Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 191 TREES
Български

Programme: Transport and Transport Infrastructure

Planning region: All

Description

The "Building Components of the National Cyber Security System" project aims to support the creation of an effective cyber security and sustainability system and is aimed at building an institutionalized unified system of responsibilities, processes and procedures for monitoring the overall state of cyberspace, for interoperability and effective use of technical capacity for prevention, coordinated response and recovery from cyber incidents and for analyzing trends and building capacities for active and efficient countering cyber threats.
In order to provide information on the current cybersecurity state, it is envisaged the establishment of a National Cyber Situational Center and the need for synergy for effective and coordinated prevention, response and recovery from cybercrime requires the establishment of a National Cyber Security Coordination and Organizational Network .
In order to create an effectively functioning a National Cyber Security Coordination and Organizational Network, it is necessary to increase the capacity of cyber security structures. In this regard, it is envisaged to expand the capabilities of the National Cyber Security Incidents Response Team, to build a National Cyber Situational Center, to establish coordination mechanisms between competent cyber security bodies on national level.
The successful implementation of the project will help to establish co-ordinating mechanisms at national level and to develop a common national framework and principles for cybersecurity development agreed with the main stakeholders.
Executive Agency "Infrastructure of Electronic Government". The agency was established as an administration under the Minister of e-Government for the implementation of state policy in the field of e-governance and state policy in the field of network and information security..... 
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Изграждане на Национална Координационно-Организационна Мрежа за Киберсигурност (НКОМКС).: В рамките на дейността се предвижда хардуерното и софтуерно изграждане на НКОМКС, според определението, дадено в националната стратегия за киберсигурност – Актуализираната Национална стратегия за киберсигурност „Киберустойчива България 2023”, както и според изискванията за функционалност към тази мрежа, уредени в Закона за киберсигурност. НКОМКС се предвижда да служи както за обмен на оперативна информация на ведомства и органи, занимаващи се с киберсигурност, така и като място за обмен на информация, добри практики, съвети, научни материали и др. за частни организации, представители на научните среди както и за всички заинтересовани от обмен на подобен вид информация страни. НКОМКС представлява координационната мрежа на националната система за киберсигурност и се изгражда и развива по модела, заложен в Националната стратегия за киберсигурност, с ангажиране на всички заинтересовани страни от публичния и частния сектор. НКОМКС се базира на държавните структури, пряко ангажирани в националната система за киберсигурност (и общо в защита на националната сигурност). НКОМКС е отворена за постепенно включване на всички заинтересовани организации и институции (държавни, бизнес и неправителствени), които стопанисват, управляват, функционират и отговарят за различни активи, компоненти и сегменти на киберпространството. За целта се дефинират и прилагат изисквания за оперативна съвместимост, роли, отговорности и оперативни способности, на базата на общ механизъм, стандартизирани процеси и протоколи за мониторинг, превенция, реакция и възстановяване. Изискванията за обмен на информация, техническа и киберзащита на НКОМКС се осъществяват по разработени за целта правила, протоколи и нива на поверителност, които отчитат и изискванията за класифицирана информация със съдействието на държавните регулаторни органи. Съответните изисквания и нива за достъп се регламентират и прилагат за организациите и лицата от страна на всички участници и при спазване на принципа „необходимо е да се знае“. Този принцип се развива съобразно новите принципи за споделяне - „нужно е да се сподели“ и „отговорност да се сподели“ за постигане на отворен характер на мрежата НКОМКС и ефективно включване на всички участници (публични и частни организации) за постигане на киберустойчивост на национално ниво. Мрежата се изгражда логически и технически на различни слоеве (пръстени) със съответни нива на защита и устойчивост. Части от информацията в съответен вид може да бъде споделяна по допълнителни разширени канали на базата на определени принципи и норми за споделяне на информация в публично-частни общества и организации. Дейността предвижда обучение на служители на бенефициента за работа с разработени за целта правила, протоколи и нива на поверителност за обмен на информация, техническа и кибер защита, и организиране на събития за популяризиране целите и функционалностите на НКОМКС. 600 000.00 7 627 208.21
