Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 089 TREES
Български

Programme: Transport and Transport Infrastructure

Planning region: All

Description

BSMEPA supports Bulgarian SMEs with the aim of stimulating entrepreneurship, increasing competitiveness, innovation activity and internationalization. Priority activity of BSMEPA is the internationalization of Bulgarian SMEs, as the Agency successfully applies different instruments for a sustainable and effective appearance of Bulgarian SMEs on the regional, European and world markets. 
The aim of the current project is to fully cover the process of supporting the internationalization of Bulgarian SMEs by 
the implementation of the following activities: development of product and market analyses; organizing and conducting trainings to increase the export potential; organizing and holding national participations at specialized international fairs and exhibitions abroad; supporting individual participation of SMEs at specialized international fairs and exhibitions in the country; organizing, conducting and participating in specialized events with an institutional stand of the BSMEPA, with the aim of promoting Bulgaria and/or sectors of the economy in the country and abroad; organization, conduct and participation of Bulgarian SME producers in trade missions abroad; organizing and conducting business forums, conferences, contact exchanges and other networking events with bilateral meetings between Bulgarian and foreign companies in the country; development of a tool for self-assessment of companies' export potential; development and distribution of informative films, clips and other media events to strengthen the capacity of the final recipients of the aid to participate in the implementation of the project. 
The expected effect is to support Bulgarian SMEs with training, providing information, such as market and product analyses, organizing various promotional events in the country and abroad, with the aim of entering SMEs into new markets, expanding the appearance at traditional markets and increasing export capacity.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване на продуктови и пазарни анализи, с цел подпомагане на българските МСП да бъдат успешни износители: Дейността е ключова за успешното подпомагане на българските МСП да придобият конкурентни позиции на европейския и международните пазари. Предоставянето на аналитична информация за стокови групи на съответни пазари е от изключително значение за релевантното определяне на целевите пазари и на каналите за продажби, така че малките и средните предприятия да реализират своя износ. Целта на разработването на продуктови и пазарни анализи е намиране на търговски партньори на българските производители - малки и средни предприятия и придобиване на конкретна информация и знания относно състоянието на даден регионален пазар, реализирането на дадени продукти и стокови групи, конюнктура и специфичните качествени изисквания към отделните групи продукти, търговските техники и методи за разработване и навлизане на конкретни пазари в регионален и продуктов аспект. Проучвания на Агенцията по различни поводи показват, че този инструмент е изключително необходим за подобряване на експортната дейност на МСП, тъй като позволява: 1) Изучаване характеристиките на пазара, потребностите от дадена стока, проучване на конкуренцията, какви са реалните и потенциалните потребители. 2) Проучват се възможностите за въвеждане на даден продукт на съответен пазар, има ли търсене и количествено измерение на това търсене, каква е конкурентната способност на продукта. 3) Проучване на обема на продажбите на стоките, на отношението на купувачите към продукта и към рекламните въздействия. 4) Проучване за обхвата, резултатите и ефективността на конкретни рекламни кампании. 5) Изучаване на социално-икономически характеристики (доходи, семейно положение, семеен бюджет), мотивация и поведение на потребителя при покупка. 6)Проучване на разпознаваемостта и отношението на потребителите към конкретна търговска марка. Правилното определяне на тези параметри е от изключително значение за успешното реализиране на износ. 240 000.00 0.00
Организиране и провеждане на обучения за повишаване на експортния потенциал на българските МСП, с цел интернационализация: Малките и средните предприятия са гръбнакът на българската и европейската икономика – 99,8% от всички предприятия в България са МСП. За да оцеляват и да се развиват успешно в тази среда на пост- Ковид възстановяване, високи темпове на инфлация и постоянното покачване на цените на енергийните източници, е необходимо непрекъснато да се обучават предприемачите и да придобиват нови умения и знания за адаптиране към променящата се вътрешна и международна икономическа среда за развитие. Основна дейност на ИАНМСП е да работи за повишаване на знанията на мениджърите и експертния състав на българските МСП. Укрепване и разширяване на присъствието на българските предприятия на Европейския и световните пазари и ефективно използване на предимствата на Европейския пазар от българските предприятия преминава през различни форми