Дейност 1: Провеждане на специализирани обучения съобразени с общата рамка стандарти за въвеждане на СИМ и европейските добри практики в администрацията: Специализираните обучения са предвидени за общинската, областна и държавна администрация, както и за всички съгласувателни органи, заети с одобряване на инвестиционните проекти и издаване на разрешения за строеж. Предвижда се 300 експерта от 28 областни администрации, 28 големи общини и 3 министерства (МРРБ, МВР и МК) да бъдат обучени в основи на СИМ, както и за работа със софтуер за преглед и работа с СИМ на проекти и планове, съобразени с препоръчания от Европейската комисия IFC стандарт и съответната специфика на задачите, свързани с одобряване и съгласуване. Обученията за администрацията се предвижда да се проведат присъствено и да приключат със сертификат за работа със специализиран софтуер. Проведеното обучение ще се подготви и в онлайн формат за дистанционно обучение на експерти от частния бизнес (консултанти, експлоатационни дружества и др.), заети със съгласуване на инвестиционните проекти. Онлайн форматът на обучението ще бъде предоставен на Института по публична администрация за последваща подготовка на кадри от всички заинтересовани администрации, както и ще бъде публикуван на предвидения в Дейност 3 уебсайт за самообучение на съгласувателните органи извън държавната и общинска администрация, с цел осигуряване на устойчивост във времето и повишаване обхвата на компетентност в строителния сектор. |
540 000.00
|
0.00
|
Дейност 2 „Хардуерно и софтуерно обезпечаване на експерти от общинската, областна и държавна администрация обхванати от Дейност 1“
: Дейността предвижда техническа подкрепа при осигуряване на софтуер с отворен лиценз за преглед и работа със СИМ проекти, дейности по проучване и закупуване на хардуер, осигуряващ функционирането на софтуера в администрациите. Дейността предвижда осигуряване на работни места в предвидените администрации за обучените по Дейност 1 експерти - общо 300 бр. работни места (средно по 5 бр. работни места в 28 областни администрации, 28 големи общини и 3 министерства).
Предвидените министерства участват в процеса на одобряване на инвестиционните проекти. Подбрани са най-големите общини поради по-голямата вероятност за изпълнение на големи обществени поръчки за строителство, изискващи СИМ, тъй като първоначално задължението за прилагане на СИМ ще се въведе само за големи обществени поръчки за проектиране и строителство. Обхванати са всички 28 областни администрации като се има предвид, че по реда на чл. 145, ал. 1, т. 2 от Закона за устройство на територията техническите или работните инвестиционни проекти се съгласуват и одобряват от областния управител - за обекти на техническата инфраструктура с обхват повече от една община или за обекти с регионално значение. |
900 000.00
|
0.00
|
Дейност 3 „Логистична подкрепа на малките и средни предприятия за прилагане на СИМ“
: „Логистична подкрепа на малките и средни предприятия за прилагане на СИМ“:
- проектантски бюра;
- строителни фирми;
- консултантски фирми.
Предвидената логистична подкрепа за МСП се изразява в две направления:
o създаване на онлайн обучителни материали за ползване на СИМ софтуер за проектиране със свободен достъп за бизнеса;
o изготвяне на уебсайт с гаранционна поддръжка от 3 години, на който ще се публикуват онлайн обученията, разработени в обхвата на Дейности 1 и 3, информация за изготвения в Дейност 4 Национален модел за СИМ, ръководствата, разработени в обхвата на Дейност 4, информация за процеса по проектиране и одобрение на проекти със СИМ модели, по подобие на ресурси като https://bim.natspec.org/ |
468 000.00
|
0.00
|
Дейност 4 „Разработване на национален модел (НМ) за СИМ, законодателство и ръководства за събиране, управление и споделяне на информация, сигурност и контрол на достъпа до информация въз основа на БДС EN ISO 19650 и CEN стандарти“: Дейността обхваща:
o разработване на национален модел (НМ) за СИМ въз основа на приетите национални и международни стандарти, с оглед осигуряване на възможност за описание, редактиране и визуализиране на строителните обекти на ниво СИМ 2; разработване на основни случаи на използване на СИМ (BIM use cases), придружени с анализ на стандартите и добрите практики в световен мащаб:
- Проучване на добри практики в световен мащаб по отношение на създаване на национални стандарти и библиотеки със СИМ обекти;
- Анализ на актуалния статус и приложимост в условията на България на европейските стандарти от серията БДС EN ISO 19650 „Организация и дигитализация на информацията за сгради и строителни съоръжения, включително строително -информационно моделиране (BIM). Управление на информацията чрез използване на строително – информационно моделиране“, Част 1 до Част 5;
- Разработване на Национален модел НМ/стандарт, на който трябва да отговарят СИМ обектите в България, базиран на IFC, който предоставя двуезична каталогизация на СИМ обекти и техни елементи. Стандартът трябва да поддържа семантична категоризация на обекти и техни елементи (да дефинира онтология по W3C стандартите за semantic web);
- Разработване на библиотеки от СИМ обекти, които да отразяват строителните продукти и материали в инфраструктурното строителство;
- Създаване на файловe шаблони за графичната част на частите на инвестиционния проект на база на два от най-популярните софтуерни продукти, използвани в България;
- Разработване на процедури за процесите на работа със СИМ (BIM use-cases);
- Разработване на процедура за проверка на инвестиционните проекти за съответствие с НМ на СИМ;
o специализирани юридически услуги за анализ и разработване на нормативни изисквания, необходими за провеждане на цифровата реформа в строителния сектор, с които ще бъде допълнена националната нормативна уредба:
- Анализ на действащата техническа нормативна уредба за проектиране и строителство по частите на инвестиционния проект;
- Идентифициране на конфликтни точки при съгласуването на проектните части;
- Изготвяне на оперативно съвместими предложения за изменения и допълнения в действащи български закони и наредби и/или разработване на нови нормативни актове, съвместими с въвеждането на НМ на СИМ в България;
o разработване на 2 бр. уеб-базирани ръководства – за работа със СИМ, за проектанти и за одобряващата инвестиционните проекти администрация.
|
2 400 000.00
|
0.00
|
Дейност 5 „Разработване на 2 бр. учебни програми, свързани със СИМ, които трябва да бъдат въведени в университетските програми“.
