Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 175 TREES
Български

Programme: Regions in Growth

Planning region: Stolichna

Description

With the implementation of the project "Laboratory for success" will support the creation of conditions for early social inclusion through effective pre-school education for children from ethnic minorities by small settlements in the Municipality Ruse.
For successful adaptation and improvement of equal access to the education system, leading to social and personal fulfillment will be carried out activities that will help achieve the strategic objectives of the Strategy for Educational Integration of Children and students from ethnic minorities 2015-2020 locally reflected in the Action Plan of the Municipality Ruse 2015-2017, adopted by Decision № 1276 of the Municipal Council, namely: 1. Complete socialization of children and pupils from ethnic minorities; 2. Ensuring equal access to quality education for children and students from ethnic minorities; 3. Promoting intercultural education as an integral part of the process of modernization of the Bulgarian educational system; 4. Preserving and developing the cultural identity of children and students from ethnic minorities.
Planned activities in the project are innovative model of cooperation between municipal authorities, NGOs, educational institutions, parents and others. stakeholders in the process of integration of minority children.
The project will be implemented within 24 months, the main activities are related to:
1. Improve communication skills balg.ez. of children for whom it is not their mother; 2. Improving the quality and effectiveness of education by improving the educational environment; 3. Educating for tolerance through mutual understanding of the different ethnic groups of children; 4. Empowering parents for inclusion in the educational process; 5. Overcoming the negative public attitudes based on ethnic origin.
 The project will be implemented in partnership by the Applicant and partners - Ruse municipality, NGO "PEGASUS", Kindergarten "Snezhanka" and  "Fairy World" and the school "V.Levski".
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Организация и управление на проекта: Основната цел на дейността е да осигури прозрачно, ефикасно и ефективно управление на проекта. Дейността се изпълнява от Кандидата чрез сформиран екип за управление на проекта. Екипът, установява системи за управление и контрол на проекта; Координира и съгласува дейностите на партньорите по проекта; Наблюдава и контролира изпълнението на проекта; Анализира информацията и изготвя междинни и финален отчети за изпълнението на проекта и искания за авансово и междинни плащания към ДО; Осъществява на непрекъснат финансов мониторинг и контрол; Представя проекта пред медиите. Екипът за управление на проекта е в състав: 1. Ръководител екип - Установява системи за управление на проекта; Контролира цялостната дейност на екипа; Координира и съгласува дейностите на партньорите по проекта с цел достигане на целите на проекта ; Наблюдава и контролира изпълнението на проекта по отношение на времевата и финансовата рамка на проекта; Анализира информацията и изготвя междинни и краен отчети за изпълнението на проекта; Осъществява финансов мониторинг и контрол; Представя проекта пред институции, организации и медии. 2. Администратор на проекта - Координира организацията на работа и извършва цялостно ежедневно управление; Разпределя и съгласува дейностите по проекта; Участва в подготовката на документацията по проекта; Събира и обработва информацията по изпълнение на проекта; Ръководи разпределението на дейностите и изпълнението на поетите ангажименти от членовете на екипа. Контролира изпълнението на планираните доставки и услуги.Участва в проверки на място при изпълнение на проектните дейности; Участва в изготвянето на междинните и крайния отчети на проекта; Участва в подготовката на информационната кампания; Предоставя информация за проекта при запитване. 3. Счетоводител - Установява системи за финансово управление на проекта; Контролира цялостната дейност по извършване на разходи, осчетоводяване и обработка на финансовите документи; Анализира счетоводната информация, подава текущи данни за разходването на бюджета и изготвя междинните и крайния финансови отчети за изпълнението на проекта. 22 914.50 23 082.99