на обучения, които успешно Агенцията организира както самостоятелно, така и в партньорство с български и международни организации. Проведените през последните години обучения показват значителен интерес от страна на малкия и средния бизнес към такъв тип на подпомагане на експортната дейност. През 2022 г. са реализирани няколко обучителни програми: 1. Обучителна програма EXPO 2, организирана съвместно с INSME (Международната мрежа за малки и средни предприятия). Проведени са 7 уебинара, 30 онлайн менторски срещи, обучени са 15 фирми, като част от програма за насърчаване на експортния потенциал; 2. Програма Dare to Scale, в партньорство с Ендевър България, като са проведени индивидуални менторски сесии, групови обучения и Demo Day за 12 български компании; 3. Обучителната програма Grow.Global, в изпълнение на проект Go International по програмата за трансгранично сътрудничество Interreg „Гърция-България“ 2014-2020, като са организирани 18 уебинара с регистрирани над 260 участника; 4. Поредица от уебинари на тема „Възможностите за износ в цял свят“, инициатива на Експортен Хъб България – серия специални срещи с българските търговски аташета, с участие на заинтересовани МСП към съответния пазар. Целта на обученията е укрепване и разширяване позициите на българските МСП на съществуващи пазари (ЕС), възстановяване на загубени позиции на пазарите (страни от Африка, Азия и Латинска Америка) и позициониране на български стоки на нови пазари. 32 000.00 0.00
Организиране и провеждане на национални участия на специализирани международни панаири и изложби в чужбина: Включването на дейността е продиктуван от факта, че участието на МСП в международни специализирани изложения и панаири предоставя възможност на българските предприятия да представят нови продукти, да разширят пазарите си, да осъществяват контакти с потенциални партньори, да се запознаят с добрите практики и иновациите в бранша. Дейността съответства на принципите на ефективност и ефикасност на ПКИП 2021-2027 и изпълнението и ще надгради вече постигнатите резултати от ИАНМСП. През програмен период 2019-2022, ОП РКБИ подпомогна българския малък и среден бизнес да вземе участие в специализирани международни панаири и изложения в чужбина като от ИАНМСП бяха организирани и проведени 24 национални участия в международни изложения в чужбина, в които се включиха общо 209 фирми. Резултатите от проведен анализ на удовлетвореността от участието на български МСП в промоционални прояви, организирани от ИАНМСП в чужбина, и на въздействието на участието им върху тяхната конкурентоспособност и устойчивост са много високи. Разходите за организация и провеждане на колективно участие на българските предприятия в международни изложения са изчислени на база публично достъпна информация за цени на услуги и включват: дължими такси за регистрация на участниците – регистрационни, медийни и други видове такси според общите условия на изложението; наем на експозиционна площ; изграждане на изложбена конструкция, оборудване и обзавеждане на щанда; комуникации /водна връзка, електрозахранване, интернет връзка и др./, съобразно спецификата на изложението и представения икономически сектор; комунални услуги / почистване, сметосъбиране, охрана и др./. Допустими разходи са разходи за реклама (каталози, рекламно каре в каталога, прес-съобщения), както и разходи за съпътстващи събития. От своя страна, те могат да включват разходи за наем на зали за презентация с необходимото техническо оборудване, преводачи, изготвяне на програма, изготвяне и разпращане на покани, осигуряване на кетъринг и др. Съпътстващите събития са инструмент за привличане на вниманието към участието на българските фирми и запознаване на по-голям кръг от потенциални партньори и клиенти с предлаганите от предприятията продукти и услуги. Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на национални участия на специализирани международни панаири и изложби в чужбина: пътни, дневни и квартирни разходи, трансфери, вътрешен транспорт, разходи за медицински застраховки, разходи за изследвания/тестове при специфични здравни изисквания за влизане на територията на дадена страна и за издаване на визи за страните, където са необходими такива и др. Следва да се изготви индикативна програма за участие на панаири в чужбина за периода на изпълнение на проекта. Като механизми за вътрешна оценка и контрол са заложени наблюдение на изпълнението на индикативната програма и при необходимост нейната актуализация. Контролът за напредъка на изпълнението ще се осъществява от ръководителя на екипа по проект и/или заместник ръководител по проект , като за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки при необходимост ще отговаря координаторът. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на екипа за изпълнението и управлението на проекта. Те ще правят отчет на разходите и ще подпомагат лицата, натоварени със задачата за изготвяне на финансови и технически доклади към УО. Екипът е отговорен за прилагането на процедурите за избор на участници в панаири, както и за имплементирането на схемата за прилагане на режима за държавни помощ “de minimis” съгласно регламент ЕС 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. 4 542 852.00 734 283.26
