Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 037 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project lasts 12 months. The main planned activities are:
- Carrying out research, analysis and recommendations for the work of the District Administration - Plovdiv
- Conducting studies of good practices for civic participation in the work of the administration in Bulgaria and in EU countries with comparable socio-economic conditions
- Civil monitoring of the actions of the administration
- Development of a new model for effective civic participation - a pilot mechanism for partnership with citizenship at the regional level through the mechanisms of deliberative/rotational democracy. Practical pilot application of the model
- Information campaign
The project covers the pilot introduction of a new model for effective civic participation - a mechanism for partnership with citizenship at the district level through the mechanisms of deliberative/rotational democracy. The current forms of civic participation are known to be not very effective, and in addition they are almost exclusively at the municipal level-in practice there are none at the district level, due to the known fact that this second level of decentralization in our country is not developed,  there is no analogue of the local authority-the municipal councils. The project envisages the introduction of an experimental model that is realistic, innovative and brings the benefits of deliberative and digital democracy (the model was created years ago at Plovdiv University, implemented at the municipal level in Plovdiv, presented in the European Parliament and other international forums). The project will contribute to:
- increasing the interaction between the administration and the citizens in Plovdiv region
- analysis of opinions and recommendations of citizens, NGOs, business and local authorities for the work of the District Administration
- Improved and experimented with a new model for effective civic participation in policy making at the district level, improving the work of the administration.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 - Извършване на проучвания, анализи и препоръки за работата на Областна администрация - Пловдив: Дейността обхваща извършване на проучвания, анализи и препоръки за работата на Областна администрация -Пловдив. Целта на тази дейност е установяване на актуалното равнище на общественото познаване и доверие в ОА - Пловдив сред ключови групи като НПО, бизнес, граждани. Предвижда се и анкетно проучване сред служителите в ОА и общини от Пловдивска област за техните нагласи и очаквания от гражданското общество. Задачата на проучванията е обобщената информация от анкетираните вътрешни и външни публики на ОА да проследи евентуална промяна в нагласите, оценките и доверието сред обществеността в бъдещ период от време, както и за предприемане на конкретни корекционни мерки в дейността на институцията. Посредством анкетни карти, изработени съобразно характеристиките на отделните групи, се цели измерване на нивото на обществено доверие и на степента на информираност и източниците на информация. Дейност 1 ще допринесе за изпълнение на конкретна цел 1 на проектното предложение и съответно на цел 2 на Процедурата - Открито и отговорно управление, чрез усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики от Областна администрация – Пловдив; подобряване на предоставянето на услуги; подобряване на обмена на данни и информираността на обществото. Дейността попада в допустими дейности по група 1 : Дейности по разработване на анализи, проучвания, оценки и други сходни дейности, свързани с подобряването на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Предвид обстоятелството, че голяма част от изготвянето на стратегически документи, планове и отчети е относимо и за общините на територията на областта е необходимо да се проучи и анализира взаимодействието между държавната и местната власт. Не на последно място общините са членове на почти всички областни комисии и съвети, което също изисква добра съвместна работа. Анкетната карта ще съдържа въпроси като: как оценявате нивото на обществено доверие в ОА-Пловдив и изпълнителната власт като цяло; какви конкретни мерки са необходими за повишаване на ефективността на работата на институцията добро ли взамиодействието с общинските администрации. и др. Докладите с резултатите и препоръките ще бъде внесени в деловодството на ОА – Пловдив и ще бъдат оповестени на предвидената в края на проекта кръгла маса. Основната целева група, към която е насочена дейността, са служителите в областната и общински администрации, както и структурите на гражданското общество (НПО, браншови и бизнес организации). Част от основните изследвани подтеми са: - сферите с най-сериозни недостатъци и проблеми по отношение на ефективността на прилагане на отделни политики; - сферите с най-сериозни недостатъци и проблеми по отношение на прозрачността и отчетността при прилагане на отделни политики; - областите с повишен корупционен риск. - Как двете групи актьори – админиситрация и НПО- оценяват необходимостта и значението на взаимодействието помежду им? - Какво е реалното взаимодействие между двете групи актьори и как то се оценява? Основните пречки пред това взаимодействие. - Основните препоръки на двете групи актьори за подобряване на прозрачността, отчетността и превенция на корупцията и на взаимодействието помежду им. - Изявяване нуждите от подкрепа (обучение, консултантска помощ). Предварителна оценка на двете групи относно адекватността на предвидените в проекта действия. Резултатите ще помогнат за изводи и анализи относно: прозрачност и отчетност при прилагането на публичните политики; ефективност на публичните политики; корупционен риск; взаимодействие между структурите на гражданското общество и администрацията; Анализът на мнения и препоръки на гражданите, НПО, бизнес и местни власти за работата на Областна администрация – Пловдив ще представлява солидна основа за финалната поддейност – отправянето на ПРЕПОРЪКИ за усъвършенстване дейността на ОА и по-специално за работата по реално гражданско участие и антикорупция. 