Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project focuses on improving the quality of higher education by providing an objective assessment based on the data of the Bulgarian University Ranking System (BURS).The objectives and the activities of the current project proposal are developed entirely in accordance with the procedure scheme "Maintenance and improvement of the developed university ranking system"-Phase 1.The project proposal is consistent with the regulations in higher education system, especially with the Strategy for development of higher education in Bulgaria 2014-2020 and its Action Plan.To achieve the objectives in the current project proposal it is necessary to achieve the following activities:
1. Preparatory and supporting activities
2. Activities on updating, publishing and popularization of the Bulgarian University Ranking System
3. Integration between existing information systems and registers with data base
4. Multiplication and sustainability
5. Project information and publicity activities
6. Organization and project management
BURS is an established and working mechanism, extremely necessary in developing and implementing the policies of the MES in the field of higher education.The continuous improvement of the system will facilitate access to higher education, improve the quality of training, putting the Higher Schools in a competitive environment.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подготвителни и организационни дейности: Изпълнението на подготвителните и организационните дейности е необходима предпоставка за ефективната реализация на заложените в проекта цели. Във връзка с това се предвижда: - Сформиране на Консултативен съвет (КС) като орган със съвещателни функции по проекта. В КС ще участват: заместник-министър на образованието и науката с ресор “Висше образование”, заместник-министър на образованието и науката с ресор с ресор “Училищно образование”, заместник-министър на образованието и науката с ресор с ресор “Наука”, главен секретар на МОН, представители на национално представените работодателски и браншови организации, представителни организации от системата на висшето образование и други, както и членовете на ЕОУП. КС ще обсъжда и утвърждава методиката за извършване на класации, ще дава препоръки за добавянето на критерии и индикатори, ще следи за напредъка на дейностите по проекта, ще гарантира прозрачност при вземането на решения и др. - Сформиране на Експертен съвет (ЕкС) с представители на академичната общност от всички професионални направления или групи професионални направления, заедно с членовете на ЕОУП. В неговия състав, освен представителите на академичните среди ще бъдат включени и представители на системата за предучилищното, училищното и професионалното образование, неправителствени организации, родителски организации, фондации, организации на ученици и учители и др. по преценка на ЕОУП и ръководството на МОН. Членовете на ЕкС ще обсъждат тенденции в развитието на висшето образование, актуалните данни в рейтинговата система, резултатите от рейтинговите класации по професионални направления, тенденциите в развитието на тези данни, преходът от средното към висшето образование и др. - Провеждане на срещи на двата съвета - Консултативен и Експертен. - Реализиране на процедури за външно възлагане на: дейностите по актуализация на рейтинговата система, описани в дейност 2; изработване и доставка на рекламни материали; логистично осигуряване; организиране и реализиране на мероприятия; предоставяне на счетоводни услуги и др., посочени в т. 10 “План за външно възлагане” от Формуляра за кандидатстване. - избор на външни експерти за изработване на анализи за резултатите и изследвания за ефекта от публикуването на рейтинговата система и др. 125 526.44 127 758.36
Актуализиране, публикуване и популяризиране на рейтинговата система: Основната цел на дейността е осигуряването на три годишни актуализации и усъвършенстване на разработената и развивана в резултат на изпълнението на два проекта по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси 2007-2013”, рейтингова система на висшите училища (http://rsvu.mon.bg). Министерството на образованието и науката (МОН), в качеството си на конкретен бенефициент по настоящата схема за безвъзмездна финансова помощ гарантира надеждност и прозрачност на данните, които се използват за формиране на индикаторите в рейтинговата система и базираните на тях класации. За реализация на посочените цели, предвиждаме: - Методологическо развитие чрез актуализация на критериите и индикаторите за сравняване на отделните професионални направления и висши училища в рейтинговата система. - Специфично софтуерно осигуряване. - Предвижда се извършване на три броя социологически изследвания в рамките на изпълнението на проекта. - Събиране, статистическа