Изготвяне на анализ на българската и на европейски практики в областта на природните ресурси (подземни богатства) и на концепция за възможните решения за подобряване на концесионната политика за подземните богатства: Минно-добивната индустрия в Република България е от стратегическо значение и има съществен принос за социалноикономическото развитие на страната.
Търсенето, проучването и добивът на подземни богатства (ПБ) трябва да се извършва икономически ефективно и устойчиво, безопасно за живота и здравето на хората, опазвайки околната среда, социално отговорно и в хармония с другите човешки дейности. Основни предпоставки за постигане на тези цели са доброто законодателство и практики, които следва да се прилагат и усъвършенстват. С приемането на ЗК, подземните богатства, като обект на концесия, са изключени от приложното му поле, в съответствие с европейското законодателство. Конституцията на Република България определя, че подземните богатства са изключителна държавна собственост, а условията и редът, при които държавата предоставя концесии за техния добив са уредени със Закона за подземните богатства (ЗПБ). ЗПБ е приет през 1999 г. с последващи 25 изменения и допълнения в него. От приемането на ЗПБ до настоящия момент практиката по неговото прилагане показва, че са необходими изменения и допълнения - в закона и в подзаконовите актове по неговото прилагане, с които да се гарантират, както интересите на българската държава като собственик на подземните богатства, така и тези на титулярите на разрешения и концесионерите (титулярите на права). Дейностите по търсене и проучване или проучване и добив на подземни богатства се засягат и от над 20 закона, в които се уреждат аспекти на собствеността, регулиране на стопанската дейност от държавата, опазване на околна среда, устройство на територията, безопасността
на труда, данъчни задължения и др. Нормативната уредба за подземните богатства се допълва от редица подзаконови актове, издадени от Министерския съвет и от съответните министри. Нормативната уредба и практика в България и в държави от ЕС следва да се анализират и въз основа на извършения анализ - да се разработи концепция с установени и мотивирани възможни решения за подобряване на концесионната политика за подземните богатства. Установените в концепцията решения трябва да удовлетворят необходимостта от подобряване, а където липсват – и от създаване на ясни правила и процедури, гарантиращи публичност и прозрачност, ефективен и ефикасен контрол, баланс на интересите между държавата и обществото и титулярите на права. За всяко от установените решения ще се посочи дали за реализацията му са необходими нормативни промени и ще се изготвят предложения под формата на насоки за тези нормативни промени. Концепцията трябва да отчете обстоятелството, че макар администриращият орган да е министърът на енергетиката, дейностите, свързани с добива на подземни богатства, са свързани с компетенциите и функциите на Министерския съвет и на специализираната му администрация, както и на множество други държавни органи, поради което следва да се осигурят действащи механизми за координацията на тяхната дейност. Необходимостта от подобряване на концесионната политика за добива на подземни богатства е констатирана и в Националната стратегия за развитие на
минната индустрия, приета през 2015 г., като е констатирана и необходимостта от нормативни промени. За идентифициране на възможни решения за подобряване на политиката в областта на подземните богатства дейността ще се изпълни в три основни последователни етапа:
Етап 1: Изготвяне на анализ на българската и на европейски практики в областта на подземните богатства.
Етап 2: Разработване на концепция за възможните решения за подобряване на концесионната политика за подземните богатства.
Концепцията ще се предостави на Министерството на енергетиката (МЕ) и на останалите компетентни държавни органи, имащи правомощия, свързани с
политиката по търсене, проучване и добив на подземни богатства (МФ, МК, МОСВ, МРРБ, МЗХГ и др.).
|
305 400.00
|
305 400.00
|
Изготвяне на методологически документ (практическо ръководство) за възлагане на и изпълнение на концесии за строителство и на концесии за услуги: В SWOT анализа на състоянието на концесиите, съдържащ се в Стратегията за концесиите, като една от слабите страни е посочена липсата на методологически инструментариум за прилагане на новото законодателство. В тази връзка една от мерките за осигуряване на изпълнението на Стратегията за концесиите – Мярка 2, включва създаването на методологически инструментариум за подпомагане на публичните органи и техните администрации. Мярката е обоснована с необходимостта публичните органи и техните администрации да бъдат активно подпомагани, за да може правилно да разбират и прилагат ЗК и наредбите към него, като е посочено, че подпомагането трябва да обхване целия процес на възлагане и изпълнение на концесиите – от планирането и извършването на подготвителните действия, през провеждането на процедурите до сключването и изпълнението на концесионните договори. Като един от способите за изпълнение на посочената Мярка 2 от Стратегията за концесиите е определено разработването и популяризирането от специализираната дирекция от АМС (дирекция „Икономическа и социална политика“) на методическо помагало за възлагане и изпълнение на концесиите. Разработването на посоченото в Стратегията за концесиите методическо помагало под формата на практическо ръководство е крайният резултат на Дейност 2 по Проекта. Практическото ръководство следва най-малко да разясни ЗК и на наредбите към него по достъпен начин, чрез представяне на практически препоръки, примери и насоки за прилагане на процедурните правила относно възлагането и изпълнението на концесиите за строителство и на концесиите за услуги. При разработване на практическото ръководство следва, ако е приложимо, да се взаимстват законодателни решения или добри практики от държави-членки на ЕС, които имат опит по възлагане и изпълнение на концесии или сходни на концесии договори. Във връзка с посоченото, дейността ще се изпълни в два основни последователни етапа:
Етап 1: Проучване на законодателството и/или на практики на държави-членки на ЕС по възлагане и изпълнение на концесии или сходни на концесии договори. Броят и конкретните държави-членки ще бъдат уточнени при подготовката и провеждането на обществената поръчка за дейността. Проучването трябва да обхване и методологически документи, ако такива са налични. Етапът ще приключи с аналитичен доклад, който ще съдържа резултатите от проучването с анализ за възможностите за използването им при изготвяне на практическо ръководство от гледна точка на съответствие с националното законодателство.
