Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 64 528 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project aims at enhancing the judicial capacity to apply the ECHR standards and guarantee a fair trial.

An analysis of the ECtHR judgements v. Bulgaria identifying systemic problems in relation to the far trial standards will help formulate specific recommendations and proposals for legislative amendments to address these problems.

A survey among magistrates, lawyers and civil society representatives will identify the obstacles and difficulties experienced for the direct application of the ECHR standards at national level, as well as magistrates’ needs in this regard.

A specialized data base comprising national judicial acts relying directly at the ECHR will help enhance the judicial capacity to apply directly ECHR standards.

A Training Guide on ECHR Standards for junior judges will guarantee sustainability of the project activities.

The project targets all interested parties: magistrates, lawyers and legal professionals in general, as well as representatives of the civil society that work in the area of human rights. Representatives of the executive and legislature.

The proposed project activities are in compliance with objective 2 ‘Proposals for Improvements in the Judiciary’ and implement strategic objective 5 of the Strategy for Judicial Reform (recast), specific objectives 1 and 3.

Expected results: recommendations for enhancing the guarantees of a fair trial; identification of the obstacles for applying ECHR standards at national level and the magistrates’ needs in this regard; a specialized data base to support the work of judges and lawyers in their work on human rights violations; raising junior judges’ awareness on the application of the ECHR at national level.