: Дейността предвижда разработване в тясно сътрудничество с академичния сектор на 2 бр. програми за специализирано обучение за работа със СИМ софтуер и за управление на СИМ проекти, които трябва да бъдат въведени в университетите. Първата следва да се съсредоточи върху придобиване на умения за ползване на програмен продукт, с цел създаване на цялостен и работещ СИМ; втората - върху управление на процесите и развойни дейности в сферата на СИМ.
Въвеждането на програмите e отговорност на университетите, ще изисква подготовка на преподавателския състав и ще повлияе на акредитацията на университетите. Университетите ще трябва да подготвят различни специализирани програми за отделните факултети. |
480 000.00
|
0.00
|
Дейност 6 „Създаване на софтуерна инфраструктура за работа със СИМ проекти в процеса по одобряване и съгласуване на инвестиционни проекти и планове, в контекста на проект П36 (C10.I7) „Единна информационна система по устройство на територията, инвестиционно проектиране и разрешаване на строителството“ . : Дейността предвижда разработка на модул към платформата, заложена в Проект 36 (C10.I7) с възможност за предаване на СИМ проекти за одобрение и осигуряване на достъп до тях от изпълнители и контролни органи по време на строителството, както и на собственици на въведения в експлоатация строеж. Модулът следва да бъде изграден паралелно с провеждането на обученията за администрацията и да позволи пилотно ограничен обхват администрации да могат да одобряват СИМ проекти. Архитектурата на модула и всички софтуерни компоненти (системни и приложни) ще бъдат така подбрани и/или разработени, че да осигуряват работоспособност и отказоустойчивост на системата, както и недискриминационно инсталиране и опериране в продуктивен режим, върху виртуална инфраструктура, съответно върху Единната информационна система, заложена в Проект 36, разположена на Държавния хибриден частен облак (ДХЧО) Дейността следва да осигури:
o Разработка на интегриран модул към “Единна информационна система по устройство на територията, инвестиционно проектиране и разрешаване на строителството“, който да позволява подаването на проекти в СИМ модели, съответстващи на разработения в дейност 4 от проекта НМ за СИМ.
o Интеграция и/или миграция на съответните елементи от проектите, разработени в СИМ модел, в платформата на "Единната информационна система".
o Пилотна разработка на модул за автоматизирана проверка за конфликти между всички инженерни мрежи, конструктивни и архитектурни елементи в рамките на СИМ модела и за автоматизирано съгласуване. Модулът следва да бъде интегриран с Единната информационна точка, съдържаща географска информация за обекти на обслужващата инфраструктура, и да осигурява автоматизирана оценка на съвместимост с инвестиционния проект от гледна точка на нормативните изисквания и пространственото разпределение на инфраструктурата по информация от ЕИТ. Модулът следва да бъде пилотно използван върху поне 50 СИМ модела, обхващайки съвместимост с всички видове инфраструктура, налични в ЕИТ.
o Тригодишно гаранционно обслужване на цифровата платформа с оглед отстраняване на установени дефекти;
o Определяне на технически условия за поддържане на цифровата платформа.
o Обучение на администрациите, които ще обслужват платформата с публикувани Web-базирани обучения.
|
1 800 000.00
|
0.00
|
Дейност 7 - Консултиране в областта на строително-информационното моделиране, управление на проекта и изпълнение на дейностите по информация и публичност, в т.ч. за управление на проект : Избраният изпълнител трябва да съвместява, както техническата експертиза по основните дейности на проекта, така и експертизата по цялостно управление и публичността на проекта. Ще се приложи комплексен подход при избора на изпълнител и при поемане на отговорност за свързани консултантски дейности в рамките на проекта с цел осигуряване на качественото му управление. Дейността ще се изпълнява индикативно 42 месеца.
Екипът на консултанта следва да включва най-малко следните експерти: ръководител на проекта, финансов експерт, юрист, компютърни специалисти по е-администрация, хардуер и софтуер, бази данни и цифрови формати, специалисти по информация и публичност и инженерно-технически експерт с опит в сферата на техническите правила и норми в инвестиционния процес по проектиране и строителство, стандарти, инженерни технологии, обучения и строителни продукти.
Дейността включва:
o Подготовка на технически спецификации и методики за провеждане на обществените поръчки за избор на изпълнител на дейности 1-6, консултантска помощ при приемането на междинните и крайни резултати от изпълнението на дейностите от 1-6;
o Цялостното управление включва организиране и изпълнение, контролиране, документиране и отчитане на Дейности 1÷7 за постигане на целите на проекта.
o Планирано е медийното обслужване и публичността на проекта, като се има предвид неговото значение за осъществяване на реформата в строителния сектор, да включва най-малко следното:
– Провеждане на проучване на комуникационните потребности и нагласи на заинтересованите страни и провеждане на медийна кампания чрез публикуване на имиджови карета в печатни издания и публикуване на рекламни формати в интернет медии и платформи;
– Организиране и провеждане на най-малко по 2 пресконференции в 6-те района на планиране в България, съответно за начало и край на проекта. Предаване на събитията по интернет комуникационни канали.
|
2 760 000.00
|
959 040.00
|