Подпомагане индивидуалните участия на МСП на специализирани международни панаири и изложби в страната: Дейността е обусловена от факта, че участието на специализирани международни панаири и изложения в България е насочено основно към малки и средни предприятия, които имат интерес и искат да натрупат опит за участие в международни изложения. Участието им на панаири и изложения в България ще им даде възможност да създадат контакти и да намерят пазар за своята продукция. Също така ще получат знания и умения за това, какво се изисква от участниците. Следваща стъпка е участие на панаири и изложения в чужбина и създаване на външнотърговски контакти и възможности за износ. Участието на МСП в панаири и изложения в България предоставя възможност на българските предприятия да представят нови продукти, да разширят пазарите си, да представят услуги, фирма или търговската марка, да осъществяват контакти с потенциални партньори. Дейността съответства на принципите на ефективност и ефикасност на ПКИП 2021-2027. За периода м.юни 2019 г. – м.юни 2022 г. от ИАНМСП бяха организирани 10 панаира и изложения в България с 98 предприятия. Съгласно проведен анализ от страна на ИАНМСП, удовлетвореността и полезността от участието на МСП са получили висока оценка. Разходите по организация на участие на МСП на панаири и изложения в България са значително по-ниски от тези в чужбина, но ефектът на въздействие е сравнително висок. Разходите за организация и провеждане на панаири и изложения в България са изчислени на база публично достъпна информация на организатора за цени на услуги: - дължими такси за регистрация на участниците – регистрационни, медийни и други видове такси според общите условия на изложението; - наем на експозиционна площ; - изграждане на конструкция и оборудване на щанд; - комуникации /водна връзка, електрозахранване, интернет и др., съобразно спецификата на изложението и представяния икономически сектор/; - комунални услуги /почистване, сметосъбиране, охрана и др./; - разходи за съпътстващи услуги /при необходимост/. Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на индивидуалните участия на МСП на специализирани международни панаири и изложби в страната са: пътни, дневни, квартирни, вътрешен транспорт, трансфер и др. разходи. Изготвя се индикативна програма за участие на панаири и изложения в България за периода на изпълнение на проекта, която се актуализира при необходимост и актуалният вариант се публикува на електронната страница на Агенцията. Контролът за напредъка на изпълнението ще се осъществява от Ръководителя по проект и/или заместник ръководител по проект, като за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки при необходимост ще отговаря Координаторът по проект. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на екипа за изпълнение и управление, които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на финансовия експерт и счетоводителя по проект. Също така членовете на екипа ще са отговорни за прилагането на процедурите за избор на участници в панаири и изложения в България, съгласно вътрешните правила Агенцията за организация на промоционални прояви по проекта, както и за прилагането на Регламента за минимална помощ - Регламент (ЕС) № 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. Схематично процедурата за подбор на участниците е следната: публикуване на актуална индикативна програма на международни панаири, както и на правила и документи за участие, на официалната страница на ИАНМСП, събиране на заявки за интерес за участие в конкретна проява, оценка за допустимост на получените заявления за участие в рамките на прогнозирания бюджет, сключване на договор, организиране и провеждане на самото участие. 133 000.00 0.00
Организиране, провеждане и участие в специализирани събития с институционален щанд на ИАНМСП, с цел промотиране на България и/или сектори от икономиката в страната и чужбина: Представителен щанд на ИАНМСП се свързва основно с представянето и промотирането на България като страна, притежаваща добри доставчици на стоки и услуги от различни сектори. Основни разходи са наем на експозиционна площ; изграждане на изложбена конструкция, оборудване и обзавеждане на щанда; комуникации /водна връзка, електрозахранване, интернет връзка и др./, съобразно спецификата на проявата и представения икономически сектор; комунални услуги / почистване, сметосъбиране, охрана и др./. Допустими разходи са разходи за реклама (каталози, рекламно каре в каталога, прес-съобщения), както и разходи за съпътстващи събития. От своя страна, те могат да включват разходи за наем на зали за презентация с необходимото техническо оборудване, преводачи, изготвяне на програма, изготвяне и разпращане на покани, осигуряване на кетъринг и др. Съпътстващите събития са инструмент за привличане на вниманието към участието на българските фирми и запознаване на по-голям кръг от потенциални партньори и клиенти с предлаганите от предприятията продукти и услуги. Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на специализирани събития с институционален щанд на ИАНМСП: пътни, дневни и квартирни разходи, трансфери, вътрешен транспорт, разходи за медицински застраховки, разходи за изследвания/тестове при специфични здравни изисквания за влизане на територията на дадена страна и за издаване на визи за страните, където са необходими такива и др. 2 154 976.85 563 772.10