Информиране и публичност: Целта на дейността е да осигури прозрачност и разгласа в публичното пространство на целите и резултатите на проекта по настоящата процедура за безвъзмездно финансиране и популяризиране на финансовия принос на ЕС и ОП"НОИР". Конкретните задачи на Дейността са: • Прозрачност при изпълнение на дейностите заложени в проекта • Прозрачност при разходване на средствата от безвъзмездната финансова помощ • Информираност на обществото и всички заинтересовани страни за достигане на заложените цели • Споделяне на добри практики Изпълнението на дейността е съобразено с изискванията заложени в Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. Разработените информационни материали в рамките на проекта ще съдържат името на проекта, приоритетната ос, логата на ЕС и ОП НОИР. За постигане на заложената цел на дейността ще се осъществят действия, чрез които ще информираме широката общественост за целите и достигнатите резултати по проекта, за целите и финансовия принос на ЕС и ОП НОИР. За осъществяване на целите на Дейността ще приложим разнообразни комуникационни методи: • Официална кореспонденция • Кореспонденция по е-поща Лични контакти и неформална комуникация: • Съобщения за печата и „чат-шоу”, пресконференции, медии, доклади за периодична оценка за напредъка по проекта • Рекламни материали с логото на ЕС и ОП "НОИР". Пресконференции – при стартиране и приключване на проекта, за представяне , обзор на напредъка по проекта и отчитане на постигнатите резултати. Съобщения и обзори за медии, включително изчерпателна информация по конкретни теми, снимки, обзор на проекта, прилагане на добри практики, обзор на публичното разходване на средства. Съобщения за медиите, които ще са средство за осведомяване на широката общественост относно дейностите и достиженията на основната и специфичните цели на проекта. Присъствие в „социалните мрежи” в интернет пространството - достъпен за всички посетители. В рамките на проекта ще се осъществят 2 пресконференции - откриваща и закриваща, напредъка по дейностите и постигането на поставените цели ще отрази в 2 пъти в местните медии. За популяризиране на програмата и проекта е предвидено изработването на следните информационни материали: - Банер - 2 бр. - Информационни брошури - 250 бр. - Плакати – 30 бр. - Информационни табели - 6 бр. по една за всеки от партньорите по проекта - термо лепенки за трансферен печат - 100 бр. - стикери за обозначаване на закупеното оборудване - 50 бр. 2 270.00 2 062.10
Допълнително обучение по български език за деца, за които българският език не е майчин не е майчин: Основната цел на дейността е усвояването на официалният език от децата, за които българският език не е майчин. Недостатъчното владеене на български език от децата от етническите малцинства, води до незадоволителни резултати от обучението в училище или до естественото им отпадане от образователната система. Задържането и пълноценното включване на децата от етническите малцинства в образователният процес и социалното им приобщаване ще се осъществи чрез целенасочена допълнителна работа от ранна детска възраст за преодоляване на езиковата бариера, което от своя страна е превенция срещу отпадането от следващите образователни етапи. 1.1. Допълнителната подготовка, стимулираща усвояването на българския език от децата от етническите малцинства, ще се осъществи чрез адаптирани методики и учебни планове за провеждане на приобщаващо обучение. Допълнителното обучение по български език ще се осъществи с инструментариума на неформалното обучение, чрез нестандартни форми включени в учебните програми, различни от формалните, които се характеризират с по-малки групи обучаеми и са пригодени към индивидуалните им нужди. тези програми съчетават индивидуалната с груповата работа, изкуството с науките, класната стая с природата, обучението с възпитанието. Допълнителното обучение по български език ще се осъществи в 4 групи и ще обхване до 60 деца от етническите малцинства от детските градини и подготвителните групи на училището - партньори по проекта. То ще се осъществява в рамките на 2 уч.ч./седмично след задължителната учебна програма. Допълнителното обучение по бг.ез. ще се осъществи в 4 групи от по 12 деца от малцинствата на територията на гр.Русе, с.Николово и с. Просена, общ.Русе. 1.2. По време на летните ваканции за утвърждаване на постигнатите резултати неформалният образователен процес ще продължи под формата на "Лятна лаборатория за палавници". Образователната дейност в нея е свързана с преговор на изучавания през учебна година материал чрез занятия по български език, четене на любими детски книги и интерактивни занимания за усвояване на правоговора на българския език. Заниманията в нея ще обхванат 30 деца от партньорските образователни институции, с които ще се работи в рамките на 4 уч.ч. ежедневно през 3 от ваканционните месеци. 26 361.50 22 309.13
