Разработване и прилагане на Програма „Индивидуална психологическа подкрепа за преодоляване на емоционални, поведенчески и обучителни затруднения”: Програмата цели преодоляването на индивидуални особености в емоционалността и поведението на децата и младежите, настанени в ЦНСТДМУ в село Атия, които затрудняват адаптирането им както в семейната, така и в по-широката социална среда. Те се състоят в трудности при овладяване на емоциите, импулсивност в поведението, неумения за спазване на лични граници, агресивност, неувереност, недостатъчно развити умения за самостоятелност и самоорганизация, справяне със стресови ситуации, страхове и др.
Програмата предвижда предоставянето на индивидуални психологически консултации на 13 деца и младежи от ЦНСТ с. Атия, всяко от които с множество увреждания.
Психологическото консултиране протича под формата на разговор, като с оглед спецификата на целевата група са използват и разнообразни терапевтични техники, елементи от психодрама, проективни методики с използване на кукли и работа с различни материали – хартия, пластелин, тесто и др. За да се изгради добра доверителна връзка между детето и психолога и да се извлече максималното от сесиите, взаимодействието може да се осъществява под формата на игра и забавни дейности, отговарящи на възрастовия период. Психологът създава пространство, в което детето спокойно да изрази своите преживявания и да облече в думи, рисунка или друг продукт вътрешния си свят от чувства и емоции.
Темата на всяка сесия се съобразява с актуалните потребности и събития в живота на децата и младежите. Те ще се отнасят към следните области:
• Овладяване на импулсивните постъпки и управление на агресията;
• Тревожност;
• Решаване на конфликти
• Повишаване мотивацията за учебна дейност;
• Формиране на реалистична самооценка;
• Подобряване уменията за общуване с околните;
• Травматични ситуации;
• Създаване на успешни поведенчески модели
• Подготовка за поемане на социални роли
Консултативният процес протича в няколко етапа: създаване на доверителна връзка, изследване на проблема и събиране на диагностични данни, създаване на хипотеза, изследване ресурсите за промяна, включване на механизми за промяна, затваряне на терапевтичните отношения.
В процеса на консултиране психолога използва :
• Емпатия;
• Независима от обстоятелствата позитивна нагласа;
• Мотивиране и насърчаване;
• Откриване на скритите мотиви в поведението на клиента и защитните механизми;
• Откриване на съпротиви и работа с тях;
• Активно слушане;
• Вербализиране на идеи и чувства. |
14 808.00
|
17 534.92
|
Разработване и прилагане на Програма "Умения за общуване в група":
Програмата е форма на групова работа, която има за цел да развие качества и умения за общуване, които да улеснят успешната социална реализация на децата и младежите от ЦНСТ с. Атия. Обучението се провежда в интерактивна форма, позволяваща всяко от децата да е активен участник, да преживява и по този начин трайно да усвоява и развива качества и умения, полезни във всяка житейска ситуация. Използват се ролеви проигравания, дискусии, игри, решаване на казуси и други интерактивни методи. Програмата включва формиране на базови умения за общуване в група – умения за себеизразяване, слушане, говорене, разбиране и управление на емоциите, умения за решаване на конфликти и работа в екип, умения за споделяне и оказване на подкрепа.
Допълнителна цел на програмата е установяването на подкрепяща и позитивна емоционална среда, в която децата и младежите се чувстват сигурни и спокойни.
Груповия тренинг е една от най-ефективните форми за развитие на личностни качества и умения, тъй като предполага активното включване на всеки участник. Ученето става чрез натрупване на личен опит, в специално създадени ситуации, игри и упражнения. Тренирането на нови умения за общуване се осъществява в защитена и контролирана среда. Водещия на групата управлява груповата динамика така, че да осигури правото на всеки да бъде изслушван, зачитан и подкрепян. Същевременно създава ситуации, които да провокират участниците да тренират нови и по-успешни модели на поведение. Водещия наблюдава и управлява ролите, които обикновено заемат участниците - лидер, генератор на идеи, шут, аутсайдер, изпълнител, наблюдател и др.