Организиране, провеждане и участие на български МСП производители в търговски мисии в чужбина: Дейността е насочена към увеличаване обема на българския износ на приоритетни чужди пазари чрез запознаване на място със специфичните качествени изисквания за отделните стокови групи, внедряване на добри производствени и търговски практики, повишаване на експортната култура, трансфер на знания и технологии, адаптиране на стоките и услугите към съответния пазар и др. Чрез посещения на място за българските МСП производители се създава възможност за осъществяване на преки контакти и създаване на бизнес партньорства с потенциални техни партньори. Участниците в търговските мисии са представители на български микро, малки и средни предприятия, търсещи възможности за разширяване на износа си чрез навлизане на нови пазари. Участие ще вземат конкурентни фирми от конкретен сектор/и, произтичащ от секторната насоченост на търговската мисия. В зависимост от броя участници, те ще бъдат съпроводени от един или повече представители на екипът за изпълнението и управлението на проекта. В своята същност търговската мисия включва посещение на международна изложба/конференция/нетуъркинг събития, провеждане на двустранни/нетуъркинг срещи, демонстрации или други прояви, с цел промотиране на български продукти и представяне на търговско-икономическия потенциал на българските предприятия. Търговската мисия може да бъде проведена и независимо от международните изложения и конференции, когато е свързана с организиране на двустранни срещи, посещения на производствени бази и др. прояви, с цел проучване на целевия пазар и установяване на преки контакти с потенциални чуждестранни партньори. Подкрепата за предприятията, предоставяна от страна на ИАНМСП при осъществяването на търговските мисии, се изразява в частично покриване на разходите по посещенията. Изборът на участниците и размерът на собственото финансиране от страна на предприятията-участници ще се определя съгласно разработени от бенефициента и съгласувани с УО на ПКИП правила за участие в търговски мисии, и методика за прилагане на помощ “de minimis” към кандидатите за участие в търговски мисии, организирани и финансирани от ИАНМСП. Основни допустими разходи по дейността са: разходи за пътуване (самолет, влак, автобус); трансфери и вътрешен транспорт; хотелско настаняване; наем зали; техническо оборудване; кетърингови и преводачески услуги; разходи за дегустации/ ревюта/ демонстрации; разходи за входни такси за посещение на изложения/конференции/нетуъркинг събития и друг вид разходи, свързани с основния предмет на търговската мисия; разходи за организация на бизнес срещи и посещения по места; разходи за наемане на местни консултантски фирми, организатори на бизнес срещи; разходи за реклама на мероприятията и публикации в пресата и в електронните медии в страната и чужбина и др. Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на търговските мисии: пътни, дневни и квартирни разходи, трансфери, вътрешен транспорт, разходи за медицински застраховки, разходи за изследвания/тестове при специфични здравни изисквания за влизане на територията на дадена страна и за издаване на визи за страните, където са необходими такива и др. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на екипа за изпълнение и управление, които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на финансовия експерт и счетоводителя по проект. 1 899 518.22 0.00
Организиране и провеждане на бизнес форуми, конференции, контактни борси и други бизнес събития с двустранни срещи или нетуъркинг между български и чуждестранни фирми в страната: Дейността включва провеждането на промоционални прояви като бизнес форуми, конференции, контактни борси и други събития с двустранни срещи или нетуъркинг за създаване на бизнес партньорства, с участието на български и чуждестранни МСП, като по този начин се разкриват допълнителни възможности за насърчаване на търговското и производственото сътрудничество между българските предприятия и техните чуждестранни партньори. Резултатите от проведените мероприятия показват значителен интерес от страна на българските предприятия към този тип подпомагане на експортната дейност. Основните събития са съпроводени от съпътстващи прояви: например провеждане на двустранни срещи или друг тип нетуъркинг събития, като е възможно комбинирането на повече от един тип дейност. Събитията биха могли да се организират като самостоятелни прояви или в рамките на регионални или национални събития, конференции, изложения, панаири и др. От една страна провеждането на бизнес форуми и конференции дава възможност на българските предприятия да се запознаят с икономическия и инвестиционен климат на страната-гост или да получат актуална информация за последните тенденции и научни знания в дадени сфери. От друга страна, организирането на