Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Transport and Transport Infrastructure

Planning region: All

Description

The project plans taking measures to overcome the imbalance between the professional skills of the qualified persons and the labour market needs by developing and applying a new approach in the processes of planning, implementation, monitoring, evaluation and control of the vocational training, tracking of the realisation of  VET graduates, as well as improving the communication between NAVET, Ministry of Labour and Social Policy, National Employment Agency, National Revenue Agency, State Agency for Metrological and Technical Surveillance, employers, service users, etc.
The following activities will be carried out with regard to the process of monitoring and follow-up control of the VET centers, which is responsibility of the NAVET, as well as creating conditions for citizens to make an informed choice of appropriate training course, encouraging VET centers to provide training that benefits all stakeholders and strengthening the capacity of institutions involved in the vocational training:
1.	Improving the model of the follow-up control of NAVET on VET training conducted, including building up new modern monitoring tool through the NAVET Information System
2.	Performing data exchange on official channels between the institutions involved in the administration/control of VET.
3.	Creating of a model for informing persons seeking and receiving the "professional qualification" service.
Testing a model for external independent assessment of the acquired knowledge and skills, which an employer/ branch organization will carry out will show whether this can be one of the means to match business expectations with vocational training outcomes.
Having in mind the specific nature of the activity, an increase of the administrations capacity is planned. In order to improve the financial resources management of NAVET, the project plans an analysis of the possibilities for outsourcing of some activities.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализ на дейностите за мониторинг и контрол на качеството на услугите за професионално обучение в центровете, включващ и възможности за аутсорсване на дейности.: Анализът ще се фокусира върху оценяване на съществуващата практика за мониторинг и контрол от страна на НАПОО, АЗ, МТСП, др. институции, върху качеството на предлаганото професионално обучение. От анализа трябва да се изведат възможности за подобрение по отношение на информацията, която се събира относно съответствието и с препоръката на ЕС за качество в ПОО, силни и слаби страни, липсващи области, в които следва да се набележат мерки за подобрение, като: реализация на завършилите професионално обучение, удовлетвореност на работодателите, възможности за подобрения в различните пътеки за професионално обучение(като например: обучението по част от професията, валидирането, обучение за придобиване на правоспособност, дистанционното обучение и т.н.), регламентиране на нови елементи в организацията на провежданите изпити за придобиване на професионална квалификация, както и при необходимост актуализиране на критериите за качество на професионалното обучение и др. В анализа следва да бъдат обхванати и области на подобрение, които непряко оказват влияние върху качеството на професионалното обучение, но са решаващи за реализацията на обучените на пазара на труда и то по търсени професии, като: професионалното ориентиране, механизми на финансиране, свързани с аутсорсване на определени услуги и т.н. Не на последно място в анализа трябва да съществуват изводи по отношение на съществуващите информационни ресурси в НАПОО, АЗ, МОН, НАП, ГРАО и др. институции за възможностите им да се използват за осъществяването на мониторинг на процеса на професионално обучение без това да натоварва потребителите с допълнителна административна тежест и едновременно с това да се получава ясна и точна информация за качеството на предлаганото професионално обучение в различните центрове по определени критерии. За изготвяне на анализа е необходимо да се направи проучване на нагласите и очакванията сред целевите групи и потребителите. Като резултат от анализа трябва да се формират обосновани и конкретни предложения за: два модела, като всеки включва: - процес на мониторинг и контрол на качеството на услугите за професионално обучение; - процес на планиране и изпълнение на политики и услуги за професионално обучение; - дейности в тези процеси които могат да бъдат аутсорсвани 24 640.00 23 005.04