Групата преминава през фази на развитие - от създаване на доверие през по-интензивно споделяне и емоционално включване до приключване и затваряне. Крайната цел е създаване на сплотена общност от индивиди с повишаваща се компетентност и увереност в общуването.
Програмата на занятията е полуструктурирана, което означава, че основните теми в нея ще бъдат планирани предварително, но тя ще бъде пластична и ще се променя в процеса на работа, за да отговаря на потребностите и актуалните събития в живота на участниците.
Програмата се състои от няколко основни модула, последователността на които следва процеса на общуване и създаване на взаимоотношения в ежедневния живот:
* Запознаване и създаване на доверие
* Споделяне и сближаване
* Упражняване на умения за самопредставяне и себеизрязаване
* Умения за слушане и задаване на въпроси
* Асертивно поведение в ежедневието
* Умения за решаване на конфликти
* Работа в екип
* Моите взаимоотношения у дома и в по-широката общност
* Превенция на рисковото поведение
* Аз и моята бъдеща професия
* Упражняване на креативността
* Техники за релаксация.
В занятията се използват материали - хартия А4, малки листчета, флумастери, флипчарт листи, топки, прежда, ножици, лепило, тиксо и др.
Поради разнородния състав на групата по възраст и степен на увреждане е необходимо групата да се води от двама психолози и организацията на заниманията да се подпомагат от член на персонала на услугата. Това ще осигури възможността за разделяне на подгрупи и постигане на оптимална динамика на работа. |
13 056.00
|
15 974.07
|
Разработване и прилагане на Програма "Храната - моя път за развитие и самостоятелен живот”.:
Програмата цели усвояване на познания за храните и на умения за самостоятелен подбор, закупуване, приготвяне на храна и сервиране. Формирането на посочените качества и умения се използват като средство за опознаване на околния свят и мястото на децата и младежите с увреждания в него. Участниците в програмата придобиват интерес, мотивация и експертност в сферата на кулинарното изкуство като подготовка за бъдеща професионална и социална реализация по професии в сферата на туризма. Програмата използва храненето като ежедневна и достъпна дейност, в която могат да участват всички деца и младежи от ЦНСТ с. Атия. Подготовката на храна за ежедневни и празнични поводи е свързано с развитието на лични качества, естетически вкус, отговорност, самостоятелност, увереност и мотивация за постижения в тази област. Приготвянето на кулинарни изделия е възможност за изява и в по-широката общност и средство за получаване на признание, усещане за ценност и значимост.
Програмата включва следните основни теми:
• Основни групи хранителни продукти:
Мляко и млечни продукти „ Пътят на млякото”
Месо и месни продукти
Хляб и хлебни изделия „От зърнените култури до трапезата ни”
Плодове и зеленчуци: растенията и техните плодове. Методи на съхранение;
• Първична обработка на хранителни продукти - санитарно хигиенни правила; начини на първична обработка: сортиране, пресяване, рязане, бланширане, шпековане. Приготвяне на кулинарни изделия, изискващи само предварителна обработка/ салати, студени супи, млечни коктейли, сандвичи. Дегустация - характеристика на кулинарните изделия;
• Топлинна обработка: варене, задушаване, печене, пържене - изисквания към топлинните процеси, машини и съоръжения за топлинна обработка с акцент върху техниката на безопасност за работата с тях. Приготвяне на кулинарни изделия по всеки топлинен процес. Дегустация и характеристика на кулинарните изделия;
• Сервиране на кулинарни изделия с използването на ситуационно - ролева игра „Хайде на ресторант”;
• Практическо прилагане на усвоените знания и умения във ваканционно селище „Санта Марина” гр. Созопол за запознаване със заведения за хранене и развлечения - ресторант, сладкарница, специализирани- пицария, барбекю - бар. Участие в предварителната подготовка на хранителните продукти и в подготовката на търговската зала.