обработка и въвеждане на данни, събрани от различни информационни източници в рейтинговата система. - Публикуване на три актуализации на рейтинговата системата на висшите училища с динамично представяне на данните в уеб-платформата, както и с отпечатването на стандартизираните класации на хартиен носител на български и английски език. - Популяризиране на резултатите от рейтинговата система сред заинтересованите страни и целевите групи. Популяризирането на годишните класации включва и създаването на комуникационен план, в който се описват предвидените за организация и провеждане мероприятия за представяния на резултатите от рейтинговата система на висшите училища, както и реализация на предвидените обучения, семинари и срещи с представители на заинтересованите страни. За нуждите на актуализирането, публикуването и популяризирането на рейтинговата система ЕОУП заедно с Изпълнителя разработва Комуникационен план, който се изпълнява съвместно с Изпълнителя и се утвърждава във финален вариант от ЕОУП. 1 630 646.80 1 552 799.82
Дейности, свързани с интеграция на съществуващите информационни системи и регистри: В рамките на изпълнението на проект BG051PO001-3.2.04 „Развитие на рейтингова система на висшите училища” по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси 2007-2013” беше реализирана дейност за тестване на възможностите за събиране, съхраняване, обработка, поддържане на данни и анализ на възможните грешки при обмен на тези данни между отделни институционални регистри. Не беше постигнато осигуряване на постоянен автоматизиран обмен на данни между отделните информационни регистри, но екипът на реализирания проект събра голямо количество данни и получи експертни доклади за технологичните възможности и нормативни изисквания за осъществяване на такъв обмен. Също така бяха подписани две рамкови споразумения за обмен на данни с НОИ и с АЗ, МТСП и НАПОО. За затвърждаване на постигнатото и осигуряване на постоянно взаимодействие между отделните институции в рамките на настоящото проектно предложение се предвижда изпълнението на следните задачи: - Създаване и организация на дейността на работна група с цел обсъждане обмена на данни в регистрите, поддържани от различните институции. Тази работна група ще продължи усилията на МОН за автоматизиране на отделни процеси по обмен на данни, с цел намаляване процента на грешка в различните регистри. Това ще позволи в рейтинговата система да се включват данни, които да предоставят възможност за анализ на регионалните аспекти на висшето образование, дисонансите при търсене и предлагане на работна сила, ефекта от осъществяване на научноизследователска и иновационна дейност върху местното икономическо развитие и др. - Въвеждане на нови функционалности в системата АдминУни, предвид необходимостта от улесняване на процесите за обмен на информация за целите на рейтинговата система и системата на висше образование. Това ще се осъществи чрез въвеждане на допълнителни функционалности в системата на АдминУни. - Във връзка с резултатите от дейността на посочената работна група и за целите на оптимизацията на обмена на данни се предвижда провеждането на обучения на заинтересованите страни след въвеждане на нови функционалности в системата АдминУни (включваща информационна система за висшето образование) и/или промяна в някой от съществуващите регистри. Дейността на предложените постоянни работни групи ще се подпомага от ЕОУП и при промени в нормативната и подзаконовата уредба ще бъдат актуализирани и техните задачи. 43 946.56 16 947.76
Мултипликация и устойчивост: Предварително условие за осигуряването на подкрепата за усъвършенстване и развитие на рейтинговата система с финансиране от страна на ЕСФ в периода 2016-2020 г. е гарантирането на нейната устойчивост и продължаването на развитието на системата и след този период със средства от други източници. Изпълнението на предварителното условие се гарантира с реализацията на следните задачи: - Извършване на аналитични дейности и разработване на доклади, свързани с резултатите от осъществените анализи. В рамките на изпълнението на настоящия проект се открояват няколко основни теми, включени като приоритетни в Стратегията за развитие на висшето образование, по които да бъдат осъществени аналитични дейности като например: • Изграждане на устойчива и ефективна връзка между висшите училища и пазара на труда; • Стимулиране на научноизследователската дейност във ВУ и развитието на иновации, ориентирани към пазарна реализация; • Модернизация на системата за управление на висшите училища и ясно определяне на видовете висши училища и образователно-квалификационни степени. Аналитичните дейности включват посочените теми без да се ограничават само до тях. При изготвянето на докладите си експертите ще бъдат подпомагани и супервизирани от членоветe на ЕОУП, а докладите