Актуализиране на съществуващи или разработване на нов/и модел/и за мониторинг и контрол на качеството на услугите, предоставяни от центровете за професионално обучение.: Дейността включва разработване на два взаимосвързани модела: 1. Модел 1 Актуализиране на съществуващия модел за мониторинг и контрол на качеството на професионалното обучение, предоставяно от центровете за професионално обучение на базата на по-добра комуникация между НАПОО, институциите предлагащи услуги по професионална квалификация и другите заинтересовани страни - работодатели, държавни институции (НАПОО, МТСП, АЗ, НАП, ДАМТН), потребителите на услугата, включително чрез надграждане на информационната система на НАПОО Моделът трябва да включва изпълнението на дейностите за мониторинг и контрол на качеството на професионалното обучение в центровете на основата на нормативно разписаните изисквания, като: участници и техните отговорности, форми на взаимодействие и обмен на информация, достъп до данни от заинтересованите лица и институции, методи за осъществяване на мониторинг и контрол върху проведените професионални обучения и верифициране на резултатите, обвързване на резултатите от мониторинга с възможност за коригиране на крайни негативни резултати, обвързаност на изпълняваните контролни дейности с качеството на провежданото професионално обучение и съпоставимост на резултатите по определени критерии между различни центрове и др. Моделът трябва да обхваща дейности, провеждани в ЦПО, като: спазване условията на издадената лицензия, процеси на професионално обучение и валидиране, възможности за проследяване на реализация и удовлетвореност от обучение. Моделът трябва да съдържат детайлно описание на процедурите в НАПОО с приложени образци, инструкции, схеми на свързаност. Моделът трябва да включва и конкретни предложения за промени в нормативни документи. Моделът трябва да включва и дейности за планиране и изпълнение на политики и услугите за професионално обучение като част от мерките за насърчаване на заетостта, изпълнявани от МТСП и АЗ 2. Модел 2 Разработване на нов модел за мониторинг на усвоените компетенции на завършилите професионално обучение, чрез външно независимо оценяване на резултатите, постигнати в процеса на обучението. Моделът се явява част от модела за мониторинг и последващ контрол, но е отделен за целите на проекта поради естеството на изпълнението му. Моделът следва да включва както изисквания и отговорности към институция/организация, която може да извършва външно оценяване на резултатите, постигнати в процеса на обучение, така и взаимовръзки между обучаващите институции и изпитващата институция/организация. В модела следва ясно да са разписани критерии за избор на изпитваща институция/организация, отговорностите на изпитващата институция/организация по отношение на организацията и провеждането на изпитите, изпитните материали, изискванията към проверителите (членовете на изпитната комисия), финансовото осигуряване на изпитите и др. Моделът трябва да съдържа стъпки за неговото прилагане, както и на основата на извършения анализ в дейност 1 обосновани конкретни предложения за определяне професии и административни области, в които може да бъде тестван. Моделът трябва да съдържа детайлно описание на изпитните процедури с приложени образци, схеми на свързаност, инструкции за оценяване, финансови параметри и конкретни предложения за промени в нормативни документи. Моделът трябва да включва и дейности за планиране и изпълнение на политики и услугите за професионално обучение насочени към привеждане на компетенциите (резултатите от учене), включени в ДОС (учебните планове и учебните програми) в съответствие с потребностите на пазара на труда. 45 040.00 33 306.87
Апробиране на модела за мониторинг и последващ контрол, включително чрез неговото осигуряване с човешки ресурси, подобряване на информационното осигуряване и техническа обезпеченост. Дейност 3 е представена в панела -тук и накрая на списъка с дейности като "Дейност 3 - Продължение".: Апробирането на двата взаимосвързани модела за мониторинг и последващ контрол ще се осъществява едновременно при реализирането на следните 3 етапа: 1. Извършване на последващ контрол в съответствие с Модел 1, разработен в дейност 2. За осъществяването на тази дейност се предвижда избор на външни експерти, обучението им, техническото обезпечаване на дейността им с мобилни компютри, принтери, работни места и др. Избраните експерти ще бъдат назначени на трудов договор по проекта и ще извършват последващ контрол чрез проверки на място на документацията, на провежданите проф. обучения, на провежданите в ЦПО изпити, а също и проверки чрез ИС на НАПОО. Дейността си външните експерти ще осъществяват в съответствие с процедурите/инструкциите, схемите на свързаност и др., разработени