• Запознаване с професии в туризма: работник в обслужването на заведенията за хранене и развлечения; камериер; озеленител.
В реализацията на програма "Храната - моя път за развитие и самостоятелен живот” активно ще се включи община Созопол като организира посещенията в различни типове заведения за приготвяне и сервиране на храна и напитки. С помощта на партньора ще се организират ролеви игри и практически занимания. |
10 652.00
|
10 835.54
|
Разработване и прилагане на Програма "Арттерапия":
Методът "Артерапия"е изключително благоприятен за всякакъв контекст и има широко приложение. Успешно се прилага при работа с деца, с групи и семейства. Много е подходящ за хора с нисък социален статус или маргинализирани общности, защото не се изискват толкова добри умения за вербална комуникация, а напротив – целта е спонтанната експресия през невербалното. Прилага се и като занимателна терапия или форма на психотерапия с цел емоционално възстановяване, лечение или корекция.
За децата със специални потребности методът е много подходящ. При тях една от ключовите трудности е комуникацията, а през рисуването, имайки възможност контактът да бъде опосредстван през изкуството, той се улеснява и става предпоставка да се направи следващата стъпка.
В основата си арт-терапията използва средствата на изобразителното изкуство, които целят да се създаде защитено пространство, една експресивна, автентична форма на изразяване и чрез нея да може да се започне процес на личностна промяна. В зависимост от контекста може да е психокорекционна работа, психотерапия или личностно израстване. Това е контролиран процес, който не разчита единствено и само на спонтанното изразяване, за разлика от рисуването. Водеща роля има психотерапевтът, но авторът на продукта е този, който изследва създадения продукт. Рисуването по правило не е арт-терапия. Арт-терапията дава възможност да изразиш себе си по начин, по който не можеш, когато говориш или действаш. Сесията има своя структура, особености, а ключовото е, че авторът е този, който трябва да обясни и интерпретира образа, за да може да бъде разтълкуван по по-адаптивен, продуктивен начин. Това е процес, който наподобява триъгълник – взаимодействие между терапевт, автор и продукт.
Има центрове в мозъка, до които нямаме достъп през вербалния канал. Това могат да бъдат травматични преживявания, които са изтласкани, защото са твърде болезнени, много силни емоции, които ни е трудно да вербализираме, а през рисуването стигаме до тях по един щадящ начин. Децата, настанени при нас са преживяли много негативни емоции, които не могат да изразят вербално. Арт терапията е начин и да стигнем до тях, и да се опитаме да им помогнем. Много ценно е, че през средствата на изобразителното изкуство може да се достигне не само до тези болезнени нагласи и емоции, но и до потенциала, до силните страни на детето или възрастния, които да не са достатъчно развити у него. Може да се работи в няколко посоки, в зависимост от конкретния случай, човек или проблем.
В занятията ще бъдат използвани различни материали - листа, камъни, морски животни и корени и ще бъдат прилагани различни техники.
Освен диагностичния и терапевтичен резултат ще бъде постигнато удоволствие от процеса на изработването, естетическа наслада и удовлетвореност от постигнатия резултат. |
15 366.00
|
18 282.04
|
Разработване и прилагане на Програма "Баба и внуче". Насърчаване на доброволческата дейност на Женско дружество "Света Марена" с цел усвояване на семейни ценности от децата и младежите, настанени в ЦНСТДМУ:
Основната цел на дейност 5 - Програма "Баба и внуче" е усвояване на семейни ценности.
Дейността включва мотивиране на семейства за срещи с децата, покани за посещения в домовете на семействата през уикендите, национални и религиозни празници.
На децата и младежите, настанени в ЦНСТДМУ в село Атия не им липсва нищо - имат прекрасен дом, самостоятелни пространства, красиви дрехи, обувки, завивки, учебни пособия, развлечения. С колегите сме коментирали, че в много български семейства децата не разполагат с материални ресурси от това ниво.
