Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

This project proposal is designed to reflect the idea of ​​achieving an adequate and effective judicial system in Bulgaria, through the necessary institutional and regulatory reforms, which is fully consistent with the concept of the Updated Strategy for Continuing Judicial Reform. On the one hand, the project addresses problems related to practical imperfections in the administrative procedure in the context of absorption of European funds, and on the other hand, is aimed at promoting civic participation in the implementation of strategic measures for the reform of the judiciary, including increasing confidence in the judiciary by achieving transparency. To achieve this, the Foundation "Economics and Law", in the spirit of its mission to develop research and development in the field of law, plans to perform the following main activities:
Analysis and evaluation of implemented measures of the strategies for reform in the judicial system of Bulgaria in the field of administrative justice;
Case monitoring;
Preparation of a report from a comparative analysis of good practices in the field of administrative justice reform;
Development of a mechanism and tools for feedback and assessment by citizens and businesses for the implemented measures of the judicial reform in the administrative justice;
Organizing a forum to encourage active participation in the dialogue between the target groups;
The expected results of the project are expressed in increased civil control over the reform of the judiciary and an increase in the number of actively involved NGOs in this process, recommendations for improving the judiciary and transferred good practices, as a result of which support will increase the effectiveness of the work of the institutions of the judiciary and will increase public confidence in them.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализ и оценка на реализирани мерки от стратегиите за реформа в съдебната система на България в областта на административното правораздаване: Стратегиите за развитие на съдебната реформа включват комплекс от два документа, всеки разработен в контекста на актуалното време и отразяващ най-наболелите за времето си проблеми на съдебната система в България. Първата стратегия в тази връзка е одобрена от Министерския съвет на 23.06.2010 г. под наименованието Стратегия за продължаване на реформата в съдебната система в условията на пълноправно членство в Европейския съюз. (Стратегия 2010), а втората е приета през 2014г. - Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система. (Стратегия 2014) Посочените две стратегии са били и продължават за бъдат предмет на различен тип изследване и оценка, като ние предлагаме нов подход в осъществяването на мониторинг на реализирането на мерките. Съгласно ОТЧЕТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА АКТУАЛИЗИРАНАТА СТРАТЕГИЯ ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ НА РЕФОРМАТА В СЪДЕБНАТА СИСТЕМА И АКТУАЛИЗИРАНАТА ПЪТНАТА КАРТА КЪМ НЕЯ от 31 декември 2019 г., мерките, касаещи специално административното правосъдие са все още в процес на изпълние. Това са мерките, в изпълнение на Специфична цел 6: Развитие на отделните институции на съдебната власт: 3.6.1 План за регулиране натовареността на ВАС и системата на административните съдилища, включително чрез промяна в подсъдността на определени видове дела и структурни мерки. Като взе предвид това, екипът на "Икономика и право" възприе концепция по извършване на профилирана оценка на изпълняваната съдебна реформа. В този смисъл, настоящият проект е насочен към изследване на реформата в съдебната система в контекста на административното правосъдие. Първата дейност от проекта включва извършването на анализ и оценка на реформата в областта на административната съдебна система, като мерките, обект на анализ няма да бъдат разглеждани отделно, а в корелация с цялостната нормативна уредба, имаща отношение към съответния правен институт. Докладът ще бъде разделен на две части, като всяка от тях ще бъде посветена на един от стратегическите документи. Всяка част ще съдържа идентифициране на планираните мерки в областта на административното правораздаване, оценка там, където имаме имплементирана мярка и посочване на неизпълнени мерки или слабости на изпълнените ( в случай, че е приложимо). Изготвеният анализ, ще послужи за основа на това - следващите дейности по проекта, да адресират с конкретни предложения дефинираните пропуски или слабости, там където бъдат открити. Допълнително, резултатите от него ще бъдат разпространени до целевите групи, за да може да стане публична информация, която е събрана и анализирана. За изпълнението на дейността ще е необходимо съдействието на външен профилиран персонал, който има ангажимент към извършването на