Изграждане на Национален Киберситуационен Център (НКСЦ).: Национален кибер-ситуационен център (НКСЦ) е основният национален център за непрекъснат мониторинг на кибер-картината в държавата и осигуряване на координирана реакция. Той осигурява оперативна оценка на обобщената степен на заплаха на национално ниво, разпространяване на препоръки за превантивни действия и организиране на координирани действия при киберкризи или непосредствена заплаха от такава. НКСЦ трябва да притежава следните основни функции: • Мониторинг на актуална и пълна национална кибер-картина - състояние на киберпространството в държавата, обобщена информация и индикация за статуса и безпроблемното функциониране на комуникационните и информационни системи (включително електронните съобщителни системи, преносните мрежи, националната и международната информационна свързаност). За целта се определя стандартизиран протокол и многостепенен код на състоянията (съгласуван с установените кодове за кризи, както и с тези на ЕС, НАТО и партньорски мрежи), връзка към споделяната техническа информация, анализ на възможни причини и източници, оценка на въздействието, както и ефективност на предприетите мерки и действия. • Координирана реакция (отговор) и оперативно взаимодействие при масирани инциденти, комплексни атаки и кризи – осъществява се с организационно-технически средства и се базира на актуалната кибер-картина, анализ на състоянието и чрез технически протокол и организационни мерки предоставяне на информация за състоянието на национално ниво, възможни комбинирани заплахи и хибридни въздействия, потенциален кинетичен и каскаден („домино“) ефект, и препоръки за превантивни действия на оперативно и тактическо/техническо ниво, активизиране на планове и действия от кибер-отбраната, привличане на експерти (от работните групи към СКУ, международни и др.) Дейността предвижда обучение на служители на бенефициента за компилиране и мониторинг на национална кибер-картина и процедури за координирана реакция при инциденти и кризи. 200 000.00 75 960.00
Изграждане на Национален център по киберпрестъпност: Дейността включва закупуването на ИТ оборудване и софтуер за нуждите на ГДБОП-МВР, във връзка с Изграждането на Национален център по киберпрестъпност, което съответства с целта и предвидените резултати на проекта. Също така ще допринесе за постигане на високо ниво на сигурност в рамките на Съюза. Дейността предвижда обучение на служители на партньорската организация за анализ и мониторинг на носители на информация, софтуерни продукти, процедури за превенция и противодействие на киберинциденти. Специализираният сървър е необходим с цел съхранение на голям обем от данни, виртуализация на машини, както и за инсталирането на специализирани софтуерни продукти, изискващи специфична техника, на която специализирания сървър отговаря. Специализираният сървър ще предостави възможност на служителите на ГДБОП от цялата страна за достъп до информация и специализирани софтуерни продукти, необходими за противодействието на киберпрестъпността. Този специализиран сървър ще бъде ситуиран в специализирано помещение на ДКИС – МВР. 2 854 400.21 2 422 328.40
Изграждане и развитие на Национален екип за реагиране при инциденти в компютърната сигурност: С приемането на закона за киберсигурност, който транспонира ДИРЕКТИВА (EС) 2016/1148 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 6 юли 2016 година относно мерки за високо общо ниво на сигурност на мрежите и информационните системи в Съюза, се регламентираха минималните изискванията, на които трябват да отговарят екипите за реагиране при инциденти в компютърната сигурност. С реализирането на дейността Националният Екип за реагиране при инциденти с компютърната сигурност ще разполага с минимално необходимите ресурси за изпълнение на задачите си, които включват най-малко следното: 1. наблюдение на инциденти на национално равнище; 2. подаване на ранни предупреждения, сигнали за тревога, съобщения и разпространяване на информация за инциденти и рискове сред съответните субекти; 3. реакция при инциденти и оказване на методологическа помощ при разрешаване на инциденти; 4. осигуряване на динамичен анализ на рисковете и инцидентите и информация за текущата ситуация. Дейността включва изграждане на цялостно решение, предоставящо мониторинг на състоянието на ИТ инфраструктурата на държавата срещу киберзаплахи и кибератаки, което съответства с целта и предвидените резултати на проекта. Техническото решение трябва да се основава на стратегия за сигурност, ползваща интелигентни разузнавателни методи за киберзаплахи, позволяващи максимално автоматизиране на процеса по събирането, генерирането и споделянето на обобщена информация, свързана с актуалните кибератаки, засичане на уязвимости и предпоставки за кибератаки с цел ранно предупреждение. Дейността предвижда обучение на служители на бенефициента за поддръжка и работа със системата за наблюдение на инциденти на национално равнище, функционалност за управление на идентифицирани уязвимости, процедури за реакция при инциденти и динамичен анализ на рисковете. 6 794 982.00 0.00
Информиране и публичност: Дейностите за информиране и публичност, които ще бъдат осъществени по време на проекта, включват: • осигуряване на информация за вида и размера на получената безвъзмездна финансова помощ, дейности по проекта и друга информация, свързана с проекта • На сайта на агенцията министерството www.e-govegov.government.bg ще бъде създаден специален раздел „Фонд „Вътрешна сигурност“; • изготвяне на обозначителни табели и етикети за вида на получената безвъзмездна помощ, които ще бъдат поставени върху доставеното оборудване; • поставяне на логото на фонд „Вътрешна сигурност” върху всички документи и публикации, свързани с проекта. • организиране на две конференции – встъпителна и заключителна. • Организиране на събития по конкретна дейност. 15 000.00 0.00
Управление на проекта: За да е ефективно и ефикасно изпълнението на проекта, трябва да бъдат осигурени прозрачност, координация и ефективност на управлението на проектните дейности, ясно да са дефинирани и разпределени отговорностите и контролът за постигане на заложените резултати и целесъобразно усвояване на средствата. Тази дейност е необходима, за да се осъществи пряк контрол по отношение качеството на извършване на дейностите по проекта, както и гарантиране доброто финансово управление на проекта в съответствие с изискванията на управляващия орган, европейското и националното законодателство. В процеса на управление ще бъдат изпълнявани дейности по мониторинг и оценка на ефективността и ефикасността на изпълнените дейности. 158 285.79 128 119.18

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).