Но основният дефицит е липса на семейство, за което мечтае всяко дете. То присъства в разговорите на децата, в игрите им, в молитвите им. Шансовете за осиновяване от година на година намаляват, а за част от тях вече не съществуват - четирима са навършили 18 години.
През годините сме имали добър опит с доброволчески инициативи, но не успяхме да ги превърнем в традиция.
Включването на младежи доброволци има добър ефект, но целта е друга - повишаване уменията за общуване, общуване по хоризонтала, разширяване на кръга от връстници.
Реализацията на дейността ще стартира със среща за мотивиране на жени и семейства за включване в доброволческа дейност в полза на децата и младежите от ЦНСТДМУ. Тази дейност ще бъде изпълнена съвместно с Женско дружество "Света Марена" град Созопол. Това е единствената неправителствена организация в общината, която се занимава с благотворителна дейност като набира доброволни дарения от бизнеса и с тях подкрепя нуждаещи се граждани на общината. В дружеството членуват над 40 жени от Созопол и селата, в това число и от село Атия и близките сала - Равадиново, Извор, Росен, Равна гора. Много жени имат желание да поканят в домовете си децата и младежите от дома, но имат известни бариери, свързани със заболяванията на децата. Преодоляването на задръжките, повишаване увереността, че ще се справят чрез разясняване на здравословното състояние на децата и психологическите им особености - емоционални реакции, поведенчески стереотипи, хранителни навици - би повишило мотивацията на семействата.
Водещ в тази дейност е партньорът ни община Созопол. Община Созопол подкрепя както функционирането на ЦНСТ с. Атия и насърчава доброволчеството чрез женско дружество "Света Марена". Обвързването на дейността им е стартирало със създаването на дома. Жените от организацията се включват в подготовката и провеждането на празниците, правят им подаръци, привличат ги за участие в своите програми.
Целите на програма "Баба и внуче" ще бъдат популяризирани чрез общинския вестник "Созопол", общинското радио и специални информационни материали, подготвени от пресслужбата на общината. В случай, че мотивационната среща се окаже недостатъчна и семействата, приемащи деца имат нужда от допълнителна информация, за срещи с експертите безвъзмездно ще бъде предоставено общинско помещение за консултации. Община Созопол ще организира посещение на общински служби, други социални услуги /Център за обществена подкрепа в град Созопол, Център за рехабилитация и социална интеграция в град Черноморец/. |
934.00
|
2 296.95
|
Разработване и прилагане на Програма "Приказкотерапия. Превенция на агресивното поведение. Ритъм терапия":
Приказкотерапията е метод за работа с деца и възрастни, който дава възможност на човека да изрази своята индивидуална чувствителност. Взаимодейства успешно с вътрешната реалност на индивидуално и групово ниво, което прави метода особено успешен за работа с проблемни деца и младежи. Поради своята нестандартност и силно взаимодействие с чувствата на участниците в групата, приказката е особено успешен метод за превенция на рисковото поведение в детска възраст.
Работата с приказни герои дава възможност за развиване на въображението, за водене на спор, за изказване на мнения, за продуциране на нови идеи. В приказната ситуация детето е свободно да си избере герой, да го следва, да греши, да побеждава, да губи и това е само игра, безопасно пространство, в което то може да експериментира.
Основната цел на настоящата програма е снижаване на агресията, заучаване на механизми за сублимация на агресивната енергия в позитивни занимания - труд, творчество, ненасилствена комуникация. Но през приказките ще бъдат коментирани основни личностови ценности, чувства, поведенчески реакции като:
* Приятелство и взаимоотношения;
* Чувства и емоции. Връзка между чувствата и модела на поведение;
* Избор и положителния избор като модел на поведение;
* Морала и ценностите като определящи човешкото поведение;
* Защита, защитно поведение, страх, агресия. Формиране на умения за съпричастност чрез откриване и разпознаване на чувствата, формиращи негативни модели на поведение;
* Позитивни модели за справяне с лошите чувства;
* Толерантност към различността и различните;
* Умение да споделяме и общуваме с другите. Развиване на емоционалната интелигентност на участниците.