изследването и изготвянето на доклада. Планираните експерти ще работят в в екипи по двама: Юрист + експерт по стратегии и всеки от екипите ще изследва 1 стратегия. Необходимостта от експерта по стратегии е относно оценката на индикаторите, така както са заложение при разработването на стратегиите. Връзка между целите, дейността и целените резултати: Предвид, че сновната цел на проекта е извършването на наблюдението и оценката на стратегиите за реформа в съдебната система и предложения за подобрения в контекста на административното правосъдие, като съществена част и стълб на съдебната система в България, настоящата дейност е пряко обвързана с нея, тъй като в резултат от нея, ще имаме изпълнени мерки по оценка на реализираната реформа в областта на административното правосъдие. Тъй като аналитичните дейности, в същността си са научно-изследователска дейност, следва да се има предвид че първата проектна дейност е обвързана силно и с първите две специфични цели на проекта: СЦ 1 и СЦ 2 Изпълнявайки тази дейност, в качествито си на НПО в обществена полза, Фондация 'Икономика и Право" ще допринесе за повишен граждански контрол върху реформата в съдебната система и нарастване на броя активно включени НПО в този процес, отправени препоръки за подобряване на съдебната система. 24 494.40 24 494.40
Мониторинг на дела и дефиниране на предложения за нормативни подобрения: За да може да се добие реална представа за практическите аспекти на реализираната реформа, е необходимо да се изследва съдебната практика. Защо това има отношение към мониторинга на реформата? Преди всичко, идеята зад това проектът да се насочи към административното правораздаване е породена от няколко неоспорими констатации: - Изпълнението на мерките от стратегическите документи за реформа в съдебната система е процес, който следва да търпи мониторинг, като най-оптимален той би бил, ако се извършва профилирано. Мерките, предвидени в сектор административно правосъдие, като част от реформата на съдебната система, следва да бъдат профилирано и целево изследвани. - Административното правосъдие включва в обхвата си правни отношения с особено висок обществен интерес, тъй като в общия случай, страна по споровете е държавата, под съответната форма. - Актуалната уредба на споровете във връзка с усвояване на европейски средства / налагане на финансови корекции, прекратяване на административен договор etc./ се съдържа в АПК. Това са спорове, които са обвързани с финансовите интерес от една страна на ЕС и от друга на гражданите и бизнеса. Предвид това, от ключово значение е да се постига оптимална прозрачност в правораздаването и да се повиши доверието в съдебната система. - Практиката показва, че административното правосъдие не е оптимално в постигането на реална защита срещу неоснователни действия и бездействия на администрацията в контекста на административните договори и усвояването на европейски средства. Липсва реално ефективен способ за защита срещу действия и бездействия на държавата. - В Административното производство се разглеждат и споровете относно случаите, в които държавата и общините причиняват вреди на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове. В този смисъл, по тези спорове гражданите и бизнеса най-вече имат съдебни отношения с държавата, поради което е от ключово значение да се повиши доверието в администрацията. В обобщение, материята на съдебна практика по подобен тип спорове е крайно благодатна, за да се даде обективна оценка за ефективността на изпълнените мерки, както и да се дефинират "пробойните" в уредбата, така че да се постигне една действаща, печелеща доверие и ефикасна съдебна система. За изпълнение на дейността ще се използва външна експертиза, а именно - освен двамата юристи, работили по първата дейност, още двама експерта с опит в споровете, свързани с финансови корекции и административни договори. Необходимостта от допълнителен брой експерти е свързана със спецификата на материята, която ще бъде обект на изследване. Особеността е свързана с това, че не всеки общопрактикуващ юрист или адвокат е я притежава и следва да се счита за спефицичен юридически опит. Връзка между целите, дейността и целените резултати: Предвид, че сновната цел на проекта е извършването на наблюдението и оценката на стратегиите за реформа в съдебната система и предложения за подобрения в контекста на административното правосъдие, като съществена част и стълб на съдебната система в България, настоящата дейност е силно обвързана с нея, тъй като включва мониторинг и оценка на практическите проявления на изпълнените мерки от реформата. Съществена част от доклада ще бъдат и конкретно дефинирани мерки за подобрения на съдебната система. Механизмът за запознаване: Формулираните предложения ще бъдат изнесени извън доклада и адресирани официално до компетентните законодателни органи. След получаването на входящ номер, ще се проследи развитието на обработката им. Предвид аналитичния си характер и дефинираните нормативни предложения, дейността се явява ключова по отношение постигането на всички проектни цели. 24 494.40 24 494.40