двустранните бизнес срещи, контактните борси и нетуъркинг събитията са ефективен начин за осъществяване на преки бизнес контакти между местни и чуждестранни фирми/организации/институции, за установяване на бизнес сътрудничество и сделки от взаимен интерес. Основни допустими разходи по дейността са: наем на зали; техническо оборудване; разходи за преводачески услуги; разходи за осигуряване на цветя (при необходимост); кетърингови услуги; разходи за вътрешен транспорт за чуждестранните делегации (при необходимост); разходи за маркетингови дейности (каталози, брошури, покани и други печатни материали; банери, винили, постери, билбордове и др. информационни и промоционални материали); реклама на мероприятията в електронни медии и публикации в пресата, в страната и чужбина; разходи за дегустации, демонстрации и др. Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на проявите в България по дейност 7 са: пътни, дневни, квартирни, вътрешен транспорт, трансфер и др. разходи. Тъй като по проекта не се предвиждат разходи за участие на чуждестранни и български МСП в тези бизнес прояви, същите са общодостъпни и поради този факт се изпитва известно затруднение при селектирането и кокнкурентния подбор на участниците в тях. Дейността ще бъде реализирана като попадаща извън обхвата на държавните и минималните помощи по отношение на предприятията участници. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на екипа за изпълнение и управление, които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на финансовия експерт и счетоводителя по проект. 337 000.00 14 042.66
Непреки разходи - дейности, свързани с изпълнение и управление на проекта: Необходимостта от дейността по изпълнение и управление на проекта е продиктувана от нуждата от добро планиране на необходимите ресурси, предоставени от ПКИП, както и създаване на система за успешна и навременна реализация на дейностите, което да доведе до постигане на заложените цели и резултати. В тази връзка е необходимо сформирането на екип за изпълнението и управлението на проекта и изграждане на система, гарантираща правилното и ефективно изпълнение и управление на дейностите. Изпълнението, управлението и координацията на проектните дейности ще бъдат възложени на експерти с доказан опит и познания в съответните области. Ето защо още в първия етап от изпълнението и управлението на проекта е важно да се стартира с мобилизация на екипа от експерти, включващи действия, които екипът ще предприеме, за да се определят, изпълняват и управляват ресурсите и процедурите, необходими за осигуряване на високо качество на изпълнението на проекта. Като част от изпълнението и управлението на проекта се предвижда да се осъществява постоянен вътрешен мониторинг, за да бъде определен напредъка му по отношение на заложените цели и оценка, с оглед на ефективното изпълнение. Механизмът за мониторинг е ориентиран към резултатите и дългосрочното въздействие, като крайната цел е не само да се получи информация по текущото изпълнение на проекта, но и да се използва тази информация, в политиката и вземането на решения, за да се осигури оптимално ефикасно управление на ресурсите. При изпълнението и управлението на проекта, ИАНМСП ще изпълнява следните свои основни задължения: - Носи основната отговорност за постигане на неговите цели. В съответствие с най-добрите практики, ИАНМСП ще осигури необходимите ресурси, ефективност, прозрачност и добросъвестност при изпълнението и управлението на предвидените дейности. - Ще се спазва европейското законодателство за държавните помощи съгласно Регламент (ЕС) 1407/2013 и ще се прави проверка за липса на двойно финансиране. - Ще предоставя цялата информация за изпълнението и управлението на проекта на Управляващия орган и/или упълномощени от него лица, Сертифициращия орган, националните одитиращи органи, Европейската комисия, Европейската служба за борба с измамите, Европейската сметна палата и външните одитори, извършващи проверки съгласно Общите условия. - Ще изпълнява дейностите според одобреното проектно предложение и ще предприеме мерки по управление на риска от неизпълнение на част от предвидените дейности, и съответно налагане на финансови корекции от УО на ОПИК. - Ще осигури необходимата публичност и визуализация на финансирането и изпълнението на проекта. При изпълнение и управление на дейностите ще се следват препоръчителните стъпки, които гарантират неговото прозрачно, отговорно и коректно изпълнение и управление към ръководството за изпълнение и управление на договори за БФП по ПКИП 2014-2020 г., а именно: - Изготвяне на подробен план за действие; - Създаване и поддържане на система за комуникация в екипа; - Избор на външни изпълнители; - Изпълнение на заложените дейности по проекта; - Съхранение на документите. В случай, че възникнат трудности или пречки при изпълнението и управлението на договора за безвъзмездна финансова помощ, Агенцията незабавно ще се свърже с УО, за да бъде намерено навременно и подходящо разрешаване на възникналите проблеми и с цел да се избегнат рискове за успешното изпълнение на проекта. 653 754.30 91 846.86

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).