* Как ме възприемат другите?;
* Качества и добродетели. Формиране на усещане за принадлежност към групата;
* Справяне с натиска на групата. Формиране на умения за отстояване на мнение и позиция;
* Опасните вещества около нас. Създаване на навици за самосъхранение и правене на избор;
* Трафик и доверие. Изграждане на критичност към заобикалящия свят.
* Безопасността. Позитивиране ролята на правилата;
* Семейството и семейните отношения. Позитивиране ролята на значимия възрастен в живота ни.
* Формиране на позитивни нагласи към труда.
* Мечти и фантазии;
Занятията ще бъдат структурирани в учебна програма, като ще се провеждат два пъти месечно по изготвен съвместно със специалистите от ЦНСТДМУ график.
При работа в групата с приказкотерапия, в подходящи моменти, ще бъде използвана и Ритъм терапия, защото музиката и танца са естествени допълнения към литературните произведения. Емоциите и отношенията, провокирани от приказката могат да бъдат изразени освен с думи, с пеене и танц, като по този начин въздействието е още по-силно и запомнящо се. |
5 225.00
|
4 733.69
|
Обучение за придобиване на ключова компетентност 4 "Дигитална компетентност" и работа специализиран софтуер за контрол с поглед. :
Целта на Дейност 7 е придобиване на ключова компетентност 4 "Дигитална компетентност" от децата и младежите, настанени в ЦНСТДМУ село Атия. В съвременния свят професионална реализация е невъзможна без наличие на компютърна грамотност. Целта при невербалните деца е чрез специализирания софтуер да се подобрят комуникативните им умения.
Занятията по дейност 7 ще се реализират в три групи:
Първата група ще работи за придобиване на ключова компетентност 4 "Дигитална компетентност", а втора група, състояща се от децата и младежите, лишени от реч, ще работят с Помагащи технологии за контрол с поглед и специализиран софтуер. С детето, лишено от зрение, ще се работи по индивидуална програма.
Първа група:
Дигиталната компетентност включва компютърна грамотност, познания по информационните технологии, Умения за търсене на информация и умения за опазване на личните данни в Интернет.
Обучението включва:
* работа с основни текстообработващи програми;
* работа с електронни таблици;
* обучение за работа с бази данни, съхраняване и управление на информацията;
* търсене на информация в Интернет и сигурност на информацията;
* умения за безопасно ползване на Интернет;
* презентационни умения;
* работа със специализиран софтуер.
Децата и младежите в ЦНСТ разполагат с няколко компютъра и имат елементарни компютърни умения. Задачата на обучаващата организация ще бъде да структурират хаотичните им познания, да формират знания, които биха били прагматични и полезни за бъдещото им развитие. Владеене на Microsoft Office Word и Microsoft Office Excel са задължителна част от уменията, очаквани от всеки работодател. Друго важно познание е предпазване на децата от опасностите в Интернет. Поради спецификата на своето състояние настанените в къщата усвояват по-трудно, но магията на компютъра ги интригува и с удоволствие се включват в занятията.
Втората група деца и младежи ще продължи работата със специализирания софтуер за проследяване с поглед, който има за цел да развива умението за общуване и комуникация на навербалните деца и младежи. През 2017 година бяха проведени няколко занятия с „Помагащи технологии за контрол с поглед - използване на устройство за проследяване на погледа PCEye GO и специализиран софтуер Communikator 5, LookToLearn и Inclusive Eye Gaze Attencion amp; looking. Специализираната оценка показа, че при трима бенефициенти се отчита много голям напредък и потенциал за развитие, а при двама - напредъкът е умерен. Затова трябва да се работи по индивидуалните препоръки: за М. - работа с текстова комуникация, граматически правилни изречения и корекции на написаното, работа с файлове, работа с Интернет като се акцентира на времетраенето и съдържанието на информацията, да се ползват интересите й в храненето, за да се научи да пише и смята в къщата с активно ресурсно подпомагане и адекватна логопедична и психологическа подкрепа; О. - работа с игри за контрол с висока сложност, работа с Communikator 5 - символна комуникация за усвояване на понятия от основни ежедневни дейности. И. - да се занимава самостоятелно с игри за внимание и концентрация; С А. и Я. следва да се работи с игри за задържане вниманието и концентрацията, чрез самостоятелен избор с поглед на различни храни, занимания и физиологични потребности.