Изготвяне на доклад от сравнителен анализ на добри практики в областта на реформа в административното правосъдие: Подобряването на ефективността на съдебните системи е приоритет в ЕС. Всяка правосъдна реформа на държавите членки трябва да поддържа върховенството на закона и да съответства на правото на ЕС и стандартите за съдебна независимост. За да гарантира това, Комисията следи отблизо реформите в правосъдието в страните членки на ЕС и Съветът приема всяка година специфични за всяка държава препоръки в тази област въз основа на предложения на Комисията. Информационното табло на ЕС за правосъдието подхранва процеса на европейския семестър, предоставяйки сравнителен преглед на това как функционират правосъдните системи във всички страни от ЕС.Този сравнителен преглед се допълва от специфична за страната оценка, извършена в диалог с националните органи, като се вземат предвид особеностите на правната система на страната и контекста на действителността в съответната държава - членка. На база достъпната информация, в т.ч. на данните от Информационното табло на ЕС, ще се проведе проучване, което да открие зависимост между факторите, които се отразяват на реформите в съдебните системи в държавите членки. Обект на изследване ще бъдат 10 държави членки, чиито реформи ще се противопоставят и ще се проследи как се осъществява подобрението в административното им правосъдие. Основата идея е да се съпоставят стратегическите документи на изследваните държави в частта за влияещи фактори и дефинирани и реализирани мерки за подобряване ефективността на съдебната система в областта на административното правосъдие. По този начин, ще се изведат добри практики, които да бъдат оформени като в конкретни предложения. Добавената стойност на този тип анализ е, че изборът на обекти на изследване ще бъде воден от желанието да се разгледат държави в различен етап на развитие. Това ще помогне да се идентифицират сходни на българската действителност мерки, а също и да се проследи кой обективен фактор прави неприложима в България дадена мярка. Използвайки външен персонал, идеята е двама юристи с опит в правото на ЕС и международно право, да си разделят материята и всеки да изследва по 5 държави- членки. Връзка между целите, дейността и целените резултати: Настоящата дейност е в пълно съответствие с целите и търсените резултати на проекта, тъй като с изпълнението й ще се постигне следното: - ще се извърши научно-изследователска дейност в областта на съдебните реформи в ЕС; - ще се идентифицират добри практики, които на база сходни условия, биха имали приложимост в България; - ще се посочат мерки, които пряко адресисат дефинираните пропуски и слабости в съдебната реформа в България в областта на административното правосъдие; - ще се ангажира неправителствения сектор в процеса по оценка и мониторинг на реформата в съдебната система; 9 161.60 9 155.30
Разработване на механизъм и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за реализираните мерки от съдебната реформа в административното правораздаване: В рамките на тази дейност ще се потърсят практическите аспекти от реализирането на съдебната реформа, така както, потребителите се сблъскват с нея. Идеята е да се намери начин обществото активно да дава обратна връзка по реформата, особено в контекста на административното правосъдие. Предвид, че в неговите рамки гражданите и бизнеса най-често се сблъскват със съдебната система, то активното им участие в процеса на мониторинг, е съществено за дефиниране на слабите и силни страни на изпълнението на реформата. В този смисъл, настоящата дейност включва разработването на механизъм и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за реализираните мерки от съдебната реформа в административното правораздаване. Добрите практики показват, че в основата на успешното и значимо гражданско участие се крие ефективното комбиниране на различни модели и механизми, които включват предоставянето на пълна, своевременна и актуална информация за разработваните законодателни проекти; организиране на обществено запитване по нормативни казуси и документи; поддържане на диалог и създаването на работни групи с експерти и НПО; за постигане на консенсус с администрацията; както и извеждане на практически предложения за подобряване и оптимизиране на нормативните текстове в полза на ефективна и ефикасна съдебна система. Предвид всичко изложено, разработеният механизъм за обратна връзка трябва да включва минимално: - приложим за неговото функциониране инструментариум с описание на конкретните стъпки, които отделните целеви групи