Повишаване качеството на обучението и подобряване на резултатите от него чрез подобряване на образователната среда: Реализацията на тази дейност е предпоставка за пълноценното изпълнение на част от дейностите от проекта - организиране на творчески лаборатории на успеха, организиране на изложби, различни тематични мероприятия, спортни състезания, работа с родители и др. Освен това подобрявайки образователната среда в партньорските учебни заведения ще подпомогнем устойчивостта на дейностите след приключване на проекта. В момента, в някои от учебните заведения-партньори, наличните учебно-технически средства и помагала са морално остарели и не отговарят на високите цели и задачи, поставени пред образователната ни система. Поради недостатъчен финансов ресурс, те не могат системно да закупуват модерни техника и материали за създаване на интерактивна образователна среда. С цел повишаване качеството на образователния процес и създаване на привлекателна образователна среда, ще закупим и предоставим учебно-технически средства и материали, подходящи за възрастта на децата и улесняващи работата на педагогическите специалисти, както следва: 1. Закупуване на дидактически материали и пособия за повишаване качеството на преподаване (в това число: игри, развиващи логичното мислене, съобразителност и сръчност, въображение и фина моторика на децата в ранна детска възраст; игри за смятане; магнитна азбука, цифри и карти с картинки; пъзели и карти, представящи по забавен начин животни, растения, органи, функции; пътни знаци и ситуации; пъзели; конструктори; магнити и др. ) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Кандидата; 2. Закупуване на образователни, спортни и музикални пособия за повишаване на резултатите в образователния и възпитателния процес (в това число: музикални инструменти; уреди за масов спорт; топки; гимнастически постелки и уреди; пластмасови къщи за игра; традиционни народни носии и костюми на етносите; театрални и карнавални костюми; сцени за куклен театър, декори и петрушки и др.) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Кандидата. 3. Закупуване на технически средства за онагледяване на учебния процес (лаптопи; мултимедийни проектори; екрани; масички за мултимедия; звуко - възпроизвеждаща и озвучителна техника и др.) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Кандидата. 4. Закупуване на обзавеждане и оборудване (столове; маси; бели дъски; дидактически шкафове и секции, способстващи за формиране на подходяща образователна среда за педагогическите ситуации; закачалки и др.) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Кандидата. 89 349.00 77 190.00
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата, представители на целевата група: Целта на дейността е да бъдат подкрепени децата от целевата група за преодоляване на чувството за обреченост и емоционалните дефицити и изграждането на емоционална и социална компетентност. Всяко дете има нужда от любов, топлота, безопасност и разбиране. Родителите не винаги успяват бързо да се адаптират към промените у детето. Те често не разбират мотивите за една или друга негова постъпка. С течение на времето у родителите се появява неразбиране, злоба, обида или раздразнение, а у детето се натрупват тъга, обида, вина. В тези случаи вътрешният свят на детето е застрашен от разруха. То става уязвимо и затворено. В този период от живота помага внимателното и разбиращо отношение към детето умелата подкрепа на детския психолог. Той помага да се открият решения за повечето проблеми чрез творчество и емпатия. Тези проблеми могат да бъдат: - Трудност в общуването с родители и връстници; - Агресивност и хиперактивност; - Неуспеваемост; - Стресови ситуации; - Смяна на детското заведение и среда; - Страх, неувереност и др. Детският психолог провежда диагностика на психическото състояние на детето, използвайки специализирани методики. С помощта на безопасни способи той разбира от какво произлиза състоянието на детето. С осъществяването на тази дейност лицата от целевата група ще получат психологическо консултиране по въпросите на детско-родителските и семейните отношения. С децата ще провеждаме развиващи занятия /памет, внимание, творчески способности/ и ще осъществим подкрепа за постъпване в училище. В срещите си с психолога детето развива навици за общуване, усеща своята ценност и повишава самооценката си, развива творческите си способности. Тренират се успеваемост, укрепване на паметта и вниманието. За пълноценно реализиране и добиване на очаквания ефект,според конкретните потребности на партньорите - учебни заведения разделяме дейността на: 1) индивидуална и групова психологическа работа с децата от етническите малцинства в СОУ "В.