Етап 2: Разработване на практическо ръководство за възлагане на и изпълнение на концесии за строителство и на концесии за услуги, съответстващо на националното законодателство и базирано на резултатите от извършеното проучване от Етап 1. Етапът ще приключи с изготвено практическо ръководство, което ще съдържа практически препоръки, примери и насоки за прилагане на процедурните правила относно възлагането и изпълнението на концесиите за строителство и на концесиите за услуги. Описанието следва да бъде съпроводено с разясняване на приложимите нормативни правила. Конкретните обхват и съдържание на практическото ръководство ще бъдат уточнени при подготовката и провеждането на обществената поръчка за възлагане изпълнението на Дейност 2 от Проекта. Практическото ръководство ще се одобри от директора на дирекция „Икономическа и социална политика“ като насоки по прилагането на ЗК и ще се публикува в информационния раздел на НКР, с което ще се осигурят публичност и устойчивост на резултатите от проекта, както постигане на целите по Дейност 2. |
0.00
|
0.00
|
Изграждане на централизирана електронна информационна система „Национален концесионен регистър“: Чрез изпълнение на Дейност 3 ще бъде изградена уеб-базирана платформа ЦЕИС НКР, с принципно нова база данни и с различни функционалности спрямо действащия НКР и ще бъде осигурена гаранционната й поддръжка. По този начин ще бъде изпълнено изискването на Закона за концесиите НКР да се поддържа като ЦЕИС.
ЦЕИС НКР ще бъде изградена и въведена в експлоатация най-малко със следните функционалности: Подсистема „Възлагане на концесии по ЗК“ с модули Електронна регистрация (e-Registration), Електронно обявяване при възлагането на концесии (e-Notification), Партиди за процедурите за определяне на концесионер - профил на купувача (Buyer’s profile); Подсистема „Изпълнение на възложени концесии“ с модули Електронна регистрация (e-Registration), Партиди за изпълнение на възложени концесии - електронно отчитане изпълнението на концесионни договори (e-Contract), Изменение на концесионни договори, Връзка между партидата на процедурата и партидата на концесията; Подсистема „Мониторинг и контрол на концесиите“ с модули: Контрол (Сontrol) и Мониторинг (Monitoring); Подсистема „Електронни формуляри“ с модул Генератор на образци/формуляри (шаблони) (Form generator); Подсистема „Аналитични справки“ с модул Аналитични справки; Подсистема „База данни на НКР“ с модули: База данни за процедурите за възлагане на концесии по ЗК по партиди на всяка процедура за определяне на концесионер, База данни по партиди на всяка възложена концесия по ЗК, База данни по партиди на всяка възложена концесия по действащото законодателство до влизане в сила на ЗК (без концесии по ЗПБ), База данни по партиди на всяка концесия за добив на минерални води по ЗВ, База данни по партиди на всяка концесия за добив на подземни богатства по ЗПБ, База данни за мониторинга и контрола, База данни с информация, свързана с концесиите “Информационен раздел“; Подсистема „Управление на ЦЕИС НКР“ с модули: Администратор (Back office), Управление на работните процеси (Business Process Management), Валидация, Сигурност, Страница НКР (NCR site); Други функционалности по предложение на изпълнителя. ЦЕИС НКР ще осигурява защита на целостта на данните и поверителността на информацията и ще има висока степен на сигурност по отношение на базата данни. Ще бъде доставено и инсталирано хардуерно оборудване и базов системен софтуер за функционирането на ЦЕИС НКР. ЦЕИС НКР ще поддържа публичен, свободен и безплатен интерфейс за свързани отворени данни по реда на Закона за достъп за обществена информация и интерфейс за автоматизирано предоставяне на данни по ЗЕУ.
Ще бъде осигурено обучение на администратори на системата – най-малко 5 длъжностни лица на АМС. |
1 900 000.00
|
0.00
|