25 251.00 24 826.10
Дейност 2 - Извършване на проучвания на добри практики за гражданско участие в работата на администрацията в България и в страни от ЕС със сравними обществено-икономически условия : Целта на тази дейност е да се проучат добрите наши и европейски практики, да се направят изводи и препоръки за ефективна работа на регионалните власти. Участието на гражданите при вземане на решения е директно свързано с принципа на доброто управление. То води до по-голяма прозрачност и отчетност на институциите. Когато хората са запознати с начина, по който се вземат решения, това спомага за предвидимостта на изработваните норми. Дори и това да води до известно забавяне при приемане на решения, това се компенсира многократно от другите ползи. В последните години намалява общественото доверие в институциите. По-прозрачният процес на вземане на решения и възможността за включване на всички заинтересувани в процеса има директно влияние за възвръщане на доверието. Откритият процес и възможността на всеки гражданин или на групи заинтересовани страни да се включат в процеса на вземане на решения, което води до различни гледни точки, подобрява и качеството на вземаните решения, защото институциите получават информация за различните възможни ефекти, които дадено решение може да има, до която те иначе не биха имали достъп. Не на последно място, един от важните ефекти на участието на гражданите е върху прилагането на взетите решение. Целта на различните политики е те да бъдат прилагани, след като бъдат приети. Когато всички заинтересовани страни участват реално в изработването на правилата, които трябва да се спазват, впоследствие тези правила не само ще бъдат прилагани по-лесно, но и хората ще ги спазват с по-голяма готовност. Това са само част от положителните ефекти на по-активното включване на гражданите и техните организации в процеса на вземане на решения. Добрите практики са примерно - инициативи, методи, дейности и т.н., с положително въздействие върху ефикасното функциониране на институциите, които заслужават да бъдат трансферирани и приложени на регионално ниво. Ще се търсят примери за ефективни модели, при които обществото може да се информира и да бъде запозната с дейността на Областна администрация - Пловдив. Дейност 2 е в изпълнение на конкретни цели 1 и 2 на проекта и съответно на цел 2 на Процедурата - Открито и отговорно управление, чрез подобряване на обмена на данни и информираността на обществото и усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики. Дейността попада в допустими дейности по група 1: дейности по разработване на анализи, проучвания, оценки и други сходни дейности, свързани с подобряването на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Анализът с добрите практики и препоръките ще бъде представен на ръководството на Областна администрация – Пловдив, ще бъде публикуван на Интернет страниците на партньорите по проекта и ще бъде представен на предвидените кръгла маса и Конференция. Основната целева група, към която е насочена дейността, са служителите в областната и общински администрации, както и структурите на гражданското общество (НПО, браншови и бизнес организации). Тяхната работа ще може да стъпи на основата на резултатите от изследването и така да се постигнат желаните цели, като усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики от Областна администрация – Пловдив; подобряване на предоставянето на услуги и др. 6 537.00 6 537.00
Дейност 3 - Граждански мониторинг върху действията на администрацията: Целта на тази дейност е осъществяване на граждански контрол и подпомагане процеса на увеличаване на гражданското участие в работата на Областна администрация (ОА) - Пловдив, като съдейства за повишаване на ефективността и прозрачността на ОА. Основна задача на системата за граждански мониторниг е да се осъществи граждански контрол върху дейността и работата на ОА - Пловдив с акцент върху работата на областните съвети и комисии. Екип от трима граждански наблюдатели ще следят предварително определени параметри за правилното прилагане на наблюдавани специфични закони и кодекси, за работата на администрацията, развитието на стратегически документи, общественото им обсъждане, ефективност, прозрачност и безпристрастност на работата на администрацията. Предметът на проучване включва и нагласата и възможността на гражданите да търсят и намират информация и да предлагат своето мнение при формирането на политики. На фокус в настоящото наблюдение ще бъдат подложени стратегическите документи на областно ниво и указанията, които се предоставят на общините в