Левски". Груповата психологическа работа ще се осъществи от психолог, подкрепян от социален педагог, като за времето на проекта ще се осъществят по 20 групови срещи. За времето на проекта психологът и социалният педагог ще осъществят по 100 индивидуални консултации на деца от етническите малцинства. 2) В ОДЗ "Снежанка" ще бъде назначен психолог. 3) В ОДЗ "Приказен свят", в това число и за филиала в с.Просена ще бъде назначен психолог. 12 324.00 9 994.82
Познавателни дейности за съхраняване и развитие на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интегрирана мултикултурна среда.: Целта на дейността е пълноценното включване в образователния процес и развиването на творческият потенциал на децата от етническите малцинства чрез съхраняване и развиване на културната им идентичност в интеграционна мултикултурна среда. Дейността ще се осъществи чрез: 1. Създаване на творчески лаборатории на успеха 1.1. Лаборатория "Песни и танци на народите". Ще се създадат 3 лаборатории - 2 в гр.Русе и 1 в с.Николово/Просена.Целта на лабораторията е децата да се запознаят с фолклора на всеки един от етносите, живеещи на територията на община Русе и чрез езика на песните и танците да приемат и разберат различието, да осъзнаят несъществеността на разликите помежду им. 1.2. Лаборатория "Шарена работилничка". Ще се създадат 3 лаборатории - 2 в гр.Русе и 1 в с.Николово/Просена. Лабораторията има за цел формирането на ценности, естетическо отношение към действителността, приемане и разбиране на различието, усвояване на нови техники и материали за работа, характерни в бита на всеки етнос, живеещ на територията на общината. 1.3. Лаборатория "Приказка омайница". Ще се създадат3 лаборатории - 2 в гр.Русе и 1 в с.Николово/Просена. Лабораторията има за цел да възпитава, развива и образова децата чрез преживяванията на приказните герои. Те ще се запознаят с български, турски и ромски приказки, ще търсят поука във всяка една от тях, която да им бъде добър пример в живота. 1.4. Лаборатория "Златното сърце". Ще се създадат 3 лаборатории - 2 в гр.Русе и 1 в с.Николово/Просена. Лабораторията има за цел да възпитава, развива и образова децата в съпричастност, добротворчество и толерантност чрез лични преживяванията на съпричастност. Във всяка лаборатория ще бъдат включени по 12 деца. Работата в ателиетата ще се осъществява след приключване на задължителната учебна програма по 2 уч.ч./седмично. За обмен на идеи и умения в рамките на проекта ще се направят: - 8 тематични изложби при всеки 1 от партньорите - 2 концерта за Празника на детето - 2 пъти участие в традиционния за Русе “Русенски карнавал” - С песен и танц ще се пресъздаде по 2 пъти в рамките на проекта, всеки от обичаите "Коледуване", "Василица", "Лазаруване", "Едерлези" и "Идрелези" - 4 драматизации за времето на проекта на приказки от различните етноси 2. Познавателни дейности свързани с бита и културата на етносите, живеещи в България. Целта на съвместните познавателни дейности с деца от мнозинството е да се засили интеграционният ефект. Провежданите съвместни познавателни дейности с децата от другите етноси благоприятства за осъзнаването на етно-културните различия и способства за преодоляване на предразсъдъците. 2.1. Посещение на куклен театър 4 пъти в рамките на проекта. За целта ще бъдат подбрани постановки на народни приказки. Процесът на приобщаване на децата към културата и изграждане на стил на поведение започва от ранна възраст. Кукленият театър е едно от средствата, оказващо въздействие за формиране на усет към красивото в поведението на детето. Той вълнува и радва, кара го непринудено да откликва на прекрасното, както в изкуството, така и в живота. Осъзнаване на основните естетически категории чрез кукления театър е предпоставка за формиране на активна жизнена позиция у деца. 2.2.Осъществяване на 4 екскурзии в рамките на проекта на исторически и културни забележителности. Предвидено е посещение на етнографските музеи в Габрово - Етъра и Русе - Калиопа; Шумен - Мадара и в Русе - Природно научния музей. Децата ще имат възможност да погледнат назад във времето и да се запознаят отблизо с бита на дедите си, както и с националните и универсални общочовешки ценности. 2.3. При осъществяване на познавателните дейности за подпомагане на интеграционния процес ще се осъществят и 4 посещения на кино. Подбраните филми ще са много близки до емоционалната природа на децата и така ще стимулират и развиват тяхното мислене, възпитават вниманието и укрепва волята. 76 357.00 79 570.81