в моделите от дейност 2. Проверките на място се извършват винаги от мин. двама експерти. При осъществяване проверките на място се носи техника (лаптоп, мобилен телефон и преносим принтер) и се посещават бази, които се намират в различни сгради (различни населени места), поради което често с наличния обществен транспорт е невъзможно те да бъдат посетени. Също така при една командировка (особено до градове на по-голямо от 100 км разстояние от София) е ефeктивно да се планира последващ контрол на 2 или 3 ЦПО, и екипите трябва да са мобилни. Ползването на личен автомобил като алтернатива е обсъждано, но не е подходящо в НАПОО главно поради високия риск (свързан с надеждността на ЛМПС) и невъзможността да се овъзмезди „амортизацията на личния автомобил“ или да се плати за повреда по време на командировката. Целесъобразно е да се ползва служебен автомобил, какъвто е предвидено да се закупи в рамките на бюджета на проекта. 2. Разработване на софтуер и осигуряване на хардуер за информационна система на НАПОО, което ще включва изграждане на нов потребителски интерфейс за ИС на НАПОО, запазване на съществуващите функционалности на ИС на НАПОО, разработване на нови такива и други, произтичащи от моделите, включени в дейност 2 и констатациите и препоръките от анализа в дейност 1. Софтуерът ще включва функции за извършване на контрол, но ще създаде предпоставки за облекчена форма за комуникация между ЦПО от една страна и НАПОО, АЗ и МТСП от друга. За подпомагане на кандидатите за обучение при избора на квалификационен курс ще бъде изграден интерфейс, даващ възможност за селектиране на център, показал добри резултати (оценени по конкретни критерии) , информиране за организацията на учебния процес, издаваните документи, съдържанието на обучение (съгласно ДОС по избрани професии), както и за компетенциите, които ще бъдат усвоени в конкретен квалификационен курс в ЦПО. Ще бъдат предприети мерки за защита на данните в ИС на НАПОО и непрекъсваемост на работата на ИС на НАПОО, данните от съществуващата ИС на НАПОО ще бъдат мигрирани, ще се запази и разшири съществуващата интеграция между базите данни на АЗ и НАПОО , вкл. и с цел проследяване реализацията на завършилите обучение в ЦПО. ИС на НАПОО ще включва модул за измерване и представяне по достъпен начин на степента на удовлетвореност на обучените и техните работодателите. Както в Модел 1, така и в софтуера ще бъде разработен модул за самооценяване на качеството на предлаганото обучение от ЦПО, с възможност за верифициране на резултатите от външните експерти и класиране на ЦПО по определени критерии на базата на показани резултати. За безпроблемното функциониране на системите е необходимо да се закупи хардуер (сървърите, които се ползват в момента са закупени през 2009 г. и през 2014 г.) да се приведе ИТ инфраструктурата в съответствие с изискванията за информационна безопасност и да се ъпгрейдва интеграцията между ИС на НАПОО и системата за документооборот (понастоящем свързани). Информационната система и предлаганите чрез нея услуги ще бъдат в съответствие с изискванията на Закона за електронно управление и подзаконовите нормативни актове. Етап 3 е описан в Продължението на дейност 3. 1 563 010.00 1 290 431.49
Обучение на служителите от институциите на пазара на труда за придобиване на компетентности за работа в новата среда, вкл. и за извършване на мониторинга и последващия контрол.: За осъществяване на мониторинг и последващия контрол, от гледна точка на прилагане на моделите в дейност 2 е необходимо да бъдат обучени служителите на НАПОО, външните експерти и експертните комисии към НАПОО, служители на АЗ и на МТСП. Обученията на служители на НАПОО, МТСП и АЗ съобразно спецификата на темите, ще бъдат осъществени както от експерти в институциите, така и от външни лектори. Обучение следва да бъде организирано и за работодателските организации, които ще тестват модела за външното независимо оценяване на изпитите за придобиване на професионална квалификация, разработен в дейност 2, и се очаква да организират и провеждат външното оценяване след края на проекта. За усвояване на умения за поддържане/администриране на ИС на НАПОО и интеграцията й с АЗ, както и за ползване на възможностите на подобрената ИС на НАПОО в дейност 3, е необходимо нейните потребители да бъдат обучени - служителите на НАПОО, външните експерти и експертните комисии към НАПОО, служители на АЗ и МТСП –обучението ще бъде задължение на изпълнителя, разработващ софтуера в Дейност 3 и ще се финансира в рамките на бюджета по Дейност 3. Обучението следва да включва модул, в рамките на който да се организират дискусии относно начина за реализация на модел 3 и модел 4. 65 400.00 31 345.50