от завършените анализи ще бъдат публикувани в уеб-платформата на рейтинговата система, в специализирани издания и популяризирани на мероприятия - кръгли маси, организирани от ЕОУП. - В рамките на процеса по мултипликация на резултатите от усъвършенстването и надграждането на рейтинговата система се предвижда създаване на допълнителни функционалности на платформата на рейтинговата система за генериране на справки, свързани с финансирането на висшето образование, както и на системата за прием във висшите училища. Част от тях са с цел предоставяне на данни п при взимането на решения от ръководството на МОН и работата на ресорните дирекции. Такива данни могат да бъдат предоставяни за: подготовка на план-приема; изготвяне на годишните прогнози за развитие на пазара на труда в България; текущ анализ на потребностите от специалисти на пазара на труда; нуждите на националната статистика; осигуряване на достоверна и проверима статистически информация за нуждите на службите на ЕК при изготвянето на доклади за напредъка на България в сферата на образованието и обучението и др. Освен тази допълнителна функционалност, предвиждаме да бъде създадена и уеб-услуга, в която да могат да бъдат формирани оценките по различни показатели, свързани с формирането на комплексната оценка, която е съществена част от средствата за издръжка на обучението. - Предвид заложените задачи в тази дейност предвиждаме създаване и организация на дейността на работна група за обвързване на нуждите на пазара на труда с висшето образование, приема на кандидат-студентите, финансирането на висшите училища, според комплексна оценка за качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда и достигане на общия дял от средствата за издръжка на обучението до 60 % от общия обем от средства за висше образование до 2020 г., според предвиденото в Стратегията за развитие на висшето образование. - Институционализация на рейтинговата система - след края на донорската помощ през 2020 г. се предвижда рейтинговата система да е утвърден инструмент за мониторинг и оценка на качеството на висшето образование в България. Очаква се и предвидените в Стратегията за развитие на висшето образование реформи да дадат своите резултати. В края на изпълнението на проекта МОН следва да дефинира юридическата форма за съществуването на рейтинговата система и да се създаде административен капацитет. 154 384.48 88 722.72
Дейности по информиране и публичност на проекта: За целите на изпълнение на дейностите по информиране и публичност се предвижда изпълнението на следните задачи: - Подготовка и изработване на материали за осигуряване публичност на проекта – печатни и други материали и сувенири с визуализация на донорската помощ и популяризиране на проекта и др. - Организация и провеждане на 2 броя пресконференции, съобразно изискванията за публичност в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 -2020 г. - В рамките на дейностите за публичност е предвидено и проследяване отразяването на дейностите по проекта в национални и регионални печатни и/или електронни медии, социални мрежи и други интернет-приложения. 20 450.00 36 888.00
Дейности по организация и управление на проекта: Основна задача при изпълнението на проектните дейности е осигуряването на текущите актуализации на рейтинговата система и свързаните с това процеси по събиране на данни, както и обезпечаването на тези процеси с организацията на дейността на постоянните работни групи с участие на различни институции. Посочените дейности се извършват от екипа за организация и управление на проекта (ЕОУП), чиито отговорности включват и организация, подпомагане, наблюдение и контрол на дейността на външните изпълнители, организирането и провеждането на информационни събития, кампании, обучения и др. Предвижда се членовете на ЕОУП да провеждат текущо работни срещи за организация на изпълнението на предвидените дейности. Предвижда се още: - Създаване и актуализиране на необходимите документи, описание на стандартни процедури, поддържане на документален и електронен архив, техническо и финансово отчитане и др. - Осъществяване на избор на външни изпълнители за предвидените външни услуги, включени в т. 10 „План за външно възлагане“ от Формуляра за кандидатстване; - ЕОУП има задачата и отговорността да контролира дейността на всички външни изпълнители и експерти, както и да организира и участва в публични мероприятия по проекта заедно с тях; - Дейностите по специализирано счетоводното обслужване на проекта и изготвянето на периодични финансови отчети и справки ще се извършват от външен изпълнител на счетоводни услуги, избран чрез процедура за възлагане на обществена поръчка. Външният изпълнител ще извършва текущо изплащане и осчетоводяване на всички разходи по проекта. 192 606.81 195 877.12

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).