The project activities will be promoted by means of two press conferences and one final conference, as well as publications in online and offline media.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализи на решенията на ЕСПЧ срещу България във връзка с чл. 6 ЕКПЧ за гарантиране правото на гражданите на справедлив съдебен процес: Правото на справедлив процес заема първостепенно място в Конвенцията – както заради важността на включеното право, така и заради големия обем от случаи, в които се прилага. To включва множество аспекти, от правото на достъп до съд, равенство на страните, разглеждане и решаване на делото в разумен срок от безпристрастен и независим съд и т.н., които са от ключово значение за защита на правата на гражданите. В редица свои осъдителни решения срещу България във връзка с чл. 6 ЕКПЧ (право на справедлив съдебен процес) ЕСПЧ установява повтарящи се нарушения в резултат на системни проблеми на българското законодателство и/или съдебна практика. Дейността включва изготвяне на два анализа на висящите (неизпълнени) решения на ЕСПЧ, по които е установено нарушение на член 6 ЕКПЧ във връзка със системни проблеми в българското законодателство и/или съдебна практика. В първия анализ ще бъдат анализирани решения, касаещи наказателноправните аспекти на чл. 6 ЕКПЧ, а в другия тези, касаещи гражданскоправните аспекти, по смисъла на Конвенцията. Въз основа на двата анализа ще бъдат формулирани препоръки и предложения за подобряване на гаранциите за справедлив процес в българското законодателство и съдебна практика. Окончателните препоръки и предложения за законодателни предложения ще бъдат предоставени на компетентните институции и всички заинтересовани страни, вкл. изпълнителната и законодателните власти. Така формулираните препоръки и предложения ще допринесат за информирани законодателни решения за повишаване на гаранциите за справедлив процес в страната и в дългосрочен план ще спомогнат за намаляване нарушенията на правата на човека в България. Тъй като наказателноправният аспект включва по-голям обем решения, за анализа им ще са необходими 3-ма експерти анализатори "Юристи" (вкл. магистрати) с над 5-годишен юридически опит в областта на наказателното право, а за гражданскоправния аспект 2-ма експерти анализатори "Юристи" (вкл. магистрати) с над 5-годишен юридически опит в областта на гражданското право. Тези експерти ще анализират висящите (неизпълнени) решения на ЕСПЧ, по които е установено нарушение на член 6 ЕКПЧ във връзка със системни проблеми в българското законодателство и/или съдебна практика. За да се изпълни дейността ще е необходим и 1 експерт "Юрист" - координатор на двата екипа анализатори, който ще извърши и редакция на двата анализа. Въз основа на резултатите от направения анализ екипът от експерти ще изготви конкретни препоръки и предложения за промени в законодателството и практиката. Преди предоставянето на окончателните препоръки на заинтересованите страни те ще бъдат обсъдени на уъркшоп с Мрежата от магистрати референти. След това анализите и препоръките ще бъдат представени и обсъдени на нарочна конференция с представители на законодателната, изпълнителната и съдебната власт, на граждански и професионални организации. В допълнение, препоръките и предложенията ще бъдат изпратени на съдебната, изпълнителната и законодателната власт в писмен вид (визираме ВСС, Министерство на правосъдието, Министерски съвет, Правна комисия на НС и др.). Дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 1, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура. 16 128.00 0.00
Проучване за прякото прилагане на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво: Целта на проучването е да се събере първична информация от всички заинтересовани страни за прякото прилагане на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво. То ще има за цел: - Да идентифицира проблемите и трудностите, които срещат магистратите във връзка с прякото прилагане на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво; - Да установи потребностите и дефицитите, свързани с уменията на магистратите да намират и ползват наличната информация, достъпа им до периодични обучения, наличието/липсата на професионални форуми по тази тема. Обект на изследването ще бъдат всички заинтересовани страни: магистрати, адвокати, представители на гражданския сектор. Проучването ще обхване и обучаваните в Регистратурата на ЕСПЧ съдии, които ще дадат външната гледна точка за дефицитите при прилагането на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво. Досега не е провеждано подобно емпирично проучване, което да събере информация директно от всички заинтересовани страни и което да е насочено към предлагането на конкретни практически решения за преодоляване на проблемите, свързани с прилагането на ЕКПЧ в България. Въз основа на събраната информация ще бъде изготвен анализ на причините за затрудненията при прилагането на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво и ще бъдат изготвени препоръки за преодоляването им с оглед повишаване на компетентността на магистратите за прилагане на стандартите на ЕКПЧ. Проучването ще се проведе от двама социолога с методологически и практически изследователски опит в подобни проекти не по-малко от 5 години. Те ще бъдат подпомогнати от юрист с опит не по-малък от 5 години, който ще изготви анализа на трудностите при прилагане на ЕКПЧ и ще формулира препоръките. Дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 2, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура. 16 128.00 0.00
Специализирана електронна база данни с национални съдебни актове с пряко позоваване на ЕКПЧ за подпомагане работата на участниците в съдебното производство: Към момента магистрати, юристи и граждани ползват съществуващи правно информационни системи (бази данни с нормативни актове и съдебна практика), повечето от които са платени. По правило в тези правно информационни системи се публикуват всички видове нормативни актове и препратки към съдебната практика по различни разпоредби, която обаче не винаги е пълна, а в областта на международните актове, и в частност Конвенцията, е и доста ограничена. Основната причина е, че макар и публични, съдебните актове не са общо достъпни. На второ място до този момент не е правен нарочен подбор на съдебни актове, където съдът прилага пряко Конвенцията. Предимството на предлаганата специализирана електронна база данни е, че съдебната практика ще бъде предоставена от съдиите, постановили акта и ще бъда анотирана от експерт-юрист, работещ в областта на правата на човека. Предвижда се създаването на специализирана общодостъпна електронна база данни с актове на българските съдилища, позоваващи се на Конвенцията. Съдебните актове ще бъдат анотирани от експерт юрист. Базата данни ще стартира със събирането на вече постановени съдебни решения с директно позоваване на Конвенцията и „наливането“ им в платформата. В хода на проекта специализираната база данни ще се промотира, като се приканят всички магистрати да изпращат на единен имейл адрес съдебни решения с пряко