Пловдивска област. Това очаквано ще засили прозрачността и отчетността при прилагането на публичните политики, тяхната ефективност, като благодарение на взаимодействието между структурите на гражданското общество и администрацията ще се намали и превентира корупционния риск в дейността на администрациите. Дейността е пряко насочена към постигането на конкретна цел 1 на настоящото проектно предложение и главната Цел 2 на Процедурата - Открито и отговорно управление, като ще подпомогне постигането на резултатите: - ефективен диалог с гражданите, НПО и медиите; - подобряване на предоставянето на услуги; - подобряване на обмена на данни и информираността на обществото. Вниманието на гражданските наблюдатели ще бъде центрирано върху участието на граждански организации в процесите по формирането на регионални политики. Към Областния управител трябва да са изградени консултативни орани, които в перспектива да се превърнат в равностоен партньор. Това са, например: - Консултативни органи - институционализирани форми за гражданско участие, които се явяват като допълващи към институционалните форми за социален диалог. Те не само подпомагат Областни управител при вземането на информирани управленски решения, но и придават пвече легитимност на провежданата от него политика. Но досега в изградените към областния управител съвети преобладават представители на териториалните звена на държавната администрация и общините, докато участието на представители на гражданското общество е подценено. Необходимо е по-широко гражданите да изразят своята позиция, да предлагат алтернативни решения и да отправят препоръки. Законодателната рамка за създаването на консултативни органи към органите на изпълнителната власт е предвидено в Закона за администрацията, според който в състава на такива органи могат да бъдат привличани представители на неправителствени организации, имащи отношение към дейността на съответния съвет. Това би трябвало да са постоянно действащи консултативни органи, чрез които се осигурява сътрудничество с неправителствени организации , включително по особено важни въпроси от обществена значимост. - Обществени съвети към Областния управител на Област Пловдив. Обществените съвети подпомагат областния управител в усилията му за осигуряване на качествено управление и провеждане на държавната политика на местно ниво. чрез използване на гражданската енергия за включване в изработването на регионални политики, стратегии и програми. Обществените съвети са особено ценни, когато стимулират граждански инициативи за решаване на специфични проблеми на различни обществени групи и изграждат действено партньорство между институциите и гражданския сектор за намиране на общи решения. 7 484.40 7 484.40
Дейност 4 - Разработване/усъвършенстване на нов модел за ефективно гражданско участие – пилотен механизъм за партньорство с гражданството на областно ниво чрез механизмите на делиберативната/ротационна демокрация. Практическо пилотно прилагане на модела.: Формите на гражданско участие не са особено ефективни и са почти изключително само на общинско ниво – на практика отсъстват такива на областно ниво. Това второ ниво на децентрализация у нас не е развито, липсва аналог на местната власт – общинските съвети. Защото да се изяви и вземе предвид „гласа на народа“ на областно (регионално) ниво не е лесно нито като се използва класическата /партийно-представителна демокрация (избори на областно ниво за орган като областен съвет са невъзможни, доколкото такъв орган не е предвиден в Конституцията), нито пряката демокрация под формата на референдуми. Проектът ще експериментира модел, който е реалистичен, новаторски и носи предимствата на делиберативната и дигитална демокрация. (Първоначален вариант за модел на ощинско ниво е създаден преди години в Пловдивския университет, реализиран на общинско ниво в Пловдив, представяне в Европарламента и на други международни форуми под името „Жребийна/Ротационна демокрация“). Целта на тази дейност е превръщането на гражданското участие в основен принцип и необходим етап от процеса на вземане на решения и разработването на всички стратегически документи, гарантиране на по-голяма прозрачност на работата на Областна администрация – Пловдив, подобряване на качеството на вземане на решения и процеса на тяхното прилагане, създаване на адекватни канали за комуникация с местната общност и за ефективна обратна връзка. Моделът се характеризира с: 1. Повече легитимност на взетите решения – когато едно решение е взето от по-широк кръг хора, това води до по-голяма степен на легитимност. 2. По-високо качество и адекватност на решенията, поради тяхното съобразяване с интересите и нагласите на представителна извадка от жителите на областта. Допитването до най-различен кръг хора дава възможност да се получи достоверна информация „от извора“, която иначе не би била достъпна за органите на властта. 3. Избраният метод се характеризира още с: - избор чрез жребий на представителната извадка; - добре обмислен процес на делиберация – внимателно и аргументирано обсъждане и дискутиране в няколко кръга; - експериментално провеждане на диспутите чрез он лайн платформа, като стъпка към желаното електронно управление. Дейността попада в допустими дейности от група 13.1, „а“: „Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението.“ Тя е в пряко съответствие със Цел 1 и Цел 2 на Процедурата и конкретна цел 2 на проекта. Тя е насочена и към трите основни целеви групи на проекта: администрацията, структурите на гражданското общество и широката общественост, като успешнто и изпълнение ще има многопосочни положителни ефекти: за администрацията – по-адекватни решения по въпроси, засягащи широщи кръгове на обществото; за гражданите – придобита увереност в смисъла и постижимостта на граждански усилия за влияние върху взимането на управленски решения; за НПО и другите граждански структури – работещ, ефективен и ефикасен модел, даващ повече шансове за изпълнение на техните мисии и цели. Моделът ще включва следните дейности/етапи: - Определяне на темата/политиката/стратегията, по които ще се търси становището на гражданите; - Изготвяне на представителна извадка на ражданството от областта и уведомяване/поканване за включване в т.нар. „Гражданско жури“; - Предоставяне на необходимата обстойна информация, с равно представяне на доводите на различни страни по темата, на включените в Гражданското жури участници; - Осъществяване на процес на обсъждане/делиберация с помощта на опитни модератори и с участието на поканени експерти – в 2 или 3 фази, като се използва специализирана виртуална платформа, а за участниците без компютърна грамотност – в подходящи зали с осигурена съответната техника. - Гласуване и предоставяне на резултатите на ОА. 11 343.50 11 210.75
Дейност 5 - Информационна кампания: Целта на дейността е популяризиране и разпространение на резултатите достигнати при изпълнение на предходните дейности: проучвания, анализи и доклади, гражданско наблюдение, препоръки. Очаква се представители на заинтересованите страни да получат достатъчно изчерпателна и независима информация за работата на Областна администрация – Пловдив , да повишат знанията си за работата на администрацията, както и за добрите практики в България и страните членки на ЕС. Целта на дейността е популяризиране и разпространение на резултатите достигнати при изпълнение на предходните дейности: проучвания, анализи и доклади, гражданско наблюдение, препоръки. Очаква се представители на заинтересованите страни да получат достатъчно изчерпателна и независима информация за работата на Областна администрация – Пловдив , да повишат знанията си за работата на администрацията, както и за добрите практики в България и страните членки на ЕС. Дейността обхваща: 1. Организиране на еднодневна кръгла маса. Целта на събитието да се направи широка обществена разгласа за мнението на различни публики-външни и вътрешни за работата на Областна администрация и направените препоръки за подобряване на дейността й. Кръглата маса ще се проведе в гр. Пловдив и ще бъдат поканени представители от областта: кметове на общини, институции, НПО и медии и граждани. Програмата на форума включва презентации на докладите с анализи от направените проучвания в дейност 1- доклад с препоръки от направените анкетни препоръки сред граждани, НПО, бизнес и служителите на Областна администрация; по Дейност 2 - Анализ на добри практики с препоръки, дискусия. Дейността ще се изпълни от Партньора по проекта, без да се разходват средства от бюджета. 2. Реализиране на две инициатива „Отворени врати” в Областна администрация - Пловдив. Дейността ще се изпълни от Партньора по проекта, без да се разходват средства от бюджета. 3. За представяне на крайните резултати от проекта ще бъде организирана еднодневна конференция в Пловдив, на която ще бъдат представени и всички продукти от проектните дейности. Основният акцента ще бъде върху представяне на иновативния пилотен механизъм за партньорство с гражданството на областно ниво чрез механизмите на делиберативната/ротационна демокрация. На конференцията ще бъдат поканени не само представители на общините от областта, НПО и др., но така също и областните управители от ЮЦР, както и представители на централната власт и медии. Програмата на Конференцията включва: Представяне на проекта, цели и подцели. Представяне резултатите от проучванията. Представяне резултати от гражданския мониторинг на администрацията. Представяне на модела за партньорство „Гражданско жури“ – делиберативна и дигитална демокрация. Дейността ще се изпълнява от кандидата - СФ "Инди Рома 97". 4. Изготвяне и разпространение на платен репортаж в регионална телевизия. 5. Платени публикации в електронни медии - 4 броя. Дейността е в изпълнение на Цели 1 и 2 на Процедурата и конкретни цели 1 и 2 на проекта. Дейността попада в допустими дейности от Група „г“: Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Основният резултат от дейността ще бъде подобряване на обмена на данни и информираността на обществото, както и: - Повишена легитимност на мотивите за вземане на дадено властническо решение - повишаване на взаимодействието между администрацията и гражданите и бизнеса; - нарастване на активността на НПО при изпълнението и мониторинга на политики; - Повишена гражданска активност и гражданско самосъзнание , включително чрез развитие на ефективни НОВАТОРСКИ ИНСТРУМЕНТИ, осигуряващи възможност на гражданството и НПО да участват в формиране на политики и взимане решения, с акцент пресичане на корупционни практики. - подобрен обществения имидж на Областна администрация; проучени нагласите на служителите от Областна администрация за подобряване на диалога с гражданите. 800.00 4 876.28

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).