Най-малкия член на семейният център е дете с множество увреждания - тежка ретинопатия, липса на реч, умствена изостаналост. За него е планирано купуване и инсталиране на Говорящ бутон и Говоряща точка. Тяхната доставка и инсталация не представляват проблем. Дълъг ще бъде процеса на обучение на детето. Проведена е консултация със специалист по тифлопедагогика и за него ще бъде подготвена специална програма за работа. |
15 641.00
|
13 992.80
|
Общностна подкрепа за социално включване на младежите от ЦНСТДМУ - с. Атия:
Въпросът за бъдещето на младежите, настанени в ЦНСТДМУ в село Атия е грижа и тревога на екипа на социалното заведение. Доста отдавна се работи по професионалното им ориентиране. Възможностите не са много съобразно ограничения и специфичен капацитет на децата и младите хора. Предвид ситуацията в община Созопол, където водещ е туристическия бизнес, не е изненадващо, че интересите им се насочват към подобни професии - сервитьор, готвач, озеленител, камериер. Част от тях вече се обучават в профилирани паралелки по посочените професии.
Постигната е договореност с няколко общински и частни фирми за провеждане на летен учебен стаж на младите хора в реални условия през активния туристически сезон. Двама души ще проведат стаж като кухненски работници в Домашен социален патронаж, двама ще се включат в работата на частно заведение за хранене във вилно селище "Санта Марина" като сервитьори, а трима ще работят като озеленители в еко ферма за зеленчуци.
Основната цел на Дейност 8 е гражданите на община Созопол, в частност работодателите, да приемат младежите като равностойни партньори, които могат да допринесат за благоденствието на общността. А по-далечната цел е те да бъдат наети на работа в бъдеще.
Не по-малко важен е търсения ефект при младите хора - повишаване на самооценката, насърчаване на самостоятелността, придобиване на самочувствие, че могат и се справят добре с поставените задачи.
Задължително е включване на наставник за всяка фирма, в която провеждат учебен стаж младежите. |
1 137.00
|
231.88
|
Разработване и прилагане на Програма "Странджа" - екологично образование, умения за ориентиране в природата":
Целите на дейност 9 включват:
- Разширяване кръгозора на децата от ЦНСТ;
- Опознаване на Странджа планина /флора, фауна, почви, води/ и възпитаване на екологична култура;
- Социализиране на децата чрез контакти с нови хора извън обичайното обкръжение в ЦНСТ;
- Придобиване на умения за разбиране на езика на природата - ориентиране и оцеляване в открито пространство и горска местност.
- Пълноценна почивка и активна рехабилитация.
Дейността включва следните поддейности:
1. Проучване на възможностите за почивка и рехабилитация в региона. Избор на най-изгодна оферта.
2. Изготвяне на програма за почивка и рехабилитация.
3. Подготовка на децата за пътуване. Наемане на автобус, разпределяне на персонала.
4. Настаняване и опознаване на района. Запознаване с персонала на хотела и ресторанта.
5. Провеждане на екскурзии в гората на групи в зависимост от възможностите на децата за придвижване.
6. Обучения за ориентиране и оцеляване в открито пространство и горска местност.
6. Посещения на Център на занаятите в местността Божура, община Средец. |
11 934.00
|
13 548.39
|
Създаване и устойчиво функциониране на творчески кубове "Грънчарство и сграфитокерамика" и "Тъкачество":
Едни млад грънчар - обучител на деца и младежи казва: "Да работиш с глината е истинска магия. Усещаш и четирите елемента – водата, земята (глината), огънят (когато изпичаш предмета) и въздуха”. Децата усещат много силно очарованието на грънчарското колело, което ги хипнотизира с вълшебството от топка глина да възникне съд, украшение или просто причудлива форма. От психологическа гледна точка за децата с увреждания, в най-висока степен за незрящото дете, е незаменим допирът до глината, до конците.