позоваване на Конвенцията. Дейността ще се изпълни от 2-ма експерти избрани от БАПЧ и 2-ма експерти избрани от ССБ, а именно: 1.1 софтуерен инженер, който ще напише кода за функционалностите на базата данни и да изгради нейния интерфейст (БАПЧ); 2.1 изследовател юрист, който да идентифицира в съществуващите публично достъпни бази данни (сайтове на съдилища в България и други бази данни) съдебни решения на национални юрисдикции с директно позоваване на Конвенцията; 3.1 юрист, който ще изготвя анотациите на съдебните решения (избран от ССБ), който ще направи кратка анотация към всяко едно от решенияат, които изследователят юрист му изпрати; 4.1 софтуерен администратор база данни (избран от ССБ), който ще отговоря за качването на информацията в базата данни, ще поддържа интерфейса и ще води комуникация с екипа и ще бъде връзката между него и потребителите. Специализираната база данни с актове на национални юрисдикции с пряко позоваване на ЕКПЧ ще подпомогне участниците в съдебното производство в работата им по дела, свързани с нарушения на правата на човека и ще повиши капацитета на съдилищата за прилагане на Конвенцията на национално ниво. В допълнение, специализираната база данни ще спомогне за идентифициране на проблемите в съдебната практика, свързани с прякото прилагане на Конвенцията. Дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 3, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура. 27 955.20 0.00
Наръчник за обучение на младши съдии по прилагане на Конвенцията: Съгласно Закона за съдебната власт (чл. 258-258б ЗСВ) Националният институт на правосъдието провежда задължителното първоначално професионално обучение с продължителност 9 месеца на младши съдии и прокурори. Целта на обучението е да изгради компетентни и квалифицирани младши съдии, прокурори и следователи, подготвени да изпълняват професионалните си задължения в органите на съдебната система. След това младите магистрати преминават задължително въвеждащо обучение по смисъла на чл. 249, ал. 1 т. 2 и чл. 259, ал. 1 от ЗСВ, което се провежда през първата година след встъпването им в длъжност. То включва периодично провеждащи се семинари, с продължителност между три и пет дни. Проблемът, който сме идентифицирали е, че до момента нито едно от тези обучения няма ясна насоченост към взаимодействието между националното и международното право и в частност ЕКПЧ. От една страна, при разглеждане на дадена тема, напр. справедлив процес, се акцентира на практиката на ЕСПЧ, без обаче да се прави паралелна връзка с българските институти, където това право намира или може да намери проявление. От друга страна, когато в наръчниците се разглеждат различни теми и институти на българския наказателен и граждански процес, не се правят директни препратки към практика на ЕСПЧ, която е релевантна към тези институти. Пример, който онагледява това е претърсването и изземването, което може да засегне както правото на личен живот, така и правото на собственост. За да разбере как ЕКПЧ подхожда към тези проблеми, националният съдия или прокурор трябва да изследва практика на Съда в Страсбург, която се отнася за правото на личен живот и правото на собственост и да установи кои решения се отнасят за претърсване и изземване. Това, което липсва в наръчниците е систематизиране и структуриране на самата практика на Съда около различните институти на българското процесуално и материално право. Създаването на Наръчник по прилагането на Конвенцията ще стъпи и на резултатите от направеното проучване на пречките пред националните магистрати при прилагане на ЕКПЧ на национално ниво и идентифицираните нужди на магистратите в тази насока. Той ще бъде директен инструмент за подобряване на работата, който ще може да се надгражда и ще осигури устойчивост на резултатите по проекта във времето и подобряване на практиката на съда и съдебната система в България. Наръчникът ще спомогне за повишаване на капацитета на съдиите при прилагане на ЕКПЧ, като дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 4, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура. За изпълнението на дейността ССБ ще назначат 4 броя експерти на граждански договори - 2 броя експерти „Юрист наказателноправен аспект" и 2 броя експерти „Юрист гражданскоправен аспект", един от които и ще редактира окончателния продукт. 11 648.00 0.00
Осигуряване на информация и комуникация по проекта : Информационната и комуникационна кампания има три основни цели: 1.Да покаже съфинансирането от фондовете на ЕС, програма ОПДУ на проекта, като постави емблемата на ЕС, спомене ОПДУ и общото лого за програмен период 2014-2020, като всички събития и материали ще бъдат визуализирани спрямо изискванията. 2.Да популяризира резултатите от проекта сред всички заинтересовани страни. 3.Да популяризира предложенията за промени в съдебната система за гарантиране на справедлив процес Информационната и комуникационна кампания е насочена към повишаване на информираността за проблемите и решенията в съдебната система и в частност гарантирането на справедлив процес, както на представителите на съдебната власт, така и на гражданските и професионалните организации и медиите. Кампанията ще протече на три етапа – информиране, включване и ангажиране в процеса на експерти за отправяне на предложения за подобрения в съдебната система за гарантиране на справедлив процес и популяризиране на резултатите от проекта. В първия етап в уебстраниците на БАПЧ и на партньора по проекта – Съюз на съдиите в България ще бъде публикувана информация с кратко описание на проекта, заложените цели и желаните резултати, като те ще бъдат визуализирани спрямо правилата за информация и комуникация на Единния наръчник 2014-2020. В началото на проекта ще бъде дадена пресконференция от кандидата и партньора по проекта, на която ще бъде представен екипа и целите на проекта, като пресконференцията ще бъде визуализирана със специален банер. Основен елемент на кампанията е разработването на включване на по-голям брой представители от целевите ни групи в дейностите на проекта и разпространение на резултатите от тях. Периодично на страницата на БАПЧ и ССБ ще се качват новини за етапите на изпълнение на проекта и резултатите от всяка дейност. Ще се използват различните социални медии за разпространение. Ще бъдат проведени четири кръгли маси – с представители на съдебната система и представители на гражданските организации, на които ще бъдат представени анализите на експертите, проучванията на социолозите, наръчника за обучаване на младши съдии и базата данни, като участниците ще имат възможност в работен режим да ги обсъдят и да консултират. По този начин и двете ни целеви групи ще могат пряко да участват в създаването на предложения за подобряване на съдебната система и гарантирането на справедлив процес. На кръглите маси ще бъдат поставени промоционални материали – блоклистове и химикалки, визуализирани спрямо изискванията. Финалният етап е заключителна пресконференция за отчитане на резултатите от проекта пред широката общественост. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).