следва да предприемат с цел предоставяне на надеждна обратна връзка по изпълнените мерки от съдебната реформа. - изводи от прилагането на механизма и доклад за получената обратна връзка; Основните цели на тази дейност са: - осигуряване на предпоставки за открит диалог със заинтересованите страни: граждани, бизнес, НПО, общественост - административни съдилища - разработване на ефективен механизъм за обратна връзка, с цел да бъде повишено общественото доверие към административното правосъдие и успехите на съдебната реформа за следните целеви групи: административни съдилища, професионални организации, НПО и гражданско общество В заключение, настоящата дейност допълва ефекта по отношение на предходните дейности и отново е в пълно съответствие с целите на проекта. Именно ефективното комбиниране на етапите и стъпките в търсения механизъм, ще доведе до качествени нови нива на взаимодействие между гражданите и бизнеса от една страна и държавната администрация от друга, което ще гарантира участието на всички заинтересовани страни в постигането на успешна и необходима съдебна реформа. По този начин ще се подпомогне пряко изпълнението на СЦ 3: Да се ангажира неправителствения сектор в процеса по оценка и мониторинг на реформата в съдебната система. В процеса на изпълнение на дейността ще бъдат ангажирани двама външни експерти, които следва да бъдат с опит в изготвянето на оценки на нагласи, изготвяне на инструментариуми/механизми за обратна връзка и/или друг сходен опит в дейността. В рамките на 3 месеца те ще разработят документ, който ще съдържа инструментариум за обратна връзка за идентифицираните в Дейност 1 изпълнени мерки. Четвъртият месец от ангажимента ще включва активно прилагане на механизма и събиране на обратна връзка чрез него, като резултатът ще бъде обективиран в доклад от получената обратна връзка и приложен сред целевите групи инструментариум. 7 168.00 7 168.00
Форум за насърчаване на активно участие в диалога между целевите групи: Ще бъде организиран и проведен форум, на който да бъде представен Механизъм и Инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за реализираните мерки от съдебната реформа в административното правораздаване. На форумът ще бъдат поканени представители на всички целеви групи, като в програмата ще бъде включен дискусионен панел, в рамките на който да се насърчи създаването на условия за диалог между представителите на целевите групи. Ще бъдат поканени лектори, които ще имат задачата да подготвят материалите, под формата на презентации. Лекторите ще бъдат с юристи с процесуален опит или опит, придобит в сферата на съдебната система. Форумът ще бъде проведен в две еднодневни сесии, като първата част ще бъде посветена на запознаване на целевите групи с изследванията, извършени в обхвата на проекта, а втората ще включва представяне на Механизъм и Инструментариум за обратна връзка и дискусионен панел за обсъждане на резултатите от получената обратна връзка. Всяка сесия ще бъде водена от един водещ лектор, който ще има опит в дискутирана материя, освен, че ще има опит в разработването на обучителни модули. Връзка между целите, дейността и целените резултати: Настоящата дейност има за цел да представи в условията на дискусия между заинтересованите страни, резултатите от настоящия проект. Основната идея на форума, освен да представи синтезирано изследователските дейности, цели най-вече да запознае целевите групи с Механизъм и Инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за реализираните мерки от съдебната реформа в административното правораздаване. Популяризирайки инструментариума и печелейки съмишленици за важността от прилагането му, Кандидатът адресира и трите специфични цели на проекта. Изпълнявайки тази дейност, в качествито си на НПО в обществена полза, Фондация 'Икономика и Право" ще допринесе за повишен граждански контрол върху реформата в съдебната система и нарастване на броя активно включени НПО в този процес. 1 792.00 1 792.00
Осигуряване на информация и комуникация по проекта : Дейностите по информация и комуникация по проекта са планирани в съответствие с "Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014 - 2020. Сред мерките, които проектът предвижда в дейността по визуализация, са: - Информационни материали за участниците в пресконференция и форум по дейност 5 (папка, презентация, химикалка с лога); - 50 бр. плаката А3, рекламиращи проекта, както и финансовата подкрепа от ЕС, които ще бъдат поставени на видно място ; - Финална прес-конференция за 30 души ; - Прес съобщение от проведена финална прес-конференция; При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента, изрично ще се указва финансирането по Оперативна програма "Добро управление" 2014-2020, съфинансирано по ЕСФ., съгласно изискваният на програмата. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).