Насърчаване на участието на родителите във възпитателния процес: Чрез тази дейност се цели промяна в отношението на родителите към предучилищното възпитание и подготовка на техните деца в посока насърчаване посещаемостта и задържане на децата в детските заведения, преодоляване на негативни стереотипи и стимулиране на толерантност у родителите с различен етнически произход. Ангажирането на родителите е ключов фактор както за превенцията на отпадането на децата от детската градина, така и за превръщането й в център на местната общност. Ангажирането и овластяването на родителите във възпитателния процес е "мисия възможна" чрез изпълнение на следните под дейности: 7.1. Създаване на база данни за семействата на децата обхванати или подлежащи на предучилищна подготовка и възпитание. Създаването на базата се осъществява от екип специалисти, включващ 1 социолог и 2 статистици, които осъществяват анкетиране на терен по метода "от врата на врата". Базата данни обхваща респонденти от отговарящи на профила на целевата група по проекта. Тя съдържа информация относно образователния, социалния и икономическия статус на респондентите, склонност към пътувания в чужбина и/или други региони на България и други фактори, които са важни за успешната работа с родителите от целевата група. Екипът ще осъществи дейността в рамките на по 200 часа за всеки от статистиците и 150 часа за социолога. 7.2. Създаване на Родителски лаборатории към учебните заведения – партньори по проекта. Те са ефективна форма за овластяване на родителите и затова са съставени от по-широк кръг от родители. Техните цели са: Привличане на родителите и ангажирането им с училищния живот; Ангажиране на родителите в решаването на проблеми, свързани с превенция на отпадането на деца от училище и работа със застрашени от отпадане ученици; Развиване на положително отношение на децата към ученето и редовно посещение на училище; Поддържа постоянна връзка с педагогическия екип на детската градина и дава идеи за организиране на извънкласни дейности и различни мероприятия в нея и населеното място. За да може да постигне своите цели Родителската лаборатория трябва да си постави и задачи, които да реализира през учебната година. Част от тях са: 1. Да осигурява активното участие на родителите в дейности, организирани от детската градина – отворени врати, открити уроци, празници, тържества, екскурзии, спортни събития и др.; 2. Да работи в сътрудничество с учители, специалисти, институции по превенция на отпадането на децата; 3. Да организира събития в общностите, които имат за цел популяризиране на детската градина като институция; 4. Да реализира дискусии/срещи на следните теми: - кои деца са застрашени от отпадане и се обсъждат се причините - набелязва се план за действие за задържане на детето в детската градина заедно с педагогическия специалист - разпределят се отговорности – всеки родител поема някаква отговорност за реализиране на определена точка от плана за задържане на детето в детската градина – акцент се поставя върху работата със семейството на детето, както и с други представители на общността, които биха могли да помогнат за решаване на проблем; - какви са текущите нужди на училището (на децата, на учителите, на родителите) и как и къде те могат да бъдат адресирани - Провеждане на анкета за впечатленията и удовлетвореността на родителите от материалната база, учебния процес, отношенията и живота в уч. заведение - Организиране на събития в общността. Родителските лаборатории се събират 2 пъти в месеца в рамките на по 2 часа за среща. В тях участват най-малко 7 родители, но всеки желаещ родител може по всяко време да присъства на срещите на Родителските лаборатории. Всяка Родителска лаборатория има: 1. Подходящо място, където да се събира и да прави своите срещи; 2. Медиатор, които подпомагат дейността й. 8 746.00 6 055.05