Информиране на потребителите и популяризиране на новия модел за качеството на услугите за професионално обучение.: Необходимо е да се увеличи информацията за професионалното обучение, провеждано от ЦПО по няколко причини: повишаване на привлекателността и увеличаване на процента граждани над 16 г. включени в курсове, повишаване взискателността на обучаваните лица с цел недопускане на обучение неотговарящо на нормативните изисквания относно съдържание, база, преподаватели; повишаване информираността на работодателите във връзка с възможността за реалното им участие в процеса за подобряване качеството на предлаганото професионално обучение и др. След проведени дискусии, вкл. и с представители на институциите като средство за представяне на информация, което ще достигне до максимален брой лица се очертават социалните мрежи. Информационната дейност ще се проведе с публикации (аудио и видео съдържание, вкл. и като платени публикации в социалните медии и платформите за споделяне на съдържание). Изготвеният модел на рейтингова система и ранкирането на ЦПО по определени критерии ще бъде оповестено чрез специални национални събития. Събитията ще бъдат използвани като PLA (учене чрез споделяне на опит/добри практики) сред участващите представители на ЦПО. В ДБТ в местата за среща с потенциални обучавани ще бъдат поставени специални брошури с кратки указания/инструкции как да „контролираме“ ЦПО от позицията на обучаваните лица. „Националните трудови борси“, организирани от АЗ също ще бъдат използвани за разпространение на резултатите от проекта. Представянето пред целевите групи на модела за мониторинг на усвоените компетенции на завършилите професионално обучение чрез външно независимо оценяване на резултатите е изключително важно за фромиране на положителна нагласа сред ползвателите и също за осигуряване устойчивост на тази дейност и след края на проекта Националните събития ще бъдат отразени с платени съобщения в национални медии. По време на националните събития ще се връчат награди на ЦПО, показали най-добри резултати за съответната година, наградите ще бъдат иновативни пособия, подходящи за осъществяване на учебен процес. По избрани от комисия добри практики в ЦПО ще бъдат направени видеофилми, които ще се публикуват на Интернет страницата на НАПОО в рубриката за граждани и в социалните мрежи, а също и ще се предоставят на партньорите и на медиите. Всички добри практики ще се съберат в електронна книга и публикуват на сайта на НАПОО. Поне веднъж месечно ще бъдат подготвяни и изпращани до интернет медиите, до партньорските институции и до социалните партньори публикации, насочени към гражданите и бизнеса с подходящ текст и графика за привличане на вниманието и за повишаване на информираността относно възможностите за професионално обучение. 161 000.00 151 824.43
Оценка на приложения модел и нормативната му регламентация: Както разработването на софтуера, така и процеса по тестването и въвеждането му в експлоатация ще бъдат обект на мониторинг и оценка. Мониторингът включва получаване на обратна връзка от целевите групи (обучавани, ЦПО, служители в институциите) и верифициране. Възложителят ще очаква доклади с оценка, както и обосновани и обективни препоръки към външния изпълнител, отговорен за разработването и внедряването на надградената ИС на НАПОО с цел подобряване на софтуера във връзка с отстраняване на недостатъци и грешки по време на изпълнението на дейност 3 (апробирането на софтуера) от целевите групи, които използват софтуера. 35 000.00 28 955.00
Дейност 3 - ПРОДЪЛЖЕНИЕ Апробиране на модела за мониторинг и последващ контрол, включително чрез неговото осигуряване с човешки ресурси, подобряване на информационното осигуряване и техническа обезпеченост.: 3. Апробиране на модела за мониторинг на усвоените компетенции на завършилите професионално обучение, чрез външно независимо оценяване на резултатите. Разработения и остойностен модел за външно независимо оценяване на резултатите от изпитите за придобиване на професионална квалификация, разработен в дейност 2 ще бъде предложен на работодателски организации(национално представителни или браншови, избрани на основата на препоръки, изведени в анализа от дейност 1), които ще бъдат поканени да апробират модел, както е разработен. Изборът на работодателска организация за апробиране на модел ще се осъществи на базата покана и оценка по предварително разработени критерии. Изпълнителят ще организира и проведе изпитите за придобиване на професионална квалификация. Контролът върху организацията и провеждането на изпитите ще се осъществява от външните експерти и експертите от НАПОО 0.00 59 604.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).