. Като неразделно приложение към системния проект, ще се изготви и предложение за дизайн и визуална идентичност. Основните функционалности на портала ще осигуряват прозрачност на процеса по нормотворчество и ще интегрират дигитални инструменти за провеждане на обществени консултации и за извършване на оценка на въздействието. Те ще бъдат насочени в следните направления: - Досие на проекта на нормативен акт. За осигуряването на досие на проекта на нормативен акт ще бъде създадена възможност за класификация на проектите на нормативни актове, наречена за потребителско улеснение Timeline. Тази функционалност ще позволява да бъдат проследени законодателната/оперативната програма, предварителните обществени консултации по проекта на нормативен акт, обратната връзка от обществените консултации и окончателния акт от раздел „Правна информация“ на системата. Ще бъде създадена възможност за уеб базирано публикуване на законодателната/оперативната програма на Министерския съвет. - Извършване на оценка на въздействието Порталът ще бъде дигитален инструмент за извършване на оценка на въздействието и на него ще бъдат интегрирани различни инструменти за извършване на оценка на въздействието като Модел на стандартните разходи, мултикритериен анализ, анализ на разходи/ползи, анализ на ефективността на разходите, различни образци като: частична и цялостна предварителна оценка на въздействието, последваща оценка на въздействието и др. Ще бъде създадена и библиотека с извършени оценки и с практики от други държави членки на ЕС. Порталът ще пренасочва и към ресурсни източници на данни като НСИ, страници на други органи и НПО, регистри и Портала за отворени данни и др. В системата на Портала ще бъде създаден раздел „Правна информация“, в който ще бъде възпроизведена логиката на действащата Системата за правна информация на Министерския съвет https://pris.government.bg и ще бъде извършена миграция на данните от нея. На Портала ще бъде изграден и раздел „Консултативни съвети“. Структурната логика и функционалностите на раздел „Консултативни съвети“ възприема генералната структурна логика на съществуващия Портал за консултативни съвети www.saveti.government.bg. Цялата налична информация за консултативните съвети и дейността им от този портал ще бъде мигрирана към новия раздел. За реализиране на основни бизнес процеси Порталът ще поддържа интеграция в реално време с информационни системи на други администрации: • Портал за отворени данни https://data.egov.bg – автоматизирано публикуване •еАвтентикация – за вписване на потребители с електронна идентичност •Facebook и Twitter – автоматизирано публикуване на създадени в системата събития •Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) – за изпращане на успешна законодателна инициатива •Интегрираната информационна система на държавната администрация (ИИСДА) Продължава в Прил. 2 301 655.84 13 970.00
Дейност 3. Прехвърляне на функции по регулиране към заинтересовани страни: Съвместното регулиране и саморегулирането на отделни сектори е идентифициран като ефективен механизъм в различни страни. По този начин се повишава ефективността на администрацията, а процесите се управляват или администрират по-качествено и по-бързо от частни субекти с по-широки знания и експертиза. Заедно с това се стимулира и динамиката на стопанския оборот, повишава се отговорността на частните субекти и се намаляват пресечните процесни точки между икономическите оператори и държавата. Дейност 3 е в пълно съответствие със специфична цел 3 на проекта „Изграждане на практики за съвместно регулиране на икономически сектори между администрацията и заинтересованите страни“ на проекта. Тя включва изследване на опит и практики на други държави-членки при прехвърляне на функции към частни субекти за осъществяване на съвместно регулиране или саморегулиране в икономически сектори. Дейността ще изследва до каква степен страни от ЕС използват механизма на саморегулиране и по какъв начин той е реализиран. Анализът ще акцентира върху това кои от изследваните практики са приложими в България, а тези които не са – какви са причините и съображенията за това. По предложенията ще бъдат изготвен анализ разходи-ползи относно бюджетна икономичност и намалени разходи на регулираните субекти. В рамките на дейността ще бъдат изследвани и практиките в България по извеждането на публични функции по регулирането на икономически сектори и ще бъде извършена оценка на необходимостта от разширяване на тези практики. Ще бъдат изследвани най-малко 5 икономически сектори, за това доколко и в какъв вид може да бъде реализирано извеждане на регулиращи функции от държавата. Ще бъде направена и оценка относно цената за бюджета. В рамките на дейността ще се изготви концепция за саморегулиране на основните икономически сектори. Концепцията ще включва идентифицирани функции и дейности за извеждане от публичния сектор и регулаторни режими за администриране от браншови организации, препоръки за саморегулиране на икономически сектори или части от тях, субектите които да го осъществяват, предложения за нормативни промени и др. Ще бъде изготвена и оценка на въздействието на предложенията от концепцията. 135 240.00 135 240.00
Дейност 4. Информация и публичност: Дейността ще осигури популяризиране на проектните дейности, цели и постигнати резултати. Ще повиши информираността на гражданите, бизнеса и НПО за участие в процеса на обществени консултации. В рамките на дейността се предвижда провеждане на заключително публично събитие за популяризиране на резултатите от изпълнението на проекта. За популяризиране ролята на ЕС, съфинансиращият фонд (ЕСФ) и Оперативна програма „Добро управление“ ще бъдат изработени следните информационни и рекламни материали: - рол банер – 2 бр. Тяхната изработка ще бъде изцяло съобразена с изискванията, посочени в „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.” 360.00 360.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).