В Бургаска област е имало големи грънчарски и тъкачни предприятия и независимо, че вече не съществуват има традиции, има и професионалисти, които биха искали да продължат занаята. В практиката на грънчарското предприятие има примери на успешна работа на хора със зрителни нарушения и интелектуални дефицити. В настоящата дейност ние виждаме не само творчески клубни занимания, но и възможност за бъдеща професионална дейност на някои от децата от целевата група.
Обучителните методи, използвани в работата на клубовете „Грънчарство” и „Тъкачество” са специфични. Те изискват физически контакт, непрекъсната супервизия на работата, вербална подкрепа и насърчаване. Традиционните занаяти предизвикват интереса на децата, но той трябва да бъде задържан, тъй като монотонната дейност бързо ги демотивира. И грънчарството и тъкачеството изискват търпение и постоянство, постигането на което би имало изключително полезни ефекти за личността на нашите възпитаници.
Особено значение има работата с глина, като процесът действа терапевтично на деца и младежи с повишено ниво на агресия и тревожност. Ние сме наблюдавали благотворния резултат от работата на децата от къщата с тесто. Психотерапевтичен е ефектът и от работата с ярки цветни конци и оцветители на глинените съдове. Поради недостатъчно добре развитите навици за учебен труд, концентрация на вниманието и най-вече мотивация за учене и труд е необходимо да се обърне специално внимание на подходите, средствата и материално-техническата обезпеченост на обучителния и творчески процес.
Творчески и приложно – практическите занимания с използването на подходящите техники, инструменти и оборудване за извършването им в клубовете „Грънчарство” и „Тъкачество” ще бъде вълнуващо за нашите деца, които до сега не са имали възможност да се запознаят с този вид творчество.
Индивидуалните занимания и работата в малки групи развиват интелектуални и социални качества у децата, което ще подкрепи самочувствието и ще им даде по-широки възможности да се включат равностойно в социалния живот.
За реализацията на настоящата дейност 10 ще бъдат поканени да се включат и младежи - доброволци, които да помагат на нашите възпитаници и да поддържат мотивацията им. Важен ефект от участието на външни за дома младежи е постигане на екипност в работата, осигуряване на съгласуваност и увереност в изпълнението на дейностите. И не на последно място удоволствие от общуването с приятели. Заедно с децата ще бъдат обучавани и трима възрастни от екипа на ЦНСТДМУ - село Атия за обезпечаване на устойчивост на дейностите.
Планираме да организираме посещение на Архитектурно-етнографският комплекс "Етър" , недалеч от Габрово. Това е уникално място, в което децата имат шанс да встъпят в непосредствен контакт с българския бит, култура и занаятчийство с малките си талпени и двукатови къщички и голямата чаршия. Ще могат да разгледат уникални изложби, в това число с произведения на грънчарството и сграфитокерамиката, както и традиционното тъкачество. |
18 280.00
|
18 461.79
|
Дейности за информация и комуникация:
Цели: Популяризиране на целите на проект "Ще се справя", Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” и визуализация на финансовия принос на Европейския съюз; Популяризиране и мултиплициране на постигнатите по проекта резултати и формиране на общностна толерантност към различните деца и младежи.
Предвидените по проекта дейности за публичност и информиране включват:
1. Провеждане на пресконференция за стартиране на проектните дейности;
2. Изработване на тениски, значки, раници, гривни и козирки с логото на програмата за децата и младежите от ЦНСТДМУ.
5. Публикации в местна и регионална преса – 2 броя;
6. Периодично публикуване на интернет страниците на кандидата и партньор община Созопол на информация за напредъка на проекта. |
2 400.00
|
2 832.92
|