Работа с родители от уязвими семейства, с фокус върху ромите, които възпрепятстват децата си подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещение на детска градина: Целта на тази дейност е създаване на устойчив модел на работа с родителите на деца от етническите малцинства за подобряване на качеството на вземаните родителски решения, относно образованието на децата им. За постигане на по-голям ефект разделихме дейността на под дейностите: 6.1. „SOS родители» – Пътуваща приемна за родители предоставяща комплекс от услуги, насочени към консултиране и подкрепа на социалната активност на родителите на децата от етническите малцинства, застрашени от отпадане. През изминалият програмен период екип от специалисти, на Кандидата и Партньора – СНЦ ПЕГАС, изготвиха методика „SOS родители» и я апробираха в Приемната за родители, изградена по проект “Заедно – ръка за ръка”. Това се оказа една добра практика с положителен ефект за работа с родители, възпрепятстващи децата си от редовно посещение на детска градина, която ще приложим при работата с лицата от целевата група. Приемната се реализира ежеседмично по предварително изготвен график на обслужващите я експерти в съответствие с потребностите на лицата от целевата група. В работата на „SOS родители” ще бъдат привлечени експерти - юрист и медиатор. Експертите ще работят по мотивацията на родителите на деца от етническите малцинства освен да подкрепят децата си редовно да посещават детската градина, самите те активно да се включват в живота на училището. 6.2. "Училище за родители" чрез провеждане на родителски лектории за повишаване на информираността на родителите и тяхното активизиране за подкрепа на образованието на техните деца; за ключовите институции, права и задължения в сферата на образованието; Правата и задълженията на родителите и др. Лекториите ще бъдат провеждани 1 път месечно в рамките на 1 час при всеки от партньорите – уч. заведения. "Училището за родители" е насочено към по-широк кръг родители като превантивна мярка за отпадането на децата от образователната система. В работата на "Училището за родители" ще бъдат привлечени експерти - юрист и медиатор. 10 200.00 3 803.41
Преодоляване на негативните обществени нагласи, основана на етнически произход и културна идентичност: Дейността има за цел да включи педагогическите специалисти, родителите, представителите на местната администрация, гражданския сектор, медиите и обществеността в съвместни публични форуми, които да помогнат за преодоляване на негативните обществени нагласи към различните етноси. Чрез дейността ще подкрепим изпълнението на Плана за действие на община Русе (2015-2017) в изпълнение на областната стратегия за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация (2013-2020). Дейността е съвкупност от мерки, действия и събития с публичен характер, провеждани с дейното участие на партньорите в проекта: 9.1.Провеждане на кампания сред заинтересованите среди за преодоляване на проявите на език на омразата и насърчаване на толерантно общуване в образователна среда в Община Русе. Кампанията се провежда от доброволци на Кандидата от изградения с финансовата подкрепа на Програма за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство Граждански ресурсен център за защита от дискриминация по проект “За равни права и възможности”. 2. Провеждане на публични събития (конференции и семинари), на които представители на учебните заведения-партньори, заинтересованите институции и общинска администрация ще представят мерки за интеграция в социалната и образователна сфера пред заинтересованите професионалисти. Популяризиране на политиките на Община Русе, насочени към интеграция и обмяна на добри практики. 9.3. Изграждане на Центрове за активен междукултурен диалог към партньорските организации В тях ще се прилагат вариативни форми на социализация на деца от различни етноси с различни семейни модели. Центровете чрез методите на неформалното образование/лекции, тренинги, презентации и др/ще засегнат злободневни теми като: -Интеркултурното образование в условията на съвременната детска градина -Детското искам -Агресията при децата -Толерантност в отношенията в мултикултурна и билингвистична среда. Центровете ще се ръководят от модератори, доброволци към Гражданския ресурсен център за защита от дискриминация. 4 000.00 2 998.80

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).